VAN OUDE TIJDEN. LETTEREN EN KUNST HET T00NEEL. STADSNIEUWS. HAARLEM'S DAGBLAD DINSDAG 9 NOV. 1926 Uit een bezuinigingsrapport'van het jaar 1848. De strijd om het oude. Een ^emfnlgingsrapport is uit den •ard der zaak geneigd overblijfselen uit liet verleden op te ruimen: oude gebrui» ken. toestanden of instellingen, indien ze offers vragen van do algemcene kas, niettegenstaande de reden van hun bc> staan is verdwenen. Wat vroeger noo# d:g was. is van lieverlede onnoodig ge worden. W aarom een bezoldigde betrek» king besteudigd, die overbodig werd? Wie zal een duur gebruik handhaven, dat rijn bcteekenis verloren hectt? Ol gelden toestaan voor een instelling die niet meer van algemeen belang is? Daar waren eens, zelfs nog in 1548, drie boomsluiters. De eerste was belast met bet openen en sluiten van den boom aan de Scholkwykerpoort. de tweede moest hetzelfde doen aan de Eendjes» poort, de derde desgelijks aan de Raam» poort. Noodzakelijke betrekkingen, zoo» lang er schepen de stad in» en uitvoeren. Inlusscbcn, waar niet is. verliest ook dc boomsluiter rijn recht, en zoo was het aan de Raampoort. Een der rapporteurs stelde dan ook voor de betrekkingen van boomsh_:ter en portier te combinee» ren. d.,ewij'.^ie raamgracht zelden be» varen wordt, deze boom ook zeldzaam geopend en de betnoeijingen deswegen als zeer gering kunnen beschouwd wor» der.". Op deze wijze zou 91.25 bezui» nigd worden. Bij de twee andere poor- ten had een dergelijke reorganisatie plaats. Maar die beschrijf ik u niet. om» dat ze op hetzelfde neerkwam. Dit geidt eigenlijk evenzeer van dc brood» cn van- de vischkeurders ..Dc dne keurders over het brood, welke tc zamen ecne bezoldiging van 100 ge» nieten, konden naar ons inzien ver» vallen, dewijl de bemoeijingen van keurders zeer zeldzaam vereischt wor» den cn. des gevordert, hiervoor telkens eenen deskundigen kan benoemd wor» den". Om dit voorstel goed te begrijpen, bedenke men, dat een keurder wel ccn deskundige, maar een deskundige nog feen keurder was. Er waren hier drie eurders tc veel en deskundigen ge» noeg. Hetgeen vóoruitgang bcteckcniie. Immers het kwam zoo zelden meer voor. dat de overheid klachten over slecht brood te onderzoeken had. dat zc daar» voor geen afzonderlijke beambten in dierst behoefde te hebben, al kon ze er drie krijgen voor samen honderd gul» den. Deed zich onverhoopt ccn geval xvor. waarbij de hulp der stedelijke rc- gecring werd ingeroepen, welnu, dan kon een bakker uit do buurt ontboden worden en a!« deskundige advies geven. Ook do vfsehkeurders waren kost= bare antiquiteiten geworden. ..In vroe» ge: tijd. toen het voor de vischverkoo-- pers obli-atoir was hun visch ter markt ter keuring aan te bieden, voordat hun geoorloofd wis dezelve rond te venten, waren wclligt twee vischkeurders nood» zakelijk; thans echter, dat ce visch» markt veel minder dan vroeger bezocht wordt en dc vischverkoopers niet aan de vroegere bepalingen verbonden zijn, j Of dit gebouw niet zou behouden kun. kar. deze betrekking gemakkelijk door ncn blijven, ook zonder de bedoelde toe. een keurder worden waargenomen". Dc lage? Ik weet het niet. Misschien dan» standen zich zóó lang konden handha» ven. Wel taai is het leven van hetgeen „van ouds" bestaat, cn zelfs bczuini- gingsrapporten zijn nier' altijd in staat den boom te doen vallen bij den eersten slag. Uit actie cn reactie wordt de ge» sehiedeni»geboren, ook de geschiedenis van plaatselijke toestanden. Aanval wekt op tot verdediging, al gaat het om nietigheden, en een bezuinigingsrapport de rapporteurs mogen de vreedzaam» ste burgers zijn wordt de aanleiding tot een strijd om overblijfsels uit het verleden. De uitslag is niet twjjfcUch» tig. Het nieuwe overwint, maar lang» zaam. geleidelijk en niet zonder inspan» ning en stryd. Bedenk eens, hoe het ging met de toelage van honderd gulden, die dc koster der Groote Kerk van stadswege ontving. Die toelage komt op de be» grooting voor onder den post „onder» houd brandspuiten", waaruit echter niet volgt, hetgeen je zou vermoeden, dat deze kerkelijke beambte had te zorgen voor dc stedelijke brandblnschmiddclcii. Neen. het verband ligt dieper. Eertijds placht het werkvolk, dc orgeltrappers cn de torenwachters, dc kerk in cn uit te gaan „buiten om. langs dc trap in de paaltjes uitkomende". Nadat <>p zekeren dag door de onvoorzichtigheid van ccn hunner een begin van brand was ontstaan, werd deze toegang voor hen gesloten. Sedert namen zij hun weg door dc woning van den koster, die nu de genoemde ..remuncratic" ontving, „dc> wijl het werkvolk door zijn huis moet". De rapporteurs zijn echter van meening dat hij verplicht is vrijen doorgang tc vcrleenen aan hen. die „daar atnbts» halve geroepen worden". Tegen aezc voorstelling komen kerk» meesteren der Nederduitsch Hervormde Gemeente, bij monde van de hecrcn L\ A. Van Aspercn van de Velde cn Joh. de Breuk, in verzet. Vooreerst wijzen zij erop, dat zij zelf aan het bezuinigen zijn, en niet in staat hun koster te ver» goeden wat hem dreigt ontnomen tc worden. Wat meer zegt: deze jaarwedde is den man toegezegd „ter bclooning zoowel van de meerdere lasten en werk» zaamheden voor hem uit de toen ge» nemene maatregelen ter bevfciiging zoo» veel mogelijk van den Toren en het Or» gel tegen alle brandgevaar voort' vlocijcnde. als voorneen. ik haal hun gcheele betoog niet aan. dat zou tc lang duren, cn ik heb het ook niet noodig. Alles komt hierop neer. dat cc requestranten vertrouwen „dat den Fdri Achtb. Raad ook nu nog evenzeer doordrongen zal zijn, van de belangrijk» :.Jd van dat gebouw voor deze stad in onderscheidene opzichten, en vooral als zijnde hetzelve nu sedert zoovele Euwcn beroemd sieraad derzei ve. ter bevorde ring van welks behoud de Burgerij gaarne eenige geldelijke opoffering in het algemeen belang zal willen zien aan» gewend". lezer gevoelt de juistheid dezer opmer- king. Twee vischkeurders, maar visch was er weinig, en die er was. behoefde niet gekeurd te worden. Mij dunkt, er was zelfs voor een keurder geen werk meer. Geen schepen, geen boomsluiter, geen visch, geen keurder zulke overwegin» gen zijn zoo begrijpelijk, dat ik cr niet langer bij stil mag staan. Onbcgrijpe# lijk is hier alleen, dat dergelijke toe# ken wy zijn behoud aan dc toen gcno> men beslissing van den Raad. volgens welke de -koster „in het algemeen bc» tang" zijn gratificatie behield. Nog had het oude stand gehouden. Ook de Rouwkamer cn de Hortus medi cus werden door het rapport aangeval» len. Maar vooralsnog tevergeefs. H. E. KNAPPERT. Annie van der Lugt MelsertVan Ees. Toen Von Moltke zijn officiersexa» men deed. zakte .lij op den .veld.» dienst". Wat dit re maken heeft met de jonge ac. trice, die hier te Haarlem op Za, terdag 13 Novem» ber haar twaalf cn ccn half jarig too» aeeljubileum zal vieren? Wel, ook Annie van Ecs slaagde niet voor het eindexamen van de tooneel* school ja, nog er» Annie ven Ees ger, zij is tot dat ds Boefje. eindexamen zelfs nooit toegeko» men, want zij werd van de school afge» stuurd.wegens gebrek aan talent! En zooals Von Moltke een dar groot» ste veldhcerert van zijn tijd werd, zoo is Annie van Ees binnen 12H jaar wel niet de grootste maar dan todi zeker de meest geliefde actrice in ons land geworden. Zij is de eenige met Elsa Mauhs die haar koperen tooneel» feest zal kunnen vieren en die cr zc» ker van kan zijn, dat dit jubileum weerklank zal vinden bij alle toor.ee!» liefhebbers in Nederland. Dc bijzonderheid van Annie van Ees' fiasco op de tooneelschool ontleende ik aan het* aardige van volle roUfoto's voorziene boekje 1). dat de heer D. Hans ter gelegenheid van haar twaalf en een half jarig feest aan Annie van Ees heeft gewijd. Dat zij het met inwendige pret vertelde, zal niemand verwonderen Toch is de vergissing van de leeraren en leerares» sen aan de tooneelschool minder vreemd, dan zij op het eerste ge» zicht schijnt. Hebben de broers -ai» die andere groote actrice, die thans baar afscheid neemt van het tooneel, hun zuster ook niet in het begin van haar loopbaan alle talent ontzegd en ried Frits 'JThea zelfs niet om maar in het modevak tc gaan". Hoorde ik niet onlangs van Care! van Hees. dut Catharine Beersmans hem dikwijls had verteld, dat men ook haar jaren lang alle talent ontzegd had? Ja. Ai- nie van Ee« behoeft voor een illuster voorbeeld zelfs niet eens zoo ver tc zoeken; rij heeft het vlak b*j de hand Hebben Adriaan en Mien van der Horst n:et aan de toekomst van Cor van der Lugt Melsert gewanhoopt, toen hij zijn loopbaan begon, cn hem bij herhaling verzekerd, dat hij nooit acteur zou worden? En toch zou hij eer.s de man zi;n, aan wren Annie van Ees artistiek zoo veel tc danken zou hebben. Het kan soms jaren duren wij zien het thans opnieuw bevestigd b;j Vera Bondam voordat ccn slui» merer.d talent ontluik: en opbloeit. Bij Anmc vat Ees ts dat zeer gauw gegaan. Cor van der Lugt MeUcrt zag al heel spoedig, wat cr in dat „kleine zwarte meisje" zooals hij haar noemde stak. Hij vroeg aan Verkade aan wiens gezelschap zij beiden verbonden waren om haar naast hem in „Totok en Indo tc laten spelen en dat eerste gezamenlijk op» treden is beslissend geweest voor hun beider artistieke carrière cn hun hecle verdere leven. Want het was de inzet van hun samenspelen, het was de geboorte van het kunstenaars» paar, dat zoo geheel één is geworden. Over den invloed van Cor van der Lugt Melsert op haar verdere loop» baan vertelt Annie van Ees in het interview aan den heer Hans. „Alles heb ik aan hem te danken!" bekent zij gulweg. „Van het begin af heeft hij mij geholpen, ik liep glad ver» keerd over het tooneel. Ik stond altijd wijdbeens- u moet niet verge» ten. ik ben uit ccn gezin met vijf broers Bent u maar eens uit een gc» zin met 5 broers en loop u dan maar eens niet wijdbeens! Ik deed het. Ook op het tooneel! En ik zwaaide bo» verdien met m'n armen. Cor hccit me leeren loepen, leeren spreken. Hij heeft me geleerd vooral écht, votA al mezelf te zijn'" Ik vond dit te aardig om het hier niet over te nemen, omdat het Annie van Ees laten wij haar nog maar bij dien korten, ons zoo vertrouwden naam noemen zoo volkomen tec» kent. Is het niet. of wij het haar hóó» ren zeggen: „Bent u maar eens uit een gezin met vijf broers en loop er dan maar eens niet wijdbeens!" Dat jongensachtige, dat aan Annie van Ees zoo typisch eigene, hoe dikwijls hebben wij er niet van genoten! Ik geloof, dat het groote publiek haar het liefde ziet. als zij op de planken dc gamine" is. En dat is ook wel tc vet» klaren. Annie van Ees heeft dan iets heel aparts, iets, dat geen enkele Hol» landscne actrice, op ae planken mede» brengt. Dat geheel eigene, het wordt verklaard uit die leuke, jongensachti ge bekentenis. Het typeert haar! Tusschen jongens opgevoed! Een hal» ve jongen soms! En toch, dat is haar grootste charme.... toch ook volkomen vrouw! Onze eenigf. echte „gaml» nc" op het tooneel heeft tegelijk zoo- iets vrouwelijk teers, kan zoo volko. rncn het onbedorven, reine meisje W endla in Lente en dc jonge, lief hebbende vrouw Annie in 's Mor gens, 's Middags, 's Avonds zijn, dat zij een heel zaal ontroert. Ja, zjj kan dat soms met een enkel accent, ccn enkel suprème fijn gebaar! "Sommige critici hebben wel eens dc vrees uitgesproken, dat Annlc van. Les in een bepaald genre zou blijven steken, dat haar talent beperkt was. Ik durf zeggen, dat ik van het begin af volkomen vertrouwen in haar ta lent heb gehad en hiervan ook meer malen uiting heb gegeven in mijn kri# ticken. O zeker, zij is geen actrice voor het groote dramatische werk. zij za! wellicht nooit als een Else Mauhs of ccn A lid a Tartaud ccn tragedienne worden, maar hoe uitge breid is het terrein, waarop zij zich beweegt. Laat ik enkele var, haar rollen mogen noemen als bewijs: endla in Lente, Overschotje, Annie in 's Ochtends, 's Middags en Avonds, het jonge vrouwtje in lk heb jc lief. het schaakgenictjc in Het Wonder kind, ConsuclU in Dc Man. die dc klappen ktijgt, „vjzannc in De Ni uwe Hecrcn. Onze Lieve Vrouwe van de* 7 Smarten" in AU dc Sterrc stille staat, Mrs. Chcvney in Mrs. Chcvncy's Verdwijning, Jan Covers-in Boefje, Paddy in Paddy op een na de beste... hoe gansch verschillend zijn al deze rollen cn wat heeft zij cr telkens iets voortreffelijks soms iets subliems zelfs van gemaakt. Er zijn creaties bi;, die men als men zc eens heeft gezien nooit meer vergeet. Deze tusschen jongens opgevoede actrice beschikt over een rijken, na tuurlijken humor als weinigen van haar kunstzusters cn wat ik steeds zoo heb gewaardeerd die humor is altijd fyn. Zij heeft door haar gccs» tig, pétillanr, zeer persoonlijk spel aan tal van stukken een succes bezorgd, dat er eigenlijk niet in zat. Haar me» dewerking was voor vele auteurs reeds een fortuintje. Dc groote bijval van blijspelen als Bruine Suiker, Paddy op één na dc beste, Mrs. Cbcy» nev's Verdwijning om cr slechts enkele te noemen is absoluut ccn persoonlijk succes van Annie van Ees geweest. En eigenlijk ook van Over» schotje. Ik ben er wel zeker van, dat deze stukken op ons tooneel heel weinig zouden hebben gedaan, wanneer An» nic van Ees er niet dc hoofdrol in had vervuld. Ik heb het altijd bespot telijk gevonden, wanneer men het sue» ces in zulke rollen trachtte tc klei» necrcn. omdat de stukken soms van minder bcteekenis waren. Alsof cr g<#n zeer apart talent voor noodig was om zc zóó*te spelen als Annie van Ees dit deed! En het enorme succes bewees steeds den uitstekenden kijK. op haar talent van Cor van der Lugt. De dikwijls onbcteckenende stuk ken gaven vreugde, ja genot soms. en kel door de wijze, waarop Annie van Ees er in speelde. L< noem hier bij voorbeeld Overschotje. Wie die haar daarin heeft gezien zal ooit het sublieme gebaar aan hef slot ver» getcn, dat strcclen met haar hand van net plekje in dc atlas, waar dc mail, dien zij lief heeft, zou leven, dat lang» zaam laten zakken van haar hoofd, het zacht wrijven van haar wang over het papier, cn dan een lange, innige kus cn een snik.... het was ccn su« preme uiting van liefde, zóó aandoen lijk cn teer. dat het voor altijd in mijn herinnering zal blijven. En heeft zij ook ..Boefje" dat als toonee'.werk toch waarlijk niet veei octeekehde - op een hooger ptan ge heven door haar spel. Hoe Innig en met welk een .volkomen meesterschap heeft 'zij in de cefscénc ons de tra giek van cat eenzame boefje gege ven! Hoe prachtig raak, hoe door dringend was enkel die uitroep van .Moeder!" O zeker, men heeft haar dikwijls rollen laten spelen van ccm zelfden aanleg en een zelfde lijn. maar is dit te verwonderen, waar zij de eenige was, die deze rollen tot een succes kon opvoeren 1 En het dient met dankbaarheid erkend, dat Cor an der Lugt haar ook telkens weef •ie gelegenheid heeft gegeven haar talent veelzijdig te ontwikkelen. D- Hans noemt in zijn boekje de rol van Annie in 's Ochtends, 's Middags, 's Avonds als de rol. die den meesten kijk gaf op haar kun nen en ik ben het hiermee volkomen met flans eens- In dat fijne blij spel gaf Annie van Ees in alle pha- sen de ontwikkeling van, schuchter meisje tot liefhebbende vrouw en zij deed dat met een opmerkelijke ze kerheid. En hoe prachtig zuiver gaf zij ook Wendla in Lente, in al haar hakeeringen. Soms is het Annie v in Ees gelukt met een enkelen zin haar superioriteit als actrice te be wijzen. Ik denk hier aan het kleine rolletje ,,Onze lieve Vrouwe der 7 ïimai-ten" in ,-Als de Sterrc stille staat", zoo zuiver en innig, zoo vrootn en bovenaardsch gespeeld en gezegd, dat het ons als een openba ring was. Wie zóó Onze lieve Vrouwe, Boef je. Mrs. Cheyney en Annie speelt. 15 zeker allerminst een beperkt talent. Waarlijk, Annie van lies verdient het, da: zij met haar koperen jubi leum gehuldigd wordt. Zij heeft ons allen in haar korte loopbahn zeer veel genot geschonken. Zij heeft ons dik wijls doen schateren van lachen, maar ook herhaaldelijk door ham zuiver, menschelijk spel sterk ont roerd Annie van Ees is een gelukskind- De schouwburgen zullen te klein zijn. aU zij er op nauwelijks der tigjarigen leeftijd Jubileert"- Zij is "geliefd als geen andere actrice in ons land, en zij verdient die liefde van het publiek, want zij heeft haar succes nooit met goedkoope midde len gezocht. Wij wenschen haar van harte geluk met dezen mijlpaal in haar mooie artisten-loopbaan. Ik weet, dat het in haar geest Li. als ik hier aan het slot. den naam noem van den man. zonder wien wij ons Annie van Ees niet meer kunnen denken _Cor van der Lugt Melsert. Want hij is -het. die haar tot zoo zroote hoogte heeft gebracht, dfe haar tot kunstenares Beeft gemaakt. J. B. 'SCHUIL. 0) Uïtg. van Nijgh en van Ditmar. Botterdam. MUZIEK FRéDeRIC CHOP1N. Men is in Warschau doende om een der grootste zonen van Polen te herden» sen; men gaat een standbeeld oprich ten voor Frederic Francois Chopin. Het zal niet het eerste monument zijp om dc nagedachtenis van den groot ca kla vier po cc: te ecren: ccn gedenksteen werd in 1880 in dc kerk van den heil.» »en Geest te Warschau, andere gedenk» tcckcns »n 1594 in zyn geboorteplaats Zelazowa WoU, in 1900 in het Luxem bourg tc Parijs geplaatst. Welke de directe aanleiding is voor dc aanstaande Chopin»herdenkingsfces» ten, bij welke zelfs onze rcgccring zich wilde doen vertegenwoord.gen. is mij niet bekend. Chopin werd 22 Fcbr. 1810 geboren in het bovengenoemde plaatsje naby Warschau; hij stierf 17 Oct. 1849 tc Parijs; geen van beide data valt dit Jaar in dc termen voor herdenking. Wc! is hij lo 1827 voor het eerst teWarschau in het openbaar als pianist opgetreden, na het gymnasium tc hebben afgcloo» pen; (als wonderkind moet hij reeds op 9-jarigcn leeftijd in 't publick gespeeld hebben, maar <jat schijnt dus althans niet in Polen's hoofdstad tc hebben plaats gehad.) Zijn Rondo op. 1 is waar. schijnlijk reeds in 1826 gecomponeerd. De feesten kunnen dus met een dezer feiten, 'die beide opocdig een eeuw geleden zullen zijn. verband houden. Chopin's naam wijst reeds op zijn Fransdie afstamming. Inderdaad was zijn vader Nicolas Chopin afkomstig uit Nancy, waar ook onze groote cel list Gerard Hckking het leVcnslieht zag. Mij trok naar Polen, werd gouverneur op het landgoed van gravin Skarbek tc Zelazowa Wola en huwde een Poolsche. Justine Krzyzanowska, die de moeder van Frédéric werd. Frédéric Chopin was dus eigenlijk half Franschman, half Pool, Dit dualisme is gedurende zijn leven blijven bestaan; her manifesteert zich ook in zijn wer ken. Geboren Pool trok hij reeds in 1831. na enkelo concerten in Wcencn cn München, naar Parijs om zich daar te vestigen. En behoudens cenigé con certreizen cn een voor zijn gezondheid noodzakelijk verblijf op Majorca in 183» is hij in Parijs gebleven. De salons der aanzienlijken, Franschcn «n voor de- revolutie uit hun vaderland gevluchte adellijke Polen werden zijn terrein. Als volmaakt virtuoos was hij naar Parijs gekomen, doch in de concertzalen heeft zijn naam niet lang geschitterd. Hij gevoelde cr z.ch niet thuis; de me nigte hinderde hem, en zyn spel was niet krachtig genoeg voor groote ruim ten. lp intieme kringjen was hij op zijn gemak; in het gezelschap van mannen a!«, Liszt, Berlioz, Heine. Meyerbeer c a., met wie hij vriendschap sloot, m de salons zijner taHooze aanbidsters, die hem met muskus ca wierook bc walmden en van hem les wilden hebben omdat dit mode was. Een aangeboren fijngevoeligheid, een reeds m zijn jeugd gecultiveerde beschaving cn aristocra tische manieren maakten hem voor dit milieu geschikt. Zwak cn ziekelijk aas Chopin als kind. doch dc vrecsclijkc ziekte die hem ten grave zou slcocn penbaarde zich eerst ongeveer 1837. Een kuur in Majorca bracht tijdelijk verbetering; men weet dat dc schrijf ster George Sand, voor w-ie hij. (nad-it ccn Poolsch meisje met wie hij zich verloofd had, hem ontrouw was gewor den) een groote vcrccring koesterde, hem daarheen vergezelde en zeer weinig talent als ziekenverpleegster toonde. De beterschap was niet blij vend; ccn vermoeiende concertreis in 1S49 door Groot»Brittanjc sloopte zijn krachten; hij kwam uitgeput naar Parijs terug om er te sterven cn op het Kerk hof Pbre Lachaise zijn laatste rust plaats te vinden. De virtuoos Chopin is vergeten, doch de toondichter leef; in zijn werken voort. Ook in 2ijn ortivre vindt mcr. beurtelings P.ooNche cn Fransche in vloeden. De Poolsche ridderschap klei» tert met de sporen in sommige zijner j>rpantser<ie Polonaises, waarvan an dere het weedom van zijn vaderland vertolken. Zijn talrijke Mazurkas zijn cvcnzoovele stemmingsbeelden uit hc: intieme Slavische lever. Doch ook dc Fransche salon-parfum geurt ons tegen uit Variaties, Concert» stukken. Impromotus cn sommige de: Nocturnes. Deze laatste vinden ccr. precedent in.de eelijknamige stukken van John Field, evenals zijn klaviercon- ccrten in die van J. N. Hummel, voor- gangers vinden. Maar op alles heeft Chopin zijn eigen stempel gedrukt, cn in zijn nobele praegnantc mclodick, én in zijn soms zeer eigenaardige harmo nie K. èn in zfjn instrumentale kleur cn klaviertechndsche zetting. Inderdaad heeft geen tweede componist zóó uit» sluitend voor klavier gedacht cn gc» schreven als Chopin. Zijn werken zijn alle óf voor piano alleen, óf voor piano met andere instrumentep of met zang Fn zijn piano werken zijn zóó uit d« na» ;irur van dit instrument gegroeid, dat 2tl bij elke transcriptie verliezen. Zijn tech niek vereischt groote spanning bii aller fijnste dynamische schakcerir.g. Een In tente polyphonic hcerscht vaak in schijnbaar homophone figuren, Z||r harmoniek is vaak zeer oorspronkelijk soms een sterken zin voor chromatiek* verradend (Prélude In e kl. t., Barcarole ejd.), soms grillige afwijkingen vertoo» nend (vele Mazurkas). Dergelijke eigen aardigheden zijn hem jn vroeger tijden euvel geduid; in een bock van pl.m. l87u vind ik o.a. „dat zijn Mazurkas som* geheel uit den rechten toonaard ko men, waardoor het accompagnement ver van zuiver (sic!) wordt." Het spreekt dan ook van zelf dat de saloncompouist eerder begrepen cn po pulair geworden is dan de toondichter. Len paar nocturnes, walden, oen enkel impromptu waren spoedig op alle pia» r.os te vinden, evenals dc beroemde Marchc funèbre uit de Sonate op. 35. Maar de rest van die Sonate kende of begreep rncn nauwelijks. Fn tegen woordig stellen we juist die composi ties van Chopin hct_ hoogst, waarin noch het Slavisch»nationalc. noch het Fransche»salon genre op den oorgrond treedt, zooals zijn 24 Préludes op. 2b, een reeks dichterlijke miniaturen van wondere verscheidenheid; zijn onge ëvenaarde Etudes op. 10 en op. 25, even stout van conceptie als oorspronkelijk van instrumentaabtcchnische vinding. Doch ook in andere werken als de Noc turnes, Ballades cn Scherzi bekoort de Achterlijke fantasie nevens het voor treffelijk pianistisch coloriet en de Po lonaises en Mazurkas met hun natio» nale elementen hebben nog weinig van hun fascinccrende werking ingeboet. Ik schreef reeds enkele opmerkingen over Chopins muziek naar aanleiding van het laatste optreden van onzen grootsten Chopinspcler. Dirk Schiifer. Hier wil ik cr nog enkele opmerkin» gen bijvoegen. Chopin was een echte romanticus, evenals Schumann, die hem hoog vereerde cn in zijn Abcojfwaria» tics op. 1 ook merkbaar Chopini9ccrde. Maar, nog meer dan Schumann muntte Chopin hoofdzakelijk uit in kleine vor» men. CHOPIN: De kop nn het te Warschau te onthullerf standbeeld. De Sonate, en in nóg sterker mate het klavierconcert waren vormen waarin zijn fantasie en zijn talent zich niet thuis voeldcn.Chopins beide klavicrcon» certen bevatten mooie melodieën cn zeer dankbaar cn briljant klinkende klavierpassages, maar de tuttis ziin onbelangrijke aamcnknutselanjcn, fle orkestbegeleiding vormt geen intcgrcc» rend deel van 't oehcel, en de doorwer kingen schijnen met moeite tot ten con» ventioneeLc ledgtc gerekt te zijn. Dat ze zich desondanks op het repertoire hebben kunnen handhaven moet «an dc eerste eigenschappen worden tocge» schreven. Aan navolgers heeft het Chopin niet ontbroken. Zijn kiavierstijl beïnvloedde zelfs dien van den groot» meester Liszt. en dc meeste compoais» ten der jonger»slavischc school vonden in Chopin hun voorbeeld. Doch. zoo z(j -1! zijn schrijfwijze, hoe weinig stereo tiep die ook was. konden benaderen: de geniale toondichter bleek niet tc evenaren. En als zoodanig neemt Cho» pi zijn plaats in dc muzickgeschiede» nis in. t KAREL DE JONG. ONTSPAN NI NGSVEREENIGING ..ONS GENOEGEN". Zaterdag had deze verccniging voor haar leden cn donateurs ccn voor» drachtenwedstrijd georganiseerd. Dc animo voor dezen wedstrijd was zeer groot. Komische nummers cn aardige levensliedjes wisselden elkander af. Dc Jury bestaande uit dc hecren Gcldorp. Poel cn Lubbers, hadden dan ook geen gemakkelijke taak. Met aigcrnecne stemmen verwierf dm heer L. v. Norden met „Vrijheid" in de afdceling voor één heer den ccr» sten prijs, dc heer H. Bergman met „Na 't nachtfuifje" den tweeden prijs en dc heer J. Rijbroek met „De Kos» ter" ccn derden prijs, met ccn eervolle vermelding voor het goede grimccrcn. In dc afd. voor cén dame werd aan incj. A Kölker een prijs toegekend cn in de afdeeling duetten aan den heer W. N. Out cn mcj. B. Korsclius ccn prijs. Dc publieksprijs, werd met bijna algcmcene stemmen verworven door den heer L- v. N'orden. Len gezellig bal met attracties be» sioot dezen avond. EEN ARBEIDSBUREAU Door de Verccniging tot bevordering der belangen van Slcchthoorenden >s ongericht een arbeidsbureau voor sfeJ'.'.hoorer.den en dooven. IIet bureau dat tc Amsterdam gc» vesfigd is, beschikt over tal van plaat» selijke comités, dat te Haarlem is bij NV. van Orden, Klevcrparkwcg 61. VROUWEN-VREDEBOND De afdeeling Haarlem van den Vrouwen-Vredebond houdt op Don derdagavond 11 November een her denking van den Wapenstilstandsdau Op deze bijeenkomst zal mej Dora v'erbragt voordragen „De oogen van den eeuwigen broeder van Stephen Zweig". Het béstuur verzoekt aan alle aan wezigen om hun vredesgezindheid te toonen door op 11 November een witte bloem te draeen. VOOR DEN POLITIE. RECHTER Belastingzaken. Niet minder dcQ vijftig zaken di«n# den heden. Het war^n alle belasting» zaken, voor het meerciulcel overtredirj# gen van dc wet op dc spoelkaartenjbe» lasting. De verdachten die voorkwamen ver# keerden alle in zeer benarde omstan» dighedèn en hadden dan hun toevlucht gezocht in 't verkoopen van spcclkaar» ten zonder dat zij daartoe vergunning hadden. Tragisch was het geval van één der verdachten. Dc man. een los werkman was al eens veroordeeld tot twee geldboeten van f 200 ieder. Natuurlijk kon hij dat niet betalen. Of hij 't dan had uitgezeten, informeerde de Politie» rechter bij hem Verdachte antwoordde Ait hij uitstel van betaling had gekrc# gen. Hy zcidc verder dat hij toch voor zijn gezin moest zorgey en dat hij op eerlij» ke manier aan zijn brood moes: trach» ten te komèi». Steun ontving verdachte niet. Daarom had hij gepoogd met het verkoopen van speelkaarten wat te ver» dienen. Verdachte werd veroordeeld tot twee geldboeten ieder va.i f 20, -te vervangen bij niet betaling door twee» maal twee dagen hechtenis. Dezelfde verdachte had zich ook nog voor een ander feit tc verantwoorden. Hij was ook beschuldigd te Beverwijk een commies der belastingen te hebben geweigerd een koffer tc visitcercn die hij bij zich had en waarin speelkaarten waren. Verdachte zeide, dat hij dien ochtend honger had cn dal Hij tegen den com» mies had geze&J: ga maar mede naar een.café, dan kunt ge den koffer daar zien. Bij de behndeling der zaak bleek dat c' vier gemeentewerklieden aan hadden moeten te pas komen eer dat de koffer met de kaarten in handen van den commies was. Verdachte had telkens getracht den koffer uit do handen van den commies te rukken. Tegen den verdachte werd gevorderd f 100 boete pf 20 dagen. Na den eisch verzocht veedachtc of hij dan tenmin ste de 106 apel kaarten die in den kof» fer zaten mocht terug hebben. Voor ieder spel heb ik een kwartje betaald, zei hij. en om dat te fcunnen doen. -heb ik geld moeten icencn. De Politierech ter beduidde hem dat dit niet ging. Hij veroordeelde verdachte tot f 30 of 10 dagen. Verdachte viel <fit lang niet mede. Ik meende dat ik al genoeg gestraft was met het in beslag nemen der kaarten, zcide hij. Van een gaan in hooger bc» roep zag verdachte echter af. Een geval uit vele. En zoo waren er meer arme drommels die moesten terecht staan. De Politierechter hield cohter rekening %nvct dc omstandighc# den en wees milde vonnissen. LEZINGEN De Vcreeniging voor V.tkonderwijs in de Typografie, dc Ncd. Verccniging van Cnefs in het Grafisch Bedrijf, en dc Typografische Studiekring en Drukkers»Studickring hebben het initia» ticf genomen om gezamenlijk geduren» dc het winterseizoen ecnigc lezingen te organiseeren. Fict is <lc bedoeling door bekende personen in dc typografie cn aanver» wante bedrijverr. verschillende onder» werpen tc doen behandelen, die tot de technische vervolmaking kunnen bijdra# gen. alsook het kunstgevoel zullen hel pen aankwcckcn cn mocht het haar gelukken reeds verschillende toe-zeg» gingen hiervoor tc ontvangen, o.a. van dc hecrcn Best cn Verheij over be. rciding van verf, (speciaal hare bruik baarheid voor grafische doeleinden), den eerw pater B. Kruitwagen en den heer Schenlckan over nader vast te stel len onderwerpen, terwijl ook dc ont» wikkeling der nevenbedrijven de aan» dacht der commissie heeft. Woensdag 10 November zal in de Aula van dc Ambachtsschool dc heer B. Modderman spreken over: Japan» sche Prentkunst, toegelicht met licht» beelden. PERSONALIA. Bij de examens van dc Nederlandsche Stcnografen»Vcrccnig'mg „Stolze»\Vcry" behaalden het certificaat voor machine- schrijven mcj. E. A. Wagcmaker :e Haarlem en dc heer II. F. Bultman te Heemstede; en Th. van Veisen to Haarlem. NOORDHOLLANDSCHE TURF NAAR ENGELAND Men bericht ons. dat Dinsdag de eerste partij korte turf uit de Noord- hollandschc veencn naar Londen ver scheept wordt, terwijl Zaterdag a.s. een tweede partij naar Londen cn Fowey zal worden verzonden. TENTOONSTELLING IN DE WAAG Op de tentoonstelling van schilde rijen van mevr- G. W- Dijssclhot— Keucbeniua aan de Waag zijn nog verkocht «Je nummers 39 en 24, voor stellende Duindoorn en Kerstrozen- CHRISTELIJKE ORATORIUM» VFREENIGING Reeds is medegedeeld dat dc Orato» rïumvereeniging op 24 November een uitvoering zal geven. Ten gchoore gc» bracht zullen worden „Lc Roi David" van Arthur Honeggcr cn ..Ode on St.' Cecilia's Day" van G.-F. Handel. Over bcide werken gaven wc reeds bijzonder» heden. Als solisten zullen medewerken Joh. de Meester Jr. tc Brussel, op wiens naam reeds vele verdiensten op drama» tisch ook muziek-drnmatisch gc* bied zijn geboekt Bij drie van de 4 uit» voeringen welke „Lc Roi David" hier te lande beleefde, werkte hij als récitant meac; alle critici noemden zijn vertol» king iets „grootsch". Als sopraan za! zich doen hooren me vrouw B. Mak van Waay*Doorcmans tc Dordrecht. Zij werkte ook mede hij de uitvoeringen tc Rotterdam cn werd daar» bij geestdriftig tocgciuicht, evenals Jac. van Kempen, die dc tcnorparty zal zin» gen. Mevr .Hermine Poel Scholten ral voor het eerst dc altpartij in „Le Rot David" zingen. Alles tezamen dus ccn uitvoering, waarbij niemand die belang stelt in mu* ziek of voordrachtskunst ontbreken mag.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 6