HA APT TTIVT'S DAGBLAD DINSDAG 10 NOV.
HET TOONEEL
CABARETS
Ver. Rotterdamsch Hofstad- De acht vroolijke kameraden
Tooneel en Jacob van Lennep
1925 stemming in de zaal bleef, ook
al er op het tooneel niets gebeurde.
Toen ik wegging, begon juist he:
bal! Ach. toen voelde ik het pas goed
jk ben toch niet de gelukkigste mensch
in Haarlem, ondanks mijn 2 cabarets!
KAN DAT?
Wanneer Freud nooit was g ren,
dan had men hem voor tooneclschrij»
vers moeten uitvinden! Welk een for»
tuintje voor de schrijvers, dat Freud
met zjja theorie juist verschenen is op
het moment, dat de „ontrouw" op het
tooneel 'n beetje vervelend, ja zelfs
„wat aftandsch" begint te worden. Nu
kunnen dc schrijvers haar weer in den
droom doen opleven, dan lijkt zij weer
geheel frisch en nieuw. En. zult u zeg»
gen. dan is het ook nooit zoo erg, want
wie is er tenslotte voor zijn dr- omen
verantwoordelijk: Ja. ziet u. maar dat
staat nu sinds Freud nier meer zoo hee»
lcmaal vast! Als in den droom net ..on»
derbewuste" van ons tot uiting komt,
dan gaan wij niet meer zoo hcclcmaal
vrij uit en dan zal ook Marianne Saul»
nières zich af te vragen hebben of er
in haar diepste wezen niet iets is. dat
haar dreef tot haar escapade naar Mi»
ehel Vandrennes. den modernen Don
Juan. al doet zij dit dan ook maar
in haar droom.
Molnar heeft in zijn „Sprookje van
den Wolf" ongeveer hetzelfde gegeven
behandeld als André Birabeau in zijn
blijspelletje „Est»ce possible"? Ook hij
spon de motieven van het eerste be»
drijf in de tweede acte in een droom
op fantastische wijze verder uit om in
III weer tot de werkelijkheid terug te
kecren. maar hoeveel knapper was zijn
„sprookje", van hoeveel meer fantasie
getuigde het! De groote fout in „Kan
dat?" is, dat de droomstemming in het
tweede bedrijf absoluut ontbreekt Wie
Valatin niet en profiel zag en dus den
bobbel op diens neus niet opmerkte,
voelde eigenlijk in niets althans niet
voor dat Valatin als knecht met de plu»
meau opkwam dat wij plotseling in
den droomtOv tand overgegaan waren.
Er zat absoluut geen stemming, geen
sfeer in dezen droom, het was alles
veel te nuchter en gewoon, de schrijver
heeft ons geen moment op de vleugels
van den droom naar boven gevoerd.
Heel dat tooneel bijvoorbeeld tusschen
Michel den don Juan en Valatin
den man. die alles brak was zuiver
een voortzetting van I; het was de»
zelfde soort dialoog, het waren dezelf»
de soort geesfgheden. het was alles van
een voor een droom absoluut onaan»
nemelijke consequentie! Er zat geen
oogenblik de stuwing in van den
droom, die plots van het eene onver»
wacbte naar het andere voert. Wanneer
wij aan „Het Sprookje van den Wolf"
terugdenken aan de wijze bijvoor»
beeld, waarop Molnar de hertogin als
een prachtige droomfiguur in de han»
deling weet te betrekken dan voelen
wij pas goed, wat hier ontbrak, om nu
maar niet eens van Uitkomst, Hanne»
ke's Himmelfahrt en Srrindberg's
Droomspel te spreken. Wanneer een
schrijver ons in de wonderpaleizen van
den droom wil voeren, dan moet hij er
ook de fantasie voor hebben. Zoo niet,
can doet hij verstandig maar veilig op
de aarde te blijven. Nu was heel die
droom eigenlijk niets dan een voor de
malhouderij, waarin niemand gelooven
kon. Het bleek mij zelfs, dat er men»
schen in de zaal waren, die pas in het
derde bedrijf tot de ontdekking kwa»
men. dat wij in II „gedroomd" hadden.
Wel een bewijs, dat heel die droom een
mislukking was.
Het eerste bedrijf was vrij leeg en
erg onbeduidend. Wat zou heel die acte
geweest zijn, wanneer Cor van der Lugt
Melscrt niet elk zinnetje, zóó gelan»
ceerd had, dat men werkelijk nog ging,
gelooven, dat Birabeau verbazend» ge es»
tig was. Het bleef echter om in den
taartjes»stijl van den schrijver te b'ij»
ven slagroom. Het tweede bedrijf
was kortweg vervelend on pas in III
kregen wij even goed blijspel te zien,
maar toen zakte ook het gordijn en
was het stuk uit.
Ook de regie heeft bohalvc in het
suggestieve decor en het feëerieke toi»
let van mevrouw Van der Lugt Mei»
sert geen moeite gedaan om in II de
droomstemming maar eenigszins te be»
naderen. Reule speelde zoo zwaar, dat
wij meer aan mist dan aan de ijle sfeer
van het droomenland dachten en ook
Annie van der Lugt Melsert»van Ees
bleef soliede aan de aarde gekluisterd
en van zweven op de vleugelen der
droomfantasie was geen sprake.
Eigenlijk konden wij Zaterdag alken
het spel van Cor van der Lugt MeUert
en Piet Bron geheel waardeeren. Cor
van der Lugt speelde den echtgenoot
en dokter zonder praktijk voortreffe»
lijk. Het is bewonderenswaardig, hoe
hij elk ook het meest onbeduidende
zinnetje zoo weet te ze_ggen, dat
je er om lachen moet, of je wilt of niet
En het klinkt altijd dood»gewoon en r.a»
tuurlijk. het is nooit geforceerd. Heel
mooi speelde hij de scène in III, wan»
neer hij zijn vergissing inziet en hij
voelt, dat. hij zijn vrouw ongeschonden
weer terug heeft.
Mevrouw Annie van der Lugt Mei»
sert»van Ees och, wat een lange
naam vergeleken bij het vroegere korte,
zooveel zeggende Annie van Eesheb
ik het meest gewaardeerd in haar ge»
sprek met Monique in I. Toen klonk
haar verontwaardiging over het be»
drog van haar zuster wel heel zuiver
en oprecht! Dat was innig en mooi! Piet
Bron maakte van den meneer, die al»
tijd alles breekt, een vermakelijke fi«
guur Van de anderen valt niets bijzon»
ders te zeggen.
Na de pauze kregen wij een stukje
in 1 bedrijf van Alfred Sutro: „Dat
Huwelijkmoet voorkomen wor»
der.." Sutro heeft beter navranter en
ook geestiger een»acters geschreven
dan dit niemendalletje, aat in zijn g^»
geven vrij gezocht en in de uitwerking
nu niet bepaald overmatig oeestig is.Het
gaf Rie Gilhuvs. gelegenheid een En»
gclsche Jcoriste" zeer raak en luimig
te tvpeeren. Een geao--en om te zien!
Jacques Reule bleef Js de advocaat Si»
iron Free n oubbelen zin de mindere.
De r.amea Cor en Annie van der
Lugt Melsert die wij hier in het
vorige seizoen maar al tc zelden op de
programma's hebben gezien hadden
vrij veel publick getrokken. Of de
avond heeft gebracht, wat men er van
verwachtte? ik heb dikwijls krachtiger
en spo.ntar.er applaus gehoord, wan»
neer het Hofstad»Tooncel in onzen
Stadsschouwburg speelde.
J, B. SCHL1L.
In Berlijn heb ik eens kennis gemaakt
met een muziekcriticus, die op één
avond soms vier concerten „aftufte".
Om 8 uur zat hij in de Bechsteinzaal
en hoorde hij de Chaconne voor viool
van Bach, om half sprong hij ia
zijn taxi ea snorde hij naar dc „Phil.
harmonie", waar hij nog precies op tijd
aankwam om het vijfde piano.concert
van Beethoven te hooren; of 9 uur
zat hij al weer in dc kussens van zijn
auto gedoken om 5 minuten later op
te duiken in een concertzaaltje in
Berlin West. waar hij naar ecu strijk»
kwartet van Mozart luisterde cn om
half tien was hij present in eeo zaal fa
Berlin Oost, waar een ionge zangeres
liederen van Hugo Wolff zong.
Zoover zijn wij hier nog niet,
wat niet is kan komen, als wij
Groot»Haarlem zijn! Gisteren had ik
al naar 4 cabarets kunnen gaan. want
het was alles cabaret, dat de klok
tc Haarlem sloeg; cabaret in ons stads,
theater, cabaret in dc gemeentelijke
concertzaal, cabaret in c'cn schouwburg
Janswcg. cabaret in café Modern!— En
dan klagen zij nog wel eens, dat er in
Haarlem niet genoeg „lichte kunst"
gegeven wordt!
„L'appétit vient en mangeant!" of in
het HolLandsch gezegd: „al etende
komt de trek!" Tot nu toe was tk te»
Treden met één uitgang op één avond,
maar daar heb ik nu niet meer genoeg
aan! Ik heb nu den smaak eerst goed
te pakken! Daarom ben ik gisteren
naar twee cabarets gegaan, en ik
den tijd al in het verschiet, dat ik
de andere twee ook nog maar bij»
neem.
Wie is dc gelukkigste mensch
Haarlem? Vier maal meer plezier dan
een gewoon sterveling— wat 'n be»
staan, niet waar?
Om 8 uur dan zat ik in den Stads»
schouwburg; 70 menschen en 700 leege
stoelen; om half 10 in «n^e concertzaal
79 leege stoelen en 700 menschen.
Daaruit volgt dus, dat in de Concert»
zaal liefhebbers optraden en dat
den schouwburg ..arristen"van beroep
aan bet woord waren De dames en
heeren, die in den schouwburg
„blijde kunst" brachten, voerden
admiraalsvlag in top. Maar de admi»
raai was niet aan boord! Die zat in In»
dië. Het was dus wel te verwachten,
dat het publick niet zou vechten om
plaatsen op het Wilsonsplein. Onze
schouwburg is toch al niet het meest
geschikte gebouw voor „cabaret"
wanneer dc zaal dan nog stampkeg is.
dan wordt dc stemming bepaald kat»
terig al doet de conférencier was
het de heer De Haas! ook nog
zijn best, om ons „er in te brengen".
En laten wij het tok maar bekennen,
het was wel erg voelbaar, dat de admi»
raai niet aan boord was. Hoe weet
Pisuisse dadelijk bij zoon eerste num»
mor: „Met z'n allen om het klavier'
stemming te brengen. Nu leek .het, of
de „vroolijke" kameraden allen zoo van
een begrafenis afkwamen. Kom. da»
mc6 en heeren, als je „blijde kunst"
wilt brengen, zet dan ook blijde ge»
zichten! De -temm ng bleef in het be»
vrij mat Meijer Hamel heeft niet
voldoende stem om zijn liedjes voor te
dragen ea brengt ook niet andere ta»
1 enten mee om dat gemis te doen ver»
geten. Mia van der Eynden is inx het
cabaret „vlecsch noch visch". Zij
ccft als liederenzangcres tusschen
het cabaret en de concertzaal. Voor
het cabaret is haar voordracht te
koud, te doodsch, voor de concertzaal
haar stem te scherp.
neer ik Mia van der Eynde..
een raad mag geven, is het deze: gooi
al die cude-wctsche Tosti's en collora»
tuur. wij in de concertzaal toch
e'er booten, over toord en
tracht eenvoudige cabaretliedjes te zin»
gen met charme en gratie!
Frans Daum bracht met zijn „Satans»
liederen" wat nieuws In het cabaret.
Daum heeft een goed. geschoold geluid
beschikt als acteur over een goede
plastiek. Vooral het eerste en derde
satanslied waren heel goed! Van het
tweede de bekende Serenade
hebben wij herinneringen, die Daum
niet kon „wegzingen". Voor Frans
Daum was het arstistieke succes.
En Roedi Roeten, de snelteekenaar en
caricaturist, dien wij hier al meer in
Haarlem hebben gezien, was de eerste,
die werkelijk het contact met het pu»
bliek kreeg. Vooral zijn caricaturen
van personen in de zaal waren zeer
gelukkig. En de teekening van het
„fordje" met het doorgezaagde wees»
meisje er in, dat uit 3 willekeurige
kronkelingen ontstond, was een staaltje
van handige teekenkunst. Zoodat, toen
wij den schouwburg verlieten, Roedi
Roeten voor een goede stemming in de
zaal gezorgd had.
In dc concertzaal behoefde ik niet te
vragen, of de stemming er was. Die is
er trouwens bij Jacob van Lennep al»
tijd. onverschillig, wat cr op het too»
necl geboden wordt. Het programma
gaf „clck wat wils cabaretliedjes van
mevrouw Co van den Berg—de Mun*
nik. 'n paar vroolijke voordrachten
van een meneer, die er bij het publiek
den gang wist in te houden, het vo»
caal kwartet Euphonia, dat zooals bij
innen»kwartet gebruikelijk is
kring geschaard stond, alsof het
op het open graf van een vriend noten
n'.cngde op de baar, tableaux vivants,
die fragmenten uit Faust heetten voor
;e stellen, het accordion gezelschap
Crescendo, dat opgewekte muziek te
hooren gaf en aan het slot 8 jonge
dames, die. onder leiding van den heer
F van den Berg, als 8 „excentric girls"
een ballet d' amour dansten, alsof
eiken avond niet anders deden. Moet
ik nog zeggen, dat Euphonia, dat zeer
zurver zong, me: „O Pepita" weer een
rcuzensucces had, dat Crescendo met
V:neta«k!okken een even stormachtig
ipplaus inoogstte en dat ook de ta»
tlcaux die ik persoonlijk minder kon
waardeeren ook zeer in den smaak
velen? The famous banjo spectacles
band waar halen de menschen alle
namen tegenwoordig zou gauw van»
daan? onder Jaap Soclloart zou
Jack bij zoon famous band niet beter
klinken dan het doodgewone Jaap?
the famous band dan, zorgde er voor.
J. B. SCHUIL.
MUZIEK
ALLIANCE FRAN9AISE.
Uitvoering van Fransche
muziek.
De afd Haarlem der Alliance Fran,
ïaisc .organiseert voor hare leden gere»
geld avonden waarop conférenciers een
of ander onderwerp behandelen. Soms
ligt dat op muzikaal terrein, en wordt
door muzikale voordrachten toegelicht-
Maar gisteren ontbrak de conférencier,
was de muzikale voord:acht het eenlge
En de gemeente, belangstellend
kunstzaken als steeds, was cr als de
kippen bijeen muzïekvoordracht,
zonder cursus of conferentie, dat 's
een toncert dat 's een publieke verma»
kelijkheid daar is wat van te halen!
Of 't al uitsluitend voor leden toegan»
kelijk is cn niet tegen entree, doet er
niet toe de leden betalen toch ook
contributie, net zoo goed als die van
Bach of Toonkunst of H. O V- Daar
worden nu wel uitsluitend concerten
gegeven cn ook losse kaarten verkocht,
maar wie op zulke kleinigheden let is
een muggenzifter en geen Magistraat
van groote lijn.
En zoo geschiedde het dat dsnk zij
de wijze belastingpolit— k elk lid der
A f. gisterenavond een kwartje belas»
ting moest offeren en de Gemeente
heeft weer een vijf en twintig gulden
aan de kunst verdiend.
Maar ik zou der A. f- in overweging
willen geven laat er in 't vervolg een
kleine conférence bij houden dan heet
de -muziek toelichting en is de open»
bare vermakelijkheid cr af-
Zooals gezegd voerder. Mej Coba
Swaan en de heer Herman Levdensdorff
een Fransch programma uit. Allereerst
ccn Sonate van Guy Ropartz, op een
populair Bretonsch lied gebouwd werk
uit de school van César Franck. maar
dat van den mecs'-er noch in klaarheid
van bouw, noch in bezonkenheid of
fraaiheid cn warmte van melodick ook
maar benaderend Een drukke, romme»
lige pianopartijde viool meestal fa
lange cantilenes zich bewegend, maar
cantilenes, die althans bij een eerste
hooren weinig tot het gemoed spreken.
De open vleugel klonk in dit werk te
luid.
Voor piano»solo droeg mej- Swaan
een Esquisse van Roger—Ducasse en
de Pavane sur u'ne Infante défunte van
Ravel voor; technisch correct maar wat
massief en zwaar; 't leek eer Reger
dan Ravel Ook leek de klank van den
vleugel voor dergelijke muziek minder
geschikt. Daarna was Saint»Saëns aan 't
woord, de man die in kristallijn»door«
zichtige vormen steeds muziek wist te
geven die niet altijd diep is maar tel»
kens weer door geest, frischheid cn be»
valligheid bekoort en bovendien aan
het karakter van de instrumenten zijner
keuze voortreffelijk is aangepast- Lcy»
densdorff speelde van hem het Urne»
lijk weinig gespeelde Morceau dc Con»
cert me; gratie, volmaakte technische
beheersching en innemende toonschoon
heid mej. Swaan interpreteerde dc or>
kestpartij aan het klavier- En na de
pauze gaven beide kunstenaars het
onvergankelijke, voor ons reeds in klas»
sieke schoonheid prijkende werk van
den grootmeester der jongere Fransche
muziek de Sonate voor piano en viool
César Franck. Er heeft zich van
dit werk langzamerhand een standaard»
opvatting gevormd waarvan de repro»
ducties slechts in kleinigheden afwijken-
Laat ons dus volstaan met te consta»
teeren dat de beide uitvoerenden aan
het schoone opus alle recht deden wc»
dervaren slechts had ik het pcdaalge»
bruik der pianiste hier cn daar wat an»
ders, en over 't geheel wat spaarzamer
gcwenscht. Technische uitvoering cn
ensemble daarentegen waren zonder
oorbehoud uitstekend. De vleugel was
wijselijk dicht gedaan.
De voorzitter der afd. Haarlem van
de A. f-, de heer Sauveur. de geestige
causeur, die den avond met welgeko»
zen woorden ingeleid had, dankte de
artisten voor hun superieur spel, en
er o.a- op hoe Hollandsche artis»
ten op een Duitschen vleugel en een
ïtaliaansche viool Fransche muziek
hadden vertolkt op een wijze, die de
schoonste illusies van internationale
verbroedering wekt Bloemen waren er
voor de pianiste, levendige bijval voor
beide kunstenaarshet charmeerende
woord dat dc bijeenkomsten van de
A- f. steeds opluistert ontbrak niet
een in alle opzichten welgeslaagde
avond-
KAREL DE JONG-
GEVONDEN DIEREN EN VOOR»
WERPEN. Terug te bekomen bij:
G. van 't Hul, Saenredamstraat 68, rij»
wielbcl A. v. Andel. Rosehaghcstraat
46, Engelsch leesboek. J. v. d Kroft
de Clercqstraat 113, herdershond Ten»
deloo, L. Wijngaardstraat 6, hondje
(zwart) Fauna. Postkantoor. Ged.
Oude Gracht hond (herder) Fauna. J.
v. Aalst, Boogstraat 30, dameskousen-
Visbeek, Lange Annastraat 36, zw witte
poes. Fauna. Ran, Hofdijkplein 43, grij»
zh poes. Fauna J. Vederman. Ged-
Oude Gracht 79, portret. Politiebureau
Smedestraat pakje met gabardinelapjes.
A. Bosse, Barteljorisstraat, Lips' sleu»
tel. T. H v. Aalst, Iepenstraat 32. Scho»
vulpenhouder. J. Westerhof. Bre»
derodeweg 31, Santpoort, vulpenhouder.
Langerak, Omvalspoort 6, rijijwielbe»
lastingmerk Nachtveiligheidsdienst,
Raks 32, seintuur (geruite stof) Staals,
Barbarossastr 5, gummijas Voogcl,
Lcidschcplein 50. herdershondjeC-
Lahey, Gewcerstraat 23. kinderhand»
schoen A. Jonkers, Schotcrw»:g 64 zw„
horloge met kettingM- Neüssen,
Gasthuissin gel 8, dames regenjas: Dijk»
man. Brandstraat 2. zwart witte poes
v. Schaik, Zijlwcg 25. werkkaart (tram):
C Dricssen. De la Reystraat 7, rijwiel»
lantaarn; Vreeken, Gasthuislaan 139,
knipmes G. Loevezijn. Raamsteeg 14.
studentermuts Polvliet, Hooin arkt
rijwiclpomp Duyzer. K'rverparkstraat
5. damesportcm .nnaie n inhoud G
de Vries, Witte Heeren-.' f). m-t K-
I
sloot, Zomervasrt 1 B. paraplule L-
.-Rejméveld, Korte Poellaan 29 rd. porte»
I monnaie met inhoud Dir. Theresia»
school. Kleine Houtweg 22, reticule A-
Berendes, Slachthuisstraat 93, rijijwiel»
belastingmerkB- de Bruin. Zuidpol»
derstrftt 15. rgwielbelastingmerkPo»
litiebureau Smedestiaat, riempjes W.
Kroonsberg, Doelstraat 10, ringetjev.
d. Berg, Korte Hofstraat 9 d, spoor»
boekje Dollee, Witte Heerenstmat 19,
jongensschoen P. Hofmans, Kenne»
nierstraat 12 werkjasje
HAARLEMSCHE ORKEST VEREENT
GING.
Men schrijft ons:
Morgenavond brengt de H.O.V. op
veelvuldig verzoek een prachtig Opera»
programma ten gehoore. Op vcelvul
dig verlangen is het bestuur er toe
overgegaan om de avondconcerten om
kwart over acht te doet beginnen.
Waren dc laatst gegeven concerten
zeer goed bezocht, nu kunnen de vele
verzoekers eens blijk geven van hunne
waarachtige belangstelling in de H.
O, V.
Een concert waarop zullen worden
uitgevoerd:
Carmen, Mignon. Faustballet, Ouver»
ture Teil, Gioconda en Traviata, on»
der leiding van L'ico Gerharz; is er
nog meer te verlangen?
Ja, toch nog; Een marsch finale,
maar die komt ook!
Het wordt natuurlijk een uitverkoch»
te zaal, naai dus van tc voren uwe
kaarten bij Alphen imr en Langcvcld
in ge voo .mt telei telling.
KAMPERSTRAATVEREENIGING.
Zooals wij de vorige week reeds me»
dedeelden. wordt cr in de Kamper»
straat een winkelweek gehouden, van
13 tot 20 November a.s. Dat deze nog
al grootsch wordt opgezet, blijkt dat
niet minder dan 25 prijzen voor het pu»
bliek worden beschikbaar gesteld: door
hun inkoopen te doen bij dc deelnemers
zijn deze te veroveren. Verder nog drie
geldprijzen voor het beantwoorden der
vraag: Wat is cr in het korte bestaan
der Kampcrstraatvcrccniging ont»
staan?
Van het antwoord ligt in iedere eta»
lage een letter zichtbaar.
Terwijl tevens nog een prijs wordt
verloot onder hen die hun stem uitbren»
gen over de mooiste etalage.
Dat er dus veel publiek naar de Kam»
perstraat zal gaan cn daar hun inkoo»
pen doen is vrij zeker.
PERSONALIA.
Op het tweetal voor predikant bij
de Chr. Ger. Kerk te Zaandam komt
voor Ds. A. Zwiep, tc Hillegom.
HOLLANDSCHE AVOND TE
DEBRECZIN
De Hongaarsche Csokoucy»vc:eenl«
ging te Dobreczin zal een literaire
avond organiseeren met een program»
ma, dat heelemaal op Nederland be»
trekking heeft. De schrijfster Dina van
Schaick—v. d- Boon zal ni het Hon»
gaaisch een voordracht over dé Neder»
landsche letterkunde houden.
NIEUWE"UITGAVEN
OPSTELSCHRIFTEN.
Bij N'ijj£ en Van Ditmar'a Ultgc.
vers Mij. verschenen 4 practische opstel»
schriften voor de lagere school, samen»
gesteld door G. A. Alders- De aardige,
gekleurde tcckeningen, die als onder»
werp moeten dienen voor de opstellen,
zijn gemaakt door Hetty Barel, Tj
Bottema en Jtan Wiegman.
LETTEREN EN KUNST
ONDERSCHEIDING GEWEIGERD.
Het Binnenhuis zond ondergaand
schrijven aan den President van dc Int.
Jury van de Internationale Tentoonstel»
Ling van toegepaste kunsten 1925 Pa»
rijs:
„Wij hebben de eer u mede te dce»
len. dat wij dc zilveren medaille wen»
schen te w-ciqcren. welke de jury van de
Internationale Tentoonstelling van Toe»
fepaste kunsten eh industrie tc Parijs
925" heeft toegewezen aan 't Binnen»
huis en Jac, van den Bosch".
WEDEROPTREDEN VAN MEVR.
VAN EYSDEN-
De Nieuwe Crt. meldt, dat mevrouw
Van Eysden nog dit seizoen als gast
zal optreden bij het Rotterdamscbe
Hofstad>Toonccl
KOLONlëN
BRAND OP DEN BERG TJERIMAI-
CHERIBON, 9 Nov. (Aneta). Een
weck geleden is op den berg Tjerimai
brand uitgebroken van grooten
omvang- Duizenden kampoengbewo»
ners werken mede, om het vuur te
hlusschen. Reeds zijn 2300 bahoe bosch
verbrand. Door den sterken wind voort»
gedreven bedreigen de vlammen thans
ook de lager op de hcRingen gelegen
bosschen. De aangerichte schade is ge»
wcldig.
BRAND OP EEN RUBBERONDER-
NEMINC
BANDJERMASIN. 7 Nov. (AneU) Op
d« codemenung Per*bij Baadjor-
nm-sin rertiran»i-J«ni 30 bahoee rubber.
De adminmtrateuT. de heer De Vries.
a!oee. tijden* den brarai, een hom pro
vocerende koelie en deew»«e een
sla* in den nek met een stuk hout. L>e ad
wiuolrJUeur vluchtte, achtervolgd door
eirea honriord koel:**. naar 11 ju huis,
waar hij formoel werd belegerd. De politie
arrest eer-Je i«»n be-'varao'.s.
De bevo'Jiang (m tegenstelling met de
waars»-hijni .k van Jv»* geïmporteerde
koelies) hielp dadelijk met het blus-
schen van den (paod. De reputatie, welke
uitgaat van den administrateur, ia die van
een humaan chef.
VERLAGING PREDIKANTSTRAC»
TEMENTEN'. Het ministerie van
predikanten der Geref- Kerk van Am»
sterdam heeft bij den kerkermad een
voorstel ingediend om over te gaan t-»t
verlaging van de predikantstractcmen»
ten De kerkcraad heeft dit voorstel
aangenomen-
BURGERLIJKE STAND
BENNEBROEK.
Bevallen: M. J. v. Lieropv. d. Reep
dochter.
HILLEGOM.
Ondertrouwd: G. Dedcl en C. A. M.
Burger, J. A. O. Rutten cn P. A. Kok»
kelkoren, H. Schniedewind en J. Sa»
lier.
Bevallen: L. Bijl van Dujjvenbode
van der Jagt z. C. WalkersKockel»
koren z. D. L. van TilLano d. M.
GerritsenEeftink d.
Overleden- J. van der Jagt, m. 74
Jaar.
VELSEN.
Bevallen: P. van Son—Koppelman d.
M. J. van der PlasKroon d. C. Broek
van den Boogaard z. C, Jeanmga
Menke d.
Ondertrouwd: A. Hoenderdos en M.
N. B roe-ze, J. Guyt en J. Maagdelijn,
P. Wijkor en C. E. van Os, P. van
der Steen en P. Zwart W. C, Post en
P. C. Maarschalk. J. Clots en G. Th.
Kroone, G. J. Hutjes en C. J. Schuiten,
H. Sukkel cn T. Blok, J. J. Wczelman
co L. Gravcmaker.
Getrouwd: J. Zwart cn M. van Duyn
W. C. v. d. Wcrff en E. Bruyn, C. Th.
Verdonk en M. A. Landgraaf.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
a 60 CsnU per regeL
WRIJFWAS
V voor vloeren en meubelen
Da heerlyke zuivere ter*
pentynwos van de Erdal
fabriek te Amsterdam
lans cnDcnncn^cur in Huis
KERK EN SCHOOL
MARKTN1EUWS
BEVERWIJK.
Marktbericht van 9 November 1925.
Spinazie per kist f 1—2.
Andijvie per kist f 0.701.10.
Raapstelen, 100 bos f 5.
Koolrapen per ILL. f 2.20.
Wortelen per 100 bos f 1218.
Idem per K G. f 0.04.
Bieten per 100 f 23.
Schorscneeren per bos f 0.15.
Aardappeleo, klei, per K.G. f 0.05—i
f 0.07.
Idem, zand, per K.G. f 0.10,
Spruitjes, per K.G. f 0.100.15.
Boerenkool per bak f 0.500.70.
Roodc kool per 100 f 68.
Witte kool per 100 f 7-
Savoye kool per 100 f 7—10.
Bloemkool per 100 f 15—25.
Uien per K.G. f 0.07.
Prei per bos f 0.14—0.20.
Sla per 100 krop f 2.
Pieterselie per bos f 0.05.
Selderie per bos f 0.050.08.
Appelen per K.G. f 0.140.24.
Peren pér K.G. f 0.250.45.
Druiven per K.G. f 0.700.80.
AGENDA
DINSDAG 10 NOVEMBER
StadïfehouwburgN. V. Het Schouwtoo-
w-el: „Al* do Zon opgaat", 8 uur.
Sdiouwbuzg Jarrswcg: Allerzielen, 8 uur.
Bioscoopvoorstellingen.
Cabaret Modem. Daneen. Optreden van
verschillende artisten.
"WOENSDAG 11 NOVEMBER
tSadeeehoowbuig: N.V. Eet Nlecwa
Neder 1. Tooneel: De Baae zoekt 'n vrouw
8 uur.
Brongehouw: Kunstveiling (Schilderijen)
10-50 uur.
Theater „De Kroon". Groote Markt, Bios
coopvoorsusllrng 2.30 en 8 uur.
O in oma Palace. Groote Houtetra*»: Bloe-
coopvoorstelling 2~5<J en 8 uur.
Luxor Theater: Bioec 00 pvoore telling.
2.30 en 8 uur.
BeaU Theater. Klein* HouUima». Blow
eoopvoorete'iling 230 en 8 uur.
Cabaret Modern. Dansen. Optreden van
verschillende artisten.
DE AVONTUREN VAN SNUFFEL GRAAG EN KNAGELIJNTJE
VOOR DE KINDEREN
Onze water«auto werd nu door een
groot plompenveld getrokken. Pracht!»
ge groote gele bloemen stonden boven
het water cn vlak daarop lagen glan»
zend groene bladeren, net zoo groot
als onze eigen auto.
„Dat is het kostbaarste» hoekje van
mijn tuin", zei de BaroD. „Eiken mor»
gen worden die bladen met olie glan»
zend gesmeerd. Zoo glad zijn zc, dat
de waterdruppels er op blijven drijven.
Zie zc maar eens schitteren. Net dia»
manten zijn het".
Plotseling was het alsc* het hevig bc«
gon te waaien en vlak bij ons streek
Storch! de ooievaar neer. De kikkers
schrokken hevig. Zelfs Baron van Wor»
kenburg verloor opeens al zijn deftig»
heid. Want van Storch. jen grootmoor»
der.aar, waren alle kikkers bang.
De zes kikkerpaarden verdwenen zoo
snel ze konden ondei water en trokken
ons bootje mee. Daar gingen we allebei
het water in. Alleen de Buron wist zich
te redden. Hij greep zijn hoed met hei»
de handen vast en nam een geweldige
sprong. Behouden kwan hij op den
kant Maar wij konden ons niet red Jen»