ti«»t r« OPTIMISME. PARIJSCHE MODE. Over het Begrip- Lichtzinnigheid. Onze Land aard. Levensdurf. Wanneer wij dc meegingen van vc» i len gelooven mogen, wordt optinvsme een wijd uitcénloopcnd begrip- Dc pes» simist. die het gehcclc leven door een sombeicn bril bekijkt, goemt een an» deren, die niet zoo zwartgallig is als hij. dadelijk reeds een optimist. Een ander daarentegen heeft het over opti» misme, wagncer iemand met groote 'lichtzinnigheid het leven doorvliegt, en wat er tusschen deze leide zooge» naamdc optimisten inligt, is begrijpe» lijkcrwijs nog niet zoo wcin:g. In de oogen van velea is het woord optimist iets dat alleen in minder gun» s'igcn zig wordt gebruikt; iemand d;e wat risico heeft aangedurfd en daarbij wat natuurlijk kan voorkopien. het loodje heeft moeten leggen, noemen zij met gewichtig hoofdschudden en ik» heb-bet-altijb-wel-gezegd-gezichten een optimist, daarmee dan ten zeers'c hun afkeuring uitdrukkend- Ook een ander, die altijd maar weer hoop be* houdt op beter, ook al is schijnbaar de catastrophe nabij, wordt voor gren» zenloos optimistisch uitgemaakt. Zoo zijn er nog veel voorbeelden te noe» men. van menschen die door hun op» timismc de afkeurigg van anderen op» wekken. Het is echter cvongocd in ceq enke» ie zin samen te vatten: onze landaard is niet optimistisch. Staat gc op het achterbalcon vag de tram en luistert een gesprek af met den conducteur, dan gaat het aldus: Mooi weertje vandaag. Zegt u dat wel. Zou het nu eigdelijk eens goed blü-vcn? Ik hoop het maar er is anders alweer werking in dc lucht doelend op éég wit wolkje. Ach ja er zal wel weer onweer komen, 't blijft hier nooit lang mooi- En komt ge dan in den wagen, dan zijn er vast wel een paar menschen bij, die hoofdschuddend klagen over hun eigen of anderer vreeselijke kwalen en gebreken. Zoudt ge u er mee bemoeien en met medelijden be wogen, den betrokken personen wat cqoed inspreken, dan wordt uw goe de bedoeling niet gewaardeerd, uw welmeenende woorden worden kool tjes ontvangen. Want dat is juist het ongelukkige nog, dat dit gebrek aan optimisme zoover gaat, Wat de meeste menschen niet zien wat hun ontbreektzij meenen dat zij wel aardig blijmoedig zijn en dat die inmenging in hun geklaag niets an ders is dan wat lichtzinnige bemoei zucht- Nu is er echter ook een anderen kant aan de kwestie sommigen overdrijven weer naar de andere zij de zij blijven "niet alleen tot bet uiterste opgewekt en vol hoop, maar zij bestendigen die houding wanneer er voor hoop en vertrouwen geen reden meer is- Dat zijn de men schen, die den boel an de wnr -ft» ren en even later op precies dezelfde wijze opnieuw beginnen. zirb n afvragend hoe het nu weer zal moe ten gaan. Het gevolg is dan heo! vaak weer een fiasco, maar dat deert hen niet.. rij beginnen noe eens op nieuw. Oppervlakkig beschouwd zijn deze menschen pechvogels en zij wor den door sommigen zeer beklaagd. Maar de eigenlijke fout schuilt nier in het ongelukkige toeval welks werking buiten hun vermogen om gaat, maar in hun eigen lichtzinnig onverstand. Ook zijn er gog optimisten, die heele pieten zijn zoolang de voorspoed duurt. Komen de zorgen om een hoek kijken dan sluiten zij hun oogen stijf dicht cn eerst wagneer de slag geval» len is, dringt de -werkelijkheid tot hen door en verVallen zij maar al te vaak in het somberste pessimisme. Want dat is het zuivere optimisme: dc moeilijkheden des levens onder de oogen te durven zien en toch daarbij den moed niet te verliezen. Natuurlijk heeft ieder mensch -wcleens een zwak oogenblik en wanneer een moedige soms in opstand komt tegen het lot, zal niemand dien moed dadelijk ge» heel en al in twijfel gaan trekken. Maar dc ware optimist ziet aan alles dc lichtzijde en weet die ook steeds weer op te sporen, hoe ver ze ook ver* borgen mag zitten, zonder daaibij de zorgen uit het oog te verliezen. Als het zoo gesteld is met iemand, kan men zeggen, dat optimisme en le« vensdurf synoniem zijn. en ook dat de man of dc vrouw die dat bezit een gelukkig mensch is- Maar wie op een dergelijke wijze gelukkig wil worden, moet bedenken- dat die gemoedstoe» s'and nooit anders dan met moeite ver» kregen is, dus dat men cr zelf ook wat voor over heeft om het zoover te brengen. Tomatenbroodjes. Lamscoteletten. Snijboonen. Griesmeclperen. Voor de broodjes geldt het volgende recept: 4 eetlepels tomatenpuree, ongeveer 5 gr. oude kaas, 1/2 d-L. room, peper. zout. snccdjes geroosterd en beboterd brood. De tomatenpuree wordt allereerst van versche tomaten gemaakt, cn dan met de geraspte kaas vermeggd. Daar» na wordt de room erbij gevoegd en het mengsel met peper en zout op smaak afgemaakt. Dan wordt alles roe» rende verwarmd tot het kookt en ge» bonden is. de boterhammetjes worden ermee besmeerd en dit op een ver» warmden schotel dadelijk opgediend Dc lamscoteletten worden gepaneerd en aan beide zijden mooi bruin cn gaar gebakken. De snijboonen. die lang moeten *ko» ken om mooi zacht te worden, worden bij het stoven alleen met wat suiker vermengd, wanneer zij flauw smaken Te veel suiker bederft deg smaak van het gerecht echter 'volkomen. Voor de gricsmeelpeien is noodig: 2 1/2 d-L- melk, 40 gr. suiker, 30 gr. boter, 60 gr. griesmeel, 2 eieren, citroenschil, twee eetlepels abrikozenjam, paneermeel, wat sucade, eenige kruidnagelen, frituurvet- De melk wordt met de citroegschil en de suiker aan den kook gebracht, het griesmeel er roerende ingesfrooid en dc pap gekookt totdat zij dik cn gaar is. Nu moet de boter erin smelten, de citroenschil eruit gehaald en een der eidooiers erdoor gemengd. Wanneer het wat afgekoeld is. worden er, klei* ne peervormen van gevormd, met mio» denin een lepel abrikozenjam- Deze worden in dc overgebleven eieren dubbel gepaneerd, dus ectst in pa» necrmeel. dan in ei cn nu weer in p.i* neermeel, een stukje sucadc dient tot kroontje en daarna worden dc peren in dampend heet frituurvet gebakken, totdat zij lichtbruin zijn- Na ze op grauw papier te hebben laten uitlekken, worden zij op een kleine schaal opge* stapcld voorgediend. E. E. HAARLEM'S DAGBLAD DONDER !)AG 2 SEPT. 1926 EEN ZEER CHIQUE MANTELCOSTUUM EN EEN BIJBEHOORENDE JAPON. De zoogenaamde ,,Deux«Pièces" mo« dellen zijn nooit zoo in trek geweest, als den laatstcn tijd en de raodc»ont» werpers in Parijs hebben nu een japon en mantel gccrccerd, zooals op boven» staand plaatje is weergegeven. No 1124 geeft een marine»blauwe mantel van crêpe de chine weer, waarvan model en snit geen aanbeveling bchoc» ven Hoe gracieus van lijn, hoe slank» makend cn hóe soepel van contour is dit model! Bij het vervaardigen van dit costuum behoeft men cr alleen aan te denken, dat de mantel moet gc» voerd worden met een stof, die past bij dc japon, welke men eronder draagt. No. 1125 geeft een voorbeeld van een japon, die men onder den mantel van 'no. 1124 kan dragen. Zijden foulard is, naar onze mccning, het allerbeste materiaal om dezen japon samen te stellen. De japon heeft een breeden strook van hetzelfde materiaal als de mantel, en kraag en mouwen ook. juist om te laten zien, dat ze bij elkaar behooren. De japon kan men ook met korte mouwen maken, doch de lange mouw wint meer en meer veld en is dus meer aan te bevelen. Het geheel is een zeer gelukkig ge. slaagde samenstelling cn wij twijfelen niet. of het zal onzen lezeressen in dc. smaak vallen. Knippatronen zijn verkrijgbaar in de ir-ten 42. 44. 46. 43 onder opgave van no. 1124 en 1125. Kosten 70 cents per StUit. EEN VLIEGENSCHERM VOOR BABY. Een Moeder zegt: „Een vliegenscherm. dat men over 'n ouden parasol kan werpen is ia oqs huis onbetaalbaar gebleken. Neem een cirkel van mousseline, een tikje bree» der, dan de geopende parasol. Knip een gat in het middel en boor dc ran» den ervan om, zoodat di^ over de punt van dc parasol geworpen kan worden en naai aan den rand. in de geheelc ronde een stuk muskietengaas, lang genoeg om het bedje van baby geheel te bedekken. Breng aan het cene einde van dc openstaande kanten van het bedje een paar ringen aan. waarin het handvat van dc parasol past, zoodat deze rechtop blijft staan. Als mcn het r.et niet gebruikt, kan men het op» vouwen en onder dc matras leggen. EEN AARDIG JONGENSPAKJE. Een zeer aardig en gemakkelijk zelf te maken jongenspakje is afgebeeld onder no. 1126. Dit pakje, dat voor de herfst bestemd is, wordt gemaakt van licht flanel voor het buisje, dat afgezet wordt met hetzelfde donker flanel, als waarvan het broekje wordt vervaardigd. Het modelletje is het allernieuwste op het gebied van kin» de r kleed in g en zal zeer zeker ingang vinden. Knippatronen zijn verkrijgbaar voor jongetjes van 36 jaar onder opgave van. no. 1126. Kosten 55 cents. ALLERHANDE. WAT KOST SCHOONHEID? Door WAT MOEDER DE VROUW ZEGT. „Ik ben zoo'n oude sentimenteele gans. om dien borstel te bewaren maar al m'n kinderen hebben ermee voor hun broek gehad". BELLA MONTROSE. HET GELAAT IS DE SPIEGEL VAN DEN GEEST. Schoonheid bestaat niet hierin, dat men sommige specifieke eigenschap» pen bezit. Schoonheid berust op een menigte niet te omschrijven kleine eigenschappen. Het aantal vrouwen, die werkelijk verblindend schoon zijn. s zeer klein, doch in iedere vrouw, al .s zij nog zoo leelijk. is eenige schoon» hejd, die, wordt zij wel ontwikkeld, haar aantrekkelijkheid zeer ie» goede zal komen. Naturlijke schoonheid, d:e bestaat uit regelmatige trekken en physiekc proporties, is een gave der natuur en wordt bij de geboorte ontvangen, doch schoonheid van gelaatsuitdrukking en van karakter en ziel zijn niet t€ be« talen en tegelijkertijd zeer gem^kke» lijk te verwerven en deze schoonheid kan door iedere vrouw verkregen en aangekweekt worden. Een artist zeide mij eens, sprekend over ccn zeker meisje: „Haar gelaat verandert steeds van uitdrukking. Zij heeft uitdrukkingen in haar gezicht, die- als het ware eroverheen vliegen cn verdwenen, zijn, vóór men het weet en vóór men ze kan analyseeren. Een zeer interessant gezicht haar schoonheid komt en gaat en is oneindig aantrek» keiijker, dan voortdurende rcgelmati» ge schoonheid". Schoonheids»momenten zijn voor alle vrouwen mogelijk. Sommigen on» zer maken het dc schoonheid erg lastig om zich op het gelaat te toonen. En dat komt voornamelijk, omdat wij niet de juiste gedachten hebben cn een verkeerde houding tegenover het leven aannemen. Al de massage's en crèmes en lotions en poeders ter we» rcld kunnen ons geen greintje helpen, indien ons karakter geen geestelijke hulp verleent. Het kan zijn, dat wij van den beginne af, niet begiftigd wa» ren met iets bijzonders op het ge» hied van mooie gezichten en dan ma» ken wij de situatie hopeloos door een karakter te ontplooien, dat precies het tegenovergestelde is van alles wat schoon heet Zorg: ervoor schoone gedachten te koesteren, gedachten van hoop, vroo- lijkheid, liefde cn kameraadschap en dan kan het niet missen, dat ge goede ■resultaten bereikt. Iemand die ter» neergeslagen en ongelukkig is. geef: die gedachten in dc lijtyn van zijn gc» laat weer, in zijn oogen en in zijn gehcele physieke verschijning. Iemand, die goede, heldere en fris» sche gedachten heeft, ziet er heel an» ders uit, dan iemand, die de vreugde van het geluk miet kent. Geduld, een goed humeur, meegaand» heid een ©ogenblikje per dag zorgen dat men eens alleen is om na tc den» ken en den geest te verfrisschen dat zijn dingen, die ons duizendvoudig zullen terug betalen in zichtbare schoonheid, die op ons gelaat leesbaar is, de oogenblikken, die wij aan zelf» verheffing uit den last der dagelijksche zorgen zullen hebben besteed. Dit is de eerste regel voor dc schoon» heid. TOILETTAFEL VERSIERING. Elke vrouw, die daartoe door het aantal kamers in haar huis in de ge» lcgcnhcid gesteld wordt, heeft een groot zwak voor iets, dat zij haar eigen „holletje" kan noemen, een vertrekje, met hier en daar een aardig prulletje, e-en paar mooie kussens, een gemakkelijk stoeltje, dat zij tot een boudoirtje weet om te tooveren, waar zii zoo r.u en dan eens een uurtje rust: Heen kan zijn. Zij, die zoo'n vertrekje niet tot haar dispositie hebben, verge» noegen zich met het „uitbreiden" van haar slaapkamer en het eerst daartoe aangewezen meubelstuk is de toilet» tafel. Eenige aardige vazen, een leuke poederdoos, zeepdoosjes, manicure en dergelijke, aardig gearrangeerd, ver* hoogen den aanblik van de toilettafel, zooals ons plaatje duidelijk laat lende en armoede doorgemaakt heeft en die nu het hem beter gaat. de her» mnering aan zijn tijd van lijdcn nog niet verloren heeft. Geeft ongemerkt, ongezien, dat is de ware manier die een diep gevoel der reinste vreugde in u doet ontstaan. Wanneer gij den dankbaren blik van den ontvanger uwer gave ziet, wanneer hij bemerkt, dat gij met hem mede» oelt, hem begrijpt en mede gebukt ;aat onder den zwaren last van zijn eed, wanneer gij dien dankbaren blik opvangt, o, hoe dringt dié dan in uw hart cn beschaamd wijst gij zijn dank» betuigingen af, daar het voor u iets an zelf sprekends was hier te hel» pen. Ja, „Geven is zalig!" Het is zaliger dan ontvangen. Waarom? Misschien heeft de ontvanger van uwe weldaden eens betere dagen gekend, toen hij zelf ook gegeven of niet gegeven heeft. Gij geeft en verwacht daarvoor geen bcloonmg; doch hij, die ontvangt h<?fcft het gevoel, dat hij door die gave ver» ^lichtingen krijgt. Onwillekeurig komt rij hem de gedachte op: „Hoe kan ik dat, wat deze of gene aan mij ge» daan heeft, weder goedmaken?" Doch voor het oogenblik ziet hij geen uit» weg uit die moeilijkheid. Dat is druk» kend voor dengene, die ontvangt; het snoert hem haast de keel# dioht, zoo» dat hij nauwelijks in staat is een woord van dank uit tc spreken. En dan behoort er werkelijk een groote mate van takt toe, den ontvangende niet te duidelijk te doen voelen, dat hij voor het oogenblik maar moet aan» nemen, zonder daarvoor iets in de plaats te kunnen geven. Ik spreek na» tuurlijk niet van dc „beroepsbedelaars" bij wien een dergelijk gevoel natuur» lijk reeds lang is afgestompt. Doch bij z.g. „schaam»armen" moet men met fijne takt te werk gaan. Reeds den kinderen moeten de oogen voor de ar» moede geopend won'en, "t kind moet zelf, voor zoover "t mogelijk is, leeren edelijden te hebben, d.w.z. moet er door de ouders zoodanig op gewezen worden, dat het werkelijk met de armen medevoelr. Het zijn teere plan* ten. het „Geven" en „Ontvangen". Verzorgt zc goed en geeft hun zon» neschijn, veel zonneschijn van de mede* voelende Naastenliefde. Dan zal cr zegen op rusten, zoowel voor hen, die geven, als voor ben, die ontvangen." WIJZE WOORDEN. VAN GEVEN EN NEMEN. „Het is zaliger te geven, dan te ont* angen!" Dit is een oud, een wijs woord, waarvan iedereen in zïjfi leven rqeg of laat dc waarheid wel eens an ondervonden heeft, of anders ze» ker ondervinden zal. Een oud Romeinsch spreekwoord zegt: „Wanneer twee menschen het» zelfde doen, dan is het nog niet het» zelfde". Dat kan men ook van het geven cn ontvangen zeggen. Het komt er. nooit op aan „wat" men geeft, of „hoeveel" doch op de wijze „waarop" men het doet. Wanneer men iets geef:. Jan moet degene, die het ontvangt, zien eft voelen, dat men het met vreugde doet Dat is lastig en kan eigenlijk niet aangeleerd worden. Het hart dat den nood van anderen wil verminde» ren, moet medespreken, daar het an» ders zelf te zeer onder den nood van den ander mede lijdt. Wij moeten, voordat wij iets geven, geheel op de hoogte zijn van de grootte en diepte van de smart van onzen naaste, alles medevoelcn en dan eerst geven. Menig rijk mensch geeft veel en dikwijls. Maar hoe! In de manier, waarop hij geeft, ligt iets verachtelijks, iets vernederends voor den ander. Hij geeft om den naam van weldoener te krijgen, doch niet, omdat zijn hart er hem toe aanspoort. Het beste kan hij geven, die zelf el» HET MODERNE JONGE MEISJE. Het moderne Jonge Meisje! Veel wordt cr tegen moderne begrippen ge» ageerd, veel van haaT moderne gewoon» ten worden neergehaald; waarpm? Omdat er onder de tegenwoordige jonge meisjes trouwens vroeger zal het wel niet anders geweest zijn -- natuurlijk verschillende te vinden rijn die de moderniteitsbegrippen zoo ver voeren, dat deze in excessen ont aar» den; en daardoor bederven zij het oor* deel der menschen over de goede mo* derne meisjes. Een flc-urig jong meisje, zooals in dit plaatje afgebeeld, een meisje, dat zich bekommert om haar hoedje, haar shawl, haar gehecle urtterlijk is het niet aardig haar te aanschouwen? Lichaamsverzorging, sport, flinke pas, reehtloopen, dat zijn alle dingen, die het moderne meisje in het oog houdt en die haar gezond en krachtig ma* ken. Het spreekt vanzelf, dat wij geen voorstanders zijn van het bleekc, ge* poederde en geschminkte schepseltje, dat hier of daar gelezen of gehoord heeft, dat „de slanke lijn" in de mode is en daarom op alle manieren pro* beert haar lichaamsgewicht te doen afnemen, ten koste van haar gezond» heid. Neen doch het moderne gezond» moderne meisje, dat zich weet te ge* dragen, zich in alle omstandigheden weet -te redden. flink weet aan te pak* ken en op eigen be enen kan staan dat is een meisje, dat mede helpt aan den vooruitgang van de maatschappij, die flinke mannen, doch ook flinke vroiAven vraagt baar moderne sa»» menstelling, De duurste en mooiste Spaansche sjaal die, naar men zegt, ooit gemaakt is, werd door een Amerikaansche uit Madrid naar Los Angeles meegenomen. Het bedrag dat er voor betaald is, loopt in de inillioenen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 7