HAARLEM'S DAGBLAD
PARIJSCHE MODE.
OVER DE MODE.
DONDERDAG 2 DEC. 1926 VIERDE BLAD
EEN CHARMANT NACHT GEWAAD.
Dit aantrekkelijk nachtgewaad wordt
gemaakt van blcck»groen crcpodc#
chine en heelt een schitterend schou»
derstuk, dat geheel van lichte koffie»
kleurige kant is samengesteld, dat aan
den hals en dc armen met crêpcde»
chine is afgezet. Dc kant moet tamelijk
breed zijn, zoodat zij in tweeën gesnc»
den en op dc schouders aaneengezet
kan worden. Natuurlijk kan het ook
gemaakt worden van korte stukken
entredeux, die netjes aan elkander ge»
zet zijn. Aan den voorkant van het
nachtgewaad is een aardige versiering
aangebracht van open randjes, die gc»
zoomd zijn met zijde van dezelfde
kleur als het gewaad zelf.
Smalle crépc»de*chinc handjes zijn
onder dc kant aangebracht, om dozel*
vc nog extra te versterken.
Knippatronen van dit zocr gedistln*
gueerd nachtgewaad, zijn verkrijgbaar
in de maten 42. 44, 46. 48 onder opgave
van No. 1199. Kosten 70 cents.
EEN NIEUW BOORDEN-
ZAKJE VOOR VADER.
Het boordenzakje. op bovenstaande
teekening afgebeeld, wordt gemaakt
van zwaar linnen en is gemaakt met
appl que. Neem een lap grijs linnen.
Snijd twee cirkels van een stuk car»
ton Trek over dc beide cartonncn cir»
kcls een stuk linnen, goed strak en be»
vestig het aan dc achterzijde er van
Leg de beide cirkels met den verkeer»
den kant tegen elkander en naai ze
om den buitenrand heen aan elkander
vast. Deze heide cirkels vormen den
bodem van het zakje. Neem nu een
stuk linnen van 35 c.M. breed en zoo
lang, dat het niet alleen rond den clr*
kei past, doch dat men ook nog wat
over houdt voor den zoom. Naai dc
uiteinden van dit stuk aan elkaar, zoo»
dat ge een rond geheel krijgt. Snijdt
nu een stuk carton uit van 10 c.M.
breedte en dat juist zoo lang is, dat
het met de beide kanten tegen elkan»
der sluit, als ge het aan dc binnenzijde
tegen den linnen wand aanlegt. Neem
aan de onderzijde een zoom van 12.5
c.M. en naai daar het carton in. Op
deze manier heeft men een stevige
wand van het zakje gekregen. Naai nu
het ondergedeelte van den zijkant vast
aan den bodem van het zakje. Sla aau
de bovenzijde een zoom om van 5 c.M
en maak dc benoodigdc gaten om er
een koorrl doorheen te kunnen halen.
Men kan het zakje versieren mer ap>
pliqué»wcrk voor dat men het carton
er in vast naait Breng het patroon,
dat apart staat afgebeeld op het linnen
over. Snijdt dc bloem uit een stuk
geel linnen, sla de randjes om en naai
het vast. Dc blaadjes worden van twee
verschillende kleuren groen gemaakt.
Naai eerst een lapje lichtgroen en
daaroverheen een lapje donkerder
groen op het zakje vast. Werk de ran»
den van een en ander af met een rand»
steek van zwart. De bloem wordt af»
gewerkt met een fcstonnccrsteck en tn
het midden werkt men een cirkeltje
lerschc knoopjes.
VOOR DE GURE DAGEN.
Modeontwerpers zijn buitengewoon
handige menschen, want zij slagen er
toch maar in ieder seizoen iets nieuws
te brengen, hoewel niemand het recht
gehad /ou hebben er over verbaasd te
als de bron hunner verbeeldings»
kracht had opgehouden te vloeien en
nieuwe ideeën niet meer te voorschijn
waren gekomen na al die lange jaren
van steeds veranderende mode. Hoe
het zij. zij slagen er steeds weer op»
nieuw in zoowat iedere maand de eeu
of andere noviteit te brengen. Dezen
winter bijvoorbeeld, hebben zij al heel
interessante dingen met verschillende
stoffen bereikt en hebben iets zeer ori»
gineels bereikt met een wollen stof,
die doorweven is met zilveren en gou»
den draden, zoodat zij een schitterend
effect maakt en toch heeft zij terzelf»
der tijd, doordat zij zoo wonderlijk ge»
weven is, alle zachtheid en soepelheid
van een prima wollen stof. Een andere
nieuwe stof, die ook pas op de markt
verschen is, is de z.g. chenille jersey»
stof. Deze heeft een prachtig zilverach»
tige oppervlakte, die dc gedachte op»
wekt aan het zachte waas, dat men op
fruit kan waarnemen, en zij is verkrijg»
baar in de zachtste tinten. Men kiesr
het veelal uit voor het maken van mld»
dagtoiletten en de meer gekleedc jum»
Ficrpakjes en daar het zoo aantrekkc»
ijk is, is het geenszins te verwonde»
ren, dat dc jongere generatie deze stof
ook heeft geadopteerd.
MOEDERS EN HAAR
KINDEREN.
KIBBELEN OM DE KINDER»
KRANT
„Er was altijd zoo'n geharrewar en
gekibbel en geschreeuw, als de kinder»
krant kwam, dat ik de zaak in orac
moest zien te maken Ik zeide dat de
kinderen ieder op dc beurt de kinder»
krant uit dc bus mochten gaan halen
en rustig het eerst doorkijken. Ik maak
een kleine notitie, wie er aan de beurt
is op den omslag van de krant van de
vorige week en nu marcheert alles in
pais en vreê."
Deze stof, ln een zachtrose perzik»
tint, werd gebruikt voor het buitenge*
woon aardige jurkje, afgebeeld onder
No. 1201. Het is gemaakt met een glad
zittend lijfje, dat lichtelijk ovcrbloust,
terwijl het wijde rokje diep uitgcschulpt
is aan de onderzijde. Dc ccnige ver»
sicring bestaat in een rijtje strikjes aan
de voorzijde. Knippatronen zijn ver»
krijgbaar voor meisjes van 814 jaar.
Men gelieve den leeftijd op te geven.
Kosten 55 cents.
Eenvoud is het meest op den voor»
grond tredende effect van het mantei»
tje, afgebeeld onder No. 1200. Dit
wordt gemaakt van olijfgroen duvetine
en gaat van den schouder af recht naar
beneden, zonder speciaal geaccentueer»
de taillclijn. Kraag en mouwen van
gazelle bont vormen een keurige gar»
ncering. Dit manteltje is geschikt voo»
meisjes van 612 jaar. Knippatronen
zijn verkrijgbaar onder opgave van No.
1200 met vermelding van den leef»
tijd. Kosten 55 ets.
HOE VADER DANSTE.
WAT MOEDER DE VROUW
ZEGT.
„Neef Jan heeft vannacht bij ons ge
logeerd en ik zou dc schoone laken»
wel op het logeerbed hebben gelaten,
maar hij sprak niet van een bad ne»
men
WIJZE WOORDEN.
DE MENSCH HERKENT ZICH
SLECHTS IN EEN ANDEREN
MENSCH
Het woord: „Ken U zei ven" is een
oud Grieksch gezegde, dat boven den
tempelingang te Delphi geschreven
stond. Het is gemakkelijker gezegd,
dan gedaan en toch zou ieder het in
praktijk moeten brengen. Maar hoe zal
men zichzclven kennen, en wanneer en
waar? Op dit punt zijn vele vragen te
stellen en nog meer antwoorden te ge»
Een der beste antwoorden -heeft
echter Goethe gegeven, als hij Antonio
in zijn „Tasso" laat zeggen: „De mensch
herkent zichzclven slechts in een an»
deren mensch".
Er zullen slechts weinig menschen
zijn, die niet van zichzelven zeggen,
dat zij „zichzelven kennen". Iedereen
weet natuurlijk precies welke zijn
goede en welke zijn slechte eigenschap»
pen zijn. In veel gevallen is dit ook zoo;
maar in hoeveel gevallen komt het in
het geheel niet uit Wij allen zijn toch
reel te spoedig geneigd slechts het
goede van onszelf te zien en, als het r.u
eenmaal niet anders kan, ook het ver»
keerde. Maar daarvoor hebben wij dan
ook terstond een verontschuldiging bij
de hand, waarmede wij dc anderen op»
zcttelijk of onopzettelijk een beter oor»
deel over onze zwakheden trachten bij
te brengen. Dit nu is slechts menschc»
lijk; want in den grond van zijn hart
wil ieder wel goed zijn. Maar dit is niet
het juiste pad om tot volkomenheid te
geraken. Want op deze wijze blijft dc
hoofdzaak bestaan. „De mensch her»
kent zichzelf slechts in een anderen
mensch." Wij zien altijd heel spoedig
waar de fout bij ccn ander zit en welke
deze is; slechts al te spoedig zien wij
eens anders fouten. Dat Is goed, maar
slechts dan, als wij meteen daarin onze
eigen fouten herkennen. En daartoe be*
hoort een groote dosis moed. Het is, c
zoo gemakkelijk een ander te berispen
en heel dikwijls zelfs, vcroordeelen wij
hem. En als wij slechts de moeite na»
men er over na tc denken, dan zou ons
dc hardheid cn liefdeloosheid van deze
veroordceling terstond treffen.
Men moet zeer voorzichtig zijn over
zijn mcdemenschen een oordeel te vel*
len; het is veel beter, dat men in zich*
zelf treedt en zich eens ernstig afvraagt
of men dezelfde fout niet, misschien in
nog veel grootere mate bij zich zelf aan
treft. Wij moeten met de anderen sa»
menieven en samen iets zien te bereiken
En als wij aan het vcroordeelen gaan,
kan er geen harmonie hcerschen! Men
zocke liever naar zijn eigen fouten en
trachtc die, na ze bij een ander gecon*
stateerd te hebben, in zichzelf te ver»
beteren, en een goed voorbeeld te ge*
ven. Misschien gaan zich de anderen
dan met ons vergelijken en bevinden
dan, dat zij achter zijn bij ons. Zoo hel*
pen zij elkander, doordat wij afwisse*
lend onszelf in anderen ontdekken.
Als allen zoo dachten en handelden
wat zou het er dan in de wereld een
boel beter uitzien! Veel begrijpen bc=
tcckent veel vergeven, waarmede be*
docld wordt „aan anderen vergeven".
Voor zichzelf moet men echter streng
zijn in het rechten en vcroordeelen.
Slechts op deze wijze kunnen zij ons
zelf juist in onzen evennaaste herkennen
cn schatten. Maar op het bewustzijn der
onvolkomenheid moet de daad der ver»
nicuwing, der verbetering volgen. Laten
wij daarmede eens beginnen, onszelvcn
in onze mcdemenschen tc lecren kennen
en dan met frisschen moed aan het
werk om dc fouten in onszelf
verbeteren!
Hoeveel inkt is niet reeds vergoten
over dc moderne dansen. En meestal
ia deze inkt gebruikt, om lang met mal»
sche critiek te leveren. Deze strijd te»
gen den dans is er altijd wel geweest,
om den eenvoudigen reden dat er dan»
sen sn dansen is. Vaders en moeders,
die nu met een zucht van zoete herin»
nering praten over de dansen van een
kwant eeuw geleden vergeten dat zij
toen jong waren en dus alle critiek be»
lachelijk vonden op dansen, die door
hun ouders eveneens hoofdschuddend
werden bekeken.
Toen vader jong was, bestond het
bal»programma voor driekwart uit wal»
sen. De wals is een lieve, droomerige
dans en de walsmelodïe klinkt aange»
naarn in de ooren van d« "sentimenteele
jeugd. Maar de wals had en heeft
een groot nadeel.
Zij moet eerst
grondig geleerd
worden. De jonge
man, die zonder
voorafgaande in»
structie een zaal
'trg\ht rond te
walsen, bevindt
zich al gauw in
groote moeilijkheden.
Tegenwoordig gaat 't eenvoudiger.Ieder
die ecnig maatgevoel bezit kan zonder
ongelukken een step of foxtrot mee»
doen. Hij brengt wel niet veel terecht
van de voorgeschreven bewegingen en
stijl, maar de eerste pogingen zullen
hem er toe brengen eenige lessen te
nemen, terwijl de volkomen mislukking
van de eerste walspogingen, menig
jongmensen 25 jaar geleden voor goed
tot een vijand van alle dansen maakte.
Er is een tijd geweest dat linksom
walsen niet je ware werd geacht. Dit
was eigenlijk iets dat niet te pas kwam.
niet behoorlijk was, met het gevolg
dat walsende paren eindeloos (want
de muziek duurde veel langer dan nu,
hoewel er npoit kwestie van herhaling
was) ronddraaiden, tot zij wankelend
van duizeligheid hun plaatsen weer op»
zochten. Misschien waren de muur»
bloemen, die aan den kant stonden en
hun gapen van verveling onderdrukten,
nog het beste af.
Maar vader was lang niet tevreden
met de wals alleen. Hij had veel meer
variatie. In zijn jongen tijd had dc
monschhcid ook behoefte aan variatie,
maar in een anderen vorm dan tegen»
woordig. Vader wilde een serie min of
meer ingewikkelde dansen op één bal»
boekje hebben, om uit te kiezen. Te»
genwoordig leven wij van de eene tijde»
lijke rage in de andere. Vroeger was
de variatie gelijktijdig, thans is zij op»
ol-gend. Onze afbec'^ing geeft een fi»
gunj van de Washington Post, die va»
der een tijdlang met enthousiasme uit»
vierde. Als de muziek inzette maakten
danseur en danseuse eenige bewegin»
gen met de linker» en rechtervoeten en
draafden dan allen tegelijk zijdelings
door de zaai. Wanneer vader nu nog
cens met zijn tijdgenooten de Washing»
ton Post kon demonstreeren zou de he»
dcndaagsche jeugd zich als toeschou»
svers kostelijk amuseeren.
Dc pas de quatrc
cn haar broertje
de baru*dance was
ccn andere favo»
riet van vader.D:
tcekenaar heeft
bcg:n*effect van
deze dans op het
tweede plaatic in
beeld gebraoht.
Overtuigde fox»
trotters zouden een exhibitie van deze
dansen waarschijnlijk vergelijken met
het huppelen van een paar musschen.
De quadrilles (des Lanciers en Neer<
landaise) gaven aanleiding tot de
grootste verwarring en daardoor tot
het maximum
van amuse»
ment. Want er
waren bij dezc
combinatie
dansen altij-d
wel paren dic
de juiste fi»
guren niet
kenden, of met de opvolging in dc war
raakten.. Maar vader zal volhouden,
dat zijn dansen gezellig waren niet al»
!cen, maar moeilijker ook, dat er meer
variatie was (had hij ook niet nog de
Motor»polka, Frühlingsboten, Veleta,
Pas dc Patineurs, Troïka, Boston wals.
Zcppclinwals en nog meer op zijn re»
pertoire) maar ook dat hij vroeger ten»
minste voor zijn genoegen danste, al»
thans zich niet geneerde om te toonen
dat het dansen hem genoegen ver»
schafte?
En -wie zal hem dan tegenspreken?
Het is mogelijk, *neen, het is wel zeker,
dat ook de tegenwoordige jepgd in
dansen haar genoegen vindt. Maar.
wanneer je een volle balzaal aan»
schouwt, zou jc het niet zeggen. Dc
J gezichten der dansenden geven eer
j den indruk -dal hun bezigheid een ver»
I velende, maar noodzakelijke plicht is.
sommige gezichten staan tijdens den
dans bepaald somber, zelfs droevig.
Vergeleden bij de vroolijke. vaak
wilde dansen vajj een kwarteeuw gele*
den, zijn dc foxtrott en de z.g. nieuw©
wals, ja ook d€ Charleston, rustig, een*
tanig, bijna gluiperig. En zoo eindigt
ook deze beschouwing toch weer oo»
•vermijdelijk met critiek. Inderdaad,
vaders, smaak was toch eigenlijk wel
beter, ook al waren zijn bewegingen
meer een uiting van opgewekte vroo#
lijkheid dan een aabootsino van
lon<goureuse, rhytmische schoonheids»
uiting. En daarom gelooven wij dat va#
dor's stijl het tenslotte toch. weer zal
wipnen.
EEN NIEUWE MANTEL.
Een kraag cn manchetten van tweed
blijken een aardige garneering voor den
mantel, welke op qeze pagina is afge#
beeld en welke uitgevoerd is in stroo»
kleurig of lichtgrijs laken. Het model
blijft trouw aan het gladzittend rechte
effect en is van de schouders af recht
naar beneden geknipt, terwijl de slui»
ting bestaat uit een enkelen knoop
aan de voorzijde.
Knippatronen zijn verkrijgbaar ln de
maten 42, 44, 46, 48, onder opgave van
No. 1202. Kosten 55 cents.
MECHANISCHE
MANNEQUINS.
Dit is de eeuw der mechanisatie.
Er zijn in de laatste dentallen jaren
al heel wat achtbare groepen der samen*
lciing opgeschrikt door het onts»eiien»
dc nieuws, dat er een machine was uit»
gevonden die het werk, waarmee zij het
dagelijksch brood moesten verdienen,
voortaan even goed en veel sneller zou
verrichtten. In den regel is dit in de
practijk nogal meegevallen, dc capacitei#
ten van de machine zijn, ook in onzen
tijd nog, begrensd. Wij gelooven ook
niet dat het gilde der mannequins zich
erg zenuwachtig behoeft te maken over
de uitvinding van haar mechanische
collega, de wassen pop. op verfijnde
wijze gepcrfectionncerd cn. wat het
voornaamste is, tot een bedriegelijke
nabootsing van leven gebracht door een
ingenieus clectrisch apparaat op de
plaats waar de menschelijke mannequin
haar hart draagt.
Zij zijn met hun drieën. Chloe, Elaine
en Psyche, een attractie in een mode#
zaak in het West End van Londen.
Chloe is onberispelijk blond, Elaine ros#
sig en Psyche heeft zwartte lokken. Hun
schoonheid is groot en gelijk.
Chloe is de aristocrate van het trio.
Haar groote blauwe oogen, haar feil#
loos recht neusje overtuigen den toe#
schouwer hiervan, wanneer zij langzaam
statig, het hoofd nijgt, naar links buigt!
t weer naar rechts en tezelfder»
tijd de elegante bestudeerde lichaams#
beweging maakt van de mannequin, die
de haar toevertrouwde creatie zoo voor»
d^elig mogelijk moet doen uitkomen.
Elaine is de personificatie van de mo#
derne vrouw van de uitgaande wereld-
Zij kan rooken. met kleine nonchalante
haaltjes aan een sigaret met goud mond*
stuk. Zij vertoont robes d'après=midi
in het knusse, luxueuse boudoir, dat in
de étalage voor haar is ingericht!.
Psyche verlaat zich speciaal op haar
prachtige handen, die zij elegant op en
neer beweegt, terwijl zij de oogen op#
cn neerslaat en het hoofd buigt.
Ja, de levende mannequins met! het
echte hart, in plaats van het electri»
sche, zien niet zonder eenige angst de
onverwachte mechanische indringster
in haar beroep. Maar zij behoeven zich
niet ongerust te maken. Zoolang de va#
der des huizes nog de chèques moet tee*#
kenen, die de modist'e-rekeningen vol#
doen, zullen zij op de modeshow hun
plaats nog wel vinden, want vader gaat
zeker niet met moeder mee, om een
'clectrisch gedreven wassen pop te be#
kijken.
Wüde Mouwen. Wat Parijs draagt.
Nieuwigheden.
Wijde. lange mouwen cn nauwe min*
ch ttcn. dat is op hei' oogcnWik het
meest in trek voor japonnen, die van
niet al te zware stof gemaakt zijn, uit#
gezonderd de avondjaponnen natuurlijk,
die liefst nog geheel mouwloos worden
gemaakt.
Betreffen dc tc maken mouwen ccn
wollen stof. dan weet ied reen. dat dc/c
niet alleen een goed model bchooren te
hebben, maai ook vooral niet tc wijd
mogen worden ingezet, daar dit een
„mouw met een kop" zou kunnen doen
verschijnen, ccn mode, die nu toch wel
lan" achter ons ligt Iets anders is "het
echter met dc zeer dunne mouw n, die
in den laatstcn tijd weer meer gedragen
worden Daar zij van onderen ook zeer
wijd moeten zijn, wordt meestal alleen
het model erin geknipt, zoodnt zij zuiver
kunnen worden aangezet cn verder
wordt dc ruimte gelaten voor wat zij is
Toch is dan het resultaat niet bevre*
jjigend en blijkt na het aannaaien dat
ér aan den bovenkant toch te veel ruim
te is verwerkt om ccn goed-zittende
'luw te krijgen
De beste manier hiervoor is om dc
mouw aan de bovenzijde nauwer te ma#
ken dan aan den onderkant: rncn re»
ker.t hiervoor veertig centimeter voor
den bovenkant, tcrwi;! de naad schuin
uitloopt tot zestig centimeter aan het
ondergedeelte Dan wordt cr een mooie
mouw verkregen, die behoorlijk sluit in
de mouwopening, terwijl zij aan den on»
derkant zeer wijd is cn door het nauw*
s!jitende manchetje om den pols aar*
dig wordt afgewerkt.
Een modern nvondjaponnctje heeft
1. halve zijn kenmerkende mouwlooshcid
<*i het tamelijk bescheiden decolleté
iog iets karakteristieks cn wel dc ongg»
ijk hangende rok. Hiermee wordt na»
uurlijk niet bedoeld een rok met een
ip. waarbij óf dc naaister is te kort ge*
schoten, of de draagster niet tot dc al
Ic'nvtstcn behoort, maar de garnccrim1,
ie op dezc wijze door de rok zelf ver»
kregen wordt.
Zeer in dc mode zijn de groote strik»
ken met afhangende slippen, die langer
dan de rok hangen cn daardoor voor
dezc ook nog als versiering dienst doen.
Deze groote strikken worden veel vlak
van voren maar ook van achteren beves
tigd cn zij heffen dan wat op van den
zoo gfooten eenvoud van het gehceL
Overrokjes met puntige slippen, die
over dc lengte van de rok reiken, gc*
ven het zelfde effect van ongelijkheid.
Veel worden dezen winter ook in de
plaats der hecle, warme japonnen, de
rok met dc jumper gedragen, een echte
Engclschc mode. die vooral de pull»
overs op den voorgrond heeft gebracht
Behalve voor dc al tc gezetten zijn die
gebreide jumpers een flattcerendc. spor»
tievc dracht, die uitstekend past bij het
moderne meisje.
Het ondergoed dat hierbij gedragen
wordt is rose, liefst van zijde of batist,
cn altijd met een garneering van kant
N'atuurljjk is ebt voor ons koude, kille
klimaat voor cjc mcestcn geen ge*.chik
tc dracht, maar wie het zich toch wil
aanschaffen, kan met onderhlouscs of
onderjurken, van zachte wol. ook in
rose, en met dircctoirc-pantalons toch
wel degelijk warm genoeg gekleed gaan.
Pc kousen blijven in effen wol of zijde
cn in Fant.-sic \Vclkc laatste dan mcc.t*
al van wol zijn gemaakt. Zij behooren
natuurlijk niet bij een fijn lichtgekleurd
Iccrcn schoentje of bij een avondtoilet
Zwarte pumps, dat wil zeggen
schoenen zonder riempje of andere slui,
ting zijn weer in de mode, maar iets
geheel nieuws zijn de zwart# oi
donkerblauw»lceren lage schoenen die
aan de oude molières doen denken
doch lager uitgesneden zijn en dicht
bij elkaar slechts tweemaal twee veter»
gaatjes vertoonen.
De mantels zijn nauw. sommige licht
overblousend, maar vooral niet te sterk:
Parijs geeft het reeds weer anders
aan.
Hoog zijn de hoeden, wat voor ve
len zeer weinig flatteercnd is, daar het
een lang gezicht nog langer doet
schijnen. Het hcercnmodel is er nu
vrijwel geheel uit en het gevolg ls dan
ook, dat als weer iets meer garneering
wordt gebruikt, zocals een speld van
similbdiumantcn of van strasz. Veel»
al wordt er echter ook versiering ver.
kregen door ccn enkele deuk in bol
of rand cn dc humoristische tijdschrif»
len hebben zich van deze mode al
meester gemaakt door de wanhoop van
vele echtgenooten te bespotten die voor
ccn enkele deuk meer of minder in den
hoed van hun vrouw sommen gelds
moeten betalen.
MENU
Hambroodjes,
Rolpens,
Appelmoes,
Bolustulband,
Voor de broodjes is het recept:
6 dunne sneedjes oud brood,
2 eieren,
1>S ons koud kalfsvleesch,
2 eetlepels bloem,
1 eetlepel boter,
2 d.L. bouillon.
Van boter en bloem wordt met dc
bouillon op de bekende wijze een sau-*
je gemaakt. Intusschen worden ham
cn vleesch samen fijngehakt en bij dc
saus gevoegd. Het brood wordt van dc
korstjes ontdaan en met wat van de
ragout belegd, daarna stuk voor stuk
voorzichtig in de losgeklopte eieren gc*
legd en er mee begoten, dan in paneer»
meel gerold cn de broodjes ten slott
in heet frituurvet mooi bruin gebak»
ken. Op een verwarmden schotel wor
den zij opgediend.
Voor de tulband geldt het volgende
recept:
4 d.L. melk,
3 ons bruine suiker,
1 pond bloem,
1 theelepel kaneel,
3 ons boter,
2 ons sucadc,
3 eieren,
2 ons natte oranjesnippers,
Yt ons gist.
Dc bloem wordt in een kom gezeefd,
ccn kuiltje hierin gemaakt en daarin
de eieren gebroken. Langzamerhand
worden hierbij geroerd de lauwe melk,
de opgeloste gist en de gesmolten bo»
ter, waarna er een beslag van gemaakt
wordt, dat een kwartier lang moet rij»
zen. Intusschen wordt de tuibandvorm
met boter ingewreven cn met paneer*
meel bestrood. Dc sucadc wordt fijn.
gesneden en vermengd met de bruine
suiker, dc kancel en de snippers. De
helft van het beslag wordt nu in den
vorm gedaan, hierop de helft van het
sucadcmcngsel gedaan, 2oodat het ner,
gens den vorm raakt, weer een deel
van "net beslag, gc rest van het sucade»
mengsel en tenslotte het laatste restje
van het beslag.
In den vorm moet de tu'band nog
tien minuten rijzen, waarna hij du#
rende ccn uur in den oven moei hik.
ken.^ Voordat de tulband gestort V in
worden, moet hij even wat bckeeïcn.
E. E. J.-P.