HAARLEM'S DAGBLAD Overwerkte Zenuwen ZATERDAG 22 JAN 1927 VIERDE BLAD VLAAMSCHE KUNST IN LONDEN. De Tentoonstelling in Burlington House. EEN TREFFEND SUCCES. (Van onzen correspondent) LONDEN, 19 Januari Het is een tentoonstelling van ver» maar het daar tentoongestelde genre bijstcrcnJe schoonheid, die ons thans in het gebouw der Royal Academy wordt geboden, een tentoonstelling van Vlaam* eche en Belgische kunst. Let op het en, •lsof Vlaanderen niet tot het officieels België behoorde. Dat is evenwel geenszins de bedoe» ling. Men kan zich den gedachtengang der organisecrende commissie levendig voorstellen. Het moest een tentoon» stelling zijn voor de roem van België, maar als men het een Belgische tentoon» ^telling had genoemd zou net groote pu» bliek er zoo geen erg in hebben gehad wat voor schoons er te zien zou zijn. Van Vlaamsche kunst heeft ieder echter wel gehoord, d.i. ieder die ten» toonstellingen en musea bezoekt en dus moest wel Vlaanderen worden gc» noemd en zelfs vooraan komen. Maar België moest eveneens niet worden ver» getcn cn zoo is aan de Vlaamsche ten» toonstelling een moderne negentiende» cn begin twintigste eeuwschc afdccling toegevoegd, die den raam Belgisch wet» tigt omdat toen het Koninkrijk België officieel reeds bestond. De tentoonstelling is belangrijk, haast verbijsterend van rijkdom. Openbare cn particuliere verzamelingen hebben zich van hun kunstwerken laten plunderen en het zijn juist de stukken u».t particu» licrc verzamelingen die men zoo zelden te zien krijgt. Zij trekt van heinde en ver de ken» ners naar Londen cn uit Londen dc groote massa van kunstenaars cn nieuws gierigen naar Burlington House Dat is eigenlijk het cenige bezwaar tegen een volkomen genieten van het gehodene: dat alom zwermende publiek. Alle da» gen van tien uur in den morgen tot slid* tingsuur staan de menschen bij drom» men in dc za'.cn voor dc belangrijkste stukken stil. Men kan uren verdoen met wachten ais men geduldig is cn niet dringen wil. Zaterdagmiddag was het cr ccn gewemel van menschen als op een spoorwegstation. Het was onmogelijk om rustig een schilderij te bekijken, men werd zacht maar gestadig opgedrongen, meegesleurd naar 't volgende nummer, cn ccn gedrang van overijverige en soms al te haasrige belangstellenden Men moest terwillc van vrede,cn rust Jen ongclijken strijd maar opgeven cn zijn aandacht beperken tot dc hoog gchan» gen stukken, die men op andere dagen licht overslaat cn die ook niet tot het allerbelangrijkste behooren. dat hier aanwezig is. Het belangrijke van de tentoonstel» Hng die ondanks dc zeer hoogc kosten Sti llig een financieel succes zal worden, is dat er behalve de schilderijen ook nog xccr interessante oude houten beelden xijn. prachtige Vlaamsche wandtapijten, zelfs een troon daarmee behangen, cn ook nog een glazen vitrine (met een de» tcctive erbij) waarin de groep van zui» ▼er goud uit dc kerkschat van Mcchc» len is geplaatst Dc tentoonstelling geeft een ongc» ©venaard beeld van Jen kunstrijkdom uit Vlaandcrcn's ouden bloeitijd en uit den tijd van Rubens, van Dijk. Jordacns. de Bueghcls en Tcnicr en Brouwers, waarna in dc Negentiende eeuw weer eer. herleving komt. waarin ook goedé mcistcrs zijn vertegenwoordigd. Samengaande met deze tentoonstel» ling is terwillc van de vele liefhebbers van Vlaamsche kunst, die thans naar Londen komen in het Britsch Museum ccn kleine expositie ingericht van prach» tigc oud'Vlaamsche miniaturen uit ge» tijdcbocken en andere manuscripten cn zijn in net prentenkabinet ccn mooie verzameling tcckcningen cn houtsneden en etsen van Rubens en Van Dijk en van hun tijdgenooten ingericht die de studie tijdelijk looncn Voorts opent in Februari de Burling» ton Fine Arts Club haar deuren voor ccn supplementaire tentoonstelling uit de collecties harer leden ea geeft dc Fine .Arts Society een zaal aan haar zuster» vcrceniging uit Bclgic: La gravure ori» ginnlc beige". Deze laatste hch ik nog niet gezien LETTEREN EN KUNST HET MARKIESJE moderne prenten is in Nederland wel» :kend. W ij zitten dus tot begiü Maart volop in Je Vlaamsche èn Beigtschc kunst cn ik kan u verzekeren, dat ook voor Noord-Nederlanders heel wat te leeren cn te waardeeren is in verband met onze igen schildersschool. Had onze be» schavmg niet haar bakermat in Vlaan» deren, is onze Noord Ncderiandschc kunst niet gegrondvest op de veertien» de»ceuwschc meesters van bezuiden de W'esterscheldc? Wij kunnen die ontwikkeling in dc kunst van stap tot stap volgen in deze chronologisch ingerichte tentoonstel» ling. Wij zien duidelijk hoc die eerste schilders van na 1360 hun kunst moeten hebben afgezien van de miniaturisten in de stille kloostercellen, welke aan hen voorafgingen Verder is tegenwoor» dig niemand meer zoo dwaas tc geloo» dat die eerste schilders als de ge» broeders Van Lyck zoo maar, zonder voorgangers in staat waren meester» stukken tc maken, die thans nog be» hooren tot dc allergrootste van alle landen en alle tijden. Vele gedachten moeten aan hen zijn voorafgegaan, maar die schilderden in grondstoffen, die dc eeuwen niet kon» dm weerstaan cn dus algeheel verloren gingen. Ook heeft dc tijd een wonder» baarlijk vermogen om het goede van het middelmatige en slechte tc schei» der.. Het goede wordt in ccrc gehouden omdat het goed is cn dc rest wordt ver» waarloosd cn gaat onder, uit zijn inner» lijk gebrek aan schoonheid en innigheid. Waarom vraagt men naar isme, als rnen weet dat dergelijke modebcvlic» gingen in zichzelf geen waarde hebben n slechts waarde verkrijgen als een werkelijk groot meester dat isme ge» bruikt om er dc geheimen zijner ver» I cclding in tc openbaren? Dc tijd is dc heelmeester van vele dingen, ook van dc uitspattingen der kunst en alleen dat wat gezond is cn goed kan blijven leven De tentoonstcll.i g is vooral belang» rijk omdat cr van verschillende kanten schilderijen zij1 overgebracht d e _c» zamenltjk dc ontwikkelingsgang der kunst ze$r goed uitdrukken. Er zijn meer dan 760 werken cn daar» .an stellij; een balf duizend meevier» stukken Dc Van F.ycks, Mcmling. Van der Weydcn, dc Boutsen en Van der Goes zijn cr uitnemend vertegenwoor» digd evenals later Patiner en. iets min» der. Hieronimus Bosch (van wien dc National Gallery geen enkel stuk be zit. Jordaens ia er prachtig. Van Dijk is by hem vergeleken bleek cn Rubens, wiens groote cn uitbundige kunst niet hier is, valt zelfs bij hem af. Brueghels werken uit Brussel en Wee. nen kan men uren lang bekijken en zoo» wel Brouwer als Tenics zijn er zeer goed, Van de moderne 19de ceuwers wil ik alleen Stevens en Claus noemen en van de twintigste ceuwers Meunier, den beeldhouwer cn Rik Wouters als schilder. Het is een geweldige tentoonstelling, ccn waar men dikwijls heen moet gaan. Zij is een groot succes cn zal ook uit Holland wel een groot bezoek trekken. XYX. MUZIEK. ZESDE GEMEENTELIJK ORGELCONCERT. Welk een aantrekkingskracht di medewerking van Willem Knikker uit» oefende, bewees de sterke opkomst der hoorders. En n emand zal onvoldaan huiswaarts gekeerd zijn, want ;n Knik» ker's spel was de invloed der griep die hem naar zijn eigen verklaring reeds eenigen tijd een guerilla met hem voert, volstrekt niet te bemerken: integendeel hij speelde frisch en mooi, en George Robert had ter omlijsting van de soli cenige belangrijke werken op het pro» gramma geplaatst, waarvan dc uitvoe ring organist en instrument in een gun» stig licht plaatste. Van de solovoordrachten was dc Ciac* conna van Vitali verreweg dc meest be» teekenende. een stuk dat naast Bach's geweldige chaonna een eigen plaats in» neemt door de gedurfde enharmonische overgangen, en waarvan het mag straal rakter in Knikker's vertolking vol» komen tot zijn recht kwam. De beide andere vioolsoli behoorden meer tot het rtendeiijke salongenre: een „Pricrc" van Garcin, welks begin thocvallig het naar A getransponeerde hoofdthema van de f.nale der Jupitersymphonie is, maar dat verder volstrekt geen Olympische allures aanneemt, zonder nochtans to: de banale sfeer van een meer virglmlc pricrc af te dalen. Intusschcn had he: stuk, zoo goed als dit laatste, zonder schade een anderen naam kunnen heb» ben. De ..Meditation" van Glazounow denkelijk een overpeizing van den componist geweest omtrent de oorzaken n het geweldige succes cat indertijd de vioolromance van Svendsen ten deel viel, en een geslaagde poging om d'cns voetspoor te drukken, Knikker oogstte veel succes en ook bloemen; zijn begeleider had hem bij» zonder goed ter zijde gestaan en door welgekozen registratie aan zijn voor» drachten een fraai relief gegeven. Maar de orgelsolo»voordrachten mogen ook met eere gejioemd worden. Vooreerst de Toccata :n c ra.n. van Gcorg Muffat (16451704) wiens frissche gezonde muziek de heerlijkste en meest verras» sende tegenstelling vormt met zijn muf» klinkenden naam en direct naar den grootcn Bach vooruitwijst; dan van dezen Uat-stc het Prelud;um en dc Fuga G maj. (Deel II no. 2). feestelijk en hchagelijk van begin tot eind. Na dc pauze de eerste Orgclsonatc van Felix Borowski, een nog levend componist, doch allcrm:nst een contcm» porain; zijn muziek, welklinkend en van solide factuur herinnert eer a3n Men» delssohn dan aan de modernen. Ecnigs- zins merkwaardig is de opvolging var. 'c toonsoorten der drie deelen: a min f min. A maj. Het rcmancc-achtige Andante was ook door dc registratie aantrekkelijk. Tot slot een choral van ien Bc'g.schcn ^componist Jos Jongen dat dc machtige'dynamiek van het orgel grandioos deed uitkomen. KAREL DE JONG. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 CU. per regel. kalmeereti en worden gesterkt door de zenuwstillende en zenuwsterkende MUNHARDT'S zenuwtabletten Glazen buisje75ct. Bij Apoth.en Drogisten Mijnheer Van Bommclen. chef in al» gcmcenen dienst aan Koloniën vertelde aan al zijn medeleden van dc hiilar.i» club en aan al zijn kennissen ;n De Witte dat zijn groote huis aan de Laan van Meerdervoort wat eenzaam werd voor zijn vrouw cn dat hij bij wijze van proef een betalend loge ging houden om haar wat afleiding tc geven. Mevrouw Van Bommden vertelde aan al hare medeleden van de kransen aan al hare kennissen die Dinsdagmiddags kwamen als zij van twee tot half*vijf haar jour hield, dat haar huis wat saai werd, dat dc weinig gebruikte verdie» ping ondanks al het werk van Anna en de werkster een verwaarloosd aanzien kreeg, en dat zij bij wijze van proef :en betalend logé ging houden, om dat een bewoonde verdieping geen verwaar» oosd uitzien krijgen kan! En de werkelijke reden van het be» sluit der familie Van Bommclen die -door geen der partijen werd genoemd, maar niettemin door heci het auditorium begrepen, was deze: dat de heer Van Bommclen een zeer gevoelige verminde» ring van salaris had moeten slikken dat mevrouw het vruchteloos met twee» honderd gulden in dc maand minder bad pogen te doen, dat links van het echtpaar douairière d' Hautevillc, rechts baron Van Afferden. schuins aan de overzijde de_ Engelsch gezant en daar agst een staatsraad woonde wie was gc» parenteerd aan den Gouverneur»Genc» raai van Ncderlandsch-Indic, dat me» rouw er aan hechtte om die deftigheid skm tc vatten in het begrip: mijne buurtjes, en dat geen van hei 'en buk» ken wilde zoo lang Van Bommelen niet was gepensionneerd cn uit Den Haag kon verdwijnen. Mijnheer, was op de idee gekomen an den betalcnden logé. Mevrouw had gezegd: „Als het maar geen schandaaa! wordt!" Samen hadden zij dc zaak voor» bereid. En eindelijk plaatste mevrouw een zeer kiesche advertentie die in het Fransch was rtesteld, in een deftig blad. De annonce moest eiken Zaterdag ge» drukt tot zij anders beschik e. Reeds den eersten keer ha," zij suc= ccs. Er kwam een weduwnaar met een jongctje»van»negen. Maar mevrouw zei dat ze haar zenuwzieke moe - in huis had en dat die kindtniet kon uit staan. Evenzoo liep een »onge man. d:e den volgenden dag kwam en in de diplomatie bleek te zijn maar een wat pooveren indruk maakte een blauw4}©! De tweede advertentie bracht een douairière in den salon. Mevrouw Van Bommelen glunderde. Maar wanneer de naam van de weduwe verbonden bleek te zijn aan een schandaaltje dat ten t'ide van mevrouw's jeugd half Den Haag op stelten had gezet, had zij plots bijna een overeenkomst aangegaan met een heer wiens beslissing zij had bc» loofd te zullen 'afwachten. Zij zou wel schrijven. Op de derde annonce hapte een jong mcnsch dat student kon zijn en naar sigaretten rook. Mevrouw «cide langs haar neus weg dat f 300 maandelijks heusch een schijntje was voor zoo'n verdieping. Waarop de student ver» dween om met zijn vader te spreken. Een maand ging zoo voorbij en hfct echtpaar Van Bommelen verloor zijn vertrouwen in de onderneming. En vooral werd dc openbaarmaking be» trcurd om dat heel Den Haag nu wist en lachte Toen de zesde plaatsing uitkomst bracht. Anna liep zich buiten adem om tc meiden dat de ware Jacob er was. Hij was een Franschman. Op zijn kaartje stond: Raymond. 1c Marquis d' Orleans Hotel „Sans Souci" Esplanada Lausannes Het markiesje was, oordeelde me» vrouw Van Bommelen het type van den volmaakten man. Hij vond alles schit» trend, zeide op alles ja! en hapte zoo grif toe op den prijs van f200, dat me» vrouw het betreurde geen f 300 gc» raagd tc hebben. Met een tact die bewondering af» dwong, wist hij het zoo ver te krijgen dat hij van daag nog komen mocht. Hij zou om zes uur aanwezig zijn. Van raid» dag kwamen zijne koffers. Hoe hoog mevrouw de kosten schatte voor het transport van vier groote koffers var: het station naar de Laan van Meerder» voort? Mevrouw schatte f25 En het markies» je gaf dadeliik driehonderd gulden. Me» ouw wisselde maar moeilijk. Dien middag was mevrouw enthou» siast. En dien avond keerde de heer Van Bommelen ook met een zeer licht gc» rnocd van zijn kantoor naar huis terug. Maar het werd zes uur,... balfze» ven,.en zeven»,.acht*.. negen uur... Het markiesje kwam niet! Toen kreeg mijnheer een vreeselijk vermoeden en wilde het hriefje»van» drie»honderd zien. Hij constateerde da» lelijk dat het valsoh was... En drie weken later werd de verdie» ning betrokken door een Indischen re» r-ident di<f op verlof was, met zijn vrouw, zes barbaren van jongens en een baboe die heimwee had. JOH. VAN DEN HOEK BIOSCOOP. zoogenaamde tweede Mon zijn, wordt Lisa, die in 1911 uit het Louvre gestolen zou in New-York geëxposeerd. LuxorsTheater. Het zal wel niet altijd even gemakke lijk vallen iedere week een goed pro» gramma samen te stellen, doch de Directie van bovengenoemd theatei heeft tot devies„Wat Luxor brengt is altijd goed!" en we weten wel wat dit wil zeggen. Zoo ook nu weer. Na ecnige nummers van het goede orkest draait allereerst een leuke teeken- iilm. Dc komische film in 2 acten „Liefde gaat niet over rozen" is van dien aard dat er hartelijk om wordt gelachen. Het jonge mensch krijgt dan ook aan het einde zijn verdiende belooning. Het Luxor-Nieuws toont ons het aan boord brengen van het zes-meterjacht dat Nederland bij de zeilwedstrijden in Februari te Genua zal vertegenwoordi» gen. Voor de landratten is het erg ge vaarlijk als we zien hoe de wacht op de lichtschepen wordt afgelost. Eenige mooie exemplaren van de tentoonstelling van „Avicultura", gehouden te Scheve- ningen, brengen het slot van dit inte ressante week-nieuws. Als hoofdfilm draait: „Een zoon der Sahara", dramatisch spel in 8 acten. Zooals de titel al doet vermoeden wor den we verplaatst naar Afrika, naar de groote zandvlakte. Daar maken we ken nis met een Arabiercnstam. als woestijn roovers. Als de sheik van dien stam bij een overval op een Fransch fort den dood vindt, zweert zijn zoon zich te zullen wreken. Hoe hij dit doet r. oet men maar eens gaan zien. Het blijkt ook hier weer dat de liefde veel sterker dan wraak. Het is ccn mooie film met massa»reg:e, woeste gevechten enz. Veel waarvan we wel eens gehoord en gelezen hebben, wordt op het witte doek ge bracht. De beide hoofdpersonen, Claire Windsor en Bert Lytell, resp. als de dochter van kolonel Barbiers en de zoon van den sheik, spelen Schitterend. De groote verrassing is dat eerst in de laatste acte blijkt dat de sheik de zoon van een Fransch officier «is. Het is een prachtfilm, die uitstekend muzikaal bege leid wordt. Een programma dat we ten zeerste kunnen aanbevelen. Dr. Willem Royaarda werd te Am sterdam ter gelegenheid van zyn 60sten verjaardag na de vooratelling van „Mercadet" enthousiast gehuldigd. De Kroon Tot de lievelingsfilmen van het pu» bliek behooren ongetwijfeld de verfilmde operettes. De volle zaal Vrijdagavond in de Kroon bewccst voor de zooveel» ste maal de attractie der operette „De gescheiden Vrouw", meer bekend onder den Duitschen titel „Die Geschiedene Frau" heeft gedurende een anderhalf uur allergezelligst vermaakt. Een film vol le» vcnslust, vol pleizicr en muziek en dans; de eeuwige tranenvloed van het jonge vrouwtje in de wittebroodsweken, neem je op den koop toe en kan hoogstens dienen om meer relief aan de vroolijk» heid der anderen te geven. Een van de aardigste scènes is ongetwijfeld de rechtszitting, waarin de echtscheiding tusschen het jonge paartje wordt uit» gesproken en waarbij de controleur van den slaapwagen als getuige opgeroepen zijn grootste succes te boeken heeft Hij speelt zijn rol op zoo'n onnavolgbaar ko» mischc wijze, dat er telkens lachsalvo's door de zaal gaan. De muziek, die de verschillende bekende melodieën speelt, draagt ook veel bij tot het succes en de prettige stemming in dc zaal. De klucht in twee bedrijven „How do you do?" met Langdou in de hoofdrol, die voor de pauze gaat, is, daar staat Langdou borg voor, natuurlijk weer in orde. Langdou. met het onbenullige gezichtje, dat hij trekken kan, wordt langzamerhand ccn bekend en geliefd filmacteur, die met zijn spel en zijn acrobatische toeren zijn publiek ver» maakt en verbaast door .rijn gymnas» tische prestatie. Cinema Palace. Ons beviel het bijprogramma beter dan het hoofdnummer, dat een zuster* tilm was van de „Groote Parade". „De koning op stap", draaide voor Jt pauze. Adolphc Mcnjou speelde er de hoofdrol in. Deze Adolphe is één van de serie filmsterren, die Ameri» Kaansch alleenbczit zijn. Keaton, Lloyd, Chaplin, Reginald Denny enz. Alleen de onvergetelijke Max Linder was ver* want aan hem. Of juister nog, hij was hun groote voorganger, grondlegger van een superieuren geheel aparten vorm van kunst. t Is typeerend voor de psyebé van het land dat Duitschland in deze school van filmacteurs niet vertegenwoordigd is Mcnjou is in ,.De koning op sta.p" waarlijk kostelijk. Een fijn aristocraat, zeer öeestig. zeer heheerscht alles doende mer gemakkelijk ingehouden zwier, tooverend met een glimlach en tooverend met werkbrauwen. een schit* terend voorbeeld van dc beste film» speelkunst in deze soort. Daarbij is de intrigue Amerikaansch eenvoudig maar ook verfijnd homoris* tisch gemaakt door tal van bijzonder aardine vondsten. Zooals wij al zeiden: -De onbekende soldaat" is een zusterfilm van de Groo» te Parade, haast een tweelingzuster, wat niet wegneemt dat deze oorlogsfilm zeer bijzonder van strekking en heel goed van uitvoering is. Alle lof voor Cinema's orkest! VAN OUDE TIJDEN. Van de demping der beek. Ja, de Haarlemschc Beek is altyd een geheimzinnig stroompje geweest Dit wist Ampzing al. cc als hij zingt van onze Beek, „die uyt dc duynen valt en vliet so na de stad. cn loop: daeronder heen door een verborgen pad", wordt hijzelf geheimzinnig. Een verborgen pad. Zoo was de toestand reeds in de eerste helft der zeventiende eeuw. Langzaam verdwijnt zij onder dc huizen of in den grond cn de gcschc» don is van deze verdwijn.ng zou je. in» dien je daartoe den moed hadt. kunnen beschrijven uit dc archieven der stad Telkens lees je daarin van de Beek In 1544 krijgen kerkmeesters van de Groote Kerk verlof om te „overwelven endc beleggen de bcccke, strekkende van het zuydcr cruyswerk af tot aan de hallc. mits lactcnde open twee gaten, omme in tijden van brant of noot water te mogen gccrygcn". Hier zijn wc dus op dc tegenwoordig Oude Groenmarkt waar de overwclving waarop Klaas Macrtsz. alias Bonifaes. waard in den Gulden Leeuw, in 1562 aandrong, bc» trof een ander gedccltje van het water» tjc. Naar aanleiding van dit verzoek schr.ft „is den burgcmccsteren gccom» mittccrt de saickc van 't ovcrwulffcr van de bccke. d c. r.ac nspcctic op d- gelcgcnhcyt genomen, daerinne ordon* nc-cn sullen, so ct behoort". Zoo he- behoort, beteekent in dit verband onge twijfeld. dat andermaal een stukje opcr water nan het oog onttrokken werd. Good bekeken, bestaat de geschiedenis an dit merkwaardige watertje uit ccn reeks requesten om het teikens voor een deel te doen verdwijnen. Vier jaar na Bonifaes komt Lambrecht Snijder, wo» nende ..in den mondt van de beke bij de grote Houtstraet". met het verzoek dat het gat :n den welfsele over dc ockc op ter straten voor zijndcr dcurc gemaect zoude mogen worden". Wie denkt aan het gevaar voor ongelukken dat hier dreigde, zal hegrijpen, dat bur- gemecsteren I.ambrccht's verzoek gc* reedelijk inwilligden, en h(j weet metee: dat onze Beck in 1566 ter genoemde plaatse reeds bedekt was. Een ander Egbert Dirks Denman, hij was gezworen roedrager, vraagt in 1589 verlof „de Beke te betimmeren bezijden zijne huizinge, hebbende eerst en alvorens consent ende believen van zijn ge» hueren". Dit betimmeren zal wel weg» mmeren geweest zijn. Zoo verdween het stroompje bij stuk jes e-n brokjes. Maar in dc zeventiende eeuw was het nog belangrijk genoeg om door een afzonderlijk college, dat der Bcekmeesters. verzorgd te worden. Toen werd het nog gcd'cpt. stroomde het hier en daar nog langs een schociïng. werd het nog door sluriboomen afgesloten Ir 1626 drie jaar nadat zij hun was •oegestaan ontvangen Beekmccstcr' een som ..tot vervallinge van de on kosten. reparation endc diepinge var dc Beek". Later waren de overbewoners verplicht tot het onderhoud bij tc dra gen. In ccn „uytgccff van reparatie, gc daen aant tuys in de Jacobijncstraat bij de executeurs", dit was in 1652, zie ik een som genoemd, voor sant cn arbcyts» loon voor de schocy.nge op dc becck". En m 1700 is voor de laatste maal uit» betaald het „tractement voort openen cn sluytcn van de twee boomen aan dc beecq". Deze boomen zuilen wel gc* zocht moeten worden in de stadsgracht aan de Zijlvest en in het Spaarnc. Voor taan zullen Beckmecster voor het ope» r.cn cn sluiten zorgdragen. Uit ccn en ander blijkt, dat de Beek hy den aanvang der achttiende eeuw rog meetelde onder de wateren van Haaricm. Haar bloeitijd was echter lang oorbij. het verval reeds begonnen. Wij kunnen ons het verloop voorstellen: -teeds verder overwulfd, steeds meer gcrioleerd. was zij een groote goot gc» worden, waarin het vuile water en dc faecal:cn uit de woningen bleef staan of langzaam afvloeide naar het Spaarne: sic transit gloria muntii. En toen niemand meer precies wist waar zc onder de huizen doorliep, omdat ze. behoudens achter de woningen aan dc Noordzijde der Jacobijncnstrnat en achter die aan de Zuidzijde ('c" Dam straat, aan het oog was vertrokken, kwa» men allerlei geheimzinnige verhalen over haar ondergrondsch bestaan in omloop Daarbij was wel eens een vergissing in het spel: een requestrant, die de zaak niet grondig onderzocht had, zou dc onaangename lucht in zijn kcldc: verweten hebben aan de Beek. die daar aan geen schuld kon'hebben, omdat zi: op ccn behoorlijken afstand van zijn woning haar weg vervolgde. Zoo ging cn gaat het soms met schrijvers van verzoekschriften en ingezonden stuk ken. cn de heer Van den Arend, do .opzigtcr over dc stedelijke werken en gebouwen .i e in 1S67 de demping leid de, had z,ch ccn en andermaal over zulke voorbarige burgers te beklagen. Maar op het stadhuis wist men er alles van, van den juisten loop der Beek, bedoei ik. Daar ben ik dan ook te weten gekomen, dat ze, komende uit de Oude Gracht tegenover dc Raaks, de Nobelstraat sneed, zich een weinig boog raar de Jacobijncnstraat, onder het Prinsenhof, ten Zuiden der Pandplaats, recht aan liep op de ^Spekstraat, onder de Koning* cr. Groote Houtsthraat door: van de Spekstraat dc Oude Groen* markt nam, en achter de huizen aan dc Zuidzijde der Damstraat om. tegenover de Beurs het Spaarne bereikte. De lezer z.et. hierin is niets geheimzinnigs. Merk* waardig is hier alleen, dat de bouw der stad zich aan den loop van het water niet gestoord heeft. Tijdens dc demping in 1867 wierpen zich alierlei vraagstukken op. „Gepas» seerden Vrijdag, den 21 jJ." aldus klagen de heeren R. K. Dijksterhuis en vijf an* derc „kooplieden, winkeliers, als zoo* danig behoorlijk gepatenteerd, eigenaars en bewoners van perceelen, staande en gelegen in 't gat van de Groote Hout straat cn Spekstraat", gepasseerde-n Vrijdag „bij gelegenheid, dat zich in den namiddag over deze stad een gc* dugte regenbui ontlaste, zoo hebben ondergeteekenden tot hun niet geringen schade moeten ondervinden de nadeeli» ge gevolgen van het in onbehoorlijke staat over tc leveren van een werk. dat voor de stad, trouwens deszelfs in» woo rulers, ccn nogal aanzienlijk kapi» •aal heeft bedragen en tengevolge heeft geleid, „doelloos te zijn", immers vó£r het dempen der Beek en Ranks, hebber, ondergeteekenden nimmer ondervonden het ongerief wat zij thans moeten onder» vinden, dat hun kelderhuis onderliep". Ik ben natuurlijk niet aansprakelijk voor de mishandeling, waaraan in deze rege- len onze moedertaal bloot staat, en wat dc hoofdzaak betreft: doelloos is de demping der Beek niet geweest, ze is immers verdwenen en dat was juis: de bedoeling. Kostbaar was zc wel: het werk is gegund aan den heer A. J Stoel, den laagsten inschrijver, voor het door hem ingeschreven bedrag var f 41269. En die ondergeloopen kelders? Het was of de Beek zich wreken wilde voor de haar aangedane beleed-ging. alsof zij bewijzen wou. dat zij niet ge mist kon worden. Een laatste krachtsin» spanning. Het gemeentebestuur gaf aan requestranten den" raad hun kelders waterdicht te maken, en daarmee was het uit. Intusschcn w-ie behoorde de kosten te dragen van deze en andere door de demping noodzakelijk geworden wijzi gingen? Heeft de stad het recht, zoo vroegen anderen, de uitloozing van riolen in stadswater wegtencmen, zon» der daarvoor een andere gelegenheid in de plaats te stellen? Een nieuw vraag» stuk. De bewoners der Damstraat ver* zekeren, „dat hunne gebouwen zoodanig zijn gcfunderd en gesitueerd voor de af voer van vecale stoffen, dat een ver andering daarvan als de voorgestelde door buizen in de volle lengte hunner perceelen naar een te maken hoofdrioo! in dc straat, niet kan plaats hebber als door eene totale ru.natie hunne- woningen". Het spreekt vanzelf dat het tot deze „totale niinatie"* niet moch- komen. Dit is dan ook niet gebeurd, cc moeilijkheden zijn opgelost. Op welke wijze, vermeld ik niet, omdat ik niet veronderstellen mag, dat mijn lezers daarin belangstellen. Sommigen maakten van de gelegen heid gebruik om hun erf te vergrooten. De heer Jacobus Van der Meyde, baard* scheerder op de Oude Groenmarkt, hoek Damstraat, ontdekte „dat door de demping der Beek een plaatsje of open terrein voor hem zeer nuttig zou kunnen gebruikt worden, indien hij de boven* grond mogt bebouwen". Zijn huis werd tijdens het beleg bewoond door den Franschen edelman Bordet. die. na de overgave der stad. de hand aan zich zelf sloeg. Dit deel ik hier natuurlijk in het voorbijgaan mee. Ook de heer .1 P. Karthaus op de Groote Markt, wilde graag zijn deel van de Beek heb ber.: het kon hem „tot uitoefening van zijn bedrijf en speciaal tot berging van kisten en andere zaken van nut zijn". En de koetsier Hendrik Coenraad Keyzer op de Gedempte Oude Gracht dacht erover een stukje grond ..tot ver fraaiing zoowel van zijn eigendom als voor de stad zelve met plantsoen en gewassen als een tuintje te voorzien en aan de voorzijde een zeer net bewerkt ijztren hek te doen brengen". Het zou daar een idylle worden, als hij dat stukje grond slechts bezat. Zoo zocht ieder het zijne en onze Beek was nuttig nog lang na haar dood. Lang heeft"zij weerstand geboden aan haar belagers, zelfs het besluit om haar te dempen is niet met algemeene stem men genomen. Maar haar tijd was ge» komen na eer. lar.g leven vol afw ssc» Ün-g Grooter belangsleiPng dan tijdens de demping heef: zij wellicht noo t on* Hervonden; belangstelling van hen die woonden in haar nabijheid en vroeger. o3ar da gevolgen, dia haar verdwijnen zou veroorzaken voor hen en hun huls. H. E. KNAPPERT,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 13