ffiesoaaiMsanii HAARLEM'S DAGBLAD Velser Ds laatste Avonturen van den Roeden Pimpernel Brieven DEPOSITO-RENTE Brieven uit Engeland De Uitvoering van Toonkunst Zaterdag 19 januari 1924 derde blad Recept voor rna/Jsversla- gen. Jloe long nog? neen tweede lezing. In een der vorig» bogrootiiigszit- tingen is ter sprake gebracht het voorstel van B. en W., om het ge drukte raadsverelag af te oeïhaffen. ilirg waardeerend waren do woorden van den burgemeester bij dit onder worp niet..hu toch wilde do meer derheid van den Raad heb liever be houden. Het is wel zoonis de voor zitter van den raad zcide: geen mensch, behalve de raadsleden, ziet er naar om, wanneer 'het steno grafische" verslag eenmaal gedrukt is. En dat is zoo vreemd niet. Raads verslagen zijn droge kost, was dat niet 7.00 dan zou hst minder noodig zijn to „overzichten", want nabe trachtingen zijn toch in veel geval len pogingen om belangstelling te trekken voor een zaak die over 't al gemeen te vervelend gevonden wordt om eraan to beginnen. "Wil men een raadsverslag goed maken 0111 er behoorlijk van te la ten genieten, dan moet het samenge steld zijn nib gelijke deeleri Deven ter Koele en Ramses II (ik zou ook kunnen zeggen Ramses I, maar de tweede klinkt beter). Deventer koek is alleen smakelijk (als men er van houdt) in versohen toestand. Men proeft dan de kruiden neg. het meel is niet droog enz. Zoo gaat het ook met een raadsverslag. De grapjes van de raadsleden bij de verschil lende onderwerpen zijn over een paar weken al geen grapjes meer, de krui dei'ij is uitgewerkt. Het artikel Ram ses II wil ik er bij voegen omdat raadsverslag® na eeuwen rog aan leiding kunnen zijn om na 'te gaan hoe mal wij, de voorouders in den toekomstigen tijd, toch wel met ge meentezaken omsprongen. Als er over vier" eeuwen nog kranten be staan kan men over den tegemvoor- digen tijd stukken schrijven over „Kennomerland in de twintigste eeuw Het zou mij een nieuw kwartje Waard zijn om te weten wat men in Londen, '17 Januari De ingewikkelde machinerie van het Lagerhuis werkt langzaam, te langzaam voor do ongeduldige. Laihourmainnen, waarvan de meeste groen in parlemen taire gebruiken maar riet kunnen in zien, dat een kabinet, dat in de minder heid ie, maar dag na dag kan voortgaan alsof er mieis gebeurd is en alsof geen algemeene verkiezing haar meerderheid in een minderheid had omgezet. Toch is de procedure, die thans ge volgd wordt en waarbij do beslissing nu weer tot a.s. Maandag is uitgesteld, voor iedereen, die opgegroeid is in de Britsche politieke gebruiken volkomen logisch en begrijpelijk, al is het heel jammer, dat er een heele 'week verloren gaat met ijdel gepraat, zonder, dat er iets van het werk, waarvoor het Parlement hijeen ikomt, wordt afgedaan. I)o reden, dat de beslissing niet reeds deze week vieL is te wijten aan de actie van den eersten-minister Bald win, die een door hem gedaan voorstel terug trok voordat het lot een stemming kwam. Dit heeft geleid tot een vrij komische verwikkeling. Tot „Sneaker" of voor zitter van het Lagerhuis is evenals bij vorige gelegenheden gekozen het libe rale lid Whitley. Vóór hem was Mr. Low- ther een conservatief, de voorzitter. Hieruit blijkt, dat partijpolitiek niels hoegenaamd to maken heeft met het voorzittersanrht. Men kiest ervoor een lid, d.-.t het algemeen vertrouwen geniet van het geheele Huis om zijn onpartij digheid en zijn gezond oordeel, waar hot moeilijke kwesties over de te volgen ge dragslijn .van de vergadering geldt. Feuilleton Uit hot Engelsch van BARONES ORGZY. (Nadruk verboden). „Wie praat er nu van ontnemen? viel 1.ii thans weer ongeduldig uit. Al lo zelfverwijt schoon reeds vergeten, bïj was nog slecjiis geheel vnu ziiu plannen vervuld. „AVat heb ik met dat olies, t© maken? Joséphine en Jac ques zijn leden an do club. Zo mo gen dan jong zijn, maar zo zijn oud genoeg, cm do waarde van een eed to kennen. Evenals ik," o\ mals wij allen, hebben zij een plechtige gelofte, afge legd Toen Rfeiao geen antwoord gar, boog hij zich over haar heen. nam haar heide handen in do zijno -en do toekomst zal zoggen over de offi cieel© raadsveralagen van tnuj, ter wijl de burgemeester zich nu al meende te mosten schamen over het geen 'nij volgens dat verslag zou liehben gezegd. Intusschoa is het raadsverslag van Dinsdagavond al hooi kort geworden, een gevolg van de zeer korte open bare vergadering. Eerst kwam liet voorstel van de fractie der S.D.A.P. orn over sommige posten een tweede lezing t.e houden. Oftewel oin het een en ander nog eens dunnetjes over to doen. Over de wenschelijiklioid «.rvan is moeilijk te oordeelen, omdat niet aangegeven was welke posten voor verandering in aanmerking zouden moeten komen. Wij kunnen de rest gevoeglijk la ten zwemmen, aan de enkele posten die behandeld zijn is zoo goed als niets veranderd. Soms geschiedde het omdat er geen meerderheidvoor te vinden was, soms omdat geen voor stel werd gedaan vanwege de zuinig heid. Hét onderwerp waar wel over ge discussieerd zal worden, n.l. over de reserve van het gasbedrijf, is nog niet a.an de orde gekomen. Wanneer do behandeling der begrooting op dGze wijze wordt, voortgezet., kun nen wij nog weken eraan bezig zijn. IJmuiden krijgt een bewaarschool p.m., dat wil zeggen als er nog eens geld voor is. Op turnartikelen werd zoo maar bijna twee duizend gulden berTuinigd, de besprekingen daar) over waren niet alsde touwen zoolang maar gedeeltelijk er naast. In klim- tomven hooren klossen of dwarslat- tem, het is dus anders dan een ge woon recht touw, en kest daarom ook meer. Toch zal een visschemann wel in staat zijn zoo'n touw behoor lijk in elkaar te zétten, als hii de onderdeel en maar goed voor elkaar heeft. Wie weet evenwel wat dan de kosten van die onderdeelen zullen zijn Heb is t.e hopen dat een volgende maal zal vergaderd worden tot het (bittere?), eind. VELSEXAAR. Maar behalve do voorzitter, moet er ook een ondervoorzitter zijn, d.w.z. iemand die den .Speaker" vervangen kan als deze om de een of andere reden zijn eetel verlaat. Dit is de zoogenaamdo „Chairmant of Committees", de voor zitter van hot Iluis als dit „en comité" gaat voor do beraadslaging over de gel delijke aangelegenheden, ÏIc begrooting of andero financiecle maatregelen. En be halve dezen laatste moet er nog een ,,de- puty-ehairroan", een ondervoorzitter voor die comités worden gekozen. Zooals dat ie doen gebruikelijk is elelt de Premier aan het Huis da benoeming van twee leden voor deze ambten voor. maar vroeger werd dit altijd gedaan na dat de troonrede in behandeling was ge weest, oin de eenvoudige reden dat vóór dien tijd geen comité., behoeft te worden gevormd. In de laatste paar jaar is men daar echter van afgeweken, omdat het voor den Speaker niet mogelijk 16 laaig achtereen op zij.11 zetel te blijven zitten zonder eten, drinken of andere natuur lijke behoeften. E11 zoolang er niemand is om zijn plaats in to nemen moet hij wel, want als dc Speaker niet op zijn hoogen zetol zit, kan de vergadering niet doorgaan. Een gek geval en daarom stelde Bald win de herkiezing voor van de twee (con servatieve) leden, James Hope en cap tain Fitzroy in de functies van voorzitter en ondervoorzitter van „Committees" of van ..Ways and Means" zooals dat ge woonlijk genoemd wordt. Hij deed dit, zooals hij uitlegde, zuiver en alleen voor het gemak van het Huis. daar anders steeds de vergadering moest worden op- li-achLle op haar gelaat te lezen, wat er in haar omging. „Je zou toch niet willen, dat ze hun gelofte ontrouw werden?" vroeg hij. Ze beantwoordde zijn vraag niet, maar stelde een wedervraag. „Wat ga je vanavond doen?" „Vanavond", zei hij met hartstoch telijke 11 ernst, „gaan we Robespier re's naam door het slijk sleuren". „Waar?" „Bij den Gemeenschappclijken maal tijd in de rue St. Honoré. Joséphine en Jacques komen ook". „Ja", zei ze, „dat hebben ze mij verteld. Ik kan ze er niet van terug houden". „Kom jü ooit?" vroeg hij. „Natuurlijk en die arme Mama wil onk niet thuis blijven", antwoordde zo. „Dit zou wel eens het keerpunt in de geschiedenis van Fiankrük kun nen worden, Tiégiue," zei hij vol geestdrift, „Het is mogelijk" „Donk ems aan. Régine! Je zuster en jo broertje zullen misschien een maal door het nageslacht de redders van Frankrijk genoemd worden 1" „De redders van Frankrijk 1" her haald» zo. geheven als de Speaker zijn maaltijden moest gebruiken. Maar daar wae de oppositie allesbe halve mee gediend. Moesten de verslagen Tories dan toch conservatieven voor die belangrijke posten hebben? Dat ging toch niet, vond de arbeiderspartij en de onbedwingbare J.vk .Tones, een der op posanten van de Labour-partij, die al meent, dat zijn partij het lar.d regeert, riep uit: „Ik vind dat de overwinnaars ook met de buit moeten gaan strijken." Met een beetje nadenken echter zou hij begrepen hebben en zouden ook dc leiders va® de arbeiderspartij begrepen hebben, dat het voor hen heel wat beter was, als zij Baldwin maar zijn gang had den laten gaan. De voorzitter va® de Kamer neemt geen deel aa® de stemmingen en telt dus min stens één a.f van de partij als het op stemming aankomt. Hu is in een Huis van 615 loden één 6tem niet veel, maar in kritieke gevallen, zooals de komende zitting er zeker vele hebben zal ka® één stem de beslissing best brengen en dan is het in het voordeel van de arbeiders partij als een der andere partijen (tn casu hier de conservatieven) aio stem verliest. Was het vóórde troonrede gelezen was evenwel over deze twistvraag reeds tot een stemming gekomen, dan zouden niet alleen de Labourledon maar waarschijn lijk ook de meeste liberalen wel tegen Baldwin's voorstel hebben gestemd en da® was Baldwin's rijk meteen uit ge weest. Dit was heelemaal niet naar den zin va® do Labour-leiders, die veel lie ver willen dat regelmatig op 'n motie van wantrouwe® hot ministerïe-Baldwi® volt, en die da® dooT overhaasting de heele boel in de war zouden hebben gestuurd. E® het moet voor hen da® ook een op-1 luchting zijn geweest dat Baldwin zijn motie terugtrok. Maar Speaker Whitley werd van dat geharrewar de dupe en hij moet eu, of hij wil of niet, op zijn stoei blijven entten tot het Huis later als Ram say Macdonald zijn kabinet gevormd heeft genadiglijk een plaatsvervanger voor hem benoemt. Want dat do motie van wantrouwen in Baldwin's xegeering Maandag zal worden aangenomen, is zekér. Asquith heeft al lang geleden verklaard en in zijn afwe zigheid (wegens ongesteldheid) hoeft Lloyd George het ®og eens aangedikt dat do liberalen in geen geval het kabinet- Baldwin an® het roer zullen laten. Iinlusschen zijn er ®og meer moties op het papier. Die van Ramsay Macdonald, den leider der oppositie, is in den vorm van een amendement op het adres van antwoord op do troonrede en zegt een- Het is echter onze plicht eerbiedig aan uwe majesteit mede te deelen, dat dc tegenwoordige raadgevers -van uwe ma jesteit het vertrouwen van dit Huis met hebben, Dit is een amendement, waar de libe ralen niets op tegen kunnen he? toen. Zij zullen maar alle waarschijnlijkheid alle met dc leden der Labourpartij in het Huis voorstemmen en dat bozegeit het lot van de regeering. Do liberale® hebben, om voor zichzelf gedekt te zijn, ook een amendement op gesteld, dat veel langer is, waarin gezegd wordt, dat do voorgestelde protectiemaat- regelen der regeering met beslistheid door de kiezers zij® afgewezen en dat de regeering heeft gefaald in haar beha®de ling van binnen- en buitenlandsche aan gelegenheden, zoodat haar niet meer in 't belang van de bevolking de verant woordelijkheid der xegeering ka® worden toevertrouwd. Het amendement dc-r arbeiderspartij heeft evenwel den voorrang omdat die partij sterker is in het' Huis dan do li berale en dus zal dit tweede amendement niet in behandeling komen. Maar de li beralen hebben er toch. mee te kennen gegeven, wat er de reden van is dat zij, wat er ook gebeuren moge, in geen ge val de Tories aam het roer willen laten. kraamdag, aldus ka® nu veilig worden voorspeld, valt de regeering en binnen ruim een week zal Ramsay Macdonald aankomen met zij® nieuw kabinet. We krijgen dus weer ©en weck van parle mentaire rust. Inmiddels is het wel van belang na te gaan wat ué „Labour- Pattij" is en haar groei in de laatsle paiir dozijn jaren na ie gaan. Zij heeft hsar ontstaan ie danken aan de arbeidersbeweging in do tweede helft der negentiende eeuw en aa-n de propa ganda der socialistische beginselen, m3ar het sou nochtans verkeerd zijn haar te bestempelen met de® naam van de so- (tiaal-democratische partij -van Groot- Brittannië. Verreweg do meeste, maar niet alle aanhangers der Labour Partij zij® 60oiaüsten, maar er zijn er bij die minder ver gaan en er zij® ook onaf hankelijke Labour-mailmendie veel meer neigen naar het communisme of naar het bolsjewisme va® Moskou. Tn het laatste kwart der negentiende eeuw was er in Engeland evenals elders een sterke beweging voor de instellimg van vakvereenigingen. Do Reform Act, die gezinskiesrecht in de Engelsche ste den verleende gaf daarmee het kiesrecht aan arbeiders en reeds bij de Lagerhuis- verkiezing van 1863 werden er candidate® voor het parlement gesteld uit de leiders der arbeidersbeweging. Doch eerst in '74 werden er eenige arbeidersafgevaardigden gekozen. Deze gingen in de stemmingen steeds mede met de liberalen en konden veel meer worden beschouwd 3ls libe ralen met een neiging naar links dan nls vertegenwoordigers van eigen vast- gofórmuleerde beginselen. Dit was niet „Een enkel woord heeft reech eer der een menigte bekeerd. Dat zou weer kunnen gebeuren misschien nog vanavond 1" „Ja", zei ze. „En die arme kinde ren gelooven in do macht van hun eigen welsprekendheid". „Doe jij dnt dan niet?" „Ik weet alleen maar, Bertrand, dat jij waarschijnlijk met The res ia Cabarrus over je plan gesproken hebt. dat het in de rue St. Ilonoré dus wel zal wemelen van spionnen van Ro bespierre en dat jij en die arme kin deren herkend, gevangen genomen en naar de guillotine gebracht zullen worden. Het is te vreeselijk!" voegde ze er op jammerlijken toon aan toe. „En ik kan niets doen, dan toekij ken". „Wat ben jo pessimistisch Régirtel" zei hij met een gedwongen lach. „Wc hebben vanavond weinig bereikt met al ons gepraat", voegde hij er bitter aan toe. Ze zei niets meer. T-Tet was haar koud om het hart en haar ziel was vervuld ven bitterheid. Ze haatte Theresin Calarrus. die Bertrand in haar netten verstrikt had en bovenal wantrouwde zii haar. Op dit oogen- hlik zou re haar leven hebban willen geven, als ze daardoor Bertrand aan meer dan natuurlijk. Er bestond geen arbeiderspartij als zoodanig. Deze hooft geen langere geschiedenis da® boogeiCDS een kwart eeuw en is eerst in de twin tigste eeuw na «en klei® begin gegroeid tol een krachtige politieke partij, welke meeielt in het parlement. Keir Hardie was in 1896 de eerste !a- bour-afgevaardigde die verklaarde niet tot de liberale partij te behooren en op zichzelf te willen staan. Bij de verkiezingen van 150D kreeg de partij slechts twee van haar 15 candida- ten verkozen, in 1905 23 van de 50. in 1310 (beide verkiezingen 4042 van resp. 78 en 56 candidate®). Eerst in 1318 nam de pariij de alluTO aan van een machtig lichaam. Zij hracht den invloed van die vrouw en aan de club der Fatalisten had kunnen ont trekken. Zwijgend verliet ze de portiek. Op straat gekomen, wendde ze zich nog even om, alsof zo de gelukkige beel den uit het Verleden nog eens voor het laatst wilde oproepen. Het volgend oogenblik begaf zo zich met Bertrand op weg naar haar woning. Nog geen vijl minuten, nadat Ber trand en Régino de portier van Petit St. Antoïne verlaten haddenv werd de zware kerkdeur voorzichtig geopend en trad een man naar buiten. Een oogenblik later kon men ziju groote gestalto zich door de rue St. Antoïne in de richting van het Arse-1 naai zien begeven en ziju sleependen tred op de keien hooren weerklinken. Er waren op dit uur slechts weinig voorbijgangers op straat, en de man vervolgde ongestoord zijn weg, tot h 1 de Poi'te St. Antoine bereikte. De poort was nog open, want de vele to renklokken vnu het quartier hadden eerst kort geleden hot uur van ach ten svslagen: de soldaten van de Na tionale Garde, do wacht hadden, sloegen trouwens niet vee! acht op den armoedig nitztenden man. die hevig hoestende door de poort ging. Alleen sic: 1.te een grappenmaker on tren 361 ©sn-didateo ra het veld waarvan «r echter slechts 57 gekozen werden. Doch i® 3522 was het gc:ai 142 en bij Ac Inatste verkiezingen 192 (van 420 candi dates), een kolossale vooruitgang. Toch is de partij ir. het Lagerhui* als zij S3® de regeering komt geheel afhan kelijk van de hul? der lii-eralc® en r.:; ral niets meer tot stand kunnen bren gen dan wat op elk gematigd-vrijzinnig programma zou kunnen staan. Ais de dreigende spoorwegstaking door- gazet wordt krijgt rij «en heel zuur ap peltje te schillen. We zullen dan zien hoe zij onwillige labour ia het gareel houdt I X. X. der hen op: „Nou! cl 10 zal Mama Guillotine wel geen last bezorgen!" Ze oogden den nsthmalijder na en zagen hem de richting van de rue c?o la Planchette inslaan. HOOFDSTUK V. Hat volk vermaakt zich. De Gemeenschappelijke maaltijden vielen zeer in den smaak. Ze waren eenuitvinding van Robespierre en wer den door prachtig lenteweer begun stigd. De rue St. Honoré leverde een ty pisch voorbeeld op van wat er in allo dealen van dc stad plaat? had. Of schoon de straat zeer smal en dus weinig geschikt tob het houden van openlucht samenkomsten was werden juist de Gemeenschappelijke maaltij den hier bijzonder druk bezocht, cn wel omdat liet huis van Robespierre er stond. Hier, evenals elders, waren groote vuurpotten geplaatst, waarop de ver schillende huismoeders do eetwaren konden bereiden, indien zij dat wil den en over-de geheele lengte van de smalle straat stonden ongedekte ta fels, die er verre van schoon uitzagen. den IsmaêUet zijn broed verdienen» Om de moede reizigers op te vroo- lken. laat do gastvrije huisvader harp en fluit voor hen spelen. Men ziet liet. Berlioz evenals hij het deed in zijne „Damnation de Faust" toen hii daar de „Marché Hon- gro'-se inlnschte" en hiervoor Faust met Méphisto !.v«! naar Hongarije liet re iron verzuimt geen enkele gelegenheid om instrumentale inter mezzi plaats te doen vindon. Het trio voor twee fluiten e® harp is als afzonderlijk muziekstukje bekend geworden. Uit oen solo van den Tsmaëliel, zich ontspinnend tot eon trio met Maria cn Jozef, groeit oen croot koor, dai do TI. Familie goede rust toewonsehfc. Een eigenaardige overgang voert naar het rccit van den VerliaIer, die vertelt dat tie TI. Fiunilie 10' jaar S.ris bleef. LU de tijd kwam dat do terugreis naar den o-lvwirtegrond word aanvaard, alwaar Jezus hot goddelijk offer wilde p'engen, dat de menscli- heid van de éeuwie© straf 7.ou ofkoo- pen. en den weg zou bereiden voor het hcmelsch ïioil. Een praohticT a - capped la-slot koor (fugatisch van opzet) met tenor-solo, cn bij de laatste maten niet- verwij derd engelenkoor, besluit hei werk op d-'zen tekst O. mon, srae, nour Fol que reste-F-il a faire, Qu' A briser ton orgueil .devant un fel mystère!.,. O mon coeur, emplis-toi dn grave et pur amour Qui seul peul nous ouvrir le célostc (O. mijn ziel, waf blijff er u te doert Dan uw trots to broken bii zulk een mysterie 0, mijn har'., vervul u mei ernstige en zuivere liefde Die alleen ons het- hemejseh verblijf kan ontsluiten. Amen TE DEUM. Dit werk behoort zeker toF de mach"- tigste koorgewrochten die ooit door oen Neder! andsch componist werden gesclireven. 'Alphons Pie penbroek (1862 -1921) voltooi de de partituur in 1897. on door Mengel berg werd 't waardige toon stuk fen ooop gehouden. Ook ty Frankfort fi'M. werd het door hem gedi- rigcerd. De tekst van de dankhymne. „Te Denm laudaraus" (U. o Heer. loven wij) behoort niet tot de oudste voort brengselen der Christelijke poëzie. Hij wordt toegeschreven aan den H. Am- hrnjlus (340307). Do liymne laaS zich m drie perioden verdoelen. De eersio periode. lot, aan „Te ergo qnaesunuis" is een verheerlijking der Drie-eenheid en vooral van den Za ligmaker en zijn Verlossingswerk. Do tweede, van Te ergo tot aan Persinjulos dies, is oen smeekbede onv den Heer te bidden van ziin verlossing deelachtig te wor den. Het slot is een lofprijzing en eert gc$o& Diepenbrock schreef zijn T e D e u m voor twee gemengd© koren, solo-kwa.r- tet on orkest. Op verschillende plaat sen m het werk liet de componist de oorspronkelijk Gregoriaansche melo- dio eventjes doorschemeren. Hoofd motieven groeien hieruit echter niet. Deze, drie in getal, zijn origineel van Diepen broc-k. 1. is een instrumentaal motief, fan fare, waarmede het. werk aanvangt, het eerste deel afsluit en later nog tweemaal, in G-dur on A-dur, voor kom!. Ook in het. Coda is het te her kennen, maar dan zonder dissonanten, als om uit te drukken hoe nu. na angst on strijd, de reiniging van ge moed, zoo vurig nfgqbeiden, verkre gen is. Motief II, bok instrumentaal, is con dalend tetrachord (reeks van 4 op volgende noten) c. b. 3. g, dat een zeer belangrijke rol speelt, en in alle liggingen van 't orkest, hoog, laag en midden, voorkomt. En dan is er nog een vokaal hoofd motief. waarmede het koor inzet. Te Dcum Laudamusop welke melodie ook gezongen wordt „Tu Rex gloria© Christe" en aan 't slot „In Tc, Do- mine, speravi". Het tweede gedeelte (Ge-bed) wordt instrumentaal ingeleid, (F-majeur). Diepenbrock schreef voor tweo el- tern eerend .J koren die zich sonis tot een machtig gzhecl voreenigen, om het werk het aloude karakter te geven van dezen beurtzang. Het sojó-kwnrlet treedt als zelf standig element een paar maal op den voorgrond, elders mengt het zich in het ensemble der koren. Met dit- werk. schreef Diepenbrock zelf. heeft de componist een beeld willen geven van een overwinning :i de reiniging van het gemoed uit on wrikbaar vertrouwen geboren, waar tegen de wilde stormen van angst cu vertwijfeling machteloos ziin. JOS DE KLERK. Aan de tinnen kroezen en borden, de grove messen en ijzeren lepels verleen de het schijnsel der toortsen, vetkaar sen en oude stallantaarns, d hier en daar neergezet waren, echter een Set- wat schilderachtig aanzien. Wolk een bonte menigte was daar bijeen! De arbeiders van Pariis, het proletariaat, allen dienaren van den Staat, slaven zouden wij ze kunnen noemen, ofschoon zij zich voor vrije burgers hielden, allen lot zwaren ban denarbsid gedwongen, ten deele, om- da; z:j zich anders aan den honger dood zagen prijs gegeven, maar m hoofdzaak, omdat de comité's zulks bevolen hadden. Deze nl. beslisten, boe cn wanneer en waarvoor do na tie de handen lot wel! niet de her senen harer burgers noodig had. Hersenen kon de natie niet gebruiken, behalve die van de leden der Conven tie of der Comito's. „De Staat hoeft geen behoefte aan wetenschap" werd tot Lavoisier, den grooten scheikun dige, gezegd, toen deze verzocht, hem eenige dagen later, dan bepaald was, ter dood te biOngen, opdat hii nog eenige belangrijk© prooven zou kun Ben afmaken. (Wordt vervolgd.) INGEZONDEN MED ED EELIN GEN a 60 Cts. per regel. Hi?.aETL3.SI r.vXSiï~,.nr BEVEBIWIII» Met 1 dag opzegging 2 Voor 1 maand vast prolongatiekoers 2^% 3 maanden 4 6 maanden 4H% 1 jaar 414% Met 1 jaar opzegging 6 Deposito met onderpand van fondsen speciale condlfifin. (Van onzen correspondent.) De Arbeiderspartij aan het Roer. Hector Berlioz. L'Enfance du Christ. Alphons Diepenbrock. Te Deum. Onze Haarlemsche afdeeltng van bewaken.' Toonkunst, en hare kunstzinnige di recteur Evert Cornelis. hoeven liet verwijt niet te vreezen. als zouden zij liet zich met uit den treure herhaalde sticceswerken gemakkelijk maken. Op dit eerste concert van het seizoen bren gen zij alweer twee werken cie zoo- ik weet voor Haarlem nieuw zijn. Eene korte beschouwing over beide koorwerken, zal zeker voor velen on zer lezers niet onwelkom wezen. EXFANCE DU CHRIST. r~ 1 Hector Berlioz A] (1808—1896), de dichter-coro j ponist van dit cïriedeelige oria- torio. („Trilo- j gie _Sac ree" 1 noemde hii 't j werk) was een zonderling; 't verwondert mij dat men hem nog niet tot held van ec-n romantisch verhaal gemaakt heeft, zijne biographic geelt hiertoe stof 111 overvloed. Uit zijn brieven cn geschriften keren wij hem kennen als een muzikale Multatuli; vlijmend sarcasme cn paradoxen t.y- pecren beiden. Maar ook de genialiteit hebben zij met elkaar gemeen,alsmede den harden levenskamp cm de wereld tot erken- t hunner kunst te brengen. Wel licht hebben do moeizame pogingen beiden zoo bitier gemaakt. Het nieuwe, verrassende, dat Ber lioz in de muziek bracht ontmoette in Parijs hevig verz i. Men ging zoover te beweren dat hii aldus schreef, om dat hit *t niet beter kou, dat zijr.o klassieke opleiding onvoldoende ge weest was. Ycor zijn vroegste werken kan die critiek wel gelden, doch de rijpere Berlioz toonde vaak de strenge vormen meesterlijk te beheerschen. Van do wijze waarop hij de critici sarcastisch wist te hekelen, bestaan vele interessanto voorbeelten. De o-ees- telijke Triologie „1" Enfaneo du Christ" heeft hiervoor ook mogen die nen. Berlioz beweerde dat hij een werk van een vergeten componist uit do 18e eeuw. een zekeren Pierre Ducré, had ontdekt, dat hii zoo be langrijk vónd dat hii het wïlde uitvoe- ren. Zulks gebeurde onder ziin lei ding op 12 December 1S54. Het ora torium werd algemeen geprezen, om den eenvou-5 cn de prachtige vorm!» heersching. en een criticus voegde er bij. dat Berlioz zoo iets niet eens zou kunnen schrijven. Beter had Berlioz het niet kunnen wenschen. Terstond maakte hii zicli kokend als de auteur van hc-t werk, en men begroot de hi lariteit die het geval verwekte. ,,T.' Enfance du Christ" behandelt De droom van Ilerodes: b. Do viucht naar Egypte; c. De aankomst te Sai's. Als personages laat Berlioz fi- gurcerenMaria, Jozef, Horodes, Po- lydorus en een centurio, hoofdman over honderd man, een verhaler, een huisvader, oen klein verwijderd koor 1 engelen, en het groote koor dat afwisselend te vertolken heeft, de Joodsriie waarzeggers, de herders van Bethlehem .bewoners van Sai's. Ismac- lioten. Aan het slot komt een be schouwende epiloog. Menigmaal in het werk heeft Ber lioz de kans gezocht en gevonden om zich als instrumentaal componist uit Ie spreken. Deze gedeelten zijn niet de minst belangrijke. No I. „De Droom van Herodes' vangt aan met een recit van den ver haler (tenor). „In dien tijd werd Jezus geboren...." Daarop volgt een instru mentaal intermezzo, of liever een prélude, in streng klassieken vorm. Het is een March e Nocturne (nacht ronde). Hoe tooneehuatig Berlioz de handeling zag, merkt men uit zijn bij schrift: „Een straat in Jeruzalem, een wacht van Romeiusche soldaten op nachtronde." De muziek typeert hier met pizzicati in de bassen heel aardig 1 den stap der patrouille. Plots „Wie daar!" van don honderdman (cen turio) en het wachtwoord „Roma!" van den geleidc-r der nachtwacht, Po- lydorus. Êen .gesprek ontwikkelt zich (recit zonder begeleiding) waarin het gaat over den laffen konin.g Herodes. die „droomt en schrikt, "die overal verraders ziet. dagelijks zijn raad verzamelt en zich dag en nacht laat De patrouille gaat verder, en men hoort haar stappen lieel in da verte wegsterven. Het volgend tooneel speelt af in het paleis van Herodes. Twee muzikale motieven typeeren zijne gemoedsstemming; A duidt op zijn angst. B. op zijne droom, gezichten. Beide motieven worden ir deze scène- zeer karakteristiek .!s „leitmötive" verwerkt. In een alleenspraak (recit en arii) geeft Herodes uiting aan zijne te- klemmiug. Polvdorus komt den ririii moedigen koniny aankondigen dat ce Joodsche waaiz-.*tt< rs da ir zijn. Herodes verklaart hun zijn droo- men (thema B) en vraagt uitlegging. De waarzeggers beginnen met hunne bezweringen, door den componist in een eigenaardig intermezzo in 7/4 maat uitgedrukt. Eindelijk beslissen do toovenaars (bassenkoor)„De stem zegt waarheid, heer. er is eon kind geboren dat uw troon en uw macht, zal doen vergaan." Hun raad is: ,do kindermoord." Herodes stemt toe; eene geagiteer de aria, die uitloopt op een ensemble met hem en bet mannenkoor. DaJ? krijgen wij als tooneel den stol van Bethlehem, waar Maria en Jozef den kleinen Jezus toezingen. Hoe secuur Berlioz zijne klankef fecten berekendo blijk4, uit de vol- genue scène. Een engelenkoor maant Mana en Joz*ri om met het Kind te vluchten. Berlioz duidt in de partituur aan onzichtbaar koor van engelen in een nabijgelegen vertrek, waarvan' de aeur open bleef. Als later dit koortie v.eor aan de beurt komt en bij de laatste maten den toon moet laten uit sterven zet hij er biide deur sluiten, Uok bet geval dal er geen kamer zou zijn heeft hij voorzien, en raadt dan om achter een fanddoek te zingen en bij de slotmaten dén rug naar hel publiek toe te keeren. Het. engelenkoor eindigt met een mooi vierstemmig Hosanna in soepele mei ismen. No. II. „Do vlucht naar Egypte" heeft weer een instrumentale inlei ding jn streng klassieken fuga vorm. Bc-riioz gaf als bijschrift dezer ouvertureDe herders verzamelen zich voor den stal van Bethlehem. Dan zingen de herders den kleinci Jesus hun afscheidsgroet toe, eet. mooi koorlied dat in zijn eenvoud van melodie veel aan César Frank doet denken. De rust der heilig© Familie wordt uitgedrukt door een orchestral© inlei ding en daarna verhaald door den rc- citant. ditmaal niet recitatiefsgewijs, maar als een Allegretto Grazioso, hoe zo in eon oasis bolanden en de vermoeienissen uitrusten. Op gedeelte volgt, oen Alleluja van de en gelen die het Kind komen aanbidden, en wier gezang etherisch wegsterft. Dit stemmig slot is eeu fijn muzikaal tafe reeltje. No. UI. „Dc aankomst, te Sa%" wordt ingeluid door het verhaal van den recitant. De streng muzikale vorm typeert het harde van een woes- tijntccht. Doch wanneer hii het over Maria heeft, die rustig en sereen haren weg vervolgt., wordi èn melodie èn be werking eenvoudig. Een hernemen van het eerste thema kenschetst ook hare afmatting. Einde'ijk komen do reizigers le Sal's aan. uitgeput, bijna sten-end. Volgt een dramatisch duet van Maria en Jo zef. die in de stad onderdak zooken. doch onmeedoogond afgewezen worden (bassenkoor). Het kloppen op do deu ren wordt hier in 't orkest weergege ven, Tenslotte ontfermt zich een huisva der over hen. Zijne aria loopt uit op een dubbel-fugatisch bewerkt koor van Ismaëlieten, die hulo willen bieden. Weer en staaltje hoe Berlioz zich de handeling voorstelde, vinden wij in de aanduiding: „De jong© Ismaë lieten en hunne dienaars verspreiden zich in het huis om de bevelen van den huisvader te volbrengen.""' Recietsgewijs gaat de kennismaking verder. Jozef zal als timmerman bij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 9