Reisherinneringen uit Zwitserland en Italië ^WENTELTRAP HAARLEM'S DAGBLAD FLITSEN Muziek DONDERDAG 23 APRIL 1925 - TWEEDE BLAD iVan een bijzondere medewerkster). VAN NICE NAAR ITALIË (IV) Monte Carlo Er is in Mv.nl« Cdrlo heel wat meer te «ten, dan de «peoixaltti. Er zijn in Mccxe Carlo zulke heerlijke luir.cn on zulke prachtige tcxr&ueti, tfat het, om )o te amusreren en om te genieten hoclc- maal niet xvoodtg i» hel C-isijio binnen «e gaars. Ais jo ui sar «.nataal in de etetn- m beet van tiietcdocai of rondkijken, imasr er ie voor een liaaslig «HeWkig sar. tagenwoonüg wel wat voorberevlvns roodig om in dio rfemmzng te koenen dsn geeft dat rondkijken hier zoo'n cenot, óat je er hc-elemut niet meer naar ver» lar.gt hei Casino lórmen te gaan. Ik wil hier even den nadruk op leggen, pmdat voor zoovelcn in Holland zoowel als m Monte Carlo hti Casino en de speelzalen ngenlijk heel Monte Carlo ie. lir zijn helaas, veel haastige wereld Dngeu die nooit in de rechte stemming komen en dan hun rusteloosheid in «Oeret etellcn van den waan van ..geld verekfcnen". Dat van „verJiencn" noo:'. sprake is, hoef ik natuurlijk n:<t te zeggen. en dat het Do t «oré: dagelijks on* i hei h d 'n Id"" dert k e:i snooist aangelegde, die ik ooit gexten heb. Buiiengrworse plasten en boomen etaon op d-.t grvva verspie d lOMChen bloemperken; nraznbonijes t'-aan er hij en er bij en «ris dus tl'.e gelegen heid tot botanische reudire. Een leek krijgt <I«n het gevoel, dot biologie toch ook aVweer een griotHig- veel-osnvatr.end vak lal Het doet je in een dergelijke omgeving roc*}, als het gewone ook geapprecieerd wordt en hel as roerend twee bdél ond» Ecgelsche dames legen elkaar t« hnoren «eggen: ..Do come and have a look at the violet*, they are lovely''* („Je intet eren naar tie viooltjes tornen kijken, xij zijn zoo cnoo»!") Om het getouw heen. aan den anderen kaot van hei Casino (die ik nooit goed de achterkant durf noemen, bij heeft een minstens even imposant en front-^diii* voorkomen!) kom je op de «wrraesen lange «oc. Oru een klein idee te geven: «ij aijn 150 M. lang en bobben een vermMtelijlc uitricht op cee en over de haven heen op Monaeo. Hier wordt bijna nog erger en nog kal mer geflaneerd «lan tn Nice op de Pro- menade dos AngUi*. Eigenlijk gezegd wordt er meer geaeten. Kr maan rijen banken en er t« ook eigenlijk geen enkele reden om te loopen tai plaats v*n t.} r-OCO. Kr la «en apart hoekje afgir- scheiden voor KuulcrspeelplAax»: hier aijn allerlei werktuigen voor gjvniuetiek e.d. waar de kleintje» zich mee kunnen vermakenhet gaat or heel gezellig Maar behalve a'. dexo idylle* x or oni ihWl naars v«j4«ond»n aan dote ier- rasrea. Dv U dé „tir «ar pigeons", het duiven schieten, «1st na „spelen" de Wt „sport" is rn Monu Carlo. NstuurHjk weer waar j- heel vmchillnzl over kunt denken. Wie het eflteum n'. «ven dikwijls voor „«mltoenice!" uitgemaakt wor-len als win bet beoefent voor „ge. meen". Onxa „jacht" in «flgenlljie niet veel nnderm, en h'«velen, die he« duiven- «•"hiaten „rreemelijk" e:i „onrnensohelijk" vinden, eten thuis, al» het voorkomt, boel smakelijk kip of j>atrlj*f Ik we« met. <i1 het algemeen bekend nt, Jios het toegaat. D« duiven zitten op 'n sfslaod van «len schutter opgesloten in een h<«kj« en wonion op een gegerea mo ment 1 Ingelaten. Terwijl do duif op vliegt, is het do kunst hesn to raken. Lukt dal, dan (l.vldcrt hij nog een «slndjc valt neer, en word» óoar <»-n daarop ge- drerscerd hondje «loe-dgebetcn. Lukt het den is het heest vrij, on «el vr»r ahijd. Hij tie—ft e*n teeken aan zich dat aanwijst, dat hij or nooit meer voor g<- fcrofc mag worden, ook al zouden «ij hem nog eena v**«-a. Er word* natuurlijk «en voomad duiten gehouden voor .fez» „tporl". Ik kan het niet helpen maar de hoor l". degenen, die lit een flauw er weinig sportief spelletje vinden en «feen- lijk gemeen, ja toch gemeen. Het toch ook wonderlijk, hoe willo keurig <lc rocnschon «net «h, dieren om- "rrhigen kunnen! AU wij hier rent den ken aan de verafgood* duiven in h« San Mxroopletn in Verwen-! Als de dieren vereend hebben, *ijn de «duiven toch zeker in <i« gelegenheid dat te «'oor hun keuze van woonplaat»' Hot Casino, waar toch allee i draait in Mort# Carlo, i» «en prachtig gelouw. Het be-t-at «ut vier doelen, «lin aehterrecnrolcen» gebouwd sijn en w van het O»»'»!i;ke het belangrijkst» Hét gebouwd «Uv* den architect Char les Cornier. en er ia van gezegd «iat h. Itöp juweel is, rut', liefde gemaakt exi waarvan de gevel uit zee «chijiw, op te rijzen en uit liet oewMrsche groen als de poorten van teil paradij» van AlaJiutn- Eti, als men «leze poorten verstandig biiicengiat. het «r «x>k Oen paradijs. Kt is een jwéeboge schouw burgsisl ia, «aar gedurende het seizoen do bc-ec» uitvoerin- worden gegeven, op muzikaal en theatraal gebied. Geniën hebben hier samengeworlct om dit gebouw te scheppen en decorvvren; nu komen er l.igeüjfcs genicn de genietingen van hunne gaven breng**!!. Overdag betaalt wen ccn entrée voor hot Ckteino en mag het igeheele gebouw bezichtigen, waarvan dan natuurlijk «lo .(veelzalen hel beiangrijkifte zijn. Niet iedereen wordt toegelaten en men moet :ijn paspoort vertoomm, dit wel voorna melijk. omdat hot allen inwoners van het vorstendom verboden ia te "spelen! 1 r.iet een kostelijke maatregel I De bank brengt zóóveel in. da', inwoners geen l>ek»atx>g hoeveu te betalen, vrij wat-r- Icuiing en arnlere vooidceleo hebber. Overdook dat «en» tegenwoordig 1 En bij „vestig u te Moeite Carlo I" is dan ook i.og de gevaailijke klank vau het woord af, want u mag dan rvlf noxt spelen) ie er een hetere, een *atv*si»ohe levei.s- liOuding denkbaar, dan Monte Carl iaën velen van de epeletf, de gerogc-lde <=pe- h-rs, ia het ,^Tiezelii..- ernst". Kr zijl «r lie denken, dat »!J de fortuin for ti kunnen; rij houden vol «>p r.et- zolidc nummer te spelen en zijn over tuigd, dat het hun ten e!<xte voorxl <<1 irengou moet. Anderen zoeken het gehci.n ir van te doorgronden; xij weten zeker sis ij alios maar lang genoeg «nagaan, dot .ij uil kupjion rekenen, hoe de kansen erdeeld zijn; er zijn boekjes, ingedeeld net de kleuren en cijfers, voor te koop, on ièdeieeh vindt het de natuurlijks'.c raak van tie wereld, da! je precies de re- ïltaten van elk «pel a&iitcekent en daar- it achteraf de waarschijnlijkheden op maakt. Ik ben oveituig<l, dut, cds zij alle maal zoo precies boek hielden van hun en verlies, en duaruk de zekerhe- ilen opmaakten, het er dan in de speel- zulen heel anders ui-, xou zien lijn het xaleji vol menschep, c:s wat je hoort," is wat geschuifel van iklen en gaanden, de gedumpte Stem- van de croupiers en gerinkel me; geld. Eu de „waterptoefe" is gelukkig, al#, hij weer buketi «aat in de vrije na- tuurl KICK-TDES, diohter Gemestet ziiurt couplet van zijn Fan- „Houdt gij van boston, whist, vatn lionibre «'.-f quadriUeewti, Kunt gij een hftWon dng verdoen mot dominee rem Houdt gij van kogclon, san kolfspel of Eoulcrte, rouge ou Aan rood c.I Zoo jt dan »ot bi' jan, pcp ieriii hul in eteen. of kaart, n pointe of ballen I [ij rnij verschrikke lijk tegenvallen. Ken groote teleurstelling was hoen «fan fcewrhcrren geweest, als hij de speelzalen vaa het Casino helroden tmAhier zijn hondenden memschen. <üe hem vewehrik- kehjk zoudem tegenvallen! En het geen halve «1«, dun zij daar verdoen gij kun: er vereekent van zijn, het zij dagen cn dagen! Het is een «Mvbcari peiijk geval vi/v iotn-uid, die uit heerlijke natuur hU'r binnentreedt on >n de bij het «onllclii button vergeleken, iiuist«.«re zalen drommen en no-g drommen om de apeei:&fe)a ziet 3 al hun aandacht per.-értigi htt groene laken en het iroldraaiondc balletje. Ik voor mij denk dao ine* D< Gencttt* Ik wett ïiie!. h«^ u ëón apoleu kan wnazlcen. Mij trekt het groene vetd meer óm het groeeo laker, I>e roofe rowrn meer dan nsite- of xti: i hart mi wroet al, waterproef. Het zijn grooie ralen, en er zijn er heel veel. Je kunt er «Joonwaudolcn, lang» io verschillende UftU, van do ëéno zaal !ei de arxleze, overal n het hotscjfdo soliouv.- spel. Kr :s venwhil in inz«<, bet mini- hangt bovun elko tafel «angegevie, bij de meeste tafel, dit 10 fr. Kr zi.u enkele hocger, «n in aparte xaèen wordi Izccarat gwpceld. i«*«N wat bij iw-Jere li<iacl>ju- wir.K meevalt: ha is huclemxal nie: makkelijk. Veer wie we*«mi «dj, wat hii 'k-t een zekorc vóórstudie oa<*iti»cir lijk. Het gr-vene laken n door lijnen in vierkante hokjes verdeeld, waarin de je tallen willokcurg versproi.! Kaan (1—Jój Nu kan je op «en zoo'n heel numwvur •"'-en, «Jan W de winst groot, maar do kans gering; er zijn allerlei andere nu r Ac ren:: rouge ou neir, op de hecle m.irc< o>> h« eert'.» «krijn, het twee«le of ,'i derde; op een hcclo lijn, n chcviil, of o V nummc». Jo kunt z«<lf van dezo nchi!lende manieren bijzonder s-oonhcllgi! combinaties ni.ik«n, maar daar hebben lielanghebbcndo, v ooruil ziende eetsfor. ook al aan geilacht, en die «rmbinalies zijn vcsrhod*n. Do hemel .weet, hos cjb croupier behalve «>p tljn vele arulere be- tigheden, hier -olc nog op kan leet- n. Hij wisselt geld voor fiche», harkt alio* waar tic* vrezen vr.oei, laat het l a!li;|# <lrooien, maar regt dan ook no-«;t iets an ders dan: „Fane-t vos jcuxe", en „Bien ne va plur.". En nieiiiarxf- an<U-rs x -gt ire*. Deze sli!rw:jgcndh<jöil geeft «en gr:-> zcligs <rn« aan li« heele proces. En voor Vervolg Stadsnieuws. VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 277 DE MINUUT DIE EEN EEUW LlJKT. tot bevordering der gezondheid in de gratische .vakken, De opening van den Bazar. Woensdagmiddag half drie is in liet gebouw „Het Blauwe Kruis" de bazar ten behoeve van 't sanatorium van bo on veno-emde verceaigisg voor een i.-iutai genoodi^deu t--e«.pcnd. Het Haarlemsch Dameskoor zong eerst onder leiding van mejuffrouw Ida Pijzei ..Nuehtstilte" on „Sterren hemel" van Henri Zagwijn. De lieer C. C. van den Borgh, de voorzitter der afdeelin^ Haarlem van bovengenoemde vereniging, sprak or 7-ljtj blijdschap over uit, dat, Mevrouw Enschedé—Kooy zich bereid had wil len verklaren, den bazar met een rede to openen. Hij verleende haar hiervoor liet woord. Mevrouw EnschedéKooy opende den boxar met do volgende rede: ..Dames en heerenHot bestuur uwer afdeeling beeft mij uitgenoodigd orn dezen bazar ie openen. Laat nifi beginnen met u allen hartelijk welkom to heet en. Het dool. Waarvoor we Idt-r bijeen zijn, behoef ik »i niet uiteen te zetten. Dat weten we. Echter, op mij rust do hoogst aangename taak, om u alleu hartelijk dank te zeggen, die kotten noch moeite gespaard hebben, om dezen bazar tot stan«i te brengen. Er zijn hi«:-r velen, die zeer veel werk gedaan hebben door bezoeken af té leggen, voorwerpen ten geschenke te vragen, wat voorwaar niet altijd een gemakkelijk on dankbaar werk ia ge weest. En dan, al de landwerken, groote en kleine, di«* alle door u ver vaardigd zijn. ook hiervoor hartelijk dank! Ook dank aan de vele firma's van hier en elders, die zoo belangeloos tal van geschenken helriien gegeven. Het i« niet doenlijk, de namen te noe men. daarom moet ik mij tot een algo- mcenc dankbetuiging In-palen. En dan ook u. dames, die al deze zaken zul len verkoopc-n. dank voor uw bereid- verklaring. Do beste wenschen voor het welslagen van uw poging. Moge gij na afloop met groote voldoening op uw werk terug zien. Do sympathie bleek zoo groot voor dik Hnar'dtnsch werk, dat ook de znstcr-afdcelingeu stoffelijke bewijzen Van waardeering. hebben gezonden, zoonis: geld van «l<- afdeelingen Amsterdam I en II. Zwolle, Zutfen en Enschedé; g e- s c li e n k e 7i van dc afdcelingon Rot terdam, Dalfsen. Den Haag, Haarlem (A.N.T.B.). Leiden en Den Haag. Ik inag niet eindigen, alvorens ook dank hebben gebracht aan hen, die door muziek err zang aan dit alles een fees telijk karakt«T geven. Hiermede ver klaar ik den bazar voor geopend. (Ap plaus). De secretaris van het Centraal le- stuur, de lieer S ScJroytévoerder, ver kreeg vervolgens het woord. ..Wij. diö een blik kuunen werpen op de ver schillende afdcelingen en huil presta ties voortdurend gadeelaan, waardee- ren dit altijd. Verleden jaar, hij mijn 1».zoek aan Amersfoort, waar even eens een poging werd aangewend om onze fondsen te versterken, trof mij wat mij thans weder hier treft: de groote sympathie buiten den kring- van ons werk". Toen spreker zag, welke oames en heeren dezen bazar organi seerden, twijfelde hij niet aan het wel-, slagen. Hij uitte woorden van lof aan hen, die voor dit goede doel werkzaam zijn geweest. Er is veel gewerkt, wat leeken niet goed kunnen opmerken, maar een blik op de stands is voor ons ueds voldoende, om te zien, hoeveel er gepresteerd is. Hot eenige tastbare resultaat voor hen bestaat in eigen voldoening. Dit moge een sober resui- Als een verdachte geur je eraan herinnert dat je vrouw voor zij uitging, gevraagd heeft of je erop wou letten dat er niets aanbrandde of droogkookte, of zooiets dergelijks. (Nadruk verboden) taat zijn. maar zi{, die weten wat dit zeggen wil. kunnen het, woardeeren- Spreker herumerde aan het doel, waarvoor deze bazar is opgericht. Wij hopen, dat ook deze bazar er toe moge 1. ijuragen, dat niet alleen de typogra- Terij in aar ook hun vrouwen en kinde ren iti den strijd tegen de internatio nale volksziekte, da tuberculose, ge- huiptn kunnen wpfden. Ook op «leze woorden volgde ap plaus. Mejuffrouw C. Vis zong vervolgens ..Droome-vronw. kont!" tan B. Fren- zel—Wegener Koopman en het Dames koor ook nog eenige liederen. Mevrouw M. Daniels zorgde voor de begeleiding. Met vee! aandacht werd de beschaafde en weiiuidende zang aangehoord cn met applaus beloond. Do bazar werd daarna voor hefc pu blic* geopend, Lazar is geopend: heden. Don derdag tot 5 nur en van half 8 tot 10 uur; Vrijdag van half drie tot 5 en vau half acht tot 10 uur: Zaterdag van half drie t«ït 5 en van 7 tot 11 u.ur. Het Tooneel VARIA IN IJMUIDEN. „DE SPAAK IN 'T WIEL". „Do .Spaak in 'l Wiel" «loet opgang bij h<r. dilcttantoridoOnoel. Driw«Ug speelde Varia te IJmuiden dit nieuwst»-etuk van mevr. van Amraers—Köller cn gistór gaf „Nieuw Leven" te Haarlem er een» opvoe ring van. „De Spnak in 't Wiel" hoeft on- getwijfeld qualiteken, dio het stuk als voorbestemd doen schijnen voor -opvoerin gen door liefliclibers. Het bevat enkele dankbare Spcclrollen, welke aan dilettanten niet al te lioogo ci-uhen c.cllfcn. Zonder «Jut hel «terke dramatische conflicten brengt liet stuk geeft tenslou» niet t don «en storm in een glas water k Spaak in 't Wiel tod» genoog on «ierhoudend om heel «en avond te boeien. Men Ter deit zich nu cn dan vooral bij «en «■.«pvoe- rmg van dilettanten, waarbij d« zwakheden van een etuk altijd sterker geaccentueerd worden dan bij beroepsspeler» dat mod«rn« vrouw als mevrouw V'an Ammers zulk* verouderde t«xmcelpoppen als U-utes over de planken heeft laten loopen on li iemand zal Do Spaak in 't Wiel zekei bot sterkste etuk van deze schrijfster noo men arooral het blijkbaar afgcrafWe slot is zeer «wak maar het stuk getuigd van tooneelflair, het heeft voor liefhebbers pre- luge, speolrollen en er komun enkele ge voelige, jnooi geschreven t«x>neeltjes voor, «iie bij goed spel ontroeren. In de teekening van Pim, «Jen zoon, :s <le sclirijf- etcr hcr-I gelukkig geweest «a» het tooneel aan de piano tusschen dezen jongen Maria Louise, wanneer Pini voelt, dat zijn kunstenaarsziel voor het eerst birgrepen wordt, is heel fijn en zeer knap geschreven- Dat toonecltje werd in do opvoering v Varia dank zij het goede spel van n juffrouw Karreman en «Iet» heer Boeree iO0k '.iét hoogiopunl van dc opvoering. Men «le, dat de zaal „gepakt" was cn het applaus na dat bedrijf was dan ook bui ten gewoou. hartelijk. or het la'.e uur moeit ik tijdens hel. 1 ia te te bedrijf vertrekken, maar wat :k van «le opvoering heb gezien, was voldoende Varia en den regisseur, den heer Boza, met het sueces geluk (e wensohen. Varia bleek de hoofdrollen in dit etuk „iel te kunnen bezetten en hierdoor kre gen wij een opvoering, die in de belangrijk- te looneelen de intenties van de schrijf eer goed tot haar recht deed komen. Vooral n de bezetting van dc rollen van den va ler cn den zoon was Varia heel gelukkig. De heer Holtslag zette (Lucas Valk, den 'iiuelitoren, robusten, maar goedharligen ken maai stevig op zijn bénnen- Die figuur lééfde «mi boeide voortdurend. Holtslag is natuurtalent, die zeldzame eigen schap voor een dilettant het tooneel weet te vullen. Hij brengt atmosfeer mee op het tooneel en als een rol zooals Lucas Valk hem ligt, treft zijn spel voortdurend door kleur en warm accent. Holtslag Dinsdag zeer goed op dreef cn hec «su was dan ook voor een groot deel aan hem te danken. Het spel van den heer Boeree is altijd li«4iter en van fijner nuance dan van den heer Holtslag en daardoor kregen wij in De Spaak in 't Wiel tuzschen den zoon en den vader een zeer gelukkige contrastwer king. BÖeree speelde de rol van Dim mei fijn h«.'grip. Hij gaf dezen onbeholpen, wat sluDgalochligcn, maar nu fond teer-gevoe- ligen jongen heel goed weer. Hij was wer kelijk een jongen zooals mevr. Boza— Peek een-meisje was cn zijn eerste scène in 111 heeft mij doen vermoeden, dat hij ook den zoo noodigen overgang om de ge- .voclcns van Maria Louise voor Pim rechtvaardigen, goed heeft getroffen. Mi-juffrouw Karreman was Maria Louise, Zij zag er charmant uit en gaf van deze rol een alleszins te-aanvaarden vertolking. De teleurstelling over de koel» ontvangst I speelde zij natuurlijk en sober en hei boofd'.ooneel in II met Pim was dank zij betder spel van teer» stemming. En hoe epoedig ha«i daar door een verkeerd accent de stemming .verbroken kunnen worden. Dal mevrouw Boza—Péek een alleraar digste robbedoes vam een Wiep» zou zijn, was te verwachten. Hoe uitstekend waren «lo tooneeltjes tusschen haar en den h<?er Booroe. Dat was telkens zoo frisch en leven «lig, dat men het epel voortdurend met ge noegen volgde. In do teekening van Daniel en de tantes ie do schrijfster het mijlst geslaagd. Het zijn alle drie ouder- welscho' tooneelfiguren en de epelere ten over bijzondere kwaliteiten van Christine Poolman bijvoorbeeld be schikken om ze ons te doen aanvaard en- De leden van Varia vermochten deze zwak heden niet weg te spelen. De tantes hadden iu hun verschijning telkens wel een dank- baar lachsucces, maar zij pasten toch eigen I lijk nicer in een etuk als Groote Stadslucht I dan in De Spaak in 't Wiel, wat voor eea groot deel aan de schrijfster wijten is. Oom Danièl had wat minder zwaarwichtig ook gerust wat jonger kunnen zijn voor i man, die nog gaarne de kat in hei donker knijpt. Als altijd was de voorstelling van Varia goed verzorgd. Het ie opmerkelijk, wat deze liefhebbers nog weten te makecn van het zeer weinige, dat hun in Thalia geschon ken wor-i:. De directie van Thai ia zal noo dig eens ook in haar eigen belang we decors mogen aanschaffen. Alle tooncelfamilies van allen rang en stand altijd maar weer in dezelfde -kamers te n huizen, het wordt voor de I.Tmuidena- i» op den duur een penitentie. Lucas Wy- bo Falck Shylock, de Matroos, overste De Nancy, zo huizen te IJmuiden allen in dezelfde kamer, achter boven, drie hoog! Mijn. compliment aan de heeren Boza en Boc-rce, hoe zij nog in elk bedrijf verschil in liet interieur wisten aan la brengen. En den heer Boza voor zijn goede regie. J. B. SCHUIL. DANSAVOND SENT M'AHBSA, Ik weet niet goed wat ik als hoofd bo-- - ven dit artikeltje moet zetten. Behoort de danskunst van deze vrouw onder „mu ziek" f Ja, in zooverre ook Terpsichore een „muziek" in engeren zin alleen do toon- kunst verstaat. Maar de meeste dansavon den brengen door de begeleiding d«m hoor der toch op min of meor bekend muzikaal lerrein; de dansen zijn gewoonlijk een po ging tot plastische uitbeelding van rhyth- me of geest van composities, die ons niet vreemd zijn. Op dezen dansavond van Sent M'Ahesa was mij alles vreemd, miste ik aanknopingspunten voor den geest. Het programma was niet duidelijk geredigeerd: de dansnummers stonden in twee kolom men, v<5ór en na de pauze, geschikt; boven kolom I met vette letters „KauücasÏ6ch Danslied", boven kolom II dko „Orgelcon cert Friedemann Bach". Maar nu de mu ziek bij al die dansnummersf Behoorden alle uil kolom I tot de Kaukasische suitet No. 1 heette „Uit «le Suite" zonder verdere aanduiding, no. 2 „Belsazars Gastmaal", no. 3 „Maangodin", no. 4 „Dana uit Aida" no. 5 „Koraalboom", no. 6 „Yaravi". Wa6 voor muziek daarbij gespeeld is weet ik niet; 't klorfk -veelal zoo'n beetje als waa zo uit 't zelfde brein ontsprotenveel kwin ten in de bas en veel chromatiek daarboven en geen spoor van melodie; wèl velerlei rbythmen. Alleen bij de dans uit Aida hoor den we wijzen van gewoner slag. Na de pauze was de raadselachtigheid minstens even groot. Een deel uit het orgel concert diende als voorspel en tevens als muzikale iilusrreering bij no. 7. „Vision dans une C3thédrale"; maar de volgende i muzieknummers konden naar hun stijl I onmogelijk van Sebastiaan Bach's meest I begaafden zoon stammen; zij hadden inte- Feuilleton Naar hot Amerikaansch vau MARY ROBERTS RINEHART. 41) Er gingen enkele minuten voorbii en mijn oogen wenden langzamerhand aan de duisternis- Toen zag ik een soort van vaag roze licht door de ramen Liddy zag het op hetzelfde oogenblik als ik en ik hoorde haar overeind springen. Op dat oogenblik hoorden we beneden de zware stem van San). ..Brandgilde hij. .,De stad staat in brand Ik zng hem in den gloed de onrü* lann inloopefl cn even later waa Ilal- sey bij hem. Alex was wakker on rende de trap af en vijf minuten na dut- dc brand was ontdekt zaten er drie vau de dienstmeisjes op hun koffer» in den tuin, hoewel de brand wel een honderd meter van het huls af was. Gertrude verliest zelden haar togen woordigheid van geest en ze holde naar de telefoon. Maar toen de vrij willige bratidwcer uit Casanova den heuvel opkwam, was de stal één vuur gloed cn stond onze auto veilig maar geblakerd op den vveg. Er ontnlofte wat- benzine net loen de brandweer aan het werk wilde gaan. wat zoowel het gebouw als hun zenuwen een flin ke schok gaf. De sta! stond op een heuvel en trok als ccn reusachtige fakkei uit den(beelen omtrek de be woners naar zich toe. Het gerucht liep dat Zonnebock in brand stond en het was onbegrijpelijk zooveel men- schen als cr inderhaast wat klecrcn hadden aangetrokken en naar den brand kwamen kijken. Ik denk dat er in Casanova niet vaak brand was en alles bij elkaar hadden ze in jaren zooveel sensatie niet gehad o'.s zo nu door Zonnehoek meemaakten. De stal was aan den westkant van het huis. Hoe het kwam weet ik niet- ra&ar ik dacht opeens aan de wentel trap en de deur. die nu onbewaakt was. Liddy was bezig mijn kleeren in lakens te 'pakken, om ze. zoo het- raam uit te kunnen gooien, toen Ik bij haar kwam, en ik kon haar slechts met moeite overhalen om er mee op te houden. ,Je moet met mij meegaan, Liddy", zei ik. Neem een kaars mee cn een paar dekens". Ze aarzelde toen ze zag dat ik int'ar den oostelijken vleugel ging en boven aan de trap bleef ze staan. „Ik ga niet naar beneden", 2ei ze vastberaden. ..Maar er is daar niemand om de deur te bewaken", legde ik haar uit. „En wie weet I -- misschien is dit wel op touw gezet om iedereen naar den anderen kant van het huis te lokken cn hier iemand binnen te Ia- ten". Zoodra ik dat gezegd had. was ik cr van overtuigd dat ik het bij het rechte eind had, en dat het misschien al te laat was. net leek mij toe, ter wijl ik st-ond te luisteren, dat ik voet stappen hoorde op den veranda, maar het viel niet met zekerheid te zeggon, omdat er buiten zoo geschreeuwd werd. Liddy stond op het- punt om weg te loopen. „Goed" zei ze dan ga ik alleen. Loop even naar de kamer van meneer Halsey en haal zijn revolver. En als je lawaai hoort schiet dnn alsjeblieft niet de trap af. denk cr aan dat ik daar beneden sta. Maak voort." Ik zette de knnrg op den grond bovenaan de trap en trok mijn pan toffel» uit. Toen stoop ik de trap af, heel langzaam, en luisterde scherp toe. Ik was zoo in spanning dat ik geen angst meer voeldezooala een ter dood veroordeelde den nacht voor dc excutie kan eten en slapen, drong er ook eigenlijk niets meer tot mij door. Daar was ik al overheen. Onder aan de trap stootte ik mijn teen tegen lTalsey's groote stoel en moest- even op één been blijven staan tot de pijn wat- zakte. En toen wist ik, dat ik gelijk had gehad. Iemand stak een sleutel in bet- slot en draaide er aan. Om de een of andere reden weigerde het slot en werd de sleutel weer terug getrokken. Er klonk buiten gemompel van stemmenik had nog maar een oogenblik. Bij een volgende poging zou de deur waarschijnlijk onen gaan. Dr kr-sur gaf een flauw schijnsel op de trap en op dat oogenblik kreeg ik opeens een ingeving. I)e zware stoel vulde bijna de heele ruimte tusschen de trapleuning en de deur. Met- een vaart keerde ik do stool op zijn kant. tegen do deur aan. met de /pooten tegen dc trap. Ik hoor de Liddy gillet, en toen kwam ze de trap af 'hollen met de revolver recht- voor zich uit. „Goddank", zei ze met trillende stem. -ik dacht al dat n viel." ..Ik wees op dc deur cn ze begreep mij. ..Roep naar buiten uit de ramen ann den anderen kant van het huis", fluisterde ik. ..Hard loonen. Zee, dat- ze onmiddellijk moeten komen." Toen sprong ze niet twee treden tegelijk de trap op. Blijkbaar liep ze tegen de kaars aan. want die ging uit en ik bleef in het donker achter. Ik wns werkelijk ongcloofelijk kalm. Ik herinner me dat- ik over den stoel heen stapte en mijn oor tegen de deur hield cn ik zal nooit vergeten dut hij een paar centimeter openging in het donker, omdat er van buiten hard te- f;en gedrukt werd. Maar dc stoel hield iet uit. hoewel ik een van de pooten onheilspellend hoorde kraken En toen brak opeens met veel luwaai het raam van het speelzaaltje. Ik hield mijn vinger op den trekker vau de revol ver en toen ik door den schrik op sprong, ging het schot- af, recht door de deur. Buiten vloekte er iemand hardgrondig en voor het eerst kon ik verrtsan wat er gezegd werd. Alleen maar een schrammetje De mannen zijn aan den anderen kant van het huisEn nog een heele- boel ruwe woorden, die ik maar niet op zal schrijven. Dc stemmen waren nu vlak bij het kapotte raam en hoe wel ik heftig beefde, was ik vastbeslo ten om mij te verdedigen tot er hulp kwam. Ik liep een paar treden de trap op tot ik in het speelzaaltje kon kij ken, of liever er doorheen, naar het raam. Even later zwaaide er een klei ne man zijn been over het kozijn en kwam de kamer in. Een oogenblik raakte hij in bet gordijn verward toen keerde hij zich niet naar mij maar naar de deur van d«? biljartka mer. Ik schoot weer en er vielen schel ven van glas of porselein op den f;rond. Toen holde ik de trap op^en angs de gang naur de hoofdtrap. Daar stond Gertrude cn luisterde waar de schoten vandaan kwamen en ik moet- er wel raar uitgezien hebben, met, mijn haar in paviljotten, m'n ki mono opn> zonder pantoffels en met een revolver in mijn hand geklemd. Tijd om te praten had ik niet 7r klon ken beneden in de hal voetstappen en er rende iemand de trap op. Ik geloof dat. ik gek geworden was. Ik hing over de trapleuning cn sohoot weer. Bereden gilde Halsey tegn me. ..Wat doen jullie daar boven?" schreeuwde hij. ..Het scheelde een haar of ik was geraakt". En toen zakte ik in elkaar en viel flauw. Toen ik weer bij kwam was Lidd* bcr-tr .-"b' «lapeu met eau de cologne te wrijven en het onderzoek was in vollen gang. De man was verdwenen. De stal brandde tot den grond af, terwijl de toeschouwers juichten bij eiken balk die cr viel en de vrijwillige brand weer het vuur met een tuinslang be sproeide. En in het huis doorzochten Alex en Halsey ieder hoekje van de benedenverdieping, zonder iemand te vinden. Dat- ik de waarheid sprak bleek uit hefc kapotte raam en den stand van den stoel. Het was bijna onmoelijk dat de onbekende boven had kunnen komen. Hij had de hoofdtrap niet ge bruikt. er was in den oostelijken vleu gel geen trap naar de bovenverdie ping en Liddy had in den westelijken vleugel aan het raam gestaan, vlak bij de bcdiendentrap. Maar wc gingen toch niet naar bed. Sam Bohannon en Warner hielpen ook zoeken én alle kasten werden nauwkeurg nagezien. Zelfs tot in de kelders zochten we, maar zonder resultaat. In de ooste lijke deur was een gat waar mijn kogel er doorheen was gegaan, Hefc gat zat- nogal laag en we vonden den kogel in den vloer van de veranda. Een paar roode vlekken wezen er op dat inijn schot zijn uitwerking niet had gemist. «Wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1925 | | pagina 5