HAARLEM'S DAGBLAD
ZATERDAG 17 MAART 1923 VIERDE BLAD
Voor de vrouw „dis geen
twintig jaar meer Is".
Hoewel de stof van een mantel of
een iaron. al een belangrijke rol
speelt wanneer de vrouw, waarvoor
't toilet bestemd is. jong en slank is.
des te meer aandacht moet men a.an
de stof besteden, wanneer de draag
ster ..geen twintig jaar meer is"
d.w.z. wanneer zii eenigszins dik cn
gezet is gewerden en niet meer zulke
fraaie vormen heeft. Wel is dit dik
wijls een kwestie van personen, daar
de eene vrouw dikwijls lang slank
en elegant bliifi. terwijl de andere
onbevallig en dik wordt. Niet a 11 ij d
neemt liet gewicht toe met de jaren.
Maar om op ons onderwerp terug te
komen, ik wil u zeggen dat een gezet
te. forsehe vrouw die lastig kleedt,
altijd japonnen moet kiezen van goe
de kwaliteit stof. Wanneer men een
niet meer onberispelijk 'figuur wil
verbergen is hel slechtste dat men
doen kan ..goedkoope" slof te nemen.
Onder „goedkoope" stof versta ik
niet juist stof die niet zeer dtuur is,
ma,ar,stof van een slechte kwaliteit
die leeiiik valt. lee'iike plooien vormt
of opbolt en die daardoor nog dikte
geeft, die men volstrekt niet gebrui
ken kanNatuurlijk moet men be
halve op mooi vallende stof ook op
allerlei details letten die in de snit.
of als garneering aangebracht de sil
houette langer en s-maller doen lij
ken. Daartoe hoort in de eerste plants
de z.g. ..manteau de cour", het recht
van de hals nederdalende pand. dat
tot op den "rond reikt. Dikwijls is de
borst ook tot in de taille met zoo'n
fladderend aanhangsel bcudekh. Dit
maskeert den vorm der buste, die wel
lioh,t niet onberispelijk meer is. Maar
de rechter ruglijn is van 't meeste be
lang.
Onze plaatjes toonen u een aantal
japonnen, wnarbü met deze lijn reke
ning is gdhoiude-"
v or mi go garneermg kan mon smal
zijden tres pebruiken ol fetn eenvou
dige zijden franje, zooals op ons
plaatje. Deze' japon is vooral ge
schikt voor de vrouw die niet slank
genoeg is om een rechte robe chemise
te dragen maar die toch ook niet be
paald ..zwaar" is.
De mantel, die go als derde illustra
tie bij dit praatje vindt geeft u een
gekleede mantel voor een oudere da
me. De stof. waarvhn deze mantel ge
maakt is. noemt men inatelassé". De
oppervlakte is ongelijk en vertoont
patronen, die er I1002 op liggen. Te
opzichtig voor een niet meer jonge
vrouw is deze soort stof geenszins,
daar de motieven steeds in denzelfden
toon ziin als de stof zelf, rnen ziet ze
nauwelijks. Al'leon geven ze een ze
kere levendigheid aan de stof .-e
zeer aantrekkelijk is.
De ceintuur, die van voren gesup
primeerd is. zocdat de japon daar
reoht naar beneden hangt, kan ook
een zeer ..verdunnend" effect heb
ben. Een garneering in de lengte is
ook altijd aan te bevelen a-oor de ge
zette vrouw, daar deze langer (loet
lijken.
Ons tweede plaatje geeft u een ja
pon. die op zoo'n wijze gegarneerd
is. dat d'e draagster veel slanker
lijkt dan ze is. Yoor deze schroef-
Het gebruiken van onze
„koopjes".
De vrouw, die maar heel weinig
voor hare kleeding kan uitgeven is
degene die 't meest piofiteeren kan
van de koopjes, die zii dikwijls met
veel moeite zich verworven heeft c<p
de uitverkoopen, die in de maand
Januari bijna ieder magazijn onvei
lig maken. Veel vrouwen koopen
stukjes lint. kleine lapjes stof, alleen
omdat gij zoo spotgoedkoop zijn. En
wanneer ze- thuis ziin gek.omen bergen
zii hun koopjes op, zonder te weten
waar ze voor te gebruiken, alleen
met het vage id'ée dat zo ..nog v
eens te pas zullen komen". Niet
leen is (lit zonde van het geld dat
voor besteed"is, maar het is ook z<
de van de lapjes, want het. is heusch
mogelijk met die ..chiffons" allerlei
aardige dingen te maken. Laat ik u
eens helpen en u eenige ideeën aan
de hand doen.
Een aardige blouse kunt ge bijv.
maken van twee kleine lappen crêpe
de chine van twee verschillende kleu
ren. De mouwen en het vestje zijn
van de eene kleur, dc blouse en de
c«n de heupen gestrikte ceintuur is
van de andere kleur. Kleine stukjes
lint kunnen worden gebruikt om een
taf-zijden taschic mee te garneeren.
Men maakt van het smalle lint platte
roosjes in heldere kleuren. Een klem
stukje mooi zilveren kant kunt ge
gebruiken om er een Spaansche kam
van te fabriceeren. Hiervoor neemt
ere een gewone kaïn en de kant vormt
het bovenstuk. Met stevig laiton, da'
ge opzij aanbrengt buigt ge de kam
in den gcwenschten vorm. Kleine lap
jes brocaat en satijn kunnen te pas
komen om uw avondsclioenties op
nieuw te overtrekken. En van snip
pertjes zij is het heel wel mogelijk
om een aardige lampenkap te ma
ken.Hiervoor knipt ge de zii In
bloembladvormige stukjes waarmee
go de geheele kap overdekt. In som
mige naait ge een zijden laiton zoo
dat ge die wat kunt huigen en falsoe-
neeren. Wanneer het eenigszins mo
gelijk is, maakt het een bijzonder
aardig effect om dc kleur te laten nf-
loopen bijv, van licht lila tot licli'-
rose. van wit tot groen, van rose tot
lonker rood.
Zoo ziet ge. liet is dwaas om uw
•eroverde koopjes op te bergen tot-
den tijd, dat ze eens t-e pas zullen ko
men wat maar zelden werkelijk het
geval zal ziin. De vindingrijke
vrouw merkt al gauw, dat zelfs het
kleinste stukje zij het onaanzienlijk
ste lapje althans van mooi materiaal.
i gebruiken is.
Om een maaltijd te
koeken.
De pannen.
Het succes van een maaltijd hangt
/oor een groot deel af van het gebruik
van de juiste gereedschappen. Dit ar-
tikeltje beschrijft de verschillende soor-
"•n kookgerei en de manieren om he:
gebruiken.
Het vroegste type vaa kook-gereed-
schap was uit de hand gemaakt van klei,
lang voordat het pottenbakkerswiel
was uitgevonden. En hoewel wij sinds
djen ontzettende vorderingen hebben ge
maakt in het producceren van allerlei
keuken- en huisgerief, is toch de pan
•an aardewerk en de schotel van vuur-
■ast porselein nog altijd een veelge
bruikt soort.
Het is dwaas om alleen één soort va-
pan te willet gebruiken daar iedere
soort zijn speciale verdiensten heeft, die
afhangt van het vuur waarop men de pan
gebruikt en bijv. of de inhoud snel ot
langzaam aan de kook moet komen, ol
dat de pan alleen voor overgebruik
dienst behoeft te doen. In du laatste
geval kan men kiezen fusschen aarde
werk, vuurvast porselein en glas. Dit is
dus een quaestie van persoonlijken
smaak. De aarden pan heeft als nadeel
dat alleen de binnenkant geglazuurd is
en dat de buitenkant (wanneer er bijv.
eens iets overkookt) lastig te reinigen
is. ook stoot men er gauw stukjes af,
men kan haar aan den anderen kant-
direct op het vuur zetten, zij behoudt de
hiite lan(j en is daarom zeer geschiki
als hooikistpan. Het voordeel van de
vuurvaste schaaltjes en de glazen schaal
tjes (die ook c-en zéér booge hitte kun-
nen verduren) is wel dat men ze zóó op
tafel kan zetten, hetgeen veel omwas-
schen bespaart en de hitte van de spijs
ten goede komt. Het glas is wel het
allerbeste en ook het aardigste om te
gebruiken. De gerechten zien er bijzon
der smakelijk uit in de transparant gla
zen schaaltjes. Het glas ,is ontzettend
bard, er springen niet gauw scherfje:
af en het is gemakkelijk schoon ti
houden.
In Engeland en Amerika worden dezi
glazen schalen veel gebruikt. Hier zie
men ze nog niet veel. alhoewel ze, naa.
ik meen, in Amsterdam te krijgen zijn
(o.a. in de Bijenkorf).
Dc laatste „nouveauté" in vuurvas
porselein is een schaal van diep pauw
blauw met een zwaar geglazuurden bin
nenkant.-
Het is weer eens iets anders dan de
bekende donkergroene en chocolade
bruine schalen. Wanneer dit soort por
selein alleen wordt gebruikt voor het
doel waarvoor het geschikt is, kan
er een menschenlcven mee doen.
IJzeren pannen met emaillc binnen-'
kant houden altijd hun waarde voor
sommige gerechten. Over het algemeen
zijn ze te zwaar voor algemeen gebruik
en gewoonlijk alleen geschikt om vleesch
in te braden, soep in te koken en als
frituurpan.
Wrijf den buitenkant na reiniging
met een was-lap, dit voorkomt roesten
en doet de pan glanzen.
Gewone geëmailleerde panr.en zijn
de meeste keukens in gebruik, ze vol
doen dan ook in vele opzichten. Het on
aangename is dat het email er ten laat
ste afspringt en dan gevaar voor de ge-
zondheid oplevert. Tegenwoordig ge
bruikt men dan ook veel aluminiumpan-
nen, die er keurig uitzien en dit blij
ven doen bij goed onderhoud. Voor alu
minium geldt evenwel de regel „goed
koop duurkoop", daar de goedkoope
soorten v.eel te dun zijn en geen vol
doening geven in het gebruik. De pan.
nen zelf worden onder het koken
gloeiend heet, zoodat men alléén alu
minium moet koopen met handvaten
of hengsels die niet geleiden. Aluminum-
pannen mogen nooit geschuurd worden
doch alleen gepoetst en opgewreven.
Ook soda is voor aluminium schadelijk,
daarom moet men ook geen groenten er
in koken. Een stoomkoker, ook uitste
kend in aluminium te krijgen, bewijst
onschatbare diensten in cte keuken. Ge
ziet dus dat ge met bedachtzaamheid
uw keus moet doen uit uw pannen, met
het oog op de spijzen die er in bereid
orden.
Geborduurde Zomer-
japonnen.
Of uw japon van serge of batik is,
de laatste modeberichten schrijven
voor dat -zij in ieder geval geborduurd
moet worden- Het genre van de be
werking loopt zeer uiteen, dan eens
volstaat men met eenvoudige tressen,
dan is de japon met geappliqueerd
werk versierd. Men ziet japonnen die
kunstig zijn versierd met motieven
ontleend aan de lloemcensche en Bul-
gaarsche volkskunst. IIoo het ook zii,
ccn japon die versierd is met hand
werk verliest direct zijn te eenvoudig
effect, en staat gedistingeerder dan
een japon zonder borduurwerk. Ik
geef u een tweetal japonnen, die zeer
eenvoudig zijn, maar door het bordu
ren iets aparts krijgen.
De liefde voor naaiwerk.
Een bekende Engelscho schrijfster,
Elizabeth Robins, schrijft een ernstige
philippica tegen het naaien, dat volgens
haar, zooveel uren van ons vouwenlc-
■cn inneemt, die beter voor andere werk
zaamheden of voor rust gebruikt hadden
kunnen worden. Zij beschrijft het naaien
als een soort verdooving, het doet verge-
Het lijkt mij niet onbelangrijk een
ander uit haar artikel ovei te nemen.
De ijverig, hardwerkende en naaiende
vrouw wordt meestal geprezeD en nie
mand zal haar haar „liefde voor naai
werk" verwijten. Lees eens, waarom Eli
zabeth Robins dit wel doet!
De eerste is een japonnetje van fijn
linnen in een donkere kleur waarover
heen een over-japon van wit linnen of
witte fijne crêpe gedragen wordt. De
overjapon is bewerkt met in ruiten
opgenaaid wasebbaar band en een aar
dige bloemenguirlande is opzij er
op geborduurd, in kleuren die harmo
nieeren met dc kleur van de fourreau.
Ge kunt ock een bruine onderjapon
maken, met een beige overjurk ver
sierd met bruin band en oranje gele
en bruine tinten kiezen voor de bloe
men.
De tweede jurk, die zeer geschikt
is voor een jong meisje kan men ba
tist, fijn linnen, voile of organdi ne
men. De ronde motiefjes zijn gemaakt
van heel kleine strookjes die van va-
lenciennekantjes kunnen zijn of van
hetzelfde materaal als de japon- Dc
bloemmotiefjes kunnen in wit worden
uitgevoerd of in een aardige kleur
van wasehbaar borduurkatoen. Wan
neer de japon b.v. een pastel kleur
heeft, lila, licht groen, rose, of geel
dan kunnen de strookjes van vaien-
eisnne zijn in de kleur geverfd en de
motiefjes in een tint donkerder worden
gewerkt, hetgeen een zeer fijn effect
maakt.
is een bekend feit dat iedere
(of man) graag iets met haai
(of zijn) handen doet. (Al doet zij het
eens zoo erg best.) De raecsten
onder ons hebben bevliegingen gehad
voor allerlei timmerwerk of met vuur de
verfkwast gehanteerd. En zelfs de vrouw
die niet van naaien boudt, zal tcch niet
ondankbaar zijn om een paar geluk
kige uren, baar door de naald verschaf-,
te willen wegcijferen. Want zoowel voor
de huisvrouw als voor de haar buitens-
herkende zuster kdmen er tijden i
(vacanties, herstellen van een ziekte) dar
eve of ernstige leven voor een
oogenblik terzijde wordt geschoven. Dan
kan de naald een hulpbron zijn die heel
eel waard is. Dit is zoo steile dat er
■rouwen zijn die een uitgesproken af
keer van de tyrannie der naald hebben
n die tcch als haar persoonlijke onder-
inding hebben opgedaan, da: zij soms
.hielden" van naaien. Zoo ken ik een
vrouw die op volwassen leeftijd, gedu
rende een pijnlijke en langdurige ziekte,
een handwerk begon, en daaraan werkte
met toenemende aandacht, ja met „lief
de". In het eerst werd dc zwakke aan-
dacht van de zieke getrokken'door één
kleur, door dikke strengen van goud
kleurige zijde. Het handwerk was zoo
eenvoudig," zoo kinderlijk, dat zelfs zon
der aanwijzing en zonder ondeivinding,
alleen door een eenvoudig steekje een
goed effect werd verkregen, dat een ge
voel gaf van meesterschap. Op deze ma
nier kwam de zieke er toe ook minder
kinderlijk werk te maken. Zonden man
nen zulke lastige patiënten zijn, omdat
zij die nederige hulp voor de herstel
lende zieke missen?
Toch verschilt deze manier van „hou
den van naaiwerk" hemelsbreed met de
manier, waarop die vrouw van naaien
houdt, die er werkelijk een expert in is.
Laten wij de naald bekijken van hóór
gezichtspunt. Voor de vrouw uit vroe
ger ecuwen was het product van spinne
wiel en naald het symbool van bezit
en rijkdom.
Dc moderne vrouw ziet dikwijls met
bewondering en trots naar de met de
naald vervaardigde schatten, nagelaten
door vrouwen uit een ander tijdperk.
Maar wij bezien deze schatten toch niet
alleen met bewondering, ook met mede-
liiden in die geborduurde spreien, in
die fijn bewerkte kragen en manchetten,
in die met bloemen bezaaide sluiers zien
wij reliquien van een begrensd leven en
onvervulde verlangens.
De naald vervaardigde niet alleen dez«
geduld-wcrken, maar zooals een andere
naald, de injectie-naald, hield zij de
vrouwen rustig. Zij hield de geesten
ongeoefend, zooals zij de lichamen onont-
ikkeld hield.
De vrouw uit vroeger eeuwen, me:
haar stijf geregen keurslijf, haar onge
looflijk dunne middeltje en haar ongeoe
fende voeten kón niet anders dan zitten
en haar handen gebruiken. Om te bor
duren, te naaien, te spinnen. De vrouw-
dien lang vervlogen tijd bezat niet
eens wandelschoenen Die werden nie\
gemaakt voor de vrouwenvoet, ncch voor
het meisje. Zoo waren zij wel
gedwongen, jong en oud, om den tijd
dood te „prikken" met haar naald. Som
mige dezer vrouwen waren kunstenares
sen. En in 'dót geval waren zij niet te
beklagen, een kunstenaar is gelukkig in
het scheppen van zijn werken. liet kunst
werk neemt niet alleen de geheele aan
dacht in beslag, maar het is opwekkend,
het is het saaie, eentonige liefbebberij-
werk dat verwerpelijk is. En wanneer
wij naar dc naald grijpen i s het ge
woonlijk saai en eentonig liefhebberij-
werk. Er zullen weinig vrouwen zijn di*
de dertig gepasseerd zijn en die zich
niet verplicht voelen zoo nu en dan iels
te naaien of te breien. Wat zij ook mag
doen, een vreemde taal leeren, een
gadering leiden, -spelen met haar kin
deren, zelden, ik denk zelfs n o
voelt zij zoovéél voldoening over haar
werk dan wanneer zii een gat in
kous stopt. Deze nederige overtuiging
hcuft alwéér niets te maken met h,ct ge
voel dat de vrouw heeft, die houdt van
naaien, om het werk zelf.
Dat het handwerk een verdoovenden
invloed heeft is zeker nooit beter bei
zen dan gedurende den oorlog. In alle
oorlogvoerende landen waren de v
1 wen bezig met breien en nog eens
breien. Zij zouden niet geweten hebben
hóé die ellendige jaren door te komen,
wanneer zij de troost van de naald had
den moeten missen. Zelfs vrouwen die
voor dien tijd als slachtoffer van de naald
waren gevallen, bezweken. Welke vrouw
breide geen dassen, mutsen enz. voor
de „jongens"? En al was het product
dat dc ongeoefende werkster vervaardig-
le, niet altijd een genoegen voor den
oldaat, het was voor haar, gedurende
het maken, een oneindig genoegen.
Een van de sterkste argumenten die
wij tegen de gelijkstelling van den man
de vrouw kunnen aanvoeren is de
uw is absouut niet in staat zich te be
hoeden voor overwerken. Niemand zal
volhouden dat de naald haai eenige
ijandin is, maar wél dat de naald de
vijandin is van het vrije uur, het éven
s-doen, van de gezonde beweging.
En de verminderde weerstand van een
issa vrouwen en meisjes is te wijten
aan dc heerschappij van de naald.
Mode-dwaasheid
De nieuwste mode-dwaasheid is ze
ker wel de vogelkooi, waarvan ik u
•n afbeelding laat pien.
Deze hooge kooi is van kleurig ge
lakt riet gemaakt. De voerbakjes zijn
an zeer fijn bewerkt ivoor vervaar
digd. Het deurtje is gesneden uit
heerlijk geurig sandelhout- Een wer
kelijk' tempeltje voor de geliefde vogel.
Men hangt de kooi op aan het plafond
ale een lamp. En daar, gezeten op
zijn stokje, sluimert de vogel eeuwig,
kalm eu rustig. Een mooie vogel, ge-
ktee.l in goud met schitterende veder
tooi, prachtig als een sprookjesprins,
maar wiens stem geenszins gelijkt op
zijn vedertooi want hij is gemaakt
n stof. Door bekwame handjes in
elkaar getooverd van kleine fijne poot
jes. uit bekleed ijzerdraad, voorzien,
het lijfje van goud-orokaat, de staart
van ongekrulde strulsveeren en de kop
van koübri-veertjes is hij d e vo
gel voor de vermoeide kunstenaars,
voor den musicus, die door géén ge
luid gestoord mag worden, voor ner
veuze of maniakale vrouwen die de ver
strooide vogfclzaadjes verafschuwen.
Het is eer. echte modegril, die veel
opgang maakt in Parijs, ómdat het
kostbaar, artistiek en absurd is.
Qm te onthouden
EENIGE KORTE AANWIJZINGEN
VOOR UW DAGELIJKSCH MENU.
Afwisseling in spijs is zéér belang
rijk en het is heel verkeerd bepaalde
gerechten nooit te willen eten.
Versch fruit en vereelte groenten
moeten in lederen maaltijd voorko
men.
Eet eenvoudig natuurlijk voedsel en
ermijdt het over-fijne gekruide en ge
conserveerde voedsel.
liet is niet noodig alle geconserveer-
spijs te schuwen, zoolang als er
iederen dag maar iets versch ge
geten wordt.
Koken heeft een grooten invloed op
de voedingswaarde van voeJsei en de
ze kan er door toenemen of er zeer
door verminderen.
Past op voor te lang koken, vooral
voor het lange, zachte koken van
groenten.
Eet niets, dat niet meer absoluut
goed is.
AFCESLETEN PATROON IN
LINOLEUM.
Bij de goedkooperc soorien linoleum
komt hel voor dat het patroon op sommi
ge plaatsen geheel verdwijnt, terwijl het
linoleum nog lang niet versleten is. Het
eenige „wat er op zit" is de verfkwast
ter hand te nemen en dc vloer geheel te
verven, in «en donkere, neuiralc kleur.
Daarna boent men met boenwas.
DE MODE IN VROEGER DAGEN.
Zoo ziin wij dan nu aan de laatste
periode van de voorbij gegane mode
gekomen, een tijdperk, dat vóór ve
len nog heel goed bekend is. doordat
zii de kleeding uit dien iiid ook zelf
gedragen hebben, en aan anderen,
door de vele foto's en kiekjes die aan
allerlei dingen herinneringen opwek
ken.
Bij het naslaan van de afbeeldin
gen over deze mode die nog betrek
kelijk kort achter ons ligt, maakt
menigeen zich vropliik over de.
..dwaze" kleeding uit dien tijd, de
hoed. die onmogelijk groot was en
boven op het hoofd met de gevaar
lijke hoedenpennen in balans moest
worden gehouden, of de rok in ziin
kokerachtige nauwheid, waarin trip
pelpasjes dc eenige mogediikheid
waren om vooruit te komen. En dat
alles komt ons niet alleen ou.ver-
wetsch voor. maar ook bepaald lee-
liik. Maar de crinoline dan! Ja. die
was wel een dwaas uitwas, volgens
velen, maar zii flati-eerde toch wel,
wanneer oen elegante vrouw ze
droeg.
Een dergelijke rritiek is door a.lc
tiiden al'iiil op de mode van tien tot
twintig inren geleden gegevenwat
juist afgelootien was had geen waar
de. pas nadat viifiie iaar voorbii wa
ren ging men er zich weer mee inla-
De laatsie 25 jaar
ten. Wat dat betreft is de mode in
kleeding dus volkomen gelijk aan die
in meubelen en verder huisraad tus-
schen ouderwetsch en antiek ligt een
verschil van minstens vijftig iaar eu
het eerste -beteekent iets waarmee af
gedaan is, het tweede een kostbaar
bezit.
Nu wii gezien hebben hoeveel in de
mode na iaren teruggekeerd is, zii
het dan ook in gewiizigd'en vorm, nu
zal wel niemand meer durven voor
spellen. da* er nooit'meer een tijd
komt. waarin de hoeden opnieuw ste
vig voor anker gelegd moeten wor
den. of waarin de rokken in een
sleep uitwaaieren en het bekend© bc-
zemband met de kleerborstel er al-
tiid aan te pas moeten komen.
Het. plaatje is een goed voorbeeld
van de mode pl.m. 1900: de wespen-
taibe. dc sleep en de platte hoed ko
men cr o?) voor. en he", is moeilijk
om ons voor te stellen, dat dit r.u
toch een jong persoontje moet voor
stellen. ..Oude menschen bestaan te
genwoordig niet meer". zegt men
wel eens. en sommigen gaan zelfs zoo
ver met te beweren dat daardoor ook
de eerbied voor den erderdom ver
dwenen is. Da' Hikt ons toch wel een
beetle te veel gezegd oude menschen
kunnen zich toch nog wel min of
meer aan de morle houden cu daar
bij een geposeerde» indruk geven. Ja,
wanneer zii in uitersten vervallen, is
het lceliik. zooals de dame, die wij
den voriseu zomer zagen (het was een
Amerikaansclie) met geheel wit haar
en een oude dames-gezicht., die ge
kleed was in een lichtblauw avond-
japonnetje met korte mouwlies en
w.i-, bruine bont randjes gegarneerd.
Maar uitersten zijn nooit smaakvol,
ook al is de draagster jono- en mooi.
Een hoed geeft altijd het meest
ouderwetsche aan een costuum, maar
toch zonder het hoofddeksel komen de
afbeeldingen uit dien tijd ons vreemd
voor.
Door het veelvu'diser gebruik va.n
con fee ie goeds werd er veel meer uni
formiteit verkregen in de moilc. Vroe
ger was de confectie een onmogelijk
heid doordat de kleeding met alle ba
leintjes en figuumaden zoo nauw
sluitend was, cüat iedere japon precies
aan het figuur van de draagster
naste. maar toen de losse blouses
kwamen, was dit geen vereïschte
meer on zoo kwam het gemankte
goed in de mode, dat tegenwoordig de
belangrijkste plaats in (le kleeding
inneemt.
Het is waar, dat er daardoor van
noodkoop© kleeren soms massa's op
zien 7-iin, maar het heeft ook
r.-la: het mees a" vlug-
•'inaakt is dan het
in
Nieuw
te h&ersch.
die o-
onsreloofüike grensde. De hoeveelheid
kleedefen die deze dames er op na
hielden, was kolossaal, en de prijzen
in dezelfde verhouding. Een ianon
van f 1200 was niets buiteügevjpons,
en dat deze na één keer dragen,
werd afgedankt, behoefde geen ver
bazing te wekken. Heel dikwijls ge
bruikte zoo'n dame he: derde van het
inkomen van haar heer gemaal aan
haar k-'eeding alleen en dat typeerde
tegelijkertijd de verhouding tusschen
man en vrouw daar: de man moest
hard werken om veel geld te verdie
nen. de vrouw gaf het met handen
vol tegeiiik uit aan haar eigen be
langrijke persoontje. Dat hiertegen
groo". verzet is geweest, ook in Ame
rika zelf. is welbekend en ook zeer
goed te begriipen.
Intusschen werd in Europa voorge-
sohrevenminstens twee nieuwe ja
ponnen per seizoen, cn verder een
garderobe van den volgenden in
houd
Een wandelccstuum een visite
toilet van laken, een fhiweelen of zij
den iapon voor wat deftiger gele
genheid. een linnen japon voor den
zomer, een dinertoilet en een soiré-
costuum. Hierbij behoorden tien blou
ses en soorlcostmuns. die in hoofd
zaak uit F.ugeiand r.aar 'nier kwamen,
terwijl de eerste natuurlijk van de
Pariische mp'1is het
trouw - -«ecf-
de Engéjéchen zooals zij zelf zeggen,
veol meer buitenmenschen v.ia. de
Franschen daarentegen meer stads-
menschen.
Velen, zullen zich misschien de
harembroek nog wel herinneren, een
mode-uiterste dat gelukkig maar zeer
weinig ingang vond. en dan ook al
heel gauw verdween. En daarna
kwam de tiid van de taille in het
middel, toen hoog. nu er onder; cn
de zeer nauwe rok, daarna de wijde
en nu weer de nauwere.
Omstreeks 1913, toen de rokken
zeer nauw werden kwam er onder
aan een splitie.in, een mode. die door
overdrijving heel wat pennen in te-
weging bracht.
Wat echter niet wegnam, dat de
korte rokken periode die nu w eer be
gint te verdwijnen, tamelijk alge
meen ingang gevonden heeft, een mo
de. die met de hooge taille alleraar
digst was voor haar. die ze met smaak
en zonder overdrijving wisten te dra
gon.
En nu viin Vii dan dun- weer in de
vo'gende periode, die van langere
rokken en lage taille aangeland. Men
voorspelt dat aan dit laatste peen
lang leven beschoren za' ziineen
moti voering vsn dit vermoeden hoor
den wii echter niet. dus kan het wel
ziin. dat het van menschen uitgaat,
die do huidier mode lee'ijk vinden, en
nu mnar 04)00ven. wat zii hopen,
namelijk dat er gauw weer wat nn-
-r$ za! komen.
E. F.. PEEREBOOM.