HAARLEM'S DAGBLAD
LETTEREN EN KUNST
HET TOONEEL.
DF. WEDSTRIJD VAN CREMER
DE MOTOR.
Op den vijfden wedstrijdavond van
Cremcr waren de Dordtenaren de gns«
ten van onze jubilccrcnde Haarlem»
sche vereeniging. ..Inter Aminos* kwam
met „De Motor" en de motorische
kracht in dit stuk was niemand minder
dr.n de schrijver, de heer J. van Rand
wijk in eigen persoon. In Haarlem is
het meer gezien, dat een auteur in zijn
eigen stukken optrad al heb ik dat
zelf toevallig door zeer bijzondere om»
standigheden nooit mogen aanschouwen
maar bij een concours is het toch een
uitzondering, en de medewerking van
den heer J. van Randwijk in zijn eigen
stuk op dezen wedstrijdavond ver»
hoogde dan ook begrijpelijk de belang»
stelling in de opvoering. Natuur»
lijk zal ik mij der gewoonte
ge Trouw over het spel van de
mededingende vereeniging niet uit.
laten vóór dat de jury geoordeeld heeft
Constatceren wij dus alleen, dat het
succes ven De Motor bijzonder groot
was en dat na de ontelbare open doek»
jes het applaus aan het slot, toen de
heer Van Randwijk alleen op het too»
nee! stond, tot een ware ovatie aan-
groeide, waarbij zelfs een uitzonde»
ring bij een dilettantenvoorstelling
luide bravo's weerklonken.
Men heeft naar aanleiding van ..De
.Motor" indertijd ..De Rechte Lijn"
genoemd en ook gisteren viel de over»
eenkomst van deze twee stukken sterk
op. Er waren er zelfs zooals mij
Week veieo onder het publiek, die
De Motor boven De Rechte Lijn stel»
den. Hadden die echter hun critischcn
motor niet stopgezet? Het dramatisch
conflict in De Rechte Lijn gaat veel
dieper en is veel ontroerender dan in
De Motor. Eigenlijk laat De Motor on»
danks do tranen door de wat huilerig
aangelegde Martha geschreid onbe»
wogen, omdat alles, wat zich in het
stuk afspeelt, au fond zoo weinig dr,
matisch is. Kom. kom. zeg je tot je zelf,
zoo heel erg is het toch hcusch niet,
wat er met dien Hordijk gebeurt. Het
is alles meer onaangenaam dan onover»
komclijk. Wat kan Hordijk aan het
slot nog meer verlangen? Een blanco
staat van crediteuren, een vrouwtje,
waarop hij dol is en een praoht positie.
Heel het stuk is met deze zeer logi
sche oplossing voor ons niet veel
meer dan een „geval" en niet eens een
heel belangwekkend geval. Vergelijk
daarbij eens het slot van De Rechte
Lijn! Hoeveel sterker, hoeveel drama»
tischer is dat!
Trouwens, wanneer men De Motor en
De Rechte Lijn naast elkander legt, dan
verliest Van Randwijk het over de ge.
hcclc linie. Fabricius plaatst zijn Wilco
de Hond tegenover een hem volkomen
waardige tegenpartij, wat Van Rand
wijk niet doet llardius en Wilco de
Hond zijn beiden mannen van gelijke
kracht; het n staal tegen staal en dat
maakt den strijd tusschcn die twee man.
ncn belangrijk. Hoe is het echter in De
Motor? De „vertegenwoordigers van
de geldmarkt" die blijkens De Motor
en Zijn Revanche niet de sympathie
hebben van den heer Van Randwijk
zijn beiden minderwaardige individuen.
De jonge Smects van Heemstede is
niet veel meer dan een carricatuur en
hed zijn optreden in I is zoo opzettelijk
en grof. dat hij onmogelijk au séricux
genomen kan worden. Welke nieuw Sc»
noemde directeur en hier is het
iemand, die nota bene al 2 jaar aan
het hoofd van een Bank heeft gestaan
zou zoo tactloos optrcdci bij zijn
eerste verschijning op zijn kantoor als
dit heer? En de tweede directeur
de heer Willemscn, is 'n beetje
onmogelijker, ja, hij is zelfs op het eer
ste gezicht en bij de eerste kennismaking
reeds zoo'n ploert, dat men zich ver-
wonderd afvruagt. hoe een man van
karakter als Hordijk met zoo'n kerel
in zee durft gaan en het drie jaar met
hem heeft kunnen uithouden?
Zoo is er veel meer in De Motor,
dat een ernstige critiek moeilijk kan
doorstaan. Of het Hordijk bijvoorbeeld
in de werkelijkheid gelukt zou zijn den
hart.motor drie jaren lang stil te zet
ten. terwijl hij lederen dag met de
vrouw van zijn liefde op het kantoor
samenwerkt is iets, wat ik op gezag
van den schrijver zelfs niet kan aan
nemen. Een man is ten slotte een man
engeen motor. Wanneer hij
zijn liefde zóó vol is, dat hij er zelfs
tegen een vrocgeren boekhouder niet
over kan zwijgen dat gesprek was
toch werkelijk wel wat dwaas dan
zou hij ook tegenover Martha wel eer
der door de mand gevallen zijn. En wat
voor motieven voert hij voor dat ver»
zwijgen van zijn liefde aan? Hij wilde
haar niet vragen, vóór dat hij liet con»
tract met het gouvernement had afgc»
sloten!! Maar dat is immers alles en
kel en alleen voor het tooneeleffcct.
om Van Randwijk aan een mooi slot
van zijn tweede bedrijf te helpen! Doch
de auteur heeft vergeten, dat hij daar»
mee contra»cffect bereikt en Hordijk
er als mcnsch niet sympathiek door
maakt. Trouwens ook Hordijk'* houding
tegenover zijn compagnon, toen hij he o
vond in een omarming niet Martha
was nu niet bepaald zoo, als wij van
een liefhebbend man een krachtkc»
rel zouden verwachten. Wanneer wij
de vrouwenfiguur uit De Motor verge»
lijken met die uit De Rechte Lijn, dan
legt Van Randwijk het in alle opzich»
ten tegen Fabricius af. Wat is Martha?
Eigenlijk niet veel meer dan een meisje
met heel gevoelige traanklieren, dat
soms zooals aan het slot van I
heel onhandige dingen doet.
Maar ondanks deze bedenkingen, kan
ik mij het zeer grootc succes, dat De
Motor ontegenzeggelijk bij het
publick mocht behalen, zeer goed ver»
klaren. Van Randwijk geeft in dit
stuk het bewijs het toonccl te kennen
en te bchccrschen. Hij weet pakkende
scènes in een stevigen. kernachtigen too»
nceldialoog te schrjjvcn en hij heeft in
DONDF.RDAG 17 FEBR, 1977. programma voor de pauze gesloten Tn de
volgorde der nummers was een kleine
verandering gebracht, zoodat wij te»
voren reeds hoorden een leerlinge van
onzen muziekcriticus, den heer Karei
de Jong, die met haar leermeester
Konzertstück Op. 79 (le en 2e deel)
van Von Weber vertolkte. Beiden had»
den zij een ovatie in ontvangst te ne»
men.
Ia de afdceling cello werden wij ge»
frappeerd door de goede weergave van
Au bord de l'étang (Chapuis) lecraar
de heer de Maaré.
Na de pauze de orkestklasse onder
leiding van den heer de Clerek. Uit
gevoerd werd de Suite (H moll) van
Bach.
Daarna nog een keer piano en viool.
Het eerste en tweede deel van de So*
nate van Beethoven (Op. 53) en voor
viool het eerste deel van het concert
van Mendelssohn. Ten slotte een prach»
tig besluit: Het dameskoor van mevr.
Sybrandi en het strijkorkest en twee
piano's onder leiding van den heer de
Clerek in Joh. Strauss' Walzer ,,An der
schonen blaucn Donau" bewerking
van Wouter Hutschenruyter).
Hordijk een krachtige, dankbare too»
neclfiguur geschapen! Hordijk is als
Wilco de Hond een kerel en wij
weten, dat zulke figuren het op de plan»
ken altijd weer doen. Het publiek houdt
van helden op het tooneel.
Wanneer de heer Van Randwijk bij
zijn volgende stukken meer aan het wer»
keiijkc leven dan aan zijn tooneeieffec»
ten denkt, dan geloof ik zeker, dat hij
de toekomst nog eens een zeer goed
stuk zal schrijven. Want tooneeischrij»
ver is hij ongetwijfeld.
J. B. SCHUIL.
MUZIEK.
CONCERT DER H.O.V.
„Ekk w*t wils", .Alle nummers op
verzoek" stond boven 't programma
't Mocht wat! Doch e«n voile, of zelfs
redelijk bezette zaal trekken mocht 't
niet. „Als cWt niet rrekt. trekt nie*
mem!al" had men ook als motto kun»
rien kiezen. (Jeen anderhalf honderd
bezoekers waren opgekomen, 't Schijnt
nu toch wei duidelijk dat de Woens*
dag a vond concerten der IT. O. V. geen
reden van bestaan hebben; dat de tijd
van dirigent en orkestleden, en het
geld van de nog immer schrok kas
beter be-stced kan worden dan voor
bet organisceren van concerten voor
leege stoelen, concerten waarbij alleen
de gemeentekas wd niet aan belasting,
maar aan z-saihuur profiteert. Terwil»
le van dit concert moest één der or»
kcstledcn een solobeurt op een andere
tegelijk plaats hebbende uitvoering
verzuimeu. en moest e-en xylophoon
geleend worden, want de H.O.V. be»
zit zulk een instrument niet in eigen»
dom Enfin, er een xylophoon en
die was zelfs de groote clou van den
avond, een avond waarop we „Altc
Kameraden" als b.v. „Dichter und
Bauer" ontmoetten. Maar het décor
liet wenschen want de clou stond
op t*wce ordinaire tafeltjes vóór op 't
podium, en niet eens op tafeltjes me»
fatsoenlijke, evenwijdige loodrechte
pooten. maar met bedenkelijk oonver»
gente beenen. die men het beste in
oud»mod*sche lange rokken, in casu
onder een tafelkleed gepresenteerd
had. Op den clou of xylophoon t>"
.speelde de hoorrri»t>xylophoonvirtuoos
Wassili Karphoff een soTo. die „Rikke.
rikketik" heette co een capricio was.
of moest zijn; hoe 't zij: Karpoff trof
den spijker op den kop: capricieus was
't allerminst, doch hij rikketikte fa»
mei»; wij zouden ook kunnen zeggen:
hij raketaakte. want er ging geen en»
kei tikje mis. Na de verdiende huidi»
ging van den virtuoos hield „Die lus»
tige Wittwc" er de stemming tot aan
de pauze in. Daarna kregen wc de
ouverture van „La Mucttc de Portici".
Tk vond dit, gezien de gebeurtenissen
te Brussel in '&30 een gevaarlijk expe»
riment. vooral tijdens de debatten
over het Schel de ver drag, dat volgens
sommigen voor België een bevoordee»
ling van den Port d'rci heet te zijn
en waarbij de minister oen ti>d lang
de rol van Muctte heeft vervuld. De
ouverture van Ma'non, 1' F.scaut ont»
brak er nu nog maar aan. Doch geluk»
kig liep alles zonder revolutie af, en
iionden wc in gedachten de asomwen»
telingen in het ballet van ,.La Reine
de Saba" van Oounod rustig volgen «n
de mooie vioolsolo van den concert»
moester bewonderen. Inderdaad Is het
entrain waarmee de orkestleden voor
zoo'n troostclooze zaal spelen bewon»
derenswaard. Na Gounod heb ik mij
naar den Schouwburg begeven om bij
den „schonen, blaucn Donau" te ge»
nieten.
Maar ik wil niet eindigen zonder
een beroep te doen op allen die het
tnet de H.O.V. wel mccncn, teneinde
voor deze een hcuschc xylophoon op
pooten te verschaffen. Zoo'n instru»
ment ongeveer negentig gulden
Met negenhonderd dubbeltjes zijn we
er. Dan gaan de schcefbccnige tafel»
tjes op pensioen. Wie wil een xylo»
phoon fonds administreeren?
KAKEL DE JONG.
MUZIEKSCHOOL.
DE TWEEDE AVOND DER
LEERLINGEN.
Ook ditmaal was de gehecle Stads»
schouwburg goed bezet, ie stemming
kostelijk, en waren de prestaties der
leerlingen weer zeer de moeite van het
aanhooren waard. Natuurlijk moeten
wij ons ook ditmaal van critiek die
uiteraard misplaatst zou zijn ont
houden. Wat niet wegneemt dat wi
ook nu zoo vrij mogen zijn om vee
goeds te zeggen van wat dezen keer
den toehoorders geboden werd.
Het programma verschilde veel van
het vorige. Begonnen werd met (voor
de jongste pianisten, iecrares mej.
Bekkers) Percy Whitehead, A. Gret»
chaninoff, John Longmire, en Louis
Schnitzler in werkjes zooals Poesjes
Walsje. Op zoek naar kattekwaad. Na
het bal. Rijden op een stokpaardje,
enz.
Een leerling van den heer Draaisma
(viool) speelde pierrot en pierrotte van
Guido Papini, en Romance van Dancla.
Daarna weer piano met discipelen van
mejuffrouw Bekkers. (Aan de beek,
Karganoff. Etude Carroll; en Het On-
weer, J. Bcrgmüllcr).
Dan gaat het in sterk stijgende lijn
naar de pauze. Mendclssohn»Bartholdy.
J. S. Bach en Beethoven zijn vertegen,
woordlgd met respectievelijk Venetia-
nisches Gondcllied. Bouréc I en II
(piano) Concert (le deel) Allegro (non
tanto) viool; en van Beethoven het eer»
ste deel van de Sonate Op. 31 No.
(piano, lecraar de directeur).
Met deze laatste vertolking werd het
Wij kunnen kort in onzen lof zijn.
Het was een buitengewone avond, rijk
aan schoonc oogcnblikkcn en kostelijke
momenten. Een eenvoudig maar een
mooi feest.
ikoonschildering ondergeschikt was. Hij
toont verschillende Mariavoorstellingcn
uit de Italiaanschc (vroeg»rcnaissance),
Egyptische, Byzantijnschc scholen. In
de beide ,,niet»door»mcnschenhand»gc»
maakte" beeltenissen van den Christus
an koning Abgar en der H. Veronica
zien wii waarin de aanschouwingen der
)ostelijkc en der Westelijke Christen»
beid verschillen. Het Oosten ziet in den
Zoon des Menschen. vooral zijn godde»
lijke natuur, Bchecrscher der Wereld,
en beeldt dien af als een mcnschelijke
gedaante vol majesteit en glorie. Het
Westen stelt den lijdenden Christus
oor als een onder den last van het
Offer gebogen gedaante, met van smart
crwrongen gelaatstrekken, en een van
bloeddruppels en tranen druipend ge»
zicht.
Een aantal kleurdiapositieven, naar
het procédé van Lumiêre et Jougla te
Parijs vervaardigd, gaven de kleuref»
fccten der origin alen met grootc ge»
trouwheid weer.
Met een hartelijk woord van dank
aan Dr. Grondijs voor zijn door»
rochte lezing sloot de voorzitter de-
bijeenkomst, daarbij den wensch uiten»
de dat Dr. Grondijs zijn studiën over
het door hem behandeld onderwerp zou
voortzetten.
De Haarlemsche Kunstkring heeft
met dezen belangrijken avond zijn
werkzaamheden waardig ingezcr.
HAARLEMSCHE
KUNSTKRING.
Voordracht van
Dr. L. H. Grondijs.
Voor de leden van den Haarlem»
schen Kunstkring hield Dinsdagavond
de Aula van Teylers Stichting Dr. L.
H. Grondijs, uit Parijs, een lezing met
lichtbeelden over het onderwerp: „Bij»
zantijnsch«Russische Ikonen in het Oost
Christelijk denkleven."
De voorzitter, de heer F. B Roorda,
opende de goed bezochte bijeenkomst
met een kort woord, waarin hij zeide
dat het de verceniging aangenaam was
haar eerste levensteeken te mogen ge»
ven in deze zaal. Spr. betuigde dank aan
de Directeuren van Teylers Stichting
voor het beschikbaar stellen van de
Aula en aan den conservator, den heer
H. Buisman voor het treffen van de
voorbereidingen voor dezen avond.
Hierna was het woord aan den heer
Grondijs, die met zijn lezing wilde
aantoonen, dat men in de Byzantijnschc
Ikons (afbeeldingen van Heiligen) een
oude wijsheid terugvindt, afkomstig uit
Azic.
De belangstelling voor de Ikonen In
West»Europa dateert eerst uit de laat.
ste jaren der 19e eeuw.
Spreker heeft talrijke feiten en illus
traties door lichtbeelden ora een klein
aantal vragen gegroepeerd. Wat is Bij»
zantijnsche stijl? Zoodra hof en kerk
in de eerste helft der 4e eeuw uit An»
tiochic naar Byzantium worden overge
bracht, treden zij in de sfeer der hel-
lenisecrendc tradities binnen. Zoo zul
len aanvankelijk in de Christelijke kunst
het teekenachtigc, de menigvuldigheid
van figuren en hun groepeering in land»
schappen, de overhand hebben. Ondcf
invloed van de groeiende dogma's, die
motieven en behandeling der kerkkunst
bchccrschen, wordt deze opvatting dooT
een andere vervangen. Spreker laat
zien, hoe onderwerpen als de Intocht
in Jeruzalem, de Voetwassching, Jezus
onder de schriftgeleerden, behandeld
zijn in provinciale (Syrische, Venctiaam
sche, Egyptische) en in in zuiver By
zantijnschc miniaturen, fresco's en rao»
zaickcn. De Byzantijnschc kunst, welker
tradities nog heden ten dage in alle
Oosterschc Kerken voortduren, ken
merkt zich door: het gebruik van juist
zoovele figuren als noodig zijn om den
zin der tundamentcele dogma's toe te
lichten, alle geplaatst, zonder land
schap, tegen een eerst hemelshlauwen,
dan (als symbolisch transcendent ge-
dachten) gouden achtergrond, verder
een vermeerdering der ikonographische
voorschriften.
In het laatst der 4c eeuw begint, on-
der invloed van Oo.stcrschc denkbeel
den omtrent pracht en praal der heer-
scherswaardigheid, het gewaad van
Christus, Maagd en de heiligen te ge
hoorzamen aan de voorschriften der
hofetiquette. In de Hagia Sofia te Nov
gorod is de Christus afgebeeld in Kei
zerlijk gewaad (tunica en mantel), in de
Hagia Sofia te Constantinopel in een
eenvoudiger gewaad, omringd door in
keizerlijke klccding gehulde aartsengc»
len. De H. Maagd draagt het purper, de
heiligen zijn gekleed als Byzantijnschc
patriciërs. De Christus en de H. Maagd
met het Kind worden afgebeeld in het
midden, tusschen symmetrisch ge
schikte bijfiguren, als bij een hofrecep-
tic.
Spreker ontwikkelt vervolgens cenigc
gedachten over de bcteckcnis der hei
ligc beeltenissen in het Oost»Christc.
lijke denkleven. Men behoort niet al
leen als bronnen, de akten der oecume
nische concilie's te raadplegen, maar de
geschriften der toonaangevende kerk
vaders. (Basilus de groote. Thcodorus
de Studict, Johannes van Damasous
etc.) en eindelijk de gouden legende, en
de geldende kerkelijke gebruiken. Sprc»
ker voert aan. dat de ikonenvercering
in het Oosten, de belichaming is van
een oude geheimleer, die als Gnosis en
als Neoplatonisme in de oud»Alexan>
driinschc wijsheid vorm genomen heeft
Niet het filioque. zooals dr. Kuiper in
zijn ..Om de oude wereldzee" heeft ont
wikkeld, maar de ikoonlcer heeft on
herroepelijk de geestelijke verschillen
tusschen Oost en West tot uitdrukking
gebracht. Elke Rus heeft in elke
ikoon, die elk zijner vertrekken versiert
als een van gevoel vervulde verbeel
ding, een verkapte emanatie der god
heid voor zich. Allermerkwaardigst is,
dat deze grondgedachte, deze geheim
leer van het Neoplatonisme, door de pc.
loovigc kerkpraktijken der Oostelijke
Christenheld gedurende tweeduizend
jaar omwikkeld en beschermd, ten
huidigen dage in de thcologieën der
Russische theologen als Karsawicn,
Kartaschof, Berdjajef, weer opduiken.
Spreker licht met behulp van licht
beelden toe, aan welke voorschriften de
toonstelling en verkoop van kunstarti»
kelen van ie zaak „Nieuw China" te
Amsterdam. Voorts kon men thee ge»
bruiken en ook de beroemde Chineesche
ijst nuttigen.
Er was voor dezen avond bijzonder
veel belangstelling. Onder de aanwe
zigen merkten wij op mevrouw Maar»
schalk»Coppenaal.
De vereeniging zal zeker wel tevre»
den kunnen zijn over de resultaten
an den Chineeschen avond.
CHR. VEREEN. TOT KRAAMHULP.
Chineesche avond.
Ten bate der Chr. Vereeniging tot
Kraamhulp alhier v.-crd Woensdagavond
in Hotel Lion d'Or een „Chineesche
avond" gegeven, nadat des middags
reeds een film voor kinderen was ver»
toond.
De wanden van de zaal waren met
Chineesche platen versierd en jonge
dames in Chïneesch costuum deden het
nuttige werk dat jonge dames op der»
gelijke avonden plegen op zich te ne»
meu.
Er was een klein podium opgeslagen
en dit podium werd het eerst betreden
door mej. Van der Molen, presidente
der vereeniging die het doel van de'n
avond kort uiteenzette.
Men was zoo gelukkig geweest, zich
de medewerking te verzekeren van Zen»
deling James Lcynse en mevrouw M.
Levnse»Groenendijk, die beiden in
Augustus j.l. met een jaar verlof uit
China (Peking) zijn gekomen en nu,
in kostbare Chineesche costuums ge
kleed, interessante medcdeclingcn de»
den over hun zendclingsarbeid in China.
Mevrouw Leynse hield een causerie
over: „Leven en werken in het binnen»
land van China". Zij vertelde van een
reis naar een binnenlandschen zendings»
post en de verschillende ondervindin»
gen daarbij opgedaan en vooral ook
van den zegen rijken arbeid, die ver»
richt werd toen deze post na een moei»
tevollc reis werd bereikt.
De lieer James Leynse hing een schril
tafereel op van de vreesclijke ellende in
de Chineesche wijken te Peking, die
zulk een scherp contrast vormen met
de ambassndcurswijk. De grootste rijk
dom woont er naast de diepste armoe
de en beiden weten niet van elkaar.
De menschen sterven des nachts in de
straten van Peking, tien, twaalf, vijf»
tien menschen per nacht, die* van hon-
gcr en gebrek omkomen. Moeders met
kinderen, vriezen dood.
De zending doet oneindig veel goed
in Peking. En n u moeten er juist veel
zendelingen zijn in China, want de tij»
den zijn er rijp om het Christendom
te ontvangen. China vraagt naar God,
zeide spr.
De heer Lcynse deelde nog vele bij»
zonderheden mede betreffende het
werk der zendelingen: het sociaal en
het medisch werk, het evangelisatie-
en het opvoedingswerk, hospitalen
scholen worden gesticht en allerlei in»
richtingen voor verpleging.
De moeilijkheden met de Chineesche
taal zijn buitengewoon groot; het Chi»
nccsch klinkt mooi. het is het Ita»
liaansch van het Oosten, maar het
zeer moeilijk te leeren.
De heer Leynse beklaagde er zich
over dat alle Protestantsche landen
doen aan de Chineesche zending, be»
halve Nederland en eindigde met den
steun der aanwezigen te vragen bij zijn
werk, door gaven en gebed.
Verder werden de verschillende pun»
ten van een zeer afwisselend program»
ma uitgevoerd.
Het gezelschap „Subinio" bracht niet
onverdienstelijk verschillende muziek*
nummers ten gehoorc. Voorts was er
een tentoonstelling van Chineesche cos»
tuums en kunstvoorwerpen en een ten*
ONZE IACHH0EK.
Naar beweerd wordt is jazzmuziek
goeo voor doofheid.
Dat doofheid goed is voor jazzmuziek
is vooral n'ct minder waar
MARKTNÏEUWS.
GROENTENMARKT TE HAARLEM
Op de op 16 Februari alhier gehou»
den groeatc-nmarkt waren aangevoerd
i verkocht:
Appelen 2460 cent per KG.
Peren 2244 cent per KG.
Roode kool 410 cent per stuk.
Gele kool 315 cent per stuk.
Groene kool 38 cent per stuk.
Boerenkool 1535 cent per kist.
Andijvie 2.305.40 per 100 struik
Knakpeen 1024 cent per KG.
Brusselsch lof 2432 et. per KG.
Wit lof 820 cent per KG.
Prei 415 cent per bos.
Selderie 320 cent per bos.
Spruiten 1632 cent per KG.
Zandwortelen 34 cent per KG.
Uien 45 cent per KG.
Koolrapen 1.101.40 per 35 KG
SCHEEPSBERICHTEN.
Wij lezen over het geval van een
man, die een eigenaardige oogziekte
zou hebLen, waardoor hij alles dubbel
ziet
Dit is natuurlijk ook soms het gevolg
an een keelgatziekte, maar als dit" ge»
•al werkelijk authentiek is. verwachten
wij, dat directies van gasbedrijven om
's mans diensten als meteropnemer zul*
len vechten.
In Engeland zoekt mes n-aaT een bete»
ren naam voor owner»d river (eigenaar*
bestuurder van een auto).
Oplossingen van critisch aangelegde
voetgangers komen niet in aanmerking.
Ary Scheffer, 13 Febr. van Rotte-»
dam te Havre.
Amstelstroom 13 Febr. v. Amster»
dam te Bristol.
Batavier V 15 Febr. n.m. v. Rott. te
Gravesend.
Callisto 15 Febr. bij Dungeness ge»
ankerd, Jacksonville n. Londen.
Colytto 15 Febr. Fernando Noronha
gep., Rott. n. B.=Ayres.
Fiducia, Brouwer, 12 Febr. v. Naks»
kov te Hamburg.
Jantje, Meulman, 14 Febr. te Londen
uitgekl.. n. Antwerpen.
Margins, m.s., 12 Febr. v. Nor»
resundby n. Hamb.
Noord 15 Febr. Finisterre gep. Al»
meria n. Rott.
Pax, z3., 14 Febr. van Harbölle te Hol
tenau.
Sas-senhcim 15 Febr. v. Vita te Sa»
vannah.
Stad Dordrecht 13 Febr. Gibraltar
gep., Rott. n- Bagnoli.
Texelstroom 13 Febr. v. Amsterdam
te Liverpool.
Trito 14 Febr. v. Rott. te Dublin.
Vredenburg 15 Febr. Sagres gep..
Aielilla n.
Aurora 15 Febr. v. Carthagena n.
Malaga.
Eos 15 Febr. v. Tarragona te Vaien»
cia.
Ganymedes 15 Febr. van Piraeus te
Calamata.
Mars 14 Febr. v. Pto. Barrios n. Kings»
ton.
Meda (uitr.) 14 Febr. te Arica.
Nereus 15 Febr. v. Danzig te Ham»
1 urg.
Oberon 16 Febr. v. W.*Indië L v.
Havre te Amst.
Polios 15 Febr. v. Bremen n. Stet»
tin.
Rliea 16 Febr. van Bremen naar Am»
sterdam.
daturnus 15 Febr. v. Bourgas naar
arna.
Stella 15 Febr. v. Lissabon n. Cadix.
Giekerk 15 Febr. v. Antwerpen n.
Amsterdam.
Jagersfontein 15 Febr. v. Kaapstad,
1. v. Antw. te Rotterdam.
Springfontein 15 Febr. v. Tanga *e
Zanzibar.
Burgerdijk 15 Febr. v. Rott. te New»
York.
Maasdam. Rott. n. NewsOrleans, 16
Febr. Vlissingen gepass.
Bovenkerk 16 Febr. v. Rott. te Ham»
burg.
Streefkerk 14 Febr. v. Calcutta n.
Rotterdam.
JJsselkerk (uitr.) 15 Febr. te Ran»
£JOR.
Salabamjka. Antw. n. Amst. pass.
1-j Febr. Vlissingen.
lernafc 16 Febr. v. Batavia te Rot»
rdam.
Aludra 15 Febr. v. Buenos Ayres n.
Rotterdam.
Alwaki (thuisr) 15 Febr. van Las
Palraas.
RADIO-PROGRAMMA.
VRIJDAG 18 FEBRUARI.
HILVERSUM, 1050 M.
12.— Politieberichten
56:45 Concert door het H.D.O.*
orkest. Dick Weiman, bariton.
6.457.45 Fransche les voor begin»
ners en meergevorderden.
7,45 Politiebericht.
8.10 Les vanwege het oiïderwije»
fonds v.d. binnenvaart door den heer
M Braam, over: Het bir»ncn»aanva»
ringsreglement.
8.35 Concert voor 2 vleugels, door
August Leopolder en Otto A. Graef.
9.15 Populair concert door het
H.D.O.*orkesi. o.l. van Nico Treep.
10 Persber.
DAVENTRY, 1600 M.
11,2012.50 Daventry»kwartct en
solisten (contra, alt, bariton, piano).
12.50 Orgelconcert van de St.=Bo*
tolphs kerk.
I,202.20 Lunchmuzick.
3.35 Voorlezing: Emma.
3.40 Fransche les.
4,05 Concert M. Lambert, viool. E.
Bartlett en R. Robertson, piano. Wer*
ken van -Mozart.
5.05 Dansmuziek
n.35 Kinderuurtje.
6.20 Proza en pocczic»wedstrijd. Or*
kestmuzick.
650 Tijdsein, weerber.. nieuws.
7.20. B. C.smuziekcritick.
7.05 Ork.stconcert.
7.45 Lezing: The small house of
tc*day.
7.35 Pianosonates van Mozart.
8.05 Violet Loraine. de beroemde re
vuester in baar laatste successen.
8.20 Gloucester Orpheus soc-cty
concert. D. Smith, bariton en orkest.
9.20 Tijdsein, weerber. nieuws.
9.35—11.20 „Lord Jim", romantische
radioscbets van J- Conrad.
II.2012.20 Dansmuziek.
PARIJS ,.RADIO»PARlS", 1750 M
10.5011,20 Nieuws en muziek.
12.502.10 Concert. Orkest Gayina
Mme. Dapmas, zang.
5.055.55 Concert. Declamaties,
zang en piano en vioolmuziek.
9.0511,20 Concert. Gedichten, too»
neebfragmenten. romantische muziek.
LANGENBERG, 469 M.
10 20—11 20 Orkcstconecrt.
12.501.50 Orkestconcert.
4.205.15 Orkestconcert.
Ma=Ko»Gc, W. Kleiniibcck, liedjes bij
de luit.
7.359.20 Concert Mandolinegez.
9.30—11.20 Dansmuziek uit Café
Co»-so
KÖNÏOSWUSTERHAUSEN. 1300 M.
11,207.05 Lezingen en lessen.
7.30 ..Der Opernbali", kom. opera
in 3 acten van Heuberger.
9.5011.50 Dansmuziek. Jazz»Sym*
phonie*orkest Formigginï.
HAMBURG 394.7 M.
1.252.10 Kamermuziek.
3a354.20 Populaire liedjes.
4.205.15 KiDöerconcert.
7.2011.10 ..Klaus Knipphoff". too*
neelspel. Daarna Dansmuziek.
BRIT«5«EL 509 M„ en ANTWERPEN
266 M.
7.50 De Radiocourant.
8.20—10.50 Galaconcert. Versterkt
orkest, solisten.
NIEUWE AVONTUREN VAN SNUFFELGRAAG EN KNAGELIJNTJE.
VOOR DE KINDEREN
Tot hun schrik komen ze net tusschen het
allerdeftigste publiek terecht. Een voorname
mevrouw met een waaier ontstelt eerst even van
het ongenoode bezoek, maar dan glimlacht ze
of ze zeggen wil: Wat een heerlijke rak
kers....
Weldra zitten Snuffelgraag en Knagelijntje
tusschen meneer en mevrouw Tompoes en ze
hebben het best naar hun zin. Want ze hebben
de allerbeste p'aatsen in het heele circus. En
iedereen denkt natuurlijk, dat ze kindertjes van
meneer en mevrouw Tompoes zijn.