HAARLEM'S DAGBLAD HET TOONEEL KETTNER DINSDAG 16 MAART 1926 TWEEDE BLAD ONZE TOONEEL-DILETTANT' N EMMY WITTEVEEN Emmy Witteveen als Julie in „Dokter Klaus" Toen Emmy Whtevcen ©enige jaren geleden te Harcndcrmclcn. •j-.u dorpje in de buurt van Groningen, de rol van Li*e in Boete speelde, waren er too vallig cenige heeren uit Groningen in «Ie zaal aanwezig. Het spel van mejuf* frouv.- Witteveen, hetwelk ver boven dat der anderen uitstak, viel hunnnmid» dcllijk op en zij waren dan ook van mecning, dat een zoo goede kracht niet voor het toonccl verloren mocht gaan. Zij .spraken er met wijlen Mr. Dooren-- fcosch over, den man. die in Groningen zoo veel voor het toonccl heeft gedaan en deze was. toen bij Emmy Witteveen had zicu speten, volkomen dezelfde ineening toegedaan. Mr. Doorenbosch \:ocg het oordeel van Rika Hopper en toen deze bekende actrice na Lromy Witteveen te hebben gehoord een zeer vleiend getuigschrift had afgegeven en als haar meening uitsprak, dat me; juffrouw Witteveen in alle opzichten voor opleiding voor het toonccl in nan* nierking kwam. was haar lot beslist; zij zou de tooncelschool te Amsterdam bezoeken, I Eén jaar heeft Emmy Witteveen de lessen van de tooncelschool gevolgd- Verschillende omstandigheden maakten het haar echter onmogelijk in de moei Üjkc oorlogsjaren haar studie te vol* brengen en zij keerde daarom weer naar" Groningen, en tegelijk naar het di. Icttantendoonccl terug. Zij speelde er hoofdrollen in de bekende Groninger rederijkerskamer „La belle Espérancc" o.n. Dolly in De rechte L ij n en toonde in De Klokken van Cornevillc en Les S a 11 i m* b a n q u c s een uitgesproken of moeten wU hier zeggen „uitgezongen" aanleg voor de operette. Ik heb ten* minste verschillende kritieken^ o.a. van den recensent Jacques Kalman onder de oogen gehad, die alle oen* stemmig waren in hun lof over het op* treden van Emmy Witteveen in de rol van Serpolcttc in De Klokken van Cor* ncvillc. Dat succes was niet zonder gevolg. Emmy Witteveen waagde den stap naar liet b'crocpstoonccl en bij verschillende gezelschappen zooals bij het „Katho* Hek Toonccl" onder Vincent Bcrghcggc. bij Marius Spree in den Circus-Schouw* burg te Rotterdam en ook in de opcrct* te bij Max Gabriel heeft zij toen cenige ju reu hei „echte" tooncellcvcn lecren kennen, Haar mooiste herinnering heeft zij bewaard aan den tijd van do open* lichtspelen bij Arnhem en Vught niet Albert Vogel. Johan de Meester. Paul Muf, Louis van Gasteren. Aleida Roe* lofscn ca Louise Kooiman, waarbij zij in Abrahams Offer en Britanicus heeft meegespeeld. De toestanden aan het toonccl waren nu echter nier zoo rooskleurig, dat Emmy Witteveen er voor zich zelf een toekomst in zag en zij besloot daarom, al was het dan ook met een „bloedend hart" want komediespelen vond zij een „zaligheid"! de planken vaarwel te zeggen, Maar het komediespelen hce* lemaal laten, dat kon zij toch ook niet Zij keerde daarom, nadat zij zich te Haarlem gevestigd bad. weer naar haar oude liefde 'net diiettantcntooaccl terug en vond in Cretner het milieu van crnst'ge, talentvolle liefhebbers, zooals zij het zich altijd gewenscht had. Ziehier in bet kort een r«isumé van Emmy Witteveen'» tooneelcarrióre. Al* Jen. die haar bij de laatste voorstelling an Cremcr in B a tai 11 c de Dames al* de gravin d'Autreval hebben gezien, z.il het zijn opgevallen, dat Emmy Wit* teveen over meer dan wat „gewone dilettanten routine" beschikt. Met deze routine alleen komt men er met zoo'n rol namelijk uict. De gravin d'Autrcval i een rol van ..grande comédienne", <i:c bchecrschïng van plastiek en mimiek i t:» ecu scherpe. p:;:i:ige, /eer be* .- haafdc dictie verlangt. Het was voor* al in haar plastiek, dat Emmy Witte* veen als de gravin d'Autrcval het be* wijs gaf van meer dan de gewone capa* citcitcn. zooals wij die op het dilettan* tcn'toonccl mogen verwachten, te bezit* ten Haar standen, haar bewegen, het dragen van het costuum toonden dut* dcüik. dat zij van de lessen op de to>" neclschool en Inter d:r van «te prak tijk profijt heelt getrokken. Vooral het over het algemeen gracieust en expres* sieve spel van baar armen en handen i ts wnrrir. dilettanten in zulke rol* len b:ina altüd te kort schieten viel on Ook mimisch gaf mejuffrouw Witteveen in de rol van de era* vin d'Autreval iets heel goeds. Haar gezicht was werkelijk de spiegel var. de per gekund voldoende om den getsti* gen u-Vs; naar behooren over het voet* licht te lanceeren. Nu en dan lijdt het spel van Emmy Witteveen aan een zekere gemanic* reerdheid en zou rncn wenschen, dat zij in haar actie en in haar spreken iets van de natuurlijkheid en de spontani* teit van Jo S'.cra overnam Men komt dan niet van de gedachte los. dat me* juffrouw Witteveen voortdurend komc* die speelt. Maar wanneer zij zich eens op haar temperament 'mat gaan en temperament bezit zij dan geeft zij het beste, wat zij in zich heeft Dat hebben wij indertijd gezien in T z i n* g a r. i. in welk stuk zij als jfesther uit* ■.tekende momenteD had. Die rol speel* de zij toen zij eenmaal over de ncr* vositeit en het daardoor té opzettelijke van het eerste optreden heen was met een merkwaardige warmte en pas» ie en toch met volkomen behecrscbing /Aj toonde toch in die rn! een nu en dan uitbatende passie, als wij op het dilet» t.mten.-toonccl niet al te veel zien. Maar al te zelden zagen wij Emmy Vitte veen in hoofdrollen. Haar succes in Bataille «ie Dames en Tzingani be* wijst, dat zij er het talent en de routine voor bezit. Dikwijls heeft mcj. Witte* veen en terecht! genoegen geno» men met rollen van het tweede plan en daarin herhaaldelijk iets heel goeds gegeven. Ik denk hier aan mevrouw Tcrcorgh. de koude, koebberedeneerde burgemeestersvrouw uit mijn E a t* socn. Uitstekend heeft zij dt rollc* tje getypeerd en voortreffelijk was daarin ha.-r scherpe, altijd door be* schaafde dictie. Voor rolien. die een be* paalde distinctie verlangen, brengt Emmy Witteveen door haar gesoigneer de uitspraak en haar hecle optreden veel mee. Een betere mevrouw Van Weelderen in Mesalliance dan van mcj. Witteveen indertijd bij de voor* stelling van Cremcr kon ik mij moeilijk wenscncn. En met een klein rolletje als Rebecca in Ghetto, dat zij met heel eenvoudige, sobere middelen zeer zuiver en raak tot leven wist te bren» gen, gaf zij een bewijs van een op het dilettanten*toonecl zeer zeker niet alle* daagsch speeltalcnt. MUZIEK OPERETTE=KOOR „EXCELSIOR"- ,.LES CLOCHES DE CORNE* VILLE". Planquctte, componist v.m de operette, zal wel over zichzelf vt baasd gestaan hebben bij het cveccrcii van dit werk Van de ongeveer 25 opc.-cttes is „Les Clocbcs de ome* ville" verreweg de beste, door levendi ge handeling, aardige mclodick en niet te verwarde of onmogelijke intrige- Door deze eigenschappen grenst het na aan de „operj-coiniquc". een 31 d*t boven d-.- operette staat wat betreft de aesthetischc en technische voor* waarden- Is dus een operette meestal geschikt voor een dJettanteu*gezei. schap, dan echter waar vorm en in» houd op een hoogcr niveau komen. worden de moeilijkheden tüttraaid grootcr en de. kans op een succesvolle ui'voering kleiner Dat door bovengc» noemd opercttc*koor nog niet alles naar evenredigheid verwezenlijkt werd. doch vaak slaagde waar anderen tale»-, verdient ccnerzijds geen al te scherpe critiek, anderzijds woorden van lof. in het algemeen was het acte-ren zeer goed te noemen, wat een eerste vereischte is voor een vlot verloop- Speciaal de koor»enscmblcs waren le vendig van actie en gebaar, inzor. heid de eerste scène en d e met den baljuw. Het hcg:n van het derde bedriji liep minder goed van stapel door teen- nischc tekorten 111 de miscen*11c, daarentegen was het slu\ door 'ie: bui tengewoon goede spel van Cusp..- (den heer J. Mühlenbauinct), een vvardlge bekroning van allen, op «lezen avond ontplooiden ijver- Van de dames moet voorname'-;k ge» noemd worden mcj. M. .mencvcld— Steenkist als Scrpolctte d;c do*" «-t.ge» dwongen spel en mede door hai: buig zame, aardig klinkende varaan, veel tot het succes bijdroeg Haar partner, M. J Grocneveld--Mensen had van deze goede eigenschappen cenige pro* centen minder, wat zijn "Orzaas vond in haar bijwijlen onzuivere in ton Uit zang-tcchniseh oogpunt waren vei» diens te! ijk de hc«..-> n J J- Wikke (Grt- nicheux) en W- A Mensen (markies), de overigen waren .navenant". Tot slot moet nog vermeld worden Je heer Jar- O' 1 rhuis, directeur het gezelschap, die als „piuno*conduc* teur" het gezelschap leidde en wel zoo da: daaruit duidelijk zijn vaardigheid en groote routine bleek- HENK DIEBEN'. Emmy Witteveen als Gravin d'Autreval in „Liefdesduel" Ik herinner mij ook rollen van haar o.a. in Knorrepot waarin het gemaniëreerde het won op de natuur, maar een speelster, die hoofdrollen als de gravin d'Autreval en Ilesthcr en tweede plans rollen als Rebecca en mevrouw Terborgh zoo gaaf vermag te spelen, heeft bewezen, dat zjj voor een vercenioing een kracht van groote waarde is. Het succes van Emmy Wit» teveen in Bataille de Dame» zal deze speelster waarschijnlijk by Cretner in de toekomst meer op den voorgrond brem gen. J. B. SCHUIL. STADSNIEUWS dAutw teeds liter nccrscht, zooals deze rol v.in intrige rende comediènne het verlangde. Haar dictie was beschaafd en al had ze nu en dan nog puntiger en scher» EEN EIGENAARDIG KOOPMAN- Men schrijft ons van arbeiderszijde Met cenige verwondering hebben wij het bericht gelezen in het nummer van Maandagavond, bevattende den brief door een koopman in onze stad aan schillende woningen bezorgd. Door den koopman wordt medegedeeld „dat er op heden geen werk te vinden is in het stucadoorsbcdrijf". Ais er nu ooit het bewijs geleverd kon worden dat veelvuldig onder val* sche argumenten hef medelijden word: opgewekt, dan is het toch zeker wc! met dit geval- Immers het is juist ver» bazend druk in het stucadoorsbcdrijf Voor korten tijd bedroeg de werk!"©4* held onder de stucadoors nog 05 pCv, maar thans overtreft de aanvraag om werkkrachten de aanbiedingen verre. De koopman schrijft dus een onjuist* held. Blijkbaar zoekt hij niet! FEESTAVOND. Door de afdeeiing Haarlem van den A'^. Ned. Bond van Handels* en Kan* tcorbcdiendcn wordt op Woensdag 24 Maart a.s. in het Gem. Concertgebouw een feestavond gehouden ter gelegen* heid van het korten tijd terug in* schrijven van het 300ste lid in de af» deeling. Op dezen avor.d zal medewer» king -.'.orden verleend door den dich* r*zarger Duraont uit Rotterdam, die ding; door mcj. Annie Boeman, moilcr* ne dansen; en door de Haarlemschc Algemeene Muziekclub. Na afloop is- er een gezellig dansje. BIOSCOOPAVOND VAN „VOOR UITGANG". De coöperatie „Vooruitgang" alhier I heeft Maandagavond een uitstekende I propaganda gemaakt voor de coöperatie. I idee. Op handige wijze heeft het bestuu» twee feiten n-1- dat de menschen dol zijn op de bioscoop en dat zij liever i chen dan huilen, gecombineerd en kreeg zoo als resultaathumoristische films en een eivolle zaal, /.Het was at i groote gemeentelijke concertzaal, wum I noch beneden, noch boven een kip I meer bij kon). De leden der coöperatie werden wen kom gehceten door den voorzitter; den lieer W. Koppen, die o-a. mededeelde dat het publiek ook nog een Haarlem» sche (coöperatieve) filmster op het doek zouden zien en dat de Bondss- Cretans, de heer Van Sluis, zou expli. eceren. Drie humoristische films werden ver* toond. „Pus op voor je centen!" was geen waarschuwing tegen zukkenrollers. maar maakte propaganda voor liet cou» pciaticf spanrbankbcdrijf en weke liet publick op, gelden te sparen bij de „Al» I gcmccnc Spaarkas van de Verbruikers Coöperaties." „Waarom juffrouw l'icterse lid de Coöperatie werd" toonde den ommekeer van deze Amsterdamsclic dame van vijandin tot vriendin coöperatie en (daardoor) den terug keer van den vrede in het gezin Pic» terse. De laatste film „De wonderbaarlijke gevolgen van een waschdag" werkte al bijzonder op de lachspieren. Het publiek zat, zooals dat in zulke geval» len heet, „te gieren, te brullen en te razen" en onderwijl kwam de coópcr.i» tleddéc er heel aardig in. ook dank zij het steeds hameren op hetzelfde aam* beeld door den lieer Van Sluis- De avond was een groot succes. De heer Van Sluis vertelde nog dat er zelfs uit het buitenland, uit België, Duitsehland en New*York, aanvragen voor deze coöperatie-films zijn *cko. men. Zoo zaj dan de roep door de wereld gaan „Bewoners aller landen, coöpc* DE REDDINGSHAKEN. Het is de laatste jaren overtuigend gebleken, dat de reddingshaken aan de bruggen van groot nut zijn. Daarom is het ten zeerste af te keuren, dat iemand den haak bij de Blauwe Brug te Heem* stede heeft weggenomen. Naar aanleiding hiervan hebben wc eens geïnformeerd, hoe het in onze st.id nn met de reddingshaken staat. Het toezicht daarop v.ordt uitgeoefend door het Havenwezen. De directeur van de» zen dienst deelde ons mede dat er den kaatsten tijd niet bijzonder over balda* digheid te klagen valt Het gebeurt na* tuurlijk nog wel eens. dat personen de haken voor andere doeleinden gebrui» keD. dan waarvoor ze bestemd zijn „Maar gelukkig", zei de directeur. ,doen ze ni.-t allen als de meneer, die :cn paar «Jagcu geleden den haak van de brug over den Hcerensingcl nam. om zijn hoed, die in liet water gevallen was. op te visschen. Toen bij zijn hoofddeksel te pakken had. smeet hij den haak doodbedaard aan den water» kant neer op veertig meter afstand de brug en ging zijns weeg»! Overigens raakt het publick steeds mc«-r vertrouwd met de aanwezigheid van de haken en waardeert ze. In den acaDtietijd ondervinden wc altijd den meestcn last. Dan mag het toezicht wel verscherpt worden", aldus eindigde de directeur. HOLLANDSCHE KUNSTENAARSKRING Zaterdagmiddag werd in het Suasso* uuscum u Amsterdam de voorjurs* entoonstcjling dezer vcreeniging ge* ipcnd. Men weet, dat men op deze ex» positie» vaak zich oricntccren kan ten opzichte van hetgeen ten huidigen da* ge onder de jongere kunstenaars var. belang wordt geacht. Al is er geen ge* mccnschappcüjkc grondidéc waaruit de productie de/er heeren opbloeit, en al ;s er een grondig verschil tusschcn een Dirk N ijland en een Colaot. tus* schcn een Alma en een Jan Sluyters tot deze groep.cring kwamen tot nu toe slechts zij wier arbeid door de an* deren gewaardeerd werd Er bestond een bepaalde selectie in die men moge trachten vol te houden. In de eerezaal, boven den ingang hangt Colnot een zevental werken. Alk- doen het op een afsrar.d: dan voelt men de schilder heeft gewild. Maar bi;;:.i allen Mllen tegen bij ten nabijer beschouwing. Dan wordt de schilde* ring zeepig en troebel. In het grootste werk treffen mooie stukken als de hui* zengroep links en de dorpsmassa ach* ter het meer. rr.aar dut meer zelf bij» voorbeeld is een onvolkomenheid. Hij heeft tot linkerbuurman J. Bendicn. een col eigenaardige geestelijke ge» spannenbeid ine: misschien ontocrci» kende positieve schilderkunde, tnu.ir met daartegenover een toegankelijk* heid voor -gevoel» nuances, die tot ver» bluffende dingen leidt In de litho var. Gracht" en de daarmee ver wante „Boomen aan een kade" is een niet onbelangrijke geaardheid te er» kennen die in het schilderijtje van den „Boulevard bij avond" tot meerder bc» ging komt. Wat nu Bendicn met dingen als de ..i'lakcompositic" en de „Gelaatsuitdrukking" wil. geef -k toe niet te kunnen verstaan en ik vrees eigenlijk zeer, dat het hemzelf niet hec* Icgaar klaar is geworden, althans: klare kunstproductie is het niet. S. L. Sohwarz heeft in een groot Seirve»ge* zicht mooie stukken kleur: het Parij* sche stadsbeeld inspireer; blijkbaar nog steeds den atmospherisch gevoe* ligen kunstenaar; daartegenover :s dan de figuur van den grootstcn arbeider op de schuit uit een ganscl» andere visit geboren. Elsa Berg heeft ditmaal juist het figuur serieus bekeken en er uit Zuid»Frankrük interessante werken over meegebracht. Het zelfportret niet zonder houding en de kleine studie die zij Ciairctte noemde, is zelfs aan trekkelijk..wat uiet van veel dingei kan worden gezegd. Wij wandelen verder, langs de inzending van Raoul Hijnckcs, die de kunst verstaan heeft, een cubistischc visie die twintig jaar ge* leden nieuw was en in Fernand Leger zijn profeet vond, thans voor het pu» bliek smakelijk te mak-n. Men kan de bekwaamheid, waarmee -lit werk ge* maakt werd. niet ontkennen en toch aan de noodzakelijkheid vooral w neer men zich vroeger werk v Hijnckcs herinnert twijfelen. Vijf werken van Jan Sluyters vertegen» woordigen dezen zeker den kundig* ste der jongere schilders. Daarvan is het naakt, dat hij Emmy noemde, w 1 het meeststypisch Sluyters, en vol van een mooie blanke schildering. De beide kinderstudies zijn vlotte stalen zijner werkwijze met sterke kleu-rnotities. Zijn buurman is W. Schumacher, die in het partrct «ener Russia een prachtige bchecrschïng toont en een voornaam klcurcnscmblc weet te maken uit het eenvoudige grijs en zwart der figuu naast een enkel, maar zeer geslaag- klcurfragment in rood. Charley Toorr. behoort ik moet dat vooropstellen niet tot die figuren w-Y-r arbeid mij boeit. Het lijkt mij in den regel zeer twecdchandsoh en met opzettelijk heden die ik moeilijk verteren Een schilderij als de Kermis zie ik ver van Edgar Tijdgat den Belg. die er dan een minder gewichtig prziebt bij trekt en ik zie er de noodzakelijkheid niet van in. de Zceuwschc kinderen die zij schildert, zulke wezcnlooze kop» pen te geven, terwijl de entourage van keursje en kleedij verder met een ze* kere neiging naar impressionistische Jiarme gedaan Werd. Na deze eerezaal wandelen wij de -■olgendc zalen verder door. op zoek naar verrassing. Die verschaft ons in -do eerste plaats Jellc Troclstra en wel vooral in zijn zelfportret. Daar zit wel heel sterk een karakterportret :n ge* geven: een combinatie van een dich* slimme vos. Het is uitstekend gctcekend. maar als wc het goed in ons opgenomen hebben dan wordl het Ha vengezicht er naast haast oijwaarscbijn* lijk. De dichter spreekt daarin, en in het Stadsgezicht, plotseling weer c-n uitsluitend. Toch wel een interessante iiguur. deze schilder, die hier in Am» terdam. geloof ik. nu debuteert. Pc* i.r Alma is voor mijn gevoel een ge» forcccrd medewerker in den boomgaard der uitmiddclpuntigheid. Het is van allen geest ontbloot en alleen maar stu* pidc. In een volgend vertrek inderdaad n verrassing, Van Adriaan Lubbers g ik nog nioit iets en ik vind hier thans een zevental werker van hem. iij zonder uitzondering boeien. Hier is een modernist met ge cultiveer* den smaak aan het woord zie het stilleven met de aronskelken en een tets bouwt dat werkelijk van onzen tijd 1$ zie het havengezicht te New* York. De beide landschappen v.m >un Gimignano zij.i van een fijnheid 'an kleur die- hem gemakkelijk In dit gezelschap een eerste- plaats ver* schaffen. Tegenover hem: Maks. met een serie zijner werken in de bekende ondbeiichting: circus en balletfiguren, rnct een krachtigen toets geschilderde esscr.t:es van een onwezenlijk bestaan Het i» interessant na Maks hef werk Dirk Nijiand te zie:.-, die al is in Visschershavcn een tuna atmos rn in het grootste stilleven een geduldige observatie te waardecren. toch in hoofdzaak graphisch kunste* naar lijkt. Bijna al deze werken zijn als geknipt voor succesvolle houtsneden in kleur! Een snel werkend. s:icl naam itd schilder is Toon Kelder, die keur een meer gedempt lucht begun* stigen en ik zal niet zeggen dat die misschien tijdelijke wijziging het werk zooveel diepzinniger maakt als het schijnen moet. Kelder, die thans de ■eclde van goede kritiek en goede af» emers kent. mag zijn ietwat Zuid*Ne* dcrlandschc fleurigheid niet aan een Bergcnschc zwaarmoedigheid die vaak pose is offeren. Tenslotte de groote vierkante slotzaal, geheel gewold met werken van Piet W iegman, Een majestueus work, een stier, zoo groot als die vaD Potter, werd reeds verkocht, zooals V3n nog enkele andere arstisten reeds series met „ver* kocht" prijken. Der Rasrelbindcr war schon da. De kunst»grossier. Hem was. de Stier? J H. DE BOIS. EEN NIEUW WAPEN MAGAZIJN TOEPASSING DER HINDER WET De zaak van de N.V. Nederlandsch Wapenmagazijn wordt van de Bartel* jorisstraat verplaatst naar het perceel God. Oude Gracht Sö. Ingevolge artikel 6 van.de Hinder* et geven B. en \V. kennis dat door de Nedcrlandsch»Wapenmagazijn voor* 1 S. de Jager vergunning is ge* :gd tot oprichting van een iurich* ting tot liet bewaren van jacht, revol* ver* en pistoolpatronen tot een max.* mumdiocveclheid van 25.000, het vu!» ic-n van patronen tot een rnax:m*im hoeveelheid van 1000 en het bewa.ren van buskruit tot een maximumhocvee - heid van 30 KG. in het perceel aai de Gedempte Oude Gracht no. 86, kad. sectie D n. 7192. Het verzoekschrift met de bjjlagen is. op de gemeentesecretarie (7c afdei* ling) ter ;nzagc nedergelegd tot 29' Maart. Op laatstgenoemden dag tot des jormiddag.s 1.45 uur. zal ten raadhui* gelegenheid worden gegeven, om tent overstaan van het gemeentebestuur of één of meer zijner leden bezwaren te* gen het oprichten der inrichting in te brengen. PERSONALIA. Bij de Pitman's=examcns siacgdjen roor diploma stenografie B. Necjer» landsch de heer A. Docter te Bloemen daal en voor de diploma's Engcksch, Duitsch en Fransch de heer J. W. van den Bogaardt te Schoten. Voor diploma Machinesdbrijven de dames M. van Gammeren en F. M. van Declen en de beer J. de Ruiter te Haarlem. NIEUWE WINKELS. Op den Zijlweg. dicht bij het viaduct (perceel 35) heeft in één der groote huizen zoodanige verbouwing plaats gevonden dat een groote winkel daarin kon worden gevestigd. De heer Joh. Bruijns opende er één dezer dagen den handel in boter. kaas. worst, fijne vlecschwaren. confituren, blik» groenten, jams enz. De winkelinrichting is zeer modern,. De muren zijn bedekt met zwarte witte tegels, die aan het milieu een bijzonder cachet verleene-n. en boven dien een hygier.ischen indrüjk make/i. Vermelden wij. dat de beer Brcyns beschikt over cenige der nieuwst© pro» ductcn van van Berkcl's patent die elders in ons land nog niet zijn toegi past. namelijk van Berkcl's Waegauto* maat „Mercedes". Bijzondere vermelding -verdient verder de verlichting van de» winköï en van de zeer fraaie etalagekasten, in deze etalagekasten hebben bekwame handen de artikelen geëtaleerd. De nieuwe zaak heeft eer. zeer toe* passelijken naam gekregen. „De Be* tuwe". Het woord prijkt in groote let* ters op de ramen. Reeds in cenige dagen hccift de firma bewezen in deze omgeving bestaans recht te hebben. In perceel Meester Corneüssstraat 3S werd dezer dagen door den heer C. E. Tocset geopend een handel in groen» 1, fruit confituren, comestibles enz. I11 de eerste plaats kunnen wij ver» melden dat de heer Toesett bij de ope» ning zeer veel belangstellirug ondervond van familie en vrienden* De nieuwi winkel kon het aantal 'bloemstukken baast niet bergen. Het ïnïericur levert werkelijk een fraaien aanblik. De tikelcn waar de heer "Foeset in han» deelt zijn met zorg en veel smaak in de ruime etalagekast en in den winkel geëxposeerd. De verlichting in het perceel en in de kasten voldoet natuurlijk aan moder» ne eischen. Ook uit hygiënisch oogpunt, is alles wat mogelijk was gedaan. In vitrines kasten kunnen verschillende produc* ten stofvrij opgeborgen worden. In deze nieuwe wijk van het Klever» park bestond aan een dergelijke zaak zeker behoefte. De naam Tocset is ten* iiottc een garantie. ALG. NED. METAALBEWERKERS* BOND. Door de afdeeiing Haarlem van bo» venüenoemdcn bond wordt op Vrijdag 19 Maart in het gebouw „de Centrale" een ledenvergadering gehouden. Op deze vergadering zal den bondsvoor» Mier 1'. Dan/, uit Amsterdam spreken over het onderwerp: „Hoe komen wij tot het afsluiten van een collectief contract in de metaalindustrie". Aan deze vergadering zal medewer* ken de mandolineclub ..Apollo". EEN JUBILEÜM rc-rdae 20 Maart a.s. zal het 25 jaar n:v .Jat de h»--r H. X I.ïnee- zijp v.-m: - Lende harbi -s- cd Vappe: saak in het p«tceei V: :on*=:raat 0 vestigde Deze dag zal bij de veie vrienden en ken i^-sen van den heer Liageman en zijn •tgebreide clientèle, naar men ons reeds mededeelde niet onopgemerkt voorbij. lucre M-gen (Eduard Vetera gen-de moeder». Een paar jaar geleden was Kelder licht van kleur, fleurig en vroolijk. We zien hem nu bij voor* ONZE LACHHOEK Je moet van iedere zaak altijd beide kaoren hooren. Zelfs helaas van de gr.xmnioplatcn van je huurman» In Engeland (/eg; het verhaal zou dezer dagen een meisje ouier een trein gevallen zijn. als een kruier haar niet op het laatste moment bij de haren had weggetrokken. Als het niet waar is, zal het een mooie propaganda zijn voor de anti*kortharigcn. Mevrouw belde haar vruchtcnleve* jncier o^, om «rr op te wijzen, dat zij «jen dozijn sinaasappelen had besteld on er maar tien ontvangen had. Hij aijtwoorddc: Dat >mt uit mevrouw, er waren «wee rotte bij en die heb ik maar da* delijk weggegooid. INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN a 60 Cents per regeL WIJ LEVEREN U voor een redelijken prijs en, desgewenscht, op zeer ge makkelijke voorwaarden een degelijk instrument van bekend fabrikaat, met volle garantie: een stuk van waarde voor het leven. NIEUWE EN BESPEELDE PIANO'S EN VLEUGELS KASTNER AUTOPIANO'S STEMMEN - REPAREEREN AMSTERDAM, HE1LIGEWEG UTRECHT HILVERSUM ARNHEM Nai - iiine Haarlem Kjppersbond, waa langrijke figuur ie Me iut-i'cv den Barbiers- en hij sieeds een be en nog fe. UITGAAN JOSé 1TURBJ. Op het vierde tevens laatste abonnee meirisconcert van de Holiandsehc Con* certdirectie dr. G. de Koos te Haarn lem zal de beroemde Spaansche pianist José Iiurbi een pianorecital geven op Vrijdag 19 Maart in den Stadsschouw» burg. Op .dien avond zullen door hem werken van Bach, Schubert. Brahms, C-hopin, Debussy. Mbeniz, Liszt ten gehoore worden gebracht. REDDINGSBRIGADE De Haarlemschc Redd-.ngsbrigado voor Orcnkcilngen houdt Vrijdagavond 19 M aart in Hotel „I-ion d'Or" een al* gcmcjcnc ledenvergadering. KIöJDERsORANJEBOND „PRINSES JULIANA". Men schrijft ons: In de laat;.; gehouden bestuursver* gadering van bo vengenoemden bond werd vastge-:eld. dat ook dit jaar de verjaardag van H- K. H. Prinses Ju* liana feestelijk zai worden herdacht. In beginsel werd besloten tot het hou*, den van een optocht met vaandel en muziek, bij genoegzame deelneming ge* costumeerd. Daarvoor zullen ook prij* zen beschikbaar worden gesteld. Des avonds komen de ongeveer 400 kindereu in het Bavpgebouw bijeen al» waar een paedagog.sch poppenspel en. goocheltoeren zullen worden vertoond, terwijl nog - verschillende versnaperin* gen worden verstrekt." AN TI*STEM DWAN' G» VEREE NI* GING. De secretaris van de afdeeiing Haar* lem der Anti*stcmd\vang»vereeniging schrijft ons: Onlangs is te Haarlem opgericht een anti»stemd\vang*vcreeniging. liet doel van de verceniging is. den stemdwang afgeschaft te krijgen. Velen hebben er een broertje aan dood. voor niemendal naar het stembureau te gaan, alleen maar om zich aan te melden, want stemmen doen zij toch met. En dat dit ernst is blijkt zeker wil uit 't feit dat zich nu reeds een 4C0 menschen heb» ben aangesloten om te trachten den stemdwang te doen verdwijnen. Velerlei middelen zijn daarvoor reeds genoemd, doch dit is voor latcren ds» turn. Er zal een centrale, voor het ge» hcele land gesticht wovdtn om deze zaak zoo grootsch mogelijk aan te pak» ken. Als er niet vóór de een ol andere te houden stemming een wijziging is gekomen van boven af, dar. zullen er protest*candidatcn gesteld worden, waar de heeren nog veel plezier \.in kunnen beleven. Vaar ernst niet helpt, zullen spot en sarcasme gebruikt vor» den om den heeren aan t verstand te brengen dat een groot ceel van 't volk 'et gediend is van stemdwang. Het secretariaat wordt thai'» waar* genomen door den heer Stnit, Korte Begijnestraat, alhier. GEVONDEN PIEKEN" EN VOOR WERPEN Te:ug ie bekomen l-ij: N. Viktor, Edi- soriitraa'. 22, Heemstede, broche. C. Hore. mans, Wouwennaofitiaat 27rood, beursje M. Klein. Kerr-.rnei.--te- 2. ceintuur (blauw) P. Snijder, Ani-'e, iTr._-rt-.e-. :i.-ut ér', collier ui-.-ban eert je, M. Bös'er. Jan ©enige centen, I. ètoópj B) hé v. 29rood. küiderliandscbocn (wol) P. Price, Kuslenbuigerl aan 27B, lederen baad. schoen. B. Hunting, Lange Poe'isan 11. daraesannbandhorioge. A. Ca,»?ë. Rozen- prieelstraat 16 jongensjas, G. van Groote Houtsira.-.'. IS. zwarte noes. Pin".!, HuyV-oosn. z-.jtr.-at- 61. w-irv r-- 1 .ui La» l-oekje, A. DijSêira. Cornolis-loog 16. por. temonr.uie met inhoud, J. v. d. Heuvel, Jan SSeenstraa: 29. parapluie J. Hom. Sehagchelstraat SJrocd. Tf-reuVrace. W'. Verbaart. Heerensingel I29h. steek- slentel. Scholten. Gierstraat 57. Lip?' s'.eu. tel, M. v. Gelder. Aagje Dekens'.rsr.i 3, sehorf. M. Zwakrr -T- Lange I?ef Ii.v-k 2-, oevendraaicr, W. F. ,ic Mm:. Klaiee. «-'raat 55. beerrnsokken. J. Cbraot, Leoüniaf li, gymnastiek schoon. G. Erkenbou:. L Heeren vest 12. rotepeld. A. v. d. Vevden, Donkere Spaarn© 46/4S fcunstmeeizak.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 5