HAARLEM'S DAGBLAD OM ONS HEEN Stadsnieuws Muziek tiet testament van Elisabeth Marnock niNSDAG 5 JUNI 1923TWEEDE BLAD No. 3192 De NederlandscheTooneelschrijvers,de Tooneeldirecties en het publiek. Onlaags hecfi ecu weekblad ecnige vragca gedaan aan da tooneeldirecties icver he: aannemen ea spelen van Ne- jdcrlandschc stukken, De Bond van Ne- Idcrlandsciia Tooneelschriivers, verzeke rende dat hij in dat weekblad niet ver- flangt te schrijven (er bestaan vele ^Onvriendschappelijke verhoudingen aan /gene zijde van het voetlicht) antwoordt \nu in een uitvoerige circulaire op wat />de tooneeldirecties tot bescheid gaven 'pan dit weekblad en zoo zou dan nu het toogenblik aangebroken kunnen zijn, waarop de derde partij in dit geding, hei ((publiek, zijn geluid liet hoo'ren. Uit den '■^ard van de zaak zal dit een nuchtere Stem wezen het publiek is eenmaal «luchter en kan ook niet anders zijn. \Mag ik, even van het rechte pad der /edeneering afwijkende, zeggen waar- 'era? Verreweg het grootste gedeelte van het -menschdom in een beschaafd dand gaat gebukt onder materieele zor gen. minstens vijf en negentig van de 'honderd, twee en een half procent, zoet gunstig gerekend, verkeert in zekeren welstand en behoeft dus niet over geld te tobben (of zij het nier doen, is een andere zaak) en de andere twee en een half procent beslaat uit kunstenaars en andere idealisten, benevens uit die genen, aan wie het al stond de doodstraf er op, onmogelijk zou zijn, zich over geldzaken te bekommeren, de maat schappelijke tobbers, goed magr zwak, eeuwige voorwerpen van zorg voor hun familie en die onder een hardnekkig deficit leven ca sterven. Maar ik keer tot den hoofdweg terug. Vijf en negentig procent van het .menschdom is dus nuchter, beschouwt schrijvers, dichters, schilders en andere sr'.lsicn met een zeker mededoogen in dezen geest „arme mcnschen, waarom maken zij zich zoo druk? als ze het niet deden, waren ze toch beter af!" en ziet niet in, dat deze kunstenaars niet anders kunnen omdat ze kunstenaars zijn. Deze vijf en negentig ten honderd /och ook wel een zekere bewondering voor den artist, maar toch altijd min of meer in den zin der admiratie voor het iiaard met de groene manenomdat net zoo'n rare uitzondering is. Dit publiek begrijpt den tooneeldirec- fcur veel beter. Let wel die g; pro cent, 'die zoo nuchter is. Laat ik die kortheids halve verder N. P. noemen, Nuchter (Publiek. Zij redeneert aldus de theater directeur heeft tot taak, de kunst te bevorderen. Nauurlijk, natuurlijk. Bij jubilea hoort N. P. dat door den feest redenaar verzekeren en gewoonlijk zegt die cr dan bij, dat de feestvierende 'directeur aan dezen prachtigen eisch van zijn vak voldaan heeft, voor zoover ihem dat mogelijk was. Dit voorbehoud *fs N. P. uit het hart gegrepen. „Voor joovcr hem dat mogeiijk was." Aan het ^onmogelijke is immers niemand' gehou den. En moet niet de directeur - iedere tnaand klaar staan met de duiten voor salarissen, belasting, verlichting ea al die tientallen uitgaven, die voor een tor.neclonderneming noodig zijn? Waar eal de man die vandaan balen, wanneer (de stukken die hij opvoert r.ïet trekken? „Het is cus heel mooi," redeneert Tv. P.. „om de Nederlandsche toonccl- êchriifkunst te bevorderen, maar als daar geca geld mee te verdienen is, dan kun nen de salarissen enz. niet betaald wor den. De directeur moet dus stukken kiezen, die het publiek trekken." Eenmaal tot deze conclusie gekomen, redeneert het denkende gedeelte van N. P. allicht verder. „Zijn wij zoo bij- toonder gesteld op Nederlandsche too- fleclstukkcn? Gaan we die liever zien, dan buitenlandsche?" Volstrekt niet. (Integendeel- In de eerste plaats ligt er (ivoor N. P. dezelfde aantrekkingskracht Min buitenlandsche litteratuur, als in jbuitcnlandsche bontmantels, al zijn die .jvnn 't zelfde dier afkomstig als de Ne derlandsche. In de tweede plaats rede neert N. P. wat ik zou willen noemen 'quantitaticfr Nederland is een klei* .land. Frankrijk, Duitschland, Engeland, 'ÏRusland zijn grootc landen. Aannemen de, dat het talent eerlijk over Europa '.verdeeld is, bestaat er veel grooler kans tlat een Franschman, Duilscher, En- teelschman of Rus een geniaal tooncel- jschrijvcr is, dan een Nederlander. Wie flat een domme rcdenecring van N, P. windt, bijvoorbeeld omdat Ibsen toch een iNoor was, moet mij dat niet kwalijk flemen. Evenmin, dat N. P. den buiten- jjandschen looneelschrijver in een veel /poëtischer licht ziet, dan diens Nedcr- jlandschen collega. Dat heeft Rostand fecdaan met zijn prachtige villa ea Ar- Ithur Pinero, die in een adelstand is ver- jheven ea Tolstoï, rondwandelend in een (boerenkiel op zijn eigen landgoed, Jasjna Poljana. De Nederlandsche loo neelschrijver is een heel gewoon heer met een deukhoed op en misschien een brilletje, die aan landgoederen niet den- kfn kan en van zijn leven niet adellijk wordt verbeeld je! Natuurlijk ben ik mij er-wel van be wust, dat dit allemaal verschrikkelijk nuchter moet heeten. Maar N. P. is een maal, zooals hij is en wie hem dat kwalijk neemt, moet tot zichzelf zeggen, dat het hem aan wüsgeerïgheïd man keert. Er komt nog een andere overwe ging bij, van terugwerkende kracht zou ik zeggen, van N. P, op toonceldirec- teur. Ze is dezo „in een groot land verschijnt een groot aantal stukken, de tooneeldircctie weet wat wij het liefst zien, kiest dus datgene uit den over vloed, dat ons het meest bevallen zal, wij hebben dus met een buitenlandsch stuk de beste kansen om ons te vermaken." Met. dit laatste komen wij weer op een ander spoor. Het is voor de Nederland sche tooneelschriivers een beletsel dat N. P. tegenwoordig in den schouwburg geamuseerd wil worden. Door een blij spel, door een klucht; door een ironisch tooneelspel desnoods. Van ernstige tooncelspelcn, van symboliek, moet N. P. niets meer hebben, het historische of klassieke drama vindt in 't geheel geen genade meer, tenzij de toonccldirectie er een kijkspel van maakt en dat ver» eischt sommen, die de directie voor een Nederlandsch stuk niet wagen durft, wel voor Shakespeares Midzomer- nachtsdroom of Biichners Danton. Nu zijn, meen ik te mogen zeggen, blijspel en klucht de sterkste kant van onze Nederlandsche tooneelschrjjveis niet. Kluchtig zijn ze heelemaa! niet en van het blijspel wordt gezegd, dat er na Molière in de heele wereld nog geen geschreven is. Mogelijk is dit wat sterk gezegd, maar in elk geval is ironie de beste eigenschap van de Nederlandsche dramaturgen, zooals wij kunnen opmer ken aan den besten van allen, aan Heijermans, die in de ironie zijn groot ste kracht vindt en eenïge anderen. Wanneer een lid van den Bond van Nederlandsche Tooneelschrijvers, dit le zende, kriebelig wordt, zal mij dat in geheel niet verwonderen ,.je doet," zal hij zeggen, „alsof die overwegingen en bezwaren van N. P. heelwat te beduiden hebben, terwijl ze onjuist 'of laag bij de grondsch zijn." Bij voorbaat wil ik mij daartegen verdedigen. Ik zeg niet, dat N. P. gelijk heeft, maar dat hij ten slotte den doorslag geeft. Een talentvolle Ne derlandsche looneelschrijver en een tot opvoeren bereide tooneeldirecteur zijn kostelijke elementen, maar wanneer het bindmiddel ontbreekt, valt het succes uiteen. Dat bindmiddel is N. P. Zelfs een theaterdirecteur, die milliardair was, zou een stuk waarnaar N. P. niet komt kij ken, van het repertoire moeten nemen, omdat ook. het ethische doel van een tooncelstuk toch is, dat mensdien het komen zien. Als we nog een poosje zoo voortredeneeren, dan zien wij den eeuwi gen strijd tusschen schrijvers en direc ties „gij speelt niet genoeg Neder landsche stukken uw stukken zijn niet bruikbaar", als een nimmer eindigend duel over h-t hoofd van X. P. heen. En toch vangt dit de touchés misschien op, in dezen zin namelijk, dat door zijn schuld voortreffelijke Nederlandsche stukken het nimmer tot de opvoering brengen. Dit is dan zijn straf. Tammer, dat het die niet aan den lijve voelt. Deze strijd tusschen schrijvers en di recties blijft dus altijd gevecht zonder vrede, omdat de oorzaak, minstens de aanleiding ter zijde staat. Dat is N. P. Zou er in de toekomst verbetering te verwachten zijn? Misschien wanneer N. P. zijn maatschappelijke toekomst- vrees ziel luwen en rustig genoeg wordt, om smaak te krijgen in stukken naar den eigen Nedcrlandschcn land aard. Kon daarbij een fonds gevormd worden voor de opvoering van Neder landsche stukken! Niet uit dc berooide kas van dc theaters, ook niet uit de openbare kassen, waar iedereen liefst in graait, maar uit particuliere bijdragen van mcnschen, die inzien, dat financieel succes van stukken en opvoeding door het tooneel maar ol te vaak niets met elkaar te maken hebben. Later zal dat misschien gaan. Dat fonds meen ik. Nu staat dc algemcene malaise daar als een slagboom, die niet te verwrikken is. Wanneer N. P. jaren geleden geweten en gewild had! Geweten, dat de fiscus een hoog percentage van de entreeprij zen als belasting vorderen zou ge wild had, om lang vóór hij daarmee begon, datzelfde percentage te storten in het bovenbedoelde fonds Dan zou dc vraag, waarover directeu- n en schrijvers debatteeren, geen vraag meer zijn. Wanneer dan namelijk maar meteen niet ieder in het schrijvc«a? kamp zijn uil voor een -valk aanzag. Want daartegen is geen fonds be stand. Ook niet het fantastische fonds an N. P., dat ik verzon. J. C. P. Croote Internationale Zang- wedstrljd. „De Vereenlgde Zangers", Amsterdam. Zondagavond. Eirsic afueeiiug Mannenkoren. In deze afc'eeling kreeg het con cours. door buitenlandsche mededin- eing Polen en Duitschland eon cachet dat eenig mag geacht worden in dc historie van het zangconcours- wezen. De aanwezigheid van den Pdolechen gezant (waar hieven de Rollandschc autoriteiten?) het voor 't eerst voor den dag komen van Polen als jonéo herlevende natie, droeg het karakter van vreedzaam nationale •xpanrie. van con zic-h manifesloeritn *ls natie. Hot was con treffend oogenblik to?n die fiksche Polen in rok het podium betraden en met- uitbundig élan hun volkslied aanhieven. Wot een klank, wat eenrvtlime! We ston den pafEen welkomstrede in het Poolsch. direct door een ander lid in ir. 't Fransch vertolkt, waaruit ik kon oDvissehen de woordenle grand bonheur de pouvoir nous manifester ici r.our la première fcis comme nation independente. Dan het „Wien N'mr- landsch B'oed" uit Poolschcn mond in verstaanbaar Holiandsch eu nog een nationaal Poolsehen zang, en toen kon het concours eon aanvang ne men. Als juryleden hadden zitting de hoerenIsr. Olman,, componist van het verplichte werk ..Jerusalem", Hu- bert Cuypers, R. Hoffmann (Bochum) M. Neumann (Dusee'dorf), Herman Ruttcrs en Fr. J. Roeske „Jerusalem" mag er als compositie wezen, 't is van 't teste wat we van Olman kennen La sociêté de Chant „Harfa". uit Warschau. geleid coc-r Lachman Wactaw .liet in het werk z in waarlijk onovertrefbaar stemmenmateriaul be wonderen. Lyrische tenoren van zeld zame kwaliteit on van wonderbare een heid van timbre-, daarbïi bassen van reusachtig volume. Maar er was meet dan stemmenniaterianl, ook zuivere technische beheerschmg was hier te constatceren. dat waren stuk voor stuk zangers met begenadigde stemmen, mnar ook met ontwikkelde muzikali teit Enfin het goheol was te mooi om nog aan een amateurskoor te kunnen gelooveix. Een prestatie om je leven lang te geheugen I „Zonglust" uit Dordrecht, dir. J. v. Leeuwen, moest daarnaast afvallen, hoewel toch goed werk geleverd werd. „Harpe Davids", Amsterdam, dir. H. Lindeboom bereikte een hooier peil dan de vorige vereenigingvooral het ensemble was te waardeeren. „Krefelder Liederkranz", dat niet 143 menschen opkwam, deed zijn entree met minder omhaal, dan de Polen gedaan hadden. Het zingen der Duitschers was ma*., gevolg van het aanhoudend,.zakken, op 't eind was 't een toon te laag.- „Zaanlandsch Mannenkoor", uit Koog aan de Zaan. 'j-cieur F. J. Sicking, maakte een vrij wat. beteren indruk. Schitterend materiaal en zeer voornaam muzikale leidt- g. In de sologcdeehcn werd stelselmatig het toonpeil opgedre ven, zoodat de laatste helft van het werk een toon te hoog gezongen werd. Maar dc buitengewone stemmen van het koor kenden het zonder hinder halen, zi; hielden het glansrijk uit. De Zaankan- ters staken de Polen flink naar de kroon. Door 't late uur kon ik de tweede Duitsche vereeniging „Victoria" uil Oberhausen, niet meer hooien. De uitslag die ons hedenochtend be reikte, luidde als volgt ie prijs Virecleursprijs f 250 en gou den medaille en 150 voor het koor „Harfa", Warschau, met 4—5 stemmen, directeur Lackman Wactaw. 2de prijs directeursprijs f 175 en ver guld zilveren medaille en f 100 voor het koor, met algemeene stemmen Zaan-, landsch Mannenkoor, directeur F. J. Sicking. 3de prijs A directeursprijs f 100 en verg. zilv. medaille en f 50 voor het koor met 4—3 stemmen Ulancrsang- verein „Oberhausen", directeur R. W. Bohncs. 3de prüs B too directeursprijs,_zil veren medaille voor het koor cn f 50, met algemcene stemmen „Harpe Da vids", directeur H. Lindeboom. 4de prijs -. algemeene stemmen „Zang- lust", Dordrecht, directeur J. v. Leeu wen. De bezoekers op Zondagavond wer den geschat op 6000, cr was dan ook een ooncoursstemming, >die op hoogspan ning stond. Wat zal dat worden bij de volgende hooge afceelmgen, wanneer b.v. Tsje chen, Belgen, Duitschers, Hollanders. Polen cn Hongaren tegen elkaar ia 't krijt komen. Dit ss zeker „De Vereenlgde Zangeis" halen eer van bun grootscb epgezetten wedstrijd. JOS. DE KLERK. HET ftEGEERI NCSJUBILEUM VAN DE KONINGIN. Een „Jubiloum-lapijtj*". Het aanstaande re^eeribgsjubileum van de Koningin zal op vele wijzen ver eeuwigd worden, insignes worden ver vaardigd, medailles en legpenningen worden geslagen en zelfs in faience- en aardewerk werd: dit feit vastgelegd. Het uitvoeren en het in dear handel brengen van een „jubileum-tapij:je" getuigt ech ter van een origineele zienswijze. Zoo wordt in «enige groot® magazijnen en kunstnijvcrheidsinzichtingen in verschil lende steden van ons land een wandta- pijtjo geéxpoieerd. groot 0.60 bij 1.20 M. ontworpen door den sierkunstenaar DirJc Verstralen cn uitgevoerd door de hand-:.*.- pijtknooperij „Kinheim" te Beverwijk. Het is een schitterend geslaagd kunst werk. dat van de distinctie en den goeden sk van den ontwerper getuigt. Hoewel zeer sober van kleur is, zal oen idler door do gevoelige contouren getroffen worden. Op don muiskleurigen achter grond toekent zich de Oranje-vaan af, waarin zich een gestylcerdo W onder een door zilverkleurige stralen omgeven kroon bevindt. Daarbij zijn opmerkelijk de kroon mot het gebogen it jour metaalwerk lichtende «delsteenen, de kroon i# dan het hoofdmotief van het doek. Rond om het embleem slingert zich een krans van lichtende bloemstcrretjes. De orna mentiek van do vaandelpunt word: vormd door jaartal, maaml en dag het jubileum, welke in goudkleuren gestyleerd. liet is de bedoeling van Dirk Ver ton geweest, de feiten niet ic<J sterk te doen uitkomen, dat het tapijtja op don langen duur het oog te hard zou dceu. Sentiment en frischheid hebben daaronder echter niet geleden. In do etalage van het wcminginrichtLng- magazijn do N'.V. „Damiate", Gr. Hout straat 103, is voor dit Nederlandsche kunst werk een mooie plaats gereserveerd. He' is de moeite waard om er ©ens een kijkji GOUDEN BRUILOFT. Den 23ste:! Juli zullen Gijsbext Gijzen en Engeltje van Dartelen, woncr.de Jleerensmgcl 37 a, hun 50-jarig huwelijksfeest her- Opmerkingen uit de Burgerij HET PLANTSOEN OP HET ORANJE- PLEIN TE HEEMSTEDE. Eon bewoonster van het Oranjeplcin tc Heemstede vestigt coize aandacht op do werkzaamheden, die op het oogenblik aan het plantsoen aldaar geschieden. Om elk perk wordt zwaar ijzerwerk aangebracht. Zij vindt dit: ie. zeer lcelijk; het doet afbreuk aan het natuurschoon; 2e. onnoodig, omdat er zoo goed als nooit kinderen spelen en cte bloemen en heesters dus niet beschadigd worden; 3e. ondoelmatig, omdat men alleen hon den uit het plantsoen verwijderd kan houden, als er zeer hoog ijzerwerk aan gebracht wordt thans kunnen de hon den er toch over heen springen; 4e. geldvermorsing c-n tijdverspilling. Do inzendster hoopt, dai dc aandacht van het gemeentebestuur van.Heemstede door middel van dit stukje op deze aan gelegenheid gevestigd wordt. Kennemer Instituut voor de Lichamelijke Opvoeding. LEZ1NC-Dr. J. H. O. REIJS. EENIGE NIEUWE PHYSIOLO- G1SCHE GEGEVENS VOOR DE LICHAMELIJKE OPVOEDING. Op Initiatief van het Kennemer In-i, st.it.uut voor Lichamelijke Opvoeding hield Dr. Ucys uit Den Hnng in de scherinzaul Brossinne, een interessan te lezing Over nieuwe physiologische gegevens voor de lichamelijke opvoe ding. Spreker begon met uiteen te zetten, dat de lichamelijke oefening niet met een enkel onderdeel van den merisch, doch met den geheelen mensch te ken hoeft en toonde aan de wijzen van samenwerking van de verschillen de functies in het lichaam. Hij besprak de studio van Kretsehmer (psychiater) over lichaamsbouw en karakter, cn hoe do verschillende typen gevoelig zijn voor bepaalde geestesziekten. Spre ker haalde hierbij aan de theorie van Math es (gynaecoloog), waaruit blijkt, dat deze theorie overeenkomt met die van Kretsehmer. Mathes neemt aan, dat de klieren met inwendige secre tie (en daarnaast do tusschenhersenen) invloed hebben op het sympatisch ze nuwstelsel en komt zoodoende tot de theorie, «hit lichaamsoefeningen in vloed hebben op de karaktervorming. Achtereenvolgens hebben invloed op elkaar: lichaamsoefeningen op de ske letspieren eympaihicus endosee- rin'é kl.vmi 'tusScnerf hersènert croote hersenen (karakter). Het gaat hier in hoofdzaak om de verbinding: skeletspieren sympathicus vast te leggen. Reys wees daartoe op de proeven van Loewi in vergelijking met een publicatie van Brinkman en Van Dam. waaruit blijkt, dst zenuwprik- keling door stoffen wordt overge bracht; de z.g.n. humerale prikkeling, cn op dc hypothese: dat e!ko spierar beid werkt op het vegetatieve stelsel (gepaard aan intensieven geestesar beid. Een prikkel is functie en functie is betere werking. Daardoor is het noo dig, steeds nieuwe gymnastische oefe ningen te doen uitvoeren. Spreker maakte de opmerking, dat dit principe meer bij het Duitsche, dan bij het Zwccdscho stelsel van gymnastiek wordt gehuldigd. Dezo op vatting had ook Du Roes Reymond gekregen, door het feit, dat dc invloed j van de gymnastiek een grootere is. dan alleen door do grootere spierwer king te verklaren is. De moed wordt niet aangekweekt om den moed zelve, doöh om den invloed op het lichaam; wij moeten waken voor vermoeidheid en do inspanning bij de oefening mogcA we niet vermijden. Spreker kwam hierop aan zijn eigen proeven. IIij liet zeven leerlingen van liet Haogsche instituut voor lichame-; lijk© opvoeding gedurende drie weken dagelijks den linkerarm aanvoeren tot volledige Vermoeidheid, a. Bij twee ge beurde dit door een gewicht op tc trekken, 1). bij drie door aan een spi raalveer te trekken, c. bij twee door de 7.g.n. methode van Maraldo. Elke week werden de leerlingen onderzocht: door bij zijwaarts hoog geheven arm trekken am een dynamometer; door een gewicht van 10,5 K.G. zooveel mo gelijke koeren cp te trekken. Bij hun oefeningen werd dus in dezen stand door groep c. in het geheel niet ge oefend; bij b. v.-as ook de kracht in die houding zeer gering en bij a. wa ren de kracht en do houding niet groo- ter, dan hun oefengewicht. Bij geen van dc drie groepen wees de dynamo meter in het verloop van 3 weken veel meer kracht aan. En, vervolgde spre ker, wanneer wij oen vooruitgang, ook bij den dynamometer, hadden willen krijgen, dan hadden wij in de houding waarin wij onderzochten, de spier moeten laten oefenen, door aan een dynamometer te trekken. De spioroefe- ntng is specifiek. Ook hieruit maak;, spreker gevolgtrekkingen voor do schoolgymnastick. Wanneer wij spie ren willen versterken, dan moeten we ze niet maar willekeurig oefenen, doch in die houding, waarin we ze willen hebben. Verder bohandeldo dc spreker nog do spanning van de spieren en eindigde zijn redo met de woorden: „Er is meer in do gymnastieje, dan waartoe men komt door oppervlakkige beschou wing". Dr. Merens, voorzitter van het Ken- mier Instituut, dankte den redenaar voor zijn leerzame lezing eu hoopte, dat spreker nog menigmaal een lezing dit Instituut zal houden. GEVONDEN' VOORWERPEN. - Terug to bekomen bij: M. v. d. Ecrk, Gene:.;.. straat J, ceintuur (rood), M. Booms, Heo- rensingel S3, firijro ceintuur, v. Hof. SpaatiachOï--.&r;f.raat 36, étui met borstel tje, Kennel Fauna, Farklaaa: bonte ka:, zebrach: door W. Koeleinij. Ged. Raam gracht l, v. d. Voor"., Morinoastcee 21. kwitantie (V.). B. v. 'd. Meuten, Kruü- parkwes S24. snoeimes. H .Broekhuizen. Nassaulaan 21a, papegaai, A. Westerho ven, Turfsteejt 4, groene pji'.emotinaic, M. v. d. Spos-I. Tuipcnstra.*.: 23rood, zwarte kindaiporU-moimaie. Kluft, Sclioterweg 55, zwart* damesptirtemonr.aie. A. de I.aut, Hollands:mat 18. rozenkrans, Kruts- luimp, Kamperstraat ISrood, tabaksdoos, Dusseldorp, Harteljorisstraat, zwart tasoh- je, M. Hanson, do Cleroqelrsat 142, zak mes, Comelisson, Ridderstraat 3a, eakmes. Uit öe Umsircken ZAND VOORT. De treinenloop. De forensenvcVceniging „Z.vndvoort" had nan dc Directie der Ned- Spoor wegen verzocht om do chtcnatroin van S.05 uit Zandvoort en dc middag trein mui 8.25 uit Amsterdam niet voor maandkaarthouders uit tc sluiten. Zonder aanvoering van cenig argu ment heeft de directie van dc Ne derlandsche Spoorwegen op het ver zoek afwijzend beschikt. „De overweging dat het toch een zeer eenvoudige maatregel zou zijn do kaarten der vaste abonnd's van een een bijzonder merkteeken te voorzien, hun 't recht gevende met dio seizoen- treinen te reizen, waarmede althans aan de bezwaren van een groot deel der gedupeerden zou zijn tegemoet ge komen, heeft, merkt naar aanleiding daarvan do Forcnscnvcrccniging Zandvoort op. blijkbaar geen weer klank bij de Directie der Spoorwegen. Men decreteert.... het pubhek is daar om zich te wringen in het keurslijf van bureaucratie ühiflEENTERAAO'. Vergadering van den caieenteraatJ van Zandvoort van Mn.mdng 4 Juni, des avonds te half acht. Voorzitter: de heer J. Beeckman,- burgemeester. Afwezig zijn de hceren Molenaar cn Van der Plas. De laatste wegens ziekte. WIJZIGING BOUWVERORDENING. Aan de orde komt ï:cl voorstel tot wijziging der Bouwverordening, name lijk om ter bevordering vnn den bouw van goodkoopcre arbeiderswoningen cie verordening zóó tc wijzigen, dat do Rand in ieder geval kan bepalen, dat de te bebouwen oppervlakte per woning 24 M2. en de slaapverdieping 2.50 M. hoog mag zijn. Wordt goedgekeurd. TEGEMOETKOMING VOOR AMBACHTSONDER WIJS. Daar de kosten, verbonden aan het zenden van een Jongen naar dc Am bachtsschool in Haarlem ongeveer. lOO bedragen, stellen B .en W. voor aan hen, die gedurende 1922 een kind op dezo school hadden, terug to beta^ len: bij een zuivel* inkomen benede£ 1500 100, bij een inkomen vat 1501—/ 1600 90 vnn 100 en zoc» vervolgens voor elko 100 zuiver in-* komen meer 10 van 100 minder. Wordt goedgekeurd. STR ANDVERPACHTING Aan J. G. Draayer, Schelpenplein 17, wordt op voorstel van B. en W. tien meter strand \erhuurd. Verder aan E. Schuiten, Spoorstraat 21, ze en meter; aan M. Zwemmer, Noor- dvrstrant 20, zeven meter en aan A. Paap Wzn., Burgemeester Etvgcl- bertstraat 4, nog óèn meter strand. VOOR DE PADVINDERS- B. en W. stellen voor, een gymnas tieklokaal aan SChool D tor beschik king te stellen van het tweede vendel ■an troep II der Kennemer Padvtn- dersvereeniglng. Wordt goedgekeurd. DRANKWET. Ingewilligd worden eenigo verzoeken om ontheffing van het bepaalde der crordening cx-artikel 35, 2e. der. Drankwet. VERGUNNINGSRECHT. J. Dukkcrs verzoekt om vermin dering vnn zijn aanslag in het vergun ningsrecht. dienstjaar 1923—''24. Dit wordt afgewezen. PERCENTAGE INKOMSTEN BELASTING. De Burgemeester is van mco ning, omdat ongeveer 375.000 moet worden ontvangen teneinde den dienst 1923 niet mot oen nadeellg saldo te la ten sluiten, dat het percentage (gehe- en boven do 100 opcenten) belangrijk' •erhoogd moet worden. Hl] stelt danr- im voor, boven do 100 opcenten 6 3,4 procent te heffen. De beide wethouders stellen voor/ boven do 100 opcenten op de Rijksin- konistcnbclnsting to heffen voor het t'aar 1923 vier procent en 4 3,4 voor. iet jaar 1924. (Beide voorstellen zijn uitvoerig Ie' ons nummer van Vrijdag 1 Juni too- gelicht). Dc heer S 1 e g r s vindt het onaan genaam, dat de Raad over deze aan gelegenheid zoo laat is ingelicht. Hij kan het begrijpen, dat do Burgemees ter tot dit middel, dat radicaal ls, zou willen overgaan. Van den heer Bram- Jon vindt spreker het prijzenswaardig, dat hij, als wethouder van Financiën, zoover wil gaan als dc Burgcmecs- 11 ij noemt evenwel de bewering den heer Bramsom dat de benardo flnancieele toestand der gemeente te wijten is aan het slechte beleid van de voormalige financlcele commissie, een legende. Spreker herinnert cr aan, dat in het jaar 1930—'21 nog geen fi- nancicelc commissie bestond, want dio werd eerst op IS Januari 1922 g«- installeord. Wat thans wordt voorge steld, acht hij een lapmiddel. Hij zou het een gezonde oplossing vinden, tot een heffing ineens over te gaan, in dien dit maar ccnlgszins mogelijk is. Overigens critisccrt hij uitvoerig het financieel beleid van dezen wcüioudcc van financiën. Do heer D r a m s 0 n, wethouder, noemt het vcrkiezingsmanooiivros van' verschillende partijen in deze gemeen te, om eikaar de schuld van de finan- cioelo débaclo van Zandvoort te go- ven. Spreker achtte het niet noodig* tot zulk een schrikbarende verhooglng van het belnstinfn>crcentnge, zooala de Burgemeester wilde, over to gaan; hij noemde daartoe de cijfers, die reeds in het desbetreffende raadsstuk in ons blad zijn genoemd en' verdedigt uit voerig zijn financieel bclid. In het be lang van de bevolking acht hij het noodzakelijk, dat het percentage» zoo laag mogelijk blijft. Hij handhaaft tea volle ziju bewering, dat hij het lap middelen noemde van de voonnaligo flnancieele commissie (hij weet heel goed, dat de heer Siegers in 1920—'21 nog geen lid van de financieel® com missie was)), om te trachten het per* ct-ntage ïoo laag mogelijk te houden. Feuilleton Geautoriseerde vertaling naar het Engelsch van E. A. ROWLANDS. vanavond; thuisbren- >n", en als 14) '„Het is ellendig weer mag ik u in mijn auto gen?" Zij kromp in elkaar, f -,,Oh, dank u, neen n pm op haar woorden nog meer n; pruk to leggen zei ze „Goeden avond1' 'pn holde de straat op. j Gelukkig haalde de bariton haar in, pen vriendelijke, niet zoo heel jonge pian, die ha'br zijn parapluie aanbood. Den volgenden morgen op de repeti tie keek Hammond voortdurend naar pnid. Hij moest een paar nieuwo lie deren instudeeren en hij zong slecht, too slecht, dat Enid's heele gezicht haar afkeer tooude. Plotseling greep hij de muziek van 3e piano. ,.lk zal u maar niet meer lastig val-1 ,!en. Juffrouw Sinclair", zei hij, „wij sympnthiseeren blijkbaar niet met el kaar". Enid stond op, zij was zenuwachtig. Hammond was van de piano weg- geloopen, maar kwam nu weer terug. „Waarom zegt u niet ronduit, dat ik ellendig slecht zing!" Enid bloosde en antwoordde onmid dellijk: „Dat zal ik zeker, ais u daardoor beter zult gaan zingen". lltj staarde haat ten oogenblik on- geloovig aan; toen zei hij met ge smoorde stem: „Dank u" en op ditoogenblik drong het tot Enid door wat ze gedaan had. „Wees niet boos", zei ze, /(ik zei het maar uit gekheid:"» „Ik ben anders niets op die gek heid gesteld", antwoordde hij. Hjj nam al zijn muziek op en deed die in zijn tasob. Enid had modelijden met hem; hij was nog erg jong en ze voelde, dat 20 hem gekwetst had. Bovendien had hij geen schuld, want niemand had hem ooit dc waarheid verteld; toen schoot haar te binnen wat Manon Laurie ge zegd had wat zou er nu gebeuren? Terwijl hii zijn hoed opzette en zijn hau'lsi'hoenen aantrok, sprak ze weer. .jMijnbeer Hammond'" hij keerde zich om. ,,r-aat u niet w^j Wii moe- ton die liedereu Instudeeren". „Ik wil niet, dat u nog langer voor mij speelt", zei hij terneergeslagen. „Ik '.oei heel goed, dat u mij inwen dig den heclen tijd uitlacht. Nu kan 11 dat iemand anders doen. Ik zing niet meer met u". ,,U weet niet, wat voor last u mij bezorgt", zei Enid. „Dut gaat mij niet aan", merkte Hammond op. „Maar als ik nu zeg. dat het mo spijl, oat het me werkelijk spijt". De zaal was leeg. Wanneer geu van de anderen er bij geweest was had Enid zich niet op dezo manier kun nen vernederen. Maar zij vond iets benauwends in de boosheid van den jongen man. „Wat geeft het, wanneer u zegt, dat het u spijt. Daardoor kan ik nog niet zingen", Hij had zijn handschoenen weer uit getrokken en zijn hoed en wandelstok neergelegd. „Ik ben toch nog niet zoo'n ezel als u denkt, Juffrouw Sinclair. Sinds u or bij bent heb ik de dingen in een ander licht cezicn. cn ik heb heel goed gemerkt, dat u mijn zingen niet kunt verdragen. Dat is de waarheid, niet?" Zij glimlachte. „Wat komt mijn meening cr op aan mijnheer Hammond. Ik studeer nog ea menschen die studeeren zijn gewoon lijk juist erg pedant en denken, dat zo meer weten, dan ie'uand anders „U studeert niet meer", zei Des- mond Hammond. ,,U bent een kunste nares! Wanneer u speelt, voel ik" hij hield even op, om naar zijn woor den te zoeken voel ik me zoo, 7.00 erheven". Toen haalde hij de schou ders Op. Natuurlijk weet ik heel goed. waarom u gisteravond, niet gespeeld hebt. Dat was, oindat iemand u ge zegd had, dat ik jaloersch was. Nu, ik ben jaloersch. maar niet op die ma nier' lk wil zelf groote dingen bo- ï'oiken, maar ik \ü.l er andere men schen niet van af houden! Ik heb van morgen met juffrouw Laurie gespro ken en ik heb' haar gezegd, dat u weer moest spelen". De tranen k,wamen Enid in de oogen en het speet haar nu werkelijk, dat zo onaangenaam voor hem was ge weest. „Dank u, mijnheer Hammond", zei de ze. „Dat was heel aardig van u. Laten wo zrs dio liederen nog eens doornemen". Hij stond bij de piano en de uitdruk king van zijn gericht was soniber. „Och, wat geeft het?" zei hij. „Ik zal toch nooit kunnen zingen is het wel?" Zij antwoordde hem onmiddellijk. „Natuurlijk kunt u zingen, als u maar wilt werken. .Wij moeten alle maal werken, wanneer we iets willen bereiken. L' hebt een aardige stem cn u hebt alleen wat leiding noodig. Mag ik u eens iateu zien. wat ik bedoel?" Hij antwoordde nic-t direct, maar zei toon nadrukkelijk: „Heel graag!" En hij nam zijn muziektusch weer op van den stoel, waar hij haar neerge legd had. Enid studeerde in een uur tijd een lied met hem in, zij toonde hem ai zijn fouten ey wees Item hoo hij zijn stem het bc-st zou kunnen benutten. Zij deed erg haar best en zij voelden beideu, dat do les succes liad gohad. „Hoe weet u zooveel?" vroeg Ham mond, toen ze eindelijk opstonden om weg to gaan. „U bent nog zoo jong en toch bent u al zoo knap", „Ik leef alleen voor mijn muziek" antwoordde Enid, zelf niet bewust van de waarheid, dio in dio woorden opgesloten lag. Zij gingen samen do zaal uit en hij stond cr, niettegenstaande haar wei- Kering, op, haar naar huis te bren gen. Later op den middag terwijl Enid lag to rusten bracht het dienstmeisje van hot pension een mand prachtig» rozen met Hammond's kaartje. Het eerste oogenblik verrukte d' schoonheid van dc bloemen haar. toen dacht ze nar. de eerste rozen, die z- van Julian had sekregen eu aller!e: herinneringen kwamen b:J haar op.. Zij zag bleek maar was rustiger dan* gewoonlijk, toen zij dien avond na.-iK de zaal ging. Zij had van Manon Lau rie bericht cchad over haar solo-num mers, macr zij had een briefjo terug* geschreven, dat zij het beter vond* nog een paar avonden tc wachten. Hammonds nieuwe lied ging schitte. rend en Manon drukte er tegenover Enid haar verwondering over uit. „Hij zingt werkelijk uitstekend van avond. Wat is cr aan de handt Als het nog een paar keer gaat zooals van daag, zijn wo voorloopjg binnen". Zij neuriede een paar maten van het lied, dat ze zou gaan zingen en zucht te toen. „Maar ik weet wel, dat Ham mond zoo niet door zal gaan. Hij wil in Londen zingen en natuurlijk luk8 hem dat wel. Met geld kan Je alles gedaan krijgen". „Wat haat ik dat gold!" EnicJ Bryant zei liet zoo bittor en wanhopig* dat de ander haar verbaasd aankoek, „Nu, ik weet er niet genoeg van af* om het te kunnen haten", zei zo lachend. Langzamerhand begon Enid werke lijk belang te stellen in de repetities met Hammond. Zij had nooit ronduit voorgesteld, dat zij hem les wilde geven, maar itoch was hii haar leerling cn het was

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 5