Semina
DE MODE
WAT ER GEDRAGEN WORDT
VOOR DE SCHOOLJONGENS.
Een pak voor de grootere scholie
ren. zo'.als hier ontworpen. lijkt, zeer
moeilijk en men zal met licht geloo-
ven. dar dit voorbeeld bestemd 23 om
door huismoeders te worden nage
maakt. Efi toch is dit het geval en wij
zi'Q overtuigd, dat elke vrouw, die
naaien kan en wie kan dit niet
aan de hand van het patroon haar
iongen netjes in het nieuw zal ete-
ken.
Bii iongenskleeren komen wij ech
ter voor enkele bijzonderheden ta
eraan, welke een nauwkeurige aan
dacht vergen. Zoo moet men bijvoor
beeld onder de revers van het jasje
een strook canvas of kieermakerslin-
uen leggen, evenals onder de zoomen
der voorpanden. Od de schouders
moet de ruimte tu«chen voering en
stof worden opgevuld met een laagje
grauwe watten. Het naaien zelf zal
geen moeilijkheden opleveren, daar de
aanwijzingen en knipjte van de patro
nen duidelijk voor zichzelf spreken.
Alleen moet men. natuurlijk een dege
lijke en sterke kwaliteit garen ge
bruiken en verdient het ook aanbevo
ling -voor het jasje twee keer te pas
sen. Dit laatste vooral met het 00®
op de schoudervulsels en de mouwen.
Een patroon ie verkrijgbaar voor
jongens van 9 tot 14 jaar en fceetaat
uit een jas. flanel en broek. No. 444
kosten 70 cents.
HET GEBRUIK VAN OVER
GESCHOTEN LINTJES.
van het hartje een met zijde overtrok
ken knoop is, beplakt niet eenige heel
kleine stukjes oranje velvet. 111 den
vorm van een trosje. De blaadjes zijn
gemaakt van kleine, vierkante stukjes
appel-groene zijde, schuin gevouwen
en gearrangeerd als bloemblaadjes.
De blaadjes ziin bovendien nog alle
even aangetipt mee een weinig ver
gulde waardoor er een zachte glans op
het geheel ligt.
O;» de teekening staan drie ont
werp jes afgebeeld. Het middels ta
stelt de hierboven reeds besproken
echouderknoop voor. waarvan de
neerhangende linten in twee kleuren
gekozen zijn, blauw aan der. oenen
kam. en tnauve aan den anderen.
Links is de afbeelding van een laven-
delbol geteekend. Deze is gemaakt
van ruw knoop werk en gegarneerd
met linten. Deze bol hange men bij
voorbeeld tusscben de suite-deuren.
liet derde trekeningetje is een lam-
pekaoie. Dit maakt men door twee
stukken staa'draad in den vorm van
hoepels ts R>' - - 1 waarbij men de ein
den bevesp.gd ijzeren steuntjes.
Di; 'zerdraj- rodekt neu met ge
plooide ninon in een zachte amber-
kleur. Het eigenlijke bekleedsel is vau
rese-roode zijde en wordt met verti
cale plooien strak over den buiten
kant petrokken. Het naaien geschiedt
met enkele groore steken. Als net
Iamoje klaar is beveetiee men de lin
ten en ktioope deze met een srrik om
de buis of het snoer der lichtleiding.
PRACT1SCHE KLEEDING VOOR
DE HUISVROUW.
De jonge meisjes van tegenwoordig
behoeft men eigenlijk niet te vertel
len wat zij met overgeho trien lapjes
en lintjes alzco kun.Jen doen, want
op vrijwel alle kleedingaUj.zn wet<-n
zi' wel een plaatsje :e vtn-itn v0>r
een strikje of stukje. Lca'er kan men
met eenig overleg van oude i men ?oo
veel fraaie en nutrize dingen maken,
dat het werkelijk kouds zt-u zijn al
lee maar voor prulletjes re bestem
men.
Voor de garneering van een s' re.kke
iaT-on bijv. kan men gemakkelijk een
schouderkncop maken. 1 1 ideo s wel
niet nieuw en wij pence m <r nie'.
veel bijzonders over schrijve®,
maar het effect dat rail bereiken kan.
maakt dat men dergmjke vorsior-n-
gen wel aitiid als modieus kan 1-e-
az-houwen.
Elk meisje kan een cocarde als op
one plaatje :3 aangegeven, we! maken.
Het ornament zelf is een bloern. waar
De ouderwetsche, onbenullige schur-
on worden zoo langzamerhand yer-
1 vangen door aantrekkelijke huisja-
1 ponnen in bedrukte of warm gekleur
de nieuwe 3toffen. die iem ,nd ten
minste niet zoo het idee van huis-
sloofje geven. Het staat v atr, dat
r.aast den achteruitgang op velerlei
gebied, de moderne huisvrouw zich
in haar kamers en keuken vcei geluk
kiger gevoelr dan vroeger en wij
schrijven dit hoofdzakelijk toe aan
een prettige kleeding ben mms het ge
mak van verscheidene technische
hulpmiddelen, welke het zware werk
helpen verlichten en waa-*J'«».r men
zich niet meer zoo terneergeslagen
voelt, 'c „gareel" drukt niet meer zoo
en/.
Een peignoir zooals die vin onze
teekening. biedt verschillende voor
deden. Altijd practisch; men kan in
een oogenbük van kleeding verwisse
len, daar de sluiting uit slechts twee
knoopen bestaat, wette de ceintuuT op
den overslag houden. De overslag js
zoo groot, dat de draagster des avonas
gerust even het een of ander werkje
kan verrichten, zonder angstig te Zijn,
dat het japonnetje onder de peignoir
beschadigen zal. Des winters drage
men desnoods altijd een warm japon
netje extra. Men kan de peignoir ten
overvloede nog vervaardigen uit.
waschechte stof. waardoor men het
practische nut er van aanmerkelijk
verhoogt.
Een knip-patroon is verkrijgbaar in
de maten 42. 44. 46 of 43, onder num
mer 246kosten 60 cents.
„DAT NEEM IK MEE NAAR HUIS".
Een man had een feestmaaltijd bijge
woond, waar de prachtigste rozen aan
de gasten waren uitgereikt. Men had
de bloemen, gegooid en gespeeld,
maar die eene man had zijn roos zorg
vuldig bewaard en had gezegd „Dat
neem ik mee naar huis". Witte, roode
gele rozen waren tot in alle hoeken
1 de zaal geworpen, snaar deze utan
had aan zijn huis gedacht en had be
grepen, dat hij hier iets bezat, waar
mede hij de schoonheid er van zou kun
nen verhoogen.
„Dat neem ik mee naar huisZegt u
dat ook wel eens? Koopt u onderweg
.el eens iets voor thuis, de plaa'.s,
■elke het heiligst moet zijn voor u op
aarde? Zoo niet, dan hapert er iets
uw waardeering voor huis en fa
milie.
Men hoort echtelieden wel eens kla
gen, dat hun huis ongezellig is, bijna
een gevangenis, waaruit zij toch zoo
gaarne zouden ontsnappen. Vrouwen
ondervinden, dat vier muren wel eens
een plaats van verveling kunnen ma
ken en kinderen verlangen maar al te
dikwijls om zoo spoedig mogelijk „op
eigen beenen" ie staan, omdat het huis
„zoo vervelend" is. Maar het huis van
deze menschen is slechts zoo, omdat zij
zelf het zoo hebben gemaakt! Zij
zeggen nooit„Dat neem ik mee naar
huis!"
Is uw huis slechts een museum van
meubelen een plaats om te eten en te
drinken, te slapen en te rusteneen
plaats van gaan en komen? Dan is het
Seen .>huis" in den waren zin van hel
woord. Vraag uzelf wat u gedaan hebt
om het mooi :e maken. Welke voorwer
pen zijn er, die 11 herinneren kunnen
aan schooae feiten in het verleden? Ga
eens na of u niet veel te zelden hebt
gezegd „Dat neem ik mee naar huis!"?
Wanneer u al de mooie en aardige din
gen, welke u van uw leven hebt ge
zien, meegenomen had naar huis, zou
het daar een gezellig nestje geworden
zijn!
Vogels maken hun nestjes mooi. Zij
verzamelen stukjes hout en takje/, de
eerste voor gerief, de laatste voor ver
siering. Als de mannetjes-vogel boven
dien iets meebrengt voor het nestje,
dan doet hij daarmede zijn wijfje groot
genoegen, want zij begrijpt daardoor,
dat hij zorgt voor zijn huis. Er is niets
onaangenamers dan een man, die in
zijn eigen huis leeft en gaat als een
kamerbewoner!
Weest niet beschaamd om te zeggen:
,Dat neem ik mee naar huis!" Als u
bang bent, dat men u voor ouderwetsch
:al houden, moet u er aan denken, dat
ook voor de „moderne" menschen de
dag zal komen, waarop zij verlangen
zullen naar een huis.
Als gi) uw huis niet naar waarde
•har, zult gii spoedig bemerkerf, dat
het den naam huis niet meer verdient.
Er zijn mannen, die naar huis gaan uit
gewoonte, om-'.at het slot van een avond
toch altijd weer is naar huis! En er
vrouwen, die gelukkiger zijn als
zij kunnen praten en lachen en wande
len en winkels kijken, dan wanneer dc
huwelijksplichten haar thuis houdeo.
Zij weten niet, zij kennen niet de zoe-
ea heilige vreugde van het ware
thuis, waar liefde woont
En zij zullen, als toevalig iets moois
in hun handen komt, ajt .t spontaan
uitroepen „Dat neem ik mee naar
huis
KLEEDING MET OVERSLAG-
SLUITING.
Een ook zeer naar voren komende
bijzonderheid van deze na.jaareunxle
is de overslag-sluiting. Zag men het
vroeger dikwijls bij mantelpakken, te
genwoordig is het ook voor jumpers en
blouses zeer gewüd.
Wij geven op onze teekening hier
©en typisch voorbeeld.
Het eenvoudige patroontje stelt een
rust--' ©n mooi kimonomodelletje
voor. Een lange strook, welke tevens
ais garneering dienst doet, loopt van
den rechtschen schouder naar de lin
ker heup en vormt aldus de meest
aantrekkelijke overslag-sluiting, wel
ke men zich denken kan.
De jumper make men hii voorkeur
van gele zijde met borduursel van een
levtiriige. blauwe kleur. Ook kan
men echter besluiten tot bruin met
garneering van een lichtere tint iu
dezelfde kleur.
Een patroon is verkrijgbaar onder
nummer 443. in de maten 42. 44, 46 en
48. Kosten 55 cents.
GASTVRIJHEID.
Hier schrijven wij een der mooisU
oorden vau onze taal. Gastvrijheid:
■e vriendelijkheid, waarvoor geen ver
goeding wordt eevraagd.
Wie waarachtige gastvrijheid be
toond. bezit een der prooiste deugden
an d-' menschel ij ke natuur, want
■astvrijheid kenmerkt de goedhartige
u oprechte menschen. liet is een
deugd van internationale vermaard
heid. een deugd, die door alle natiee
wordt gewaardeerd.
Waneer wij denken aan de gastvrij
heid. denken wij tevens aan de vele
ziekenhuizen of hospitalen, waar te
allen tijde voor alle menschen hulp en
steun te vinden is. En daarmede heb
ben wij ook den oorsprong van het
woord gevonden, want hospitaal
hangt in de Germaansche talen tnet
hospitaliteit (gastvrijheid) samen en
werd afgeleid van het woord Hos
pice" dat in vroeger tijden de naam
was voor de geneeskundige inrichting
waar men koeteloos troost en gene
zing kon krijgen. Er werd daar geen
onderscheid gemaakt tusschen de
maatschappelijke standen der men
schen c-n men vindt deze schoone ge
dachte nog slechts terug in het edel
ste van alle moderne „hospices" het
kkwHep der monniken in de Alpen,
die met hun St. Bernurdshondeit door
storm en sneeuw trekken en hulp
brengen aan dwalende of stervende
reizigers. Door den eeuwigen storm
van sneeuw en hagel, toonen deze
monniken de wereld wat gastvrijheid
ie. Zij vragen geen vergoeding en
wanneer de geredde er op staat iets te
mogen geven, schenken de monniken
deze gift weer aan de armen.
De gastvrijheid mag niet beoordeeld
worden naar haar overvloedigheid,,
Een rijkaard kan de tafel met de heer
lijkste schotels en bloemen overladen,
terwijl de arme zijn gast slechte een
sober maal zal kunnen aanbied-!n.
Toch kan er in <le weldaad van dezen
arme méér mcttechelijkhe.d verscho
len ligven, méér grootheid van hart
en ziel. dan in de daad van den rijke,
want liet is slechts de gedachte,
welke hief geldt! Te geven van wat
men heeft, zonder te vragen of te re
kenen op vergoedingdat ie «je ware
gastvrijheid.
Zij, die den naam van gastvrij te
ziin. willen verwerven door het ten
toon spreiden van veel weelde; die
a's het ware him gast ruet eten en
drinken en vriendelijkheden overstel
pen, kunnen de gastvrijheid wel eens
tot een kwelling maken 1 De boste
gastvrijheid schrijft immers voor. c!at
men de smaken van zijn gast bestu
deert en zich daarnaar reg- It
„Lang leve do ©astheeris e?n
van die mooie oude gezegden, welke
typisch blijven voortleven door
alle geslachten en waaruit men immer
begrijpen zal. dat hij, die gastvrijheid
xmde, waard ia te worden gezï-
wend. En niet minder harïNiik het
l-ang leve de gastvrouw..-de blijde
uitroep, die naast dankbaarheid
liefde ook meestal moet laten
ten, dat het feestmaal den gasten
uitstekend gesmaakt heeft, hetgeen
do liefderijke gas!vrouwe altijd
het prettigste compliment i
Gastvrij te zijn; to weten hoe de
rol van gastheer of gastvrouw© te
spelen zonder overdrijving is het
uiting geven aan de edelst© -evoelens
van uw ziel. NV'io is beter dan de on-
£aatzu"h*ige. dia niet alleen het gold.
tr zelfs het, voedsel zich uit den
id spaart om het anderen to gun
nen Het gastvrije huis is vervuld
van de warmte van waarachtig wel
kom zijn en op dat huis zal immer ze-
^_n rusten
Fig. I is een zwarte gabardine wan-
deljapon. Deze eenvoudige japon moet
goed op het lichaam sluiten, zoodat de
fieuplljnen tot hun recht komen. Do
iaoon bestaat uit twco deeleneon
nauwsluitend zwart ducho-se rokje,
konu oneereer 10 centimeter ouder
de tuniek uitkijken. D« tuniek is van
voren opengesneden, zoodat ook mid
den-vóór hel duchesae rokje te tien is.
Van af de s.-houders vallen twee
smalle roepen zijde neer. ongeveer 8
centimeter breed. Deze worden door
'n cirkel, die geborduurd is, bij elkaar
ontwerp voor
Dagblad
door msj. C. SUIn.
gohoud. «.De onderkant ren dien cir
kel is bew-r:. draden van zijden
•rd. die ale franje neerhangen.
I)e inou\s.:a z n nauw sluitend en
hebben duchi_.*o hondkapju».
Fig II is 0
mantolcosïi'.i:
Do aantel w
knoopen g.'sl,
t'.-n «n rand z
ceintuur i
I bruin velours-de-laine
met tresgarncering.
r.lt 22101 oen r.i ruïne
en. Kr aap manchet-
II -an F il Electric. Do
1 band
ir-..-. De rok :-. ko:t. en nauw»
dcre zijde mochten er niet zijn.
Dit wilt den vrouwen aanging.
De „mans" worden niet geteld.
Waarom niet 1 Wel omdat zij or
niet waren: Die zaten in het stads
wijnhuis of in een taveerne. Mochten
die dan maar d<x>n gelijk zij verko
mt Geenszins! Gok te hunnen bclie-
•n was een keur gemaakt, die voor
dixeef: „vijf pinten Rijnwijn" on niet
meer mochten ©r tor eere van
jonggeborene gedronken worden.
Men hield zich hieraan trouw met
dien verstandedat men na 5 pin-
n de eene deur uit ging en <1© ande-
- dour weer binnen kwam, dan begon
oen nieuw© serie en de waard
schonk andermaal 5 pinten! Ni«t
overal mocht men 24 g:i*'en voor het
doapmaa! nooden: te Alkmaar; vijf.
•te buerwijven, te leiden nl'-t
meer dan vader, moeder, zuater en de
aste buren. In sommige
den moesten man en vrouw op hot
stadhuis komen oin te zweren, dat xi)
niet gezondigd hadden tegen,,der Stadt
geboft". „Men" zegt en men weet
't doorgaans het boste! d
mor zooveel valse lie cod en gezworen
zijn als in dien tijd!
Ken bewijs, dut men voor de plech
tigheid van een geboorte respect toon
de, mogen we hieruit afleiden, dat
voor een tweeling een 'dubbel aantal
gasten wa.s toegestaan, voor een dric-
ic het driedubbele aantal enz.
Bij een normale vertoning was het
zeer vaak de buurvrouw, die assisten
tie verleende. De „buurt" was ter
stond ter plaatse en hulp-bereid.
Dat door verkeerd ingrijpen ci
keerde hoewel goedgemeende hulp
vaardigheid veel kwaad werd gedaan
dat nooit meer was good to maken,
laat zich denken. Als de bevalling ach
ter den rttg was installeerden de buur
vrouwen zich in de kraamkamer waar
zij gingen zitten zingen en drinken,
van blijdschap over den gelukkigen af
loop. 'Kraamvrouwtjes hadden toen-
UIT DE ZEVENTIEN-EEUWSCHE
KRAAMKAMER.
Al de oud-IIollandsche gebruiken
bij geboorte, doop, huwelijk en sterf-
ai. waarvan pil» heden ten dage in
aagelijkech leven niet veel meer
rest, zijn oorspronkelijk ten nauwste
verbonden mot het buurtleven, waar
aan velen hun ontstaan te danken heb
ben. Haalt men heden ten doge
ooral in de steden geen buren
meer bij familiegebeurtenissen, eer
tijds was dat iets heel gewoons en vin
den we wanneer we in oude kronieken
snuffelen altijd en bij iedere gelegen
heid de buren, die als handelende
personen optreden. De buren hielpen
bij al wat er te doen was: zij maakten
toebereidselen voor vreugd en roem en
schroomden nimmer ook de niindor
aangename werkjes op zich te nemen-
Keeren wij tegenwoordig met al onze
coi'.peratio op ieder gebied, zoowel in
het groot ais in het klein, niet terug
tot de oude toestanden in nieuwen
vormt Voorwaar: er is niets nieuws
onder de zon
De overheid was vroeger spoedig
klaar met een „keur", die meestal een
verbodsbepaling inhield. Veelal legde
men er zich op toe om overdaad en
verkwisting tegen te gaan: men ijver
de vooral tegen „de onnutte verquis-
tingc van middelen" maar.... het
gaf niet zoo bijster veel.
Deze keuren, die zich vrijwel maf
alles bemoeiden waren echter niets
Ken Zwolsen keur, d:-f reeds uit de.tertijd bepaald sterkere zenuwen ZThn
15e eeuw dagteeke-nt. gebiedt, dat ai- j tegenwoordig). Deze bezigheid heette:
vorens er een doopmaal gehouden'het kind „verdrinken" en hei ging
werd, er een stadsbode heen moe.st hierbij zeer ruw en druk toe. Dit ge
gaan „om te teilen die vrouwen ende ®r,hiedde schier overal ja in Holland
jufferen, die aldaar te maeltijt ble- Knalde men er zelfs een speelman bij
ven", want meer dan vier en twintig] Den dag na 'do geboorte kwamen nl
12 van vaders zijde en 12 van moe- !e kinderen uit. de buurt het kindje
l ijken en w-rdi-n or, 'naald op suiker-
si Istik-me'.-suiker),
den negenden dag was de kraam-
..V.ui-i.-tijd g.'b11. Dan kwra.
1 de gre. am.wna's in actio en woer
den zich geducht.
ader Jerom mus dichtto hiervan:
Ala t Vandetiji is. dan gaen die ouwe
movdertj' eorst in ar goud
Zij zijn Hofru- r-••«m als men Ito-
soeic en Kindermaal houdt.
Natuurlijk waren do buurvrouwen
wederom het rat preeenl op do
kraamvisite. I>n pas getrouwd*
vrouw mocht niet zelfstandig Oen
kraambezoek maken. Zij moest ««rat
gehaald worden. ouaoro vrouwen,
die het reeds meer bij de hand gehad
hadden gingen in optocht naar har©
woning met een kom brandewijn met
rozijnen, iVze lekkernij werd opge
dronken, waarna d© kom opnieuw ge
vuld werd. In optocht keerde men nu
met do nieuwelinge t-rtig naar do
jonge moeder met don brandewijn
voorop. D®u stond d baker in do
deur met een beschuit mot suiker in
iedere hand. Dezo moest do jonge
vrouw opeten en na wederom van do
brandewijn geproefd to hebben tuis
zij als gildezuster ingewijd en mocht
in den vervolge alleen op kraambezoek
gaan. Men liet zich niei ontbétuigd en
roerde geducht riet d n kaneelstok in
den Rhijnschvn wijn m-t suiker. De
tenrrw-.n relling der „pillegiften" of
geschenken, die 'de Jonggeborene kreeg
was een nieuwe reuen tot verheugenis
en feestvieren.
WY-rd d ine gedoopt, dan was er
het Doopmaal de optocht van do
buren als hot kind tor kerke gedragen
word. Hoe meer buren hoe meer
eer. Dnderwg vrd hier en daar ©ens
gepleisterd. Vooral nis do kerk verre
lag (men denko slechts nan den
doop van d n onvergefeüjkon Tijl
Uylenspiegel, wiens ervaringen min
of me©r op folkloristischcn grondslng
berusten).
Dat. het hierbij niet steeds zeer ma
tig toeging, bewijst een nanteekening
in do oudo kronijken te Deventer,
waar gewaagd wordt van een geval,
dat degene, die het kind ten doop
hield den naam „door drinckenschap
vergccten had"
AMY VORSTMAN—TEN HAVE.
De slanke lijn en gezette
vrouwen Modenieuwtjes
Om aa® de mode fa kunnen meedoen nauwe echte mode! dat op 't oogenfctók tot
getrooecen sommige vrouwen zich. heel
wat opofferingen en toen de slanke lijnen
den toon aangaven, is er menige gezette
vrouw gewee®-., die een vermageringskuur
wilde ondergaan. Ln eonvmïge gevallen
kon dat toegejuicht wordenwat waar
schuwingen ;er«n snoepen en veel Jekker
eten niet bereikt hadden, wist de nieuwe
mode gedaan te krijgen, die de slanke
iijn aangaf. Eenigen tijd geleden echter
kwamen er berichten die wezen op een te
ruggaan tot wijder en ruimer modêl'en,
en de vrouwen die „gekuurd" hadden, be.
e'.oten eT weer mee op te houden maar
wie op het ooger.l'Lk de modetijdschriften
inziet, bemerkt nog niet vee. van deze
verandering, de Jijnen Kijven zeer eiank.
Door de mode van de tuniques wordt dit
peg meer geaccentueerd dan vroeger
de knieën en ook wel daarover neg reikt,
kan a'.Jeen door zeer s'anke vrouwen ge
dragen worden.
Niet alle zijn zij echter geheel rechtom
een garneering tot haar recht te doen ko
men, zijn zij van onderen ook wel klok
kend: do garneering aan den onderrand
beslaat dan vaak uit marabout of een
lichte bontsoort, die door het wijdere mo
del elegant neervalt. Vooral bij avondja
ponnen wordt dit vee' gedragen en merk
waardig is het dat zoovele dezer japon
nen a'tijd nog gedrapeerd zijn, «en dracht
die h«e! vaak de eenige snii aar. het c°t
tuum geef:. Daarom is het maken van de
moderne gedrapeerde japonnen lang niet
gemakkelijk: ontbreekt deze snit bij het
drape eten, dan is de japon vrijwel be
Onder mantelcosiuums, die weer veel
meer gedragen worden, dikwijls in ruit-
stoffen, hoort een lange casaque die zoo
ver mogelijk tot onder de mantel reikt en
gohee' recht is. Meestal zijn deze tamelijk
kleurig, maar toch zijn zij altijd zoo, dat
zij in overeenstemming zijn met liet
overige gedeelte van hei costuum. Da;
verbant dus het blouse-effect geheel: eik
manïelcostuum is een geheel, terwijl na
tuurlijk een handige naaister wel eenige
casaques passend kan maken bij hei man
telpak dat zij bezit, dan is er toch nog
variatie in.
Voor japonnen worden vee' ruiten ge
dragen, Schotsche zoowel als andere, ter
wijl ook veei wollen fantasiestoffen ingang
vinden. Bij deze costoums behoerren
veste® tnet ehaw'.kraag, die op a'.ie mo
gelijke manieren gedragen kunnen worden
hetzij om den hals geslagen, ook we' ge-
drajjeerd of anders van voren of achte
ren gekruist.
De Fransche modetijdschriften geven
nog tamelijk lange rokken aam. terwijl
de avondjaponnen vrijwel alle geheel
zonder mouwen zijn. Het décolleté hier-
bi; niet zeer laag; bij ve'en 5s de japon
vrijwel geheel horizontaal aan de® boven
kant, terwijl de aanhechting op de schou
der» is: hierdoor is de hais vrij met een
gedeelte der schouders, terwij'I de armen
ook onbedekt zijn. Hel komt ona altijd
voor dat dit eleganter is dan de mode tnet
<!e rechte echoudsrbandjes, waarbij het
décolleté natuurlijk vee! Lager vak. Juist
door de slanke lijnen die de mode vraagt,
zijn de draagsters weieens te mager aan
de hals, waardoor het décolleté aller
minst flakeerend is.
Een dracht, die ook nogal veel gezien
wordr-, ie die van de veelkleurige mantels
in Toet-Acvkh-Amen-patroon hierbij ie
er van de twintig misschien een enkele die
flatteert: wie r.ict bepaald -mager ie kan 't
niet dragen en dan is'-, alleen als herfst.
dracht bedoeid, waarmee het in kleur
meestal uitstekend overeenkomt.
De mouwen der japonnen zijn zeer
nauw terwijl velen ervan op de handen
met een klokje eindigem Ie de garneering
van het costuum van een andere stof aan
gebracht dan zijn d« m.rneheCten dor-
mouwen liier ook dikwijls van in den
vorm vaji een diabolo: otn het nauwe ge
deelte dat om den pols sluit, wordt een
isntjo gebonden en vastgeprikt.
Wie zich aan de allerlaatste «nufjes
wil wagen, moet korte rokken dragen,
terwijl een tamelijk stijve garneering
van knoopen. franje of borduursel de ja-
po® afmaakt. Eleganter i» een jonge
meisjescostuum in bolenxnodel, waar1"
weer geconstateerd kan worden hoe 1'.
teus het meiejescostuum Is, waarbij d.
taillelijn iele boven het middel ligt, haat
maakt de lage taille ouwelijker dan C
werkelijkheid is.
Kn bij dit alles behooren kleine hoedjes,
die diep staa®. of de groote, maar do
meeste met weinig garneering.
MENU.
Kalfslappen met tomatensaus.
Oroene kool.
A&TdappeleD.
Appelbeignet*.
De kaif'.appen worden afgeschrapt, ge
zouten en gepaneerd door ze eerst in ei
to doopen en daarna Ln paneermeel te
wer.te>n. Ze worden daarna in boter aan
beide kanten bruin gebakken en de jus
water afgemaakt.
Intueechen is e«n tomatensaus bereid «n
hierin worden de lappen gedurende een
half uur gaar gesto-.M.
De groene kool wordt van de buiten-
V.e bladeren ontdaan. gew.is«chen, in
stukken gesneden, gaar gekookt et: hierna
ek-ak'. Vóór het stoven wordt ©r wat
bloem over gestrooid en de V m een
t ukje boter tenslotte gestoofd.
Vor de appelbeigr.'ts is noodia-
5 zure appelen.
1 1/2 ar.e bloem.
2 d.L. spuitwater,
1 one reuzel.
De appelen worden geschild, geboord, en
ln niet te dikke piakjes gesneden. D«
bloem wordt met het zou; on het spuit,
water tot een beslag aangemaak, hierin
worden de schijfjes appel gedoopt en deze
in het hceie frituurvet giar en lichtbruin
gebakken. Sa het bakken worden de beig.
nets op -een grauw papier gelogd om uiï
te druipen en c-pgoi.tapeid, met poeder,
suiker bestrooid.
E. E. PEBRBBOOM.