HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 31 JULI 1926 TWEEDE BLAD STADSNIEUWS HET KOOLHOVEN-MONUMENT TE BLOEMENDAAL. ONTHULLING DOOR MEVROUW KOOLHOVEN. Mevrouw Koolhoven onthult het monument dat ter nagedachtenis van den heer A. Koolhoven op het Wilhehninaduin te Bloemendaal is geplaatst. De nagedachtenis van wijlen den heer i wijd had aan dc belangen van die ver* A. Koolhoven, deze in zoo menig op»jeeniging op eene waardige wijze zicht sympathieke figuur, is op waardi* ccren. ge wijze geëerd door de plaatsing van j Want hoewel zoolang de H.O.V. zal het Koolhoven-monument op het Wil*Iblijven beslaan, de naam Koolhoven helminaduin te Bloemendaal, waarvan daaraan onafscheidelijk verbonden zal de lezers in het vorig nummer reeds 1 blijven, toch wilde men dat ook het een afbeelding.hebben kunnen zien. Het nageslacht zou weten dat Koolhoven nageslacht zal het blijk er van geven hoe dc beste burgers worden geëerd. Het monument, naar ccn ontwerp van den jongen Bloemendaalschcn architect Van Kempen gebouwd door den heer Tcitsma tc Bloemendaal. bestaat uit een oriëntcertafel, tevens bank. Het is opgetrokken in Limburgschen bak* steen met hardstecnen bedekking. Op den rechterzuil bevat het in de lengte den naam Koolhoven cn daaronder in de breedte: „Ter herinnering aan Abraham Koolhoven Gcb. 21111857 Ovcrl. 1151925". Daaionder nog eens de jaartallen van geboorte en sterfte- Onder hen die de onthulling bij* woonden merkten wij op, met mevrouw de wed. Koolhoven, den heer Frits Koolhoven dc familieleden en dc lcden van het comité. Verder den Burgemees* ter van Bloemendaal, Jhr. Bas Backer, den wethouder den heer Laan; de leden van den raad de heeren Dc Roo van Alderwcrclt en Van Kcsscl en het oud=lid van den raad Mr. W. A. Ja* cometti; den lieer N. Gerharz, direc* tcur van het orkest der If. O. V., den heer Schouw, bestuurslid der H. O. V. en ecnige leden van het orkest der H. O. V.; Mr. Peclen, president commissa* ris der Victoriabron, den heer J. H. Bonman, directeur der Victoriabron en dc leden van het dagelijksch bestuur van den A. N. W. B. Dc plechtigheid begon met een rede van den heer E. Bergsma, voorzitter van den Toeristenbond voor Nederland. „Wat leven wij snel! Hoe vergankelijk is eer, is roem, is populariteit! Dat is het wat mij nis voorzitter van den Toeristenbond voor Nederland, op dit oogenblik naar de lippen stijgt. Wel klinken deze woorden U. ge* nchtc toehoorders, thans zeker vreemd in dc ooren. thans, nu wij juist ccn mo* nument hebben opgericht onzen ouden vriend B.-am Koolhoven ter ecre. ver* kondigend zijn roem, zijn populariteit, eer. populariteit zóó groot, dat de een* voudigc vermelding van zijn naam vol* doende zal wezen om den volke te ver* kondigen wat wel dit monument tc zeg* gen heeft Niettemin, wanneer wij bedenken wat Koolhoven eens betcckende voor den A. N. W. B-, dat hij was de alom bc* kende, beminde, hoog gewaardeerde penningmeester van den ook toen reeds grootcn bond dat zijn hooge gestal* te, zijn joviale kop, zijn geestig woord, rijr. enorme werkkracht, bekend waren heel ons vaderland door en toch bij zijn verscheiden zoo erg weinigen onder dc tienduizenden leden van onzen toe* ristenbond zich zelfs ook maar den naam herinnerden van den man, die zoo enorm veel bijdroeg tot zijn groei en bloei, tot vestiging van zijn invloed en macht. Dit moge ons weemoedig stemmen deed spr. verder opmerken. Toch, het gebouw eert den bouwmeester, mocht ook zijn naam verloren gaan, het volgt blijvend de bestemming die hij cr aan gaf. het moge niet meer zijn lof ver* konden, meer dan dat, beter dan dat; liet doet wat hij gewild heeft dat het doen zou. het vervult de taak die hij het eens geschapen heeft. Dc Bond is gestegen in kracht, cr invloed naar buiten. Maar de grondsla* gen bicven dezelfde, besloot spr., als toen mannen als onze Koolhoven er aan werkten cn het stevig cn sterk maakten. Hij was een der beste bouwers on dat fundament; het is mede zijn werk dat gegroeid en groot geworden is en daarom is dit monument, dat Bram Koolhoven wil ccren om zijn werk op verschillend terrein, ook een monument voor den oud*penningmeester, I'd van verdienste van den A. N. W. B. van den Bond die tot zijn dood zijn liefde had, cn die ook voor een zoo aanzien* lijk deel is: Zijner handen werk. Nadat zoo herdacht was wat de over* icdene is geweest voor den A. N. \V. B., volgde een Toespraak van den heer M. C. van Zanten bij ontstentenis wegens ziekte van den neer S. V.'. dc Clcrcq. voo:zifter van ht! comilé voor het Kooihovenmonu* ment en der Haarlemsche Orkestver* ecniging. Ilct was, aldus spr., zeer zeker geen wonder dat kort na den dood van Koolhoven er stemmen in het Bestuur der Haariernsche Orkcstvcrecniging op* iets bijzonders was geweest. Wij die het grootc voorrecht hebben gehad met hom te mogen leven cn te erken, weten maar al te goed dat hij iets bijzonders was en had en hoewel het nu weer ruim een jaar geleden is dat hij uit ons midden werd weggerukt, toch zal het Ij even als mij vaak gaan, dat wij telkens weer aan hem herinnerd worden, dat wij in gedachten weer dat goede boertige gezicht voor ons zien dat wij weer meenen zijn vriende* lijkc mnemende stem te hooren. Van het eerste oogenblik af dat bij het moeilijke en ondankbare ambt van Voorzitter der H.O-V. aanvaardde, was het, alsof daarin een andere geest was gevaren. Met zijn buitengewone men* schenkcnnis en met de daaraan ge* paarde aangename wijze waarop hij de goede zaak wist naar voren te bren* gen, had hij de H.O.V, spoedig in die richting gevoerd waarop hij meende dat zij ten volle recht had, Ik zeg in de richting, want helaas heeft hij het niet mogen beleven dat het groote onrecht haar jaren aange* daan en waartegen hij met al dc kracht die in hem was gestreden heeft, einde* lijk erkend zou worden. Het zou mij te ver voeren U eene ver* dere opsomming te geven van hetgeen hij voor dat orkest gedaan heeft, laat ik alleen van deze plaats de hoop uit* spreken dat het zaad dat hij gestrooid heeft, misschien wel ten koste van zijne gezondheid, moge rijpen in het belang van de kunst die hij zoo hoog waar* deerde en waarvan hij de opvoedende kracht die cr vanuit gaat van zulk een groot belang achtte voor ons vo3k. Verder memoreerde spr. dat het co* mitc van alle zijden belangstelling medewerking had ondervonden. En annecr ik dan zoo straks mevrouw Koolhoven zal verzoeken het monu*' ment te onthullen, dan staat dat op zijn lievelingsplekje, op het mooiste punt an z ij n Bloemendaal, ging spr. oort. Een monument geheel passend in de omgeving en in der. geest van dengenc wicn het gewijd is. Vol eerbied zullen wij ons daar neer* zetten en met dankbaarheid zullen wij erkennen het groote voorrecht dat wij hebben gehad een man als Koolhoven een vriend van ons te hebben mogen noemen. Ten slotte verzocht spr. den Burgemeester het monument aan zijn goede zorgen te mogen toevertrouwen. Hij sprak daarbij den wensch uit, dat het bij velen de nagedachtenis aan Abraham Koolhoven levendig zal hou* den en het door de bezoekers met den zelfden eerbied zal behandeld worden dien wij allen voor Koolhoven ge* had hebben. Vervolgens had plaats de Onthulling vsd het monument door mevrouw de wed. Koolhoven, wat geschiedde door het ophijschen van de driekleur, waarna de Burgemeester van Bloemendaal het voor de gemeente aan* vaarddc met de volgende toespraak: Het verzoek mij gedaan door den heer Van Zanten, namens het Comité voor hef KooIhoven*monument, om dit monu* ment aan mijne goede zorgen te mogen toevertrouwen, wordt door mij aan* vaard met de verzekering, dat de her* inner'ng aan den heer Koolhoven de beste waarborg geeft voor de goede zor* gen van het Gemeentebestuur van Bloe* iriendaal. Als lid van den Raad en meer nog als Wethouder heeft de heer Koolhoven veel bijgedragen tot de totstandkoming van belangrijke werken in deze Ge* meente. Zijne algemeen bekende beminlijk* hcid en groote hoffelijkheid, zijne op* gewckthcid cn ovcrredcnskrncht, zijn wilskracht cn doorzettingsvermogen maakten, dat hij bij zijne onderncmin* gen meestal slaagde. Een geziene figuur, een aangename persoonlijkheid, met een ernstige opvat* ting van zijn taak en met ccn ontvan* kelijk gemoed voor luim cn scherts, dat alles heeft hem in zijn welbesteed leven •cel vriendschap gegeven. Die vriendschap is het. welke mij thans met vreugde doet deelnemen aan de hulde, welke aan de nagedachtenis van den heer Koolhoven wordt ge* bracht. Tenslotte een toespraak van Mr. P. Peelen. Het leven van Koolhoven is in twee perioden te verdeelen, aldus spr., écn van loopende tot 1899 toen hij Bloemendaal woonde en zich bijna uit* sluitend aan het werk van den A. N. W. B. wijdde en een na 1899 toen hij wel aar» de politiek en de kunst wijdde. In de laatste jaren van die tweede periode hebben wij bijna dagelijks met elkander omgegaan. Wij raakten bevriend. Er ging van hem een zekere bekoring uit. Op hem kon niemand kwaad worden. Zijn heengaan heeft een groote leegte achtergelaten. In zaken kon hij flink optreden, geschillen trachtte hij op tc lossen of te overbruggen. Op vergade* ringen werd naar hem geluisterd. Allen mochten hem graag lijden. Het gchcele personeel leefde met hem mede in zijn ziekte en was aan zijn graf aanwezig. Het moge de weduwe en de familie goed doen dat zijn nagedachtenis zoo geëerd wordt als dit nu het geval is. Op zijn verzoek werd aan zijn graf niet gesproken. Bij dit monument heb ik als vriend een kort woord willen wijden aan de nagedachtenis van ons aller vriend. Nadat de zoon van den overledene, de heer Frits Koolhoven, de sprekers en allen die tot het monument hadden bijgedragen dank had betuigd was dc plechtigheid geëindigd. HET FILMKIJKSPEL y Cinema Palace. Omdat het hoofdnummer zooveel ruimte verdient, zullen wij ditmaal over het (zeer goede) bijprogramma in de Cinema het stilzwijgen bewaren. Dit hoofdnummer, „De Tante van Charlie" kunnen -wij welhaast het beste caricatuur in tril'beeld noemen, dat wij ooit in Flaarlem vertoond za* gen. Maar dan een caricatuur, in artistieken en geestigen zin. De samen* stellers van dit werk hebben zeer te» recht ingezien, dat een eenvoudige, sobere verfilming van het bekende tooneelstuk, het bij dat tooneelstuk zou moeten afleggen. Noodig was, die nonsensikale overdrijving, die de koste lijke, niet te imiteeren sfeer die alleen de film verschaffen kan. waarborgde. Zoodoende kon deze rolprent al werden er ook oude grappen ia ver* werkt een op zich zelf staand ori* gincel product worden dat in het ge* heel niet meer vergeleken kan worden met het gelijknamige comcdiespel. Dit resultaat te bereiken moet ook de bedoeling van den regisseur ge* wcest zijn. En deze omstandigheid ir aanmerking nemende, moet iedereen toch tot de slotsom komen dat dit filmwerk uitnemende qualiteiten heeft, dat het onnavolgbaar geestig is, van een zeer aparte art.stdeireit. Men lette eens op de taliooze schitterende vondsten, die alle elementen waaruit het heele geval is opgebouwd, kenmer* ken. Vondsten in enscenecring, spel, intrigue, die telkenmale in hooge mate verrassen cn steeds een onbeiiwing* bare lachlust opwekken. Wij zullen niet probecren één van die kcnschet* sende tafereeltjes onder woorden te brengen. Wan.t het één is weer aar* diger dan het ander, en wij zouden vree7.en aan de waarde van het geheel te 'kort te doen, door een te minitueuzc bespreking van enkele onderdeden, die niet uit hun verband genomen mogen worden. Eén van de groote verdiensten van deze film moeten wij nog memoreeren. En wel deze: dat zelfs in de overdre*. venste, caricaturaalste situaties dc nonsensvólkomen 'beschaafd •bleef. Dit :s op zich zelf al een zeld* zaamheid. Syd Chaplin bewees in de rol van de tante van Charlie, eon zeer knap acteur te zijn, en de geheele film heeft bewezen dat er behalve de kunst(?)* productie die bijvoorbeeld De Nibelun* gen voortbracht, nog een ander genre bestaat, dat minstens evenveel waard, zeker, origineeler is, en daardoor ar* tistiek op een hooger peil staat. gingen 'om dc nagedachtenis van^hemltc Bloemendaal bleef wonen maar da* die" zijne laatste levensjaren geheel gc*l gelijks naar Amsterdam ging en zichpauze niet weinig bediagen. De Kroon. „Verloochen nooit je ouders", een m, al weken, te voren aangekondigd als iets zeer bijzonders en terccht.Het is ongetwijfeld een der beste films, die in maanden in de Kroon gegeven zijn.In het kort is de inhoud de volgende. In het gezin van een Joodsohen markt koopman te New*York zijn twee zoontjes, 'Maurits de eerst geborene, de oogappel van zijn vader en Sammie, de jongste, een echte galgenbrok, een strop van een jongen. Maurits zit al* tijd met zijn neus in de boeken en be* looft een geleerd man te worden ter* wijl Sammie meer in het vechten thuis is. Na tien jaar zien we Maurits terug als Mr. in de rechten, Sammie is, buiten medeweeten van zijn vader een eerste klas bokser geworden. Sammie is een lieve hartelijke jongen, die van zijn ouders houdt. Maurits is zijn ouders ontgroeid en voelt zich niet meer thuis met hen, hij leeft in een geheel andere sfeer .De moeder ziet de fouten vooral ook het egoïsme in haar oudste, de vader is en blijft verblind, waar het Maurits betreft; wil voor al zijn min* der hartelijke gedragingen een ver* ontschuldiging zioe'ken en blijft al zijn hoop en verwachtingen op hem gevcs* tigd houden. Sammie miskent hij in al* les cn als hij toevallig te weten komt dat zijn jongste zoon beroepsbokser is, ontzegt hij hem het ouderlijk huis. Maurits heeft de liefde gewonnen van dc dochter van zijn patroon, een rijk, gezien advocaat cn waar hij zich voor zijn familie schaamt, geeft hij voor wees te zijn, die zich daar eigen werk* kracht cn energie heeft opgewerkt. Een zware ziekte, die den ouden vader getroffen heeft, maakt het nood* zakelijk, dat hij tot volledig herstel eenigc maanden naar een zachter kli* maat gaat. Maar... het geld daartoe ont breekt. En terzelfder tijd dat Sam* mie, de verstootene, in den ring een tegenstander knocksout slaat, nadat, hij zelf ecnige malen op het randje van knocksout was, om bet geld voor de reis van zijn vader bijeen te boksen, zit Maurits de „wees" aan zijn trouw* diner. Na eenige minder pettige ont* moetingen brengt bet slot van de film algeheele verzoening. „Verloochen nooit je ouders" kun* nen we van harte aanbevelen. Behalve de diepere zin der film zit het scenario vol echte humor, zoodat er door alles heen een prettige geanimeerde stemming in de zaal heerscht waartoe het grappige op* treden van het jeugdige filmartistje met zijn vriendinnetje en zijn hond, voor de LANGS DE STRAAT Ie Amsterdam „De Wage". Het stadion stroomde leeg. Jn drommen liepen de menschen in de richting van de stad. Het was een drukte van be2ang en dan waren er, die veel haast hadden ora een tram te halen of een taxi. Maar er waren ook anderen, die hun auto zochten en onder hen wafc een zeer opvallend gezelschap. De lange schrale mijnheer, waarschijnlijk, de va* dcT, liep met een kort gezellig dik* kertje gearmd. Dat was bepaald de moeder. En achter hen, maar er zeker bijbehoorend, liepen twee slungclach* tige wezens, zoons zeker van het typische echtpaar. „Vader", gromde moeder met grof stemgeluid, „Vader, waar hè je de wagen gezet?" „Als ik het wis, mammie, als ik het wis, we waren er gauw genoeg", ant* woordde vader. „Maar man", gromde vrouwlief ver* der, maar ze werd bijna omver ge* loopen door 'n anderen man, die met twee rijwielen uit het rewnerskiwartier kwam. Baar brommerig stemgeluid sloejg over tot een gillend' ge kraai. „Sèg, kè je niet 'Uitkijker De izoons achter moeder gichejen erg .ongepast. Vader suste, trachttb mammie tot tot kalmte te brengen; de man met de rijwielen was al lang weg. Maar ma's stemming was niet al te best. Vader kreeg het nu met haar aan den stok. „Weet je niet eens", cn op ieder woord lag de klemtoon, „weet je niet eens waar je onze wa* ge gezet heb?" „Moet je nou weer net vader voor hebbe, jongens"; dit tot de slungels die zich kostelijk amuseerden achter pa en ma's rug. Fa wierp een blik achterom als ver* lar.gdc hij steun van zijn beide sprui* (cn. Wat blijkens hun uiterlijk geen al lc groote steun zou worden. Maar gr-.jpt men zich in nood zelfs niet aan ec.i stroohalra vast? De biik des vaders vermocht niet 5 tot de harten der zoons door te drin* gen. Had misschien juist een nega* tieve uitwerking want het eene jonge* j mensoh treurde: ..Ja, pa is wé! erg vergeetachtig t soms, cn nou begint het nog te rege* ntr. ook-" Ziezoo, nu waren de poppen eerst recht aan het dansen. Ir, het gedrang ging bijna alles van du woordentwist verloren- Maar de woorden „onze wage" klonken steeds ver en duidelijk. Vader keek rond, zocht links en zocht rechts maar ,-de wage'Moeder's stem kraaide boven alles uit „met jou ga 'k nooit meer uit verstaje. Om daar i.oo n paar lui als gekke te zien t rappe. Het begon harder te regenen- „Sonde voor de wage" zei het jonge mcnsch, dat tot nog toe gezwegen had- werden nieuwsgierig naar „de wage". Opeens vergat vader moeder en kroost. Snelde vooruit haar een ve* h'kcl dat „de wage" moest zijn." Do familie Kwam tot rust en zette zich- Vadci ze!te den motor aan van een auto, die 'het m-dden hield tusschcu een ,uxe cn een vrachtwagen. lichten wei den ontstoken en. lot groote verwondering van allen die den wagen zagen gaan, brandde aan de achterzijde geen rood licht maar... een solsiagen schijnwerper. i w,nt;g meier reed vader, toen bleef de -'.el,».-sproken „wage" opeens staan De l.r.ker achterband liep snel leeg. Muc-der kraaide, de zoon's verbleeK* ten e:, vader deed zeer onparlemcn* tuir- I Iet mannelijke gedeelte van de fa* n.ike steeg loom uit. Vader sukkelde naar den achterkant waar boven den nog hel*lichtcnden schijnwerper de reserveband hing. De iaa'stc menschen gingen voorbij- „Mot te nog ver?" spotte een jongen. Maar dc heele familie zweeg en werkte. Behalve mammie die diep terneerge* slagen leek- G. W. C. HET DIER VOOR DE LENS (Foto's van Haarlem's Dagblad. Nadruk verboden.) „Wat 'doe 4 jij op dien paal 7 mij er op!" Laat „Wat zeg je? Wedden om een kluif?.1® „Eerst even jou opzij werken" „Daar ga je al, broeder" „En hier zit ik, al is 't ongemakkelijk" ^Wat? Heb je geen kluif hier, ellendige opschepper?" Scala-Theater. Een uitgebreid en heel mooi Universal Journal opent het programma. Dit is zien. een van de mooiste gedeelten van het programma. Als komische füm draait een klucht in 2 acten „De Levende pop", een nummer dat werkelijk geestig is. Het zal wel veel van het uithoudingsvermogen van het meisje gevraagd hebben haar rol als pop te blijven volhouden. Het eerste hoofdnummer is getiteld; „Cocaïne, Londen bij Nacht". Hierin wordt aangetoond het verderfelijke van 't gebruik van dit middel, dat echter heel treurige gevolgen na zich sleept. Zoo ook met de dame die hier een belangrijke rol vervult. Het treffendste is echter dat de dochter van den exploitant van het cabaret zelf in die gelegenheid komt cn oolc gebruik maakt van cocaine, waarna het slot erg dramatisch is. Een heel goede film met mooie speelmomen- ten. Het tweede hoofdnummer is„Kapitein Black Bird". Op het witte doek wordt die titel aangevuld met „Drama uit het land van zonneschijn en passie." ITet is werkelijk een film zooals we zelden te zien krijgen. Er komen heel veel zwartjes in voor, wier eigenaardig- en ook wreedheden men aanschouwen kan. Door alles heen is een waarschijnlijk verhaal gevlochten. Het eiland waarop dit alles voorvalt is genaamd Pango. Men kan voorts genieten van de aardige dansen die worden uitgevoerd. Ook is het een schitterend gezicht die groote massa kano's te zien varen bemand met de volgelingen van het opperhoofd van het eiland Moa, die zich gaan wreken op dc bewoners van Pango. Kapitein Blackbird gelukt het na veel moeite ziin verloren j dochter terug te vinden. Ook Tommy j speelt een beduidende rol. De natuurtafe- reelen in dit nummer zijn schitterend. Zooals gezegd; het is een nummer van eigenaardige schoonheid, dat men slechts zelden ziet en dat dan ook een druk be- 1 zoek zal trekken, Luxor*Theatert. Het Fox*nieuws en het Luxor*nieuws geven beide weer heel wat actueele za* ken tc zien. Heel interessant zijn bij* voorbeeld de sporlbetoogingen te Gro? ningen waarbij ook nog een paar bc* kende Haarlemmers op het witte scherm verschijnen. Van Zaterdag af zullen deze actualiteiten nog worden aangevuld met een film van de onthul* ling van het Koolhovcmmonument, die Vrijdagmiddag op het Wilhelminaduin te Bloemendaal plaats had. „Schocnenwec'k" is een comedie in twee bedrijven, waarom naar behooren gelachen kan worden. In het hoofdnummer „Sanday", krijgt Madge Bellamy a'.ie gelegenheid een „modern" meisje uit te beelden, waar* voor zij verschillende capaciteiten be* zit. De film, bewekt naar een Ameri* kaansche roman, laat zien tot welke el* lende een gedwongen huwelijk kan lei* den. We dachten zoo, dat moderne meisjes er puist prat op gaan, dat zij zich niet tot een huwelijk laten dwin* gen. Enfin, in dat opzicht is Sandy dan nog hopeloos ouderwetsch. Over:* gens dat zij nieuwerwets genoeg, ir kleeding als in gedrag. Dc toeschou* wers worden verzocht in Sandy een slachtoffer van den modernen tijd te In hoeverre dit juist is, daar zou een heele boom over op te zetten zijn. Het is intusschen een feit dat Sandy eenige malen er erg naar aan toe is, maar ook weer eenige malen nieuwe liefde vindt. Dit heet dan; de levens* lust keert terug. Deze temgkeerende levenslust kost een architect het leven, vriendin en heeft tenslotte ook den dood van Sandy zelf tengevolge. Een waarschuwing vebat deze Fox* film dus zeer zeker! "kerk en school BELANGRIJKE SCHENKING VOOR DE LEIDSCHE UNIVERSITEIT. Mevr. de weduwe Bijvanck*Cramcrus te 's*Gravenhage heeft uit dc nalaten* schap van haar echtgenoot dr. W. G. C. Bijvanck aan de bibliotheek der Rijksuniversiteit te Leiden ten geschcn* ke gegeven eenige belangrijke verzame* lingen boekwerken, bescheiden en brie* ven. De Regeering heeft met erken te» lijkheid van dit waardevol geschenk kennis genomen. Aan de schenkster is de dank der Regecring betuigd. J. KOOPMANS t Te Dordrecht overleed in den ovftler* dom van ruim 66 jaren de heer Jan Koopmans, oud=hoofd eener gemeente* school aldaar. Behalve als onderwijzer was de heer Koopman bekend als letterkundige. Hij werkte mede aan De Nieuwe Taalgids, waarvan hij met prof. de Vooys redae* teur was, aan de Beweging van dr. Al* bert Verwey, aan het Tweemaande* Iijksch Tijdschrift, aan De Nieuwe Gids, enz. Een aantal zijner studies zijn in een bundel uitgegeven. Ook verschillen* de andere geschriften zagen van zijn hond het licht, o.a. Toelichtende uitga* ven van oude schrijvers in de reeks Zwolsche Herdrukken, in de Bibliotheek van Nederlandsche Letterkunde enz. De Dordrechtsche Crt. roemt hem als -- -- -- .- een fijn opmerker, een scherp denker verstoort bijna het geluk van Sandy's en een uitstekend stylist. De historischs gewelven de Sarphat-straat te Amsterdam, dia over blijfsel zijn van de Utrechtsche barrière, die in de tweede helft der 17d= eeuw gebouwd is, worden thans gesloopt. Dit was noodig voor de verbetering van den daar het wegdek werking vertoonde,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 5