OM ONS HEEN Muziek 39e Jaargang No. 11902 Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen WOENSDAG 29 RfAART 1922 HBONNEMENTEN per 3 maanden: Voor Haarlem en de dorpen in den omtrek waar een Agent gevestigd is (kom der gemeente) td.bl1/,. Franco per post door Nederland f3.871/,. Afzonderlijke nummers 10.16. Geïl lustreerd Zondagsblad, voor Haarlem en omstreken f0.571/»; franco per post 10.65. Post Giro 38810. Uitgave der N.V, Lourens Coster, Directeur-Hoofdredacteur J. C. PEEREBOOM, Telefoon 3082 ADVERTENTIENVan 1—5 regels 11.75; Iedere regel meer 35 Cts. Reclames 60 Cts per regel. Bij abonnement aanzienlijk rabat. Twaaifstuivers-advertentiën van Vi&ag en aanbod van 1—4 regels GO Cts pei plaatsing, elke regel meer 15 Cts. a contant; buiten bet Arrondissement dubbele prijs. i Administratie i Groote Houtstraat 83. Redactie 600 en Administratie 724 BIJKANTOOR v 3£1 Santpoort, Velsen, Velseroord, Wijkeroog, IJniuiden, Beverwijk enz. DRIEHL1ZERKERKWEG 2, VEL8EN, TELEFOON 3521 DIT NÜMilER BESTAAT UTT ACHT BLADZIJDEN. EERSTE BLAD Agenda Hed WOENSDAG £9 MAART. Stadsschouwburg Wilsonsplein: Het jBchou wlooneel, Zb. b. h. h.S nar. Schouwburg Jauswcg: N.V. Tooneel- trereun. „Allerzielen8 uur. Museum van Kunstujjvorlieid, Concert Oosterscho Muziek, 8 uur. De Kroon, Alliauce Fran ui se, Confé rence de monsieur Bené Beujamin, 8 uur. Ged. Oude Gracht 41, Vereeniging tot Bestrijding der Tnborculose, 8 uur. Meisjes HH.S.-Krocht, Lezing voor Kin derverzorging en Opvoeding, 8 uur. Café Brink maan Studiegroep Vrijz.- Democratischen Bond, 8 uur. Oud-Holland, Verwulft, Strijkorkest Bioscoopvoorstellingen. Schoten. Café Slot, Pretoriaplain, N.V. Mjj. tot Expl. van Onroerende goederen, Aandeelhoudersvergadering, 8 uur. DONDERDAG, 30 MAART, Stadsschouwburg Wilsonsplein »,Hoclizeitstage", 8 uur_ Schouwburg Jansweg. N.V. Tooneelver- •einguig „AllerzielenS uur. Gem. Concertzaal, Concert Haarlem's Kinderkoor, 8 uur. Oud.-Holl. Verwuft. Strijkorkest. Luxor-theater, Groote Houtstraat 189, bioscoopvoorstelling, 8 uur. Schouwburg De Kroou, Qr. Markt Bioscoopvoorstelling, 8 uur. Cinema-Palace, Groote Houtstraat: Bioscoopvoorstelling, 8 uur. Scala-theater, Kleine Houtstraat TT Bioscoopvoorstelling, 8 uur. No. 3026 Het Orgel in de Sociëteit Vereenlging HET ORGEL TE GROOT ZECELS EN CONCERTEN DE STAAT ALS VEROVERAAR DE NOODUITGANGEN VAN OE CONCERTZAAL AAN DE ABONNé'S TE BEVER WIJK EN IJMUIDEN. De verspreiding van llaarleir.'t Dagblad geschiedde tot nu toe door tussciienkorust van agenten, voor IJ muiden Sinjeweil's Boekhandel, ivoor Beverwijk de Boekhandel C Dingier. Na de vestiging van ons B ij k a fl ic o r voor Velsen, IJ mui den en Beverwijk, Drie- buizerkerkweg 2, Velsen, werd de behartiging onzer belangen in Velsen, Velseroord, Wijkeroog en Santpoort reeds aan dat bijkan toor opgedragen. Per 1 A pr 11 1 9 2 2 zullen ook de agentschappen LJmuiden en Beverwijk daarheen overgaan. Klachten over bezorging alB ander- zins kunnen schriftelijk en monde ling worden opgegeven, ook per telefoon no. '3 521, Velsen. DE ADMINISTRATIE. Weinig geestdrift? Dc redactie van Blocmendaalsch Weekblad heeft de vorige week haar lezers uitgenoodigd, haai op papier te willen toezenden „hun gedachte, lang of kort, al naar hun geaardheid, omtrent de booze plannen van onze naaste buren, n.l. de annexatie^van onze gemeente of een gedeelte daarvan." Rondweg erkent de redactie, wij prijzen haar openhartigheid, dat de uitkomst niet bevredigend is. Slechts van vijf personen ontving zij antwoord op haar verzoek. Dit is wel heel gering, nuar het zou natuurlijk onbillijk zijn, er uil af te lei den, dat de annexatie allen inwoners van Bloemendaal, op vijf na. onverschillig is. De zaak is veel eerder, dat de re dactie van B. W. te veel van haar le zers vergt. „Wij noodigen U uit in eigen woorden voor ons op te schrijven, wat U in dezen te zeggen heeft, ons toe te zenden een opwekking, een plan, een studie, of een kort woord van pas Dat lijkt, zoo gezogd, hcol eenvoudig, maar het plan, de studie, het korte woord van pas moeten dan toch een nieuw gezichtspunt geven en dat is in deze quacstic niet meer te vinden: de annexatie is op-, uit-, af- en doorge praat. We zijn aan stemmen toe. De tweede poging van de redactie o«n steun en medewerking te verkrij gen op deze manier zal dan ook niet baten. Tenzij dit beschouwinkje enkele lezers nog prikkelt om naar de pen te grijpen. Wij spotten niet met de zaak, integendeel, en om dat tc bewijzen wil len wij wel erkennen dat wanneer wij in Haarlem aan onze lezers een plan, een studie, een woord van pas t e n gunste van Bloemendaals annexatie vroegen, er geen 25 antwoorden in zou- mcd, Toch is de publieke opinie in Haar lem, dat Bloemendaal bij onze stad moet worden gevoegd. Soms, wanneer in een vergadering de debatten maar geen einde nemen, wordt er geroej>en: „Stemmenl" Daar zijn wij met de quaestie der grensregeling aan toe. „Stemmen, stemmenl" Laat de Staten-Generaal nu uitmaken of het zijn zal en hoe, opdat er een eind fcome aan de onzekerheid, die al de bij het plan betrokken gemeenten, ook Haarlem, in hun plannen remt en belemmert. Als de dorpen om Haarlem heen dat ernstig willen, moeten zij een- wa: spoed maken met hun Commissievergaderingen uit de burgerij. Kwade tongen beweren, dat zij daarmee opzettelijk talmen, den kende aan het aloude gezegde ,,de krijgsman wint genoeg, „al wint hij niet dan tijd." Er is dit jaar immers Kamerverkie zing, niet waar? Wanneer dan de voor stander van grenswijzigingen Ruys de Beerenbrouck eens vervangen werd door een tegenstander FINANCIEELE BESCHOUWINGEN - OMSTANDIGHEDEN, Onze aandacht werd gevestigd op de omstandigheid, dat het orgel uit het Paleis voor Volksvlijt, door de ge meente ten geschenke aanvaard van de heeren Stoop en Bunge, te groot is oin achter het podium van de Socië teit Vereeniging te worden geplaatst- Met een enkel wood is daarop de aan dacht gevestigd m onze Nabetrach ting van de vorige Raadsvergadering. Onze teekenaar heeft nu in een afbeel ding van het podium van de ooncert- zaal het orgel geteekend, natuurlijk op dezelfde schaal hieruit blijkt, dat <Le toppen van het orgel terecht zouden komen in het plafond) HiiarUit j is de hoogte van het orgel volstrekt niet gedeflatteerd, integendeel, wij hebben de drie treden, waarlangs de DE DWINCENDE MACHT DER niet het minste verhand tusechen de Rijks-controle op zegels en andere waarden eni een concert zaal. Als twee greote machten hij el- kander in één ruimte moeten vertoe- ven, zal eon daarvan weldra het veld moeten nrimem. Voortdu rend heeft de Staat voor zijn zegels grooter ruimte noodig. De controleur met zijn staf zit aJ op de bovenka mers aan den kant van het Klokhuis- plein, die er vroeger zijn gesticht, toen men zich nog verblijdde met «Ie hoop, dat er hij de Sociëteit een res taurant zou kunnen bestaan. Eenmaal in de burcht doorgedrongen zal hij die stellig geheel en al willen verove ren. Zoodra het nieuwe Sociëteitsge bouw aan den Zijl weg gereed is en gebouw; krijgt de Staat later ook de rest in handen, dan zal het overblij vende gedeelte van die som worden betaald. Maarniet meer dan dat! Met andere woorden: wat de gemeente ten koste legt aan de ver bouwing van do concertzaal, ten dienste der plaatsing van het orgel, wordt haar naderhand bij de overne ming van de concertzaal door den Staal, niet vergoed. Het za£ er dus maar van afhangen, of de gemeente een lange reeks van jaron deze con certzaal denkt te behouden, of die na enkele jaren aan den Staat zal af staan, namelijk wanneer zij (hetgeen 1 de overeenkomst eveneens voor zien is) een eigen gemeentelijke con certzaal sticht. Maar als er kans be staat op het laatste, waarom zal zij dan groote kosten maken voor den bouw van het orgel? Dat er een halve ton met de ver bouwing gemoeid zal zijn, Is een aeker niet overdreven schatting. De concertzaal is oud, de verbouwing zal eerder teeen dan meevallen Heb ik de stemming va» den Raad In de vorige vergadering goed begTe- pen, dan voelt hij weinig voor de stichting van een nieuwe gemeente lijke concdrteoal, dfije zeker tonnen kosten zal. Inderdaad, daar zijn. de organist naar zijn zitplaats gaat, weg genomen, om de verhouding nog zoo gunstig mogelijk voor te stellen. Zelfs dan wordt de top van het orgel aan bet oog van den toeschouwer onttrok ken en ofschoon men radioaal te werk eaan en het orgel van die ornamenten onthoofden kan, wordt ook dan nog geen sierlijk geheel verkregen, omdat, zooals ieder weJ weet, een zoo groot instrument alleen dan behoorlijk tot ziiiri recht komt, als het in een groo ter ruimte kan worden opgebouwd. Wordt het neergezet op bekrompen manier, dan zal het voor de oonoert- zaal zeker het tegendeel van een ver siering zijn. Men kan daar onverschillig voor blijven, zeggende dat het enkel en al leen om de klank te doen is men kan ook Beweren, dat de hoogte van de zaal er niet toe doet, omdat het orgel toch moet worden geplaatst in een nieuw te bouwen ruimte achter het podium. Daarentegen wordt evenwel van deskundige zijde aangevoerd, dat er zoodoende een vlakke ruimte boven het orgel ontstaat die den klank vasthoudt, zoodat hij niet doordringt in de zaal of, bp andere manier ge construeend. een soort van klank bord naar achter, hetgeen natuurlijk nog bedenkelijker is, omdat het ge luid naar den anderen kant in de zaal moet worden gebracht. Vóórdat ik verder ga, wensch ik er nog even aan te herinneren, dat in Haarlem's Dagblad het kostelijke ge schenk van de heeren Stoop en Bunge. altiid met groote waardeering is be sproken en de plaatsing in de Sociëteit Vereeniging van harte aanbevolen. Wij houden er allerminst van, om ee- sohenken van dezen aard neer te ha len, maar wensohen aan den anderen kant, dat 't orgel gielioel en al tot zijn recht zal komen. Het gemeentebestuur zal dan grondig dienen te onderzoe ken. wat er van de hierboven ver melde critiek aan is jammer, dat B. en W. het halfjaar tijds na de overneming van do Sociëteitsgebou wen. niet beter hebben bestead. Nu zullen deze en soortgelijke bezwaren nog moeten worden onderzocht, ter wijl ze vóór de Raadsvergadering al behandeld hadden kunnen zijn. De critiek, die nu op de plaatsing van het orgel wondt creoefend, komt hierop neer, dat het orgel of de zaal zal wor den bedorven. Het is de moeite waard om na te gaan, of dit inderdaad juist is en, zoo ja. andere maatregelen te netnen. Van den beginne af aan heb ik de zon derlinge combinatie, waarvoor de twee koopers. Rijk en Gemeente, de zalen vaai de Sociëteitsgebouwen ne stemden, niet gelukkig gevonden. In het algemeen is dit gedeelde bezit een bedenkelijk bezit. Het ligt in de men- schelijke natuur, liet grootste gedeel te voor zichzelf tc verlangen en als het kan maar liefst den deelgenoot erl uk weg te kijken. Vooral omdat er de oud© societeitslokalen dius ontruimd zullen worden, trekt de heer Pull nret zijn staf die zegevierend Pinnen. En daarbij blijft het niet. In den tuin zaJ een brandvrije kluis voor de verschil lende waarden worden gebouwu en, gebruik makende van de bepaling in het contract, dat de Staat desge- weneoht voor 1000.per jaar van de gemeente de kleine concertzaal (bovenzaal) kan huren, heeft do beer Pull daartoe den wensch aan bet ge meentebestuur te kennen gegeven. Met liaiigang van 1 Juni 1923 (er wordt op gerekend, dat uiterlijk 1 Mei 1923 de eigenlijke Societeitelokalen beschik baar zullen zijn) wcnscht de Staat die bovenzaal te betrekken. Voor vereenigingen die daar repe- teeren of vergaderen, ie dit natuurlijk niet aangenaam. Maar de toezegguig is door de gemeente aan geen entceie voorwaarde gebonden, zoodat zij de verhuring niet zal kunnen weigeren. Maar van het oogenblik af, dat de ge meente de zaai afstaat, is er voor de bezoekers van de concerten in de groo te zaal geen foyer meer,omdat zij zich In de societeitslokalen niet meer zui len kunnen vertreden. Het schijnt bo vendien, dat de Staat een laat ik zeg- geen eenigszins overstroom end denk beeld beeft van wat cr van de getou wen tot de societeitslokalen (het aan deel van den Staatj behoort, namelijk ook de Societeitslngang en zelfs het vertrek, waar tot nu toe toegangsbe wijzen woorden afgegeven. Ik zie hier in een waren steon des aanstoots: de gemeente houdt dan niets meer over, dau den ingang tot de groote zaai met den corridor, die daarheen leidt, de gebrekkige vestiaire, en de zaal zeLL Gebeurt dit, dan is het onmogelijk de groote concertzaal nog langer als zoodanig te exploiteeren. Aan den eanen leant zou in geval van nood liet publiek uit de zaal kun nen vl-uchten in de Wijde Appelaar- steeg, maar daar de vloer van de zaal boven de straat ligt, is deze nooddeur eer een gevaar dan een voordeel; al leen aan de tuinzijdc bestaat dus ge legenheid voor een veiligen aftoo.it. Maar daar het Rijk daar een groove kluis zal stichten, blijft er (vo.gens overeenkomst) niet meer dan twee en een halven a drie meter over. En <ieze gang zal dan geen uitgang hebben, wan-t wanneer het Rijk op liet gebouw in de volle breedte, met uitzondering van de entree der groote concertzaal de hand legt, zal het plan om tleu brandgang t,o1. de Be gij nestraat door te trekken, niet tot. uitvoering kunnen komen. Zoo mist de concertzaal aJie gelegenheid voor een veilig heenko men en zal dus niet in exploitatie kunnen blijven Een andere omstandogheid komt Lierbij nog in aanmerking. De Staat ste.t zich op het «landpunt, dat wat hij nu in eigendom krijgt, zal worden getaxeerd, in verhouding tot den prijs van f 350.000 voor hei gelieele tijden niel naar! Maar het muziek leven m Haarlem mag niet belemmerd of onmogelijk gemaai<rt worden en wanneer wij al de hier opgesomde motieven nagaan, ie de mogelijkheid niet uitgesloten, dat er tocii over een nieuwe gcmeenteli.ke concertzaal zai moeten worden nagedacht. Daar kan het PaJeisorgel tot zijn recht komen, het grooter aantal plaatsen worden aangebracht, dat Bach al lang voor zijn leden wenscht; de plaats zal wel zoo worden geko zen, dat rijtuigen en auto's behoor lijk kunnen voorrijden, wat nu on mogelijk is. Ten slotte zulten er een foyer en een goede vestiaire komen, die nu ontbreken. Drie en een halve ton, de koop prijs van de Soeieteits-gebouweu, zullen voor de nieuwe concertzaal cl dadelijk beschikbaar zijn. Maar ze zal waarschijnlijk veel meer kosten. Blij behoeven wij over dit vooruitzicht niet te zijn. Maar liet is zeer goed mogelijk, dat de omstandigheden er toch toe zulten leiden. J. C. P. DE ZONSVERDUISTERING. Ja, nog eens de zonsverduistering. Wij hadden er nog ai zoo extra ue aandacht op gevestigd en hoopten dan ook, dat d© natuur zou zorgen voor een goede nuee-en-ecèn© en dat er veie toeschouwers zouden rijn. Ht is anders gegaan, zooius zoo veel in dit leven anders gaal dam wij hopen en verwachten. Ongeveer op den tijd, waarop liet spel zou beginnen: kwartier voor dirie, zomertijd, posteerder, wij ons op dat centrum van Haarlem s ver keer, de Groote Markt en wij ver wachtten niet anders, of wij zouden da air zulk ©en opeenhoopmg van be langstellend© Haarlemmers, pewa- pena met ge-deusd of zwart gias vinden, dat or minstens nog een tweed© verkeersagent noodig was, om voor een ©erngszins g er egelden gang van zaken op Ijft plem van Lourens Janszoon Coster te zorgen. Maar er was niets van dien aard te bespeuren. Had dan niemand Haarlem's Dag blad gelezen? Nemen de bezuiniging, de malaise en het Paleis-orgel zóó zeer de gedachten der Haarlemmers in beslag, dat niemand dacht aan wat daar hoog boven hem, in het luchtruim plaats vond. Et was niemand, die naar boven keefk! Toegegeven moet worden, dat er ook eigenlijk nets te zien was. De zon scheen telkens erven flauwtjes en verdween eindelijk, juist op het oogenblik waarop de „grootste phase" bereikt moest worden, geheel achter de wolken. Het werd ean teleurstelling en juist wilden wij onzien „observatie pos'. verlaten, toen wij een lands verdediger op de fiets uit de Bartel- jorisstraat zagen komen. Op de Groote Markt stapte liij vastberaden af en ging naast zijn rijwiel staan. Ha, dachten wij, tenminste één die over de zonsverduistering gelezen heeft en wil trachten er wat van te zien ook. Ach, ook de gedachten van dezen braven jongen man hielden zich met heel amdere dingen dan verduister de zonnen bezig: hij bdeef zoo lang mogelijk. ©en aardig meisje na kijken, dat de Groote Markt over stak en eindelijk, in de verte, in de Groote Houtstraat, eclipseerde. Stadsnieuws Voor dit jaarlijksch concert ten voo i' deel© van het zieleen- en ondersteuningsfonds, was de me- derwerking toegezegd van de so- praanzangeres mej. Di Moorlag. Zij was evenwel door plotselinge onge steldheid verhinderd, maar mej. Meta Keidel was bereid gevonden, haar welwillend te vervangen, en wel met hetzelfde jirograrama. En zoo kregen wij de „Lieder einee fahreaiden Gesel len'' van Mahler te hooren door een orgaan dat voor d«se zangen ruim zoo gunstig ligt ais de hooge sopraan van Di Mooring. Daarentegen de©d Meta Reidel zichzeh© onrecht niet ook San ta's Ballade uit Wagner's „Flicgen- de Hollander" over te nemen, eone muziek die voor haar absoluut onge schikt is, Hare welwillendheid en gue- de bedoeling 111 aanmerking norren', zfü ik dan verder over deze prest at u- li0ver niets meer zeggen. De vertolking der Ma hier-lied eren laat echter een© critische analyse toe, hier toch is de zacgort© op haar eigen terrein in muziek die haar uitetek.-nd ligt en di© lot haar eigen repertoire behoort. Gebrek aan voldoende samen werken met het orse6i was t© merken aan hel tempo moderato in het eerst© lied, dat d© zangeres en mot r-clit vlugger nam dan d© heer Gerharz. Daardoor waren schommelingen 011 vermijdolijk, evenzoo op li©t eind van het tweede lied. Uit alles komt echter niet op rekening van de zangeres, wel het overwegend larmoyant karakter, dat zij aan don cyclus geeft, het ge mis aan relief door teg-nstellingeji waarvoor de compositie toch gelegen heid genoeg biedt. Denk maax eens aam 't lento-frissch© „BSümi.inblau" hei even zonnige „Gieng lieut Mor gen". de contrasten in de tweede helft van III, het heel© slotdeel vnn IV, dal enkel rust en lier wonnen vrede ademt. In a! dezo momenten is een dunne maar klare stem vorming vereischte, en zelfs in de uitingen van smart is hel nog niet steeds noodig 0111 zoo te weeklagen als de zangeres haast voort du rortd deed. Buiten deze een- kleurigheid die het karakter dor li deren zeer verzwaarde, gaJ d© ver tolking van Meta Reidel andere veel moois te g< nieten in deze laat-roman- tisch© compositie, di© in rechte lijn van Schubert schijnt t© stammen. Het orkest gaf een© gloedvolle exe cutie te hooren van d© „Tannhauser- ouvorture" ©n ook met de inleiding voor ..Lohrengrin" was inen tamelijk gelukkig, een paar twijfelachtig in tonatie© bij do tweed© violen daarge laten. Na de pauze kregen wij gelegenheid n te constateeren dat de „Pathéti- que van Tscfiaikowsky er bij het orkest aardig inkomt; vergeleken bij de vorige uitvoering was or merkbare vooruitgang waar te riemei:. Voor 't mee ren dec! laten echter de attaques van liet koper nog te wen- scton ©n de pianissiini van de hout blazers kannen ook nog fijner. Het -Allegro-con grazia, vijfkwarts-maut, ging over 't geheel zeer goed: zwak ker was echter het moeilijke derde de©!, terwijl liet slotdeel, 'dank de groeiende klankverbctering van bet snaarkwtntet, vrij gunstig ging. En om dit vorshig te besluit, n wen ch ik nog een pluimpje te geven aan den alt-solist om zijn solotrekje in t eer ste deel. Om tot to waardeeren phüantropi- sche doel van het concert, ware eon drukker bezoek zeker gewenscht ge- "•eest. JOS. DE KLERK. FAILLISSEMENTEN. Opgehe en werd het faillissement van J. Os kamp, koopman in leder wonende t© Zandvoort, uilgesproken bij vonnis de zer. Rechtbank d.d. 7 Februari 1922 Voorloopige surseance van betaling werd verleend aan L. Bakker, loodgie ter en eleclricien, wonende te Nieuw- 'ennep, gemeente Haarlemmermeer. PERSONALIA. Ter benoeming van een onderwij zeres aan de Van der Palmschool te Amsterdam wordt o.m. voorgedragen mei. G. A. E, Ezerman te Haarlem. GEWETENSGELD. Ten behoeve •an 's Rijks schatkist is ontvangen bij den inspecteur der directe belastingen ic Haarlem, iste afd., f471.87 cn ƒ119.10, respectievelijk wegens tc weinig betaal de inkomstenbelasting en Verdcdigings- belasting II: onder letter II., ƒ278.88. wegen< te weinig betaalde bediijfsbe- lasüng* Het Tuoaee! De Dienstknecht iu het Hnls door dc Haghespelers in 't Voorhou* „Het wis mjj, of ik in de kerk zal en ik een heel mooie preek hoorde!" zei mjj gisteravond eeu dame 113 afloop van de oorstolhng van „De Dienstknecht in het HniR". Er waren velen, die als z\j giste ren in ecu gew-jjde stemming onzen schouwburg verlieten. „Waarom geeft men iu dezeu tijd niet moer stukkon, waar iets van uit gaat, stukken, waarvan wij iota mee naar huls nemenf" Hoe dikwjjls lieb ik dit niet vooral uit den mond van dames ge hoord? Ik voor mjj meen, dat van elk® ken<, mits oprecht een goed „iets uit- gan*. eu „men er iets van nWeneemt maar zoo bedoelen zjj het niet, die zoo spreken. Zij verlangen -tokken met een nobele, opbouwende strekking, zjj vra gen iets anders, iets „meeriets ,,hoo- gers"! Welnu, voor hen is „Do Dienst knecht in het Huis" als geschreven. Van deze moraliteit gaat wcrkelqk iets uit, neemt men iets mede nanr hu-! Het i- met de kritiek ut 011s land en eigenlijk overal toeh-wondcrljjk ge stold. Ik herinner injj, dat do Dienstknecht in het Huis na zijn eerste opvoering in den Haag oen zeer slechte pers had. De symbo liek was volgens het bjjnn algemeen oor deel der Haagsche critici cr cene „van don kouweu grond" en heel het stuk wna niet veel meer of minder dan belaeheljjk. Ik heb ui\j steeds over deze kritiek ver- ik kan mjj volkomen begrjjpen, dit stuk op zeer velen zoo 'n lie pen indruk maakt. Er is veel in De Dienst knecht in het Huis, dat aan Ibsen doet denken. Als Brand c-isch Manson alles of niote, als in Brand is ook in dit werk van Kennedy de grondtoon: „God is liefde!" Die „kerkbouw" en die „riolen", brengen zo ons niet Bouwmeester Soluesz en Do Volksvjjand in de herinnering? Maar Ib sen's personen zjjn ondanks alle sym boliek krachtiger, en do groote Noor was in zjjn oouvre forscher, somberder i u ook 'ogischer. Maar or hangt over 't werk van Kennedy die, nuar dit stuk tc oor- deelen theosoof moet zjjn een waas van teere, fyne jio&zie, die weldadig aandoet. Voor Verhaer is Dc Dienstknecht in het Huis een van zjjn grootste successen ge worden. Hot stuk heeft zich ondanks de slechte kritieken in hot begin niet al leen op het repertoire kunueu handhaven, het beeft ook een eigen publiek gevonden. Dat Verkade veel voor liet werk voelt, blykt uit hot feit, dat hjj het elk jaar weer opvoert on nog moer uit de wyze, waarop liet wordt gesj eeld. Er is om de figuur van Manson, zooals Verkade hem geeft, werkeljjk iets heiligs, iole godde- ijpre, dat de schryver moet hebben be doeld. Er gaat voortdurend groote wjjdiug van ho:u uit. Manson Is ren von Verkil de'e beste rollen. Toch maakte de voorstelling van giste ren niet zoo'n sterken indruk op mjj als eenige jaren terug, wat voornamelijk kwam door dc te zwakke bezetting van de rol van Mary. Wie eens Tilly Lus hot jonge meisje heeft zien spelen, zal dat nooit vergeten. Het was zoo fragiel, zoo teer en zoo kinderljjk rein, dat het diep ontroerde. Beppie de Groot was jong; zq woe workelyk een kind, maar dat is dan ook alle lof. die ik ervan zeggen kan. De prachtig geschreven rol g,ïng nu vrjjwel aan ons voorbij. Waarom heeft Vcrkn.de Mary niet door Tilly Lus laten spelen? Deze actrice zou ons zeker nog do illusie van hot meisje hebben gegeven, al zou bot misschien niet zóó jong als van Bepplo de Groot zqn geweest. Door haar spel ech ter zou zy heel do voorstelling tot ecu hoogcr plan hebben opgevoerd. Nico de Jong maakt van den werkman een minder ruige figuur dau Lndertjjd Coca ilissink. In zjjn donkere eteni eu heel zjjn houding was iets, dat dadcljjk trof. Do Jong gaf aan Robert iets waruis eu me lancholisch, waardoor dc vluggo invloed van Manson oji dezen m.m i„. r verklaar baar werd. Met zeer veel genoig. .1 Qeu ik gisteren Saru Ueyblom zien sjieleii. Wat is deze actrice onder Verkado vooruitgegaanI Alle „maniertjeszjjn verdwenen 1 Haar actie w*x nn/tuurljjk cn v.-lD eon innerlijk© kracht, din mjj werkeljjk verraste. Van Dalsum gaf relief aan de figuur van den Vicaris. Het tooue«l met Mary 1 v sjicclde hjj met ontroerende innig heid. Cor Kuys gaf ous als de bisschop an Lancashire prachtig tooneelspel to zien. liet was karaktc repel van de „boven- ite plank", maar dat uaar onrzs rneeamg u dit stuk nu en dan vooral m het vierde bedrjjf wat nit den toon viel. Ooit gisteren heeft Do Dienstknecht iu hot Huis een diepen indruk vemaakt. Hot duurde lang, voordat het publiek aan hot •iot iu applaus uiting gaf uan zjjn dank baarheid. Men was blykbaar huiverig de gewjjde stemming door helech kabaal te eratoren. J. B. 8CHITIL. HAARLEM'e KINDERKOOR. A-s Donderdag zal „Haarlem's Kinderkoor", dir. Jan Booda, oen uitvoering geven in de Gem. Concertzaal. Medewerking ver- leeneu mevr. Hogeweg-Loue (sopraan) en het „Haarlem's Gemengd Koor" (vroe ger bekend onder den naam A capellc koor), dir. Jan Boodn. GOED AFGELOOPEN Dinsdag middag viel de loc d gieter G. v. d. L. diiie werkzaam waf op liet dale van het perceel Groote Houtstra.it 62, togen een schoorsteen di© dicht bij den rtuntl van het dak etond. Door den schok viel de pijp om en viel met veel geraas op het dak, terwijl eentge steen en van het dait in de Groo© Houtstraat terecht kwamen. De lood gieter kwam er zonder letsel af e*i da steen et 1 die naar betieden vielen ver oorzaakten cok geen onheiL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1922 | | pagina 1