MODE. OVER SERVIEZEN. HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 23 OCT. 1926 VESTEN VOOR DAMES. Dit chique dame*vest !s buitenge# *oon geschikt om onder den mantel gedragen te worden. doch ook kan men het bjj een mantelcostuum of over een japon gebruiken Een grootc aantrekkelijkheid ligt hierin, dat het niet zoo erg gemakkelijk te maken iae, zoodat niet iedereen er mee te zien /al zijn. Het wordt gemaakt van •en lichtbruine of recklcurigc wollen •tof, die op gebreide stof lijkt. Het gchcele vest, alsmede de schouder# zoomen en den rand van den zak. wordt afgezet door een 2 centimeter brecden rand van haakwerk, bestaande uit drie rijtjes, waarvan het eerste donker< blauw, het tweede icta lichter en het derde nog lichterblauw is."De knoopen worden in «en kleur gekozen, die over» cenkomt met de kleur blauw van den rand. Knippatronen zijn verkrijgbaar onder opgaven van no. 1169 in de maten 42, 44, 46, 48. Prijs 50 cents. EEN AARDIGE „SACHET" VOOR JONGE MEISJES. Dc sachet, welke in bijgaand schetsje s afgebeeld is bestemd voor dc linnen# kast Het is gemaakt van zijden lint en goudkant. Snij twee stukken zijdelint van 8,5 c.M. breedte en 60 c.M. lengte. Naai do uiteinden aan elkaar, zoodat men één rond stuk krijgt. Men moet ze met den linkerkant aan elkaar zetten rnct een rijtje rijgstcken ongeveer een huiven c.M. van den kant. Trek den draad wat! in, zoodat men plooitjes krijgt zooals op liet plaatje aangegeven staat*. Neem nu een rond lapje katoen, dat in den buitenstcn rand van den cirkel past en doe cr ccn sachetic van uw ge# liefd parfum in. Neem de andere uiteinden van het lint afzonderlijk in cn trek den draad strak aan in het midden van den cirkel, welke op deze wijze gevormd wordt. Doehet lapje katoen met inhoud daarin cn doe cr nog meer katoen bij, totdat htt goed strak opgevuld is. Naai dan dc rijgdraden vast, zoodat de opening in het! m'ddcn gesloten wordt. Snij nu van karton een cirkel van 10 c.M. doorsnee. Naai daar. omheen een lapje zijde en bevestig het aan den onderkant. Trek op dezen cir» kcl. die dus met zijde bel kt is, dc trekken over van het gezicht, dad op het plaatje afgebeeld is. Ga met een heel fijn penseeltje een tubetje olieverf over al dc zwarte lijnen. De oogen, rond# om de pupil moeten met een tikje blauw, dc lippen met een t'kic rood ge» verfd worden. Bevest'g. bij wijze van muts. ccn stukje goudkant aan de bo» •enzijde en naai dit alles hoven op het sachet. Naai dc einden van dc kant aan het sachet vast cn versier er ccn kant van met ccn zijden roosje en smalle eindjes lint*. HET COSTUUM EENER SPAANSCHE DANSERES. VOORNAME ZAKEN VAN DE GARDEROBE VAN EEN SCHOOLGAAND MEISJE. WAT KOST SCHOONHEID? door, Bella Montrose. OUDER W ORDEN DOCH GRACIEUS BLUVEN. Het was Madame de Stael, die hei vraagstuk oploste door te beweren, dat men ...om met succes weerstand te bic# den aan de kilheid van den hoogen leeftijd, lichaam, geest en hart in ge# Itfke kTacht moest houden. En om da! te doen, moet men het lichaam in trai# ning houden door oefeningen, den geest door studie en het hart door de liefde". Het klinkt, als ccn raad. die in alle op» zichte» volmaakt is, doch het feit blijft bestaan dat men nooit een beteren raad heeft geopperd cn dat de raad van Madame de Stael, indien een vrouw, dien werkelijk volgt, zeer waar» •chijnlijk het geheim der eeuwige jeugd voor haar zal ontsluieren. De kwestie vau oud#worden Is er voornamelijk eene van temperament Er zijn oude vrouwen van dertig cn jonge vrouwen van zeventig in die rare wereld van tegenwoordig. d:c nog slechts zeer weinig types oplevert van de vrouw, zooals die leefde cn dacht en deed in een vorige eeuw, toen ieder meisje, dat vijf cn twintig geworden was cn nog steeds ongehuwd, het als een ft it aanvaardde, dat zij ongehuwd zou blijven «n zich op het ergste voor# bereidde. Slechts een zeer klein aantal vrou# weo van den togenwoordigen tijd vol» gen dezelfde taktiek. Zoodra zij bc» merken, dat zij wat ouder worden, be# ginncn zij zich in alles te mcnagceren, beperken hun dagclijksche wandelin# gen.cn oefenen cn cischen op die wijze slechts arbeid vai zekere spieren van geest en lichaam, die egccrcn cn rea* geeren op elkander, terwijl al het ove» rigc blijft sluimcr.en. Dc duidelijke con# sequentie van deze zelfmoordpolitick is. dat de andere vermogens hun quan» turn levenskracht niet meer krijgen en verslappen, verdorren. Daarom moet iedere vrouw er aan denken, dat schoonheid in allereerste instantie medewerking van do vrouw zelve behoeft en zij die zich laten gaan. in welke omstandigheden ook. zij, die haar lichaam en geest cn hart niet voortdurend blijven „trainen", mogen zeker niet verwachten, dat deze drie hockstcenen van elke schoonheid van dezelfde kracht rullen blijven, als zij waren, toen zij geregeld gevood cn ge» oefend werden. Een onzer lezeressen vraagt ons, een beschrijving te willen geven van het costuum ccncr Spaansche danseres cn daar dit onderwerp mogelijk meer leze» ressen interesseert, geven wij hieronder een korte beschrijving van dat costuum. Abusievelijk wordt in den regel aan» genomen, dat het costuum dezer Spaan» schc vrouwen uitmunt door buitenge» wone kleurigheid, d.w.z. een samenstel ling is van dc meest uitecnloopende cn schrille kleuren. Nietb is minder waar. De werkelijk chique Spaansche kleedt zich, wat kleuren betreft, zeer eenvou' dig, liefst geheel in het zwart, doch al» tijd in één. of hoogstens in twee, maar dan goed harmoniccrende kleuren. Na» tuurlijk weet zij, met eenige kleine hulpmiddelep. nan hei* gevaar van mono# toonheid tc ontsnappen. Zoo zijn Vfaar de hehroocfè roos in het dónkere haar, dc typisch gevormde hooge kam cn dergelijke. Dc rok, zeer wijd. is meestal van taf» fetas cn wordt gedragen over een onder# rok, ook zeer wijd. die aan dc onderzijde met zwarte kant is afgezet. De bekende „Spaansche. Shawl", die t'egenwoordigc dames in alle landen zooveel gebruiken, hij wijze van sortie, is het eigenlijke klccdingstuk van de Spaansche danseres. Deze shawl wordt kunstig gevouwen en omgeknoopt, zóó dat dc franje cr» van, vooral aan dc achterzijde, ruim af» hangt. Dc grootc kam In het haar is ccn van de grootc ataractics van het costuum. Zeer vele Spaanschen laten vanaf die kam naar achter over het haar ccn strook kant afhangen. Ter rechterzijde dragen zij dan verder de vuurroode roos. Natuurlijk kan het costuum ccn wei» nig fleuriger gemaakt worden door bijv. voor den rok een gebloemd taffeiVis te kiezen, liefst met bloemen in ccn of twee kleuren en vooral niet tc druk. Hoe eenvoudiger hoe netter, hoe meer echt Spaansch. Een waaier van zwarte kant met bloemen versierd vormt ccn zeer aar» dip „Vocgiftje" voor het costuum. Het spreekt vanzelf dat een dergelijk toilet met zwier cn gratie moet worden gedragen. Blonde „bobbed" of ..shingled" kopjes behoeven er heusch niet aan tc beginnen. Het Spaansche danseressen» costuum is een klasieke kracht, roos, kam cn waaier incluis. Een dergelijk costuum te dragen bij een pagekopje of „Eton crop" zou natuurlijk dc groot» ste dwaasheid zijn, die men kan begaan en niet pleiten voor een volkomen zicsh indenken van het karakter van het bo» venomschrevcn toilet. De wintergardcrobe van een school# gaand meisje moet in het algemeen be« vatten twee, of tenminste een toiletje voor avondjes e.d. want het winter» semester is meestal een vrooiijk semes# ter en de Sint Nicolaas, Kerstmis en Nieuwjaars»festivitciten moeten toch opgeluisterd worden door een nieuw costuumpje. Eenvoud is nog steeds het hoofdkenmerk van avondtoiletten voor de schoolgaande jeugd, doch dc minder aardige rechte lijn van het vorige jaar heeft plaats gemaakt voor een aardig toiletje met lang lijfje, doch ruim rokje en deze nieuwe modellen hebben reeds groote successen geboekt, daar zij buitengewoon aardig staan. Men zou moeilijk een aardiger model kunnen vinden voor een leuk jong meisje, dan het japonnetje afgebeeld onder no 1171. Het wordt gemaakt van rose crêpe»de»Chine en het is uiterst een# voudig gemaakt, met een nauwsluitend lijfje met korte mouwtjes en een aardig wijd rokje. De afscheiding tusschen lijfje en rokje wordt verkregen door een gordel van zacht gekleurde bloempjes en ook de mouwtjes zijn met bloempjes afgezet. Knippatronen zijn verkrijgbaar onder opgave van do. 1171 en den leeftijd. Het jurkje is geschikt'voor meisjes van 1116 jaar. Kosten 55 cents. De hcrfstmantels stellen, willen zij er aardig uitzien, als eerste cisch: goed' zitten en wanneer men de vitrines dei groote modemagazijnen bekijkt, zal raer. zien, dat een der meest gangbare modellen het goedzittend, tamelijk nauwsluitend manteltje is. als afge# beeld onder no. 1170. Dit wordt ge» maakt van flesch*groen velours, is zonder eeoige versiering, behalve de beenen knoopen aan de manchetten cn dc voorzijde voor de sluiting en staat buitengewoon vlug. Knippatronen zijn verkrijgbaar onder opgave van No. 1170 en den leeftijd. Dit manteltje is geschikt voor- kin deren van 914 jaar. Prijs 55 cent». GEDü ECH'i GENOüTEN. Een vrouwencollege te Boston heeft een reeks voordrachten op touw gezet, die in de geschiedenis van de paedago» gie vermoedelijk haar weerga nici' vindt, een reeks voordrachten namelijk in den vorm van „voorbereidende cursussen voor toekomstige echtgenooten". De studente, die de colleges met succes heeft gevolgd cn dc examinatoren van haar geschiktheid heeft overi'uigd, hcefi bet recht bij het sluiten van een huwelijk de letters C. B., d w.z. „Certified Bride" (zooieta als gediplomeerde echt» genoote) achter haar naam te plaatsen. De „leerstoel voor liefde en huwelijk" wordt bezet .door een zekere mrs. Mac# donald, die door haar eigen huwelijk heeft bewezen, dat zij de aangewezen KrsoonJijkheid is om als officiecle leer» acht voor de universitaire brulden to fungccre». Voor het overige draagt iedere afdecling van hoogcsóhool het hare bij om hei! nobele doel te bc» reiken en iedere professor en docent, moet zich verplichten het naar beste krachten te bevorderen. Zoo stelt de professor in de psychologie het gets» tclijk verval des modernen mans in het! licht en zet dc verschillen tusschen mannelijke en vrouwelijke psyche uit» een. om een betere verhouding tusschen man en vrouw tot stand te brengen. De professor in de wiskunde heeft een bijzonder systeem voor het huishoud» budget uitgewerkt, dat de gebruikelij# kc iouten in het huishoudelijke finan» cicele systeem moet voorly^men. De professor in dc economie legt in het bijzonder nadruk op de problemen van dc gemiddelde Amerikaansche huishou» ding en dc professor in de sociologie behandelt dc nieuwe betrekkingen t!us# schcn dc geslachten, bij welke bespre» kingen de gcldverdiencnde vrouw er niet slecht afkomt. Het huwelijk zelf wordt aan een grondige studie onder» worpen en de activa cn de passiva door de studenten zoo nauwkeurig mogelijk geanalyseerd. Bij deze jongedames kan geen man een huwelijksaanzoek kwijt# raken, alleen omdat dc avondlijke he# mcl vol sterren en dc lucht vol ijle geu# ren is. Daarvoor zijn zij zich dc vergan kelijkheid van alle romantiek te zeer bewust, Mrs. Macdonald geeft aan het cpi» 'ram als leermiddel dc voorkeur. En» tele van haar karakteristieke uitlatin» gen volgen hier: „Trouw nooit! een man alleen omdat je van hem houdt". .Liefde in het spreekwoordelijke hutje is niet levensvatbaar: dc hoofdzaak is ;cld". „Romantiek en rozen vcrwel» ccn. Maar interest cn contanten blijven altijd versch". „Een goede verzorger beter dan een goede danspartner". Tenslotte hier nog een typische exa# menvraag 'van dc „huwelijksklasse": Ze heeft het land aan de gezelligheid an de clubs zoowel als aan cocktails cn sigaretten. Haar man is gelukkiger de club dan thuis. Zij houden van elkaar aar hun sma# ken verschillen hemelsbreed. Daar Mary wijsgecrig van natuur is. besluit zij Deze zin mag met ten boogste honderd woorden worden voltooid". EEN EENVOUDIGE COMBINATION. WAT MOEDER DE VROUW ZEGT. MOEDERS EN HAAR KINDEREN. HET NOTITIEBOEK. Een Moeder zegt: „Ik neem cr iederen dag den tijd voor mijn notitieboek (ik zou bet haast „dagboek" noemen) bij te houden cn met een enkel woord noteer ik daarin alle belangrijke feiten van het huiselijk leven. Het is van het grootste nut vóór mij. omdat ik er niet alleen in kan zien, hoe lang Jan met zijn schoenen gedaan heeft in vergelijking met het vorige paar, doch ook, op welken dag dc kin deren voor het laatst bij den tand; arts zijn geweest, wat zij Vader hei vorige jaar met zijn verjaardag gege» ven hebben en een heele massa andere dingen, die ik anders reeds lang verge: ten zou hebben" Effen wit batist is de stof, waarvan men de comb;nation, welke hierboven is afgebeeld, maken moet. De versiering bestaat uit een eenvoudig boorseltjc van rose, in dezelfde tint als het monogram dat op de voorzijde geborduurd wordt Het strak zittend mouwloos lijfje is geknipt met dc nieuwe heuplijn erin, ter» wijl dc pantalon zich onderscheidt door wijdte van pijpen. Knippatronen zijn verkrijgbaar in dc maten 42 44 46 48 onder opgave van no. 1172. Kosten 55 cents. „Gebruik je verstand' kind, en doe niet als de meeste vrouwen, die haar halve leven doorbrengen met zich af te vragen met wie zij zullen trouwen# en de andere helft met zich af te vwu gen, wat zij 's middags moeten op» scheppen". WIJZE WOORDEN. DE TIJDEN VERANDEREN EN WIJ VERANDEREN MET HEN. Dit spreekwoord is afkomstig uit hef Latijn, waarin het luidt: Tempora mu« tantur nos ct mutamur in Ülis. Men vindt dit gezegde voor het eerst in 855 Chr.; Keizer Lotharius I is, naar men zegt de man, die deze woorden liet eerst bezigde. Dus ook toen reeds was er een voortdurendo verandering der omstandigheden, zoowel als der menschen voelbaar en niet alleen in onzen tijd welks hoofdkenmerk „haas# ten en jagen" is. In het privé leven, in het zakenleven evenals in het politieke leven, overal treft men gehaast en gc# ag. Nu is het wel aan te nemen, dat in den tijd van Keizer Lotharius I de tijdsomstandigheden rustiger waren, dan tegenwoordig. En toch spreekt hij reeds van de „verandering der tijden". Door de uitbreiding van het Christendom in het Avondland trad er een nieuwe phase van ontwikkeling in. De rustig voortlevende heidenen werden uit hun verdooving wakker geschud door de missionarissen, die wegen lieten aanleg# gen, kerken en kloosters lieten bouwen cn dorpen cn steden stichtten. Daar* door ontstonden nieuwe mogelijkheden voor de menschen, mogelijkheden, die zij vroeger niet kenden. De tijden ver» anderen. Maar ook de mensohen ver# anderden. Zij kregen een hoogc-r doel en stelden hoogere cischen, want zij wilden ook op denzelfdcn trap van geestelijke ontwikkeling komen te staan hun geestelijke leiders vroeger stonden. Zij veranderden en gingen zooals wij dat tegenwoordig uitdruk# ken ..met nun tijd mcc". En zoo is net gebleven tot op den dag van heden. Wat zijn wij al ver gekomen in ontwik» keling en iedereen zou denken, dat nu eindelijk eens een stiltsand in zou tre# den. Maar dat is niet zoo. Dc ontwik» kcling. of met een vreemde benaming aangeduid: de evolutie, gaat steeds ver# der. En waar en wanneer zal zij ophou» den? Wie kan het weten! Wij" staan nog midden in de verandering en kun» ncn ons er niet aan onttrekken. Den» ken wij eens aan ouders en kinderen. Al lijken zij nog zooveel op elkander cn al hebben zij nog zóóveel goede of kwade eigenschappen van hun ouders geërfd, een stilstand treedt niet in. Vele geërfde gaven en capaciteiten der ouders gaan in veel hoogere mate op de kinderen over. Maar niet in alles treffen wij deze altijddurende verandering aan. Wij be» doelen de innerlijke waarde van het menschelijk hart, die te midden van alle stormen en tijdsveranderingen de# zelfde blijft. Nemen wij b.v. eens het begrip: moed, liefde, trouw en nog vele andere. Reeds in de aller#aller oudste tijden werden deze deugden bezongen. Die hebben dus een onvergankelijke waarde cn moeten cn zullen dan ook op juiste waarde worden geschat. En al zouden wij hiervan ook niet meer willen weten, dan nog zouden zij blij» ven bestaan en trachten ons te waar# schuwen deze onveranderlijke teekenen niet in den wind tc slaan. Want die te verwerpen zou in het geheel niet in ons voordcel zijn. Al zou alles om ons heen veranderen en dc stroom van veranderingen ons trachten mede te slepen in zijn kolken, dan zijn er toch nog dingen van waarde, die blijven be» staan. Aan die dingen moeten wij ons vastklemmen cn ze tot onze eigene maken opdat wy in den alles verander» Jen tijd niet ten onder gaan, maar dat blijven, wat wij zijn moeten, namelijk persoonlijkheden, die in staat zijn den wisselenden en steeds veranderenden tijd een persoonlijk stempel te geven. Diner. Serviezen. Over afwasschen. T.re Jein of aardewerk. Tot de belangrijkste stukken bij ccn eetservies behooren in do eerste plaats de borden. Voor ccn gewoon cerservics van groot foimaat zijn acht en veertig borden een alledaagse!) verschijnsel; des te nicer zijn er natuurlijk nog noo» dig voo: ten dincr»scrvics, waarbij gc» rekuud wordt op veel gangen, cn dat zoo ingericht moet zijn, dat cr niet on# der dc haut' in dc keuken moet wor» Jen afgcwasschcn, iets waar meestal geen tijd voor is. Allereerst moc'en cr bij zoo'n scr» vies dus zeer veel borden zijn, maar bovendien moet dc hoeveelheid platte schotJ veel grootcr zijn dan bij een servies da* voor een klc:n aantal per» soncn <r. groruik is. Slechts een paar dekschalen zijn nood'g om de aardap# pelen m op te doen. alle andere gerech# ten worden als gegarneerde schotel gepresenteerd., waarbij dan de groen» ten o? vut cr anders bij het vlceschgc» recht ir 1 behooren. mcc op den schotel v, ord' gerangschikt. Bij deze duurdere serviezen bchoo» ren niecstaj een soepterrine met ccnigc gesloten ssusterrines, die in-het deksel geen lepclgat hebben. Dit is hiervoor Jan ook o.erbodig: de soep wordt in de gesloten terrine binnengebracht cn op het buffet of dressoir gezet. Het deksel wordt er afgenomen, de lepel er ingezet, de soep in dc borden ge# schept cn ïondgediend cn de terrine wordt weer meegenomen naar de keu» len Het gebeurt zelfs dikwijls, dat bij een kostbaar servies een doodgewone witrstecnen terrine wordt gekocht, om» •Jat de soep op een apart tafeltje in de gang of in het dienkamertje wordt opgeschept. N'emand krijgt de terrine dan te zien en het is ook niet nood'g. dit kostbare stuk bij het servies aan tc schaffen. Gouden randen cn goudgarneeringen aan serviezen zijn altijd een angstig bc* zit. Hoe mooier het fabrikaat is en hoe kostbaarder het servies, hoe meer kans cr bestaat op duurzaamheid natuurlijk. Bovendien bestaat cr ook in veel ge» vallen nog verschil tusschen het Fran» schc en het Engclsche goud, waarbij dan het Franschc veelal het zooge* naamdc kopergoud is, terwijl het En* gelschc bladgoud is, wat op den duur toch beter stand houdt. Om maar eens iets tc noemen staat bijvoorbeeld het goud van het beroem# dc Wcdgwood»aardcwerk bekend als zeer houdbaar. Maar wanneer dit gc» regcld met een zeepsop met soda cr in wordt afgcwasschcn, bestaat er toch ook een grootc kans, dat het er op den duur afgaat, Tegen nfwasschen met soda is vrijwel geen enkele garneering met goud bestand, noch van het Fran» schc, noch van het Engclsche aarde# werk of porcclcin; wie dan ook zeker wil zijn, dat dc gouden randen cn an» dcre versieringen niet door het schoon» maken zullen verdwijnen, moet zeker geen soda gebruiken. Met het harde duinwater levert dit echter weer eigenaardige moeilijkheden op: het water is te schraal om vette borden en schalen goed schoon te krij# gen, waardoor zij ook moeilijk af te drogen zijn zonder er strepen op tc houden. Met regenwater is dat heel wat anders: het is veel minder schraal dan du'nwatcr cn het kan daarom dan ook soda veel gemakkelijker ontbe» ren. Over het algemeen is hef naturlijk niet aan tc raden dc schalen cn borden aan grootc hitte bïoot tc stellen, daarop zijn zij nu eenmaal niet gc» maakt. Ook het idee van sommige men# schcn dat men aardewerk met een gc* rust hart zonder angst voor springen in den oven kan zetten, is niet juist. Het is wel een feit dat aardewerk veel sterker is dan porcclein en het zal mis# schien ook wel goed afloopen. Wordt porcelein in- den oven gezet, dan knapt het bord of do schaal al spoedig in tweeën, terwijl het aardewerk cr wel weer heelhuids uit zal komen. Het gc» volg van dit experiment blijft echter niet uit: al knapt het bord dan ook niet, een bruine vlek zal er toch op den duur in komen en dan is het voorwerp al net zoo min goed bruikbaar voor ccn etenstafcl als het in tweeën geknapte. Toch is aardewerk wel veel sterker dan porcclcin: komt er met stootcn een definitief einde aan elk stuk porcelein, het aardewerk zal een schilfer of hoekje verliezen, maar meestal gaat het bij een niet al te sterken stoot niet verder. Evenzoo zal een aardewerk schaal die op den grond valt cn niet al te onge» lukkig terecht komt, veel kans hebben om heel tc blijven, terwijl een porcclci» nen schaal in veel stukken en stukjes uiteen valt. En breekt het aardewerk toch ook. dan gaat het meestal maar in enkele stukken, die desnoods nog wel weer aan elkaar gelijmd kunnen* wor den. Maar met r !.in is dit ccn on» begonnen werk. MENU. Varkenscoteletten, Spinazie, Gegratineerd 3ardappelschoteltljc. Schuimsdus. Het koken van de spinazie moet in ccn open pan vooral vlug geschieden, dan blijft zij groen en slinkt ook niet zoo weg ais dat bij langzaam koken act geval is. Het recept voor het schoteltje is: 1 pond koude aardappelen, 2 d.L. melk, 2 d.L. bouillon, drie Iepels bloem, ruim een lepel boter, 60 gr. geraspte kaas, Peper cn zout. De aardappelen worden in plakjes ge» sneden en intusschen van de boter, dc bloem en den bouillon op de bekende wijze een saus gemaakt, die naar smaak met peper cn zout wordt gc# mengd. In een vuurvast schoteltje worden nu laag om laag een deel van de saus, een deel van de aardappelen en gerasntc ka-is gedaan, wat herhaald wordt totdat alles op is. De bovenste laag moet uit saus bestaan; zii wordt met paneermeel en wat gesmolten bo. ter bestrooid en daarna wordt het scho, teltie in den oven gezet om een knap» ~"id korstje tc krijgen. Voor het dessert is noodig: Vt L. melk., 1 ons gricsmeel, 80 gr. suiker, 3 eieren, vanille of citroenschil, een lepel boter, 30 gr. amandelen, V» ons rozijnen. De melk wordt met het smaakje langzaam aan de kook gebracht, het gricsmeel er in gestrooid onder goed roeren en dit gaar en stijf gekookt De dooiers zijn intusschen met de suiker geroerd, deze worden er door gemengd evenals de boter, de gehakte amande» len cn de rozijnen zonder pitten en het laatst het stijfgeklopte eiwit Het smaakje wordt cr uit genomen en het mengsel nu in een met boter besmeer» den en met paneermeel bestrooiden puddingvorm gedaan, waarin hij gedu» rende anderhalf uur in waterbad mpet koken. Voor de schuimsaus geldt het vol* gende recept: 2 eieren, IK d.L. vruchtensap, 50 gr. basterdsuiker voor citroensap, 30 gr. voor minder zure sap. De heele eieren worden met de sui» ker in een pannetje geklopt, hierbij roerende het vruchtensap gegoten en de saus op het vuur voortdurend ge» roerd totdat zii gebonden en schuimig is. Het pannetje wordt dan van het vuur af nog ccnigf minuten nagcroerd, E. E. J.-P.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 7