HAARLEM'S DAGBLAD OM ONS HEEN Muziek De Scarabée DINSDAG 25 MAART 1924 TWEEDE BLAD OUDE VERHALEN. PENSIONEER HET LEGER. NOG IETS OVER AUTOBUSSEN. Ue firma G. B. van Goor Zonen te Goud» zendt ons ter beoordeeling de twee eerste deeltjes van een reeks ..Oude erhnlen", die uit het Middel- Aederlandsdi naverteld zijn door den heer I). Daaldpr, leeraar in de Ne- derlandsche taal aan de 11. U. S. te Alkmaar, boekjes van een vel of vier, vijf, eenvoudig uitgegeven om ze niet te duur te maken en versierd elk met een paar teekeningen van A. J. van 't Hoff, die wel wat weidseh platen" worden genoemd. Het eerste van do reeks is de geschiedenis van Floris en Hlancefloer, het tweede de wonder lijke geschiedenis van Ferguut en bei den zijn vlot geschreven en aange naam om te lezen. Toch zal de heer Daalder het, hoop ik, niet kwalijk nemen, wanneer ik zeg, dat vqorlqopip. bij het begin van de serie, zijn inleiding (verdediging van deze uitgave noemt hij die) het merkwaardigste van deze boekjes is. ..Wie kent de oude verhalen?'' vraagt hij. „bekwame taalkundigen hebben met geweldigen ij', er stoffige en vaak onleesbare handschriften ontcijferd, felle disputen zijn cr gevoerd over een enkelen regel of een enkel woord schokkend misschien in de kringen der deskundigen, onopgemerkt door ieder die niet direct vakman was schitterende commentaren zijn er ge schreven en nauwkeurige glossaria bewerkt maar wie ként de oude verhalen 1" De school dnn De heer Daalder 'doet er oen boekje van open. „De middelbare school geeft als er tijd is -- een enkel fragment tijdeus de letterkundeles. voorafgegaan door een zeer sober overzichtje van het lieele verhaal: de kinderen vervelen zich daarbij gewoonlijk do lastige woorden en de vermoeiende commen taren telkens, die vaak meer getuige nis afleggen van de taalkennis van den leeraar, dan van zijn liefde voor ile geschiedenis zelf, ranken de litte ratuur ongenietbaar, het fragmenta rische -belet alle meeleven niet de ..helden eu heldinnen" van de bis- 'Ai, ziedaar een duchtige beschuldi ging aan het adres van het letterkun dig onderwijs in de Xcderlnndsche taal. Wie was het ook weer. die ge zegd heeft, dat de leerling van een If. b. S. nooit van ziin leven weer een auteur le< st. van wien hij op school oen werk liecft behandeld t Zek. r, iedereen weet heter is wei- nig tijd. Fr is bij liet middelbaar on derwijs voortdurend weinig tijd. In ieder vak. Somroigo leeraren hebben ceprobeettl. tijd to maken door do hand te lichten met do spelling na tuurlijk zonder baat, omdat daarmee de eerbied voor de taal niet werd verhoogd en de bcgocrigheid om iets van de letterkundo tc weten to komen evenmin. Fn wat zegt de heer Daal der van de fragmenten, die dan be handeld worden ..Onjuist i* het. te. meencn, dat het lezen van deze frag menten het verlangen zal opaekken tiaar kennismaking niet het heete ver haal en dat is toch één van de voor naamste redenen, waarom fragmen ten worden gegeven. Fr is dan maar rén weg over: de verhalen moeten worden nnvertold. Pas daarna kan het lezen van een fragment, van het oorspronkelijke waarde hrhhoti Tk geloof, dat hierin w aantrekkelijke van deze uitgave schuilt, „boei do jo t.'td Niet mê leerde vormen, maar in da romantiek \»n het verhaal zelf. Fn pp grond i daarvan wensch ik tiiai', dat l lmis) en b'anccflocr co het varna tl van den geweldigen Terguut ei, wat daarop in de serie volgen zal moge in slaan bij de jc-ipd. !n de s<-bobn. wa.tr de lieer Draaio ze natuurlijk in de eerste plaats wil zien. Fn ook daarbuiten, waarop bij hoopt, maar dat moet, zooals hij zelf bescheiden zegt, „de tijd lecrcn bet Nadat de Kngel.^-he schrijver Nor- man Ange', 1 vóór den lAataten oorlog in een lijvig boek heeft verzekerd, dat een nlec-inecne Europeesche oorlog door de internationale relaties op liet -fbied van li.mdol. nijverheid en fi nanciën een onmogelijkheid zou zijn en daarna vier ianr den tijd beeft r.e- i had oin te overdenken, dat de theorie van het gezond vorstand bei wel kan afleggen tegen de nraetijk van den waanzin is afin alle kanten e'-nro- i,r •>-<]. een herhaling te voorkomen Collectief door de oprichting van den Volkenbond, individueel door allerlei pocingon san welmecncndc men- nehen. Tor do la aksten bein-w' Hnrve;.- V. Warren, ccn Engelsehman dio zijn I adres opgeeft, 62 North Parade, Grantham. Ilii mankt liet aan de be- kingstellenden niet nl te moeilijk, 1 want zijn boekje „Sleutel tot een we- 'eldvredo" (Key 'o a world peace) is j maar zestien bladzijden groot. Te recht zegt hij in zijn voorwoord „het kon nog veel meer uitgebreid worden i maar voor het tegen woord i se is dit t voldoende." Ik geloof het. ook. Waar om moet een denkbeeld nu juist ver dronken worden in een zee van woor den.' Veel hoeken zijn stellig te grool. Juist voor wat. men noemt „het eroo- te publiek," dat noch tijd, noch ge duld, noch gold heeft voor dikke boeken. Warrons boekje kost maar sixpenc dertig cents en het denkbeeld, dat 1> er in verdedigt, beslaat precies drie dozijn woorden in het oorspronkelijk. Zooveel is in de vertaling niet eens noodig. 1'en si once r voor het overig© van hun leven allen, die deel uitmaken van het leger, van d©n hoogst© tot den laaestc, in rang, titel eu met huil volle soldij. Her zijn ©r in 't Nederlandsch maar aelit en twintig. Maar de hoevr-elheid doet er min der toe. Hoe is liet mot de hoedanig heid'?" D© schrijver zegt een paar dingen, waartegen zeker niets iu te brengen Geen enkele diplomaat zal 'den moed hebben, het gelieole leger to de mobiliseer©». Pensioneeren zal zeker minder kos ten, dan hei leger in eland houden, zelfs wanneer de vaste leveranciers, zooals do schrijver wenscht. tien jaar lan» schadeloos gesteld worden. Is het eenmaal zoover gekomen als de heer Warren wil. dan moet een garde worden opgericht, die de politie z.al versterken, maar niet optreden tnag in een vreemd land. Hii heeft gelijk als hij zegt, dat op d««zo manier al deze gepensioneerd*n binnen een halve eeuw aan de natie geen cent meer zullen kosten, om de eenvoudige reden dar zij overleden zullen ziin. Wot de garde kosten zal, of die garde zich niet weer zal uitzet ten tot een nieuw staand leger in een naderen vorm, of hii mot. het hof. dat hii voor de besiissine van geschillen wil. de bestannde instellingen bedoelt, vernemen wij allemaal niet. Du voornaamste vraag van allo is natuurlijk: welk volk zal begin non met ziin gebecle leger te pensionec- ren? Zullen de diplomaten dii^r den moed too hébben Ik weef niet of Harvey W. Warren aan 62 North Parade, Grantham, veel bewijzen van instemming krijgen zal. Misschien niet. Maar toch zal hel boekje zijn invloed niet missen, ledereen die zegt: „het moot niet meer. het mag niet moer", draagt bij tot de afschaffing van den Oorlog in do toekomst, zooals één inetselaare- jongen. die één steen legt., bijdraagt tot. liet gebouw. Daarom moet niemand mot zoo n poging epotteu. de Nederlnndsclie Mercaur" bot niet officieel gedeelte van do Handels berichte», schrijft b. over autobus- concessies. Hij betwijfelt, of het opgaat dat met het oog op de grootèr wordend© be drijfskosten de zekerheid «owenscht wordt, dat mededingers geweerd a-or den. „Laat liet zijn, dat een aan be- pnnlde voorwaarden gebonden vergun ning een z.wakko kracht, tegenhoudt, dan zal daarom nog niet een sterkere opdagen, wanneer de onderneming daartegenover niet de noodigo lovons- vntbaarheid blijkt te bezitten en een vergunning zonder voorwaarden zal alleen dan aanbeveling verdienen, wanneer hij, die de vergunning ver strekt, het recht verkrijgt, deze onder l-opiuiide omstandigheden to weigeren. Fn wi© geeft de garantie, dot dit geen willekeur wordt?" Terecht wijst de schrijver er op. dat de strekking van allo personenvervoer naar het monopolie is gericht. Toch vindt Si ij concessie verkeerd, omdat de j.ractijk tot samensmelting leidt. l)c vele stoombootoudcrneiningen tuesclieu fiorkum. Dordrecht en botterdam zijn al spoedig tot den grooien dienst van Fop Smit samengegroeid en ook lus- scheu den Heng en Delft heeft, de wil de jacht, tussclien dc groote bussen iwir samenwerking plaats gemaakt, De werkelijke toestand is aldus, dat, om bij Haarlem en omstreken tc blij ven. do tramtn.mischappijpn niet heb ben kunnen voldoen aan Hun wensen om be' vervoer tusscheu de stad en de. omgeving te verzorgen, omdat, na lwn concessie de autobus is verschenen, die het verkeer intenser heeft ge maakt. Is jiu niet dit de oplossing, dat wanneer onverhoopt de autobussen niet tol. een flinke combinatie kun nen komen, er aan de tram- maatschappij een concessie wordt verleend, die haar in staat stelt, haar tekort in te halen door de organisatie van eeoi aufcobusddenst, naar voorschriften van de belangheb bende gemeentebesturen, tegen tarie ven dio goedgekeurd moeten worden en (want dit is het bedenkelijke van alle concessies) voor den tijd van wei nig jaren. Zoo krijgt, een streek een goeden dienst, met goed materieel, onder goe de voorwaarden, waartegen allicht de maatschappij geen bezwaar zou heb ben, omdat de korte concessie haai geen groot© sr.hade zoti behoeven f© be rokkenen. Het. kapitaal dat noodig zou zijn, is immers veel geringer, dan dat voor een tramweg met vaste baan en liet materieel behoudt voor iedere a de-re streek zijn waarde. Maar waarom zou men niet an de autobussen een kans geven? daarom een concessie voorkorten t ij d bijvoorbeeld telkens voor vijf jaar. niet de beste oplossing voor list publiek? J. C. P. Stadsnieuws MIA PELTENBURG. HENDRIK ANDRIESSEN. WILLEM ANDRIESSEN. Stadsschouwburg. (Door bijzondere omstandigheden kan dit verslag eerst heden geplaatst wor den. RED.) Hc-t concert, Vrijdagavond in den Stadsschouwburg gegeven, mocht in meer dan één opzicht belangrijk ge noemd worden. Ten eerste omdat c bekende zangeres, behalve eenige dc Italiaansche liederen, ook ccn drie tal zeer moderne Fransche gezangen Vertolkte en bovendien ons een staal tje aanbood van de allernieuwste Pa- rijsehe modesnufjes op vocaal gebied. Over de klassieke kunst van Durante, Alessandro Scarlatti en Cesti behoef ik niet uit .e weidendie heeft de proef doorslaan, deri tijd getrotseerd) en dc goede eigenschappen der ver tolkster zijn ook vaak genoeg gepre zen. Het was dan ook niet te ver wachten dat deze voordrachten een nieuw licht on haar kunnen zouden doen vallen. En ik sluit mij gaarne aan bij degenen die het jeugdig-fris- sche van haar welluidende stem waar eeren, maar moet daartegenover ook ijzen op het voor mijn smaak te sterke en soms hinderlijke vibrato, mardooi vaak geen enkele toon .staat Wat dit betreft kan zij een 'oorbeeld, nemen aan Fran von Schuch, die wij op 't laatste Bochcon- cert hoorden, of aan onze groote zangeres mevrouw Noordcwier-Red- dingius, bij wie zelfs nu nog elke toon terstond in ongerepte zuiverheid klinkt, al is zij do vijf kruisjes reeds oorbij. en haalt zij do ho°£c c niét seer. Mia Peltenburgs vibrato strekt zich zelfs over een halve-toon afstand uit, en ik moet wel daarin dc verkla ring vindon dat haar trillers a-bes en d-es in „Tu Mancavi" van Cesti, en op »-bcs in „Dansa._ dans» van Durante zich over een interval van een groote sccunde uitstrekten en zich respectievelijk tusschen a—b en d—i' bewogen, cn dat de triller b-ris in Scarlatti's gracieus voorgedragen „Rugiadose, odorose" een amplitude ui een kleine terts verkreeg. De Kpigrammen van Ravel cn het lied „A nu jeune Gentilhommc'' van Roussel demonstreeren ons een veree- niging van moderne Fransche toon kunst met zeer archaïstische, gedeel telijk zelfs in oud-Fransche spelling ge schreven teksten, een verceniging. die mij bij een eerste hooren nog niet ee- heel plausibel kon worden, hoe be koorlijk do klankvondsten vaak wa- Maar het sonsationeele, dc clou van inr optreden was dc in 1920 ver- _ardigae en reeds vermaarde „Cata logue dc Fleurs" van Darius Milhaud. Dc tekst is van Lucicn Daudet, die dus zeker een of andere blocmkwco- ker is in Parijs of omstreken. Ik kan me denken dat. een dichter .cds bij het doorbladeren van een naamlijst van bloemen deze in zijn verbeelding ziet cn dat- die verbeel ding hem een poëtische impressie schenkt, dio zich weer in dichterlijke taal. 't zij proza of vers, kan uiten dat. verder een toondichter zich ge ïnspireerd voelt tot het geven van een inzikiile omschrijving van het karak- er eener bloem. Wij kennen allen ,dns Veilchcn". „Ifeidenröslein", dio .I.otosblmne". Maar wie van de fir- aa DaudetMilhaud zoo iets zou erwaebten. zou zich deerlijk vergis- en. /.elfs is 't in de verste verte "iet te vergelijken met de „Tableaux1 d'une Exposition" van Moussorgski, want ook hier is de dichterlijke visie van den componist het voornaamste, ja het éénige agens. Maar neen, de „Catalogue" is als een bladzijde uit een echte prijscourant, droog en zou teloos, en de „muziek'* is zoo moge lijk nog zouteloozer. Bij een hoop onverstaanbare piano- klanken raffelt de zangstem in een soort van recitatief een reeks van namen, substantiva en adverbia af. Fn was 't nu maar aardig, want nieuw is het niet eens. Tientallen van jaren geleden componeerde -Tolian Wagenaar zijn „Zwcedsche Lucifers- Marseh, voor mannenkoor, c-en grap, in een luimig oogenblik opgoweld en neergeschreven, en waarvan de tekst, door het bekende opschrift onzer lu cifersdoosjes „Sakerliets-tandstickor, paraffinerade, utan svafel och fosfor, tand' en dest most ladnius plan'' ge leverd werd. Dat was ook geen „Ton- malerei". maar wie 't ding ooit ge hoord hebben, zullen nog lachen bij do herinnering. Wat een prachtig effect was het b.v. als de bassen hun „och fosfor, och fosforfortissimo uitstootten. En ik heb destijds een medisch sti dent gekend, die om zich 't- inpompen van de Anatomie voor zijn candidaats te vergemakkelijken, groote stukken van de ontleedkunde op rijm en mu ziek had gezet en dat tot genoegen van zichzelven mitsgaders van vele anderen niet onverdienstelijk met pia nobegeleiding van zichzelven op zijn kamer voordroeg. Tot mijn spijt if het schoouo poëem me ontschoten, al leen de regels: „Als 't-ic dan. op zijn verhaal is, hec-t-ie veha pulmonalis" zijn me bijgebleven (ik hoop door de eiteering geen inbreuk op auteurs rechten te maken) en kunnen eenig idee van de grandiose kwaliteiten van dit opus geven. Maar dit was natuurlijk niet c-rnstig bedoeld. Indien het werk van Milhaud dat wèl waar ik nog nan twijfel, dan is nn 't hek van den dam. Wat een prijscou ranten, wat een inspiraties! Ik_ ben terstond, wijl tot dusverre de inspi ratie mij doorgaans ontbrak, m mijn buurman gegaan en heb van h een catalogue van de Etablissement? Porehc-r gekregen. Hun catalogue 23 beschrijft: Appareils sanitaire», Sallcs do bains, cabinets do toilette etc. Welk een prachtig en nog onontgon nen terrein. Baignoires en fonte émail porcelaine, les plus belles, les plus durables, les plus confortables j en grès porcelaine, garanties ;pour bains sul fureus et medicinaux, rnodèle „Sa- pho", modél© „Ariane"Douches; Lavabos les plus beaux, les plus du rablesdes bidets, des robinets des closets avec et sans siphon, des siêges interrompus et dormants etc. etc. O wat een bronnen van bezieling Als deze nu nog niet komen wil. geef ik het voor goed op en zend den cata logus aan een heuschen nieuwlichter door. Maar deze soort hccren zullen het in den vervolge druk krijgen en hun brievenbussen zullen verstopt ra ken door de prijscouranten, hun ta pijten versleten door dc voeten der handelsagenten-tekstdichters De in spiraties zal hun bij karrevraehten toegezonden worden. Wat een fan tasie schuilt cr in madapolam. grasiin- cen, olifantslinnen, gerstekorrel, ko per, satijnstrecp, zwanendons: wat een stof voor ongehoorde klankcom- binations, normaal. Fransch en enve- loppe-modcl, gegarandeerd krimpvrij. En een rpijskaart. danVooruit dus, toondichters, aan 't werk Over de prestatie der Gebr. II. en W. Andricssen (o, wee ik ben geloof ik door die drommelschc prijscourant hcclemaal in dc handelstenninologie •allen) kan ik ditmaal niet zoo uit voerig schrijven als ik wilde. Dit wil ik opmerkendat Willem én als oudste (firmant had ik haast gesehre- en) én als pianist den voorrang heeft, n ook op programma cn affiche had dienen te hebben. Zijn techniek is fijner cn gaver, zijn pcdaalgebruik .maakvollcr dan dat van zijn broer, u Mozart? bekende D-dur Sonate oor 2 piano's bleek dit duidelijk, liet werk werd pittig voorgedragen, het rnooie Andante zangerig, maar geheel 'f was het niet alles, ook niet in de elijkheid der passages. Het schijnt echter. Jat de aeousti- che omstandigheden in verband met de plaatsing der vleugels het den spe lers moeilijk maken om elkaar te hooren. Hot concert in C van bach werd door beiden technisch knap gespeeld en de klankverhoudingen waren dikwijls fijn berekend en uitgevoerd. .Tammer dat dc stemming der beide vleugcis dcrling niet volkomen was. In de trilogie „En blanc et noir'' van Debus sy hinderde dat minder. Een oordeel over dit in 1915 gecomponeerde werk durf ik na een oppervlakkige kennis making nog niet uitspreken als veel uit. Dcbussys laatste schoppingsjaren is het mij nog vrij raadselachtig. Een enkele maal doorspelen heeft me over tuigd. dat do vertolking der hccren Andricssen op c.en hoog peil stond. Het zou interessant zijn eens na tc gaan waarom, terwijl cr zooveel pia nisten zijn en dc literatuur voor 2 klavieren vrij uitgebreid is, dit soort samenspel, in tegenstelling b.v. met kwartetspel zoo weinig in het open baar geboden wordt. Plaats- en tijd gebrek dwingen me echter dit tot een andere gelegenheid uit te stellen. Evenzoo mag het haast overbodig heeten de voortreffelijke begeleidings kunst van Hendrik Andriessen, waar van we ook ditmaal ten volle konden genieten, afzonderlijk te memoreeren. De billijkheid brengt mede ze toch even te vermelden. Het concert begon niet een generale pauze van 15 minuten, die niet in 't programma, noch in de partituur van 't concert van Bach stond. KA REL DE JONG. LAATSTE CURSUS IN BAKKEN EN SUIKERTREKKEN. Zooals bekend was door de afd. Haarlem van den Algemeenen Bond van Arbeiders(sters) in het Bakkers-, Chocolade- en Suikerbewerkingsbe- drijf dezen winter een cursus georga niseerd, waaraan door een 56-t.al ge zellen werd deelgenomen. Maandag avond had in het gebouw van de coö peratieve bakkerij „üe Vooruitgang" aan de Lange Wijngaardstraat de laatste cursusavond plaats. Daar werden we in de gelegenheid gesteld te zien, wat do cursisten na een tien tal lessen kunnen prestoeren. Dat is niet weinig. Vier afdeelingen waren er. De Pain-de-luxe-afdeeling onder leiding van den heer J. II. Wolff de afdeeling Maantjes en Botervlin- ders onder leiding van den heer H. Croese de afdeeling Strengelwerk onder leiding van den heer J. H. van Alphen cn de afdeeling Suikertrek- ken onder leiding van den heer H. G. Caljouw. In alle afdeelingen is keurig werk geleverd. Ware kunstgewrochten kwa men uit het deeg te voorschijn. Wat het suikertrekken aangaat kunnen we zeggen, dat deze afdeeling een groote bewondering afdwingt door het inder daad artistieke werk dat daar ge mankt wordt. De verschillende cur susleiders waren zeer tevreden ovei de resultaten, van hun cursus, die ze schitterend noemden. De voorzitter van de afdeeling Haarlem, de heei van Es sprak de aanwezigen toe en wees er op hoe moeilijk het geweest was den cursus op to richten. Er was weinig geld, niet toereikend voor het oprichten van een cursus. Toch werd d© noodzakelijkheid van een dergelij ke instelling reeds jaren geleden ge voeld. Maar vooral den laatsten tijd is de quaestie urgent geworden. Woorden van dank werden gebracht aan het bestuur van de coöperatie „Vooruitgang'' omdat dit bestuur te gen zeer billijke voorwaarden cle bakkerij afstond. Eveneens werd dank gebracht aan den directeur van de koekfabriek „Flora", den heer H. Borgedinge, voor het afstaan der bak kerij voor het suikertrekken. De cur susleiders werden een voor een toe gesproken en bedankt voor hun werk, dat ze belangeloos deden. Hun werd een aardig souvenir aangeboden. De heer E. Scheffers sprak namens de cursisten en bood eiken leider een bloemenhulde aan. Een jury, bestaande tiit de heeren W. Koppen, bestuurslid van „Voor uitgang", H. Borgedinge, directeur van „Flora" en -H. Boks, chef der bakkerij „Vooruitgang" beoordeelde daarna verschillende werkstukken. De volgende prijzen werden toege kend. Strengelwerk: le prijs B. Peute, 2de prijs G- Sikkens. Pain-de-luxelo prijs F. Kemps, 2e prijs N. Bank. Maantjes en Botervlinders3e prijs M. Wessoling, 2e prijs H. Croese. Suikertrekken1ste prijs A. van Doorn, 2e prijs H. Croese. De voorzitter bracht de jury dank, waarna deze laatste cursusavond ge sloten werd. HET HANDELSREGISTER, Nieuwe insohrljvlngen. Aan het weekblad Handelsinrich- inseu ontleenen wij de volgende lieuwe inschrijvingen in het Han delsregister voor Haarlem en Om streken. ehroedcra Akkerman», Heemste de. Zandvooiisclielaan 2d, slagers. Venn.II. J. en C. J. A. Akiermans, Heemstede. Het Behangselhuis, Kruisstraat 12, behangselpapieren. Eigenaar L. tiold- smit, Arnhem. Beheerder Fil. E. Dormits. echtgen. van V. Breuker. A. Eikelenboom, Bloemendaal, Lljoemendaalscheweg 42, uitgever. Eigenaar A. Ei kolen boom, Santpoort-, gein. Velsen. Filiaal Schoten, Ooster straat 27. Electriseh© Melange Centrale, Schoten. Julianapark 12. boter, kaas, et cn vleesehwaren, koek en aanver- vante artikelen. Eigenaar: L. H. Horcman. Amsterdam. Foto Studio. Groote Houtstraat 7, fotografie. Eigenaar T. J. M. Bindels. echtgenoote van P. A. Leu- pen. Heemstede. Gevolmachtigde: J. W. C. Bindels. Heemstede. J. N. Kramer. Hillegom, Hoofd straat 127. bloembollen-handel. DINSDAG, 25 MAART. Londen 2 L.O. 365 M. (Nederl. tijd)'. 1,202.20 n.in. Draadloos Concert. Trid en Kate Bower, tweede sc/praam. 4.20—4.50 m.in. Draadloos Conoert, o.a. W. Croly Hart, bariton. 5.50 n.m. Kinderverhalen. 6.35 ai,m. Ken causerie ten gunste vg-tf van de vereenigiug voor het organiseren! van schoolreisjes. 7.20 m.m. Een Fransche lezing onder de auspiciën van het Fransche Imstituut. 7.50 n.m. Concert van „The Georgians". 8.45 n.m, Engelsch© muziekavond, geven door Violet Gordon Woodhóuse (harp), Winifred Small (viool) en Norman' Not Icy (bariton). 10.05 m.m. Causerie van sir Ronald BosS over ..Medische ontddkkingen." 10.20 n.m. Savoy Orplveans" en Savoy! Bands". Birmingham 5 I. T. 475 M. (Nederl. tljdt 3.50—4.50 n,m. Draadloos Concert, ie ga ven door een piano-quintet. S.G0 n.m. Dameghoekje. 5.50 m.m. Kinderboekje. 7.20 m.m. Fransche lezing. 7.55 ji.m. Gemengd programma. Joseph C. Welch (solo-banjo), rbiiip Wilson (voordrachtkunstenaar). Jack Vernahlea (zang aan de piano) enz, -30.20 n.m. ..Savoy Bamds". Bournemouth 6 B. M. 385 M. (Ned. tijd)', 4.05 n.m. Ethel Rowland (solo-piano). 4.20 tn.m. Concert van „The Royal Bath Hoicl Dance Band". 5.05 Dar irtje. 5.35 n.m. Kinderuurtje. 7.20 n.m. Fransche lezing. 8.20 n.m. Mozart avond- Eerst spreekt W. A. Featheretone over Mozart. Daarna zin gen, Nora Delmarr (sopTaam) en Herbert' Smith .(bariton). Begeleiding van eea' gToot draadloos orkest. 10.35 m.m. Savoy Bands". Cardiff S V/. A. 353 M. (Nederl. tijd). 5.20 n.m. „5 W. A.'s" „Five O'Clocks". 6.05 ji.m. Kinderuurtje. 7.30 m.m. Fransche .lezing. 7.50 n.m. 35 Shakespeare-avanden Twaalf de avond. Plaatselijk gezelschap met me dewerking van plaatselijk orkest. 10.05 n.m. Causerie van R. Treseder ovej „Tuinieren", 30.20 mm. Savoy Bands". Manchester 2 Z. IJ. 375 M. (Ned. tijd)'. 3.50 —4.50 m.m. Draadloos Concert. 5.20 m.m. Damesuurtje- 5.45 non. Kinderuunje. 7.20 ai.m. Fransche lezing. 8.20 m.m. Operamuziek door hef „2 Z. IJ" orkest en Ethel Wynn-Jones (tweede sopraan). 9.05 m.m. Professor F. E. Weiss met een! causerie over hoornen. 9.20 n.m. Voortzetting Concert. 10.20 m.m. „Savoy Bamds". Newcastle 5 N. 0. 406 M. (Ned. tijd)". 4.05 n.m. Draadloos Concert. The NovS Trio. 5.05 m.tn. Damesuurtje. 5.35 m.m. Kinderuurtje. 7.20 m.in. Fransche lezing. 7.50 m.m. Draadloos Concert. Orkest ed solisten. 30.20 m.m. „Savoy. Bands". ■1.05 n.m. Draadloos Concert door he5 Radiola-Zigeumerorkest. 5.05 n.m. Radioconcert (Chopin, Vidal, 6.05 n.m. Causerie van den heer Louis Forest, voorzitter var» het Nationaal. Co mité ter bestrijding der tuberculose over; „Waar hygiëne is, is geluk". 8.50 m.m. Literaire kroniek. Verder eert causerie van dokter Houdre over „Waar om moot de gezondheid der kinderen ga degeslagen worden De heer Gaston Tlogry zal spreken óver: „De verkwisting 9-20 m.m. (Literaire soiree. „Les Deux Tour'ereaux", een ëén-acter va.ii Paul Gi- ni-sti. Vertolkt door den heer Gazay van h-'t Sarah Bernhard-theatcr. de heer La noria l'Odéon en mevrouw Deval—Brioe, eens vam l'Odéon. - Gebroeders Portegies, Beverwijk, Begijnestrast 21. handel in glas, vert en. chemicaliën, drogerijen ru/- Venn.: .1. Poriegies. Tl over wijk cn Portcgies, Wijk aan Zee en Duin. A. Remmers, Beverwijk, Slang e- wegje 12. lompen- jnetaleiihwrnloL De Vlijt. Schoten, Middenweg 20 b, huishoudelijke artikelen eu ijzerwa ren. Eigenaar J. Zundermaii, Scho- Feuilleton Geautoriseerde vertaling, naar he lingelsch van I». G. WODEIIOL'SE. HOOFDSTUK L Op een mooien lentemorgen scheen <1© zon vriendelijk over cle stad Lon den. In Piccadilly bleek do koesteren de warniie een opwekkenden invloed uit tc oefenen op het verkeer en do voetgangers, zoodat chauffeurs van autobussen grapjos maakten en zelfs taxichauffeurs \riendel k glimlachten Politie-agenten stonden op hun post te fluiten en bedelaars gingen met een vastberaden optimisme af op do onbekenden, die ze oin een bijdrage voor hun levensonderhoud verzoch ten. Het w»3 ©en morgen, wanron al lo mcnschen zich een bedje gelukki ger ge loeiden. Precies om 9 uur ging de deur van 'Arundel-straat no. 7a open, en kwam cr een jonge man naa,r buiten. Geen draaf, die wel eens een ..ach terbuurtje" genoemd wordt, verdient dien naam zoozeer, als de Arundel- si rani.. W anneer men langs don noord kant van I-eicrstcrsquarc loopt, waar het. op Piccadilly uitkomt, ziet men nauwelijks den smallen toegang tot dit nauwe straatje. Dog en nar hl gaat het drukke ver keer er vlak langs, cn komt er nooit in. Dn Arundel-straat is aog geen veertig meier lang. cn hoewel er twee hotels zijn. zijn hot geen deftig?. Het is ©en echt achterbuurtje. De vorm van de Arundel-straat liikt precies op een van die platte narden kruiken, waarin do goedkoopere soor ten Italiaansche wijn worden be waard. De nauwe ingang van hot T.ei- cesterplein af gaat. plotseling over in e©n kleine binnenplaats. Twee zij den hiervan worden door de hotels in genomen, de dorde kant beslaat uit „gemeubileerde kamers", die ver huurd worden aan minder gegoeden. Er bestaat altijd een plau om zo te sloopen, om ruimte te maken voor een nieuw hotel, maar het gebeurt, nooit, en zooals ze daar nu staan, zullen ze waarschijnlijk nog jaren en jaren blij- Men lurt mid delmatige grootte. Overdag is het bed meestal verborgen achter een oud ka merschut. Er slaat een tafel, een ge makkelijke stoel, een harde stoel, een schrijftafel en een rond zitbad, dat, evenals bet. bed, verstopt Wordt, als hei zijn diensten heeft bewezen. En men kan zoo'n kamer huren, mot ont bijt. Noor tien guidon per week. Ashe Mason had dit. gedaan. Hij had dc voorkamer op de tweede ver dieping van No. 7a gehuurd. Zes-en-twintig jaar voor lief begin van ilii verhnal hadden Joseph Mason de dominee uit. Middlcfnld. en zijn vrouw Sara, een zoon gekregen. Deze zoon, Ash o genoemd naar een rijken oom, die hen tenslotte teleurstelde, door zijn geld aan liefdadige instellin gen na te laten, ging na verloop van tijd naai' Oxford om voor dominéé te Kludceren. Voor zoover dit is na te gaan, studeerde hij niet erg hard, maar hij slaagde cr in een miil te loo- per, in vier en een halve minuut en een halve mij! met een overeenkom stige snelheid, en zijn onderzoekin gen op het, gebied van verspringen bezorsrdec hem een welverdiende re putatie. Tl ij kwam voor de universiteit uit in atletiekwedstrijden, en hrocht: dui zenden in verrukking door twee jan: achter elkaar dan hardloopwedstrijd over korten afstand van Cambridge le winnen. Maar omdol hij het zoo druk had met andere dingen kw am hij aan werken niet toe, en toen hij tenslotte afgestudeerd «'as. wist hij eigenlijk niet erg veel. Maar hii slaag de cr toch in een soort van graad to behalen, en toen hij mérkte, dat dc mensehen zich af en toe wel eens la ten bedotten, wierp hij zich op al: „repetitor". Toen hij met dit vreesolijke werk wat. geld had verdiend cn ove spaard. ging A site naar London, en probeerde werk voor ccn Krant te Urij gen. Nadat, hij hiermee .wee jaar lang ccn matig succes had gehad, kwam hij in aanraking met de Mammoet uitgevers-man (schappij. De Mammoet-uitgeversmaatschappij di© verscheidene belangrijke kranten uitgeeft, een paar weekbladen en nö:. eenige andere dingen, versmaadt het penningske van den loopjongen en den jongst eu bediende niet. Een van zijn meest rendeerend» uitgaven is een serie van verhalen vol misdaden en avonturen in een papieren omslag. Daar vond Ashe een baantje. De „Avonturen van den detective Gridley Ouaylo", die zoo buitengewoon popu lair zijn bij een deel vair het lezende publiek, waren zijn Jvövk. Totdat Ash- met menee- (tunvl- beonn, wa de serie „Moed en Cevan-" achfereon- vollens door.-verschillende personen geschrcven-,'en Waren cr verschillends holden geweest. Maar de eigenaars vonden, dat met Gridlay Quayle hun ideaal bereikt was, en Ashe kreeg de opdracht om de maandelijksche afle vering van „Moed én Gevaar" geheel op zich te nemen. En sinds dat oogen- Mik had Ashe van het kleine salaris, dat hem voor dit werk betaald Werd. zichzelf onderhouden. Zoo kwam het, dat Ash© op dien ochtend in de Arundel-straat hii het Lcicesier-plqjn stond. Hij was een lange, stevige, goedge bouwde kerel, inei. een paar heldere oogcii, en een flinke kin; cn toen hij de voordeur achter zich dicht deed, bler-k het, dat liij een trui, een fla nellen broek, <-n gymnastiekschoenen aan had, In zijn een© hand hield hij een paar haltere, en in de ander© een springtouw. Toon luj eenige malen de ochtend lucht had in- en uitgeademd, op de langzame eu plechtige wijze, die do ingewijde opmerker herkend zou heb ben als „ademhalingsoefeningen", die tegenwoordig zooveel gedaan worden, legde hij zijn halters neer. nam het touw in beide handen en begon touw. tje-te springen. Als men in aanmerking neemt, hoe- vee' bezwaren Londen, net als alle groote sleden, heeft tegen lichamelij ke oefening, lenzSj dio een of ander onmiddellijk pranhch of nuttig doel heeft, was de kalmfe van dezen jon- ;en man, terwijl hij dit deed, werke lijk buitengewoon. In Londen bestaan vast© regels op liet gebied van li chaam «beweging, Men mag hard loo- pen. als men achter een hoed of een omnibus aanloopt; men mag sprin gen. als men dit doet. om een taxi ts ontwijken, of omdat men op een bana nenschil heeft gestapt. Maar, als men hard loops omdat men zijn longen wil ontwikkelen, of springt, omdat heö -oed is voor de lever, wordt men be- spot, l)e mensehen konten oiu u heen slaan, eu wijzen naar u, vol minach- 'l'och trok de Arundel-straat zich dien ochtend niels van het schouwspel aan. Aan den Westkant leunde do eigenaar van Hotel Previtali tegen zijn huis aan. zonder orgens notitie au le nemen, aan de Noordzijde oml de eigenaar van Hotel Mathis, die blijkbaar ook aan niets dacht.- Door de ramen zag men dienstmeisjes en kellners van de hotels, en geen van hen dacht er aan, om met het werk op te houden, en hem spottend toe te roepen. Zelfs de vele kleine kinderen, die op het hinnenpleintjo rondliepen lieten hém met rust. en een kat. die bij een hek zat, bleef rustig zitten ".linnen. CWordfc vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 5