35?ïftwtci DE MODE De inrichting van onze kamers SIERADEN VOOR VROUWEN. noodig, welke ten overvloede nog met dubbele naden moe: worden ge stikt. Het mutsje kan men alsdan van zeildoek of gummi mak». Vrouwen ea sieradfo; zij hooren bij elkaar, nietwaar? Het armste meisje heef: nog wel eca ringetje of een paar oorknopjes en tegenwoordig zelfs wel meer. Vele rijke maar »makel»ze vrou wen behangen zich roet eea hoeveel heid schitterende versier-clcn, waar eea Zoeloe van zou watertanden ca toch noemen w:j dit aicl aict: grillig of bui- teogewooa. la frigcund lijk: he: wel of alle vrouwen dol geworden zijn en men slooft zich ui: o:n too.eel moge lijk nieuwe ornamenten ea sieraden uit te denken. Het spreekt vanzelf, dat cc tentoonstelling op Wembley ciaar niet weinig toe bijdraagt, door het uitstallen van al haar uitheem;che opschik. Op de afdeeling Hongkong kan men de biuerstecaea en gesneticn ivoor be wonderen, waar China zoo beroemd, oui isAustralië is met een geweldige collectie schildpad en opalen voor den dag gekomen, de eilanden uit den At- bntiichcn Oceaan kwamen met koralen en paarlen. Indie, Ceylon cn Afrika spreiden haar weelde aan edelgesteen ten ten toon. Men duizelt er van! Is het wonder, dat de Enge!-be da me; het hoofd hebben verloren en alle mogelijke sieraden kris kras d'»r elkaar dragen? Het mooiste van allci echter lijkt ons het koraal, hetwelk o.a. ook ia de Parijtcbo rnode een ruffcie plaats ge niet en bijna iedere vrouw flatteert ea zeker de aantrekkelijkheid van elk kleedingstuk verhoogt. Er is niet de mir.ste twijfel omtrent de decoratieve waarde van koraal; het harmonieert met bijna alle donkere kleuren en spe ciaal met bruin, dat toevallig dit -ici- zorn zoo in trek is, In de batzaal kan men koralen met succes dragen op het eenvoudige en ijle blauw. Een teer goeie gedacht# !s het ge weest, de ver-cbillcnde sieraden der tropirebe volken naar Europa te impor teeren. Mem zie op onze te'kening bij voorbeeld een olifanten-kop, mooi ge sneden uit wit ivoor an «rn groene ketting". Het «preekt vaneelf, dat men bij het aanschaffen van iets dergelijks rich steeds moet hoeden vo»>f ©verdrij ving. En verder geven wij den goeden raad bij het kieren van een halsk-t- ting, het koord met de steentjes in de zelfde kleur to nemen, liever dan ver schillet: d. Een patroontje voor het manteltje met de muts is verkrijgbaar voor meis jes van 2 tot 4 jaar. Nummer 442, kos ten 60 cents. PRACTISCHE KINDERKLEEOING. Wij geven op or.s ©ntwerpje een meis- jespakje geheel volgens den Parijsehen stijl, waarvoor de Fransche moeders bil voorkeur perlaine, eea zachte, wol-stof, zouden gebruiken. Het aardige boven stuk van het manteltje is een eenvou dige kimono en-het onderstukje, alhoe wel dit er ingewikkeld uitziet, is ten slotte niets meer dan een rechte lap. Een warme, wollen Twentsche stof is het beste voor dit geval ea men zal er voor een meisjo van 2 lot 4 jaar niet meer dan 3 meter honderd-breed voor noodig hebben. Hij het manteltje kan men ook een mutsjo maken, liefst van dezelfde stof. Aan de hand van ons knip-patzoon zal dit "geen bijzondere moeilijkheden oplc- vcten ea voor de kinderen is het aar diger en ook warmer dan een gekocht hoedje. Eventueel kunnen de revers van het jasje recht gelaten worden, zoodat het model hoog-sluitcnd wordt, waardoor het geschikt is voor een regenpakje. Hiervoor is natuurlijk een waterdichte DEGELIJKE SCHOOLKLEEOING. Het is logisch, dal ook in de kinder kleding «ie groo'.e revers weer over- heerscbcnd zijn. Wij vinden dit zeer ge lukkig, want al dc kleine kraagjes en overslagjcj zij mogen aardig staan practisch en degelijk zijn zij zeker niet. De groote revers (daarentegen staan ook altijd heel goed en meri heeft dan nog^bet voordeel, «iat de kinderen nief zoo gauw uit de kleeren groeien, ai- taan s liit schijnt zoo omdat alles zooveel ruimer is. De huismoeder, die zelf een school- lanteltje voor haar meisje gaat inaken, ul moeilijk een eenvoudiger eri aan trekkelijker modelletje kunnen vinden dat van onze teckeaing. He: is een betrekkelijk kort jasje met een dubbele rij knoopec verder is er geen bijzon dere. garneering noodig. Bij het patroon behoort ook een plooi rokje, hetwelk zeer gemakkelijk gemaakt worden en dat met een losse blouse het best onder dit manteltje gedragen kan worden. Het rokje moet. eenmaal klaar, voorzichtig en met groote zorg gestreken worden. VOOR MOOIE HERFSTDAGEN. Ondanks de vele variaties, welke de mode in dc garneering van onze blouses en japonnen tracht te brengen, blijft het eenvoudige witte kraagje toch het meest gewilde, en in de laatste ontwer pen komt dit dan ook weer sterk op den voorgrond. Dit model van een herfstjapon is be doeld van grijze, wollen marocain c-n zooals blijkt wordt de stof van het kraagje ook gebruikt om de mouwen, zakken ea taille af te werken. Een aardig contract vormt het dasje van smal, kers-rood lint. Men kun uere japon bij mooi herfst weer natuurlijk op de wandeling dra gen, maar als we straks wat verderop in het najaar zijn zal zij ook in huis goedo diensten bewijzen. Voor het dra gen otuier oen mantel is zij niet be doeld, alhoewel dit nog niet zeggen wil, dat het niet kan, Een knip-patroon is op aanvrage ver krijgbaar iri dc maten 4-. 44, 4<> cl» 48, onder Nummer 441, Kosten 65 cents. Een patroon voor het manteltje cn het rokje is verkrijgbaar voor meisjes van tot ia jaar. onder Nummer 245- Kos ten 60 cents. NUTTIGE WENKEN. HOE MEN VOOR EEN PIANO ZORGEN MOET. Een piano mag nooit in een tempe- ituur staan, welke beneden do 60 gra den Fahrenheit blijf». Om deze reden is het dus 31 iet verstandig het instrument een plaats te geven in een kamer, waar des winters niet eiken dag gestookt; wordt. Men moet daarbij échter beden ken dat groote hitte, evengoed nadeclig werkt ali groote koude. Jte .ptfWV' gug v«>V pitf, Jfigen een buitenmuur staan of tegenover ccn deur. De strook vilt of gevoerde ziide moet teeds op de toetsen liggen, daar deze' dient om het instrument voor aanslaan; stof ca vocht te behoeden. Het geet «orden der toetsen voorkomt men, loor de piano dagelijks twee of drie itir open tc zetten, althans als men niet dken dag speelt. Het is verkeerd zware» boeken of beelden op de snarenkasi te zetten, daar *1 dit gewicht de voort te brengen tonen verdunt. Een bloemen- waarin water is," plaatse men nooit op. piano, daar toch altijd het gevaar bestaat, dat dc vaas, door vallen of s too ien, het water over het instrument stort.! Vlekken op de, toetsen verwijdcre men met een keren lapje, dat even boven den stoom gehouden is. Water en zeep mag men nimmer gebruiken, HET SCHOONMAKEN VAN CORDIJNROEDEN. Koperen gordijnroeden welke ver kleurd of gevlekt zi n door roest, kun nen zeer gced werden schoon gemaakt, door het schuren met poeder-puimsteen cn terpentijn, «amengemengd tot een papje. Daarna kan men dc roeden weer po lijsten met droge talk-poeder of met een goed poeis-iniddel en zij kunnen bovendien weer worden gevernist of ge wreven met een geolied lapje. Bij het vernissen ga men echter ;nct dc groot ste voorzichtigheid te werk. GEMIS AAN WAARHEID iN DE OPVOEDING. Zijn we waar tegenover or.ze kinderen t Wanneer we eventjes nadenken over deze vraag komen we a'. gauw tot den slot som, daï we niet alleen nief waar tegen' onze kinderen zijn, dooh dat we zeiSe be waist onwaar zijn tegen lion. Dit ie niet hetzelfde. lemmers iemand, die telfcort schiet in het vermelden van de waarheid begaat nalatigheid, terwijl iemand, die wel bewust iets vertelt waarvan hij weet, dat het niet waar is, zicli schuldig maakt aan leugen. eee waar in uwe gedragingen, ook te geaover uwe nog heel kleine kinderen. Gu,n dezen waar te zijn in hun oordee- m over anderen. Geef naar waarheid an'- wooft op hun vragen. Deze drie grondregels bij de opvoeding werden door niemand minder voorge schreven dan door den grooten Jan ILigv hart, den cmisentcn paedagoog, die zijn leven wijdde aan de bestudeering van het opgroeiend geslacht. Tezamen met U wil ik boven aangohaal- 9 voorschriften toetsen aan de hedeiv- daagscdie kinderopvoeding, zooals wij die onmiddellijke omgeving van onze eigen en ook van andere kinderen bij- Voorwaar! wij hedendaagsohe ouders hebben het niet bijster gemakkelijk Do nieuwe richting in de opvoedkunde nog geen eeuw oud, het toepasten er a blijft voor velen oen waagstuk, dat door oudere en verwanten hoofdschud dend wordt gadegeslagen, terwijl do oude beproefde Spartaansche methode, waar. mede onze vooroudere kans zagec ganeoli een krachtig stoer geslacht groot te bren gen niet alleen ..uit de mode" is doch oP grond van ettelijke bezwaren als verwor pen msg beschouwd worden. Het oude YÓldoei niet meer en men is huiverig cm openlijk het nieuwe te belijden. Menig oud spreekwoord wordt tegen woordig a's afgezaagd beschouwd, terwijl het toch nog nimmer door eori beter ver vaaigeai werd: hetgeen bewijst, dut onze vooroudere one do huns waren in het kort kernachtig uitdrukken van een begrip. Evenaoo gaat het met de opvoeding. Het korte strenge recht dat onze voor ouders toepast, a lijkt ons weinig minder <}en barbaar ach. Denken wij er edit er we! eens aan. dat ocs systeem in hua ©ogen ap, weeJw-iijk en overdreven zou lijken t Menigeen ziet zich voor de zoo :iio«js- ;ke taak van opvoeden geplaatst s»jn'!«c r ooit ernstig over te hebben nagedacht. Denkt niet, dat ge uw kind moet t* pinnen op te voeJen wanneer het begint U to verbaan: de opvoeding begint in dt Het gemis aan waarheid bij dc npvoe d»g, waar wij .iel over 'zaaien hebben is eigenlijk geen prrluct van. onze dogen, doch feitelijk run voortzotfing van een. ovarleveei.ng. Zeido men vroeger hort en bondig, wanneer ern kind ie;s vroeg: .daar heb je tile; :nee to mticn'* t.g.tn- wooolig weit men, dal een «lerge'ijk ant woord niet somen zou gaan met den drang lar zelfstandigs ontwikkeling, die wij in ize kinderen trachten aan te moedigen Waar we r.u eel 1 ler de waarheid niet kunre-n nt willest zeggen, zeggen vrij een :;igvn. Zoolef* noemen wij es-n „leugentje om Ikc'-wü". Maar d.-zc fraaie benaming, die iets vergoelijk ends heeft, ontheft ons- niet van de schuld, (He'we op ons laden mot het uiten van die onwaarheid. „Men kan onze kinderen niet alles aart hun hang©:/', heet het en daarom wordt er dapper op los gejokt, ook dit niet noodig is. Ni. tuurlijk kunnen wij onze kinderen niet van alles deelgenoot maken. Kr kunnen zich gevallen voordoen, dat ij torwillo van het kind do waarheid moeten voittwijgen maar tussdhen dit vei zwijgen en het opdisaohen van aUerit verzinsels om het geval aannemelijk te maken is n- g ern proot verschil. Ouders, die iedere kleinigheid verdraaien en ver doezelen „omdat ki nderen daar niet mee ncxxijg hebben" zullen zonder het te wil len hun kinderen van zich verwijderen. kind vooh onbevangen en onbe vooroordeeld. Do echerpero intuïtie vul' het kind het minder ontwikkelde ver «and aan. Het kind voelt opperbest war© neer het m-t oen kluitje in 't riet wordt gestuurd en wanneer men hem het zwij gen oplegt „om er maar af te zijn." Het is deze gemakzucht tezamen met ■n gemis aan red cl ij ten moed der oudere Öie verantwoordelijk gesteld dient te voir het gebrek aan waarheid bij de opvoeding. Een voorbeeld: Gij gaaf 'e avonds uit. Uw kleine jongen van drie jaar lipt in zijm liedje en slaapt. Ten minste dat meent gij. Wanneer go gehee! gereed zijt buigt gij U nog eens over het bedje om U ie overtuigen dat het uw schat aan niets ontbreekt. Juist wik ge behoedzaam uw hoofd te rugtrekken als de groote vragende oopen open faan: Mammie waar ga jo naar toef" In het verongelijkte stemmetje klinkt reede de naderende huilbui. „Moes je gaat koekje* koopen!" jokt ge. Go hc- looft hem twéé koekjes ale hij zoet gaat slapen Werkelijk draait liij ssicji als motje om en met een zucht van verlich ting sluit go hooi zacht de deur van de kinderkamer acliter u. Daar is niets kwaads bij, nietwaar t Dat» gebeurt zoo dikwijls. en,het gaai immers goed? Ja zeker het gaaf beetto dag komt, il-j( do kleine man wakker wordt ais gij weg zijt. Niemand zal het voor hot hitter schreiende kind oanuo- melijk kunnen maken, dat gij nog Meed6 bezig zijt, met koekjes koopen He© laatste wat hij hoorde voor hij izv sliep, was dat gij koekjes gingt koopen.... Fi'g. I is en 11 driekwart mantel van taupo velours do lain-e. Een Öiberette col ontsluit den hals. De mouwen van dezen mantel zijn versierd inet plakjes bont. De mantel is van achter omzoomd met «en breeden bontrand. Het overige gedeelte van den zoom en de oversla? van voren is omboord met een rand geplisseerd velouns-d©- laine. Met drie groote boniknoopen wordt de mantel op het heupgedeelte gesloten. is een zwarte duchess© ja pon, met voile-linon Speciaal ontwerp voor. Haarlem's Dagblad door mej. C. steln, gairneerin? van deze japon bestaat uit rijen zilveren kettingsteken, dio de eenvoudige versiering vormen. Een zwarte lak-ceintuur omsluit de taille. W anneer men deze japon niet van zijde -wil maken, zou dit model zich ook uitstekend leenen voor marine blauwe serge. De züvëngarneering wordt dan vervangen doo# een tres versiering. D© wijde mouwen ver vallen. Een eenvoudige mouw met een manchet vervangt ze. Een fel roode lakceintuur vroolijkt het fond op. werden hem koekjes bc-loofd....'. Na' 1 korte poos, die voor hem ccn heole nacht geleek wordt hij wakker.... Uit ondervinding weet hij 'lat koekjes koopen niet zoo lang duurt.Noch gij noch de. beloofde koekjes zijn aanwezig.Een kind van drie jaar redeneert niet, maar intuïtief voelt het dat er iets niet in orde is. Wanneer gy hem een volgend maal het. zelfde verdichtseltje tracht wijs te maken, u dit niet hikken. Veel verstandiger hei, het eerlijkheidsgevoel, dat ook bi) kleine kinderen zoo sterk ontwikkeld Is. Zegt alles wat gij wilt miis gij het me: feilen kur.t waarmaken. De voor de hand liggende conclusie, die hieruit te trek ken valt is: beloof nice to veel maar. wol ge belooft, tracht dat zooveel .mogelijk te houden. Wanneer onze kinderen een onvriende lijk of misprijzend oordeel uitspreken over anderen laten wij dan niet botweg verbieden en zeggen: „dat is niet w: want „het is een groot mensch".- Wanneer wij den moed hebben onzen kinderen to toco en. dat wij or.s van onze fouten be wust zijn. dan zal ons dat in hun oogen meer verheffen en het zal bun beter lot v<jorbee!d strekken dan lange en ernstige predicaties en vermaningen. Wanneer iemand loei ijk of krom of belachelijk is laten wij dan niet zeggen: ..dat mag iii nic-t zeggen, want je bent nog maar een kind" maar laten wij den jeugdigen bu- oordeelaar even onder het oog brengen dat hoewel hij met zijn bewering gelijk heeft het niet aardig en niet flink 1 om j'uist het leelijko van iedereen voren te brengen. Meestal.is hot bij kinderen, vo'oTaJ bij grooteTe kinderen meer do geest van zet dan do werkelijke overtuiging die h«a pnüdkelt tot tegenspraak. Wanneer mer door gedeeltelijk toegeven aan den geest van verzet do reden van bestaan ontneemt, is het spel meestal al half gewonnen. ..OeJi eigenlijk heb je we' gelijk....'" komt er don aarzelend. Dan wr-».».-n vader en moeder wel, dat zij het pleit gewonnen hebben. Dal een kind nimmer over zijn ouders mag oordeeien, is eveneens verouderd begrip, het past nieï meer ia ons opvoedstol6el, dat een onbelemmerd© vrije ontwikkeling vooretao-t. Maar en hier komt een groot© maar.het is volstrekt niet noodig, ja het is zelfs bui- tengewoon afkeurenswaardig, dat kinde- n op ee-n spot lenden, hateliiken of bru- en toon hun oordeel over hun ouders beste geven. Ea dot dit heden ten dage helaas een vee! voorkomend ver- s.hïjn;:! is, daarvan kan menig ouder getuigen. W het antwoorden op kinder-vragen, aangaat, ook daarin dienen wij ernstig en met ons beste weten te werk te gaan. Ook bij schijnbaar onbelangrijke vragen dienen wij ons antwoord 'e overwegen. Men vergcie niet, dal bij kleine kinde ren de aanleiding tot de vraag van bui tenaf komt, het zijn dc hen omringend© dingen, dip do vraag bij hen doet ont- 6 taan. Bij gTooiore kinderen echter is de vraag meestal de uitkomst van innerlijke over wegingen en waarnemingen of het is de slotsom van hun gedachtengang die do aanleiding vormt voor do gedane vraag. Slot dii verschil dienen wij rekening te houden bij bet beantwoorden, der ons gestelde vragen. In. dén opzicht moet ons antwoord echter ge'ijk zijn: het moet zooveel mogelijk waarheid bevatten. Wij mogen nic-t terugschrikken voce mogelijke moeilijke uileenzetfcvngen en lastige vragen en waar wij tekort schieten ki-Tb ons daar dan ruiterlijk voor uitko men. Het zal alles zooveel gemakkelijker maken en het groot ere kind za' in volle overgave tot ons komen met zijn nooden en bezwaren zoowol als met zijn vreugde en verwachting. Want dat, is het schooSe reeuEaai van waarheid in de opvoeding: het vormt oen hechten grondslag voor onverbrekelijk woderzijdsch vertrouwen, Laten we nim mer vergeten, dat een innig -wedereijdech vertrouwen in latere jaren vaak den eeni- g©n band vormt, die onze kinderen aan ons bindt. AMY VORSTMAN TEN HAVE. Een nieuw kussen Moderne meubels Verdiepinghoogte Een eigen stijl Met Kerstmis had een huisvrouw van een familielid een kussen cadeau ge kregen, een zeer modern kussen, van teckening zoowel als van kleuren. Dc huisgcnootcu bewonderden het, maar toen het op plaatsen aankwam, bleek het ameublement te oudcrwetsch. ja, de gchcclc kamcrinrichting was van zooveel modc« terug, dat het kussende omgeving leelijk maakte en omgekeerd do omgeving bet kussen bedierf. Dat was een moeilijk geval, maar r.a lange overwegingen werd besloten dc gordij nen :e modernisccren. Volgens den laatsten smaak werden deze vernieuwd, maar nu staken behang en vloerbedek king tc veel af. Na dus de kamer ook geheel nieuw gestoffeerd te hebben, bicken de merkels niet meer te vol doen, en zoo werd, om dat eene mo derne kussen, de geheel© kamer in ccn modern pakje gestoken. Toen tenslotte alles vernieuwd en klaar was, vonden de huisgegootcn dat er 6<Sn wanklank 5n de kamer was dat was het kussen eg. be» werd uit het vertrek verbannen! Dit mooie verhaal uit „Punch" waar bij gekleurde teekeningen ccn duide lijk beeld van de modernisrering geven, is natuurlijk ietwat overdreven, maar het geeft toch wel ccnigszins dc moei lijkheden weer, waarmee© men tc kam pen heeft wanneer een enkel stuk ge moderniseerd wordt cn dc rest bij het oude blijft. Want lang niet iedereen kan zich de weelde veroorloven om na den aankoop van een enkel stuk dat mo dern is, allo oude meubelen door nieuwe te vervangen, zooals bovenbeschreven familie. En het eene lokt wel dikwijls het andere uit. ie een oudcrwetsch ameublement heeft cn er wat nieuws bij wil koopen, maar niet in staat is alles tc vernieu wen, doet het beste, als het moderne werk baar aantrekt, om iets te nemen dat sober van lijn en niet al te opval lend ,is. Des te minder kans zal er be staan dal het voel afsteekt en dat dc meubelen uit verschillende perioden elkaar leelijk zullen maken. Wie dc ontwerpen riet van onze be ende binnenhuis-architecten, zal moe ten toegeven, dat deze zeer persoonlijke ontwerpen alleen in hun geheel gebruikt kunnen worden ea dan dikwijls alleen nog in een zeer modern gebouwd huis. Natuurlijk zijn niet alle ontwerpen zooi wij bedoelen hiermee alleen dc zeer bij zondere, die door de geheel andere richting welke zij inslaan een onver breekbaar geheel vormen cn waaruit :n enkel stuk nooit ^rocd zal passen bij iets anders. Wie een huis heeft met een ouder- wets-liooge verdieping, late zich niet overhalen om moderne, horizontaal-ge strekte nxyibelen te koopen dc ruim te er boven zal onmogelijk hoog lijken en aan de kamer een ongezellig aan zien geven. Omgekeerd vraagt een kamer met lage verdieping geen hoog meubilair, dat zal den indruk wekken alsof men voorzichtig moet zijn om het hoofd niet 1e stootcn. Onzct Hollandsche binnenhuiskunst neigt in de laatste jaren sterk naar een eigen stijl en dat is ccn gelukkig verschijnsel. Wie Engclscho tijdschrif ten over woninginrichtingen doorbla dert, vindt u vele daarvan nog steeds afbeeldingen van de oude stijlen zoo als die nu eenmaal als „mooi" zijn aanvaard. Chippendale, Queea Anne en andere vormen zijn voor een groot deel nog dc modellen voor dc ameublemen- en van een eigen nieuwen stijl is niet veel te bemerken. In Frankrijk ma ken de Lodcwijken-sijjlen nog opgang, en hoewel ook in ons land velen nog niets voor onze eigen moderne ontwer pen voelen^ zijn er toch ook al heel wat menschcn, die zich afvragen, waarom het nu juist altijd die oude ontwerpen moeten zijn, cn waarom ons geslacht niet in staat zou zijn eens iets nieuws te bedenken, dal minstens even mooi is cn dat dan toch een nemen van eigen ini tiatief is, waarbij gebroken wordt met het imitccren van de ideeën van onze voorouders. Een frisschc strooming heeft zich baan gebroken om zelf wat nieuws tot stand te brengen, en al is het dan ook misschien nog een zoeken naar een eigen stijl, toch getuigt het van een zich onttrekken aan dc be-, staande sleur, die op dit gebied be stond. Tenslotte echter, als de meubels in het huis staan, blijft er voor de huis vrouw nog een taak over, en dat is het verlcencn van een sfeer van huiselijk heid. Geen ontwerp kan dit goed ma ken, als de huisvrouw geen kans ziet het op te wekken, en zelfs al zijn de meubels niet geheel met elkaar in har monie, wanneer deze sfeer aanwezig is, komen zij het best tot hun recht. Geen enkele cursus kan den vrouwen dit leeren, maar de binnenhuisarchitect die zijn uitgevoerde ontwerpen verkocht ziet in een gezin waar de huisvrouw baar stempel van huiselijkheid cr op drukt, kan zeker zijn dat zijn meubels op hun mooist uitkoment MENU Tomateneieren. Kalfslappen. Aardappelen. Spinazie, Amandelcustard. Voor het voorgerecht 2ij'n de ingre diënten 6 tomaten. 6 eieren, wat zout. citroensap, gebakte peterselie, era klontje boter. Van de tomaten wordt een dekseltje afgesneden, de inhoud met een thee lepel voorzichtig er uit geschept en wal zout en citroensap cr in gedaan. Daarna worden de tomaten 5 minuten lang in een met boter besmeerd vuurvast scho teltje in den oven gezet, dan in elke tomaat een rauw ci gegoten en het scho teltje weer 5 minuten in den oven ge zet. Tenslotte wordt er vóór het opdoen g«ïhakte peterselie op de tomaten ge strooid. Van vleesch en groenten zijn de re cepten bekend, terwijl voor het dessert noodig is 3 eieren, 20 gram poedersuiker 25 gram amandelen, 1/4 Liter melk, wat zout, een half ons suiker, een stukje vanille. De eiwitten worden zeer stijf geklopt, de gezeefde poedersuiker cn de gepelde en gemalen amandelen er voorzichtig doorgeschept, waarna alles in een met boter ingesmeerdon warmen pudding vorm, die maar voor driekwart ge vuld mag zijn, wordt gedaan. Dc pudding wordt dan gedurende twintig minuten in een waterbad gekookt, waar na de vorm moet afkoelen. Intusschen wordt custard gemaakt door de melk aan den kook te brengen met de vanille, de eierdooiers onder de hand met de suiker goed te roeren, de kokende melk van het vuur af hierbij te voegen on der goed roeren cn dc vla daarna op het fornuis te roeren totdat de cus tard goed van dikte is, Als ze bekoeld is, wordt ze in een glazen schaal ge goten en dc pudding midden op deze vla gekeerd. E. E. PBERE'BOOH

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1924 | | pagina 7