F HAARLEM'S DAGBLAD IETS OVER DE LONDENSCHE PERS. LETTEREN EN KUNST BLACK BOTTOM J. G. MARTIN ZONEN HAARLEMSCHE SCHILDERS VAN DEZEN TIJD WOENSDAG 1 DEC. 1926 TWEEDE BLAD Nederland bezit beter voorlichting. DE BRITSCHE KRANTENKONINGEN. Als een Hollander, die de buitenland.geerende Conservatieve Partij, zijn er F:hc pers bij ervaring kent? en van het de Westminster Gazette (liberaal), Kranten vak verstand heeft, er over be. Daily News (liberaal), Daily Chronicle j nt te schrijven, is zijn eerste woord (liberaal), Daily Herald (Labour), Daily >'ccvjst een verzekering dat wij er in Mail en Daily Express. plus de ge. .s land bet r can tec z.jn. Ik maak ,I!ustreerd« Daily Mirror en Daily geen uitzondering op dezen regel. Het sketch KcderUndsche volk krfct v.n «Un per.,, T„dltk)nccl „ordt d over i" geheel genomen beter, vollediger c en eerlijker voorlichting dan het Lom »n.d» micht.ge orkest bespeeld ooor dcnsche. Laten wij de/e beide volkc.cn _dc «r bied waardige, indrukwekkende maar eens even in vergelijking bren. im,cs' mc' cc - Telegraph ais gen. Quantitatiel althans gaat het heel üoece tweede. Maar het is een orkest zender dirigent, en de strijkers worden op schr kbarer.de wijze overstemd door blazers en slagwerk. Het groote lawaai wordt veroorzaakt door de Daily Mail cn de Daily Express tegenwoordig vooral coor de laatste, die den geducht :en dagelijkschen verkoop van de Mail (gemiddeld ongeveer 1 3/4 miliioen exemplaren) reeds overtroffen schijnt te hebben. Als er alleen bladen als Times en Daily Telegraph waren de Morning Post is in de eerste plaats partijblad, tnaar kan er ook bij genoemd worden zou ik niet kunnen zeggen dat 't Neder, landsche volk beter wordt voorgelicht dan het Londensche. Want in volledig» heid wordt een blad als de Times door geen enkel ander geëvenaard. Het heeft honderden e:gen correspondenten :n het buitenland, besteedt enorme som< men aan telegrafische, telefonische cn draadlooze berichtgeving, is ook in zijn binnenlandschcn dienst uitstekend geor» ganisccrd, telt ettelijke zeer begaafde journalisten onder zijn staf. g;cft voort» durende artikelen van deskundigen op allerlei gebied, is door zijn financicele rubriek vermaard in het zakencentrum (de City) en geldt sinds onheugelijke tijden als het scmnoff cicclc orgaan van de juridische professies. De Times heeft groote autoriteit in parlementaire aangelegenheden, zijn butcnlandsche correspondenten In groote centra zijn vaak beschouwd als de rcscrvc»ambas« sadcurs van Groot*Brittannië lil iets lager toon zou men lofzangen op de Daily Telegraph kunnen gaan zuigen. Maar deze groote bladen be» :eikcn slechts een zeer klein deel van de bevolking. Zij zijn duur, verschrik» kelijk omvangrijk, cn vele haastige bur« gers zien cr tegenop om eraan tc be» pinnen. Men krijgt immers steeds m:n» der tijd om lange artikelen tc verwer aardig op. Beide telle® zij ruim zeven miliioen zielen. De Londensche pers heb ik een kleine 7. s jaar lang van nabij gekend, dage» li.ks een groot aantal van baar pro. ducten gelezen cn vrijwel van haur „cuisine" kunnen waarnemen. Zij bestaat? uit een groot aantal och» tendhladcn en slechts drie avondbladen. Ja, slechts drie. Enkele jaren geleden vvann er nog zes. maar de oude Globe cn dc Pall Mall Gazette werden door dc krantentrusts opgeslokt, cn de West» minster Gazette werd ochtendblad. Kus» ten slechts de Evening News, toebc» hoorend aan dc Rothcrmcrcgroep, de Evening Standard, eigendom van de Beaverhrook<combinatie, cn dc Star, die toebehoort aan dc choculadciabrickcn C'dbury Sons. Van die drie avondbladen kan ik niet veel goeds zeggen. Alle drie de Star het' minst leggen zich bij voorkeur toe op scnsatic.jacht, op uitgesponnen gruwclhistorics en op dat gewroet in de privGaangclcgcnhedcn van anderen, dat onze NcdcrLindschc pers niet kent cn dat iedcren Hollander altijd weer tegenstaat?. Het wordt bi/onderlijk be» vorderd door het feit djt dc Engclsche cehtschcidings.procedurcs in het open baar worden behandeld een funest systeem, dat ook m Amerika wordt toe. gepast, maar waartoe geen enkele un» dcre natie zich ooit aangetrokken heeft gevoeld en door dc openbaar» hcid van alle testamenten. Het rond. wroeten in andcrer persoonlijke aangc» kgenheden vindt vorder zijn uiting in „society.gossip". Dagclijksche ru« brickcn, waarin eindeloos gewauweld w< rdt over dc toiletjes op het bal van de Duchess of Kissmequick, het schoot', hondje van Lady Nobodv cn het aantal houtsnippen, geschoten door Lord Lazy, beggar. Alle drie die avondbladen kosten een stuiver per exemplaar cn verschijnen van 's morgens tien uur tot 's avonds! ken. cn de meeste Londcnaars lezen zeven uur in verscheidene edities. Elke volgende heeft een paar berichten meer d. ii dc voorgaande. Alleen dc eerste is bijzonder beknopt": die bevat vrijwel al» le^n hippische sport. Zeven van dc tien Engelschen. laag getaxeerd, wedden op paarden, en cr zijn clkcn dag races, het ncclc lange jaar door. Veel belangrijker cn grootcr is dc Categoric ochtendbladen. Een Engclsch» m. ti leest bij voorkeur ochtendbladen, cn adverteert cr haast uitsluitend in. Precies het1 omgekeerde zien wij in ons land. Men heeft het wel eens trachten tc verklaren door te zeggen dat dc Lon» densche bladen met hun grootcn straat, vc.koop niet tc vergelijken zijn'met on« zc krantten. die familiebladen zijn. cn vrijwel uitsluitend door nbonnés worden flclezcn. Natuurlijk bestaan die verschil» cn. maar zij gdden niet voor dc Times, dc Daily Telegraph cn dc Morning Pust, die heel weinig straatverkoop hebben. Bovendien ziet men in dc Britschc pro» vincicstcdcn dezelfde voorkeur voor bet ochtendblad. Sterker nog: men t"rcft die voorkeur aan in bijna alle landen, ook b.v, in kleine naties zooals de Scandi» navischc. Nederland behoort hierin dus tot dc weinige uitzonderingen. Behalve dc drie genoemde groote Ochtendbladen de Times is conscr» vat ef. de Daily Telegraph liberaal en dc Morning Post het orgaan van de re» hun krant in den Underground, terwij'; zij aati den lus hangen cn de ruggen van huurlieden als lessenaars benut» ten. De groote massa leest de ..penny» papers". Blazers en slagwerk :n het or» kest. Dc Daily Express, hoofdorgaan van dc groep van Lord Beavcrbrook, zit hc: handigst in elkaar en is de Daily Maihgroep gaan domineeren s:nds Lord Northcl ffc overleed c" door zijn'broeder. Lord Rothcrmerc, in zijn dagblad.intcrcsscn werd opgevolgd. Be» halve in dc Times, die na vijftien jaar onder het Northciiffcrcgime terug» keerde in handen van dc familie Wal» ter, die het blad sinds drie generaties bezeten en er "zich vrijwel mee vereen» zclvigd had. Drie ..krantenkoningen" bchcerschen de Londensche .dagh!adcn«productic voor de groote massa. Zij zijn Lord Beavcrbrook (Canadees). Lord Rothcr» mere (Ier) en Sir William Berry (Welshman). Plezierig voor dc Engel» schct) is dat niet bepaald, cn deze groepecring van dc kranten in trusts, waartoe ook ettelijke Londensche week» bladen cn provinciale dagbladen bc» hooren. is niet in het algemeen belang. Het commcrc.cclc element, dat zich na» tuurlijk altijd doet gelden want een dagblad is nu eenmaal evenmin een philantropische instelling als een andere onderneming domineert te sterk en ;s verenigd met een drijven naar macht. dat in Lord NorthcHffe's persoon cul» mincerdc cn in Lord Beavcrbrook en Sir William Berry nieuwe hoogte pun» ten schijnt te bezciken. Lord Rother» mere, die nog «Je grootste interessen bezit behalve Daily Mail en Evening News heeft hij ook de Daily Mirror, de Sunday Pictorial (met een opiaag van ongeveer twee miliioen), de Weekly Dispatch (ruim een miliioen)1 e>n ettelijke publicaties in Londen en de provincie schijnt op den achter» grond te zulleti raken. Als de geruoh» ten waarheid bevatten i^ hij niet on» genegen om zuch tc laten ultkoopen, zoodat dc kring opnieuw vernauwd zal worden on de macht van de heeren Beavcrbrook en Berry nog wel grootcr zal worden. De groote fout van de meeste Lon» densche populaire dagbladen is met i zoozeer hun opvallende scnsatiejacht die is slechts een onderdeel maar hun vooropgezet streven om den smaak van het onontwikkelde deel der bevol» king tc voldoen. Van behoorlijke voor» I chting omtrent de gebeurtenissen in binnen» cn buitenland is geen sprake. Het blijft bij nieuwtjes, zoo pakkend mogeiijk opgedischt. De rubrieken Buitcnlnd lijken eenvoudig naar niets, a'.s men ze met de Hollandschc verge» lijkt. Behoorlijke parlements*vers!agen komen in de meeste penny»papcrs niet voor. Van tien Londenschen graafschaps» raad wordt bijna niets en van de 28 Londensche gemeenteraden vrijwel nooit iets gepubliceerd. Daarentegen worden pagina's gewijd aan moorden en echt» schcidingspTOcessen, aan gezwam over Lords en hun Ladies, en natuurlijk ook aan sport. Het algemccn»bekcndc feit, dat de gemiddelde Engclschman zoo weinig van andere landen weet, wordt verklaard door zijn pers, die hem niet inlicht. Hij zou de Times of dc Daily Tcle» graph moeten gaan bestudecren of een der beste provinciale bladen, waar» bij dc Manchester Guardian een ccrc» plaats inneemt om op de hoogte te blijven. Leest hij zoo'n blad niet, dan krijgt hij alleen eenzijdige berichten omtrent dc internationale politiek cn een zekere Sosis continentaal rampen» nieuws te verwerken. Wat cr leeft in andere landen, wat er gedacht en hoe cr gewerkt wordt daarvan verneemt hij niets. Even slecht wordt de Londc» naar ingelicht omtrent zijn eigen land, buiten Londen. Bij dc Nederlandsche pers hcerscht een algemeen streven naar voorlichting van den lezer, en over het geheel naar objectiviteit. Men laat. buiten dc offi» cicelc partijbladen Jen tegenstander ook aan 't woord. Men past het hoor en wederhoor toe. In Engeland is gebleken dat deze opvattingen van de taak der journalis» tiek vrijwel ten onder gaan in een trust» ners die in handen van enkele magna» ten zit op eenige uitzonderingen na. Door dc belachelijke opdrijverij van dc nationalistische gevoelens der groote massa wordt bovendien door sommige bladen een soort van domme mtnach» ring iccens het biiitcn'«nH frrgekwe-kt die haar zeer gevaarlijke zijde heeft. Voor den Volkenbond, voor den wc» reldvredc kan deze toestand nooit hc» vorderlijk zijn. De Engclschc stuivers» pers is geenszins oorlogszuchtig in» tegendeel maar zij is insulair. bc» krompen, uit op domme zelfvcrbeerlij- king. Zij houdt dc internationale toena. dcring tegen in plaats van die tc bevorderen. Om al die redenen zijn wij in HoL land beter af. R. P. MUZIEK DfRDE BACHCONCERT. De dirigent: Pierre Monteux. De groote aantrekkingskracht voor dit concert werd wel gevormd door het optreden van Bronislaw Huber» mann, een dier reeds als* wonderkind gevierde wereldvioiisten, die door hun buitengewone gaven en technisch meesterschap niet slechts boeien of verbluffen, maar bijwijlen een compo» sitic op een hooger peil weten te bren» %gcn. Dit demonstreerde Hubermann aan het vioolconcert van Tchaikowsky, dat grootendeels muzikaal niet zeer beteekenend is. Tusschcn talrijke ta» meliik zinledige virtuoze passages be» vindt zich in het eerste hoofddeel een enkele mooie melodische vondst: het zangthema; hier werd de viool onder Hubermanns .handen een instrument van magische kracht, waarmee hij een bctooverende atmosfeer schiep. Zijn fluweelen toon en onfeilbare zekerheid gaven ook aan het passagewerk een voornaam cachet, in de Canzonetta boeide zijn spel door uitersten eenvoud cn strakke schoonheid, doch de Finale wist zelfs zijn superieur meesterschap •riet uit den poel der banaliteit te red» den. Pierre Monteux begon met een bril» lantc vertolking van de onverwelk» hare Euryanthe»ouvcrlure. waarin ech» ter. ondanks de geweldige bezetting van het Amstcrdamsche strijkorkest, de blazers in hun geweldige geluidsexpan» sic wel eeis wat domineerden: biizon» der mooi was de mystieke episode in het middengedeelte (Largo, pp.): het femno van het Allegro daarentegen on Ho grens ven het ter wilfe der dub dclijkheid toelaatbare. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN h 6D CENTS PER REGEL Na onzen terugkeer uit Parijs berichten onder- geteekenden dat zij privaatonderricht geven in bovengenoemden ntenwsten dans. SCHAGCHELSTRAAT 31 Na dc pauze ging de Symphonic faniastique van Berlioz, die we ook een paar jaren geleden, ik meen onder directie van Bruno Waker hoorden. Tot bijzondere opmerkingen noopt Man» teux' weergave niet: de geniale vonken van Berlioz lichtten ook ditmaal en zijn gerektheden in I en II vermoeiden evenals altijd; cn de laatste twee ge» deelten maakten een behoorlijk grieze» Iigen indruk. Dit concert was zeer druk bezocht en de verslaggever moest zich met een plaats tevreden stellen vanwaar het volgen van de solo»vioolpartij niet steeds gemakkelijk was. Hubermann in actie. Tot mijn genoegen verneem ik dat het Bach«bcstuur overweegt om in het volg dc goede gewoonte van alle concert» cn opcragevende instellingen en personen na tc volgen door, evenals deze, voor bun officieele uitgenoodig» den, waartoe de pers behoort, plaatsen te reservcercn. Voor het tegenwoordi» ge bestuur, dat reeds in meerder op» zicht getoond heeft door nieuwen geest bezield te zijn en dat meer dan één kromme lijn van het vroegere be» lek! in een rechte veranderde, zal ook •tegen het nemen van een besluit in bovenstaanden zin wel geen overwc» gend bezwaar blijken te bestaan. KAREL DE JONG. HET TOONEEL. „CREMER". FILM-MANIAKKEN. Ten bate van het Kinderhuis ..Van Hassclt»Pavi'jocn" voor Spoorwegamb» tcnaren te Vorden gaf de Koninklijke Letterlievende Vereenigïng Crcmcr gis» teren in den schouwburg aan den Jans> weg een voorstelling van Film»Maniak» ken. dc klucht van Henk Bakker, we!» kc in Juli ecnigc malen in dc open lucht tc Kraantjelek werd gespeeld. Cremer heeft Film»Maniakken meenen te moe» ten uitkiezen.voor den wedstrijd tc Zwolle en men heeft mij daarom en ook omdat verschillende rollen in an» dere handen zijn overgegaan ge» vraagd de voorstelling van gisteren te komen bijwonen. Een werkelijke vooruitgang bij de vo* rigc opvoeringen vooral voor een wedstrijd is, dat het er in deze klucht nu veel minder ...dik op" wordt gelegd. Voor een belangrijk deel komt dit door de nieuwe bezetting. De dilettant, die oorsn-onkclijk Zwijntje Half Watt speelde, was in die rol zeer zeker heel grappig cn smcuig. maar hij deed alles cm dc toch al niet erg gekuischte taal van dezen broeder van het inbrekers» gilde zoo zwaar en ongezouten moge» 'iik tot het publiek te brengen. De heer Serodini speelt de rol veel minder grof. wat aan het geheel ten goede komt. Want hierdoor moet ook Bakker als Watt zich temperen en krijgen wij een geheel, dat fijner is en dus aangena» INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a GO Cent* per regel. FêH.H.MUL mer aandoet. Ik heb alle respect voor Serodini's spel als Zwijntje. Hij had ia deze rol veel meer te „crcëeren" dan zijn voorganger, omdat dc rol hem veel minder ligt. De heer Serodini kon niet zooals zijn voorganger met stevig aanzetten zich zelf spelen; hij moest geheel een ander zijn. Hij heeft Half Watt op de film blijkbaar goed bestu* deerd en in zijn imitatie veel bereikt. Er was een zekere fijnheid in dit spel van den inbreker ook zoo'n rol kan men fijn spelen en hij was toch voortdurend zeer komNcI* Van de twee spitsboeven was Zwijntje de „geletter» de": één sportje hooger dus dan zijn collega Slok, wat bij de vorige opvoe ringen niet het geval was. Serodini toonde in zijn snel meer fantasie dan zijn voorganger. Eerlijk gezegd, was het spel van Serodini als Zwijntje mij een verrassing. Ik had niet gedacht, dat hij tot zulk kom'sch spel in een rol, die heet ver vnn zijn naturel ligt in staat zou zijn Mijr, compliment! Bakker speelde Slok nu ook veel meer ingehouden dan indc-rtijd te Kraantje» lek. Het spel van Zwijntje noodzaakte hem hiertoe. En ook had hij als spel» leider blijkbaar begrepen, dat de zaal andere eischcn stelde dan de open lucht cn tempering den indruk van het geheel voor een wedstrijd vooral niet anders dan ten goede kon komen. Jo Stam heeft gemeend niet meer bij Cremer te moeden meespelen. Wanneer zij bii dit hesmit blijft, zou dit voor onze Koninklijke Letterlievende Ver» eeniging een bijna onherstelbaar verlies beteckenen. In Fiim»Maniakken merkte men dat nog niet. omdat de rol van Aagje geen groote eischcn stelt Cor Visser bleek haar volkomen aan te kunnen cn speelde de dochter van den herbergier pittig en los. In dc mc-isjes»schaar zagen wij To Serodini'in de rol van Kitty als nieuwe kracht b:i Cremer. Het bleek allerminst een verslechtering te zijn. Zij speelde ''eze bakGsch levendig cn beschaafd. En bepaald een groote vooruitgang in dc bezetting was het overnemen van dc ro! van Palm door den heer De Wilde. Wanneer deze speler in Cre» mer blijft meespelen, kan ik de vereeni» ging met deze nieuwe kracht geluk» wenschen. Hij is iemand, die het too» neel vult, zooa's gisteren bleek. Hij tv* pcerde den O.AV'cr heel goed en maak» te van het toonccltjc. waarin hij aan» geschoten van de vischpartij terug keert iets kostelijks, zonder in char» gerring te vervallen. De heer Theo van Haaren, die thans de rol van Jan heeft overgenomen, was zeker niet minder dan zijn voorganger. Hij heeft blijkbaar met ernst en toe» i wijding zich in deze rol ingewerkt en met gelukkig resultaat. Dat het stuk nu veel beter is inge* soeeld. bleek mij u't de rollen, die in dc bezetting niet zijn veranderd. Voor» al de dames Koorenblik cn Lucas wa» ren in hun nariüen gegroeid en gaven als Miss Bella Blackhead en mevrouw Palm, iets heel goeds tc zien. En tot mijn genoegen zag ik in het eerste too* nec'tje van II. dat ook hierin de heer Bakker in ziin regie naar „verfijning" heeft gestreefd. Alleen zorge men voor duidelijker spreken. Herhaaldelijk gin» gen heele passages vooral in de bak» visschen»scène, die overigens heel aar» dig gespeeld werd en bij Slok door te vyeinig articulatie voor mij verloren. dat in den schouwburg aan den Jarswcg. waar dc accoustick zoo voor» treffelijk is! Ook zou het tempo hier en daar bijvoorbeeld de slnul* na-*ü. van Slok en Zwijntje in II sneller genomen kunnen worden! Crcmcr had van Bakker's Film»Ma» niakken gisteren weer veel pleizier. J. B. SCHUIL. IX. A. MIOLéE. Hoewel geen geboren Haarlemmer, zou dc heer Miolée op een vroegere plaats dan dc Ogende in deze reeks aanspraak hebben kunnen maken. Want in de schildersconfrcric dezer goede stad neemt hij al sinds jaren ac» :iif deel aan het vcrecn;eings"even zooals dat in het Genjootschan Kunst zij ons Doe! gecultiveerd wordt Do-jh het toeval wilde, dat wij eerst één de ze Ji»cn -genheid vonden den schilder onder den scherpen blik van onzen teekenaar te brengen, terwijl het ons zelf schikte een paar weken vrij te maken voor ccn mondgesprek met den kunstenaar. Het was namelijk bekend, dat hij, wanneer hij een maal in een kort interview zou hebben tocgc» stemd, gemakkelijk genoeg aan het pra« ten zou tc brengen zijn. Of ik cr daar» na m slagen zou er een eind aan te ma» ken. leek dubieus. Om op alle gebeur» lijkheden voorbereid tc zijp. had ik aanvankelijk besloten mijn toiletbe» noodigdheden nachtgoed en een flesch» je cognac in mijn koffer tc pakken cn mijn vrouw tc zeggen dat miin journa» I's'icxe bezigheden ditmaal wel eens van langen duur konden zijn en zij zich op eene vrii langdrad:<*e eenzaamheid had voor te bereiden. Een paar quarto» blocnotes had ik reeds gereed gelegd en uitgerekend, dat ik voor de eerste twee dagen cn tusschcnliggcnde nach: daarmee vcrmocdcliik volstaan kon Dit alles om u duidclük tc maken dar een gesprek met den heer Miolée voor een krantenman ccn buitenkansje is: hij laat zich de woorden niet uit den mond halen, (joch schenkt zc. vrij» gevig. wel öeëmhallcerd cn keurig ver» pakt in kilobaaltjes wc» aan zijn onder» vrager, aan wicn eigenlijk niets te vra* "en overblijft. Nimmer falende Gelijk stroom van informatie, d'e maar éen in» covenient heeft: 't iu:s'e moment te vin den om uit te schakelen. Dc- schrandere lezer heeft nahiurliiV reeds Isnct bc-'-nrn dat ik weer schro- me'ük overdr;:f Het was heusch nie' zoo erg en als wij alles b'i elkaar dr- en een ha'f uur nu ja ik zei niets genraat hebben, zal het mooi gewees' ziin. Nu zal het den lezer vreemd schii- nen als ik zeg. dat des ondanks de ar tisticke levensloop van cmzcn schilder gauw verteld is. Ook Miofée is naar wc zullen zien een tè gelukkig man. om ccn geschiedenis tc hebben. Dat begint u{ met zijn geboorte, op 2 April 1877. Het had maar een haar gescheeld of dc boosaarde inwoners van Vlissin» gen hadden zijn verschijning als ccn 1 Aprilgrap kunnen beschouwen. Nu werd hij onmiddellijk door hen au sé» rieux oenomen. Toch heeft men ver» mocdclijk toen nog niet bevroed dat Vlissingen wederom ccn zoon gekre» gen had die kunstenaar zijn zou. Dat was daar'al meer zoo en passant ge» beu: J, en onopgemerkt gebleven. Dc aandacht was daar altijd meer op touw. slagers cn torcnklimmers gevestigd ge* wccst. Toch had Miolce cr een fameu» sen voorganger. Was in ccn der eerste jaren van de negentiende eeuw de bc» roemde tcckcnaar van het tweede kei» zerrijk. Constantin Guys, niet even* eens ter wereld gekomen, te Vlissingen terwijl cn dewijl zijn vader, schceps» kapitein, er toevallig met zijn schuif in dc haven lag? Hetzelfde toeval deed Miolée's vader. chef»gcwcermaker der Marine, tijdelijk in Wnlchcrcn's haven verblijven. Wadt dc Miolée's zijn van origine echte Franschcn en des schil» ders grootvader was het nog heuschc» lijk cn officieel. Verklaart u dat niet reeds het vlot betoog? En dus bleef Vlissingen niet lang dc woonstee des schilders, maar werd door het gezin voor Bcrgcn»op»Zoom verwisseld. Hier» aan draagt Miolée nog steeds jeugdher» inncringcn met zich mede: van schoo» ne omstreken en 't fort „Kijk in dc not" cn misschien al zijn eerste ♦eeken- nogingen. Als iedere echte Fransch- men moet Miolée ik vermoed he' maar, hoor! van een goede keuken houden. Dat hit nu nog altiid aan da' cnpf terug denkt, witst in die richting Maar hoe kan een gastronoom daarn- "D de Garenkokerskadc gan wonen' Dar hebt pc weer éen dier vele raad selen temidden waarvan wij hier op aard rondwandelen. Intusschcn vinden wij den jongen Miolée al vóór 1900 op de Kunstnijver» hcidsschool te Haarlem als student in de beeldende kunsten. Hij vond daar Duco Crop nog juist als leeraar werk» zaam en herinnert zich het eerste op» treden daar als zoodanig van Dijsscl» hof. Dat vonden zc toch allemaal zoo'n grappig, klein, fijn mannetje met een baard als een dwcrggecst en fijne, blccke vingers als ccn sprookjeswever. Terwijl al die jongelui m de klas met groote vellen papier vóór zich, breed» uit zaten te schetsen naar gips of een gesteld stilleven, nam Dijsselhof een rozenknopje uit een boeket, prikte dat op een vel wit papier en ging dat toen voorzichtig en met de uiterste nauw» keurigheid zitten natcckencn. Dan liep hij de klas eens door. bleef bij cén van die vellen»verslindcndc werkers staan cn vroeg dan zoo leuk weg: ..hoevee! van die teekeningen heb je wel al ge» maakt?" Dat waren portefeuilles vol! En dan kón Dijs weer zoo doodkalm cn toch hartelijk zeggen: ..Maar jongen, wat hèb je daar nu aan?" In het begin waren die jongelui dan wèg van verbazing. Ze werkten toch als paarden. En nu kwam dat kereltje met zijn rozeknopje.Eerst wat later zouden ze begrijpen wat ccn rcus van een teekenaar dat ventje was. En wat er aan temperament verborgen kon zijn in dat geduldig observecren van détails en schijnbare nietigheden! Hoe» wel Miolée, minder dan van Dijsscl» hof. meer van knappe docenten als Grabbijn en Krabbé, in dien tijd aan de school verbonden, praktische kennis had op te doen. wil het mij vaak voorkomen als ik zijn potloodstudies en tceke» ringen zie, alsof Djjsselhof's stille wenk hem niej onberoerd heeft gelaten Wat we in Miolée, aesthetisch gesproken, in vollen ernst bijna immer vaardeeren kunnen, is juist ook z ij n liefdevolle aandacht voor het détail, zjjn verzor» gin-g van het schijnbaar onaanzienlijke Daarvoor zijn karakter èn energie van noode. Na den schooltijd kon Miolée zich toch nog niet geheel aan bet schilde» ren gaan geven. Dat ging pas gebeuren in 1915, of 1916, geloof ik, toen hij een betrekking op een Amstcrdamsch advocatenkantoor er aan gaf om vrij *e zijn voor het werk dat hem aantrok Dat zijn altijd eenigszins heldhaftige besluiten, die de moeder onzer porce» leinkast ontraadt, als ze het over het weg werpen van oude schoenen heeft. En waarin nooit iemand eigenlijk raad mag of moest geven. Maar evenals Caesar, sprak Miolée. toen hij voor Ittt laatst ais advocaat»adjunct over het Spaarne trok: de teerling is geworpen. En hij heeft zich sindsdien met hart en zinnen aan het kunstwerk gewijd, als iedereen: met afwisselend succes maar met onveranderlijke liefde voor zijn werk cn met een niet te onderschat» ten studielust. Hij maakte zich te Haarlem vele vrien» den ik herinner mij graag hoe de oude heer Blom in zijn hartelijk enthou» siasme over Miolée's toekomst kon zitten praten. Als het waar is dat wij op ons vijf cn veertigste jaar ons piece dc maitrise geleverd moeten heb» ben. ziet het cr met ons „meesterwerk" nog problematisch uit. Laten wij het rustig erkennen en ons tevreden stel» len met goed en eerlijk werk te leve» ren dat den meester geen te groote oneer aandoet. Als Miolée geen Ruysdael en schrij» ver dezes geen Charles Boisscva.n wordt zal er nóg niets gebeuren, en we houden allebei plezier aan onze bezig» heden. Wat het voornaamste ,s. Ik kom terug op mijn en Miolée's uit» gangspunt. Zijn geboorte op den 2en April. Ik hecht aan namen die voor» teekenen en data, die herinnenigs» punten zijn. En als we over de toekomst gaan praten, word ik plotseling een fervent aanhanger der astrologie cn ga mijn tante Deborah raadplegen, die een authentiek exemp'aar van de werken van Madame De Thèbes bezit. Aan tante he(j ik de vraag voorgelegd: wat moet ik met iemand die op 2 April gehóïen is?" En tante nam haar authentiek exemplaar uit de kast, zette haar lorgnet in positie cn las voor: „Van 20 Maart tot 20 April, die zijn onder den Ram geboren", „Enne, is het een meisje of een jongen?" Nee. zei ik, het is een Haarlemsche schilder van dezen tijd. Aha, zei tante, luister: „Die mannen Rebben een levendig, een tikje nerveus karakter ze zijn gauw boos. cn koesteren zich» zelf graag een beetje; ze hebben harts» tochtelijk. maar vluchtig temperament. Zij houden van een pretje, cn zijn dol op hun vrijheid, zoowel die voor hun geest als voor hun gevoel Zij zijn sterk :n de redeneerkunst (ik knikte drie» maal) maar hun woorden verbinden tot niets (ik schudde droefgeestig het hoofd) Zij zijn vol ijver (ik knikte) houden van wetenschap cn wijsbegeerte (wederom) zij zijn spoorzoekers en her» nieuwers, menschen van dc daad, en van vooruitgang". Ik was in slaap gevallen terwijl tante nog een boel meer moois voorlas. Dat net zoo goed op Cromwell of Casanova had kunnen slaan. Maar toen hoorde ik op eens weer: (tante las den franschen tekst voor-) ,.ils sont avant tout des iupulsifs, a décisior.s -brusques et youlant agir a leur guise" hetgeen misschien zoovee! zeggen wil als: „voor alles volgen zij hunne ingevingen met plotse besluiten en een sterke neiging om naar eigen isgeving en smaak te leven". Toen riep ik: „dank je tante, prach» tig Dat v meer dan ik nooaig heb te weten. Dat is een artist" Nu verklap :k aan u. lezers, d3t het ging over Miolée, Haarlemsch schilde; van dezen Tijd. J. H, DE BOIS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 5