THERMOGENE A HAARLEM'S DAGBLAD FLITSEN geheel en all TEGEN STEKEN IN DE ZIJ Doozen van 75 en 45 cent EISCHT HOLLANDSCHE VERPAKKING MAANDAG 6 DEC. 1926TWEEDE BLAD LOUIS DE VRIES. VAN ONZEN REIZENDEN REDACTEUR. Melpomene, die bij zijn wieg hadden gestaan, hadden het ander® besloten. Behalve diamantslijper was hij in die jaren ook nog rederijker en de rede* rijkerij heeft over zijn verder leven bc» slist. In de verceniging „Advendo" speelde De Vries meestal voor lief» dadige doeleinden de hoofdrollen in stukken, die in de romantiek gedrenkt waren. En zijn liefde voor de roman» tick voedde hij verder met nu en dan wanneer het „er af kon" Bouw. meester zijn afgod in diens grootc rollen te zien spelen. Dat hij zelf nog eens naar het toonel zou gaan en hij later Louis If zou worden genoemd, vermoedde hij toen nog allerminst. De zorgen voor zijn gezin deden hem in die dagen wel aan andere dingen den. ken. Toen gebeurde het. d®t Louis de Vries in een declamatiewedstrijd voor een jury. waarvan mannen als Rossing. Revding, Lamberts Hurrelbrinck en Be. linfante lid waren tegen 12 tegen standers met „De Schipbreukeling" van Coppée optrad en de gouden medaille won. Zijn voordracht had sterk de aandacht getrokken en het was Rev. ding de auteur van de bekende re» vaie De Doofpot die na afloop naar hem toekwam cn zei: „U moet aan het tooneel!" „En mijn vrouw en kinderen dan?" vroeg De Vries. Dat was een bezwaar, hetwelk zelfs een Rcyding maar niet zoo in den doof. pot kon stoppen. Maar een talent als de Vries zoo laten loopen. dat kon Revding toch ook niet! En hij bracht hem in aanraking met Louis Bouw. meester. Bouwmeester had de Vries al eens den ecnacter „Marcel" zien spc» fen, hij had plezier in dat ras»cchtc talent en hij bood aan. de regie van ..Advendo" op zich te nemen. Dit was het eerste persoonlijk contact van Louis de Vries met dien anderen Louis, die op zijn kunstenaarsloopbaan een zoo grootcn invloed zou hebben. De Vries profiteerde van de lessen, wel» ke Bouwmeester als regisseur hem gaf en al heel spoedig ging er niet alleen in de diamantwerkcrswereld een roep uit van zijn ongewoon talent! Al meer en meer drong men er bij hem op aar Louis de Vries gaat jubileeren! In September 1901 debuteerde hij de toen reeds bijna 30«jarige tc Rotter» dam als Alva in Sardou's „Vaderland" cn tusschen dien .datum en nu liggen 23 jaar van stagen arbeid, van dikwijls moeilijken maar ook succesvollen strijd, van oprechte, sterke tooncelspeclkunst. Louis de Vries kan bij dit zilveren ju» biieum op een carrière terugzien als slechts weinigen onder onze tooneel» •pclcrs. Als zoon van doofstomme, streng ge» loovige Joodschc ouders, uit een gezin, waarvan drie der zeven kinderen het» zelfde gebrek hadden als vader en moeder, scheen hij allerminst voorbe» stemd om acteur tc zullen worden. Reeds heel jong bp 17»jarigcn leef» tijd was hij getrouwd „mijn vrouw cn ik waren samen nog geen 35 jaar oud!" zei hij mij en op 25»jangcn leeftijd moest hij reeds voor een gezin van 4 kinderen een boterham verdie» nen. H»j was als diamantslijper ccn in dc diamantwerkcrswereld be« kende cn beminde figuur de Vries zal ook toen al reeds de joviale, vrien» dclijkc en gulle kameraad zijn ge» wecst, die hij als acteur is gebleven cn er was zelfs sprake van. dat hij in het hoofdbestuur van den A. N. D. B. tu worden gekozen. Maar Thalia cc' acteur te worden! Maar de „4 bloeden van kinderen" zongen een gnnsch an« der koor. Totdat invloedrijke mannen als Dirk Becrends een man, over wien de Vries steeds met groote waar» deering spreekt Mr. Van Schcvich» haven Ivans Mr. Fcntener van Vlissingcn, Mcinard Mcrens hoc graag had de Vries den heer Marens nog op zijn feest gezien! en Waller een comité vormden cn ccn fonds bij elkander brachten om Louis dc Vries in staat te stellen op dc 'J ooncelschool te gaan studccrcn! Én de Vries had nadat hij reed* bij Johanna Dusjult les in adcmgymnastick cn stemvorming had genomen den moed om als 28» jarige cn vader van een gezin tusschen jongelui op de schoolbanken te gaan zitten! Het was een bewijs van zijn ernst cn zijn wil om er te komen! En hij is er gekomen! Reeds na écn jaar kon hij cmJ.ixamen doen met Cor var. der Lugt Mclsert, Gerard Vrolik. Louis Vervoorn cn Emma Morel al» len dus artisten. die dit jaar ook in het jubileu(n*zonnctje hadden kunnen gaan staan cn dc fragfnentcn en rollen, die hij op het eindexamen speelde Petruccio in Shakespeare's Getemde Feeks, de „blinde" ln Top NacffVGc» nadeslag. Cyrus Blcnkarn in de Fa. bricksbaas en Je rebbe in Vriend Frits wezen reeds ongeveer de plaatsen, die hij als tooneclspcler zou innemen. Een nieuwe wereld lag nu voor dc Vries open vol illusies trok hij met zijn gezin naar Rotterdam, waar Jan Mulder hem bij zijn gezelschap een mooi engagement had aangeboden. Zijn debuut als Alva was heel gelukkig cn alles leek even prachtig. toen reeds drie maanden later dc directeur van den troep failliet ging cn Dc Vries Jic keerzijde van de tooneclspclcrsmedaille leerde kennn». Dc zaak werd door dc artisten voor gemeenschappelijke reke» ning voortgezet en dc Vries onder, vond in een heel moeilijk jaar. dat de weg naar den roem soms duur dat was ih Jat geval „in het geheel niet" werd betaald! Maar aldra braken er betere tijden voor den kunstenaar aan. Van Lier riep hem den Amsterdam» mcr in hart cn nieren al heel spoe» dig naar de hoofdstad terug en daarop volgde voor hem dc mooie tijd van „Het Hnnrlcmsch Tooneel", waarin hij naast dc twee Bouwmeesters Louis en Frits speelde en het mee6te heeft geleerd! Daar naast die twee grooten die twee romantici voelde hij zich in zijn element!. Dat alles vertelde De Vries mij. toen wij deze week «amen op zijn kantoor achter den Hollandschen Schouw» burg te Amsterdam zaten te praten. Midden in de repetitie van „Enrico IV" het mooie tooneclspcl van Piran» dcllo. wiyirin hij zal jubileeren was ik hem 's middags komen „overvallen". Hij had mij wel is waar geschre» •en, dat hij mij op dat uur verwachtte, maar ik hen er niet zeker van. of hij dc afspraak al weer niet vergeten had. En wat wonder, wanneer je als kunstc» naar midden in je werk bent! Het was het drukke gedoe van een repetitie, zooals Ik dat zoo dikwijls had meege» maakt. In het midden van de koffiekamer van den Hrtllnndschen Schouwburg ach. ter een tafeltje zat in zijn volle breed» te met zijn zwarte lokkenpracht. Frank Luns, de regisseur. Snel wipte Plne Beider langs mij heen even mij nog in het voorbijgaan de hand reikend om „en scène" te komen, en achter haar aan, wat schuchter, stapte ik als haar page mede naar binnen. Maar aan het hof van Enrico IV werd ik niet verwacht en dc heer Luns keek even verbaasd naar dezen ongenooden gast. Doch dadelijk kwam Louis dc Vries met uitgestrekte Vind op mij toe. Af» spraak was afspraak. Hij regelde vlug het een en ander met den regisseur cn toen Ring hij mij voor naar zijn kan» toor, waar kransen," linten en tal van foto'® van Ncdcrlandsclre cn buiten» landschc beroemdheden ik zag er portretten van Moissi. Julia Culp. Her» man Rcichenbach den auteur van Lehmann de familie Louis en Frits Bouwmeester, Querldo, Heijcrmans. Fa. bricius, allen met „opdrachten" een vierkant houten hok tot een gezellig acteursmllieu stoffeerden. En onmiddcl» lijk zat Louis de Vries tegenover mij in zijn leeren clubfauteuil „op zijn praat» stoel". En hij vertelde mij van zijn jeugd en zijn leerjaren en den tijd van Het Haarlemsch Tooneel, zooals ik hier neerschreef. .Ja, die jaren van het Haarlemsch Tooneel. dat was een mooie tijd!", zei hij me en in zijn oogen was even een clans van geestdriftig herdenken. Spelen met de Bouwmeesters en dan dat repertoire! Enkel sterke speelstuk ken! Voor Louis Bouwmeester heb ik VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 763 BOVEN EN BENEDEN Vader informeert aan dc t"rap of iemand ook weet, waar die brief ge» bleven is, dien hij a&n den belastinginspecteur heeft geschreven boven gaat ccn deur open en Mientjc infor» meert wat cr is. Vader begint zijn vraag tc her halen als er een andere deur opengaat en moeder wil welen of iemand haar geroepen heeft de vraag wordt weer herhaald, als Mienifje uitlegt dat niemand moeder riep, vader zocht alleen ergens naar midden in dit debat g^at de zolderdeur open en Jan vraagt of iemand hem soms moet hebben terwijl moeder cn Mien» tje Jan op de hoogte stellen, herhaalt vader zijn vraag, zonder dat iemand hem verstaat vader berust in stilte, terwijl het trio boven elkaar verzoekt stil te zijn, zoodat zc kunnen hooren wat vader wil vader vindt den brief in zijn zak. verdwijnt zwij» gend en kat hen boven de zaak verder uitveciw ten. (Nadruk verboden.) altijd grooten eerbied en bewondering ge had! We konden ook *ltijd goed samen opschieten. Ik herinner mij nog, dat hij eens zei, terwijl hij zijn hand op mijn schouder legde: „Dat had mijn zoon moeten zijn! Maar Frits was niet minder groot! Wat 'n artist! Hij was misschien nog genialer! Frits was ook' heel muzikaal en speelde onder andere zeer goecf viool! Ik kon met de grootste bewon» dering een heele avond naar Frits' spel staan kijken. Het publiek was in dien tijd ook an» ders dan nu! Men ging toen nog naar de komedie om spel te zien! Nu ver* langen de menschen in een schouwburg in de eerste plaats amusement en liefst lichte amusement! Hoe zelden hoor je nog na afloop van een voorstelling de menschen in geestdrift tot elkaar zeg» gen: „Dat was nu weer eens 'n groote avond!" Toch heeft de Vries zijn vertrouwen den smaak van het pubilek niet ver» loren. „Ik geloof zeker", zegt hij, „dat de menschen van tegenwoordig ook nog wel van het breede werk en de roman» tick houden! Als het maar eens werke» lijk goed gegeven werd! Maar het tooneel van tegenwoordig U te veel versnipperd! Het ongeluk van het he» deodpagsch tooneel in Nederland is, dat elk acteur van eenige en soms ook van geen beteckcnis dadelijk direc* teurtje wil spelen! Daardoor is er bijna geen enkel gezelschap met een vaste kern! Zie je in het buitenland, dat de directeuren regisseeren en spelen tc gelijkl E©n Max Reinhardt of een Jes» suer zou er niet aan denken! Hoe veel goede krachten loopen er in ons land niet zonder vast engagement rond? Jonge menschen van talent krijgen bijna geen kans meer!" Wanneer de Vries dat zegt, ga ik in gedachte zijn carrière nog eens na. In zijn jongen tijd heeft men hem zooals hij zelf erkent de kans wel degelijk geboden en hij heeft er volop gebruik van gemaakt. Weinig acteurs hebben zoo vlug carrière gemaakt en zich zoo spoedig een groote groep van bewonderaars gevormd als Louis de Vries. Het „kleine" werk heeft de Vries bijna niet gespeeld. Zijn indrukwekken» de Uriel Acosta bracht hem al spoedig op het eerste plat: en toen hij in 1911 zijn tienjarig jubileum vierde, kon hij reeds op een rollenreeks wijzen, waarop menig gereüsseerd acteur aan het eind van zijn loopbaan kan zijn. En nu bij zijn zilveren jubileum? Welke voortreffelijke creaties heeft hij m die 25 jaar niet geleverd! De Vries behoefde ze mij niet noemen. Ik heb zc bijna alle gezien en de meeste staan klaar en onverbleekt in mijn herinne» ring. Sender Lehmann, de Wandelende Jood, Pancras Duif, Androcles in het stuk van Shaw Gabriël Schilling van Hauptmann Dr Miller in Het Recht van Staken één van zijn fijnste rollen Judas Ish Kariot, Sachel in Ghetto Narciss, Kaïn in hel drama van Wildgans Sero in Heyer» mans' De Schoone Slaapster, professor Schumacher in De Schepper, ik noem hier slechts enkele, die mij zoo dadelijk in het geheugen komen. Ik vraag de Vries, wat hij het liefst speelt en hij antwoordt zonder zich een oQgenblik te bedenken.: „Mijn grootste liefde heeft het breede werk in de klassieke en de romantiek en het sterke in de modernen! Er moet te spelen vallen!" „En het blijspel?" vraag ik. ,Ja, ja, ik weet het"en de Vries begint te glimlachen. „U wilt mij altijd maar in het blijspel zien!" De Vries heeft mij begrepen. Het is een kant van zijn talent, die door het publiek maar al te weinig gekend wordt. Ik heb van de Vries prachtige fijne blijspelfiguren gezien en ik zeg het hem nog eens, ervan overtuigd te zijn, dat hij in dezen tijd, nu de menschen aller» eerst amusementskunst vragen, als blijspelspeler gauw nieuwe successen zou boeken. Wie zich zijn majoor Van Baarbergen in Gepensionneerden, zijn Ezau Prellstein, zijn Justin Jasper Kras» seman if Cupido te Vondeling herinne» ren, zullen daarvan mede overtuigd zijn. „En nu het jubileum?" vroeg ik. „U weet. dat ik met Enrico IV, de rol, die Moissi hier op zijn laatste tournee heeft gespeeld, jubileer. Eerst heb ik nog gedacht aan „De Vrek" van Molière, maar dit stuk van Pirandello trok mij toch nog meer aan. Ik ben, geloof ik, erg gelukkig geweest met het engageeren van mijn artisten. Pina Bel» dcy bijvoorbeeld speelt de markiezin en Pierre Mols, baron Belóredi. Er heeft zich een groot landelijk comité gevormd dat zich weer in plaatselijke comité's onderverdeeld heeft. Ook hebben zich comité's in het buitenland in Parijs, Londen, Berlijn en België gcconsti» tueerd en zal er ccn gedenkboek worden uitgegeven, waarvoor o.a. artisten als Jessner, Else Lehmann, Bassermann, Pallenberg en Hauptmann bijdragen hebben geleverd. Ik heb dus niet over gebrek aan belangstelling te klagen. Op 9 December is de avond te Amsterdam En op Woensdag 15 December in den Stadsschouwhurg, te Haarlem!" Juist op dat oogenblik stak Frank Luns zijn hoofd om den hoek van de deur. „Zeg Lou, wij moeten weg!" De Vries toonde mij nog vlug eenige foto's, het door Huib Luns voor zijn tournee geteekende affiche en terwijl INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cents per regel. genezen door Aspirin-Tabletten „SojbA" ln orlglneele verpakking met den oranjen band ondersteund door masseeren met Spirosal- oplosstng „<3ayefc", het eenige wrijf- middel, dat diep in de huid dringL Want Aspirin wij door het nauwe steegje naast den Hollandschen Schouwburg liepen, ver telde hij mij nog met zijn zangerige stem van zijn, toekomstplannen. Want de Vries is vol illusies! En wat wonder, nu hij aan den vooravond van zijn ril* veren jubileum staat! Hij heeft zich voor zijn tournee een prachtig stuk en een hem voortreffelijk liggende rol gekozen; hij mag er dus op rekenen, dat zijn weg in de komende maanden over lauweren en bloemen zal gaan. Een synthetische beschouwing over den acteur dc Vries gaf ik in dit arti» kei niet. Dit laat ik bij het jubileum aan mijn andere helft, den tooneelcrc» ticus over. Dit artikel wil slechts een inleiding zijn voor zijn tournee en een opwekking voor mijn lezers om op 15 December de voorstelling van Enrico IV bij te wonen. Daarom heb ik hem zelf voor het grootste deel aan het woord gelaten. Dat ik Louis de Vries veel succes op zijn tournee toewcnsch, behoef ik hem hier wel niet te zeggen. Een acteur als hij, die in onze tooneelwereld een zoo eigen, aparte plaats inneemt, de eenige opvolger van de romantici, verdient het. J. B. SCHUIL. FEUILLETON TE SLIM BEDACHT. 15) „Ik leg cr mc bij neer. Waar denkt u vannacht tc slapen?" „Dat weet dc hemel ik niet!" ..Waarvan zult u leven? Verstaat u handenarbeid?" ../\ntony Cowlrick strekte z'n han* den uit. „Vindt u hieraan dc sporen van ruw werk?" vroeg hij. - „Zc waren fijn en zacht als dc han» Jen ecner dame. Op 't oogenblik waar» in onze verslaggever een er van aan» vatte, stond dc vrouw die. iOt nu. op dc stoep voor een huis in de nabijheid gc/cten had. op: onze m~dcwcrke- voel dc ccn zenuwachtig trekken door die hand gaan. en toen hij opkeek, zag hij met verwondering, dat er een grootc ontroering op Cowlrick'® trekken te be* sp.-uren was. cn zijn oogen de vrouw, die langzaam voortliep, volgden. Zc was jong cn knap. Ook dat dit jonge m'-oic schepsel zich in dit stadsgcdecl» te ophield sprak tegen haar zelfs haar jeugd en schoonheid deed dit, en haar blijkbare werkloosheid. Antony Cowlrick rende haar na. ter» wijl onze verslaggever achterbleef. Hij was niet voornemens de rol van 'n de» tectivc te spelen, trachtte z'n taak te vervullen zonder zich op te dringen, en keek slechts van uit dc verte wat zich verder afspeelde. Toen Antony Cowlrick de jonge vrouw inhaalde, raakte hij haar arm aan en sprak haar toe: zij gaf geen ant» woord, keek onverschillig naar hem om. cn ging met ccn gebaar van afkeer haastig door. 't Volgend oogenblik was hij weer naast haar. raakte weer haar arm aan cn zei "n paar woorden, die haar aanleiding gaven, naar hem om te zien en hem opmerkzaam aan tc kij» ken. Er kwam een lichte twijfel op haar gezicht. maar slechts een oogenblik, daarna was 't alsof haar ziel door een lichtstraal werd verhelderd: haar ge» zicht blonk van vreugde. Tot nu toe was ze slechts mooi geweest nu was zc een schoonheid. Er scheen een uitdrukking van ver» rukking over haar liepen tc willen ko» .men. doch Antony Cowlrick drukte j z'n hand op haar mond. en wierp een waarschuwenden blik naar den kant waar onze verslaggever stond: Jc vrouw I vatte echter dc hand die haar mond j sloot, cn kuste zc met hartstochtelijke Iteederheid. Daarna deden zij elkaar haastige vra» gen. die voor beiden van belang sche* ncn te zijn. Zijn laatste vraag bcant» woorddc zij' met ccn treurig schudden var haar hoofd, terwijl hij hare vin» gers omvat hield cn er nauwkeurig naar keek. Zocht hij misschien naar ringen die hij te gelde zou kunnen ma ken? Hare handen waren zonder ceni* gc versiering. Daarna keek hij naar hoor ooren. haar hals, maar zij bezat niet 't geringste voorwerp van waarde. Onze verslaggever behoefde geen woord te verstaan, om zich tc kunnen voor. stellen, wat er voorviel tusschen den in lompen gcklecdcn uitgeteerden man cn de mooie maar even arme vrouw. Antony Cowlrick dacht niet lang na. Met ccnigc vlugge stappen kwam hij bij onzen medewerkers terug. „Ik heb 'n vriendin teruggevonden", zei hij. „Dat heb ik gezien", was 't antwoord. „U waart bereid me ccn sovereign te lccnenik wilde toen geen geld van u aannemen.... mag ik nu mijn verzoek herhalen?" Onze verslaggever gaf hem 't geld zonder eenige opmerking. 't Vlugge, vriendelijke voldoen aan zijn wensch scheen Antony Cowlrck tc ontroeren; cr kwam een zachter uit» drukking in z'n trekken. „Dank u". zei hij. „voor dezen dienst zal ik u steeds verplicht blijven; even als daarvoor, dat u me ongestoord met nt'n vriendin liet praten". „Ik moet u alleen mijn verwondering te kennen geven, dat ze niet voor 't gerecht is verschenen, om voor u te getuigen". „Wie we'et, of ze een gunstig getui» genis had kunnen geven". „In elk geval zou ze niets ten na» decle gezegd hebben; haar blijdschap, bij 't weerzien, was zonder twijfel echt" „U schijnt goed waar te nemen. Mis» schicn wist ze niet m welken toestand itc me bevond". „Hoe zou ze dat niet vernomen heb» ben. waar uw naam al sedert weken in alle couranten genoemd wordt!" „Mijn naam'? O ja. ik vergat maar ben niet in staat u dit voldoen» de uit te leggen, en nu zou mc meer dan ooit een spoedig publiceeren van dc laatste gebeurtenissen nadeel be< rokkenen. U houdt uw belofte, niet waaren zult m geen drie dagen iicts over me schrijven?" „Ik zal m'n belofte houden cn na verloop van drie dagen eenvoudig ver» tellen, wat tusschen u. Mr. Goldberry 1 en mijzelf is voorgevallen. „Dat schijnt me van geen enkel be» I'lang toe". „Ge vergist u. U moogt niet ver» geren, dat u al is 't ook bij vergis* ,sirg een rol hebt gespeeld in een [afgrijselijk moordproccs", „U zet me naar alle kanten schaak* matvaarwel". „Vaarwel!" riep onze verslaggever uit. Zie ik u dan niet terug?" „Waarom niet als u me naspeurt". „Dat wil ik niet. Doch u had be» loofd, mij in de gelegenheid te stellen u nader te leeren kennen". „Dat is zoo. Wacht, als 't u blieft, 'n oogenblik". Hij ging weer naar de jonge vrouw en kwam, nadat hij eenige woorden met haar gewisseld had, bij onzen me» dewerker terug. „U zult 't adres, dat ik u zal geven, niei bekend doen worden?" „Als u 't niet wenscht, zeker niet". „Neen, ik wensch 't niet. De goede naam van een vrouw mag niet in ge» vaar gebracht worden. Hebt u potlood en papier? Goed. Komt u vanavond om 10 uur, aan dit adres". Hij schreef eenige woorden in 't zak» boekje van onzen verslaggever, verliet toen Leicester Square, in gezelschap van z'n teruggevonden vriendin, stapte met haar in 't naaste rijtuig en nam dc richting van Piccadilly. 's Avonds om 10 uur stond onze ver» siaggever voor 't huis waarin hij An» tony Cowlrick verwachtte te vinden, en stond bij zichzelf na tc gaan. of hij. onder dien naam, naar den man zou vragen, 't Leek hem natuurlijk toe, dat iemand, die zich in zoo'u pijnlijken toe* Island had bevonden als deze man, trachtte te ontkomen aan de nieuws* gierigheid van speurende oogen en bab* bclende tongen, door zich in een nieu* we woning een nieuwen naam te geven. lHct huis lag in een der ellendigste jstsdsgcdeelten en was oogenschijnlijk I slechts door arme menschen bewoond. Aan den rechterkant van de huisdeur waren een half dozijn bellen aange» brccht. en onze verslaggever verwekte groote boosheid, door na elkaar aan iedere bel tc trekken en daardoor cn* kei onbekende personen naar beneden deed komen. Hij raakte in steeds grooter verwar» ring. want na z'n beschrijving van den man en de vrouw die hij hoopte te vin den, zei dc een: „Die wonen op de I tweede trap, in de achterkamer", een ander dacht: „die vindt u drie trap» ptn hoog, aan den voorkant" en de jdc'de schreeuwde: „Wat mankeer 'e, om iemand bij nacht en ontijd uit z'n bed te halen!" Deze bewering maakte echter niet den gcwcnschten indruk on 1 onzen verslaggever, daar ekzc met de 'gewoonten van onze lagere volksklas* sen te nauwkeurig bekend is, om niet te weten, dat -de bewoners van dit stadskwartier zelden ter ruste gaan, eer dc herbergen gesloten zijn. (Wordt vervolgd-l INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 CENTS PER REGEL Louis de Vries in z\jn jubileumsrol Hendrik IV, ran Pirandello.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 5