/A HAARLEM'S DAGBLAD Lodewijk XIII SIERLIJKE SERVETTEN ZATERDAG 13 OCTOBER 1923 VIERDE BLAD Altijd weer: de rechte, slanke silhouette Een jonge vrouw, die zich de weelde veroorloven kan zich precies volgens haar smaak te kunnen klceden, vroeg mij wat haar garderobe dezen winter be vatten moest. Ziehier mijn antwoord, dat ik haar na veel nadenken gaf Houdt uw silhouette zoo slank als eenigszins mogelijk is en kies zwart cn alle tinten bruin voor den dag. Kies voor den avond wit of uw lievelingskleur in rose, sterk groen of liohtfblauw. Ge- bruik wollen materiaal voor uw morgen- toilet, moiré of fluweel voor den namid dag en wat ge maar wilt voor den avond: vooral lamé's, fluwcclcn cn be drukte metalen fluweelen. Houdt uw rok- zoom 20 c.M. van den grond af voor uw wandeljaponnen, de namiddagjapon mag iets langer zijn en de avondjapon reikt juist tot den enkel. Ziehier in het kort en zeer beknopt de tendens van de win termode. Zooals ik de vorige week reeds vertel de is de eenige opvallende nouveauté die de wintermode brengt de verwijding der rok. Het rechte silhouet heersoht nog wel, maar een zeer lichte neiging om tot iets anders over te gaan, is merkbaar. De robe princesse is op het oogenblik zeer in de mode. Men moet hierbij niet aan de robe-princesse denken van een tiental jaren geleden, die nauw en strak aansloot, maar aan, een losse rechte japon, die alleen aan do heupen zcet nauw aansluit. Gewoonlijk hebben deze japonnen geen ceintuur. Een invloed die bijna bij iedere ..col lection" van dit najaar merkbaar is, is de" Chineeschc. Het groote Chineesche bal dat onlangs in Parijs werd gegeven, is daar niet vreemd aan. Heel veel stof fen, kleuren en borduursels hebben een sterk Chineesch karakter. Hoe zal de Pa- risienne, die zooveel te zeggen heeft in het vaststellen van een mode, op deze vreemde invloeden reagceren? Het is een feit dat zij er niet meer van houdt, ieder n totale verandering van uiterlijk te ondergaan. Zij wenscht lang zamerhand te veranderen en zelfs zijn er zekere fundamenteele elementen die zij lieeleméal niet wil veranderen. Zoo wenscht zij geen afstand te. doen van het rechte silhouet en van het veelvuldig gebruik van de rechte driekwart man tel, die zoo goed sraaz. Het troÏ5-pièces costuum, dat tegen woordig bijna geheel den gewonen tail leur verdrongen heeft, wordt meestal in fluweel gedragen, voor eenigszins gc- kleede gelegenheden. De mantels zijn ook hier driekwart modellen, hoewel sommige slechts vor de heup reiken. Zt> zijn meestal ceintuur-loos en van slank, rech; model, en met een r> knipte baan afgezet' op kniehoogtr Lauvin is een van de huizen, die bruik maken van den Chineesche vloed in de driekwart mantels cn maakt modellen die in vorm doen ken aan de koelie-kleeding. Ook n zij verscheidene korte heup-manteltjes, die öf bjj een japon hooren 6f apart gedragen worden. Een paar plaatjes geven de nieuwste modellen. Het eerste is een mooie mantel van Nicole Grouet, van beige wollen stof, ge borduurd met bruine zijde. De kraag cn manchetten zijn gegarneerd met bever- bont. Een groote strik"van bruine crep'c de chine sluit de kraag. Het tweede plaatje geeft een japon van Jean Patot, van „crêpe Mongol" in havanna bruine kleur. De eenige garneering bestaat uit plooien en knoopjes. De rok is geheel blokvormig en zeer wijd van onderen. De vrouw ers de hoed 1 Het is eigenaardig wanneer men eens om rich heenziet, op te merken hoe uniform de vrouwen tegenwoor dig gekleed gaan. De hoeden bijv. zijn bijna alle gelijk. Het lijkt wel of we terug zijn gegaaa naar den ou den tijd, toen iédere provincie een speciaal hoofddeksel had, en toen ie dere vrouw, dik, dun klein of lang, dezelfde hoed of muts droeg. Tegen woordig zien wij ook groote en kleine vrouwen met ronde en lange gezich ten, met te veel en te weinig kin, met te grooten of te kleinen neus, denzelf den vorm van hoed dragen, zonder dat liet er op aan schijnt te komen of deze hoed aan het type dat hem draagt, staat. lir is maar één verklaring voor deze uniformiteit. Over het algemeen dra gen vrouwen graag iets wat een an dere vrouw goed staat. Het schijnt dat de meeste vrouwen do kunst niet verstaan om in haar spiegel te kijken. Het is praetisch on mogelijk voor haar om zichzelf onper soonlijk te zien. In haar spiegel zien zij zichzelf altijd/zóó als zij er graag uit zouden zien, inplaats van zoo, als zij inderdaad zijn De stijl van een hoed hangt meer van de manier af, waarop hij gedra gen wordt, dan van een bijzondere charme van den hoed zelf. Hoe komt het toch dat zoo weing vrouwen dit weten? Wanne ei' men behept is met een goede opmerkingsgave, dan is het grappig om eens te béstudeeren, on der hoeveel verschillende hoeken vrou ven haar hoeden dragen. Hoe komt het dat ren jong meisje een doodge wone". over naar oogen zet en een I !c-in helm-hoedje achter op haar hoofd draagt, waarmee het alle ele gance verliest? En welk excuus is er voor die groo te vleugels die zich op zoo'n top zware manier uitspreiden van smalle toques En hoe komt iemand er toe pui een hoed zoover boven de wenkbrauwen te dragen dat er een schaduw over het gelaat valt? Hoe jong iemand ook is, zij mag nooit haar hoer' zóó dragen, j dat het gezicht geheel wordt gezien. I Er is niets wat iemand zoo gauw be spottelijk maakt als een hoed die ver keerd staat. Kinderschortjes Ziehier een thema met variaties. Onze drie plaatjes toonen het u. Met twee vierkante laDpen kunt ge een heele vc-rzamcliag aardigo kinder schortjes of, ia den «owr, jurkjes, ma ken. Ge neemt een vierkante lap, (eivi bonte zakdoek kan hiervoor soms fcee' leuk dienst doen) en knipt bi>.-:« in liet midden een vierkant gat. Ge r.i: t Ji; na tuurlijk ook rond maken, d.in sluit het wat beter aan. De twee groo'ce vicrkav.o lappen vormen het rokje van het schortje Deze worden naar de groo'.'.o \an hei kind geknipt en aan hel s'.uk g.-rimpeid. Ge kunt nu de zijnaden dicht stikken. Onder de kraag wordt bet armpje ,iocr gestc-ken. Ook kleine knoopjes vormen een aardige sluiting die vooral, wa.iv,eer men van liet patroon een schortje maakt op zijn plaats is. Bekijk de plaatjes m? -.r eensOp 't eerste ziet ge een juffer, die een on- tnenschelijke hoofdpijn slechts als ex cuus mag aanvoeren voor den stand van haar hoed. Wanneer zij hem, zoo- als. op het tweede plaatje, diep in ae oogen zet, is het effect heel wat be ter. Ziehier eenige fundamenteele regels die de vrouw, dio er goed uit. wil zien niet mag vergeten. 1. Verberg u nooit onder een grooten hoed wanneer ge klein zijt. 2. Draag een grooten, breed geran- den hoed wanneer ge groot zijt. 3. wees er zeker van dat ae lioecL als het een toque is, of de bol, wanneer, het een hoed met een rand is, op zijn minst even breed is, als uw gezicht, Anders schijnt het dat ge een breed 'ollemaansgezieht hebt. 4. Het komt er niet op aan of ge jong of oud zijt, maar draag nooit een toquo die uw oogen niet beschaduwt Dit' verzacht de gelaatsuitdrukking. Wanneer ge deze regels volgt, is het uitgesloten dat ge groote fouten be gaat. De Franscnen, mannen zoowel als vrouwen, hebben een neiging om hoeden te dragen die te klein zijn. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ge niet in het andere uiterste moet ver- 'allcn en hoeden moet dragen zooals sommige heeren uit den ouden tijd die twee kijkgaatjes in den bol moes ten maken om te kunnen zien waar zij liepen. Overdrijving op ieder gebied moet vermeden worden Het Li natuurlijk heel eenvoudig om al lerlei variaties op dit ".:ie ia ie verzinnen. Onze modellen geven eerst een schortje kraag van rooi su wit geblokte katoan en een lies van deze katoen aan den zoom. Het andere schortje is van fijn neteldoek, met >leine plooitjes gegar neerd. Het stukje is gemaakt van een neteldoeksclien zakdoek, ï.o geheel ge borduurd is. O v Er alleen. Gij ruit zijn kleine, meester zijn eii Papa zijn groote. Neen. Papa zal zijn meester zijn, en ik zal zijn broertje zijn. Dat kleine broertje, dat met zooveel liefde ontvangen werd, toonde zich na derhand die liefde niet waard, eu gaf veel zorg aan zijn oudsten broeder. Maar een blij lachje verschijnt op iie! kindergezicht. Begeleid door 'haar kamervrouw. Mile, de Yentelet, komt het kleine zusje van Lodewïjk, Elizabeth, binnen, die in de toekomst koningin van Spanje zal worden. De dauphin is dol op dit kieine zesjarige meisje; om haar te kunnen omhelzen, komt hij haastig aan- loopon en loopt tegen een onhandigen pago aan, die hem op den voet trapt. De kroonprins is woedend. - hij wendt zich toi mademoiselle de Ventelet. „Sla Bompard met de zweep, onmiddellijk! „Heer, zegt de kamervrouw, „wenscht gij dat dit vóór D zal gebeuren?" „Ja, En hij zet zich op zijn kleine stoeltje ernstig en met een gezicht als een rech ter en wacht. Men smeekt hem, men doet een beroep op zijn medelijden, het kleine zusje begint te huilen. „lieer zie eens, madame huilt, Vergeef Bompard toch." „Heer geef hem dan aan madame". .Ta, ga madame dienen, ik wil jo niet -.-eer hebben. „Welnu Heer, hij zal dan -voortaan van madamo zijn, hij zal uw kleeren niet meer dragen, maar 'die van madame", liet kind antwoordt iniets en staat op. Maar de zaak is geregeld, de kleine dau bru-.kt heeft. Hij glimlacht tegen zijn zusje en zij gaan samen dineeren. Elisa beth houdt heel veel van haar broertje, hoewel zij een bcc:je bang voor hem is. Over het algemeen is de kroonprins zeer bemind, hij is zoo vroolijk. zoo le vensblij. hij doet niet anders dan zingen en springen, hij kan geen oogenblik stH zitten. Hij is vriendelijk voor iedereen uit zijn omgeving, met uitbarstingen van teederlieid; een vurige natuur openhartig en fijngevoelig. Toch wc-rd Lodewijk X11L een somber eu treurig koning. Hij werd het al als dauphin. W3nt zijn gezondheid verminderde en zijn karakter ging daardoor ook «iel vooruit. Hij had uitbarstingen van drift cn was soms zoo koppig en de koning was dikwijls genood zaakt hem met de zweep te slaan. Het arme kind deed niettemin alJe mogelijke moeite om zich te beheersehc-n. En de moeder? Hield zij zich niet met de kleine Lodewijk bezig? Maria de Médicis be moeide zich live! weinig met haar kinde ren en was lang niet zoo bemind als Hendrik IV. Toen deze in IG10 op zoo tragisclio wijzo stierf kon de dauphin, die toen negen jaar was, nog, niet eens lozen en zijn moeder, die regentes werd, haastte zich niet om den geest van haar zoontje te ontwikkelen, opdat zij ixnger heorsohoi'cs over het koninkrijk kon blij ven. Met een ongelooflijke inspanning is het den dauphin gelukt om de wijzo eu nauwgezette koning te worden, die het werk zijns vaders voort kon zetten en Frankrijk voorbereidde op de schitterende eeuw van J-odewijk XIV". Indisch weefwerk Ziehier een aardige manier om een garuoering te maken, en die zelfs- door onze kleine meisjes kan uitgevoerd worden. Wat er voor noodig is, is een stukje karton en wol .liefst merinos Men werkt de woi op en neer door de spandraden die op het kartonnetje zijn gespannen. Alle patronen die uit rech te lijnen bestaan, kunnen worden uit gevoerd. Wanneer men heldere kleu ren gebruikt, wordt een alleraardigst effect verkregen. Om een galon van 30 c.M. lang te weven neemt ge een stukje karton of draden, waarop uw galon geweven wordt. Wanneer dit stukje vol is, ver schuw ge de kartonnetjes, aan 't he ight vr. de F'ianilraden maakt ge dik- loopen. zoödat ze niet door de insnijdingen kunnen glijden; aan den anderen kant legt ge een steentje op de touwtjes. Ge maakt het galon at niet een geknoopte franje. Ons tweede plaatje geeft een aardigo meisjesjurk van witte wollen stof gegarneerd met liet geweven galon in rood, blauw en wit. Kinderjurkjes kunnen er ook leuk mee versierd worden. Een aardig idee is ook om -de kraag ge heel te maken van rijen smalle Valen- e-ïennelcantjes, die ingerhupeid zijn. Ee:i cretonne schortje, afgezet met een effen band en gegarneerd met een effen kraag is ook smaakvol. Er zijn wel hónderd leuke combinaties te vinden en ook iemand zonder veel naaisters-kennis Ikar. zop'n schortje maken. Voor heel kleine baby's zijn ze vooral snoezig IETS UIT HET LEVEN VAN EEN KONINKLIJK KIND UIT DE 15o EEUW. Dr. Hërouard, de hofarts komt bij den dauphin, hij heeft 'hem groot nieuws te vertellen, de geboorte van zijn broer, de latere Gaston van Orleans. Vilt ge veel van uw broertje houden? Ja. "Waar zal hij slapen, Heer? Op de kamer waar ik ook slaap! Ge moet, veel van hem houden, hij al uw broer en dienaar zijn. O neen, mijn broer. Hij zal u „Heer" noemen. O neen. Hoe dan, Heer? Broeder. Hij zal u „Heer Broeder" noemen. bordpapier van 15 c.M. lang en van do gewenschfce breedte. Maak op ieder eind een aantal insnijdingen, 5 op iedere c.M., die precies tegenover el kaar moeten liggen. Wind een sterke draad om de insnijdingen heen. Bekijk de plaatjes maar eens goed, dan zal hot u wel duidelijk worden hoe ge to werk moet gaan. Steelt een draad wol in een lange ta pisserienaald en knoop de draad bo ven aan den spandraden vast. Begin dan te werken, zooals ge op het schetsje ziet. Ge moet de draden van tijd tot tijd met de punt der naald dicht op elkaar schuiven. Wanneer ge eeu nieuwe kleur moet beginnen, knoopt ge die weer aan de vorigo draad vast en naar de teekening van het patroon weeft ge over een derde of tweederden van de draden heen. Met de derde kleur vult ge dé cper. ruimte op die over is gebleven. De knoopjes werden onzichtbaar wanneer de toeren goed zijn aangeschoven. Om zakjes zonder naad voor een jurk of mantel te weven of een tasch- je, neemt ge een karton, dat precies de grootte heeft van het voorwerp. In plaats van van rechts naar links to weven, werkt ge het gefieele karton om, totdat het gehc-el bedekt is. Om lange galons te maken, bedient men zich van een zeer eenvoudig weef getouw dat uit twee stukjes karton is samengesteld, die drio keer gevou wen zijn, zoodat een T vorm ontstaat. Ge plaatst deze stukjes karton omge keerd op tafel cn steekt de platte einden met punaises vast; het opstaan de stuk voorziet ge van de insnijdin gen. Twee van deze stukjes een eind van elkaar geplaatst .dragen de span- Een goed-gedekte tafel is altijd iets dat van veel belang is, hetzij er iets bijzonders is of niet. Er hcerscht wel eens dc meening, dat iemand die hon gerig thuiskomt geen behoefte heeft aan een keurig gedekte tafel. Het is nog steeds waar, dat honger de beste saus is, maar de gezelligheid doet er in een huishouden ook heelwat toe, en die geldt zoowel voor degenen die met een goeden eetlust aan het mid dagmaal verschijnen als voor dc kies kauw,ers. Toch zal er natuurlijk bij een fees telijk middagmaal nogal spoedig wat meer werk van het eten gemaakt wor den, en dan verschijnen behalve dc gewone couverts ook nog enkele an dere op tafel, verder behalve de vin gerkommen nog kleine vaasjes met bloemen of bloemen los op de tafel, heel vaak het dessert, de vruchten en schaaltjes met bonbons. Maar op de borden behooren ook de schoono ser vetten te liggen en kunnen op heel wat vlugger manier daarop gelegd worden dan zooals zij uit dc linnen kast komen. Wij willen hier eenige van die ma nieren noemen, waarbij ze door plaat jes verduidelijkt zullen worden. Maar eerst moeten wij nog waar schuwen tegen al te kurkdroge ser- vettendeze kunnen niet gemakkelijk in de vormen gehouden worden. Het is dan-ook het beste ora ze van tevo ren even te vochten, daarna glad tc strijken en ze-dan dadelijk, als zij dus Een tafel voor een dineetje Enkele voorbeelden van ge vouwen servetten nog vochtig van het strijken zijn, te- vouwen. Het spreekt verder vanzelf, dat de servetten keurig gevouwen moeten worden: wil men zooiets doen dan moet het onberispelijk zijn b A en niet den indruk geven van een haastig in elkaar gedraaid kunst stuk. Als eerste geven wij de rollen. Hiervoor wordt het servet precies, dubbel gevouwen, daarna nog_ eeu keer, zoodat fig. A ontstaat. De bei de uiteinden worden dan opgenomen en omgelegd om fig. B te krijgen, en door het oprouen der beide naar on deren geslagen einden komt figuur C. Nu wordt het servet weer dubbel ge slagen en door do punt. naar beneden te slaan ontstaat de figuur zooals ze hier aangegeven staat. Mot- vierkante servetten, die niet al te groot zijn en een mooi, duidelijk patroon hebben in een stevig weefsel kunnen heel goed waaiers gemaakt worden. Bij fig. A is het servet zoo dubbel gevouwen, dat er onderaan een rand van 3 c.M. is overgebleven, terwijl het bij fig. B weer dubbel is geslagen met een overblijvenden rand van 3 c.M. Dan worden langs de breedte scherpe waaier-vouwen ter breedte van 3 c.M. gelegd, waarna het onderste gedeelte zoo ingedrukt wordt en zijwaarts om gebogen dat de waaier vanzelf uit el kaar valt. Een langwerpig servet is noodig voor de volgende manier van vouwen liet servet wordt naar het midden toe in vieren gevouwen zooals fig. a. laat zien. DaaTna' ivordt het in zes scherpe vouwen verdeeld, en terwijl het aan den onderkant stevig wordt vastgehouden, w-orden de plooien aan een kant naar beneden gehaald, zoo nis in fig- b. Dan ontstaat het boven ste figuur- Velen zijn er op ge'steld oni het broodje voor het diner in het servet to verbergen. Dit kan dan ook heel vaak wel omdat die broodjes zoo klein zijn. Maar menigeen, die het niet weet, gooit het bij het uitvou wen van het servet op den grond, en zoo'n oogenblik is voor verlegen men- schcn zeer pijnlijk Laten wij het daarom maar open neerleggenhet misstaat niet, en heeft de gastvrouw daar niet mee op, dan kan ze, zooals in Engclsche restaurants gebruikelijk is, bet meisje met een schaal met broodjes rond laten gaan wanneer dc eerste gang is opgediend. Het menu voor deze week is Jachtschotel, Varkensschijf, Spinazie, Aardappelen, Chocoladevla. Voor het eerste gerecht zijn noodig Overgebleven koud vleesch, 1 K.Ü. rauwe aardappelen, oen groote ui, .-.vat boter, 1/2 L. bruin van jus, soja, peper en azijn. Vleesch, aardappelen en ui worden in plakjes gesneden en laag cm laag in een vuurvast schoteltje gelegd, zoo, dat de bovenste laag aardappelen is. Het bruin van de ju: wordt vermengd met peper, soja en azijn cn dit over het gerecht gegoten, waarna het scho teltje diebtgedekt anderhalf uur in den oven meet staan. Na 5 kwartier wordt het deksel er afgenomen om een brum korstje 1c laten komen op het dan erop gesrooide paneermeel. Varkensscliijfdeze is meestal vet genoeg om heel weinig toevoeging yan ander vet noodig te maken. Het vleesch wordt met wat water opgezet nadat het gawasschen en gezouten is; tegen den tijd dat- het water verkookt is, is cv genoeg vet afgekomen om het vleesch in te braden. De braadtijd is ruim een half uur per pond, waarna de jus met water wordt afgemaakt. De chocoladcvla heeft de volgende ingrediënten 3/4 L. meilr, ruim 4 afgestreken eetlepels cacao. 6 lepels Buiker, •30 gram maïzena, een klein stokje vanille. Cacao, maïzena on suiker worden met wat koude melk tot een papje geroerd, dc overige melk met de va nille langzaam aan den kook gebracht en het papje hier onder goed roeren in gemengd. liet. moet 5 minuten door koken. Is do vla wat afgekoeld dan dt ze in een vlaschaal gedaan en t voor het opdoen versierd met schuimpjes, of, als er eiwitten over zijn van een ander gerecht, met wat sttjfgeslagen eiwit. I'. FE!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1923 | | pagina 11