De Zomertijd behouden. OM ONS HEEN Muziek. 40e Jaargang No. 12222 Versehijnt dage'ijks, behalve op Zon- en Feestdagen ZATERDAG 21 APRIL 1923 ABONNEMENTEN per 3 maanden: Voor Haarlem en de dorpen in den omtrek waar een Agent gevestigd is (kom der gemeente) f3.57l/i- Franco per post door Nederland 12.811/» Afzonderlijke nummers fO.lö. Geïl lustreerd Zondagsblad, voor Haarlem en omatreken f 0.571/»franco per poot f0.65. Post Giro 38810. Uitgave der N.V. Lourens Coster, -lireotour-Hooldredaetour J. C. PEEREBOOM, Telelesn 3082 BIJKAMOOH voor Santpoort, Velsen. Velssroord, Mljkeroog, lJmnidcn, ADVERTENTIENVan 1—5 regels fl.75; iedere regel meer 35 Cts. Reclames 60 Cts per regel. Bij abonnement aanzienlijk rabat. Twaalfstuiveis-advertentiën van Vraag en aanbod van 1—4 rece 60 Cts per plaatsing, elke regel meer 15 Cts. 4 contant; buiten het Arrondissement dubbele prijs. Dirsetie en Administratie Beverwijk enz. Groete Houtstraat 83. Telefeonnrs. Redactie 600 en Administratlc724 DR1EHU1ZERKERKWEG 2, VEL8EN, TELEFOON 3521 DIT NUMMER BESTAAT,UIT 'l WIN TIG BLADZIJDEN. EERSTE BLAD Heden: ZATERDAG 21 APRIL. Stadsschouwburg, Wilsonsplcin: Het Schouwtooneel: „Nog altijd Com pagnons", 8 uur. Remonstrantsche Kerk: Voordracht met lichtbeelden. Onderwerp: „Ras vernieuwing in Duitschland", 8 uur. Waaggebouw, Spaarne: Tentoonstel ling „Kunst zij ons Doel", 11—5 uur. Voormalige zalen van „Trou moet Blycken": Anatomische tentoonstel ling. Tea-room Luxor Theater, Groote Houtstraat: 's middags 3.305.30 en 's avonds 811 uur Concert. Cinema Pal. EoyerMiddag en Avond conoert 3.305.30 en 811 uur: Bioscoopvoorstellingen. ZONDAG 22 APRIL S'taidfesicfnouwhurg, Wilsonsplcin. Het Schouwtooneel: „De Huwelijks- barometer", 8 uur. Schouwburg .Tansweg: „Piet Koh ier do Boemelbaron. Gebouw van den Protestantenbond: Bijeenkomst van „De Nieuwe Ge- dadite", 3 uur. Waaggebouw, Spaarne Tentoonstel ling van „Kunst zij ons Doel", 115 uut- Voormalige zalen van „Trou moei Blycken": Anatomische tentoonstelling. Hotel „Spoorzicht", Stationsplein: weg 36, Concert van 811 uur. Kleine Vereeniging, Kleine Hout straat. Muziek. Café-Restaurant „Lion d'Or", Kruis weg 36, Concert van 8—11 uur. Tea room Luxor Theater, Groote Houtstraat's middags 3.305.30 en 's avonds 811Concert. Cinema-Palace FoyerMiddag- en Avondconcert 3.305-30 en 811 uur. Luxor-Theater. Groote Houtstraat: Bioscoopvoorstelling van 2 u. n.m. af. Schouwburg De Kroon, Gr. Markt Bioscoopvoorstelling van 2 u. n.m. af. Cinema Palace, Groote Houtstraat Bioscoopvoorstelling van 2 u. n.m. af. Scala Theater. KI. Houtstraat 77 Bioscoopvoorstelling van 2 u. n.m. af. Bloemendaal: Hotel „Duin cn Daal": Matinée in de nieuw aange bouwde serre. MAANDAG 23 APRIL. Stadsschouwburg, Wilsonsplcin. Do Haghespelers: De Duivel", S u. Voormalige zalen vain „Trou moet Blycken": Anatomische tentoonstel ling. Tea-room Luxor Theater,. Groote Houtstraat: 's middags 3.30—5.30 en 's avonds 811 uur: Concert. Cinema Palace. Foyer: Middag- en Avondconcert 3.30—5.30 en 8—11 uur. Cinema-Palace. Groote Houtstraat Bioscoopvoorstelling, 8 uur. Schouwburg De Kroon, Gr. Markt Bioscoopvoorstelling, 8 uur. Luxor-Theater, Groote Houtstraat Bioscoopvoorstelling, 8 uur. Scala-Theater. KI. Houtstraat 77 Bioscoopvoorstelling. 8 uur. No. 3175 Praatje over muziek. iOnze tram dreunt over den weg. De bestuurder waarschuwt met nadrukke lijk belgeluid den chuuileur van een auto, die, antwoordende met een gil van zijn claxon, rakelings langs den tramwagen schiet. Juist op dat oogen- blik kijk ik uit en zie twee jonge man non, elk met een viool en een jonge vrouw met een harp. Zij grijpen in de snaren, dus zij spelen, maar ik hoor er niets van in het rumoer om mij heen en heb hen in een oogenblik uit het gezicht verloren. Straatmuzikanten. Zwaar werk moet dat zijn, dag in, dag uit langs de stra ten to loopen, van tijd tot tijd stil te staan en een paar melodieën te spe len, natuurlijk meestal dezelfde, die zij wel droomen kunnen. Niemand heeft dan ook een noot muziek vóór zich, ze kennen alles uit het hoofd. Naderhand ontmoet ik ze verderop. De twee jonge mannen loopen voorop, een torst de zware harp, achteraan komt de harpspeelster met een an dere jonge vrouw. Zij maken een heel anderen indruk, dan dc gewone straatmüzikant doet, intelligenter, be schaafder. Want wat daar op den weg zoo staat muziek te maken is niet al tijd veel zaaks. Reken er op, dat de oude violist, die altijd dezelfde twee stukjes voordraagt op een ontstemde viool eQ dan met een kras eindigt, het kroegje in de buurt niet gemakkelijk voorbijkomt- Heeft ook hij betore dagen gekend, waarvan de herinne ring hem sofns een somberheid aan jaagt, die hij tracht te verdrijven overeenkomstig het. cynische rijmpje van Wilhelm Busch Das isfc ein Ruf von alters her, Wer Sorgen hat. hat auch Likor. Wat zwerft er al niet op den weg? Die andere oude man met zijn klari net, dat duet van twee jonge kerels, viool en trompet (hoe hebben ze elkaar gevondenaf en toe een man met een harmonica, lang met dat. ge brekkige ding met twee bastonen, gelijk aan twee snurkklanken, een laag en een hoog, maar een instrument van beteekenis, waarop de heele toon ladder kan worden weergegeven. Uit mijn jeugd herinner ik mij een doedelzakspeler, maar dat vak schijnt uit de mode. Do maatschappij verliest daaraan niet voel. Het is mogelijk, dat de doedelzak indruk maakt in de Scl^otsche hooglanden, zooals de Al penhoorn in de Zwitsersclie bergen, maar tusschen de Nederlandsche pol ders doet zij ons niet voel. Persoonlijk hoor ik dan nog liever de rommelpot, die bestaat uit een stokje in een stuk dik perkament, dat stevig vastge maakt is in een ronde doosals het stokje op en neer bewogen wordt, hooren we hetzelfde geluid als dat van de Turksche trom, zwakker, maar vooral niet minder eentonig. Maar ik zou niemand aanraden, met de rom melpot uit muziek maken to gaanhij zal daarbij alleen de handen tot woe de brengen en geen cent uit andermans zakken tooveren. De beste straatmuziek is die van het fanfarekorps der werkloozen. Maar zij verkeeren ook in veel betere omstandigheden, dan de zwer vers over wie ik hierboven sprak- 's Avonds komen zij terug onder een gastvrij dak. Blijkbaar houden ze ook repetities en trachten dus hun uitvoeringen te verbeterer.. Men zegt dat het hun goed gaat en ik hoop, dat het waar is, want het moet een inspanning zijn den geheclen dag te I loopen en te blazen, te blazen en te loopen. Ten slotte de orgels- Het is niet te ontkennen, dat zij onze stad opvroo- lijken en wie zou daar iets tegen heb ben, maar ik zou wel eens kennis willen maken met den man, die voor gebroeders Warnies, den vermaarden orgelfabrikant, de melodieën kiest. Dan zou ik tot hem zeggen„edele heer, het is duidelijk, das uw keus aan allerlei beperkingen gebonden is, maar zijn er geen plezieriger melo dieën te vinden, dan zoo menig siai deuntje uit een operette, dat nage schreven is (met variaties) n-iar het werk van een anderen operetiefabri- ka-nt, die zijn inspiratie op zijn beurt weer ontleeude aan een anderen com ponist?" Dit zou ik hem vragen er. ik ben benieuwd naar zijn antwoord. Met onze concerten van harmo- niemuziek in den Hout is 't gedaan. Dat hebben we in deze rubriek al vaak behandeld. Als de gemeentebe sturen voortaan zulke - oncerten bui ten willen geven, moei., .i zij bij de liefhebberij-muziekgezelschappen te berde komen, waaronder er zijn, die waarlijk met eere mogen genoemd. Een der redenen van die verplaatsing schijnt te zijn, dat de jongelui die voor muziek gaan studeeren, viool en piano ver verkiezen boven liet blaas instrument. Is dat wonder? Wanneer zij geen goede plaats in een orkest kunnen krijgen, dan zijn er de strijk jes nog en de bioscoop en de booze wereld zegt wel, dat daar zelfs meer mee te verdienen is, dan met een plaats in een groot orkest. Maar met de blazers begint het te nijpen, zelfs heb ik dezer dagen eeïi orkestdirec teur hooren voorspellen, dat er eer lang een groot gebrek aan hout- en koperblazers komen zal. Een gevolg daarvan zal zijn, dat zij betere sa larissen kunnen bedingen dan de strijkers, daaruit zal weer toestroo- ming van nieuwe leerlingen op blaas instrument voortvloeien en zpo komt ook deze moeilijkheid weer in orde, ai zal een lastige overgangstijd zeker mogelijk zijn. Men zego ook, dat er nu wel blazers zouden loskomen uit de militaire mu- ielckorpsen, die men opheffen wil, vanneer niet de twee partijen op elkander wachtten. De administratie wacht totdat de musici een betrek king aanvaarden, ómdat daarmee de verplichting van wachtgeld enz. op houdt- Gevolg van streven naar zui nigheid. De musici op hun beurt wachten met solliciteeren totdat hun positie door het Rijk geregeld zal zijn. Deze geduldproef kau lang duren. Je kunt er oud mee worden. De kunst heeft het moeilijk, dat we ten wij alleen. Vooral in dezen tijd. En de muzikale kunst, die meer dan een andere vat op de menschen heeft, is er nog het best aan toe, vergele ken bij schilders en beeldhouwers. Maar toch bestaat er in de kunst der iek een schrikbeeld. De ouderdom, moet het gaan, als de vingers den dienst weigeren, het gehoor niet •lierp meer is 1 Dut is de angst van den muzikant i waarlijk niialleen van den klei nen man in het vak, die blij is wan neer hij zijn broodje heeft. Ook de grooten, de menschen die een periode van glorie doorleefden, komen vaak tot toobcn op don ouden dag- Ik heb er zoo een gezien, ren kun stenaar op zijn retour. Hij was zoo heel oud nog niet, maar zijn rug was gebogen en zijn oogen stonden dof. Hij ging aan de piano zitten, speelde een korte inleiding en begon te zin gen. Helaas, de stem was nog altijd groot en zwaar, maar de klank ver dwenen. Hij trachtte het gebrek aan glans te vergoeden door omvang maar 't baatte niet. Het klonk als slagen op hout, zoo dof en hard. Hij zong een lied, dat hij zelf ge componeerd had en waarover vroe ger duizenden tranen vergoten heb ben, de woorden waren nog altijd tref fend, maar zij kwamen niet tot de hoorders over, omdat het voertuig van de stem met meer deugde. Toen trad zijn vrouw op. Met zelf vertrouwen. Maar zonder stem- Het was of het kleine geluidje, dat uit haar keel kwam, vastzat aan een draadje, dat ieder oogenblik breken kon. Na de pauze ben ik gevlucht naaL- het achterste gedeelte van de zaai, waar de inspanning om het ge luid voort te brengen, niet meer ge hoord werd. Arme zangers op hun retour. Zij le ven met hun herinnering in de schoone dagen van vroeger en moeten de kost verdienen in de bittere dagen van tegenwoordig. An geen redelijke uitkomst in 't zicht. Geen pensioen, geen kans op nog enkele jaren van onbezorgde rust. Het voorland dor liefdadig heid en niets om -et hart te verwar men, dan de herinnering aan de glorie van vroeger. Wijze menschen zeggenwaarom niet in goede dagen gespaardJa, waarom is een kunstenaar geen cij feraar noch boekhouder waarom is hij losser met zijn geld, dan een an der? Omdat hij een kunstenaar is. Als van een administrateur niet ge- ëisoht mag worden, dat hij bovendien een artist is, waarom zou een artist dan een administrateur moeten zijn- En bovendien ik heb er een ge kend, die geld bespaard had. Genoeg om zijn einde rustig te halen. Hij ver loor het, 't werd hem afhandig ge maakt. Dat gebeurt dagelijks. Hij had het applaus van zijn laatBte con cert nog in de ooren, nam zijn viool weer op en beklom het podium. Weer juichte het publiek hem toe en* zette zich tot luisteren en bewon deren. Hij begon, de menschen keken elkander aan, het was valsch. De jaren hadden zijn gehoor verzwakt. Men applaudisseerde nog uit beleefdheid, uit medelijden. Maar de oude violist, is nooit weerom eekomen- Hij begreep, dat hij had afgedaan. Moeilijk is bet lot van den ouden kunstenaar. J. C. P.,( Stadsnieuws EEN BEELD VAN HAARLEM IN DE 13de EEUW. Een beeld van Haarlem in de 13e eeuw teekeride mevrouw J. M. Sterok Proof Vrijdagavond voor de leden van de Vereeniging „Haerlem' in een door haar in het eigen gebouw der vereeniging, de Hoofdwacht, gehou den 'lezing. Na een korte uiteenzetting van ere historische ontwikkeling- van Haar lem tot de 13e eeuw, waarbij wij de versterkte uit de ,,oix>n" stad zagen groeien (de versterkingen en grachten waren noodig tegen de opstanden en overvallen der Kennemers en West- Friezen) en Haarlem een steedscher karakter zagen krijgen, kwam spr. tot haar eigenlijk onderwerpde 13e eeaiw. Al dadelijk moest zii beginnen met den aanwezigen een iilusie te ont nemen dat Haarlemsche ridders aan de inneming van Damiate hebben deelgenomen, is niet juist. De heer Johs. de Breuk. de voorzitter van ..Haerlem". kwam als goed Haarlem mer later ,in zijn dankwoord aan de. spreekster, tegen deze voorstelling eenigszins in verzethet is mogelijk, zoo zeide de heer De Breuk, (waar schijnlijk daarbij denkende aan het „Straks komt een wijzer, die 't weg redeneert" van De Genestet), dat la tere onderzoekingen zullen aantoo- nen. dat wel degeliik Haarlemmers bij Damiate eestreden hebben In het eerste gedeelte van haar voordracht behandelde mevrouw Sterck verschillende gebouwen, die in de dertiende eeuw te Haarlem ston den. Daar was het „grafelijk lusthuis" op 't Zand (de Groote Markt). In de prachtige hal werden feesten gegeven on er werd recht gesproken. Om deze hal heen waren de woningen voor het grafelijk gezin. Later kwam het san de Predikheeren of Dominikanen, die den Ilaarlèmschen Kruidtuin, thans den gymnasi-uintuin, stichtten. De on-die, gemetselde Kloostergang, waar nu de brandladders en slangen be waard worden, behoort het aesthetisch centrum te worden voor een uitbrei ding van het stadhuis. Het Pand kan dan worden tot een groote attractie voor vreemdelingen. tusschen öpekstraat. Anegang, Wa.rmoesstraat en Groote Houtstraat lag het Karmelietenklooster en in 1262 werd het Begijnhof gesticht, waar ongehuwde vrouwen woonden, die de kloostergelofte niet haddon af- ge'egd. Ten zuiden van de Oudcgracht stond de Gasthuiskcrk, bij het Gast huis en in ,,Ue Stoof" konden dakloo- zen zich warmen. Misschien dankt hieraan de Stoofsteeg haar naam. De particuliere woningen waren van hout met een steenen onderbouw en een riolen dak. Naarmate van <lc „ge zetenheid" der bewoners verschilden natuurlijk de aankleeding en liet huis- rnnd. De „haard" vormde altiid het middelpunt van het woonvertrek. THnnen de huizen suoiden epinno- Braat vlucht naar de duisternis. wiel en weefgetouwde ambachts lieden. die op muilen rondliepen, oefenden, gekleed in een leeren schootsvel en met een wollen muts op het. hoofd, hun ambacht meestal nn Straat uit. De wegen waren slecht, de varkens wandelden op straat Na de pauze deelde spr. het een en ander over de economische toestan den mede. Nadat schutsluizen gemaakt waren in den dam bij Spaarndam, ontstond er meer handel en kwam ook de scheepsbouw op. Haarlem krec.e verschillende stads rechten (keuren, handvesten). Merk aardig is wel 'de stadskeur, waarin zoo trolsch stond „Een Haariemsch poorter zal niemand dienstbaar zijn." Er waren, toen ook al, 7,wa.re belas tingen. De o-raaf had veel gc.ld noodig voor ziin striid tegen wederspannige edellieden on dat moesten „de lieve poorteren" opbrengen. In 1274 schreef Graaf Fioris V een „ciinsbrief" uit, die eigenlijk een belastingtarief was. Deze ciinsbrief berust nog in ons ar chief. Woeker en speculatie waren verbodenFioris liet de Lombardij- nen die met geld gold maakten uit Haarlem verdrijven. Speculeeren in grond was echter toegestaan. En de edelen, die in weinig goeden doen wa ren, „verdienden er wat bij" mei han del e.d. Haarlem was de voornaamste stad in Noord-Ho!land op het gebied van de rechtspraakhet had een eigen, vast schavot. Het „kempen", (het vuistrecht) was officieel verboden. De heer Joh. de Breuk, dankte mevrouw Sterck voor de wijze waar op zii de voornaamste stad van het nieuwo jonge Holland uit de 13e eeuw had doen leven en haar eersten bloei tijd geteekend had, waarmede de vrij- talriike aanwezigen door applaus hun instemming betuigden. DRANKBESTRIJDING. De afd. Haarlem van de Ned. Vereeni ging tot afschaffing van alcoholhoudende dranken kwam Donderdagavond in fees telijke vergadering bij'een in de groote zaal van „De Centrale". In zijn openingswoord heette de voorzitter, de heer C. F. Kruijff, 't bijzonder welkom de jongedames Jo Voetelink, Tea Klok en Bertha Vester, welke door eang met pianobegeleiding en deolamatïo de aanwezige leden en gasten oogenblikken van muzikaal genot hoopten te versohaffen. Aan het einde der bijeen komst, welke wij druk bezocht was, kon haar den dank der aanwezi gen brengen, want hetgeen zij presteerden iel wel in den smaak. Van de eigenlijke agendapunten dient te worden vermeld, dat het jaarverslag 1922 de onderafd. de Geh. Ontli, Tooneel- vereeniging „Nieuw Leven" werd uitge bracht en een verslag van de jaarvergade ring der Noord-Holl. Prop. Comm. Verder vond een bespreking plaats over 1e komende Blauwe Week Actie van He melvaartsdag tot en met 2en Pinksterdag, loo werden ook eenigc plannen geopperd voor de zomer-propaganda. Do vergadering Seslooi om evenals vorige jaren deel te nemen aan do 1 Mei-betooging, do leden werden uilgenoodigd achter de blauwe banier in den Mei-stoet op te trekken. Op de vergaderingen zal worden gecol porteerd mei het Meinummer van De 31auwe Vaan, en de brochure „Do Vrouw, c Alcohol en de Stembus". Als penning- afd. is benoemd de lieer Mooi als Leve de i .1. Ket ophalen van vuilnis Een onderhoud met den heer Boerkoel. In de raadszitting van Woensdag heeft het lid mejuffrouw Van Vliet geklaagd over de wijze van vuilnis-ophalen in het Amsterdamschc kwartier. „Het dient," had mejuffrouw Van Vliet gezegd, „te geschie den om half elf of elf uur. Dan staan de bakken buiten. Maar het geschiedt soms pas te vier uur. Dan zijn de bakken leeg en ligt allo vuilnis op de straat." „Dat is de eigen schuld van die men- sohen," zei de directeur van den Iteini gingsdienst. de lieer Bocrkoel, dien we over deze kwestie spraken. „Todereen-' In Haarlem weel nu toch wel, dat de bakken met vuilnis eerst op straal mogen worden eezet, als dc komst van de vuilniswagens door een belsignaal wordt aangekondigd. Als iemand dal vóór dien tijd doet, dan herokkent hij zichzelf en ons veel last. En dam komt er nog wat bijwe leven op het oogeijilik in den schoonmaaktijd; dan wordt er door veel menschen oude rom mel opgeruimd, zoodat er gewoonweg geen peil op te trekken is. Na de schoonmaak heeft mcj. Van Vliet zeker geen reden tot klagen. Ook zijn er veel huismoeders, die altijd tot den laalsten dag wachten; dat brengt^ natuurlijk óók al stagnatie in dienst. We beginnen expres al 's morgenB om zeven uur in de arbeiderswijken, dat het ons bekend is, dat veel man vóór zij de deur uitgaan, den vuilnisbak voor moeder de vrouw buiten zetten. Maar ja, het Amsterdamscho kwartier, waar bijna overal arbeiders wanen, is zoo groot. We kunnen toch niet overal tegelijk zijn. Maar, nogmaals, het is de menschen d'r eigen schuld, als hun vuil »oo lang buiten slaat en over de straat gesmeton wordt. Ze moeten wachten totdat dc bel weerklinkt dan gebeurt alies ordelijk." Van deze gelegenheid maakten we vens gebruik, den heer Boerkoel te v gen, hoe hij het klaar speelde, den dienst behoorlijk te doen functionneeren en stad schoon te houden, zonder een meer aan te stellen of een paard mee gebruik te nemen, hoewol de stad steeds meer in omvang toeneemt. „Dat komt door de bezuiniging," anl woordde de hoer Boerkoel. „We hezuin- gen zooveel mogelijk. Maar u moet me niet vragen, of de stad niet wat schooner kan zijn en of er niet wat meer gesproeid kan worden. Overigens pas Lk me zooveel gelijk aan de omstandigheden en aar weersgesteldheid aan. Maar een cn ander liecft toch tot gevolg, dat er nu al schillende wijken zijn, waar de Reiniging maar twee maal per week komt. En ik ben er een voorstander van, dat dit drie ma per week gebeurt. Doch wegens den vrij Zaterdagmiddag kan dat. met. Op Zan dagochtend is alleen maar lijd om te ve gen. Aan alles is evenwel een grens, dus ook aan de bezuiniging. Er zijn nu alweer 74 waningen in do SLohthuisstrant bijge komen. Die moeten ook weer allemaal be diend worden. In de toekomst zullen dus noodwendig het personeel en het mate riaal moeten worden uitgebreid. Misschien wacht dat wel, ik weet het niet, op de grenswijziging; als Groot-llaarlem komt. Tot zoolang," aldus eindigde de heer Boer boel, „roei ik met de riemen, die ik heb!" ACTF. EXAMEN L.O. Haarlem 20 April. Geëxamineerd m.l. candidatcn. Gcri.r.-u'd de he-ren -I. Mulder, J. F. Nij- IrMf, .1. Oosterling. W. Rcnes. J. J. Wal :ers, II. Warners, K. .1. Stassen, allen tc 11 J; Toonkunst. Les Béatitudes van César Franck. De quaestio der coupures is een kri tiek punt hij dc uitvoering vaji Les Béatitudes. Zeker het werk is lang, tn niemand minder dan Franck zelf, vreesde dan hierin een fout zat, die de noodlottige oorzaak zou zijn dat het werk slechts bij brokstukken zou kunnen uitgevoerd worden. Maar die gerektheid biedt ons toch een „himm- iische Liinge" dit? voor een ontwik keld publiek op onze dagen wel te ver teren valt. Ik heb tenminste herinneringen aan complete uitvoeringen die mij geen oogenblik ie lang waren. L5ij deze uit voering door Toonkunst wos er ech ter weer duchtig gecoupeerd en ik kan niet zeggen dat alle „kappen" ge lukkig getroffen waren. Zoo b.v. hot weglaten van les choeurs terrestres in I, was al erg onlogisch, want nu kre gen wij al direct „La voix du Christ" ais bespic-ge'ing op iets wat wij' niet gehoord hadden. Dan het weglaten van het mooie quatuor der Phariseërs en bovenal het sublieme koor „Lavez dans unc humble prière" in VI, wat toch bij elkaar geen tien minuten uit spaart, waren coupures, wanrmeo ik mij niet kan vereenigen. Maar, deze quaeotie daar gelaten, wat er van de Béatitudes uitgevoerd werd, werd tot ons gebracht op een wijze die voor het grootste gedeelte boven allen lof verheven was. Waren er enkele beden kelijke momenten, dan golden zo noch den dirigent, noch het koor, noch net orkest; neen Toonkunst, wat vooral Toonkunst uitmaakt het koor met zijn eininenten leider Evert Cornelis heeft Franclc's meesterlijke schep ping eene uitvoering bezorgd die be zwaarlijk mooier en beter kon zijn. Met wat een sublieme eenheid in net koor, met welke heerlijke timbres werd b.v. gezongen „Heureux l'hom- me a qui la charitë sainte ouvre le royaumc des cietix!" En wat een sub tiel hemelsche klank en wat ccn lo gisch muzikale agogiek verkreeg Cor nells bij „A jamais heureux des misé- récordièux!" Heerlijk ook waren „Les choeurs celestes" in VI en niet. min der aangrijpend waren VIII „Les choeurs des justes". Ik mag niet zeg gen dat het i»nndecl van het koor mij één oogenblik onbevredigd gelaten heeft, het was in één woord overheer lijk. Van de begeleiding van het L'trechtsch Stedelijk Orkest kan ik hetzelfde zeggen, al de warme orkest kleuren van Franck s rijke palet wer den zuiver en bezield weergegeven. Bij 't hespreken der solisten gaat ide aandacht allereerst naar den tenor R. Plamondon, omdat diens partij het zwaarst is, en omdat hi.i het mind voldeod. Plamondon heeft een mooi geluid in het medium, maar zijne hooste is ongenietbaar. Dat bezorgde bange oogenblikken want hierdoor bedierf hij het mooie quintet van II. dat hij trouwens heelmaal ie vol domineerde, het kwartet in Hi v.-vl op 't eind re meen lee'lik rv-r n - foicecrd shhreouwend - r h; hei int van 7. Jn mooie solo in IV was n. cn schril, en niet veel m'ndcr de I- "de regel vnn den solo in V, Waar zijne partij niet te hoog "ien wist hij even wel mooie aceenten tc troffen, zoonis In den Proloog en hij den aanvang van ..Puisque partout ou noua cn- trainc".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 1