HAARLEM'S DAGBLAD Van onzen reizenden Redacteur De Scarabée Saterdag 29 maart 1924 VIJFDE BLAD (Nieuwe reeks.) No. 202 L H. CHRISPIJN Sr. Chrispijn als Nar. Woensdag 9 April zal L. II. Chris-Ido Nederlandsen© TooneolvereenigiDg fiijn Sr. op het I.«id*che Plein te Am sterdam, waar hij jaren lang als re gisseur zulle uiftii werk beeft ver richt. zijn gouden jubileum vieren. Toon hij «enige dagen geleden te Rot terdam in rijn gczelligo en .artistiek ingerichte woning op den Diergaar- doingel tegenover mij stond, kaars recht, jong, krachtig en slank en bij mij levendig, pi'tig en geestig vertel de van zijn loopbaan, toen kostte het niij moeite to re.aliseeren. dat Chris- j.ijn over oenige dagen zijn gouden jubileum ging herilctikcn. Zoonis hij zich daar bewoog, lenig, vlug on met onrni#kenbarc charme, zooals hij ges- 1 ieulcerile m''t een loss© gemakkelijk- heirl, die ii-derr jongo rol hem zou kunnen benijden, was deze bijkans 70 jarige met zijn scherp gezicht, dat on face sterk aan Woodrow Wilson en en profiel aan Gustav Mahler doet denken, rog steeds de j e u n o pre mier par e x c e I e n c c, zag ik in hein nog altijd do Veroveraar! Het is met toevallig, dat nooit één enkel Hollandsch gezelschap zich meer aan dat knappe geestige stuk van mevrouw- .Simons—Mees heeft ge waagd, nadat de meer dan vijftig jarige Chrispijn er triomfen 111 had gevierd. In ons aan jeuncs premiers 700 arm land is noe steeds niet éën acteur opgestaan. di© Chrispijn in deze rol zou hebben kunnen vervan gen en ik mank mij sterk, dat Chris pijn nu nog met zijn zeventig jaren, net wonder zou verrichten de ill u- s i e van een jongen veroveraar te ma ken meer dan menig acteur, die de helft van zijn leeftijd nog niet heeft bereikt. Chrispijn heeft op ons tooneel altijd «en benijdenswaardige plaat* ingeno men. Hij bracht allo eigenschappen van den jeune premier met zich me de en onderschei-Me zich van velen door een natuurlijke distinctie op He planken, die hem voor elk ensemble van onschatbare waarde deed zijn. Maar Chrispijn heeft voor ons natio naal tooneel andere en grootcre ver diensten gehad, waarom wij zijn gou den jubileum met vreugde en dank baarheid zullen vieren. Chrispijn is de man geweest, die in den tijd. toen het tooneel in ons land rlroig.le te verstarren en algemeen de behoefte aan verfrissching yan het repertoire werd gevoeld, als leider van in Amsterdam een nieuwe richting heeft helpen inluiden. Wij leven vlug in dezen tijd en vergeten daardoor veel, maar in de geschiedenis van ons tooneel der laatste so jaar mag de invloed van de Nederlandsche Too- noelvcrccniging, vooral in haar be- gin-periode onder de leiding van Chrispijn, niet onderschat worden. Chrispijn heeft toen in dien tijd even goed baanbrekend werk verricht als later Royanrd en Verluide. In do jaren van 1603 tot 1S97 stond dn Nederlandsche Tooneelvereeniging artistiek aan de spits van onze ge zelschappen. Nog zijn niet vergoten dc prachtige. stemmingsvolle voor stellingen onder Chrispijn's geestdrif- ügo en zeer artistieke leiding van llauptmann's K 0 n r, n m c Men- tellen, Max Halbe's .Teug d, Ib sen's R o s m c r h 0 1 in en Sha kespeare's Driekoningen- a v o n d. in welk laatste stuk Chris pijn zoo geestig den nnr speelde, de zelfde rol.waarin hij nu zijn vijftigjarig jubileum zal herdenken. Wat Chris pijn nis regisseur hcteckende, heeft men in dien tiid gezien en liet rijn zeker niet de slechtste jaren van d« Kon. Vereeniging „Het Nederlandsch Tooneel'' geweest, toen Chrispijn ran 169710OS cr de regie voerde. Hoeveel Nederlandsche acteurs en actrices hebben van Chrispijn hun eer ste werkelijke tooneellciding gehad Vraag het aan Adriaan en Mien van der Horst, aan Rika Hopper, Greet Lobo, Emma Morel. Lobo en zoo- anderen, wat Chrispijn voor hen als leider heeft beteekend f Sprak Ko Dijk vóór zijn jubileum mij niet met geestdriftige dankbaarheid over het vele, dat hij Chrispijn speciaal in het moderne repertoire 's regis seur te danken hadOver de voor stellingen van Voerman IlcDschcl. Ro- -a Berndt. Nachtasyl, De Ster, Cori- olanus en Julius Cesar van hel Neórlandsch om slechts enkele te noemen uit den tijd, toen Chrispijn er den rcgiestaf voerdo wordt nog met bewonderend enthousiasme ge sproken door allen, die ze mochten meemaken. Chrispijn heeft op ons tooueej een grooten invloed gehad, at juist in dezen tijd nog wel eens naar voren mag worden gebracht. Hij is één dergencn geweest, die al tijd heeft gestreden tegen rbetoriek *-&s Mn 3er mannen, 'die 60S In de kunst van het theater eenvoud en na tuurlijkheid wilde en daar altijd yoor gevoenten heeft. Deze week heb ik een heelen mid dag in het gastvrije huis van den heer en mevrouw Chrispijn over het tooneel zitten praten. Mevrouw Chrispijn Martha Walden was pas uit Salz burg terug, waar zij in het SaJzbur- ger Stadttheater eenige malen als gast in Wedekind's M u s i k had ge speeld. De kransen hingen nog over al als zoovele bewijzen van Martha Walden's succes in OoBtenrijk. Zij was ook gevraagd voor gastvoorstel- lingen te Weenen waar zij onder andere zal optreden in een geheel nieu we bewerking van Fabricius' Sonna, maar mot 't jubileum van haar man wilde Mevr. Chrispijn in Heiland zijn. Zij hoopt nu later in Fabricius' stuk, dat zij zeer roemt, in Weenen te zul len optreden. Ik vroeg Chrispijn allereerst naar de tooneeltoestanden in den tijd, toon hij aan het tooneel kwam. „De menschen van tegenwoordig", zoo zei Chrispijn. „hebben van het tooneel in dien tijd heel rare ideeën. Men hoort zoo dikwijls de meening verkondigen, dat het toentertijd alles onnatuur op het tooneel was. Niets is minder waarEr waa veel rhetoriek en veel valsch pathos maar dat is er tegenwoordig ook nog' Mevrouw Kleine—Gartman, Christine Stoetz, Klaas Vos, Morin en Veltman had den in hun spel een natuurlijkheid en een eenvoud, waaraan de artisten van tegenwoordig een voorbeeld zouden kunnen neuu-n. Men moet nooit ver geten, dat het repertoire van toen een ander soort spel eischte wij za ten toen nog midden in den draken- tijd en zulke draken moesten natuur lijk anders gespeeld worden dan de te genwoordige stukken. Maar het be wonderenswaardige van artisten als Morin en mevrouw Kleine was. dat zij in het andere genre onmiddellijk do eenvoud en natuurlijkiieid zelve waren. Zooals Morin Bellac en me vrouw Kleine d* hertogin speelde in „De Wereld, waarin men zich ver veelt" heb ik het later nooit meer ge zien. De eenvoud van mevr Kleine in een tooneelspel als De Watermo len aan de Vlierbeek van Emilft Seipgcna een soort stuk als Zwarte Griet was gewoon aanbid delijk. En dan Christine Stoetz in Zegen en Strijd, prachtig van eenvoudLaat men mij toch nooit komen vertellen, dat die ..ouden" niet natuurlijk, realistisch speelden! Maar de stukken moesten dat spreekt vanzelf er de gelegenheid voor ge ven I Een acteur als Veltman waa in zijn spel soms prachtig realistisch, maar het w„s altijd meer „in stijl" dan tegenwoordig. Die acteurs en ac trices kenden hun vak, zooals een 1-a Roche van tegenwoordig 1 Maar je hadt er ook bij, die zoo rbe- torisch en hol-pathctiseh waren, dat je er do stuipen van op het lijf kreeg.' Ik herinner mij, dat ik als jong broek je een rol had van een bediende, die een toen heel beroemd acteur in het stuk zijn jas moest afnemen. De „groote" man liep over het tooneel als een krankzinnige te ijsberen en zei zijn tekst mot een pathos cn een hollen klinkklank, dat je er akelig van werd. „Moet ik van dien krankzinni ge do jas aannemen?" vroeg ik in mijn naïviteit aan Ketman, den regisseur Ketman proestte, het uit en vijf minu ten later wisten alien, Veltman, me vrouw Kleine cn de anderen, wat ik gezegd hndIk had den grooten man blijkbaar precies juist gekaraktiBCord I Men spreekt tegenwoordig van thca- terversnippering, maar in dien tijd waren er misschien evenvee] gezel schappen. Je badt in Amsterdam do „Vcrecnigde Tooncelisten" onder Stumpf en Veltman, die in Amsterdam in het Grand Theatre speelden en bij welk gezelschap ik mijn eerste enga gement, kreeg. Dan was er in Amster dam dat prachtige ensemble van AI- brecht en Van Ollefen. In Deu Haag had je dc troep van Valois. waarbij Rosier Faassen en de Haspelsen wa len. Van natuurlijk spel gesproken, laten wij dan vooral ook niet ae Has pelsen. Van Zuijlen en de l'aassons vergeten Maar om verder te gaan, cr was in dien tijd ook nog het ge zelschap van Boas en Judels waartoe de Bouwmeesters behoorden dat uit 2 afdeelingen bestond, een voor blijspel en één voor draken. Ver der in Amsterdam een operette-1 troep onder Henri Morriën, die in Tivoli in dc Nes speelde en het blij spel-ensemble van Prot. dat in Fraseati speelde. En behalve al die tooncelgezclsehappen was er een Fransche opera in Den Haag, een Duitsche in Rotterdam en later een Hollandsche onder de Groot. Maar... wij haddea toen niet de concurrentie ran de bioscoop!" Op mijn \raag, of er iu dien tijd ook zooveel acteurs en actrices va- antwoordde Chrispijn met een fijnen glimlach. „O veel ineer! Maar er waren lang niet zoo veel menschen. en valsch pathos op het tooneel, hij Idie komedie speelden als tegenwoor- di«P< Met enthousiasme zooals alle "ou dere acteurs sprak Chrispijn over Ben van Lier. „Dat waa een buiten gewoon directeur en een kranig im- pressario 1 Van Lier liet alle beroem de buitenlanders naar Holland komen. In dien tijd dachten de buitenlanders er niet over in den Stadsschouwburg op te tredenalles kwam in het Grand Tbéatre. Zelf engageerde Van Lier een Duitschen en een Franschen troep, die hier in Amsterdam gere geld speelden en die de stukken instu deerden, waarin de buitenlanders op traden. Alex Saalborn, die onlangs gestorven is, was regisseur van den Duitschen troep. Wajmeer een acteur als Possart naar ITolland zou komen om er bijvoorbeeld rebbe Sichel in Vriend l"rit3 te spelen, stuurde hij vooraf zijn Duitsche regieboek. Saal born studeerde met den troep in Am sterdam het stuk in en Possart be hoefde maar 1 of 2 maal te repeteeren om met het Amsterdamsche ensemble op te treden. Zoo liet Van Lier ar tisten als Seebach, Junkermann, Lud- wig linrnay, Carl Tiefel, Mitterwür- zer, Clara Ziegler, Coquelin, West- vaji, Ëarah Bernhardt en anderen naar Holland komen en bet Grand Theater was onder hem het centrum van de goede tooneelkunst in Am sterdam l" Of hij nog op een tooneelschool was geweest? „Ja zeker, maar niet op de tooneel- scnool van het Tooneelverbond 1 In mijn tijd waa er een tooneelschooltje van het Nut van het, Algemeen. Ik kroeg taalles op het Westerplein, schermles op de Prinsengracht, gym nastiek weer heel ergens anders, je moest de hcele stad doorrennen om van de eene les naar de andere te ko men Maar het eigenlijke vak, het too- neelspelen leerde ik op de planken van mevrouw Kleine, Veltman en Ketman. Ketman was mijn eerste re gisseur en een uitstekendeDat is ook weer zoo'n verkeerd idee van de lui van tegenwoordig, dat je in dien tijd geen goede regisseurs zoudt heb ben gehad Ketman dezelfde die schreef onder den naam van Floris van Westervoorde waa een uitmun tend leider. De arme kerel is later te Antwerpen in de komedie in het don ker van een Iran doodgevallen Waar ik in die 50 jaar gespeeld beb' Vraag liever, waar ik niet ge speeld heb! Eerst 3 jaar in Amster dam, toen naar Den Haag bil den roep van Valois waarbij ook Rosier Fonssrn speelde. an Rosier Faaesen moet ik u nog een mooi, hem tceke- nend staaltje vertellen. Rosier werd de directie te Den Haag aangeboden hij zou een flink* subsidie krijgen, on der voorwaarde, dat hij de zwakke krachten wegzond en nieuwe krachten engageerde! Maar Rosier Faassen bedankte! „Ik kan niet verder wer* ken met de gedachte, dat de zwakke krachten, met wie ik jaren gespeeld heb, op straat zouden komen te staan r zei hij. Hoevelcn zouden hem dat later nazc 'gen In 76 eintr ik met Roeier Faassen naar Rotterdam. Ik begreep, dat ik er modern werk te spelen zou krijsen en ik ben cr dn.11 ook met genoegen jaren gebleven, «u eens bii He eeno rn <Tan bii He ander© combinatie. Mooi werk hebben wij er gespeeld met dc Haspelsen. Van Zuylen, Faassen en Calhcruin Boers-mans! In '80 on der andoren dij groote reis naar Enge land meegemaakt, waar wij bijna uit sluitend Hollnndsch© stukken als Janus Tulp, Zwarte Griet, en Anne- mie spoelden. Naar de 6tukken van Faasaen kwroncn ook de Engelschen kijken om de locale kleur en Annenne werd zelfs na onze tournee vertaald ©n in het Engeteeh gespeeld, wat voor dien tijd een heel groot sncce» was. Tn '95 heb ik ook nog de reis naar Berlijn vnn de Tooneelvereeiugrag meegemaakt. Twee ïaar ben ik van het tooneel afgeweest. Tk werd zwaar ziek 'n maagzweer en kon daardoor ner gens meer een engagement krijgen ze dachten allen dal ik t.b.c. had! Wat moest ik beginnen, lie Ik ben toen on aanraden van Charles Rochua- sen. die leeraar aan de teekt-n-acade- mi© te Rotterdam was. costumier geworden. Ik deed het inet veel animo en beschouwde het als een „nieuwe rol". Ik leerde cosfutimsnijden in Keulen en zou de costuums leveren voor oe Duitsche opera en het ge zelschap van Van ZuylenMaar zie, de opera doekt op en met Van Zuylen gaat het inisDaar zat ik met al m'n costuums! Gelukkig kregen ze toen langzamerhand in de gaten, dat een gezonde kerel als ik geen t.b.c. had en ik kreeg weer een engagement bij Alex. Faassen en Van Korlaarl Zoo trok ik weer costuums aan inplaats van zo te verhuren Een mooie tijd was ook het jaar bij De Vos en Van Korlaar in Rotterdam, toen ik onder anderen met Jan C. Eer loos van Van NonhiryB speelde! Maar als je mij vraagt, aan welke periode ik de mooiste herinnering heb, dan zeg ik: aan de Jaren vnn de Tooneel vereeniging! Wij vergingen wel van hóngef, ^vènl vrij VeriEeTiiJeB fuki, maar het was een goddelijke tijd! Je vroeg niet, of een stuk geld zou ma ken, alleen maar, of het je artistiek voldoening echonkl Ja werkelijk, dat was een ideale tijd! Gewerkt als wij toen hebben als paarden! Er wa ren er bij, kinderen nog in bet vak, die ik zoo udt den hollen boom kreeg, maar wat mooie dingen hebben wij pamen gedaanl Wat een animo waa bij allen, -wat 'n liefde voor kunst!" Nog veel heeft Chrispijn mij dien middag van zijn rijk kunstenaarsleven verteld, van zijn jaren bij „Het Neêr- landsch, zijn prettige verhouding met den Raad van Beheer zijn Indische tournee en zijn terugkeer bij de Ko ninklijke Vereeniging, ondanks het dreigement van den heer Stumpff, dat iemand, die eenmaal bij het Neér- IandBch wegging er nooit meer terug kon keeren"; van zijn Haarlem6chen tijd en zijn ondervindingen met de Hollandia-Filmmaatschappij, van zijn aangenaam samenwerken met Dick en Marie van Eysden bij de Rotter dammers en zoo veel meer, maar mijn artikel is al zoo lang geworden, dat ik het hierbij laten moet. Trouwens, den Girispijn van de laatste jaren ken nen wij allen; het was mij te doen iets te vertellen van Chrispijn uit de eer ste periode, waarvan alleen de oude ren onder mijn lezers herinneringen zullen hebben. Ik wensch den altijd frisschen, eeuwig-jeugdigen Chrispijn op 9 April een feest, loe, „dat. klinkt als een klok"! Aan hartelijke belangstelling, zal het hem dien avond zeker niet ont breken; de Amsterdammers zullen niet vergeten zijn, wat Chrispijn in al die jaren voor het Amsterdamsche tooneel heeft gedaan. J. B. SCHUIL. ZATERDAG, 29 MAART, Londen 2 L.O. 366 M. (Nodsrl tijd). 3.50—4.50 n.m. Draadloos Concert. Trio en Harry Barratt (bariton). Daarna Da- mesuurtj'e. 5.50 n.m. Kinderverhalen. 7.20 n.m. L. B. Tosswïll over: „Het Bug by leizoen 1923-1GB1." 7.50 n.m. Populaire muziekavond. Orkest en Zang. r 10.05 n.m Richard Twelveirees over motoren. 10.20 n.m. ..Savoy Orphc-ans" en „Savoy Bands". Birmingham 5 I. T. 475 M. (Nedorl. tijd) 3.50—4.50 n.m. Kinderconcert, te geven door kinderen. 5.20 n.m. Damesuurtje. 5.50 n.m. Kinderuurtje. 7.40 n-m. Draadloos .Concert. Zang cn muziek door plaatselijk zangkoor en orkest. Hel concert wordt onderbroken door oen causerie van D. Wilson, die wenken zal geven voor bijenhouders. Bournemouth 6 B. M. 385 M. (Nod. tijd). 4.05 n.m. Draadloos Concert. Etfcc! Rowland (solo-piano), Robert Sturtilant (bariton) cn Gladys Seymour (piano). 5.05 n.m. Damesuurtje. 5.45 n.m. Kinderuurtje. 7.45 n.m. Charles CoopeT Humt. Wenken voor hen, die Lawntennis willen leeren. 8.20 n.m. Draadloos Concert. Orkest en Mary Doden (tweede eopraan). 10.06 a.m. „Savoy Bands". Cardiff 6 W. A. 333 M. (Nederl. tijd). 5.20 n.m. ,,5 W. A.'s" „Five O'Clocks". 6.05 n-m. Kinderuurtje. 7.20 n.m. Draadloos Concert. Populaire muziekavond, orkest en verschillende so listen (Mendelssohn, Chopin, Schubert, Gounod, Verdi, Beethoven, enz.) 10.2)3 n.m. „Savoy Bands". Manchestor 2 Z. I J. 376 M. (Ned. tijd). 3.50—4.50 n.m. Draadloos concert. 5.20 n.m. Damosuurtje. 5.45 n.m. Kinderuurtje. 8.05 n.m. Draadloos Concert. Optreden van verschillende 6olisten. 9.05 n.m. Causerie van George Jeonieon over luipaarden enz. Voortzetting Conceit. „Savoy Bands". 9 M. (Ned. tijd). 10.06 1 Newcastle S N. 0. 4.05 n-m. Draadloos Concert. „Walkers' Band" en soliste® H. K. Cutohii (solo- piano) en Madge Raice (tweede sopraan), za. D&mcraurtje. m. Kinderuurtje. m. Morse-onderricfci. ■m. Draadloos Concert- Muziek corps van de Northumbe-lan d-H uzaren. Verder diverse solisten. Parijs (Ra'dlola) 8. F. R. 1780 M. (Medeth tijd). a.05 n.m. Draadloos Concert door hoi Eadiola-Zigeunerorkest. 5.20 n-m. Draadloos Concert. (Beethovetf, Chopin, Mendelssohn, enz.) 8.50 n.m. Sportm ede deelingen. Verde* Causerie van Dr. Pierre Mensrd over: „Hoe leelijkheid te behandelen". Causerie van Dr. Aribert de Jax over „Mineraal-, wateren." 9.20 n.m Draadloos Concert. Fragmen ten uit „Hoffmann's Verhalen" van Offen bach met medewerking van mevrouw Ju liette Dot eel en den heer Femey. 10.2012.20 n.m. Gala-Concert met mede werking van verschillende Parijsche ar- Brussel S. B. R. 410 M. (Nederl. tijd). 5.20 n.m. Een uurtje muziek te geverf door plaatselijk orfkeet. 8.35 0.01. Causerie over het kimd. 8.50 n-m. Draadloos Concert met mede werking van do „Cerde Saint-Hubert de Bruxelles". ZONDAG 30 MAART. Londen 2 L.O. 365 M. (Nederl. tijd). 3.20—6.20 n.m. Orgelconcert en solisterf, 5.20—6.60 n.m. Kinderhoekje. 8.50 n.m. Godsdienstoefening. 9.20 n.m. Muziekoorps van de Koninlc» lijike iLudhlmacht. Birmingham 5 f. T. 475 M. (Nederl. tijd). 3.20—6.20 n.m. Maud Willmore (solo piano) en Eleie Steil (solo-viool). 5.20—5.50 n-m. Kinderhoekje. 8.20 n.m. Godsdienstoefening. Verdej 9.50 n.m. Concert van plaatselijk orkest. Bournemouth 6 B. M. 335 M. (Ned. tijd). 3.20 in.rn, Solisten. H. A. Dewdney (so lo-piano) en Diana Webster (tweede-so- 4.20 n.m. Draadloos Concert van hej ..Royal Bath Hotel Orkest". S.20—5.50 n.m. Kinderhoekje. 8.50 m.111. ..6 B. M."-Trio. 8.55 n.m. Het kertkkoor van de West C3:fJ Baptist Church. Godsdienstoefening. 9.06 n.m. Godsdienstoefening. 9.40 a.m. R. 6. Mooat (solo-viool). 9.50 n.m. T E. Illingworth (solo-oellojk 10 n.m. „6 B. M."-Trio. Cardiff 5 W. A .353 M. (Nederl. tijd). 3.20 —4.50 c.m. Plaatselijk symphonic- orkeei. 5.20—5.60, Kinderboekje. 8.30 n.m. Koor van de „Hope Bap'.ïst Church". 8.50 n.m. Kamermuzieksvond. Manohester 2 Z. IJ. 375 M. (Ned. tijd). 3.00 o.m. Symphonie concert „2 Z. U." orkest. 5.205.50 n.m. Kinderboekje. 8.60 c.m. Godsdienstoefening en zang. 9.10 o.m. De beroemde „Bessea O'Th'Bam" Baod-ConcerL Newoastle 5 N. 0 400 M. (Nad. tijd). 3.20 o.m. Concert van Hart om Calliery- ba.nd. Verder Solisten. 5.205.50 n.m. Kinderboekje. 8.50 ojn. Zang Apollo Quartet". 9.05 n.m. Godsdienstoefening 9.25 n.m. Voortzetting Concert en eo- Parijs (Radiola) S. F. R. 1780 M. (Nederl. tijd.) 12.50 n.m. Radiola Zigeuner-Orkest. 4.50 n.m. Radio-Concert. Tertiyal Re gional „Saiotogine, Aunis, Augoumois". Verder solisten en een causerie. 8.50 n.m. Vroolijke geschiedenissen van G. Timrovrv. 9.20 n.m. fioirée ter eere vam de republiek Nicaragua. Concert en Causerie. 10.3) n.m. Dansmuziek. Brussel S. B. R. 410 M. (Neder!, tijd). 5.20 n.m. Concert met Solisten. 8.50 n.tn. Concert gevolgd door dansmix» ziek. Nederlandsohe Seintoestellenfabriak. II04 eerstvolgend concert zal Zondag plaats vinden om 8 uur n.m. met mede werking van het Concertgebouw-bestuur te Amsterdam. Het concert gebouw is O&jge- s!oien met den zender der N. S. F. te Hil versum. Het programma, dat onder leiding jn Dr. Ksr'. Muck wordt uitgevoerd luidt s volgt: Symphonie in C-dur. Schubert; Cello- meert, Saint Snens. f-o!:s; do heer Goud- ?ver. Ouverture vnn de Opera Tann- hauser. Roepletters N. B. F. Golflengte 1050 meter. Nederlandsche Radio-Industrie, Derf Haag, 1050 M. 3 n.m. Radio-conoert. Volgens de ..Ra dio-Express" medewerking van het Resi dentie Mandoline-Gezelschap „Perseve- r&r.za". INCEZONDEN MEDEDEELINCEN a 60 Cts. per regel. Feuilleton Beautoriseeróe vertaling, naar het Engclsch van P. G. WODEHOUSE. 5) „Als ik 11 werkelijk heb opgewekt t>rn u in to spannen „Ik geloof", zei Ashe peinzend, „dat dnt weer een nieuwe beleediging was. Nu, ik iieb het verdiend. Ja. u heeft het gedaan. Ik voel uip als verjongd. Vreemd flat 11 juist nu gekomen is. Ik heb me zelden zoo rusteloos en on- tevroden gevoeld als vanochtend. „Dat komt van do lente". „Zeker wel. Ik zou wel iets groofs én avontuurlijks willen doen". „Doet. u dnn. Er ligt een och tendblad op uw tafel. Heeft u het al gelezen?" „Ik heb het even doorgekeken". „Maar heeft 11 de adv.utentiepaci- na's niet doorgelezen? Leest 11 die ren--. Misschien staat er juist iets voot ..Goed ik zal liet doen Maar mMb ondervinding van adverteniiepnginrs is, dat ze gemonopoliseerd worden door philantropen die je elke som van tien tot honderdduizend gulden wil len leenen zonder eenige waarborg. Maar ik zal ze door kijken". Joan stond op en gaf hem een hand. „Adieu, meneer Marson. U moet een detecticve-verhaal schrijven cn ik moet voor vanavond nog iets heden- ken met een hertog er in, dus ik moet weg'. Ze glimlachte. „We zijn een heel eind afgedwaald van het punt. waar we begonnen zijn, maar ik wil er toch nog even op terug komen voor ik van u weg ga. liet. spijt, me, dat ik u vanochtend uitgelachen heb". Ashe greep haar hand stevig beet. „Mij niet. Komt u me man.r altijd uitlachen, als u ©r zin in hoeft. Ik word graag uitgelachen. Toen ik hier met mijn ochteudoefeningon begon, stond half Londen slap van het la chen op het trottoir te kijken. Nu kijkt niemand racer naar me, cn ik voel er me eenzaam door. Er zijn ne- gpn-en-twintig van die Larsen-oefe- ningen. en u heeft alleen nog maar een deel van de eerste gezien. U hecfl voor mij zooveel gedaan, dat ik het heerlijk zou vinden, als ik 11 kon hel pen om n glimlachend den dag te doen beginnen. Oefening Zes i3 grap pig, zonder benaal te zijn. Ik zal cr morgenochtend mee beginnen. En oefening II kan ik U ook annbovelon. Die moet u niet misloopen"* ,,Goed, nu ga ik maar". „Goeden morgen." Ze was weg; cn Ashe staarde, vol van nieuw© gewaarwordingen, naar de deur, die ze achter 7.ich had geslo ten. Hij had een gevoel of hij door een krachtige electrische schok was wakker geworden. Een wonderbaarlijk meisje Een eenig meisje Een ongeloofelijk meisje Vlak naast het stuk papier waarop hij den titel van zijn nieuwe Gridley- Quayle verhaal had geschreven, lag het ochtendblad, waarvan hij beloofd had, dat hij de advertentiekolommen zou door kijken. Hij moest er maar dadelijk mee beginnen. Maar zijn opgewekt© stemming daalde cr door. Het was hetzelfde als altijd. Een zekere meneer Brian Me Neill, was genegen zelfs verlangend om zijn grooten fortuin af te staan aan iemand boven de een-en-twintig, die in geldmoeilijkheden zat; met min derjarigen deed hij geen zaken. Deze goede vriend had absoluut geen bor gen noodig. En zijn edelmoedige col lega's, Angus Bruce, Duncan Macfar- lane, Wallace Mackentosh en Donald Mc Nab ook niet. Zij hadden ooi; een vreemden afkeer van minderjarigeu, maar iedereen, die ouder was. kon ge woon naar hun kantoor toegaan, en krijgen zooveel hij hebben wou. Onder deze serie stond de nood kreet van ecu Jougmensch3 die dade lijk tienduizend gulden moest hebben om hem in staat te stellen zijn opvoe ding te voltooien met een reis om de wereld. Teleurgesteld gooide Ashe de krant nec-r. Hij had wel zien aankomen dat liet niets geven zou. De romantiek was dood en er gebeurden geen onver wachte dingen meer. Hij nam zijn pen op en begon het „Avontuur van den Staf des Doods" te schrijven. HOOFDSTUK II. I, In een slaapkamer op do ie verdie ping van Hotel Qudph in Piccadilly, zat Frederik Throepwood in bed, z'n kuiccn opgetrokken tot aan zijn kin, en hij staarde met een wanhopig ge zicht naar buiten. Ilij had het zich net herinnerd. Zoo gaat. het in dit leven. Je wordt wakker, en voelt je zoo lekker als kip; je kijkt uit het ranni. je ziet de zon en dankt den hemel dat het mooi weer is; je maakt een plannetje voor een fijne luucli niet een paar lui die je don vorigen avond op de sociëteit hebt onimoei, en dan herinner je je het opeens weer. „Wel verdraaid!" zei Freddie. En een o ogenblik later. „En ik voelde me net zoo gelukkig!" 1 Een paar minuten bleef hij in peins verzonken zitten. Toen greep hij de telefoon, die op een tafeltje naast zijn bed stond, en vroeg om een bepaald nummei. „Hallo?" „Hallo?" antwoordde een prettige stem aan den anderen kant. „O zeg, ben jij daar. Dickie?'* „Met wie spreek ik?" „Met Freddie Threepwood. Zeg, Dicide, ouwe snuiter, ik moet jc over iets heel gewichtigs spreken. Ben je om twaalf uur thuis?" „Ja zeker. Wat is er aan de hand?" „Dat kan ik je door de telefoon niet allemaal vertellen, maar het is ver schrikkelijk ernstig". „Goed. Tusschen twee haakjes. Freddie, ik feliciteer je met je verlo ving". „Dank je, kerel. Dank je wel, en zoo, maar vergeet niet om om twaalf uur thuis te zijn, hoor. Adieu". Ilij hing den haak op cn sprong uit bed, want hij had gehoord, dat de deurknop werd omgedraaid. Toen de deur open ging maakte hij volkomen den indruk van een jongmenscb dat vol ijver aan zijn toilet begint. Er kwam een mager, oudachtig heertje binnen; hij had een kaal hoofd, en maakte een min of meer af wezigen indruk. Hij keek Freddie een beetje verontwaardigd aan. „Sta je nu pas op, Frederik?" Koopt Uw RADIO-ARTIKELEN bijeen terzake vakkundige firma, dan alleen kunt ge overtuigd zijn, waar voot Uw geld te ontvangen. TECHN. BUREAU J, VAN DEN BERG Tempeliersstraat 42, Telefoon 1322 „Zoo, oude lieer. Goeden morgen* Ik ben dadelijk klaar". „Je had al twee uur geleden op moeten zijn. Het is een schitterende da»". „Ik ben heusch dadelijk klaar, va der. Ik moet alleen nog een bad ne men en een paar kleereu aantrek ken". Hij verdween in de badkamer. Ziin vader nam een stoel, legde de top pen van zijn vingen; tegen elkaar, en bleef in dezo houding bewegingloos zitten, een toonbeeld van afkeuring en onderdrukte ergernis. Zooals zooveel vaders ondervond de Graaf van Emsworth veel moeilijk lie den met het probleem, dat eigenlijk de eenig© kink in den kabel is voor do Engclsche aristocratie het pro bleem: Wat Moeten Wij Met Onze Jongere Zoons Doen? Het helpt niets hoe men de zaak bekijkt de Jonrere Zoon is overbodigs Men kan uren lang met een Engelsohen edelman redenes- ren en hem ©r op wijzen, dat hij er zooveel beter aan toe is dan een ka beljauw, die soms op eens n\oet zorgen voor een gezin van meer dan een mil- lioen; men kan er hem aan herinne ren dat liii in de achting van zoo- velen stijgt als hij een groot aantal kaderen heeft maar liet vroolijkti hem heelemaal niet op. Hij voelt niets voor den Jongeren Zoon. .(Wordt vervolgd.)]

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 15