HAARLEM'S DAGBLAD VRIJDAG 25 JUNI 1926 DERDE BLAD MET DE HAARLEMSCHE POLITIE IN LONDEN. Uit den vorige® brief bleken onze Zondagdndrukkcn. Maar Maandag, ■wanneer het gewone dagclijksche 'c= ven wee* zijn vollen omvang zou hers nemen, zou blijiken dat er hier ontzag» lijk veel omgaat. Om hierover goede inlichtingen tc bekomen, was het noodig te worden rondgeleid door een ter plaatse bekend en vakkundig man. Niets zou dus eenvoudiger zijn, dan de gcwenschte hulp tc gaan vragen aan het hoofdbureau. Dat gaat echter niet zoo gemakkelijk en vooral niet zondei introductie. Er komen nl. jaarlijks ecnigc duizenden politiemannen uit d. gcheelc wereld, kortelings nog uit Ja» pan, zooals Mr. .Ybbott, de superdn» tendant mij verklaarde, om de Lom dcnsche politie»organisatic tc bestus dceren. Maar wc hadden hulpkrachten in reserve, want onze consuUgeneraal de heer Stein Parvé (oud»IIaarlomimcr van jaren her) had van ons bezoek ge» hoord en schreef direct een brief au:: de politieautoriteiten, welke qlle goed gesloten deuren van Scotland Yard voor ons ontsloot en ons introduceer» dc bij meergenoemden heer Abbott. Deze was na onze uiteenzetting van het doel der excursie direct bereid, omdat hij het streven der politieman» nen naar ontwikkeling zeer syi thick vond. Immers, voor hij dezen hoogen turn ging beklceden doorliep hij van gewoon agent alle tusschem liggende rangen. Zooals gezegd, hij was vol goeden, wil, want we zaten in less than no time in een politieauto, waarvan ze er hier een 120»tal hebben en reden onder geleide van een spectetur van het verkeer langs de drukste punten, bleven daar staan en werden op alles opmerkzaam gemaakt. Hun grootc trots was voor het oogcnblik het feit, dat de invoering van one way» traffic t-w. ons éérvrich» tlngsverkecr, zooals b.v. op dc Grootc Markt in Haarlem, tegen de verwach» ting in zultke goede resultaten oplever» de da: men nu gin-g probceren het voor verschillende andere punten als Trafal» gar*square en Hyde Park corner in tc voeren- We konden hen intusschcn er op wijzen dat iets dergelijks al jaren geleden in Amsterdam en andere ste. den in Holland werd ingevoerd en met gunstig gevolg. Overigens is het verkeer in Londen natuurlijk niet te vergelijken met Haarlemsoh verkeer, nooh in het al« gemeen met Hollandsch en ik zou haast zeggen met continentaal verkeer. O.m. om dc volgende redenen niet. De Engelschen houden, evenals dc Zweden overal links terwijl de Bel. gen en gedeeltelijk de Franschcn dit ook op de spoorwegen doen. Dat maakt het overzien en beoordeelen moeilijker. Verder bestaat het verkeer uit ele» menton, lm.'. a. voetgangers, voor wie bijna geen plaats meer ie; b. wielrijders; c. voertuigen voortbewogen door le» vende kracht, als paarden, muildieren, honden en (voor de handkarren men» eében); d. mechanische kracht. Bezien we deze verdeeling nader, dan blijkt onmiddellijk, dat in Hol» land een element, nl, dc wielrijders, voorkomt dat in Londen en bijna ra geheel Engeland niet meetelt en juist bij ons wel het lastigste clement is. Immers van jemgsaf aan zitten de Hol» landeTS al op de fiets. "Ze kunnen somtijds beter rijden den loopen. Maar ze zijn Hollender en dat is op zich» zelf van elmentaire be teekenis. waar» over hieronder nader. Paarden worden in Londen nog ta» mclijk veel gebruikt. Handkarren niét meer, alfhan6 niet in het centrum en welk een voordeel dit voor het ver» keer in de drukke straten is, zou de Amstcrdamsche politic u zuchtend kunnen uitleggen. Het grootc percentage wordt echter geleverd door het mechanische ver» keer, waarin door de politic een schei» ding is gemaakt ten opzichte van de snelheid en waarop ook de beweging is ingesteld. De grootst toegciatcn snelheid is nl. 12 mijl of 12 maal 1609 Meter per uur voor autobussen en andere snelle auto's. Hieraan houdt zich echter niemand, ofschoon er van tijd tot tijd controle op wordt gehou» den. F.n het moet gezegd worden, de thans gebruikelijke snelheid van ge» middeld 40 K.M. per uur levert 2ccn gevaren op: waarom niet, zal voo: een deel hieronder blijken. Volgen de voertuigen met een maxi» mum»sncjheid van 8 mijl per uur, dat 'zijn die welke door een locomotief, voorop het voertuig gebouwd' is. hun kracht krijgen, 't Is een eigenaardig gezicht een dergelijke machine, die den indruk geeft van een kleine stoom» tramdocomoticf zoo maar over den 'weg tc zien rijden. Zij dient voor zeer zware vrachten. Hebben deze machines ijzeren ban» den dan is de toegelaten snelheid -I mijl per uur. En zij houden er zich aan. omdat do constructie niet op snelheid maar op krachtsontwikkeling is gebouwd. Al deze voertuigen worden op ge» zette tijden streng gekeurd en moger zonder goedkcuringsmerk, hoogstens voor een jaar afgegeven, en waarvoor moet worden betaald, niet op den weg komen. Ook dc bestuurders van bus» sen enz. worden gekeurd, dooh liiei over misschien later. Van invloed op een juist oordeel zijn voorts nog de toestand van den weg of beter het wegdek en de breedte. En dit wegdek wordt hier in uitstekende conditie gehouden anders zou het niet mogelijk zijn met de bussen, die alle •olie rubberbanden hebben, te rijden. Van niet tc meten invloed is echter de volksaard. Iedere Engelscbman houdt zich aan de vingerwijzingen, der politic. Iedere Hollander volgt zijn eigen Koninklijken wil en rijdt of loopt zoo het hem goeddunkt. lefderc Engelsdhman stopt zonidcr lijn op het punt, waair ieder die van den weg gebruik maakt intuïtief zon» oranjestreep behoort tc stop» pen. Iedere Hollander vindt, dat de streep e ver van het kruispunt is getrokken :n rijdt er dus overheen. Zoo zou ik met tegenstellingen kun» >en doorgaan, maar het zou niet baten. Immers een Hollander is een eigenaar» dig mcnsch en ook een bijzondc mcnsch en aangezien we in Holland ■oor Hollanders het verkeer moeten regelen, behooren wc ons bij die bij» zonderheden en eigenaardigheden aan te passen. En dat kan. Dc weg loopt over de jeugd. Op school moet het worden geleerd, zoowel als in huis en er wordt reeds allerwege in die nch» ting overwogen (want dat doen wc ook gaarne) en soms al gehandeld. We komen er dus wel. Wat wc echter moesten beginnen als er bij ons een verkcerstfrequcntie be» stond die maar in de verte de Londen» sche benaderde, laat zich niet gemak» kelijk aangeven. Ter beoordeeling volgt hieronder :n staatje. Gemiddold passeeron aan Piccadilly Circus 38000 voertuigen in 12 uur (over» dag) en dit aantal bedraagt voor Hyde Park Corner 50.000. Ieder jaar wordt op verschillende punten een telling ge» houden. Dit jaar b.v. op den 2den Dinsdag in Juli. Er rijden fn Londen 5000 bussen en 10500 taxi's. MUZIEK PAUL WHITEMANN'S JAZZ ORKEST. De Jazz behcersdht tegenwoordig een good deel van het muzikale terrein. >n muzieki nstrumetenwil nkel, die 'het tot verdere evolutie dan handel in harmonica's en occarino's bracht, of hij toont het vernuftig samenstel van rk, dat u in zijn vernikkelde kunst» matigheid tegengrijnst, nevens niet minder vernikkelde saxophones, van de sopranino tot de baryton toe. Vaak is hij daarenboven nog behangen met steps; onc»stcp, two»sfep, milliocn»step, oneindig»stop. Dc Jazzband werd het bal»orkest. De raag tijd is voorbij, maar de ragtime blijft, en men stept voort. Dc Jazzmuziek onderscheidt zich door dc samenstelling van het orkest, door het rhythme en door de ongeloof» lijkc vrijheden in de „polyphonc" behan» deling. Die vrijheid schijnt oorspronke» lijk een volkomen individueelc anarchie geweest te zijn: ieder fantaseerde, en toeterde, gilde, brulde, kwekte, reu tol» de er maar naar eigen smaak of \tan» smaak op los, mits zorgende in tonali» teiit tenminste eereigszins en in tempo precies met dc anderen rekening tc hou» den. Van negermoziok, die de oorsprong der „Jazz" is, kan ons dat niet verwon» deren. Dooh van dc nogrijnsohc bc» standdeelon is, naar Paul Whiteman in een interview den muziokvcrslaggevcr van ,»dc Telegraaf" meedeelde, niet veel Als al deze voertuigen niet werden gereden door Engelschen zou in den ohaos vermoedelijk geen orde tc schep» pen en te houden zijn. Het is nl. op» merkelijk dat tegen de rcgols van het verkeer ook niet gezondigd wordt, wanneer geen politieman in dc buurt is. Ieder die van den weg gebruik maakt werkt mee. Als er een enkeling nog even wil doorslippen, welke spoTt bij ons zoo geliefd is en geraffi» ncerd, dan keert onmiddellijk alles zich tegen hem. Dat gebeurt echter nooit. Een door een bestuurder gege» •en korte handbeweging buiten het oertuig wordt verstaan en opgevolgd, omdat men a priori weet dat bet tee» ken juist is en niet gegeven zal wor» den zonder noodzaak. Zoover zijn wij nog niet'. En toch durf ik te zeggen dat we vooruitgaan, Let maar op. lezer, of de wielrijder voor u niet zijn hand uitsteekt als hij links af wil en als hij het niet doet. zeg het hc-m zoo mogelijk en vergeet niet het daarna zelf tc doen. Want verkeer is- eigenlijk niets an« ders dan een kwestie van common» sense. GeAnd verstand alleen kan u helpen. De voornaamste verkeersregels zijn als 't ware op een handpalm te schrijven en als iedereen er zich maar aan houden wilde waren we klaar. Try to do if. G. A. DRAYER. De Jazz-dirigent Paul Whiteman. overgebleven. Andere naliobale mentcn heRben ze verdrongen. En de oorspronkelijke vrijheid werd geknot: er werd en wordt door speciale deskun» digen speciale jazzmuziek gecompo» ncerd of bewerkt. De samenstelling van het orkest is natuurlijk afhankelijk van de getalsterkte; dat van Whiteman he»t eerste, het beroemdste en waarschijn» lijk wel het grootste, telt 30 man; doch hoe ook bezet, steeds is het overwicht van koper en slagwerk merkbaar. Hot rhythme wordt veelal gegeven door een soort habanera, doch met oneindige variaties, vooral syncopen, die zeer ge» liefd zijn en tot de meest gccompLiceer» de tijdrekenkundige verhoudingen aan» leiding goven. Paul Whiteman schijnt de eerste ge» wccst te zijn, die een vast Jazz»orkcs! samenstelde. Hij koos daartoe insfru» mentalisten, die elk voor zich virtuozen van den eersten rang zijn en-vereenigde ze in volmaakte discipline. Zoo ver» kroog hij een ensemble dat boven de hoogste eisdhen van virtuoos ensemble» spel verre uitsteekt. Het bestaat uit cer.igc violen, een paar colli, een bas. <cn paar*banjo's, 2 piano's, celesta, vier saxophones, afwisselend met klarinet» ten en hobo's, trompetten, trombones, een reusachtige kromme bastuba, een basklarinet, een halve klarinet, een slag werkmachine, een instrument waarvan ik den naam niet weef vele dempers, enkele hoeden en een fietspomp. Dc sa» menstelling lijkt ongewoon, vergeleken bij die der H.O.V. of van hot Concert» gebouwsorkest; doch men moet des» wege nog niet met minachting op de musici van Whiteman neerzien. Into» gendecl. Ik zeide reeds boven dat alle leden van zijn orkest virtuozen van den eersten rang zijn, en dat mecrendeels niet op één enkel instrument, maar op verscheidene. Zoo hebben de saxopho» nisten elk een heel rekje met instru» menten vóór zich staan: saxophones verschillende grootte, clarinetten, hobo's en althobo's, die zij om een ha» rklap omwisselen, zonder dat dc toch zeer verschillende embouchures en af» plicaturen hun een oogenblik onzeker» held schenen te geven. De tweede pia» nist bespeelt ook de celesta, en wat de beide klavierspelers tezamen prestceren, doen naar mijn overtuiging de gezamem 'lijke professoren van de Con» servatorm hun niet na. Een tot het uiierst geraffineerde techniek, een vcri>luffende trefzekerheid en rhythm!» sche onverstoorbaarheid, een ongehoor» dc dynamische sehakeerinigskunst, een pedaalvirtuoeWteiit, die op zidh zelve merkwaardig iu en als levend en vernie» tigend argument tegen de dwaze en ge» vaarlijkc podaaTflheoncën van een Leo» nid Kreutzc-r kan optreden. Daarbij een /:n voor kleur, dVe telkens nieuwe ef» fee ten toovert, en zelfs den meest ver» wenden hoorder nog verrast. Doch der» gelijke qualiif,'caities zou men van ver» scheiden e andere leiden van dit ensem» Me ook kunnen geven. Het is dus ma» 'teniaal van een zeer bijzondere klasse, ■dat Wlhrteman onder zijn leidende han» ■den heeft. Handen? och eigenlijk leidt hij mot z'n handen niet veel. Zijn heele lichaam geeft. In al zijn volrondiheiid, rhytibmc, doc'h met kleine, bescheiden soms nauw merkbare beweginkjes. Laat ons nagaan wat hij daarmee bereikt. Donderdag zijn de wielerkampioenschappen op den weg verreden op het parcours Amsterdam- AlphenLeidenDen HaagOegstgeestHillegomAerdenhoutZandvoortSantpoortVelsen— HaarlemHeemstedeHoofddorp: Het vertrek uit Amsterdam. Een onafzienbare, eindelooze rij van luxe autos reed Woensdagavond aan het Concertgebouw te Amsterdam voor. En een queue te voet, die mij aap de Snuffclgraagdrukte in de Hout» straat herinnerde, wachtte gc= dul'dig en bescheiden of er aan 't bu» reau nog een plaatsbewijs te bcmach» tigen zou zijn. Het spook „Uitvcr» kocht" dreigde. Niet allen waren be» scheiden, klachten over zijdelingsohc indringers in de rij Tozcn van tijd tot tijd op. Over 't geheel was de regeling niet zeer voldoende: één enkele poli» bicman die ook op dc autos het oog moest houden. Enfin, ik heb, toen ik aan de 'beurt was, een plaatsbewijs be» m'achtigd voor de zaal, voor dc luttele som van f 6.30. Dooh nu had ik wel een biljet, maar geen plaats. Di poost aan dan zaalïngang zei me dat in de zaal alles vol was cn dat ik zonder besproken plaats maar boven moest zien wat te vinden. Docsh dc balcon» plaatsen waren goedkooper. M»on ver» kocht dus deze dure zaalplaatsen, zon» der dat die plaatsen er werkelijk wa» ren! Ik heb aan de controle geprotes» teerd en gelijk gekregen en boven» diiei] een plaats in dc zaal op dc aller» eerste rij. Dat leek, vlak voor hot hoo» ge podium en aan. de zijde der saxapho» nes niet zoo erg gunstig, maar het is meegevallen, cn aangezien de meeste solisten precies daar op het podium ►ren kwamen heb ik me over de groote nabijheid niet meer beklaagd. Zaal, balcon en podium waren tot de laatste plaats bezet, toen een donderend applaus de komst van den grooten man aankondigde. Inderdaad, groot is Wbi» -teman. Mengelberg kan er minstens tweemaal uit. Groot en rond, dooh niet log of zwaarlijvig, zooals de overigens gees big c en karakteristieke beschrijving van den Teiograafcorrespondent zou doen vermoeden. Inderdaad is alles af» gerond aan hem, behalve het on moge» lijke twcedeelige snorretje dat een dub» belstel zwarte dorens op zijn bovenlip doet denken, en dat iedereen die hom van nabij ziet, schijnt te intrigee: Maar hij beweegt zich vlug en lenig, wipt met elastischen trtfd het dirigeer» gestoelte op. Een enkele beweging van den rech» terarm en het orkestrale apparaat is in werking: ..Mississippi", a tone poem. De heksenketel werkt. De ongewone virtuositeit der saxophonisten, cascades van tonen produceeren wordt reeds nu klaarblijkelijk. In dc beide Stcinwayvleugels dondert het bijwijlen onheilspellend; knalachbige eJaploisies in de trombones cn trompetten jagen schrik aan. Ik heb nauwelijks den tijd om na te gaan, hoe al die geluiden voortgebracht worden, of het „tone poëm" is uit; applaus; cn onmiddellijk wordt no. 2 ingezet: glissandi der trombones, heviglijk bibberende saxo» phones, een oorverdoovend geschet» ter... Ja, dat is als in Gorters Mei: Het schettert, het schettertettert. het schet» tertrompettert in de lucht! Weer het uit; weer een ander.stuk, nu heel ordinair, een soort galop.«Het borrelt, kookt, sist, rommelt, reutelt. De ge» luiden schijnen soms den vorm van woorden aan te nemen: Rotterdam, Rotterdam, brrr, brrr. Een esclaxinet maakt glissandi, slaakt hysterische kre» ten. Drie tarmbonisten spelen met de bekers der instrumenten tegen elkaar, een groep die aan de drie Gratiën doet denken. No. 4, Caprice Viennois, wals; melodie in dc strijkers; een trombone loeit er door heen als een sen timentoele koe; de piano begeleidt rhytmisch en zegt „kwak, kwak". Ik ij had dit stuk „Feest op een boerderij" genoemd. In no. 5 bcwondc» ren we de onbegrensde vlugheid der blazers in do moeilijkste staccatofigu» ren. De pianiasimos der trombones zijn ongelooflijk. Na no. 6 komt een toe» gift: „Valencia"! Met alle uitersten van overdrijving in nuance en tempo ge» specld, gaat het er bij het publiek in als koek met sinaasappelen. En alles, alles mt het hoofd door dirigent en musici. Dan komt een step met een afgrijse» lijkc solo op een gestopte trompet. Over het algemeen doen de stoppen of dempers, waarbij soms de hand het effect nog versterk* en kwaak» cn jank geluiden verwekt, veel dienst. Van tijd tot tijd houden de (spelers ook nog een zwarten fantasiehoed voor den beker van hun instrument, om mij on'be» kende redenen. Daarna komt de eetrste saxophonist naar voren en blaast twee soli, heel mooi van zingenden toon; de eerste piano begeleidt uiterst fijn. Drie orkestleden komen als zangers op; zij zingen zwaarmoedige, droome» trige wijzen, steeds met zijn driéën por» tamento op en afgaand. Zoo gaat het door, Een trompet met een hoed op krijscht heel hard; een basclarinot imiteert geluiden, die slechts in een bijzondere kamer op hun plaats zijn; élk instrument komt op zijn beurt als solo; de bombardon imiteert een slechte radio.We zijn nu volkomen in het cabaretgenre gekomen cn ver» wonderen ons in het deftige conoertge» bouw dSt aan to hoorenl Over dc pia» nosoli schreef rk reeds; die waren be» wondcronswaardig. Maar dc trombonist, die een soiodno op een trompet en een althoorn tegelijk gaf, daarna als hans» •orst»acrobaat vioolspecld© en met zijn strijkstok jongleerde, en tenslotte aan hot vcnticil van een voet»fi'otspomp HET DIER VOOR DE LENS (Foto'» van Haarlem s pagblad. Nadruk verboden.) Zomerbont? Dit zomerbont bevelen wij niet aan, omdat het te .bewegelijk en te groeizaam is. Want deze babies worden groot. En drie groote koningstijgers zijn te warhi en te zwaar om den hals. wijsje ontlokte, was wel heel aardig had groot succes, maar het had met iziek als kunst niets meer uit te slaan. En zoo kom ik nu tot de slotsom van al die indrukken. Wat we Woensdag» avond hoorden mag beschouwd worden als de Jazz in haar hoogste perfectie; als de „Super»Jazz", de „Pardessus", de „Overjas". Kan deze kunst onze muziek in nicu» we baucij leiden? Ik voor mij geloof van niet. Wel hebben reeds componis» ten van naam, als Strawinski, wiens Pianoconcert met begeleiding van blaas» instrumenten althans instrumentaal den invloed der Jazz openbaart, zich dc gesyncopeerde rhythme der Jazz» muziek eigen gemaakt, maar ik kan me niot voorstellen dat een muzi» kale uiting, waarvan de oorsprong het ruwe en gemeene wortelt, hoe ook Instrumentaal, harmonisch of rhyfhmisch geraffineerd tot kunstuitingen van hoo» gere orde zou kunnen voeren. Wel kan de ontzagwekkend vermeerderde tech» nick, ein de mogelijkheid van nieuwe klank combinaties bevruchtend werken op de fantasie van componisten en als deze laatstcn dan genialiteit of smaak bezitten zullen ze de gewonnen ervarin» gen kunnen benutten op een wijze die de muzikale kunst gunstig en misschien blijvend beïnvloedt. Zoo is het met au» dere technische of in s try mentale ver» werfenissen ook gegaan. Ton slotte: een groot deel onzer in» strumen'talo muziek ontleent vorm, rhythme cn karakter aan oude dansen. Maar tusschen doze en die der Jazz is en blijft toch nog wol eenig verschil, en uit-de kiemcel van een kameel ontwik» kelt zioh nu eenmaal, ook in lengte van jaren, geen rozenstruik, al bestaan be!» de kiemcellen ui* chemisch gelijksoor» tig protopjasma. KAREL DE JONG. STADSNIEUWS ARR.-RECHTBANK DE ERNSTIGE AAN RIJDING IN DE HAARLEMMERMEER. HET O. M. VORDERT HECHTENIS DE VERDEDIGER VRAAGT TOEPASSING DER GELD- BOETENWET. De jongen, get. A. G. Kooijman deelde mede dat de auto op korten afstand opeens een zwenkine m Beiden kwamen te vallen. Get. zijn meisje gegaan. Hij vond zijn Fietslantaarn nos brandende. Maar d( fiets was weg. Op een paar honderd meter afstand was de fiets late jnden.' Van hetgeen daarna was gebeurd kon get. zich niet veel meer herinne» ren. Hij was bewusteloos geworden en daarna naar het Gasthuis vervoerd aar was hij 5 weken geweest. Een der andere getuigen, die we! ■ns de auto van den verdachte rijdt, ■gl dat indien hij dat doet hij harde rijdt dan de verdachte zelf. Als een der getuigen décharge zegt bezwaar tc hebben om den eed af te leggen, merkt de verdediger op, dat hij dan afziet van het hooren van dezen getuige. Hef requisitoir. Het O. M. oordeelt dat de schuld •an den verdachte vast staat. Hi) heeft liet rechts, maar link v.n den veg iereden cn .hij reed daar met een aart. Tegen hem pleit ook, dat hij.na het gebeurde toch doorging. Het O. M. requireert dan wegens croorzaken van lichamelijk letsel door schuld, vcroordeehng tot 3 weken, hechtenis. Pleidooi. Dc verdediger doet opmerken dat vaststaande is. dat verdachte aan den verkeerden kant van den weg reed en dat de aanrijding door hem is veroor» zaakt. Hij mag zich gelukkig prijzen dat de aanrijding geen doodelijk gevolg had. Maar de feiten dienen te worden bezien in het licht der gebeurtenissen. Het was een mistige avond. Vcrdach» te diende op zelfbehoud verdacht te zijn. Reed hij aan den eenen kant, dan gevaar dat hij in de Ringvaart terecht kwam. Van een- roekeloosheid bij den verdachte is geen sprake. Wèl handelde hij onvoorzichtig door te .ij» den zonder zich behoorlijk te orientee» -cn. Van een grove schuld is geen sprake. Verdachte kende den weg en was daar in voor hem bekend land. Thans de op te leggen straf. Is er niet aanleiding.om in dezen de geld» boetenwet toe te passen, een wet die aan den rechter de bevoegdheid geeft in stede van kleine hcchtenisstraffen geldboeten op te leggen. Deze wet is er juist gekomen omdat kleine hech» "stiaffen toch niet helpen. PI. meent dat er alle aanleiding is om die wet in dit geval toe te passen. Dat verdachte door reed na hei ge» beurde kwam voort uit een angsf'ée. Uit eigen beweging nam hij op zich alle schade te betalen. Hij voldeed een aan» enlijk bedrag meer dan de verzeke» ring- Indien -deze verdachte in de gevan» genis komt dan wordt hem in zijn ge» zin schade toegebracht cn komt er een smet op zijn naam. Om al die redenen cleit spr. den verdachte geen hechtenis straf op te leggen. De rechtbank bepaalde de uitspraak op Maandag, a.s. des middags 12 uur. Donderdagmiddag diende de zaak van de aanrijding in dc Haarlemmer» meer op I April 1925. Een landbouwer had toen op een misti» !en avond een fietsend paartje op den Akerdijk aangereden. Beiden waren van de fiets geslingerd. Het meisje had het been gebroken, en de jongen had een hersenschudding bekomen., en eenige verwondingen. Qn» der meer was een stuk van een der ooren afgescheurd. Nadat beiden eerst nabij gelegen woning waren op» genomen, waren zij daarna naar het Wilhclmina Gasthuis overgebracht. Pas in de maand April 11. had het meisje dat gasthuis kunnen verlaten. Tusschentijds was zij een paar weken thuis geweest. Maar, daar er daarna een abces was bijgekomen, was zij weder in het Gasthuis opgenomen. Tengevolge van het ongeluk is haar gang nu nog moeilijk. De landbouwer was, als was er niets gebeurd, kalm doorgereden. Hij had echter later alle onkosten vergoed. AI» les tezamen had hij een bedrag van 4000 afgedragen Te verantwoorden had zich de land» bouwer J. M. Dc acte van dagvaarding legde hem ten laste, dat hij met een flinke vnnrf had gereden en noodeloos aan den linkerkant van den weg. tengc» volge waarvan de aanrijding plaats had gehad. Verhoor van den verdachte. Pres Reed u links van den weg? Verdachte: Ikverkeerde in dc ver» onderstelling dat ik in het midden van den, weg reed. Door den mist kon ik niet zien. Kwam u een fietsend paar te» gen? Verdachte: Ik zag plotseling een cht. Toen vocide ik een schok Het oorruit van mijn auto viel neer. Pres.: Hebt u dadelijk gestopt? Verdachte: Neen, omdat ik niet wist wat te doen van den schrik, President; Staat u als een wild rijder bekend? Verdichte: Ik kan dat moeiliik van mij zelf zeggen De een noemt wild, st dc ander niet wild noemt. Daarna begint het Getuigenverhoor. De veldwachter C van Gcnuoten hed op den avond van het ongeluk daar» •an gehoord. Hij had gemaakt dat het meisje en de jongen beiden naar het Gasthuis waren vervoerd. Naar aanleiding van hem gedane vra» gen zegt get. nog dat indien hij den verdachte met de auto had zien rijden hij dat met ccn snel tempo deed. Ver»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 9