Ziekte en PHn HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 23 OCT. 1926 DE COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST NADERE REGELING. Door de Kegccring is kortgeleden ee.i »e«sOi.C"eip -n-.cv.icua tui ,.na- Qi.. regeiing van ue Collectieve Jlx- bciv.suVcreena.omsi. Dit ontwerp heeit in bepacuae kringen teleur stelling ge»es:. Men .-.ucs;er^c aaar ae noop, aat men nu weidia yan re- geer;ngszijde zou gekomen zyu de puo.iesrechteiijae regeling der Co.lectieve Arbeiusoverocuacuust, ue zogenaamde bindendverkiaring- Du omwerp stelt dlt op zied ze.: zeer belangrijke vraagstuk niet alleen niet aan de orue, uoch in de Memorie van Toelichting wordt uudrulvkeliji gezegd, dat de regeering hierom trent haar standpunt nog niet heeft bepaald- Een begrijpelijke teleur stelling voor hen, die de verwezen lijking" ervan voorstaan. Maar al moge het dan op d:i oogenblik nog niet zoo ver zijn. dat dit netelige vraagstuk daadwerkelijk wordt san- gepakt, d© betrokken Minis:er biykt wel van oordeel dat er aanleiding be staat tot rege'ing van de C. A. Waarom? in zeker opzicht tast men daaromtrent in Eet duister. men naar een wijziging gevraagd.' is een 20-jarige praktijk oorzaak, dat men opgedoken moeilijkheden uit den weg" wil xuiiuen? Of is de ge stadige groei van het aantal dezer overeenkomsten misschien aanleiding geweest tot dit ontwerp? Het laatste is niej onmogelijk. Men kan zich van die ontwikkeling daar van een denkbeeld vormen, wanneet men zich rekenschap geeft van hei feit, dat in 1911 87 overeenkomsten voor 1100 ondernemingen en 23-C*X> arbeiders bestonden, op 1 Juni 1)25 niet minder dan 7-4-3 contracten voor 16.500 ondernemingen en 266.100 ar beiders. terwijl op 1 Juni 1926 -63 collectieve arbeidsovereenkomsten bestonden voor 16.400 ondernemingen «n 261-000 arbeiders. In 1907 werd onder Minister van Raalte door de wet op het arbeids- «ontract, als onderdeel van het bui- gerJjk Wetboek, aan de co..ectieve arbeidsovereenkomst wettelijke er kenning verleend. Daarbij werd van het principe uitgegaan, da: de C- A. staat boven he- individueele arbeids contract. Nu geeft art- 1637 n B. Vr moeilijkheden ten aanzien van de vraag wie of bij een C. A. partij zijn Het nieuwe ontwerp zal nu waar schijnlijk in de plaats treden van dit artikel en o.m. regelenden duur «n het afloopen van de overeenkomst en de rechten en verplichtingen van de daarbij betrokken^ personen. Men heeft daardoor misschien een oplos sing verkregen van bet vraagstuk van het al of niet gebonden zijn om een contract na te leven. Is men het daarover eens in den geest zooais het ontwerp aangeeft, dan zal elk beding in een individueele arbeidsovereen komst strijdig met de bepalingen van de C. A. van rechtswege als nietig beschouwd moeten worden- Deze burgerrechtelijke regeling (in tegen stelling met de bovengenoemde rege ling) :s tot stand gekomen na voor lichting door den Boogen Raad van Arbeid en de Staatscommissie-Lim burg. De door de bepalingen van de C A. gebonden werkgevers zullen zich dan practisch aan de gevolgen eener dergelijke overeenkomst niet kunnen onttrekken door eenvoudig weg ongeorganiseerde arbeiders in dienst te nemen. Oogenschijnlijk is aan deze oplossing geen enkel nadeel verbonden. Bij nadere beschouwing zal het echter duidelijk zijn, dat de ongeor ganiseerde arbeiders mede de voor deden genieten van wat de vakver- eenigingen wisten te bereiken. Een veel voorkomend verschijnsel, ook op ander terrein. Bovengenoemd bezwaar is natuur lijk te ondervangen door invoering van het verplichte lidmaatschap- Maar dat zou van deze regeling de bedoeling niet zijn. In de Nederland» sche Werkgever van 30 September j.L wordt er dan ook de aandacht op ge» vestigd, dat in een en ander „een kiem van bindendverklaring der C. A." ligt De gebondenheid van de werkge* vers behoort volgens bovengenoemd orgaan niet opgenomen te worden in de wet doch in se overeenkomst zelf. Daaruit dient te blijken, hoe partijen tegenover elkander staan. Ai moge de Memorie van Toelichting van dit art:» wel 14 beweren, dat de georganiseerde patroon, die de bepaling overtreedt, zich niet aan zijn verplichting houdt voortvloeiende uit de overeenkomst en daarom schadevergoeding verschuldigd kan zijn, men vergete niet. dat de on# georganiseerde arbeider buiten de C. A- valt en de verplichtingen hem te werk te stellen op den voet van de oorts zijn in het ontwerp bepalin» gen opgcuomen omtrent dc bevoogd» acid van verecmgingen om eoilccucvc arociusovereenkomaien aan te gaan, het reent van vcrccaigingen om scnado vergoeding te eiscüen van de weder» met pdrtlJ als gev°lg van me t»n ale ving enz. Niet iedere vereemgmg kan haar leden door een C. A. binden. De statuten zullen haar daartoe de bevoegdheid moeten geven. Wanneer daarvoor cch» ter zorg is gedragen, dan brengt toetrc» ding onvoorwaardelijke gebondenheid voor de leden met zich. Ook hierover heeft het Verbond van Nedcrlandsche Werkgevers zich uitgc» sproken. Het erkent dat de vereeni» ging de plicht heeft, in de mate als dc goede trouw medebrengt, mede te werken, dat de leden de bepalingen der overeenkomst nakomen, maar het zal uiterst moeilyk blijken het bewijs te leveren, dat de verplichting geschon» den is, daargelaten nog dat co werkge» vei weinig ot mets heelt aan het reent om van den arbeider schadevergoeding te eischen. Voor den werknemer dat iets anders. Hier valt dus een gelijkheid te constateeren, ten nadeele van den werkgever, welke in zekeren zin zou kunnen worden opgeheven door te bepalen dat de vakvereeniging als zóódanig aansprakelijk kan worden gesteld voor de daden van hare leden. Daarnaast kan eon termijn van uit» treding worden gelaten, die onttrek» king aan de bepalingen beteekenh Na afloop van den vastgestelden termijn kan opzegging van het lidmaatschap echter niet baten ten aanzien van de consequenties, welke het gevolg zijn van de afgesloten arbeidsovereenkomst. UITGAAN Abonnementsconcerten Dr. G. de Koos. Dit jaar zullen wederom 4 abonne» menisconcerten te Haarlem gegeven worden. Deze serie is ais volgt samen» gesteld: Op Vrijdag 29 October 1926 wordt deze serie geopend met de beroemde violiste Erna Rubinstein, die na een af» wezigheii van ecnige jaren voor het eerst weer in Holland optreedt Nog onlangs in het Kurhaus te Schevcnin# gen is zij met buitengewoon succes op» getreden. Het tweede concert zal worden ge» geven op Vrijdag 19 November 1926 j door de beroemde Duitsche pianiste Frieda Kwast»Hodapp die hier in Hol» land in he* afgeloopen seizoen ware triomphen heeft gevierd. Op Woensdag 5 Januari 1927 zal het wereldberoemde Hongaarsch ensemble Budapester Strijkkwartet optreden. Tot besluit van deze serie zal op Donder» dag 3 Maart 1927 de gevierde alt#zan» Seres Ilona Durigo zich later, hooren. Haar zoon Tibor Kasics zal haar aan den vleugel begeleiden. De Naakten kleeden Onder leiding van Jan Musch is bij de N. V. Het Schouwtooneel. directie Adr. van der Horst en Jan Musch, in studie Pirandello's „De naakten klee» denwaarvan reeds spoedig de première kan worden tegemoet gezien. Het Oordeel. Het nieuwste tooneelspel van Anna van Gogh»Kaulbach wordt onder lei» Iding van Ko van Dijk bij het Schouw» tooneel ingestudeerd. Begin Novem» ber zal vermoedelijk de eerste voor» stelling plaats hebben. Van groote principieele beteekenis is dil ontwerp niet. Al zal de waarde van de C. A. er wel door omhoog gc» bracht worden, een volle ontwikkeling van dit instituut is in de oogen van velen door deze nieuwe reglemen» tcering niet te verwachten. Zij zal blijkens de Memorie van Toelichting geen onderdeel vormen van de rc» geling van de gewone arbeidsovereen» komst, maar waarschijnlijk een afzon» derlijken titel van Boek III van het Burgerlijk Wetboek moeten innemen Daartegen pleit intuschen het feit, dat het ontwerp naast overeenkomsten» recht ook vereenigingsrecht bevat. Veel verzet zal het nieuwe ontwerp misschien niet ontmoeten; men heeft immers met het vraagstuk, hetwelk in deze omgeving thuis hoort: de bio» dendverklaring, al zijn voor» en tegen» argumenten dubbel en dwars noodig! Maar zoover is het nog niet MOLLERUS. LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL. HAAKLtM i 'lüoriEEL. DE HANEBALK. Dc samenstellers van het programma» boekje van Haarlem s Tooneel hebben het ons, recensenten gemakkelijk ge» maakt door in het programma een uit# treksel van kritieken over de te spelen stukken op te nemen. Zoo las ik van Broedde t's H a n c» balk, dat het geestiger en genoegelij» ker is dan een half honderd klucht» eu blijspelen van buitenlandsche kom»af o. die Nedcrlandsche chauvinisten! dat het veel studentikoozen humor bevat, cn iets origineels is en dat wij snedigheid, geest cn slagvaardigheid m dit stuk hebben te waardceren. Ik heb dus maar voor het uitkiezen. Maar het wordt toch wel 'n beetje moeilijk, als jc het cr niet heelemaal mee eens bent. Origineel is dit blijspel in zijn op» zet ongetwijfeld. Twee schilders beiden op zwart zaad die in een leegstaand huis een zolder onder dc haucbalken hebben betrokken, worden plotseling in hun „vie de Bohème" ge» stoord als de kamers beneden hen wor» den ingenomen door het gezin van een provinciaal, die met handel in vul» kachels rijk is geworden. Uit het sa» menwonen in éénzelfde huis van zoo gansch verschillende elementen zou ze» ker een geestige cotnedie hebben kun» nen groeien. Maar het blijspel, dat wij in het eerste bedrijf verwachten, komt niet. Broedclet is er in blijven steken. Hij heeft zijn stuk niet weten te vul» Ien Het blijft bij 'n paar grappige en ook minder grappige tooneeltjes; de stof wordt niet verwerkt, van ka» rakterteekening is geen sprake en in» plaats van in de hanebalken komen wij al heel gauw gelijkvloerse!» terecht met dezen auteur. Instede van het komisch element in de botsing tusschen de bo» ven» en benedenburen twee werel» den dus te zoeken, moest Broedclet zijn grappigheid hebben van een would» be Bohémien, die volgens een der ge» citeerde critici zich „studentikoos" ge» draagt. Men zou dat optreden ook poe» nig en onbeschoft kunnen noemen. Neen, bijzonder gelukt kan ik n'en déplaise dc aangehaalde citaten dit Hollandse}» blijspel onmogelijk vinden. Ook de opvoering door Haarlem's Tooneel was minder gelukkig dan wij anders van deze verdienstelijke dilet» rantcnclub gewoon zijn. Enkele spelers lieten zeer zeker aardig individueel spel zien. maar het t« kort stak dit keer mijns inziens voornamelijk in de regie. Men speelde te veel op zichzelf, het werd geen geheel, wij constateer» den bijna voortdurend gemis aan sa# menspel. Hierdoor kregen wij op het tooneel slechts zelden dc ware blijspel» stemming. Reeds dadelijk ir. het eerste verre, weg beste bedrijf misten wij de sfeer van de „hanebalken". Voor de inrich» ting van het tooneel de zolder meer dan lof. Deze was werkelijk evenals de aanklceding van II bijzonder gelukkig. Maar het zou daar op dien zolder"vrij doodsch zijn geble» ven. als de heer Van Dongen als Hein Sprank er niet wat leven en beweging in gebracht had. Ook in het tweede bedrijf schoot de regie nog als eens te kort. Het tempo was voortdurend veel; te langzaam. enkele tooneelen vooral tusschen Heitner en Annie leden door te zwak cn gebrekkig spel. wij zagen roode whisky op tafel vcr> schijnen, telkens, telkens kwamen soe< Iers veel te laat op en het effect van het door den heer van der Horst zeer goed gespeelde slottooneel in II ging vrij wel geheel verloren, doordat de an deren niet of onvoldoende aan de handeling deelnamen. Wat zou ->n» der strenge regie hiervan iets heel au- ders te maken zijn geweest! Maar laten wij van Manderen's raad aan mevrouw Pril opvolgen en onze lorgnet afzetten. In het individueele spel van sommige spelers viel veel te waardceren. Zoo was de heer van Don= gen als de luidruchtige grappenmaker Hein Sprank, buitengewoon goed od dreef. Aan hem was het te danken dat er althans nu en dan gang in de voor# stelling kwam. Dat hii wat poenig in zijn optreden was. kon men hem niet wijten. Dat is de schuld van den auteur. Hij speelde de rol- met opge» wektheid en brio. Maar waarom had hij zich in I en III zoo eigenaardig toe» getakeld Hij deed meer aan een Italiaanschen orgeldraaier of een boer uit Andalusië dan aan een Haagsch schilder denken. Na der-, heer van Dongen noem ik onmiddellijk den voorzitter van Haar» lem's Tooneel. Wat deze van het rol» let je van het aangeschoten caodidaat» Kamerlid maakte, was heel vermake# lijk. Een bijzonder compliment voor zijn neervallen bij de sofal Dat was In den uithoek van Twente staan weer eens, door het stijgen van den Dinkel, honderden hectaren bouw» en weiland blank. Vele boerderijen zijn reeds geïsoleerd. Hierboven een beeld van het terrein tusschen Losser en Over-Dinkel. acrobatisch alleen ree-ds oen gewaagde en geslaagde toer. Zoolang hij op was. was er de blijspelstemming en het kwam vooral door hem, dat de sortie der drie vrienden een open doekje mocht krijgen. De heer Van der Horst had als Willem Heitner in het begin blijkbaar moeite er in te komen! En de regie liet hem daarbij nog heele scenes met zijn neus tegen het zij-doek spelen. Heitner is toch niet alleen een „treur» wilg", maar ook artist. De roode whisky hielp hem pas goed tc paard. Toen begon de rol hem te pakken en het slottooneel van 11 speelde hij wcr» kei:jk zeer verdienstelijk. Ook in III wist hij den lever.digen toon vast te houden, zoodat hij de rol veel beter wist te doen uitklinken dan hij haar inzette. De heer Harnann had uit een der kritieken in het programma kunnen zien, hoe de rol van den kacheifabri» kant opgevat moest worden: „een leuke pipa met levenswijsheid, bonho» mie en rustige rust". Die eigenschap pen misten wij te vee! in zijn spel. De heer Hamar.n speelde te vee! zich zelf. Dank zij zijn routine is hij altijd een speler, die zich gemakkelijk bc- weegt op het tooneel en dat is reeds veel. Het is jammer, dat bij Haarlem's Tooneel de jonge meisjes»rollen niet voldoende bezet kunnen worden. Dc rol van Annie cischt een heel andere kracht dan de dilettante, die haar gis teren vervulde. En bepaald een zeer groote vergissing leek het mij van de regie om Chris „en travesti" te laten spelen. Een voorstelling, waar dus nog al wat op aan be merken viel. Maar het pu» bliek was gelukkig goedlachs, zoodat t doel: den leden een vroolijken avond te bezorgen, bereikt is. En aan applaus heeft het vooral aan het slot r;*ct ontbroken- Toch hoop ik. dat Haarlem's Tooneel met Pomarius artis» tick revanche zal nemen. En ik geloof dat ook wel, want ik weet, dat deze vcreerwging het beter kan. Voor den aanvang der voorstelling heeft de voorzitter van Haarlem's Tooneel, de heer Van Ecden, dc nieuwe directeuren van den schouwburg aan den Jansweg gehuld.2d. Hij bood hun met een paar hartelijke woorden een lauwerkrans aan cn roemde de mede werking van de directie voor den sbeun bij de repetities! „Hief achter het tooneel is nu alles, als in de zaal pu.k in orde'', zei de heer v. Eedcn. Hij sprak den wensch uit. dat Haarlem's Tooneel nog dikwijls in den schouwburg aan den Jansweg onder de directie van de heeren Kaart en Muller mocht spelen, welke wensch met een warm applaus van het publiek onderstreept werd. MUZIEK J. B. SCHUIL. BERNARD SHAWS ANTWOORD. Bernard Shaw was uitgenoodigd tc» genwoordig te zijn op een congres der Engelschc federatie voor crematie. Shaw die verleden jaar ernstig ziek is geweest, antwoordde op de uitnoo» diging: Ik kan onmogelijk komen, want velleden jaar ben ik zelf bijna gecre» mcerd en liever blijf ik dus maar weg. Ik moet oppassen om in het openbaar niet te veel te spreken. EERSTE KAMERMUZIEKAVOND VAN DE AFD. HAARLEM DER M. T. B. D. T. TRIESTINER KWARTET. Stadsschouwburg. Met Mozart vingen wc aan, niet met een zijner meestgcspcclde kwartetten doch met het tweede der zes aan Haydn opgedragen werken. De zorgelooze vroolijkheid, den zonnigen glans, Mo» zart zoo eigen, mist men in dit in d> mineur geschreven kwartet: ernst en weemoed spreken er uit; slechts in het Trio der Menuet klinkt even een blij» der toon. Ook de gevarieerde Siciliennc die het werk afsluit is vreugdeloos. Met Beethovens eerst geschreven kwartet, dat echter in de zes als op. IS verschenen strijkkwartetten als no. 3 staat een werk vol zon cn humor zouden we verder gaan. Gewapend met partituren zaten velen in afwach» ting. Doch 't werd anders. In plaats de vriendelijke vraag a»g der eerste viool in op. 18 no. 3 knorde dc alt g«a» bes, f»g»e. geparodieerd door de eerste viool: Beethovens laatste werk (laatste met uitzondering van dc groote finale van het kwartet op. 130 die dc plaats der oorspronkelijke, der „grosse Fuge", moest innemen), het kwartet op. 133 klonk. De niet aangekondigde program» mawijziging heeft ongetwijfeld vele oningewyden danig in de war gebracht. Wanhopig werd door enkelen in par, tituren gezochtDc oorzaak der wijziging zou eerst later blijken. Beethovens op. 135 staat aan het einde der reeks op zich zelf. Geweldige diepzinnige werken waren voorafgc» gaan: toongcdichtcn vol problemen, vol strijd; uit heftigsten en innigsten drang geboren. En ziet, daarna grijpt Beet» hoven nog eens dc pen en schrijft ccn kwartet, klein in omvang vergeleken bij dc vorige reuzenwerken. luchtig, spcclsch, humoristisch. Weer heeft hij overwonnen, weer staat hij boven allen aardschcn strijd en aardsche ellende. Zelfs dc strijdvraag „Muss cs sein?' met het antwoord ,,cs muss sein", het motto der finale, schijnt men niet al tc ernstig tc moeten nemen, hoeveel com mentaren over dc beteekenis daarvan al gelanceerd zijn. Alleen het Lento assai is ernst, „fast zu ernst" zou Schumann misschien gezegd hebben. Diep religieus (klinkt dc aanvang niet als ccn zacht orgel?) zien wij den toon» dichter in zyn laatste levensmaanden voor zijn God geknield, even (in dc cis min. variatie) als door een huivering voor den naderenden dood bevangen, dra weer door vroom godsvertrouwen gesterkt. Dit korte, slechts 54 maten tellende stuk is ontroerend, zooals slechts een Adagio van Beethoven zijn kan. Tusschen de overige declcn van het kwartet staat het ecnigszins vreemd, zonder psychologische nood» zakelijkheid. Gemakkelijk voor het ver» staan zijn die overige declcn niet. Dc humor iron'c. halsstarrigheid van den „laatstcn" Beethoven zijn anders dan in zijn jeugd; de polyphonic is zooveel meer samengesteld, de tonentaal zoo verfijnd, dat slechts een opmerkzaam en herhaald hooren voldoening kan schenken. Daarom zal op. 135 wc! nooit tot de meest „populaire" werken van Beethoven behooren. In de pauze bleek, zooals ik zei de oorzaak der verwisseling. Den kunstc» naars was door hun concertdircctie een ander programma opgegeven dan aan het Toonkunstbestuur. En zoo waren allen te goeder trouw. Doch nu lie* pen wc gevaar Schuberts d min. kwar» tct ook te missen, want het Triestiner Kwartet had de opdracht Debussys op. 10 tc spelen cn had dit werk mee» gebracht. Gelukkig konden nog net bij» tijds. de partijen van Schuberts kwar» tct door een concertbezoeker die ze in zijn bezit had, ter plaatse gebracht worden. Gelukkig zeg ik, want ongaar* nc had ik, en zeker velen met mij do werkelijk grandioze vertolking van dit meesterwerk gemist. Het Triestiner Kwartet, bestaande uit de heeren Jan» covich (geen gelukkige naam voor een violist: men kan beter Fiedler of Playfair hcetcn), Viczzoli, Dudovich cn Baraldi, heeft Schuberts werk tot het hoogtepunt van den avond ge» maakt cn voorzeker aller sympathie en bewondering gewekt. Klankschoonheid en «evenwichtigheid, temperament en technische volmaaktheid werkten sa» men tot een geheel van dc hoogste or» dc. Dc prachtige variaties, dc heerlijke fiorituren in het trio, de adcmbencmen» de finale, het was alles voortreffelijk. Hoe geniaal is zulk ccn stuk, eu hoe armoedig schijnen, daarbij vergeleken al die cerebrale „moderne" producten, welker extravagances door allerlei schoonschijnende menigmaal zeer pa» radoxale rcdcnccringen van de compos nisten of hun vrienden cn bentgenoo» ten moeten worden verklaard en verde» digd. Met gaat er mee als in Scribes „Ca» maradcrie": men komt cr als men vrienden heeft, maar men blijft als men genie heeft. Scribe spreekt van .talent" doch talenten hebben we al meer dan teveel, cn met elkaar zijn zc nog niet voldoende. Voor Schubert is geen verklaring noodig: zijn d min. kwartet, het belangrijkste naast Beet» hovens kwartetten zal wel blijven zoo» lung nog iemand ontvankelijk voor schoonheid is. Do spelers gaven ook in Beethoven proeven van zeer geacheveerd samen» spel, in het Lento van diep inzicht; hun vertolking daarvan stempelt hen reeds tot kunstenaars van beteekenis. En ook in Mozart werd dc juiste toon wel getroffen, zoodat ik geloof tc mo» gen aannemen dat allen die aanwezig waren het Triestiner Kwartet gaarne zullen weer zien en hooren. KAREL DE JONG. BELANGRIJKE VONDST. In de buurt van dc Hongaarsche stad Azcgcd heeft de directeur van het Stedelijk Museum bij opgravingen een belangrijke vondst gedaan, die bc» staat uit met juweclcn versierde gou» den sieraden, gespen en goudplaten, die uit de vijfde of zesde eeuw dagtcckc» ncn. Men denkt dat de voorwerpen aan een hoofdman der gebieden heb» ben behoord cn dat hij ze heeft bc» graven tijdens ccn oorlog met de Asarcn. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cent* per regeL ontstaan door Gevatte Koude, b«s'rijdt men spoedie en eoed met Miinhardt's Sanapirir>-ta bietten Glazen Buisie 75 ct. Bij Apoth. en Drop. ten vreae-ijkt orkaan heeft opnieuw het Zuideiijk deel van Noord»AiR?rika r~':-'erd, ditrr.--1 in het hijzonder Cuba. Een der voorsteden van Havana, welke stad men hie.- i.e. c'g 'd, Jj hc: z, g "cn. Te Londen vergaderen de minister»presidenten van de wijdvertakte deelen van het Brilschc wereldrijk. Op onze fot v. L n. r. eerste rij: Cosgrave (Ierland), Hertzog (Zuid»Afrika), Mackenzie King (Canada), Baldwin (Gr' -t B annUO Bruce (Australië), Coates (Nieuw Zeeland) en Munroe (New Foundland). Tweede rij: M»h-<r.-dja van I' liscb afgevaardigde). Lord Birkenhead, Winston Churchill en Lord Balfour.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 4