m Muziek De moord in do Krltiinprstraat te 's-Grayenhage. HET DAGBOEK VAN HANSJE TEDDYBEER EN MIMI POEZEKAT DE FIRMA H. VAN DAM. Een mooie reclame. Een buitengewone reclame beeft, deze maal de firma H. van Dam, Bar- teljorisstraat 3. aan den geval vau :c huis aangebracht. Een lichtreclame die men in Haar lem tot nu too nog niet heelt hunnen bewonderen. Do vensters, daklijsten en de groote letters vau den firmanaam, die op den gevel iprijken, werden in een omlijs ting gezet van speciaal verlichtings materiaal, een zeer sierlijk buiaens'tel, dat bij avond rood en violet licht tii istraalt. Het effect is verrassend» 's Avonds hebben velen met verbazing dit staaltje van moderne reclamekunst aanschouwd. FRYSK SELSKIP „CYS8ER1 JAPICX". De Friesche vejeeaiging „Gysbert Japicx" te Haarlem, houdt Zaterdag avond weer een buitengewone bijeen komst ia den schouwburg aan den Jansweg. Het sjongsehkip „Frisia", leider de heer J. Post, zat een paar liederen laten hoorec, waarna een tooneelstuk in vier bedrijven zal worden opgevoerd en wel „Hwa 't sünder sünde is" (Hij. die zonder zonden is), van R. W- Canne- Een bal zal den avond besluiten. UITBREIDING GARAGE EN WERK PLAATSEN". De N.V. Haar!. Rijwiel en Automobiel Maatschappij Ed. Kimman en Co.. Zijl- weg, heeft van de Gemeente Haar'em aangekocht het stnk grond aehtc-r haar bestaande garage gelegen, groot 70S M2. uitkomende op de terreinen aan den Kinderhuis singel, dit ©tuk grond zal die ren voor uitbreiding van een gedeelte sier werkplaatsen en hoofdzakelijk voor jgareeren van automobielen. Indien een en ander bebouwd zal zijn zal de garage met werkplaatsen een to taal oppervlakte van ongeveer 2300 M2. hebben en rul'en daarin ongeveer 110 a 120 wagens gestald kunnen worden, ter wijl in da werkplaatsen 20 wagen» on derhanden genomen kunnen worden. PROPAGANDA-KUNSTAVONDa Donderdag was door de Ned. Ver- eemgiEg tot afschaffing van aicohol- houaende dranken, de afdeeLingen Haarlem en Schoten van het Geheel onthouders zangkoor „Kunst Adelt", het. üeheel-on tnouaers Tooneelver. Nieuw Leven" en den Jeugdbond voor onthouding in hei gebouw van den Protestantenbond aan de Jacoh- etraat, georganiseerd een propaganda kunstavond, waaraan medewerkten de heerva Jan Musch en F, U. Schmidt. De heer Musch had voor deze ge legenheid een aiwiseeiend en veel omvattend programma samengesteld. De bovengenoemde vereerd gingen hebben het middel gevonden. In Januari bij een zelfde gelegenheid enorme belangstelling voor het op treden van Jan -Musch. Nu een u;t- f.erRocht huis, weer om Jan M .sch. Na de opening begon Jan Musch met twee korte dientwemcen van de Genestet: „Kracht" en „Neen". Een 'ijn genuanceerde voordracht in beide. Maar veel gaver, veel meer u', Potgieters' Machteld. Het ia ct Musch m dit bekoorlijke werk, dat hij al dikwijls op zijn repertoire had, elk. woordje met groot© zorg heeft be keken, het als een voorwerpje in zijn handen heeft genomen om er door den vorm, rie ziel van te toeren ken nen. Het was ook niet do eerst© maal dat we van Mtoch Htiygens' Scheeps praet" hoorden. Maar steeds blijft verrassend zijn macht over het woord zonder dat hij die macht misbruikt. Do overgang van Huygeiis naar Guido Gezell© Ï3 groot. „L)ie a.onde en die roze" ea „Het rulschen van het ranke riet". („De rust van bet verborgen riet", schreef het pro gramma). Het is moeilijk te zeggen hoe tee- idev, hoe breekbaar, de vertolking jvas, van Gezelles wonder-fijne kunst werken. Op de punt van een naald elk woordje. Wat een tegenstelling met „De Bruid" van Jan Prins. Gezondheid, kracht, zelfbewustzijn, moedige Ie- •vensvreugde. Na de pauze zeide Jan Musch eeif fragment uit het laatste bedrijf (De waanzin-scène) van „De Paradijs vloek" van Alphons Landy. In bet uitgevoerde fragment weer climax van suggestieve zegginga- ianst. Volgde een vertolking van eeu frag ment uit het weinig bekende werk van Heijermans ,,De Dageraad". Alusch gaf een inleiding en daarna de deciamatio. Met Adama van Schelteraa ward het programma besloten: Boutade, en na tuurlijk „De .wilgen" en „Te Wa pen". Het is eigenlijk niet meer noo- dig. hier iets van te zeggen. We kennen Musch' virtuose buiten gemeen geestige creatie van „de Wil gen". En we weten hoe Musch in „Te Wapen" de woorden beitelt, en vormt een massief kunstwerk. Voor de pauze trad dezen avond ajs spreker op de heer F. U. Schmidt uit Bussum. met de propagandistische rede: „Met troffel en zwaard". Spreker wees in de eerste plaats op den' geweldigen ommekeer die plaats greep in het maatschappelijk leven, door de be-strijding v--n het al coholgebruik en deed daarbij nret uit het oog verliezen, dat nog veel ellende moest, worden bestreden. Hij verge leek de maatschappij in de stadia van drankgebruik, met den loop van een ziekte: De crisis is voorbij. Nu moet men echter blijven vechlen tegen weder instorten, tegen verslappen. Bij een patient kan de ziekt» over wonnen 7.ün, bij de maatschanpij i» het anders: wel is de ziekte bestreden: m°ar zij blijft en vecht, om terrein te heroveren, desnoods ten lcoBfe van den patiënt. Snrever sprak uitvoerig over de elementen die het maaienopp'li.ik le ven op 'roog rel moeten houden, kunst, sport, pers *nz. als bijkomsti ge fa-toren, o-nar boven alles: kerk, school en organisatie. De he°r Schmidt, legde er tenslotte 'den nadruk op dat me; troffel en zwaard gewerkt moet worden. Met den troffel het opbouwende werk ver waard, den vijand ge richt, met _hec- dood! De rede van den heer Schmidt werd luide toegejuicht. Het propagandistische deel van de- zeu kunstavond heeft hij op uitne mende wijze voor zijn rekening ge nome^ LEZING VAN DR. J. C. DE MOOR. Ter aanvulling van zijn verslag in or nummer van Woensdag schrijft onze mede werker nog: Dr. de Nlyor, zijn rede vervolgend, me moreerde allereerst. dat Baelf vijf Pas sionen geschreven heeft, waarvan alleen' .lie riaar de evar.gelicn van Müthens en Johannes, bewaard zijn gebleven, benevens een kleine naar het evangelie vaa Lucas, van welke laatste evenwel de echtheid be reid wordt. In tegenstelling mei de Ham burger School, die de Passie ia den loop toe eeuw meer en meer to! een verwer kelijkt, opgesierd theaterstuk maakte, hield Bacii zich streng aa.a het bijbelwoord. Bpr. maakte een vergelijking tusscben de Jo- res-Passion'die op Goeden Vrijdag 1723 haar eerste uitvoering beleefde en de zes jaren later geschrevene Msttli6Uspa*Aion; hij zeide, persoonlijk de laatste te prefe- reeren wegens haar meer dramatisch ka rakter. tegenover het meer beschouwende de Johannes P.. eigenschappen die hun oorsprong vinden in, en overeenstem- me'. die der evangeliën zelve. Niet te ontkennen is, dat Bach in de jaren tu» schen beide veel geleerd had. en de Joh- Passicm vaak bad omgewerkt, zoodat hij tegenover de Matth.-Passion rijper stood ander nadeel van de Joh. Passion zijn de vela recitatieven. A3n den anderen kant zij ioch zeer mooi; er komt- zooveel in dat direct tot het hart spreekt. De aria's maken, volgens spr., meer dan ir, de Matth. Passion den indruk, er een beetje bijge sleept te zijn; zoo vindt hij voor -Je aan- wazigheid van no. 13 (Ich folge dir) zeen grond, behalve dien, dat de sopraan toch ook wat to doen moei hebben, wat volgens spr. ook voor de aria no. 63 (ZerlHesse. etc.) geldt. Ook de altaria no. 53 (Es ist voHbraoht) is. hoe mooi zij ook is, voor hel verband eigenlijk overbodig. Spreker ging nu de voornaamste num roers van do -Joh.-P. achtereenvolgens na. wee» op bet verschil tusschen Ja eerste koren der beide Passies: in dat der Joh.- Passi.m heerscht de grondgedachte: Chris lus. Heer en Heerscher, die dat door lijden geworden is, in dat der Matth.-Pasaion de droeve klacht over het lijden, en die grond gedachten vindt men ook in do slotkoren terug. De hoofdmotieven der nummer» werden op een toeken van spreker door den heer Ha'sema op het orgel aangeduid; deze weergave was uit den aard der zaak onvol ledig, vooral daar het orgel van den Pro testantenbond niet door tooasohooaheid schijnt uit te munten. Maar «enig idee konden de hoorders daardoor toch wol van net behandelde krijgen, vocaal van de ku ralen. Bij alks ga: dr. de Moor een be knopt© populate toelichting van het ka rakter der muzikale behandeling in ver band met den tekst, om bij het slotkoor ei op te wijzen hoe ook hier in tegenstelling net de Matth.-Pasaion de godacai© op den oergrond treedt: de dood opent den weg len Hemel; een gedachte, die dan in c«-, taaiste koraal nog uitgewerkt wordt. Dr. de Moor eindigde zijn voordracht net he; uitspreken van een dankgebed. KAREL DE JONG. H. 0. V. LEDENCONCERT. De H. O. V. bracht Donderdag een be ing rijk© première: de Symphonic in d. kl. - van César Franck. Dit weck, evenals de iymphonie in c. ki. van St. Saèns in cyclischen vorm geschreven, is C3asi deze wel het meest belangrijke wat'de jongere Fraasch© school heeft gewrocht. Het is op end' op Franck in karakter en techniek. Dezelfde geloofszekerheid als in zijn Pré lade, Air «5 Final ca zijn BéatKude», welke oeide werken ook «enige thematische ge- i; kenis met de Symphcoio verwonen; do- :elfde nobele thema's, weelderige chroma riek in de harmonieën, mooie klankkleu ren; ook wel dc-zcifde sequensacht^e her- ti alia gen. is deze première du» reeds wegens de waar»le van b»t werk belangrijk, nog meer werd zij het door de wijze van wedergave. Inderdaad, ik heb1 de H. O. V. nog niet zóó schitterend- booren spelen AI» gister avond. Daar moet h&rd en met toewijding gestudeerd zijn om dat resaltaat te be reiken. Ieder deed blijtbaar het uiterste it in zijn vermogen was, ea er was in de reproductie dan ook geen vlekje van te- teekenis te bespeuren. Sonoor was de klank van hei toch niet al te talrijke strijk orkest; prachtig klonken de blaasinstru menten, waarvan ik, zonder dan anderen te kon te doen, speciaal het koper wil memen. En dit speelt in Franck» werk een groot© rol, zóó, dat het licht gevaat loopt, zelfs bij sterke etrijkersUszeumg, te domia-jeren. Dat dit' gisteren niet gebeurde, dat de klankverhoudingen in voortreffelijk evenwicht bleven was aan de omzichtig heid en zaakkennis van den dirigent Ger harz te danken, die In zijn leming ook tempo ea karakter vaa het werk juist wist ie treffen, en die met de uitvoering dezer symphonic een glanzend staaltje van zijn kunnen en smaak heeft gegeven. De H. O. V. heeft overtuigend laten zien tot welke uitstekende dingen zij in staal ia en Oer bare en zijn orkest zulien mijn beschei den gelokwonseii met hun praestaile wel willen aanvaarden. Da overig© orkestnummais: Gala's be kend© Ouverture: „NachteUogo voa Os- n", sterk door Mendelssohn beïnvloed ar toch ook een eigen geluid verradend Sibelius' Karelia-suife werden eveneens uitmuntend vertolkt. soii&ie was Mevr. Barones»© Van Pal- landtVan Randwijck, die als mezso-so praan was vermeld, maar wier stem een uitgesproken alt-timbre bezit. Zij leek me in den aanvang zeer nerveus; het zal wel daardoor geweest zijn dat d© stem ie Fracck's Nocturne ca S;. Saëns Aria uit „B.imson ei Dalila" niet recht uit wilfte komen. N'a de pauze echeen zij beter go disponeerd; althans in „Solvgg's Lied" van Grieg en „Liebst dn ura SchOnheit" van 11 abler kwamen meerders welgeslaagde momenten voor. Haar uitspraak lijkt me niet steeds onverbeterlijk, maar sis geheel genomen was haar debuut alhier volstrekt niet slecht, alhoewel de aanwezigheid den Kenrmeest r van het Amsterdamsche Concertgebouw mij nóg wat voorbarig toe scheen. A.s, Zondag herhaling van de Symnhonie van Franck. Laai ieder muxiek'iefhebbeT dat gaan hooren om met dit heerlijke werk in zóó uitstekende vertolking zich ver trouwd te maken. KAREL DE JÓNG. Het Tooneel SPEELT BIJ MET MIJ? ROOIE Vereenigd Tooneel Dii is <cn spel van clowns cu var. de liefde. Aan Audrejefs „De man. die cie klappen krijgt" doet dit cireusspel van Marcel Achard au en dan denken, inaar het is lichter en speelscher! En toch in het diepste weien even tragisch I D© clown moet een schop kunnen verdra gen zonder „au!" te roepen, ja, zonder het zeMs te denken. Wanneer hij dat niet kan, hij niet waard paljas te zijn. Crockson R&scasse, de twee clowns, kunnen het zij leeren hel Auguste, di© uit het pu hliek komt om mei lien te „spelen". En Augusts, heef! het wel noodig het te leeren. want in dat circus, dat zooals dc schrij ver zegt „rond is als de xrman en aardo", ipee1; ook de mooie, kokette Isabella. Zij deelt de ergste schoppen uit, al ia het dan ook op ander© manier. De sChc-p tegen het achtersta vergron den tnenach 1" zoo onderwijst Rascasso bij herhaling August©; Do mensoh wordt groo wanneer hij het locd leert dragen met grijs en een grimas! Welk een levens wijsheid. niet waar? bij dezen blown! In het begin kan August© dat nog niet. Waa- het hem voor het eerst blijkt, dat Isa bella me; zijn hart gespeeld heeft, v;»H hij neer op den grond, deze leerling-clown, jammert: „ik ben vermoordI Ik ben dood. dood. dood!" Maar de an de reu, Orockson en Ra-scaes© 'achen luid; zij heb ben het in het circus dat het leven be- eekent geleerd, schoppen te verdragen! Crockson, Rascass© en Auguste, zij sfrij den allen »p hun wijze om het hart van IssbeUa, Crockson wil haar veroveren roef de kunstjes, di© hij a'.a clown bet beste kan; hij d&uet voor haar, hij zingt, hij maakt grimassen, hij huilebalkt, hij schiet zich dood mei ren ongeladen pistool, doch zij, Imbell.a, kan dat alles beter dan hij. Maar dan eidelijk, al» hij ren hartenaa» wegtoovert, zoo voor haar oogyn, Lu een? f'oep, weg.dan staat zij verTast. Dat kan zij nog niet! Dan is zij veroverd. Een hart, zoo maar weg! „Voila un bornme!" Maar al» zij ziet, hoe Crockson hei doet, i- bet geheimzinnig© eraf en krijgt ^ocksoii „den schop, die den menich grooter maakt." or Rasea?gs is de liefde een wiskun stig© formule. Hij Zal op het bord bowijzeci dat hij gelijk heeft, Maar hij mag in theo rla tot da goede uitkomst komen en vol trots telkens onddr zijn bewijs, „quod era: demonstrandum" schrijven, d© praktijk on.-loT5." Het hart Van Isabella i» ah ten luohtlg© zeepbe'. Dat laat zich r.ifct ,.fo» mulreren" op het bord. En ook Ras< n<--e mag doorgaan met het zich oofener in het opvangen van coups de pied au cu!". August© is als clown niet zoo" ver al Crockson on Rascas?©. Hij moet nog keren, hij is b ij n een clown. Maar een diet 's feif altijd geweest! Bij d© figuur var Aaga31© vooral denken wij aan Aiidrejef-- cireusspel. D© clown is Uabe'Ia bekend, maar de dfohfer is haar nieuwDe poëzie ia d« liefde was haar vreemd! En al '.en nist zij ook met hel hart van Auguste, haar eigen hart blijft door dat nieuwe niet on bewogen, Tegen monsieur AW. oen hou tdh pop, die voor haar hc'. Ideaal en d- Trouw Inrekent, bekent zij-het zacht: ..De üe-fde i» zoo eenvoudig en toch zoo inge wikkeld. De liefde/och, het i». of alleen in do kamer is cn toch niet a'leen Auguste gaat heen maar korof f«wz. „IV stommeling, 'n dichter!" zeggen Crock-'on en R-tscasse. Weer herhajil; hij d© vraag: .Wilt u spelen met mij?" Zij val', in zijn •ruien en de circnsnraziek zet in. Een lontr-:-. steeds sterker wordend© roffel: de gevaarlijk© toer. d« doodensprong „Zou het mijn uur on zijn?" roi*pt August© in verrokktng uit. Dsn geeft zij hem een klap in zijn gëariebt en roept: „Nee, het mijne!" en tij fladdert hren. Het is alles heel licht, heet fijn en vc! wreed© ironie. Het Is het grote:zo spel van de liefde, gespeeld tusschen zeilen ■an d© circustent. Het ls heel dichterlijk a heel meusch-lijk tevens 1 Gemakkelijk te begrijpen is dit stuk niet. Zij, di© ge- nzeeod bobben, dat zij «en gewoon ctreur spel t« zien zouden krijgen, zijn zeker b© drogen uitgekomen. Maar zij. di© dit oir cus konden zien, „rond a's d© aarde en de aaan" zullen van dit spel genoten hebben, lijn wij mannen, allen niet clown* io l-.e: spel met de vrouw? En moeten wij allen leeren, als wij werkelijk rrooter wi' len worden, de schoppen tegen het achler- :e ©p te vangen zonder „aute to«pen Het stalt werd door Kaart, Frits van Dijk, Dirk Verbeek en Willy Ilsat voortref felijk gespeeld. Kaart bad in den luldruoh lig en, tragi-komischon clown Orookto^ een rol gevonden, di© hem uitetebend lag. Hij spee'd© hem met zwaar aplomb, wat m!j volkomen gerechtvaardigd leek als con trast tegen den lichtoten, fij neren Rascasee Frits van Dijk, den paljas. d>e d« lief- in formules wild* vastleggen. Dirk Verbrei heeft mij verruit in de zeer moei lijke rol van August©, Dicht©? en tegelijk 'eerling-olown t« zijn, het is geen gemak kelijk© combinatie. Verbeek gaf dezen August© met fijn begrip, zonder pathos en tolken» met de merkbar© ver wondering over het leren, dat zoo mal en zoo tragisch tevens i«. Willy Haak wa© zeer bekoorlijk als Isa bella. Haar spel was veder-licht en vo' gratie. Zij liet zich ni«S verleiden tot hot spelen van d© geroutineerd© aa.ds-coquett©. Zij bleef ook voor ons «n dat waa goed gezien een raadsel Had tij een hart. had zij een ziel I 6oir.j twijfelden wij en dan toch tn eens, in die zeer mooi ge zegd c, gevoelig© bekentenis aan „monsieur A'ex" doet Achard haar aan ons zien, zoo- zij in werkelijkheid is: een naar echte liefde bunkerende vrouw I Het applau© aan bet slot was zeer harte lijk, vooral toen aan Willy Haak eenige bloemstukken werden aangeboden. Al» nastukje kregen wij „Poil de Carotie" dat wij vroeger bij het oude „N'eêr'andsch" met Greet Lo'oo in do rol van Pecnhaar hebben gezien, Na het licht©, fijn© cireu* ■pel -viel dit stukje van Renard wat zwaar. Hot boeide nu minder dan vroeger in de vertooning met Greet Lobo. Kwam het, om dat het na het zeer moderne stnk van Achard wat verouderd en doe eerend aan deed, of werd het te zwaar en te opzette lijk gespeeld? Het stukje viel ons nu rij kelijk lang cn in het gesprek tuesohen Looia en zijn zoontje La Chapelle en WUiy Haak trof ons alleen het moment, de „Roola" zich tegen zijn vader aur vlijde om bij hem de warmte cn genegen heid te vinden, die hij heel zijn lc-ven had J. B._SCHDIL. Uitgaan MEVROUW LINKS, MUNHEER RECHTS. In Ludwicj Fulda's blijspel Me vrouw Links, Mijnheer Rechts dat de N. V. Het Schout, tooneel, directie Adr, van der Horst en Jan Musch a.s. Zonda? in den Haarlemschen Stadsschouwburg opvoert en waarin do politieke tinnegieters van allerlei kleur vooral het mikpunt van humo ristische beschouwiu» zijn» treden op de dames en heeren Jan Musch, Stinc v. d. Gaag. M. van Warmelo, Jetcie van Dijk—iecker. Ezerinau. Pine Beider. D. van Oüefen Sr., Lena Kley, Jacq. d»? Haas» C. Lasemau, Sam. de Vries, Willem de Vries en Hugo Reyst. Rcc'r» Jan Musch. PERSONALIA. Voor het examen apothekersassis tent is geslaagd mevrouw E. Cohen— Hartog, te Haarlem. NEDERLANDSCHE VEREEN ICING VAN SPOOR- EN TRAMWEG PERSONEEL. Op de jaarvergadering der afdgcling Haarlem van de, Ned. Vereeniging- van Spoor- en Trmawegpcrsoneel deed het bestuur de toezegging nog Tn dit win terseizoen eeaige cursusvergaderingen te beleggen tot meer scholing van dc leden en hun vrouwen. Het bestuur heott daartoe uitgenoo- digd het bestuurslid Ib Visée en den secretaris van de afd. Spoor- en Tram wegpersoneel der Internationale, N. Nathans. De heer Nathans zal op een nader bekend te maken dag spreken over .Liet lijdelijk vernet in den strijd voor verbeteringen, en tegen verslechterin gen'. Do heer Visée ral op Dinsdag 31 Maart in „Het Blaowo Kruis" spre ken over het onderwerp .Bewustwor ding". BEZOEK VAN MGR. SFJPEL. Thans is bepaald dat Mgr. Seipel de oud-Rijkskanscüer van Oostenrijk in de tweede helft van do maand April ons land zal b zoeken. Gelijk l>ekend zal M^r. Scipel ook hier een oordradit houden. Hij spreekt hier u cn samenkomst die geincvcscliap- celiik door do Vereémging Neuer- %nd-Oost» nrijk en do Vereeniaing Geloof en Wetenschap t<y p'.aatso is oorbereid. AANDEELHOUDERSVERGADE- RING. Poor de algemeen© vergadering van a&ndee!houder» der N.V. Compauia de Comercio Limitada van Wavereu, gevestigd te Haarlem, werd de balans per 30 September 1924 goedgekeurd en w©ï'd besloten het saldo dei winst en verliesrekening op nieuwe rekening te doen overgaan. Do aft-redende commissaris de heer J. T. Patterson, werd liefkozen. PREMIEZEGELS. De vereeniging van winkelier» in koloniale waren ..Ons Beteng" te Haarlem heeft de volgende motie aan genomen ,,do vergadering» gehoord hebbende de besprekingen inzako procent-, reuie, -afslag- of pro- nüezegola, overwegende de malaise dio in ver schillende bedrijven in den winkel stand heerscht. van oordeel zijnde dat dergelijk handeldriiven don Middenstand bena deelt eu het algemeen belang schaadt, noodigt de Kamer van Koophandel en Fabrieken in het district beleefd uit oen grondi- onderzoek ;n te stel len naar de richt ie© handelwijze van bovengenoemd bedrijf en bii eventueel gebleken wantoestanden middelen te beramen, welke hieraan een einde zullen maken. besluit deze motie te zend* a aan de K, v. K. cn Fabr. voornoemd, de pers, vakbond en diverse vereeniging;n in consumptieartikelen, gaat over tot dc orde van den da?." De beklaagde door de Haagsche Rechtbank vrijgesproken. De Haagsche Rechtbank heeft Don derdag vrijgesproken den 26-jarigea A. M.. bankwerker te 's-Graveiihage, te gen wien 3 jaren gevangenisstraf was geëischt ter zake van poging tot dood slag op zijn 8choouvadei- in de Kritztn- gorstraat aldaar op 3 November j.l. Poging tot doodslag. Een hardhandig vrijer. Voor de rechtbank te Rotterdam heelt, terecht gestaan de 29-jarige .'roentekoopman J. P., tor zake po sing tor doodslag. Hij zou gp den avond van 8 Februari zijn verloofde \V. H., een twi-Gglarig fabrieksmeis je. tijdens een twist aan de Ael- brechtskade te Rotterdam ;:i de Delts- havencche Schje geduwd en haar hoofd toen ze w r hoven kwam. we der onder water geduwd hebben, met het doel liaar te doen stikken. Beklaagde zeide. niet bedoeling hèbiien gehad, het measjo dood te maken. Hji was wo«t geweest om dat- ze hem liad goteryd, tevoren. Toen zo 's nvonda thui« moest kooien, lieefr hij haar opgewacht. Er was weer ruzie ontstaan, waarop hij haar een duw had gegeven, zoodat ze ia liet water viel. H;' was haar nage- sprongCQ eu had haar zo koncen beiden op den bodem staan weder onder water willen duwen doch waë. toen menschen ter hulp snelden, aan den haal gegaan. Bekl.'s bedoeling was gewere-t, het meesje eeti fiii/ke afstraffing toe te dienen. De president: Ja. ze heelt bij den rechtcrconuniasariè gevraagd, om dc zaak niet vorder te vervolgen, maar dat ging niet. Je mag iemand niet mishandelen. Bii het getuigenverhoor verklaarde het meisje, Wilhelmina S., dat cr her- haaldolijk ruzie wa» geweest. Ze geloofde niet-, dat het bcLL's bedoeling wari geweest haar te doodeu. Zo kon in het water staan- het was ondiep en •oen zi om hulp gilde, was bcbl. ge- •lucht, Dc 16-jarige schippersknecht H. K. uit Cape 11e a.d. Usel had, toen hu in /ijn kooi lag, omstreek» 12 uur ge gil gehoord. Hij was opgestaan cn zag op het dek komend, bekl. en het meis je in liet water. Ze' stond er tot haar kin in. Do presidantDan was hel water toch wel diep, meisje! Kon je zwem men! Heb meisje: Ja. Do president: Jc zwom toen toch niet hard Gei. L. II. B„ dekknecht, liad met get, K. .en diens vader het meisje me', een haak op het droge gebracht. Ze was bewusteloos. Hij meende, dat het mei*je in het water heeft gi-legen» wat ze bi-slist ontkende. Het O.M. cischt». voor een voor- Waardelijke veroordeeling geen termen aanwezig achtend, vier maanden ge- vangenisstraf. Dc verdediver. .T. H. Hoogcedcger, beph'itte clementie, wijl bekl. overul gunstig bekend staat en de opzet niet bewezen ja. Rechtszaken MELKVERVAL3CEIING. Een landbouwer to Ammerzodc-n werd door de T ie Ir c he rechtbank ver oordeeld tot li dagen gevangenisstraf wegens verval9ching van melk met. 85 percent slootwater. De eisch was drie maanden. Het drama te Groningen Bekl. veroordeeld tot gevangenis straffen van onderscheidenlijk 2 en 1 jaar De rechtbank te Groningen lieeft uit spraak gedaan in de zaïk tcs-en de ge broeders F., ervan beschuldigd, op 24 December aldaar hun vader A. F. te hebben gewurgd. De rechtbank acht te den primair ten laste gelegden dood slag niet bewezen cn veroordeelde J. F. wegens mishandeling, den dood ten gevolge hebbende, tot 2 jaar gevange nisstraf en W. J. T. wegens medepllch- (iabeid daaraan tot 1 jaar gevangenis straf, voor beiden met aftrek van de voorloopige hechtenis. De eisch was 3 en 1 jaar. Mishandeling van een politieagent. Bek!, tot 1 jaar gevangenisstraf veroordeeld. De vierde kamer der rechtbank te Amsterdam heeft uitspraak gedaan In de zaak tegen rle 24- en 25-jarige zee lieden H. M. L. cn L. van W„ be schuldigd van mishandeling van oen politieagent in tlr Binnenbautammer- straat aldaar. Overeenkomstig den eisch van den officier, mr Van Heyns- bergen, werden bedde beki. tob 1 jaar' gevangenisotrafveroordeeld StoomvaartbericMen Anxds.ï verte. 25/3 v. Alicante n. Bare» Ceres, vertr. 25'3 v. Bonrgas n. Con tan- UnopëL Clio arr. W/5 t. Saloniea t© Constant! ccp«L Erato »rr. 28/5 v. A'dam tc R'data. Hercules, vertr. 25/3 v. Malta n. DJiJJr'U Hermes, r. A'-Jam n. l'trseus, pas». 25/3 C.ascaen. Ncreus vertr, 25'3 v. Pasage» n. Bilbao. Orestes, arr. 25'3 v. Ak-i-us te Piraeus Sazumuj vertr. 25/3 e. Cadiz n. Genus. Zeus vextr. 25/3 v. Li:."ibon n. A'dam. Aldobi, W/3 v. Montcs ideo Buenos Ayn soar Botterdam. An<!Ijk Ê5/3 v. Madras, Botterdam naar Calcutta. Boeroe 23'3 v. Port Said n. VorseilL Afrika naar Rotterdam. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Djambi 25'3 v. Melbourne via de Kaap aar Europa. Dinteldijk 20/3 v. Los Aogc-les Vaneourer naar Rotterdam. Gaaslerlosid K/3 te Hamburg v. A'dam II«!'l«r 25/3 v. Las Palmas, Amsterdam naar Wcst-Afriia. Jan Pieterszoon Coen, 25/3 v. Genua, Amsrcrdam naar Batavia. Jagersfontein 26/3 to Dar es Ealaam v. Amüerdam. Wilstroom 2B/3 te A'dam v. Hamburg. Loch Goil, 25/3 te Vancouver v. Rotter- Mnrauke 26/3 v.m. 10 uur v. Buec, Batavia na^r Rotterdam. Prinses Juliana, 25/3 Peri.ro, Batavia n. Amsterdam. Palembang p. 2S/3 6u«, R'dam n. Aus tralië. Boepat, p. 25'3 Perim, Batavia n. A'dam. S.ip.v i w/3 t© Port-Sold, A'dam n. ScheMèi'.room 25/3 t© Tenerlffe, Am ster» dam a air Wcst-Afrika. bondo p. 25/3 Suez, R'dam naar B.itavU, Btrc.fkeik GS/3 v. ifadris, Bri'.sch IndiS naar Rotterdam. Tosari 26/3 y.m. 3 u. r. Port-Sald, Bi'.a- via naar Rotterdam. Volendam 06'3 v.m, 1 u. v. Southampton Botterdam r r New Yórk. AGENDA Reden: VRIJDAG 27 MAART. Gem, Coacertzas!: Laatst© Volksconcert, Gerard Zalaman en Georgo Robert. 8 uur." Chr. Dem. Boei, Afd. Haarlem. Openbare vergadering Lange Msrgarethartrail U. S-piëker Jhr. Mr. A. M. C. Sandberg. 8 uur. Prote«aat«abozulDr. J. C, A. FeUer rer „Gaat d© wereld vooruit P.ioï-coopvoorstollLngen. Cabaret Modern, Raaks 3. Optreden van crschilieixle ar'.titeu. Kunetbandel F. U. Smit. Tentoonstelling an w-rriten van Piet van Wijngaerd:. I! ««mated©: Internationale Voor. aariblceroentcntoonctalling. fchotcn: Gemrenteraadr.vergadering. ZATERDAG 23 31 AART. S. - nv.!>utg: Gertrud T^tilikow. 8 1 4 uur. G'-m. Conrertecb-Ttivr: Mi Carfme Haar- lem't Toon»v I. 9 uur. Kunsthandel F. H. Smit. T-Mitoonitelllng van wecken v':n Piet van Wijngacrdu Cabaret Modi-rn. Raaks A Optreden van vcrKliklende arttsten. Theater „Do Kroon". Groot© Markt. Bioscoopvoorstelling, 2.30 cn 8 uur. Cincma-P.-iUce, Groot© Houtmaat: Blos- coopvoorste'ling 2.30 cn 8 uur. Luior Theater. Groot© Houtstraat: Bios coopvoorstelling 2.30 cn 8 uur. Scala Thenar, Kleine Houtstraat: Blo» coopvoorste'ltng 2J0 cn 8 uur. Atlanta Bioscoop, Zijlstraat- Ploiroop. roomellipg 2J0 ea 8 uur. VOOR DE KINDEREN fY /V. Ik lig la mijn bed, maar ik kan nier Hof. wordt, al maar erger en ik wordt slapen. Hu, wat huilt do wind. En de leen beetje bang. Daar vliegen warem- regen klettert tegen de ruiten. |pel de pannen al van het dak! Het is heel erg geweest met denr Maar in het dal tussdien de heuvels storm vannacht, al is het nu weer rus-1 is het gewoon verschrikkelijk Daar is tig. hljk.ona liuis.eens, een gal in het j alles overstroomd, cn met--een bootje moeten de menschen zich redden

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1925 | | pagina 6