KLEINIGHEDEN, 't'l'iiif, INGEZONDEN haarlem's dagblad donderdag 9 dec. 1926 i£« i' franje is mode. „Franje is mode", zeggen de leidende modehuizen en franje kan worden aan gebracht in rijen onder elkander, of. at zij lang genot is. vormt een enkele rij den rok. Het toilet, dat hierboven is afgebeeld, geeft een voorbeeld van de laatste wijze van doen. Het is van zacht zee-groen crêpe en de franje ts in dezelfde tint. De dubbele taillcband wordt gemaakt van twee kleuren groen fluweel lint. vast gemaakt door middel van een diamanten* of imitatie-gesp Een tweede dergelijke gesp houdt öt fluweelcn strik en de einden op den schouder vast. Dit toilet maakt ook een buitengewoon effect, nis men het ge heel zwart houdt, of met een tikje kleur er in door middel van een pastel* aleurigen ceintuur, als de draagster slank is. Knippatronen zijn verkrijgbaar ln de maten 42. 44. 46, 44 onder opgave van No. 1205. Kosten 70 cents. een middagtoilet van groote bekoring. Effen en gestreepte crêpes de Chine hebben samengewerkt om d't charman* te middagtoilct samen te stellen. Uc wijde rok wordt gemankt van beige crêpc»dc«chine. evenals de mou- wen en het lijfje met den vierkante- hals is gemaakt van dezelfde stof. ma», met blauwe strcepcn op den beige acn» tergrond. Knippatronen zijn verkrijgbaar ln de maten 42. 4}. 46. 4S onder opgave van No 1206. Kosten 55 ets. bobbed of shingled. Dit is de titel van een dun boekje in de serie „Hoe blijf ik jong en schoon" waarover in dit blad onlangs een en an» der geschreven is. Het boekje bevat be knopte wenken die ten doel hebben, de twijfelaareters over ie haien en verder in woord en beeld al die vragen te bc» handelen, welke als vanzelf rijzen bij den hedendaagschen haartooi en de verzor ging van het kapsel. Ettelijke uitstekende foto's verduide» lijken den tekst, die in rubrieken ver» deeid is, zocais: Wat was de aanleiden* de oorzaak? Wanneer is het af te ra* den? Hoe is uw gelaat? De wijze van knippen. Voor haar. die niet kunnen bc* sluiten. Borstelen de beste verzorging. Alle mogelijke korte kapsels worden erin getoond en beschreven, tcrwyl ook het type van vrouw besproken wordt dat aan een bepaalde haardracht gebon den is. Zeer duidelijk wordt ook de verzor ging van kort haar behandeld, terwijl er vooral de nadruk op wordt gelegd, dat a'.leen een vakkundige behandeling van den kapper een goed resultaat te weeg kan brengen. Hoe uitgebreid de opleiding van een goeden kapper tegen* woordig moet zijn blijkt wel uit de op* merkfagen in dit boekje over gelaat- studie: deze moet dan beoordeclen. welk kapsel het beste bij een gezicht pest. Het boekje dat verscheen bij A. W. Sijthoff's Uitg. Mij. te Leiden, ziet er goed verzorgd uit en maakt door de aantrekkelijke foto's een prettigen in» druk. maskerade-costumes voor de komende balmasqués. Er zijn er slechts weinigen onder ons, die de aantrekkingskracht. die er van „verkleedcn" uitgaat, kunnen weer staan; het is een spelletje, waar wij nooi; te oud voor worden en de Kerst* en N'icuwjaarstijd i-s er slechts te pret* tiger om. als wij bij de uitnoodigingen. die vrij van familie en kennissen krij* gen. er een paar vinden voor een ge- costumcerd bal. Het kan nooit kwaad, als men een maskeradepakje of twee .n de kast heeft hangen, wan; zelfs al heeft men geen invitatie gekregen, toch kan men ex zeker van zijp, dat zij tusschcn Kerstmis en Nieuwjaar te pas kunnen komen. Ge cos tu meerde bals zijn namelijk meestal bals. die ont* staan uit een plotseling opkomende ge* dachte van een der leden van het ge* zclschap en dat is juist de voor» naamste reden, waarom zij zoo leuk en gezellin zijn. Natuurlijk komt er in den cgenwoordigen tijd haast geen einde aan de taïlooze verschillende maskerade costirunvs, waaruit men zijnu keus kan maken, wunt wij hebben geleerd derge lijke pakjes op zoo aardige wij-ze te maken, dat vrij er succes mede hebben en het is niet veel moeite meer voor ons. dan het maken van een gewonen alJcdaagschcn japon. Neem. bijvoor» beeld eens de belde buitengewoon aardige costuumpjes, welke hierboven zijn afgebeeld. Beide zijn zeer gemak kelijk te maken. Het Oostersche costuum, afgebeeld onder no. 1207, is gemaakt van groen ninon. in de tint van een tendenei. Del angc broek wordt rondom de enkels ingetrokken door middel van een elastiek, terwijl het lijfje zonder mou wen lichtelijk overbloust over een ceintuur van 'nel gekleurde en ge streepte stof. Het korte bolerotje is van donker groen fluweel en is gegarneerd met gediamanteerd borduursel, het fdc als de hnlsrand van het lijfje gar ncert. Een band van groen satijn me; twee ronde plakken bij de oo.-cn, welke bezet i* met imitatlc-iuwccïcn, vormen de hoofdvcrsicring. Knippatronen zijn verkrijgbaar onder opgave van no. 1207 in de ma ten 42, 44. 46, 48. Kosten 55 cents. Het andere costuumpjc. afgebeeld onder no. 1206 is dat van van een dan seres uit Se villa. Het bestaat u-it een strak zittend lijfje, dat over de schou ders opgehouden wordt door middel van twee smalle handjes, terwijl de zeer wijde rok bestaat uit dunne witte rijde, over een onderjurk van stijf oranje mousseline. Pom-poms en rcep- es zwanendons verschaffen de noodigc •ameering op den. rok. Knippatronen zijn verkrijgbaar in de naten 42. 44 46 en 48 onder opgave •an no. 1206. Kosten 55 cents. wijze woorden. STRECK NAER DECK. Een Oud*Hollandsche Zegswijze. Hot is wel eigenaardig, dat iedereen dit spreekwoord in letterlijken zm op volgt. doch in overdrachtelijke bctcckc» nis komt het des te minder voor. Zeer velen leven boven „hun stand", zij geven meer uit, dan zij eigenlijk, naar verhouding van hun inkomen zouden mogen. Zij wonen in dure huizen, eten en drinken naar verhouding, enz. Hoe komt dat toch? Daarvoot zijn crschillende oorzaken op te sommen Het kunnen zoowel persoonlijke rede nen zijn. als redenen, die te danken zijn aan onze maatschappelijke verhoudin* gen. Laten wij eerst even de eerste be kijken. Daar is het dikwijls de ijdelheid of de ijverzucht van den man of van de vrouw, die niet toelaten, dat men zich strekt naar het dek. De zoo*enzoo's, die ook geen grootcr inkomen hebben als zij, wonen in een aardig huisje in eei, goede huur?, zij gaan Tiaar 'concerTen, zijn geabonneerd op theatervoorstellin* gen, zij geven avondjes, kortom zij leven als of zij „millionaire" waren. De Die-en*dic's, kunnen dat niet tan* ger aanzien, zij willen precies hetzelfde doen, als de Zoo-en-zoo's, zij gaan boven hun krachten. Dat gaat een tijdje goed, maar op zekeren dag klopt de zorg aan ó-e deur; schulden drukken en de huise* lijke vrede is voorbij. Het eind van het lied js, dat men zich boos terugtrekt van al die „genietingen". Nu „moet" men zich strekken naar het dek c-n dat doet pijn, terwijl men zich vroeger naar het dek had kunnen strekken, zonder dat een drukkend ge» voel te merken was. Daarbij heeft men, behalve het ongemak, ook nog den spot van anderen te verdragen. En hoe staat het met de andere rede* nen. met de maatschappelijke verhou dingen? Hier ziet het er dikwijls even treurig en troosteloos uit. Daar heeft men b.v. den zoon van een kleinen ambtenaar. Zijn ouders hebben het door zich veel te ontzeggen zoover gebracht, dat hij. dank zij zijn geestelijke gaven, heeft kunnen studeeren. Hij heeft een schitterend examen afgelegd en ieder een huldigt den jongen man. En op» eens wordt hij door zijn kunnen in een geheel andere maatschappij geplaatst. In het begin houdt hij zich cenigszins schuw op den achtergrond en wil slechts voor zijn wetenschap leven. Maar er zijn vrienden en bekenden, die probeeren hem duidelijk te maken, dat hij op die manier niet vooruit kan komen. Na lang tegenstribbelen volgt hij hun raad op en komt in gezelschappen; hij neemt invi» taties aan. leert een jonge dame kennen, trouwt met haar en nu „cischt zijn positie", dat hij niet alleen de invitaties regelmatig aanneemt en gezelschappen bezoekt, neen. hij moet zich ook re vancheeren". Maar zijn salaris is niet groot; met hun beidjes kunnen zij er goed van leven, maar voor groote ge zelschappen is het eigenlijk niet vol doende. Door zijn positie, die in hoog aanzien staat, krijgt hij overal credict. En zoo komt het. dat die menschen, niettegenstaande „maatschappelijke ver» plichtingen" bijna te gronde gaan; op zijn allerminst verdwijnt ook hier spoc* dig de huiselijke vrede.En dit a! slechts om der wille van den schijn! Waarom mag men zich niet strekken naar zijn dek? Waar staat geschreven, dat men boven zijn inkomen moet leven? „Ja maar de spot van 8r,deren is ook r.iet zoo prettig!" Maar, mijn beste, als je geruïneerd bent. helpen zij je dan? En weet gij, of zij eigenlijk niet spoedig in dezelfde omstandigheden zullen zijn? Daarom: moed geschept en ieder zich naar zijn dek gestrekt! Verdraag zoo noodig den spot; die duurt niet lang en is mch consequent, dan komt spoedig :n de plaats van spot achting voor uw gedrag. Laten wij deze maatschappelijke misstanden te lijf gaan door ons ieder naar ons eigen dek te strekken en de menschen rustig te laten praten. een patroon VOOR :en kinderschorïje. Dit aardige kleine schortje zal blij ken uitstekend te helpen om aardige jurkjes schoon te houden. Men maakt het van ongebleekt mousseline en hei wordt gegarneerd met appliqué. Men maakt eerst een schortje,, zooals de bo venstaande schets aangeeft Aan het „lijfje" zijn banden, om het schortje vast te maken. Als het klaar is. tee» kent men het patroon van het applique werk er op over. De helft van het pa troon is afgebeeld. Knip voor de mid* dclste bloein een stukje gingan in rose uit en hecht het op het schortje, na de randen te hebben omgeslagen. De twee kleinere bloemen knippc men uit een stukje lavendel-kleurig gingan. De randen om de bloemen heen bordure men zwart en de harten der bloemen eveneens zwart. Lange steken vormen den driehoek en het middelpunt is een Iersch knoopje. De stengels en ae schaduw aan de onderzijde werke men met maasstcken in zwart en de blade» ren zijn ook zwart. De helft van het patroon wordt op ieder zakje gewerkt, terwijl de steeltjes afgesneden worden, daar, waar dit door de stippellijn is aangegeven. De zakjes moeten 12>i c.M. in het vierkant zijn. Zoo men wil. kan men halsje, zak* ken, mouwen en taille nog met ecu rose bandje versieren. Voor den inhoud dezer rubriek steil de Redactie zich niet verantwoordelijk Van ingezonden stukken, geplaatst of niet geplaatst, wordt de kopie der. inzender niet teruggegeven. hoe vader danste. Wij ontvingen de volgende beschou- wing: Haarlem, 3 Dcc. 1926. Geachte Heer. Met belangstelling heb ik uw beschrij ving „Hoe vader danste" in het avond blad van 2 iDec. geiezen. Uit den aard der zaak kan ik die dansen niet beoordcelcn, omdat ik ze (in een balzaal ten minste) nooit heb zien dansen. Wat echter de moderne dans betreft, daarin ben ik heusch geen uitblinker of hopeloos verslaafde, maar m.i. heeft „men" en ook u, zooais uit het slot van uw artikel blijkt, een verkeerd idee van de moderne dans. In uw artikel schrijft u. dat „ieder met eenig maatgevoel wel een step of foxtrot mee kan doen en wel niet vee! terecht brengt van beweging en stijl, maar dat hij dan wel eenige(!) lessen zal gaan nemen en waaruit volgt dat hij dan dus dansen kan. Nu geef ik u de verzekering dat niets minder waar is. „In cenige lessen dansen leeren" is net zooiets als: „Engelsch grondig leeren in drie maanden zonder leeraar" of iets dergelijks. En ook 't maatgevoel; bij de tegen woordige Jazz-muziek is het voor een beginneling werkelijk een formcele reu* zentocr om in de maat te blijven daar de melodie bij de meeste dansmuziek absoluut tegen het ryrhme ingaat en de danser dan .niet uit elkaar kan houden waarop hij nu eigenlijk danst, op het rythme of op de melodie, hetgeen hem na een paar miputen hopeloos in de war maakt. Wanneer men echter ra de balzaal de dansende paren eens critisch be kijkt dan blijft er van het dansen niet veel over, d.w.z. dat er gemiddeld 3 of 4 paren zijn die werkelijk dansen en naar de anderen juist wordt.de dans van heden beoordeeld! Om bijv. eewige opmerkingen te maken: De danseur mag niet schuiven met de voeten (behalve enkele passen, zoo» als bijv. in de tango, maar dan [s het meer een slcepen van een voet) maar noct stappen en de tcenen eerst neerzet ten. De danseuse en danseur mogen niet tegen elkaar staan, maar moeten pl.m. 3 cjM. van elkaar verwijderd zijn (vee- is het niet. dat geef ik toe, maar wel voldoende). Dat „reen" wel tegen elkaar danst is makkelijker en de schuld van „men" en niet van de dans an sich. Vooral het neerzetten van de voet en het stilhouden van 't bovenlichaam is van groot belang. Men danst met de voeten, niet me! het bovenlichaam. Bij het neerzetten van de voet is de kans om de dame op de tecncn te trap pen zeer groot ook daar de danseuse zoo dicht bij den danseur is, vandaar dat in het begin bijna automatisch ge schoven wordt iniplaats v.an gestapt, want de dame op de teentjes trappen (letterlijk) is nu net zoo'n groote fout als vroeger, -toen papa danste. Ook het vasthouden van de dame ge schiedt meestal glad verkeerd. De rechterhand van den heer behoort op het linker schouderblad van dc dame te rusten cn niet op het rechter, ook mag de heer zijn arm niet om het middel der dame leggen. De dame moet haar linkerhand op de rechterhand van den heer laten steunen, cn niet haar arm om zijn hals slaan, terwijl dc linkerhand van den heer de rechter hand van dc dame op elegante wijze vast houdt er. de arm strek.- Met het oog op de volte in de bal* zaal mag de arm ook wel gebogen ge* houden worden. Nu zegt u ook o.a. dat men het niet zou zeggen dat de dans genoegen geef; aan dc dansenden. Maar dat is het 'm juist; voor dege ne die in dc Jazzmuziek op wil gaan is niets heerlijker dan juist met een goe de danseuse (afgezien van onderlinge sympathie) op de gesyncopeerde ryth- men „te dansen. Ook dit is een zeer groot punt van verschil tusschen vroeger en nu. Vroeger danste men (volgens mijn ouders) altijd op dc min of meer slec- Dende melodie, luisterde er naar onder gezellig gekout en als maar dansend. Tegenwoordig luister je niet mee- naar de muziek maar deze omgeeft je als 't ware met een rythmischc cadans waarin ic meegesleept wordt en die je geen tijd laai om gezellig te keuvelen tot je met een schok tot dc werkelijk heid terug keert als dc Jazz ophoudt. Maar dat krijgt men alleen door ern» stijg te oefenen cn naar goede Jaazrnu* ziek te luisteren (Wat lastig gaat zon der radio want hier in, Nederland zijn niet veel goede Bands) om zoodoende het fijne verschil machtig te worden want daarin zit juist de elegance van den moderne dans, omdat de passen op zichzelf zoo eenvoudig zijn. Hieruit volgt dan ook dat men. wil men de dans beoordeelen deze zelf moet beoefenen cn uit uw artikel blijkt dat u dat nooit gedaan heeft, want an ders zou u de foxtrot, valse moderne Charleston e.a. niet als bijna gluiperig betitelen. Vooral dc Charleston is een langdurige oefenjng noodig. Dat nu in het algemeen, vooral in publieke dancings dc dans tot cep carja catuur gemaakt wordt, ben ik vol'ko* men met u- eens. maar de eigenlijke dans, zooals deze zich nu ontwik kelt is m.i. wel degelijk een uiting van een gezonde dosis joie de vivre. Verder geef ik u de verzekering, dat ik absoluut geen belang heb bij dc welvaart van de een of andere dan6* academie, zoodat u dit riet ais reclame voor een dergelijke instelling moet beschouwen. Inmiddels verblijf ik. Hoogachtend uw <Jw. dn. B. 9WETS, Duvenvoordestraat 59 rood, Haarlem. Den inzender onzen dank. Hij heeft ons gemoedelijk artikeltje van de vo rige week, door een technische verhan deling over den modernen dans op een hoogcr plan gebracht. Wij drukken zijn ..opmerkingen" hier onverkort af. om» da. menig lezer en lezeres er nuttige wenken uit zal kunnen halen, maar ove» rigens heeft het technische deel van zijn beschouwing met ons gjtikeltje „Hoe vader danste" niet veel te ma ken. „Hoe vader danste" weet de inzen» der, althans uit eigen aanschouwing, niet, M ar hij breekt een lans voor ck*. moderne dans. waarvan „men" en ook wij, naar zijn meening, een verkeerd idee hebben. Nu wil het toeval, dat de schrijver van het bewuste, gewraakte artikc-itje, nogal wat in de wereld rondgezworven heeft. Met het gevolg, dat hij heeft zien dansen in ons Indie en in Burma, in China cn Japan, op Hawaï en in Ame rika, ja. dat hij de foxtrott niet alleen heeft zien dansen, maar ook zeif heeft pogen te dansen, voor deze meest ge liefde aller moderne dansen een enkel been binnen de Nederlandsche grenzen ir. beweging had gebracht. En nu wil hij uit deze omstandigheid geen dans* deskundigheid opeischen, maar wel het recht om ccn opinie tc hebben over verschillende dansperioden, die hij bei* den heef; meegemaakt Het is tenslotte alles een kwestie van smaak. Ik vond het nu eenmaal gezel!;» gcr en vroolijkcr om vader te zien hup pelen cn springen en om hem zijn le vensvreugde tc zien toonen, dan om' het tegenwoordige omzichtige gestap op altijd ic volle dansvloeren te aanschou» wen van jongelui, die zich ongetwij feld w-el amusccren (waarom zouden zij het anders doen?) maar dit vooral niet willen doen blijken, omdat het mode is, bij de dans een gezicht tc zet ten of men een begrafenis-ritueel vol* brengt. Ongetwijfeld is het moeilijk om do moderne dansen in de perfectie te lee» ren (vader was ook geen beroepsdan* ser cn zijn dorsen waren zeker niet gemakkelijker). Maar ik geef den in zender de verzekering, dat ik, toch niet gezegend met een bijzonder muzikaal gevoel, van het eerste oogenblik af, het rhythme van dc moderne dansen zon* der moeite heb kunnen volgen. En ik geloof dat i'k hierin den regel volg en geen uitzondering ben. Daaruit volgt, tot mij leedwezen, een tegenspraak van de veronderstelling, dat ik ze nooit zou hebben beoefend. Integendeel, ik doe het nog cn graag. Maar dat doet niets af aan mijn persoonlijke mecning, dat de moderne dans niet zoo aardig is om tc aanschouwen, als de dansen, die vader danste. En ik herhaal, dat ik. ver* geleken bij vaders vroolijk gehuppel, de moderne dans een gluiperig geschui fel vind. Schuiven mag niet. zegt de in zender. Ik wist het, maar het gebeurt toch, nietwaar. Stappeu is te gevaarlijk als je per paar zoowat 50 vierkante ccn'imeter ruimte hebt. Maar de Charleston vind ik altijd lec- ';k. zelfs wanneer ze in Parijs of Lon den rtoor dc beste beroep'danscrs wordt gedemonstreerd En zelfs daarin sta ik niet alleen. Overigens... laat dc inzender zooveel dansen als hij wil, laat heel Haarlem -lansen Ik dans gaarne mee. Hor.: soit qui mal ydanse. (RED.) Het Nut van Kleinigheden. En het Gevaar er van. Klein en groot leven. „Het leven bestaat uit kleinigheden" fs een geiiefde uitdrukking van velen. .Vooral nis het dan zoo in hun kraam tc pas komt. wanneer zij zi:h bijvoorbeeld opwinden over een nietig ding. cn zij worden door anderen op dc geringe waarde ervan gewezen, dan voeren zij al spccdig als hun vcront schuldiging aan: het leven bestaat uit kleinigheden. Nu is dm' tot zekere hoogte ook wel juist: kleine, schijrh-ar or.' cd -Mende voorvallen kunnen in het leven soms dc meest vèrstrckk'. n lc gevolgen heb» ben, cn wat eerst als ccn wanrdcloozc nietigheid werd beschouwd. n?emt dan plotseling reusachtige afmetingen aan cn brengt veranderingen teweeg die ge* heel onvoorzien waren. Dc redenen waarom onze voorvaderen soms in on genade vielen, moeten vaak ie onbedui dend zijn geweest om van tc voren bij Btil tc staan, cn wij krijgen daardoor; weieens het gevoel alsof hun leven moet z'jn geweest als op een vulkaan, ieder oogenblik kon de uitbarsting ko» men. die het einde bracht. Niet minder waar is het! ook. dat dc kleinigheden, die zoo gemakkelijk over het hoofd worden gezien, wel degelijk meetellen, cn dat heeft vooral ook bc trekking op de huisvrouw. Wanneer zij niet op dc kleintjes past. zal zij, ook i! is zij rog zoo nauwkeurig met dc grootcre cn meer belangrijke dingen, op o'en duur toch verkeerd uitkomen, want als er iets is. dit uit kl in: heden bc staat dan is het zeker dc huishouding. KLine oorzaken, groote Eevolgcn geen mcnsch kon voorzien dat dc ver* ma arde moord in Scrajcwo de aanleiding kon zijn tot den grootcn wereldoorlog in 1914. waarvan wij nu. «neer dan twaalf i.:ar later, nog zoo duidelijk voelbaar den invloed ondergaan. Joch is deze uitspraak >as dc kleine oorzaken cn groote gevolgen, even on volledig als alle andere machtspreuken, die cr bestaan. Er is nu eenmaal niets absoluuts in de wereld cn zoo is cr ook bij deze zegswijze wel degelijk een uitlegging noodig dio een ander licht op dc zaak werpt. Want eigenlijk moest het woord oorzaak hier vervangen wor» den door aanleiding, cn dan was dc uit» drukking op veel moer dingen cn toe standen van toepassing. Voordat die moord plaats greep, waren cr reeds talloozc oorzaken, die cr op wezen, dat de bom vandaag of morgen barsten moest; alleen wisten cnleel dc ingewijden hoe dc vork pre cies in den steel zat. En dc kleinigheid die dc verschrikking zou doen komen over Europa kwam in den vorm van 'eze gcschjedenis. Oppervlakkig beschouwd heeft me nige belangrijke gebeurtenis een ,zcer "cringe oorzaak, maar in werkelijkheid 's da: vaak alleen de aar.!' din c'ic volgcp moet r. een opeenstapeling van oorzaken. Van buitenaf lijkt ccn belangrijke gebeurtenis in het leven van cco ander altijd plotseling geko men. maar alleen de betrokkenen zelf kennen cr de soms langdurige voor geschiedenis van, waarover meestal niet wordt gesproken. Het gevaar dat er in schuilt om dc kleinigheden als belangrijke djrrgen tc zien, schuilt hierin dat men een ver prutst leven leidt. Elke kleinigheid, cie dc moeite van het aankijken nau welijks waard is, wordt van alle kanten opgenomen, alle mogelijkheden worden overwogen, cn als ccn ander er allang overheen is gestapt en verder is ge gaan, denkt dc peuteraar nog over het voor cn tegen. Zulke menschen, die de gevolgen willen overzien van iedere daad, hoe klein ook. komen achteraan, •mdat zij teveel tijd aan alle onbedui dendheden besteden. Hun leven wordt een doorloopende angst voor dc "evolgen van k!ein:gheden, en wannee- zij dan weer eerns een vermeend geva' hooren. dat een gering iets de oorzaak was tot een geweldig gebeuren, dan tr crnfccrcn zij cn worden zoo moge* lijk nog peuteriger. Men moet het leven een beetje groot kunnca g.ca cn verder kijke^ da5 dc dingen van iederen d3g en al moet er dan ook op de kleintjes gepast worden, zij moeten, r.iet tot belangrijke dingen uitgerekt worden. Wij behoeven niet 3llcr Noordpoolor.tdekkers of aviateurs* exploratcurs te worden die hun leven eer. onbelangrijk iets achten, maar wij kunnen wel ons best doen het een ruimen achtergrond tc geven cn ons niet in kleinigheden te verliezen. MENU. Gebakken kabeljauw. Gewelde boter. Worteltjes. Roode Appelpudding. De mootcn kabeljauw worden goed gtwasschcn, gedroogd en gezouten Daarna worden ze in bloem gewenteld en ;n heetc olie gedurende tien minuten gebakken. Voor de boter is noodig: 1 ons boter cn 1 t:L. warm water. Dc boter wordt in ccn verwarmde omgeving zoo vlug mogelijk tot room geroerd cn dan wordt onder voortdurend roeren het water erbij gevoegd Als de saus mooi gebon den is. wordt ze lauwwarm opgediend. Voor de pudding :s noodig: 4 raoesappelen. 3.4 L. water. 125 gr. suiker. "2 citroenen, een scheutje rhum 20 gr. gelatine, waaronder twee biaadjes roode Dc appelen worden niet geschild, maar van kroontjes en steeltjes ontdaan, gaar gekookt en door de zeef gewreven. De in weinig water opgeloste gelatine komt er nu bij. dan dc suiker, het citroen sap cn de geraspte schil van een ci troen. Tenslotte gaat dc rhum er nog door. Als dc pudding geie:achtig is. wordt zij In een omgcs-celden vo-rr ge» goten Er wordt vanille saus bij gc» presemeerd. E. E. J.-P.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1926 | | pagina 7