LETTEREN EN KUNST. ^/Lhot geneesten ve%fvaait de'jiuid. HAARLEM S DAGBLAD ZATERDAG 5 MAART 1927 HET TOONEEL. VEREENIGD TOONEEL. GENESIUS. Het wts een wel zeer zeldzame en indrukwekkende hulde, die het pu» bliek gisteravond na dc opvoering van Gencsius den spelers heeft gebracht. Toen Van Da!>um dc woorden had ge sproken ..lk roep den God van <Jc Liefde aan. die voor ons gekruisigd werd 1" en het het doek viel- bleef het publiek in ee-* biedigc stilte zitten. En deze stilte duurde ongewoon lang. Er was een gewade stemming, die niemand door ruw handgeklap, zelfs niet roe: op» staan durfde breken. Tot eindelijk eerst schuchter nog applaus weer» klonk, dat langzamerhand toen hef doek weer openging tot een minu» ten-lange ovatie aanzwol. Rechtstaan» de brachten allen dank aan Van Dal» sum, die door zijn spel zoo diep had ontroerd. Maar treffender en wel» sprekender toch was de hulde, die t publiek hem daarvóór met <fic eerbic» dige scïke had gebracht. Zoo heeft ook Gencsius hier te Haarlem zoo als ik in mijn artikel van Zaterda: reeds had voorspeld een diepen in druk gemaakt en is de opvoering én voor Het Verecr.i_J Tooneel en voo> den Kunstkr r.g een zeer groot succes geworden. la zijn inleiding van ,.Le co» médien c: la Grlce" zooals d;: stuk in bet Erarsch heet vertelt Ghéon, hoe hij tot het schrijven van Gencsius is gekomen. Op een avond dcr- svond var. de ..generale van ..La Farce du Pcadu d«pendu", kwam een jong acteur. <p.e dc rol van den ge» hanger» speelde naar hem toe en zei» de rot hem: ..M eet u. wel, mijnheer Ghéon. dat u mij tot bidden gebracht heb:?" H Ghéon was zeer verrast, daar h.j wist, dat deze tooneelspeler niet Mgekwvjg" was. „Hoe dan?" vroeg hij hem. „Aan het eind van dc tweede acte. voordat ze mij ophangen, meet ik een rozenkrans bidden'." antwoordde d« acteur. „Welnu?" „W c.r.u. ik bid dan werkelijk! De fictie was voor den tooneeispe» Ier realiteit gewonden. Toen Ghéon hierover later met Altermar.n, een vriend van hem sprak, riep deze uit: „ben nieuw on» drrwerp voor een stuk! De geschiede» nis van den HeiLgen Genes.us. En tegelijk was zoo schrijft Ghéon „Le Gomédicn et la Grace' geboren. Men mag wel zeggen. dat Alter» mann, dc vriend, het beste deel van hot stuk geleverd heeft, want het ge» geven van Gencsius, de langzame groei van verbeelding tot werkelijkheid bij den tooneelspeler is de groote kracht van dit drama. Aan dat gegeven dank: het voornamelijk zijn succes, vooral waar het hier gaat om geestelijke waarden. Dit geeft aan het stuit zijn kracht en voert het werk in zijn beste momenten op tot hoogtepunten, d-e het voor religieuze onderwerpen steeds ontvankelijk publiek sterk ont» roeren. Het is nier te ontkennen, dat het stuk van Ghéon in zijn opvolgende tafercelen zeer verschillend van waar» de is. Voor mij is het hoogtepunt he: gesprek russchen F'ciix en Genesius. de rwee broers, meer nog dan het mooi gevonden dramatische en als climax ook zeer sterke slot. In het ge» sp rek russchen dc twee broers, dat ook voor de geestelijke verandering van Gencsius (jet meest belangrijk is, blijft Ghéon voortdurend van een wanne roenschelijkheid. Hierin stijgt ook in de eenvoudige, maar dooi innige vroomheid gedragen taal het werk van Ohcon volkomen tot de hoogte, waarop men dit werk om zijn gegeven cn zijn strekking verlangt te zien. In het oogenbHk, wanneer Felix en Genesius elkander omarmen hoe subliem van gebaar was toen Eerens, cüe daar even aan Christus deed den» ken en hoe prachtig in zijn ontroering van Dalsum culmineert het drama van Ghéon. Jammer, dat de schrijver zijn werk niet op die hoogte heef: vermogen te houden. In het daarop volgende tafe» reel dat russchen Genesius en de twee vrouwen houdt hij de aans dacht nauwelijks meer vast. Hier is Jvt stuk merkbaar gerekt. Men voelt, dat bijna heel dat tafercel voor den langzamen groei van Genesius tot dc „Genade" feitelijk geheel overbodig is. Waj wij verwacht hadden den groeienden twijfel en de verandering in Genesius, het al meer en meer be» heerjcht worden van den tooneeispe» Ier door dc rol van Adriaan, blijft weg. Pas aan het slot van het tweede be» drijf vindt Ghéon weer de juiste woorden, vat hjj het drama weer in zijn kern. Maar toch heeft hij de in» nerlijlce verandering in Genesius zoo onvoldoende doorgewerkt, dat wij het derde bedrijf moeilijk als een noodzakelijk gevolg van het voor» gaande kunnen aanvaarden. Ook voelden wij in dat tafercel met de vrouwen vooral bij een herhaal» de auditie het sterkst. -,vat Ghéon's zwakke zijde is. Dat is de taal. die én in beelden én in rhythme slechts heel zelden brengt, wat men bij een onder» werp ab Genesius zou mogen verwach» ten en eischen. De taal blijft over het algemeen vrij „huiselijk". Dat is het groote verschil tusschen Ghéon en tlaudel, die zoo dikwijls met Ghéon in één adem genoemd wordt, dat de eerste e®n toor.eeis n r ij v e r, de twee» de eer. tooneeld i c h t e r :s. De taal in Genesius mist kleur en klank en beel» dende kracht en wordt soms zelfs zooa'.s in het oogenblik. wanneer ?op» pca Diocletianus haar haat in het ge» zicht slingert, van een voor dc situatie hinderlijke gewoonheid, om niet van burgerlijkheid tc spreken. Wij hoorden Poppc» maar dat is eea tout van den 'vertsder cf v.tn dc actrice haar smee* ken tot Genesius op dit oogenblik voor den dood zcirs beëindigen met „toe"! Toch bcicttc dit niet. dat dit slottoo» nee., dank zij vooral het raag.straio spel van an Dalsum. op het publiek ten zoo diepen indruk maakte, dat zooals ik reeds schreef men in diepe stiitc a;s in een Godshuis bleef neerzitten, toen t scherm reeds tang gedaald was. Over het spel behoef ik na mijn arti» kei van Zaterdag niet veel meer te schrijven. In Gencsius, den tooneeispe» 'sr, die door /ijh rol zoo wordt aangc» grepen. Jat hij haar .beleeft" cn er ge» nee een mee wordt, heeft ook de too» neelspelcr Van Dalsum zijn rol gevon» den. Hij speelt Gencsius met een vol» komen overgave en een voor hem zeld» zamc soberheid en innigheid, zich steeds, ook in dc hoogtepunten vol» m.iakt beheerschend. met zulk een bc» zieiing en dramatische kracht, dat deze ro hem tot cen „groot speler" stem» pe.t. Genesius is met recht voor van Dalsum cen triomf! De wel zeer warme ovatie aan het slot heeft hem er zeker van overtuigd, dat het dit ook in Haar» .cm voor hem is geworden. Henri Eerens heb ik reeds genoemd. Z1^n sPcl, hoe moor ook was zijn grime van dezen asceet was de ver» gecstelijking" van den Christen," die djt,hÜ hoogste gevonden heeft. Paul Huf maakte van Diocletia» nus een boeiende - al leek hij mij voor een Caesar ook in het stuk - een wel wat burgerlijke figuur. Maar het spel - vooral de dictie - van Hut was prach» SVff|nCJUTCKrdee0ngCtU,»jde van v«* bluffcndc techniek. Ed. Verkade had niet cen indispositie van zjjn stem te Kampen, waardoor hfj blijkbaar met kon gcyen wat hij wilde. Of roivdorus. dc uoischrijver, zoo in den Polonius^tü. 7^pcc,ü «noest worden, zou ik betwij» w*nneer Henri Ghcon er zelf zy? sanctie aan gegeven had. Frits van Dij* speelde zijn masker»scènetje geestig en met groteske gebaren. "n'ilnf J"*®cn, boot altijd. Ook als oppca weet z,j - hiedt de rol wei» n.g houvast cn al had dc auteur juist hiwiJ11" fa'1 500,5 hccl ""tig bedeeld de aandacht vast te houden. J l,s C,CD V2n weinige actrice» in ?'C mcn dcn van „tragedienne kan geven. Albine van -araiHe.vb.om hadden wij in haar een» vond enhair zuivere liefde gaarne wat natuurlij! er cn naiever gcwenschr. Dat dc opvoering van Gencsius een „gebeurtenis* was, hierover waren de talrijke aanwezigen de Stadsschouw» ,Ur2 stampvol - het vrijwel allee c-.s. Dc Kunsrkring is met zijn eersten .ooneelavond wel heel Belukki2 sewecst. J. B. SCHUIL. MUZIEK. gemeentelijk orgelconcert. Deo .iittroitos" vormde Bach's JC!ei. nes harmonisches Labyrinth" waarin de oude meester kbarbhjkeli jk een loopje met zijn hoo-rders neemt cn hen op een dwaalspoor tracht tc brengen, door onverwachte cn «4ka*r snel opvo.ger.de harmonische uitwij» kragen in chromatische en eabunnoiu» sche ziji kronkelpaadjes. Wc zijn tegenwoordig wel aan krommer spron» gen gewend geraakt, roaair moeten in het werkje dat uit cen Introïtus (in» gar.g). Centrum en Exit us (uitgang) bestaat vooral de kunst bewonderen waarmee Bach aan die harmonische krinkels en krullen den schijn der r.a» tuuriijkheid heeft weten te geven, zoo» dat wc nergens iets gewrongens bc» speuren cn .het geheel, het centrale fuga to inbegrepen als van een leien dakje loopt, ondanks zijn improvisa» forisch karakter. Ditzelfde karakter is ook aan de Fantasie i2 g mm eigen, die wellicht de meest grootsche improvisatie ui: de gehee'c orgellittcratuur mag heeten. Nog heel wat koe.ncr harmonische ver» rassir.ger. dan in het „Labyrinth" ko» men ir. dit geweldigeg werk voor: verbindingen die nu nog „modern" kim-ken. De Fuga schijnt er niet ab ori» gine bij te behooren: tenminste vol» gens het voorbericht van Griepenkerl in de Peters»editie kwam zij in oudere uitgaven steeds afzonderlijk voor Volgens Mattheson is het thema in 1725 aan de candi daten voor een plaats ais orgamist opgegeven. Het improvi* see ren eerier fuga op een opgegeven thema was vroeger een algemeen e eisch voor een organist. Tot de verbinding van Fantasie en Fuga schijait dus al» leen de overeenkomst van toonsoort aanleiddng gegeven te hebben, even» als dat bij enkele pianowerken van Mozart geschied is. Ecnig ideëel of thematisch verband bestaat dan ook tusschen beide stukken niet; de fi» guren.rijke Fuga is een zeer geschikt proefstuk voor manuaal» en pedaal» techniek doch noch harmonisch, noch contraponnctisch zeer afwisselend be» werkt en dus veel minder rijk dan de Fantasie Trouwens ook bij de Chro» matiscbe Fantasie en Fuga voor klavier staat dc laatste niet op cén hoogte met de eerste; doch wel zijn ze beide door het kenmerk der chromatiek ver» want. Chromatiek men vindt ze rijkelijk, haast te rijkelijk in Framok's werken. George Robert had voor dit» maal het tweede der drie groote Ko» ralcn dat in b min. gekozen, ecu grandioos gevarieerde bewerking van twee thema's zooals Franck dat ook sn zijn Variations Symphoniques voor klavier en orkest deed. Merkwaardig is de verwantschap timoben vele van zijn werken: laatstgenoemd en het Allegretto uit de Sympbonie m d min komen bij bet spelen van het Koraa' meermalen den hoorder voor den geest doch de exuberante pracht en diepe innigheid van deze muziek moet men telkens weer bewonderen cn daarom juichen we het toe dat Robert ons deze meesterwerken van tijd tot tijd voordraagt. De violist, Francis Koene, aan wiens spel velen de beste herinnering bc» waard hadden, droeg een Concert ia g mm. van Vivaldi voor, cen dier concerten die Bach om hun vorm zoo bewonderde on waarvan hij cr ccnigc voor klavier bewerkte, om zich den vorm eigen tc maken. Intusschcn be» z.t het origineel van Vivaldi met zijn thematiek minder v.vaoitcit en vital. feit dan b.v. Vitali's Ciacconne. Zelfs het langzame deel viel wat langdradig Dit lag niet aan Koene's voordracht die levendig ca warm, cn ook n et aan zijn toon. die groot en welluidend is. wat hij. benevens technisch meester schap, ook in de beide werkjes vee Ernest Bloch, een in Amerika wonend componist, toonde. Het cenc, ..Irapro» visation", is wat lu i druch ti g»opgebJa» zen: in het tweede „Zerknirschung" zit veel meer stemming. Dc twee werk» jes maken deel uit van een trits van bewe.-k.ngon van Hebreeuwsche me lodieën. Organist en violist werden door het vrij talrijk opgekomen publiek herhaal» delijk warm toegejuicht. KAREL DE JONG. LEDENCONCERT H. O. V. Dc heer Theo v. d. Pas was solist. Hij speelde het piano»conccrt A gr. t. van Mozart en „Fantasie über Ungari» sche Volksmelodieën" van Fr. Liszt. Dit was een vreemde keuze, temeer daar het programma vol gemaakt moest worden met Beethoven's „Pastorale" en „Saul en David" van Wagenaar. Dit laatste werd vervangen door „Les Pré» ludes" van Liszt zoodat voor de zoo» veelstc maal de waarde van Liszt, als componist overschat werd. Hij betcc» kent voor ons niets, maar dan ook ab» soluut r.iets meer. Wagner cn Berlioz gingen hem voor cn zuilen nog ge speeld worden als „Le, Préludes" niet meer gehoord wordt. Dit is het lot van aile navolgers cn aan dit lot ontkomt zelfs dc meest talentvolle niet. We heb» ben nu genoeg van die pralende fan» fares en overzoctelyke melodieën, wc willen waarheid en geen leugen (scn> timentaliteit is gelogen sentiment). Was het niet dc beste compositie, wél was het de best uitgevoerde. De heer Gerharz beheerschtc het orkest, zooals Theo v. d. Pas piano speelde: technisch uitstekend. slagvaardig en met goede rubato's en uit het hoofd niet te vergeten. Het spel van den heer Th. v. d. Pas mag in Haarlem al bekend heeten. Het is van bijna angstvallige nauwkeurig» heid. van fijngevoelig toucher en rhvt» me. Toch was dc sfeer er niet voor Mozart's Concert. Men wachtte af wat komen zou, wachttè geduldig, maar het eigenlijke kwam niet. Het Andante vloeide niet. wilde niet klagen en tce worden en het Presto# bleef een vraag waarop geen antwoord kwam. Was dit de schuld der begeleiding of bestond er verschil van opvatting? Dit laatste zou tevens het eerste begrijpelijk ma» ken. Een gedeeltelijke oplossing is te vinden »n de onzuiverheid der hout blazers cn het andere gedeelte? Dc hcQj. Gerharz gaat ver Dekken cn wellicht kon alle mogelijke muziek deze gedachte niet wegwerken. En ik stel me zoo voor hoe na ieder fortissimo dit weten geluidloos, maar even onver» biddelijk als cen schot, bezit nam van de leden (op en voor het podium?) Liszt's ..Fantasie" gaf aanleiding tot cen toegiftje en wel Piernc's „Etude dc Concert". Doorzichtig gespeeld aan het begin en met veel bravour aan het slot. ingezonden mededeelingen m cents per regel. HENK DIEBEN. JOHAN SCHOONDERBEEK. j Te Naarden is overleden dc hcor Johan Schoonderbeck. Ook in Haarlem (eiders in dit nummer geven wc zijn portret en een beschrijving var. zijn werkzaamheden hier ter stede) zal zijn heengaan zeer betreurd worden Verle den voorjaar werd de heer Schooodcr» beek door een beroerte getroffen en hij was reeds goruimen tijd on-gc» stdd. Toch komt het bericht van zijn over» lijden nog vrij onverwacht. Met hem is een groot kunstenaar heengegaan, iemand d-e hard cn veel werkte en die de sympathie van zeer velen genoot. Hij bereikte slechts den leeftijd van 52 jaar. Schoonderbeck werd namelijk gobo» ren op 27 September 1874 tc Naarden. waar zijn vader als organist, muziek» directeur cn muziekonderwijzer werk» zaam was. Hij was eerst voor den militairen stand bestemd. Maar de muziek trok hem veel meer aan cn zoo kwam hij bij zijn vader in dc leer. Daama volgde hij het onderwijs op het Amsterdam-.ch Conservatorium bij De Pauw (orgel). Bosmens (violen» cel) en Bernard Zwecrs (theorie); na behaald einddiploma zette hij bij Zweers zijn studies nog voort. Na den dood van zijn vader volgde hij dien op als organist der Groote Kerk te Naar» den; verder werd hij directeur van de afdeelang Bussum der M. t. b. d. T en directeur aan de muziekschool dier afdeeling. Inmiddels gingen zijn werkzaam he* den als dirigent zich meer en meer uit» breiden. Omstreeks 1899 richtte hij de bekende Zomcrut voeringen in de Groote Kerk te Naarden op, welke spoedig een vermaardheid verkregen, en die hij met cen enkele onderbreking tot in 1925 heeft geleid: verder was hij dirigent van de C.OA'. tc Anvster» dam. van de Kon. Zangver. Excelsior, te 's Gravcnhagc; gedurende enkele ja» ren ook van de C. O. V. tc Haarlem cn tal van kleinere koorvereenigingen. Een emsrige ongesteldheid nood-zaak te hem in 1920 zijn werkzaamheden be= 'angrijk in te krimpen: zoo deelde hij de le cira.g der Amstcrdamsche C. O. V. met Hubert Cuynerc. die der Zar.gver Excelsior te 's Gravenha^e met Ri» chard St-onok. Eén zijner grootste ideeën heeft hij nog verwezen'Ijkt gcz'e-- de oprichting der Nedcrlandsche Bflch»Vercer:'g!r.g waaraan hij al zijn krachten gaf. Helaas heeft hij maar het begin van zijn grooten arbeid mogen aanschouwen GEMEENTERAAD VAN SCHOTEN Gelden voor verbetering speelplaats Willem de ZwjjgerschooL Cursusonderwijs in de Fransche tazi. Het rapport inzake openbare werken. Be handeling alléén in besloten zitting. Om half één huis toe. Vrijdagavond kwam dc gemeenteraad bijeen ond'er voorzitterschap van den waarnemenden Burgemeester Mr. Heer» kens Thjjssen. Het eerst werd behandeld de aan» vnage van het bestuur der Willem de Z\v ij ge-school met het voorste! van dc leden Jansen cs. om gelden bcsohik» baar tc stellen ook voor 'verandering van het speelterrein en om de ncod-ige gelden te verleunen voor 50 stoelen voor het lokaal voor handwerken. De heer Jansen verd-cdigd'c vooral het laatste, nadat door hem plaatselijk de toestand was opgenomen. De heer Visée zeidc dat, nadat hij de zaak onderzocht had, hij tot de conclusie was gekomen, dat de speelplaats noodig diende te worden verbeterd, wat den Voorzitter deed opmer» ken, dat het bestuur der school de na» tuur met zich had. Het eerste gedeelte van het voorstel Jansen c.s. werd tiaar» na z.h.s. aangenomen, het tweede ge» deelt e met dc stemmen der soc. dcm. tegen. Cursusonderwijs in de Fransche taal. Het volgende agendapunt gold den cursus In de Fransche taal. B. cn W. hadden medegedeeld: Krachtens het bepaalde in artikel 4 der regeling voor he: cursusonderwijs in dc Fransche taal. moet in deze maand worden overgegaan tot de bc» uoemir.g van de leerkrachten voor het cursusjaar loopende van 1 April 1927 tot cn met 31 Maart 192S. Zouden wij. indien de kans van op» heffing per 1 Mei a-s. van onze ge» meeatc niet zeer groot was. u te dezer zake op dc gewone wijze een voorstel hebben gedaan, in dc gegeven omstan» digheden hebben wij gemeend dit met een ge beperking te moeten doen. Het schijnt or.s namelijk tegenover het gemeentebestuur van Haarlem bil» lijk toe. dat dit zich r.a de annexatie kan uitspreken over het al of ri.ct voort bestaan van den cursus. In verband hiermede achten wij cen verlenging der aanstellingen van het tegenwoordige personeel, tot 1 Juli a„s gewenscht. Mitsdien stellen wij u voor: 2. het aantal leerkrachten va«t te stollen op 4: b. de aansteking van de 4 in dienst zijnde leerkrachten, t.w. de hccren: Chr. Pels. M. Eijskcr cn M. Bakker en Mej. A. J. Rienks, tot 1 Juli 1927 tc verlengtn: c. als hoofd van liet cursusonderwijs aan te 'wijzen: den heer Chr. Pels voor» noemd. Het ligt in onze bedoeling een zoo» danig aar.tal rcscrve»lcerkrachten tc bc» noemen, dat het onderwijs zal worden gegeven aan gemiddeld 18 lecrlingccn per klasse. De lessor, zullen worden gegeven in één der lokalen van de O.L. school A (Overtonstraat). Na cen ge discussie werd het voor» stc! van B. en \V. z.h^. aangenomen. Rapport Openbare Werken. Het laatste agendapunt was: Bchan» deling van het rapport der raadscom» missie voor het onderzoek van moge» lijkc onregelmatigheden bij den bouw van 100 gcmccntewonmgen alsmede bij den aanleg van straten op een bouw» terrein van ce bouwverccnigvng St. Bavo op hc: dorp. De heer C o b c 1 c n s zou weoscbeo voor te stellen om de behandeling van deze zaak. daar bet ambtenaren geldt, niet in het openbaar tc behandelen. De heer H c i d s t r a zegt dat er cen meening van dc minderheid der com» missie is. Die meening zou spr. wen» schen tc bespreken. Nu het rapport in de pers is openbaar gemaakt dient dat ook in het openbaar te geschieden. Voor het overige kan spr. wel mede» gaan om de quaestrc der ambtenaren in ccn zitting met gesloten deuren tc behandelen. Dc heer Locrakker is m het al* gemeen cr niet voor om de zaken tc behandelen in een zitting met gesloten deuren. Maar naar aanleiding van dit rapport zullen mededeelingen omtrent ambtenaren moeten worden gedaan en daarom i« spr. wel bcrci-J in dit geval er mede te gaan dat de zaak in ccn zitting met gesloten deuren wordt be* handeld. Dc Voorzitter zegt: Als nog een derde lid dezen wcnsch uit da-n gaan de deuren dicht. De heer Visée: Is dat nu een ma» nier van werken om met een uitnoodi* ging aan derden te komen? [>e Voorzitter betwist dat hij cen uitnood.ging tot de leden van den raad richtte. De heer Visée: De ind-ruk is toch, dat indien drie leden het verzoek doen de zaak m ccn zitting met gesloten deuren zal worden bebaodcAd. Een feit is dat dc zaak dc helan-gstciirig heeft, laten wij dcn schijn, vermijden alsof de raad dc zaak niet objcctticf zou kunnen behandelen. Die dinjpm die niet bestemd zijn om in het open* baar te worden medegedeeld moeten wij riet in het openbaar zeggen. Laten wij de zaak gaan behandelen voor het olie front van het publiek, maar waar* dig en zóó. dat niemand er aanstoot aan kan nemen en niemand er sensatie uit kan maken. De heer Loerakker merkt op. dat begorr.cn zou kunnen worden met de besprekingen in Ccn -zitting met ge» sloten deuren tc houden. Later kan dan altijd de zaak nog in het openbaar behandeld worden. Dc Voorzitter merkt op dat vol» gons de gemeentewet de deuren kun* ncn gestoten worden „wanneer de voorzitter dat noodig keurt". Voorts worden de deuren gesloten in de ge» meenten beneden dc 20.000 zielen, waartoe Schoten behoort, „wanneer het door drie leden wordt gevorderd". Spr. meent dat het maar het bestei is dat dc raad uitmaakt of al dan niet tot ee« zitting met gesloten deuren zal worden overgegaan. Dc heer Loerakker zegt, dat, in» dien dc hoor Visée namens zijn partij kan verzekeren dat de zaak objec» ticf zal worden behandeld. hij het liefst zou zien dat de zaak tin het open* baar werd behandeld. Dc heer Visée zegt dat hij wel na* mens zyn par tijgenoot en sprak, maar dat hij den heer Locrakker niet waar* borgen kan geven zooals deze ver» langt, Zelf zal spr waarschijnlijk wei» nig aan dc besprekingen over de zaak deelnemen. Dc heer De Vos zegt dat hij er niet aan zal kunnen ontkomen eec ambtenaar te bespreken daar zijn ge* hcclc mccn.ng is gebaseerd op dc ban» delingen van dien ambtenaar. Dc hcor Loerakker oordeeh dat ak dc heer Dc Vos dat zegt. eenrieder beseft dat hij den directeur van Open* ba-c Werken op het oog heeft. In dit geval staat de heer De Vos met zijn meening tegenover d-lc van andoren. Indien men het optreden van den ambtenaar, cen man met gezag en autorite::, in het openbaar gaat be» spreken, dan kan dat ten schade van het gezag en dc autoriteit van dien ambtcnaaT zijn. Wel kan men W» open* bare zitting conclusies gaan nemen. De meerderheid der commissie meent dat dien ambtenaar niet ccnigc blaam treft. Voor het prestige van dien ambtenaar is het verkeerd indien in openbare zitting cUcs wordt uitgerafeld Laten wij die uitpluizerij in een zitting met gcsloton deuren gaan doen, merkt spr. op. De heer Van Schie zegt, dat na het gehoorde, hij den wench tot een zitting met gesloten deuren onder» steunt. Daar nu drie leden hebben gevor» derd dat tot cen zitting met ge<sk>» ten deuren zal worden overgegaan, worden dc deuren tegen half negen gesloten. Twee der eerst in den Taad aan we» zigc verslaggevers wachten buiten dc raadszaal de komende dingen af. Tc half cén verlaten de loden van den raad d-e zitting. Dc openbare zitting was niet meer heropend gewordn. HEEMSTEDE. NIEUW VREDENHOF „Ons Bla-d" meldt dat door dc kerk» voogdij der Ned. Herv. Kerk met in* gong van 1 Mei is benoemd tot koster van Nieuw Vredenhof, de heer C. Broertjes. VOETBAL. R. C. H.—HAARLEM. Voor dezen wedstrijd, die a.s. Zon» dag op het R.C.H. terrein zal worden gespeeld zullen de partijen vermoede» li.ik met dc volgende elftallen uit* komen: R. C. H.: Radsma. Kuyt, Krom. Gcutskens. Nicuwenhuis, Nachtc» peller. Koning, v. Dam, Hanse. Ruys. Brugmans. Haarlem: Smits. Van Daalcn. Huysmans. Brakcl, M. Houtkoopcr,. ij Torringa, Bicshaar, Dik, Moolcnaars. D. Houtkoopcr Stern. Dc mogelijkheid bestaat dat Krom nic: meespelen zal in verhand met de oefenwedstrijden van het Neder* landsch elfthal in Den Haag. tegen Ajax, hetgeen voor R. C. H. een ge* duchte handicap zou zijn. In dat geval zal Nachtcgcllcr linksback Frevost linkshalf spelen. Het belooft zeer druk te worden aan den Middenweg. STO RM VO GELS-A.S.C. Voor de bekerronde oDtvangt Storm vogels A.S.C. Do Stormvogels ver» schijnen als volgt: Thijssen, Haak, Koster, Struys, Snocks, v. d. Velde, Oldenburg, ölinkhof, Houtkamp, v. Pel, dc Jonge, PROTEST AFGEWEZEN. Naar wc vernemen is het protest van Stormvogels tegen H. V. V. afgc» wezen. Een troost voor dc Stormvo* gels is her, dat het éénc punt hen toch niet had kunnen helpen. CLUBAVOND VAN DE ZEE* MEEUWEN. Bovengenoemde verecniniging houdt Maandag 7 Maart haar maandelijk* schen clubavond in hef café van der heer L. B. Diemer, Kerkplein 5 te Zandvoort. In verhand met het behaalde kam» piocnschap van het 1c cn 2c elftal heeft hel bestuur gemeend, op dien avond dc leden ccn verrassing tc moe» ten bereiden. BINNENLAND. ONDERZEEBOOT IN EEN DRAAIKOLK. Angstige oogenblikken. Men mddt uit Vlissingen aan het Dgbld van Rotterdam: Vrijdagmiddag omstreeks 1 uur is een onderzeeër van dc Ncdcrlandsche marine, een 0»boot, tusschen Wcs-tka» pellc en Zoutciandc op 30 meter di®P* te in een draaikolk geraakt. De onderzeeër was op weg van Hel* der naar Vlissingen. Toen dc boot in de draaikolk kwam, giug zc rondtol» len en nagenoeg ccn uur heeft het geduurd vóór dc duikboot steeg. Dc stuurinrichting was defect geraakt, het bleek onmogelijk uit dc draaikolk tc komen. Langzamerhand steeg dc onderzeeër cn toen hij op ongeveer 7 meter diepte was geraakt, zag men van een Engclsche vrachtboot de pc* riscoop vrcemj heen cn weer gaan. Het Engclsche schip riep draadloos assistentie in. Zeer spoedig waren drie slecpbooten ter plaatse waaron* der een Duitschc en kort daarop ar* riveerden drie oorlogsschepen, die te Vlissingen zijn gcstationnccrd. Alsof de duikboot daarop gewacht had, kwam ze toen vrij en op eigen kracht kon het schip verder naar Vlissingen opvaren. Aan boord van de 0»boot was het een ernstige ruïne. Alles wat niet goed vastzat, was door elkaar gegooid cn vernield. Dc bemanning heeft bange oogenblikken doorgemaakt, maar persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen. PROVINCIALE WET. Wijzigingen. Ingediend is cen wetsontwerp tot wij» ziging en aanvul! ng van dc Provinciale wet. Allereerst wordt voorgesteld ce^ wij ziging van art. 37 der Provinciale wet waardoor ook dc vrouw benoembaar wordt tot griffier der Staten. Dc be noembaarheid van dc vrouw tot dit ambt brengt echter mede. dat onder de iocompatibiliteitcn, vervat in artikel 3S wordt opgenomen huwelijk. In de tweede plaats wordt cen wij» zigmg voorgesteld van artdccl 64, in dien zin. dat cen gelijkmatige ver» decling van de gewone zittingen der Staten over het kalenderjaar mogelijk wordt. Naar in dc Memorie van Toe* lichting wordt betoogd, zal deze wij. zigUïg ten goede komen a.in dc bchan» deling van de -provinciale begrootingen door dc Staten. In verband met de voofjfestcldc wij» ziging zal bezwaarlijk meer van ccc „zomerzitting" kunnen worden ges-pro* ken. Daarom zal deze term uit de wet verdwijnen. Voorts worot de termijn no het vér» leencn van dc koninklijke goedkeuring waarbinnen volgens het laatste Ld van. artikel 102 der P -wet dc afkondiging van dc provinciale verordeningen moet plaats hebben, van veertien da» gen verlengd tot dertig dagen. Het wordt voorts billijk geacht, dot niet alleen de kosten vin onderhoud' van dc tot woning van dc com misse» rissen der Koningin bestemde ge» bouwen maar ook dc kosten van richting en onderhoud van de vertrek ken in dc woningen der commi-sMitis* sen der Koningin welke ccn tnin of meer ambtelijk karakter dragen, voor rekening van het rijk komen. Voorts wordt voorgesteld, om aan het provinciaal bestuur dc vcrcischfe ruimte van beweging tc schenken, om voor bepaalde takken van diesvst ccn afzonderlijk geldelijk beheer m tc voe ren. Ten slotte biedt het ontwerp dc tno» gelijkheid dat dc Provinciale Staten bepaalde in dc wet omschreven bc» voegdheden overlaten aan Ged. Staten. Naar dc toelichting opmerkt, wordt deze wijziging noodzakelijk geacht met het oog op het feit. dat dc Provinciale Staten veel minder bijeenkomen dan <}e gemeenteraden, zoodat het uitlok* ken van besluiten van Ged. Staten in zake gemeentelijke aangelegenheden, vaak tot err.vtigc vertraging aanlcidïng geeft. M. P. ARTZIBASJF.F t De Russische schrijver Michail Pctro» witsj Artzibasjcf is 49 jaar oud tc Warschau overleden. Hij was dc auteur van aangrijpende schilderingen uit den revolutietijd van 1905, on ccnigc ro» mans (Sanin cn andere), het drama Jaloezie, vertellingen enz. In de Telegraaf leze wij oog dat de overledene invloed had op dc Duit» sohe Litteratuur door zijn roman „Sa* min". Hij was ce^ representatieve fi» guur voor de generatie van Russische intellectucelcn die hun vroegere geloof in de revolutie verloren cn or niets voor in dc plaats ontvingen. Een zijner bekendste w erken is „Revolutir rs.-gc» schichten". Een vorig seizoen voerde ..Het Schouwtoonccl" een toonce!.stuk van Arzibaschcw ...Natuurlijke vijanden" op. DE MONUMENTEN DF" HOOFn«'r Naar aameiding van bezwaren van Ged. Staten tegen dc redactie van en kelen in dc Verordening tot behoud van monumenten tc Amsterdam stellen B. cn Wthans den Raad voor, zegt do Tel., ccn nieuwe verordening samen tc 6tclicn,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 6