HAARLEM'S DAGBLAD IntemationaleTentoonstelling van moderne decoratieve en industrieele kunst te Parijs in 1925 FLITSEN dTschijnverloving Vrijdag 27 Juni 1924. TWEEDE BLAD Stadsnieuws Da deelneming van Nederland Het geld daarvoor Is nog niet geheel bijeen Mogen velen aan 'den oproep der Commissie gehoor geven, zoodat het mogelijk zal blijken de ontworpen Nederlandsche afdeeling te Parijs in 1935 tot stand te brengen Voor ons land zal dit zeker, behalve nit een cultureel oogpunt, ook van groot nut op eeonouiisch gebied zijn. Bovendien opent de tentoonstelling stellig wijde perspectieven voor be langrijke groepen van onze. thans veelal in benarde omstandigheden verkeereude, kunstenaars. De bouwkunst van heden Een lezing van Ir. J. W. E. Buys, den bouwer van het nieuwe üymnasium Eenige maanden geleden, toen al- gwiioeu ju do pers verzekerd werd. dat one land moest afzien van deel neming aan de Parijsche tentoonstel ling omdat do regecring geen sub- siai© wjido toezeggen kwamen wij met het bericht, dat cr middelen ge vonden waren om alsnog geld te vin den voor deelneming, terwijl ook van de regeering alsnog steun wae toege zegd. Er volgde op dit bericht tegen spraak in de pers. zelf» van mensehen die krachten» hun poeitie oogen*;hijn- lijk beter op de hoogte konden ziirt dan wij. Toch hielden wij de juist heid onzer berichten vol. I>at wij goed ingelicht waren blijkt thans wel uit hot volgende dat ons door het comité ter plaatsing gezon den wordt: In 1935 zal te Pari je de bekende in ternationale tentoonstelling van architectuur en kunstnijverheid plaatsvinden. Dexe tentoonstelling wordt dit maal van zeer bijzonder belting. He Fran- seho organisatoren hebben er alios op gezet een waarlijk breed opgezet bee'd van de tegeirwoordige bouw kunst en nijverheid van de beechaaf do wereld te geven. De Esplanade doe Invalidee. o< Cours-la*Reine en het Grand Palsis zijn door de Fransche regeermg be schikbaar gesteld. Reeds 15 verschillende landen zeg den hun medewerking ton. Het be hoeft geen betoog, dat ook ons land, dat zich mans juist in een zoo be langwekkende pluue van ontwikke ling der moderne bouw- en sierkunst bevindt en dat zonder den minsten twijfel zc«.-r goed voor den dag kan komen, hier niet mag ontbreken. De organisatie van ten goedo ten toonstelling brengt intusschen kosten mede. die grootemlecls door belang- Mcllrnden bijeen gebracht zullen moeten worden. Ook in de tegenwoordige tijdsom standigheden inoct dit mogelijk zijn. Het is toch noodig, dat onze capa bele moderne kunstenaam. willen zij niein hun werk door gebrek aar opdrachten gehandicapt blijven. c-r gebrek dat inherent is aan de betrek keliika beperktheid van het binnen landscho afzetgebied grootere bekend hmd in het Buitenland hebben. Wanneer deze internationale ten toonstelling mede tot resultaat kan hebben, dat do Nederlandsche bouw; en sierkunst appreciatie in bet bui tenland mocht verwerven, dan zou ren wultaat bereikt zijn. waardoor de moeite en kosten <l«*r Hollandsche organisatie meer den beloond zou zijn. Do voorbereidingscommissie meent Intusschen, dst vóór zij met do uit voering der tentoon»udlinx*plannen kan bcginnrn de noodig" gelden, wel- ko op f lbO.CO't geraamd worden, bij een moeten zijn. Hoogstwaarschijnlijk zal do Rcgee- ring iels wat in deze i i.dcn van be zuiniging veel zegt, f VtCOO beschik baar stellen. Ah resultaat van baar eerste pogingen kan do Commissie voorts mededeejon, dat vnn narticu- lio-o rijde bovendien f &J 000 bijeen gebracht is. De la itsf" f 23.090 ont breken dus nog slechts om d* zoo sohoono en nuttige plannen to kun nen verwezenlijken. In het vertrouwen, da' allen, die voelen voor onzo national" kun«t en voor ons prestige In het buitenland, dit bedrog bijeen zullen Krengen, werkt do Commissie door en ïond san vel© Nederlanders, waarvan zij t"'in ve-wacht. een opwekkende circulaire. Zeker zijn cr nog velen, waoraan zii niet dacht Het secretariaat. Damrak 80,'$1. Amsterdam zal gaarne aan een elk die dnnrtoo den wensch te kennen geeft, do noodige inlichtingen ver strekken. Rovrndirn houdt do pen ningmeester Mr. H. K. Westendorp, N'iv. Spiegelstraat 17 te Ajnttaztlsza lich aanbevolen voor toezending van. liefst aanzienlijke bijdragen. In de projectiezaal van de H. B. S. met o-jarigen cursus met gewijzigd leerplan (Hcogere Handelsschool, spratc de heer J. W E. Buys, ingenieur b,j do afdeeling Publieke Werken Donderdagavond het eerste gedeelte van zijn voordracht uit over boven genoemd onderwerp. De voordracht werd gehouden voor ambtenaren eu arbeiders, werkzaam. aan het nieuwe gymnasiumgebouw. De lieer G. Smits, adj. architect bij de afdeeline publie ke werken, sprak een woord van wel kom, iu het bijzonder tot den spreker en wethouder M. A. Reinalda. Ir. Buys, zei in zijn inleidend woord 0 m. dat het niet willen of kunnen begrijpen van de vormgeving der Jong- sis bouwkunst. het wantrouwen, waarmee iedere nieuwe scheppings daad ontvangen wordt, een natuurlijk vcvolg is van do disharmonie om ons heen, van de onevenwichtigo machts verhoudingen in de tegenwoordige maatschappij- In do jacht naar bet bezit is de mensch zichzelf voorbij- gegaan. In de hedendaagsche maat- schanplj zijn slechts enkelen de ge lukkige bezittere en deze trachten de anderen dom to houden. Daardoor ont'taat wantrouwen. Wie echter niet ziende blind is, ziet de groote evolutie, die voert naar eer. nieuw en beter leven. Om dat te krijgen zal er weer har monie moeten komen in denken en doen. D&n kan schoonheidszin weer ieders deel ziin. Men zal hiervoor tot eenvoud en kjaarheid moeten komen. Spreker wees vervolgens op de vele perioden in da bouwkunst. Perioden van opkomst, bloei en verval. Alles wat er op de wereld is. is gebouwd. Wij zélf bouwen onze gedachten. De grondslagen van de maatschappij moeten gevormd worden door het den ken v n alle menschfn in harmonisch verbaud. In oude tijden begon do mensch te bouwen om zich te beschut ten tegen do elementen. Daarna kwam liet bewust scheppen van bouw werken. Doch de bouwkunst verviel tol een koekenbakkersbouwkunst. Hierdoor zijn de menschen de kluts kwijt gerankt. De mensch wilde toen teruggrijpen nnar voorbiio tijden. Maur zouden we, zoo vroeg de beer Buys, de vormen, die we zóó verloren hebben, weer terug kunnen vinden? Zouden we ons daar weer bij aan kunnen passen? Toch ziin er, die dat willen en ze begrijpen niet het nutto- looze van hun pogem Die oude vor men zijn ontstaan uft hef leven, uit de noodzaak van toen. Alle dingen, die nu niet meer bestaan. Spreker wees op het foutieve na booteen van antieke bouwstijlen. Waarom, vroeg hij, hebben we die oude dingen toch nog lief? Dat is om de groote harmonie en de groote op rechtheid. Om de zuivere afspiegeling van het geestelijk leven ia dien tijd. We moeten nu breken ine» de vor- men-leugens, vervolgde spreker, die ons steeds meer de kluts kwijt doen r.tken. Do bouwwerken van nu zul len onzen tijd moeien symbol iseeren. 1 'itvoerig ging do heer Buys in op de schilderkunst. Daar kwam het eerst do revolutie. De futuristen verdienen onze dank baarheid, want zij hebben ons uit onz-n dommel-slaap gewekt. Daarna kwamen dc kubisten en de oxpresionisten. Uit hun werken spreekt weer karakter, zij zullen ons den nieuwen stijl brengen. Komende op do nieuwe houwkunst, zeide epre- ker dat. ieder bouwwerk den mensoh tn tempel moet zijn In ieder bouw- erk moeten we bet lovr n, dat om ons is, voelen. Van de drie oer-elo- inenten waaruit de nieuwe bouw- kunstvormen samengesteld zijn, heeft i*ler zijn 6ymboliscne fcetoekonis. De balvorm dwingt tot concentratie, tot het voortdurend richten van do aandacht op het eene centrum, van waaruit de evdachtcnkracht ontet-aat. De driehoek symboliseert als onver- vormbar© figuur een gciachtencoro- plex. dat een zoker weten uitdrukt. In zekeren zin ie do driehoek een eigenwijze figuur. Het vierkant. do rechthoek, de ruimtelijke f-curen van den kubus in het rechthoekig prisma drukken ten sio'.ie ui» een oneindigheid. Ze maken steeds nieuwe toevoegineen mogelijk, die harmonisch daarbij aansluiten kunnen, zonder den oörsprohkelijken vorm te 6chaden. Hun onvolledig heid is daarom juist liet kenmerk, van hun volmaaktheid, alv vorm van do zen tijd. Ze zijn het krachtigste sym bool van ons nieuwe strevende on eindige vrijheid van on* denken en doen. Ze ziin drager® van de democra tische gedachte. Deze figuren zullen door de he- dendaagsehe bouwmeesters in al hun oorspronkelijkheid het, allereerst ge bruikt moeten worden. Vau deze oerelementen moeten ze uitgaan. In onverbreekbaar verband met de var in en. die ons denken eymboli- seeren zijn de kleuren. De kleuren. ons door de natuur geeeven. hebben een symboli sche bcteekenii. Wit en zwart worden wel eens geen kleuren genoemd. Beter was het, wit „allee" en zwart „niéts" te noemen. Kleuren kunnen gemoedsstemming opwekken. Rood ie co kleur, aio voortstuwende krachten in ons op wekt. die voert tot nieuw denken, tot steeds nieuwe daden. Deze kleur heeft dues verwantschap met de kubische ru rmefiguur. In htt licht van hot rood hebben we dus voor de nieuwe menschheid te scheppen. Blauw is de kleur die stemt tot na denken. Ernstig en stil is men bij do aanschouwing en hoe donkerder het blauw, hoe ernstiger men is. Tot het zwart, het niets. Lichtblauw daarentegen voert tot loomheid en slapheid. Geel is de kleur van het zeker weien, de stralende, op- ekkende kracht. Van de samengetel de kleuren is oranje de kleur van de s vreugde, groen de kleur van de kalme rust, paars de kleur van dea weemoed en bruin de kleur van de misdaad. De vuil-brons-groene kleur is die der traagheid. Blauw en zwart door een gemengd beteekent verstardheid. Fen rware strijd zal gestreden wor den, maar het rood zal overwinnen. We moeten de bouwkunst voor den ondergang behoeden, niet langs e<-n omweg maar zoo spoedig mogelijk. Daarom alleen kubische vormen en daarom geen bolvormige of driehoe kige figuren meer. Hierna kwam de heer Buys op de materialen. Hij wees er op, hoe tegen vele nieuwe materialen met twijfel wordt opgezien, ©©halve tegen de tallooze vormenleugens zal, aklus de heer Buys, onze strijd moeten gaan tegen de vele materiaal-verkrachtingen. De nieuwe materialen, het gewapend beton, het ijzer en het glas zullen de vormen scheppen, die onren tijd syrabolisecren. De grootste kunstvorm van deren tijd» .■ervolgde spreker xiin rede, is de ma chine. De machine is bet grootste na- tuurwonder van dezen tijd. Weliswaar heeft re veel ellende gvbracht. maar eens zal ze worden aangewend tot hei! van <1" menschheid. D« machine tal met de kleine utiliteitswerken den komenden stijl vormen. De bouwmeester van dezen tijd "1 de kubische ruimte volkomen motten omvatten. Alles zal moeten worden ver vormd. zelfs de meubelen. Alles moet eenvoudig en klaar zijn, voorloopig ronder versierselen. De bouwkunst zal in overeenstemming moeten worden ge bracht met ons geestelijk Wen. Dan ral er een hetero tijd komen. De moderne kathedralen van don arbeid rullen tem pels worden van den nieuwen nensclr. waarin hii, in d« diepste beteekenis vnp het woord, weer zal kunnen leven, weer ral kunnen komen tot collectief denken en tot collectieve daden. Het handelt dus in de bouwkunst om ern heog geestelijk goed. Het sollen of het on rirhtig omspringen daarmede zou niet minder dan een misdaad beteekenen. Een hartelijk applaus beloonde den spreker, waarna ook de heer Smits nog w.tnrdeerecde woorden sprak. Hedenavond zal de voordracht wor den vervolgd en zullen lichtbeelden worden vertoond. Familieberichten UIT ANDERE DAGBLADEN. Bevallen 24 Juni mevr. J. A. C. Po! iner-Way z.. Amsterdam. Overleden 23 Juni: A. M. Brug man 63 j.. Amsterdam. Mevr. de wed. J. M. Langebuerd-IIouttuyn 75 i.. Wormerveer. 24 Juni: 1'. van der Hnagen 70 i Amsterdam. Mevr. A. Th. G- Swatere van Schaum- bure-Gratama. 61 i.. Assen. Dr. H. Kramer 64 j.. Groningen. L. War- nioilts. 53 j.. I.aren N.-H. Mevr. G. van Roodvan Buren, 78 j., Am sterdam. INCEZOnOEN meoedeelincen a 60 Cts. per regel. De zakenman, die een warm twaalf uurtje gebruikt drinkt daarbij niet gaarne bier of wijn, om He slaperig heid, die daarvan het laetige ge volg ie. VICTORIA-WATER Obcrlahnstein, voorziet hier in een behoefte. Het is een ver: ri pochende, opwekkende, aangename drank, juist dat wat de zakenman op den duur verkieet. VAN HAARLEM'S DAGBLAD DE WEKKER je zwaait slaperig met je arm om dat ellendige ding tot zwijgen te bren gen en merkt dat het er niet is je zoekt het met hairdicbte oogen hoe heb je nou kunnen vergeten om 'm naar je bed toe te halen je herinnert je met een zucht dat je 'm daar met opzet hebt laten et aan, zoodat je er uit zou moeten je besluit om Je niet zonder strijd over te geven en begint met eenige zwakke pogingen Je hoopt dat Je het geratel kunt ont vluchten door je te begraven, tot hij afgeloopen is je verwacht dot het nu wel stil zal zijn, maar het blijkt, dat hij harder belt dan ooit je doet een laatete wanhopige poging en slaagt er slechts in, om de wekker van den stoel te gooien je staat kreunend op en bereikt het ding juist, op het moment, dat het af geloopen is. (Nadruk verboden.) GOEDE MANIEREN. Wij kunnen zeggen wat wij willen au de Amenkaunsche standaard un beschaving, wij kunnen niet a»n der reden afgeven oj> de kauwgom gewoonte, op de algomoone platlieid van taal, die tien Vankei* kenmerkt, wij mogen hun de eer van originali teit met onthouden. En wanneer wij lezen, dat in een Amerikaausohe stad jaarlijks een „beleefdheidsweek" zal worden gehouden, moeten wij beken nen dat de instelling daarvan ook hier te lande wel wat goeds zou kunnen uitwerken. lloe rucn in het land der origineels denkbeelden een dergelijke beleofd- heidswoek arrangeert Men behangt do straten en openbare vervoermidde len met groote plakkaten en doeken, waarop zooal geen bevelen dan toch vriendelijke vorzooken tot het inacht- uernen dor beleefdheidsvormen te le st aan. Zoo kan men bijv. in een straat gedurende een tijdsverloop een viertal tramwagens tegenkomen, die aJle een in reusachtige letters gestel de beleefdheidsleuze meevoeren. Op den eerste staat. „Goeden morgen", op den tweede: ,,Hoe gaat het u", op den derde; „uitstekend, dnuk u" op den vierde een algemeen© wenk: „be leefdheid kost niets". De bioscopen vertoonon korte speciale films, waar in goede manieren gepropageerd wor den. Op het doek verschijnt een druk straatbeeld. Een oude dam© tracht over te stoken en wadht tot de ver-' keersagent den stroom van autos een ooigenblik heeft doen stilstaan om den voetgangers gelegenheid te geven de overzijde te bereiken. Terwijl zij wacht loopen telkens voorbijgangers tegen htrar unn, zonder c-xcuoes Ie maken. Dit beeld heet: de verkeerde manier. Het volgende beeld vertoont dozelfdo oude dame. Het verkeer wordt gestopt en een vriendelijke jon ge man helpt het strompelende oudje naar den overkant. „Dank u", zegt ij. „u is heel vriendelijk. Dit beeld heet; de juiste manier. Wij mogen dit wal sentimenteel vin den en gechargeerd, maar dan blijkt hier alleen uit, hoever ook wij van den ideaaltoestand zijn afgedwaald. En de gunstige uitwerking van der gelijke campagnes is bewezen. Nog maanden na zulk een beleefrtho.ids- wcck blijkt het nut uit het optreden -ftn do inwoners. Ook op ander gebied wordt voor goede munieren propaganda gevoerd in zulke dag on. In diezelfde Ameri- kaansche stad komt liet zeiden ot nooit voor, dat treinreizigers hun stof fige of bemodderde schoenen op do bank tegenover h©n leggen, wanneer daar eens een tijdjo niemand zit. Du is het resultaat van een biljet, dat in de meeste compartimenten hangt en waarop te lezen staat: Als u gewoon is, uw schoenen thuis aan de stoelen af te vegen, 'doe het dan ook hier. Wij willen niet liever, dan dat u zich in onze treinen thuis voelt". In deze aanmaning herkent de lezer het opschrift in de Haagsche tramwa gens: „Een goed Hagenaar houdt, wanneer hij hoest, de hand voor den mond". In principe is ook dit juist. De vonn is alleen mislukt. Als bezoeker van den Haag hoop je onwillekeurig, dat een van je medepassagiers een kriebel in zijn keel zal krijgen, om dan te kunnen constateeren, of hij een goed Hagenaar is. Het maakt Je een oogenblik kriegel, omdat je Je af vraagt, of dergelijke goede maniereu alleen van Hagenaars verwacht wor den. Maar slechte een oogenblik want dan kom je tot de conclusie, dat be zoekers uit andere steden een derge lijke vermaning niet van noode heb ben, En je leunt tenslotte ook in de verleiding komen, om het verzoek niet op ie volgen, omdat je als zelfbe wust Haarlemmer heelemaal niet voor Hagenaar, goed of slecht, wilt door gaan. Er is weer eens een lijvig boek ver. schenen over die liet meest over het paard getilde categorie mensclien, de Amerikaansohe filmsterren. Een enkel voorbeeld willen wij hieruit aanhalen. Op een dag vroeg iemand aan het be roemde „jochie" Jackie Goagan, wie de grootste acteur t>er wereld was. liet ventje antwoordde: „Charlie Chaplin natuurlijk". En wie daarna, vroeg de nieuwsgierige: „Jackie Coogen", was liet antwoord. De vrager vond dit grappig, om bei gevoel van eigen- waarde, dat uit liet antwoord bleek. Maar hij besefte blijkbaar niet, dat het oneindig veel komischer was, dat hij een dergelijke vraag aan een kind van acht jaar stelde. Dan lezen wij met meer genoegen, hoe de regisseur van een middeleeuw- sche film plotseling moest doen stop pen en eenige honderder, meters film doen vernietigen, omdat hij merkte dat een groep „ridders uit de veer tiende eeuw" op gom stonden te kau wen. VACANTIE. In vele huisgezinnen is in deze da gen de vraag: waar zullen wij in on ze vacantie heengaan van allesover- lieerschend belang. Een rijke Amen- kaan heeft liet probleem op zeer ori- gineoie wijze opgelost. In zijn kamer staat een globe. Wanneer zijn vacan tie nadert neemt hij een speld, sluit de oogen, draait de globe snel rond en steekt de speld er ergens in. Als hij de oogen weer opent, weet hij, waar hij zijn vacantie zal doorbren gen. Dat dit een kostbaar systeem i, spreekt wel vanzelf. Op bevel van zijn speld heeft hij reeds Engelsch- Indië, Noorwegen, Australië, Zweden, Egypte bezocht, maar ook is hij eens 40 R.M. van zijn woonplaats ge bleven. EEN MINNEBRIEF IN EEN FLESCH. Twee-en-veertig jaar geleden wierp" een Iersch meisje in een sentimenteel© en ook wat romantische bui een ver zegelde flesch in zee, die een minne brief bevatte aan den man, die nem zou vinden. Flesch en brief zijn dezer dagen op de kust van Noord-Amerika aangespoeld, gelieel intact na hun lan ge reis en de oude dame, die ze in haar jeugd aan het ruime sop neert prijsgegeven, ontving tluins aolit brie ven van menschen, die bij de vondst tegenwoordig waren. Intusschen ia Mrs. Byrne, zooals zij thans neet, reeds 40 jaar getrouwd. Het nieuwste huisdier voor de wis pelturige Amerikaansöhe echoonen is een jonge wolf, die tot een zeer goe den waakhond schijnt te kunnen wor den opgevoed. Onlangs is een scheeps lading van deze dieren te Southamp ton aangekomen, op weg van Rusland naar de Vereenigdc Staten. Vandaar blijkbaar de optimistische berichten over toeneming van den es- port uit den communistischen Heil staat, ALS DE AARDE NIET MEER' DRAAIT. Wat zou er gebeuren wanneer de aarde eens ophield met draaien? Een Engelsdh sterrenkundige neeft verklaard, dat de draaisnelheid van de aarde langzamerhand geringer wordt. Wij behoeven ons hierover niet ongerust te maken, want deze ver langzaming is reette eeuwen gaande en het moet nog heel wat eeuwen du ren voor het zoover is, dat de resul taten merkbaar worden. Toch is het misschien interessant om theoretisch eens na te gsan, wat er gebeuren zou. Wanneer de draalen- de beweging geheel ophield en de aar de toch in de wereldruimte bleef han gen, zou 't gevolg zijn, dat zij sleclit-s aan een zijde door de zon beschenen zou worden. De andere zijde zou in voortdurende konde en duisternis be dolven zijn. Do maan zou waarschijn lijk geheel uit het gezichtsveld ver dwijnen. Als de beweging van de aarde gere duceerd is tot een enkele omwente ling per jaar, duurt iedere dag ook een jaar, zooals het. geval naar men vermoedt is op de planeet Mercurtus. Maar het zal nog eenige honderoen rr.illioenen jaren duren voor do ver langzaming zoover gevorderd is, dar de dan levende menschheid er last vau krijgt. Feuilleton Naar hot Engelsch van BERTA RL'CK. 16) Eerst dacht ik, dat ze openlijk vijandig zon zijn, maar daar ben ik van teruggekomen. Het zal nog er ger welen. Zo zal ijskoud en vorme lijk beleefd 7.:jn en tn onberispelijk beleefde termen duidelijk haar verba zing toonen, dat haar zoon zeker niet. goed wijs moet zijn. om een van zijn employees ten huwelijk te vrncen. Zij schrijft, lat zij (iistuwrhjk) met genoegen naar het moment uitziet (met misnoegen, bedoelt f) waarop zij kennis met rail zal mak-n (toch waar?) Het huis is natutirliik een grootere editie van het privéknntoor van den Raas. Een marmeren hall met kille beelden er ;n (brr' Ani"tan:t- d"n Maendng verwacht 7ii mij. Zii d«<nkt natutirliik. dnt ..die i'.rifromv Trant", of ..die 'onve •■ro'tw" o' die afschuwelijke, kleine typiste", of boe zii mij ook bij zichzelf noemt. w"l wat feffen die ontmoeting zal opzien, en tatuurlijk hoeft zij zich voorgeno men, te zorgen, dat dat zoo blijft; ze zal mij wel op mijn plaats houden die veertien dagen, die do Baas be paald heeft. Zij kan echter onmogelijk de ero te angst bceeffen, dien ik voel. als ik aan onze ontmoeting dsnk. Als ik het ccnigsziits kan klaarspelen, zal z': het ook nset beseffen. „Je kunt zeker haast niet wachten, totdat jc er bent. Tots", zei Cicely, terwijl 7.ij toekeek, hoe tk mijn nieu we japonnen in een rieten reismand pakte, die expres voor de gevreesde gelegenheid gekocht was. Twee hecle dagen heb ik noodig ge had voor al mijn inkoopen. „Ben je nier ontzettend benieuwd, hoe het alle« zijn zal?" „Ik zal toch tot morgen geduld moe ten hebben". ..Zijn huis!" begon Cicely weer. ..Zijn vader is dood, is "t niet? Heeft hij alleen nog maar een moeder?" ..Dar denk ik wel. Ik vind het vol doende. F.en man. die zich engageert, moest altijd of een wees of een eenig kind zijn! Alleen nog maar een moe der: het is genoeg, dunkt mij". ..Nu. ze kaa net anders dan In haar schik zijn met je. Tots!" ...Te ziet er z)ó l ef u t met al die snoezige, nieuwe kleeren! Wat een fortuintje, dat Je net dat kleine letraat gekregen hebt, en je dus van allerlei kon aanschaffen! Jo zoudt nu overal kunnen gaan logeeren, iedereen kun nen ontmoeten! „Wat zal hij trotsch op je zijn! „Het moet zoo n genot voor <a-n ge- engtigcerdcu man zijn, als hij weet, dat zijn familie en vrienden ten volto zijn keus kuunen begrijpeu, uls hij hun zijn meisje voor de eerste maat voorstelt, in plaats dat zij inei geen mogelijkheid kunnen inzien, hoe hij er toe gekomen is, zijn oog op haar te laten vallen!" „Denk je, dat mevrouw Waicrs zich levendig zal kunnen voorstellen, dat hij zich met zijn typiste gecneageerd heeft?" zei ik, terwijl ik inwendig moest lachen om mijn bitterheid. „Ik won, dat ik het wist". „Tots, visch nu niet langer naar complimentjes- Je weet best. hoe zii jo zullen bewonderen. Wel, zooals meneer Vandel ik bedoel, het kan niet anders. Kijk niet zoo terneerge drukt, schat! Natuurlijk is het altijd een boel ding om zijn familie voor het eerst te ontmoeten, maar jij moest er dunkt mij. toch niet zoo tegen op zien". Dat is ook zoo maar Cicely weet niet waarom. Hoe het, zij, liaar ver troostende woorden klonken mii nog in do ooren. toen de trein mij laaf op den middag van Victoria station naar Sevenoaks bracht, om daar mijn gevreesde bezoek aan mijn (officieele) aanstaande schoonmoeder te bren gen. Voor de eerste maal sedert de da gen, dat het iets heel gewoons voor mij was, rei-de ik eerste klasse. Het zou mot stjsn, als ïk .iu Seve noaks uitstapte, waar <ie een of an dere bedien le in livrei mij waarschijn lijk komt afhalen en tk dan heelemaal gekreukel.i en bestoven m warm uit een coupa te voorschijn kwam, waar do andere passagiers b laden met man den en Klcme kinderen waren. Ik gebruis hei geld vau meneer Waters, om ais zijn meisje fatsoenlijk voor den dag to komen, zocdat hij zich niet voor mij behoeft te schamen. Ik reisde dus eerste klas. Ik had een vau mijn nieuwe pakken aange daan, tabakkleurig-bruin, met een snoce van een hoed. die ©r precies bij kleurde. Cicely had die gekozen uil een groote doos vol, die Madame Ché- risette mij op zicht gezonden had. Al had Cicely den hoed niet zoo be wonderd. dan had ik zelf toch wel ge weten, dat deze mij pijzonder flat teerde. Omdat ik niet groot van stuk ben, vond ik vrij gemakkelijk alles, wat ik voor mijn uitzet oood'g had. Daar het waarschijnlijk de eenige uitzet is, die ik ooit zal noodig heb ben (ik ben benieuwd, wat Svdney Vandeleur wel van mijn briefje ge dacht moet hebben) ben ik niet al te angstig geweest bij mijn keuzo, en ik hoop er recht van te genieten van mijn autojas met bont gevoerd af tot mijn nieuwe zakdoeken toe". Het is eeuwen geledeu, sedert ik eens geheel naar mijn smaak mijn kleeren bij elkaar kon Kiezen; het is al zoo lang, sedert ik niet „gekleed" maar alleen „bedekt" was. Ja. echt „bedekt" met iets van marineblauw, waar ik eens voord eel ig tegen aan was geloopen en wat anders in bruin, waar ik op een anderen keer eens niet langer buiten kon en iets ia zwart, omdat ik toevallig niets anders kon vinden, dat mij financieel paste. Nu zal ik echter weer eens alle3 aan hebben, dat bij elkaar kleurt. Iets, waar ik mijn oog op had la ten vallen op weg naar kantoor, een linnen japon, de kleur van roode kla ver en met wat dikke crème kant ge garneerd heb ik ook niet kunnen weer staan en ik denk, dat als de vrouwe lijke editie van Still Waters mii er in ziet. zij wel eenigszins onder den in druk er van zal komen. Wat Sydney Vandeleur betreft, ik weet, wat hij gezegd zou hebben. tk heb er over nagedacht, of ik dat akelige korte briefje aan Svdney wel had behoeven te schrijven. Ik was natuurlijk woedend op hem, ten eerste, omdat hij te la.it. kwam en ten tweede - omdat hij mij ge\raag<l had, toen ik niet meer bij machte was hem ie accepteeren maar dat wist hij niet. Hii bracht mij er echter door in een moeilijk parket. Had ik een eind ann mijn engage ment kunnen maken? (Mijn gedach ten vlogen pijlsnel door müti hoofd Had ik dien zelfden avond aan me neer Waters bunnen schrijven en het verbreken en hem het geld terug stu ren? Onmogelijk. Honderd pond van dat salaris waren reeds dadelijk ver zonnen en de andere vier bonder! had tk ook al aangesproken. Die zou ik zelfs niet meer kunnen «.invullen Had ik Sydney niet kunnen ant woorden: „Ik kan je nu niet ontvangen. Ik kan ook niet zeggen, waarom'niet; maar wacht een jaar en herhaal dan je vranc? Hij heeft toch al zoo lan* gewacht. Maar neen, dat zou toch niet ge gaan zijn. Ik zou mijn belofte gebroken heb ben; rniin overeenkomst met dien af schuwelijken man. die mij echter on mijn vyoord vertrouwd heeft en in allen geval heeft Svdnev het zichzelf te wijten, dat ik mijn uitzet niet ce- kozen had met de gedachte aan hc-m.' (Wordt vervolgd)»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 5