nr
PARUSCHE
NIET TEVREDEN OF
ONTEVREDEN.
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 14 APRIL 1927
EEN AVONDTOILET VAN GROEN CRêPE.
Hierboven is aFgebeeld een keurige
avondjapon van groen crêpe. De
wijdte rit in twee ronde stukken aan
«de voorzijde van den rok, terwijl de
rest van het onderste gedeelte vrije
wel glad is. In. ihet lijfje is echter
ook een tamelijke wijdte en deze wordt
zóó verdeeld- dat men ccj LchtcUjk
©verMousend effect krijgt.
'Het keurige eigenaardig gevormde
vest kan men borduren met zilver*
draad en diamante, evenals den hals
ch de armsgaten a
Men kan voor dit toiletje crê>pe*de*
Chi-nc gebruiken of een soepele ve*
lours chiffon. In beide gevallen be*
reikt men een charmant effect, daar
deze stoffen /waar genoeg zijn om
het wijde gedeelte aan-den voorkant
soepel te doen afhangen.
Knippatronen zijn verkrijgbaar in de
maten 42, 44, 46. 4S onder opgave
van no. 1313. Kosten 70 cents.
WIJZE WOORDEN.
NEEM UW HOED!
..'t Is een goeie kerel, maar hij weet
riet wanneer hij gaan moet". Onge*
twijfeld hebt gij dat soort opmerking
ial eens gehoord, wanneer er over
andere mensehen gesproken wordt.
(Het is een veelvuldig voorkomende
fout, dit nictswcten wanneer het 't
juiste ©ogenblik is om je hoed te
aiemcn.
Maar niet alleen :n het huis -van den
vriend blijft dc tactiooze verwijlen,
■doch ook in het kantoor van den
zakenman. In het. kantoor van iemand'
in Noord«Engeland hangt een bordje
waarop staat: ,.Men gelieve een vrien*
dclijke ontvangst niet te besohouwen
als een invitatie om den heelen dag
tc blijven. Iicn tikje ruw. misschien»
■maar ongetwijfeld noodzakelijk.
Slechts weinige bezoekers blijven
lang in het bijzijn van een kortaf en
ruw man. Men kent zijn manieren, of
zijn gebrek aan dezelve en is blij. als
unen heen kan gaan. Het is dc man,
die iemand een hartelijke ontvangst
bereidt, die zijn bezoekers beleefd bes-
handelt en die niet houdt van het
leugenachtige bordje ,.n,et thuis", die
tc lijden heeft van zijn welwillend*
heid en beleefdheid.
Zijn tijd wordt door een ander ver*
beuzeld en zij, die oonoodig op den
tijd van een zakenman beslag leggen»
komen met hun handen aan zijn
portcmonnaie.
Een welbekend journalist vertelde
mij eens hoe hij het klaar speelde een
beroemd man te interviewen, terwijl
zijn collega's allen faalden. Hij zond
een briefje naar boven, waarin hij
plechtig beloofde, den man niet langer
op te houden dan écn minuut, liet on*
derhou'd werd toegestaan, dc journalist
legde zijn horloge op tafel cn toen de
minuut verstreken was, stond hij ook
op cn wenschtc hem goeden morgen.
Het gevolg daarvan was. dat hij de
belofte kreeg tot een langduriger one
derhoud op een meer geschikten. tijd.
In het da-elijksch leven kennen wij
allen den gast, die niet naar huis wil;
die ons den zoeten balsem van den
slaap onthoudt, terwijl onze natuur
smeekt om rust. Zulke igastcn zijn zelf*
zuchtig en denken niet aan een an*
der. Dan heeft men den gastheer d:e
zijn gast niet dc gelegenheid wil ge*
ven heen te gaan, die wijn aanbiedt,
waar een tactvolle wenk om tc gaan
rusten, veel meer welkom zou zijn.
Dat is een onbekwaam gastheer; zijn
gastvrijheid is goed bedoeld, doch
komt niet te rechter tijd.
Het oogenblik kennen om heen te
gaan, of het oogenblik om een ander
:n dc gelegenheid tc stellen heen te
gaan. is een der eigenschappen van
den waren gentleman. En die eigen*
schap is -in het bezit van hen. die
..altijd het juiste woord zeggen en af
tijd bet juiste ding doen".
PAASCHBEST.
Deze drie brave kinderen kunner.,
dank zij Moeder's nijvere vingeren,
of wel die van de huisnaaister, en
dank zij een royale bui van vader, met
Paschen zoo'n glunder gezicht zetten.
Want zo zijn „Paaschbest" in hun
nieuwe voorjaarsmantels.
Sapperloot, als je zeven, acht, negen,
tien jaar bent, en je hebt zoo'n fijne
mantel aan, met zoo'n pracht van een
jurk. dan kijk je niet eens meer naar
een Paasohei om! Dan voel je je vol*
wassen, dan vraag je met een ernstig
gezicht aan je moeder: Mam. met wie
zal ik trouwen? En als je dan net zoo'n
grapjas van een vader hebt als ik er
één had, dan zegt die in zoo'n. geval
altijd: Met je vader!
Ter zake dan. Dc oudste van het
span. die met zooveel belangstelling
naar het „vogel ij n op groenen tak''
kijkt een jongedochter van eer» tien*
tal lentes, draagt met zichtbaar welge*
vallen een deux*picos*jurk van een
Schotschc ruiten stof (twee kleuren
blauw) met een leeren ceintuurtje en
een effen kraagje, met een groofen
stropdas van breed fluweel lint. Dc
mantel :s van. effen stof, gegarneerd
met een ruit. Van dien ruit hebben we
totaal 1.25 M. van 1.40 M. breed,
nood.g cn van. die effen stof 1.15 M.
van 1.40 M. Niet minder trotsch is de
middelste jongedame, die ook om*
streeks een jaar of tien. as. Ilaar
mantel is van boven van roode ®fcoJ
met zwarte ruiten, terwijl het onder*
stuk, als ook de manchetjes en de
kraag van effen roode stof zijn. Van
de effen stof is 0.45 M. van 1.40 M.
breedte voldoende, van de ruit is
0.60 M. van 1.40 M. itoodig. Geheel
links, met ihaar hoed in dc handi,
loopt 'die kleinste der drie, die bij zich
zelf denkt: Wat kan mij dat „Pietje"
daar op dat magere boompje schelen,
kijk liever eens naar mijn mantel! Dat
doen we dan ook cn we zien deze
zcvcn*jarige kleuter een keurig, een*
voudig manteltje dragen, alleen maar
gegarneerd met een paar stiksels en
een leuk, frisch toefje kunstige lente*
bloemen op het kraagje, op zij. Voor
dc heele mantel is een meter stof van
1,40 M. breed noodig.
MADELEINE.
EEN JUMPERCOSTUME.
Nu dc Lente aanstaande is. voelt men
dat men een nieuw flanellen costume
noodig heeft cn daarvoor is het hier--
boven afgebeelde in het zeer modicuse
patroon met heel klcin« ruitjes, het
aangewezene.
Men kicze een dunne wollen stof voor
den jumper, in den grondtoon van het
geruite van manteltje en rok cn men
garneere het op dc leuke wijze, welke
op dc tcekening staat aangegeven. Dit
pakje is uitstekend geschikt voor de
Paaschvacantic.
Knippatronen zijn verkrijgbaar in de
maten 42 44 46 48 onder opgave van
no. 1314. Kosten 55 cent's.
WAT MOEDER DE
VROUW ZEGT.
„Ik heb voor de Prov. Staten natuur*
iijk op een vrouw gestemd. De s
zeker vóór een verlaging van dc pro*
vincialc clcctricitcitsprijzen, want zij
voelt het in haar eigen hu.shoud»
beurs".
WAT KOST
SCHOONHEID:
door BELLA MONTROSE.
NIEUWE SHINGLES.
De wijze van coiffeeren verandert
steeds, doch de laatste seizoenen is die
verandering slechts zeer gering geweest
Nu echter schijnen de kappers meer
ingaande veranderingen op het oog te
hebben.
Het' is een feit, dat dc grootste
vloed op den vorm van dè shingle en
de hoeveelheid haar, die een
,-geshinglcdc" vrouw moet 'dragen uit*
gaat van de modiste. Dc vrouw heeft
zeer weinig cn glad zittend haar moe*
ten dragen omdat zij anders met haar
hoofd -niet- paste in de kleine, ©ver het
hoofd get'rokkcp hoedjes, die zoo alge*
meen geweest zijn. Doch de modisten
trachten thans grooterc hoeden te lan*
cceren, en als zij daarin slagen, zullen
wij zeer zeker meer haar zien dragen.
Een aardige, nieuw manier om het
haar te dragen is deze, dat het haar van
de kruin af recht naar beneden hangt,
terwijl dc punten gekruld zijn op de
echte Nell Gwvnnc wijze.
Dc ooren zijn thans geheel bedekt en
een scheiding komt slechts voor in die
gevallen, waarin het haar zich vanzelf
scheidt. Verder draagt men langere cn
lossere golven en ook deze vereischcn
veel langere strengen haar. De perma*
nente golf heeft zijn tijd gehad. Deze
geef? aan het hoofd een te harde lijn
en geeft geen gelegenheid tot variatie.
Wcike wijze van coiffeeren men thans
ook volgt, er moet altijd variatie in tc
brengen zijn. anders deugt ze niet.
RECEPT.
Watergruwel! Dat is hcusch geen
gruwel, hoor! Er is voor noodig op
2 kan water, 1 1/4 ons parelgort. 3
maatjes bessensap, 11/2 suiker, wat
zout, sap en schil van 1 citroen, 1 1/2
ons krenten en rozijnen door elkaar.
Dc parelgort moet gewasschen worden
cn ceu etmaal wecken, in het kouide
•wafer met «out. In dit water wordt
ze met -do citroenschil aan dc kook
gebracht, waarna zc ongeveer 1 1/2 uur
moet koken op een niet te hoog vuur.
Dan gaan -dc suiker, het bessensap en
dc krenten. alsmede het citroensap
erbij, waarna we ailes nog ecn. half*
urrtje laten koken. Vóór het opdoen,
visschen wc de citroenschil eruit. Een
heerlijk nagerecht.
EEN GESCHILDERDE
LAMP.
Hierboven is afgebeeld een aardige,
geschilderde lamp. waarvan men, nu
zoo langzamerhand dc tijd van 's avonds
buiten zitten weer gi^at naderen, veel
genoegen kan hebben.
Om deze lamp te maken, koopt men
allereerst een eenvoudige» goedkoope,
porseleinen vaas in den vorm. als bo*
ven afgebeeld cn schildert die met
meerdere laagjes lakverf in de kleur,
welke men zelf prefereert. Wanneer dc
verf droog is, teekent men het aangc*
geven patroon crop over, terwijl men
er voor zorgt, dat het er op komt tc
staan, zooals op de schets te zien is-
Dc bloem schildert men in helle kleur,
evenals dc ronde besjes. De bladeren
en steeltjes worden natuurlijk groen
geverfd. Het middelpunt van de bloem
moet geel worden. Voor liet sehilderen
van de bloem en dc bladeren gebruikc
men olieverf, Waaraan ecn beetje witte
lak is toegevoegd. De achtergrond ach*
ter het pat'roon cn binnen den cirkel
kan men met een contrasteerendc
kleur beschilderen maar men kan ook
alleen dc lijn van den cirkel in zwart
schilderen en den achtergrond onbc*
schil der d laten.
Door iedcren mecanicien kan men de
lamp voor elcctrisch licht in orde laten
maken voor een betrekkelijke kleinig*
heid. Ecn klein houten voetje, dat men
in iedcren winkel, waar Oostcrsche ar*
tikclcn worden verkocht, bekomen kan,
vormt een uitstekend voetstuk voor de
lamp. Als kap kan men uitkiezen, wat
men zelf gebruiken wil; bijna elk mo*
del en iedere tint past erbij.
MOEDERS EN HAAR
KINDEREN.
JURKEN GARNEEREN.
Een moeder zegt:
„Zoodra mijn doebterjes ertoe in
staat zijn, laat ik haar als dc mode het
meebrengt, baar eigen jurken .met wol
gamccren. Ecn eenvoudige steek cn
gewone tamelijke dikke wol, die ge*
makkelijk uirgebaald kat» worden,- als
er ceris een verkeerd steekje iussch.cn
sluipt, dat is dc wijze, waarop zij
hun c'.gen jurken garneeren. Natuur*
lijk geeft ik eerst aan welke figuur zij
moeten aanbrengen. Maar zij hebben
er erg veel plezier im,want het is
altijd een prettige gedachte voor ecn
kind. een jurk aan te hébben-, die zij
-zelf heeft geborduurd.
STREPEN.
Het schijnt dat gestreept goed weer
in de mode zal komen, maar niet dc
verticale strepen, doch nu eens de
horizontale. Geen mode voor zeer
grootc of gezette vrouwen dus. En
zelfs voor de slankere is het een mo*
dc, die wel met eenige terughouding
zal worden aanvaard. Want waar blijft
de beroemde „slanke lijn" bij een
klein vrouwtje, als zij „horizontaal
gestreept" rondloopt; en wie ziet dc
slanke den in zoo'n gesrtcepte voet*
baljurk al niet een uur ver aanko*
men, bij wijize van spreken? Om nog
maar tc zwijgen van het bekende dik*
kc kereltje dat iedereen kent als een
reclame van autobanden.
Intusschen is er wel moeite gedaan
om het al te brutale van de horizon*
talc streep wat te temperen: een
fijn verticaal streepje is ook op
liet goed aangebracht. Het is bijna
onzichtbaar maar het doet goede dien*
sten als tegenhanger van dc hoofdlij*
nen.
Behalve voor sport cn dc reis zijn
alle patroontjes in dc stoffen klein
en veelal futuristisch. Zeer populair
zijn op het oogenblik ook jumpers van
gestreept, gebloemd of geruit goed,
gedragen boven een rokje van effen
stof.
LENTFMODELLEN
Er is niets bijzonder nieuws aan de
Lente modellen, die den laatstcn tijd
verschenen zijn. Het mcercndeel is
zeer zeker meer vrouwelijk, dan zij
voor gcruüncn tijd geweest zijn. De
taillclijn is in bijna alle nieuwe japon»
ncn geaccentueerd en in de meeste voor*
jaarsmantels ook; de mouwen zijn in
den regel lang dc mouwlooze japon
voor overdag is thans geheel uit de gra»
fie cn avondtoiletten zijn bijna alle
van draperieën voorzien. Dit zijn cenigo
punten, waaraan men de nieuwe model»
Jen kan herkennen, maar iets onver»
wachts, iets, dat wij niet gedacht had»
den ïc zullen zien, hebben zij niet.
Men kan ook niet verwachten, dat
wij plotseling zullen terugkecrcn tot de
lange, slccpende rokken en ingeregen
tailles; alic definitieve veranderingen
komen blijkbaar langzamerhand zóó
stelselmatig, dat wij er nauwelijks aan»
dacht aan schenken tot wij zc hebben
geaccepteerd. Japonnen voor het dragen
op straat zijn nog steeds erg eenvoudig
en bchooren in den regel nog t'ot het
,,tailor*niade" genre. Neem b.v. het
eenc aantrekkelijke japonnetje. Niets
kon eenvoudiger zijn, doch het is onge»
twijfeld ecn Lentetnodcl van dit jaar.
Vooreerst is het gesnedeu met een
apart lijfje en rok aan de voorzijde,
zoodat? het nieuwe taillelijn»effect aan
den dag treedt; dan moeten wij den
hoogen kraag niet vergeten cn dc wijdte
van den rok. die door middel van stolp»
plooien verkregen wordt. De achterzijde
wordt gemaakt van fijn rose rips in do
nieuwe tini' en garnecring is geheel ach»
terwege gelaten.
Knippatronen zijn verkrijgbaar in dc
maten 42 44 46 48 onder opgave van
no. 1316. Kosten 55 cents.
In dc andere afbeelding vinden wij ecn
aardige rok van blauw» en lichtbruin
geruit tweed, gedragen bij ecn jumper
van lichtbruin crèpe*de*Chine. In de
taille wordt hierbij ecn blauwe ceintuur
gedragen en.lapgs dc voorzijde loopt een
rijtje blauwe knoopen, die tevens tot
sluiting dienen.
Knippatronen zijn verkrijgbaar in do
maten 42 44 46'.48 onder opgave van
no. 1315. Kosten 55 cents.
KOUSENBANDEN.
Ronde kousenbanden worden ween
veel gebruikt bij de jarretelles, nu
de zijden kousen zoo algemeen zijn:
zij dienen om het draaien van deze
dunne stof om dc becnen te beletten.
Maar nu zijn cr voor de Charleston»
danseressen nieuwe uitgevonden, ge»
maakt van gekleurdo zijde, cn waar
zilveren belletjes afhangen die tinke»
len onder het dansen. Wat bespotte»
lijk zullen velen zeggen, maar wat
zoudt u er van vinden als zij uitge»
vonden waren om dc bezitters van
eksteroogen te waarschuwen: „Pas
op, daar kom ik aan!"'
WAT MOEDER DE VROUW
ZEGT.
„Mannen denken welecns dat wij huis*
vrouwen toch maar een gemakkelijk le*
ventje hebben als zij aan het werk zijn.
Maar ik zou hun die duizenderlei klei»
nighéden van een huishouding wcleens
willen zien doen!"
Het verschil tusschen deze twee. Ontevreden en
onaangenaam. Niet tevreden en energiek.
Zoo oppervlakkig beschouwd is cr
geen verschil tusschen bovenstaande
twee begrippen. Niet tevreden cn on*
tevreden, het duidt beiden het tegen»
overgestclde aan van tevredenheid, cn
toch is er in het dagclijkschc begrip
ecn zeer groot verschil tusschen.
Let cr maar eens goed op: iemand
die bepaald ontevreden is, is meestal
zuur, onaaangenaam en lastig van ka*
rak ter, terwijl een niet*tevrcdene al
lergezelligst in den omgang kun zijn,
een opgewekt, vriendelijk mensch, zeg*
gen wij ooit: die of die ziet cr niet
tevreden uit? Neen. dan heet het,
wanneer het iemand betreft, die een
onaangename uitdrukking in het ge*
zicht heeft, die of die ziet er ontcvrc*
den uit, waarmee dus al het verschil
tusschen beide aangeduid is.
Een ontevreden iemand lveclt soms
geen enkele reden voor die ontcvrc*
denheid. Menschen, wic het goed gaat
ui dc wereld, kunnen verbazend on*
tevreden zijn over alles. Naar hun
meening heeft iedereen het altijd spc»
ciaal op hen gemunt, zij zitten nu juist
altijd in het hoekje waar de slagen
vallen en een ander heeft het altijd
beter dan zij. Vandaar de ontevreden
uitdrukking up hun gezicht. Het is
hun tot een tweede natuur geworden
om lichtelijk smalend over alles te
praten, cn wanneer een ander zich dan
verbaast over hun ontevredenheid
waarvoor toch eigenlijk geen geldige
reden bestaat, dan voelen zij zich nog
miskend ook. Dc grondreden voor al
deze ontevredenheid is tenslotte ja*
louzie. Zij kijken altijd naar een ander,
meten, wat die wel heeft en zij zelf
niet. met een grooten maat en zien
volkomen over het hoofd, hoe geluk*
kig zij zouden kunnen zijn. wanneer
zij wat vroolijker waren en meer van
hun eigen geluk genoten.
Daarentegen is ieanand die Dief tc»
vreden is, lang niet zoo passief als dc
ontevredene. Zij vindt het wel jam*
imer dat zij heel wat missen moet dat
een ander wel heeft, maar dan stelt
zij zich wel met wat minder tevreden
voorloopig, er naar.strevende het even
ver te brengen als dc gelukkige bc»
nijdc.
Eigenaardig is het ook, dat zij. die
niet tevreden is, daar meestal meer
reden voor heeft dan dc andere voor
haar ontevredenheid. En dat is ten
slotte een kwestie van zelfkennis: de
ontevredene kijkt altijd naar wat an*
deren wel hebben, zij weet dat er bij
haar iets aan ontbreekt, maar zij
zoekt dat nooit in zichzelf, terwijl zij
die niet tevreden is. weet, dat zij zelf
cr veel toe kan bijdragen om tc zor*
gen dat zij wel tevreden wordt. cn
daarvoor dan ook haar uiterste krach*
ten inspant.
Iemand heeft eens gezegd: Wees
niet tevreden; tevredenheid brengt
verslapping. En daar is veel van waar,
al klinkt het dan ook niet prettig om
op die wijze dc tevredenheid tot dc
ondeugden te zien verbannen. Vooral
voor hen die in het volle leven zich
moeten inspannen kan de tevreden*
heid leiden tot een vermindering van
de energie; terwijl tevreden oude men*
sehen niets over zich hebben van ver*
slapping, «naar veeleer van een wijs*
heid die ontleend is aan diezelfde le*
yenskracht uit hun jongere jaren
Menschen die niet tevreden zijn met
hun eigen kunnen, zijn ook altijd eer*
zuchtig, wat tot zekere grens eveneens
ecn noodzakelijke eigenschap is om in
wereld vooruit te komen. Maar de on*
tevredene kijkt slechts naar het ware
of vermeende geluk van anderen en
heeft niets van die noodzakelijke eer*
zuoht om cr te komen.
Er is heel wat geschreven cn ge*
sproken over het: „Dat, wat je niet
hebt" in ons menschen. Nauwelijks
zijn wij in het bozit gekomen van het
een of ander, of een volgend lokt ons
aan eij het geluk van het bezit raakt
op den ach.tergrond. Altijd streven wij
naar het andere, naar het onbekende
cn dat houdt onze energie wakker.
Maar het gevaar schuilt daarin, dat
wij teveel haken naar steeds weer an*
derc dingen cn daardoor volkomen
over het hoofd zien wat wij bezitten.
Gelukkig zijn met hun lot cn tooh
steeds zwoegen naar ecn volgend doel,
dat doen zij die niet tevreden zijn, om*
dat zij van zich zelf beseffen da' zij nog
meer kunnen bereiken door eigen
cneigie. Maar niet door alleen met
jaloersche blikken naar anderen tc
kijken.
MENU.
Zwitscrschc eieren
Kalfsbiefstuk,
Zuring,
Aardappelen,
Compote.
Voor het cicrgcrecht is noodig:
4 eieren,
4 d.L. room,
1 ons geraspte kaas,
een .eetlepel boter,
ecn- eetlepel gehakte peterselie^
paneermeel,
wat zout.
Dc eieren worden een voor een voor
zichtig in een vuurvasten schotel, die
met boter ingesmeerd is, -gebroken. Dc
room wordt met wat zout gedurende
enkele minuten geklopt en over dc
eieren gegoten, dit met gehakte pc»
tcrselie. geraspte kaas, paneermeel cn
enkele klontjes boter bestrooid. Het
schoteltje moet dan in ccn niet tc
warmen oven staan om dc eieren vast
eh goed warm te maken.
De kalfsbiefstuk moet geheel gaar
zijn: zij wordt gewasschen. gezouten
en in boter mooi bruin gebakken ge*
durende ruim vijf en twintig minu*
ten. Dc jus wordt met wat melk cn
een klontje boter afgemaakt.
Dr zuring wordt gestroopt, gewas*
schcn cn met weinig water opgezet.
Na ccn kwartier gekookt te hebben
wordt zij g-estoofd met boter en sui*
kcr of stroop. Is cr nog te veel vocht
op achtergebleven, dan wordt dit ge»
bonden met wat aangemengde sago.
Wil men krenten in de zuring hebben,
dan worden deze, na goed gewasschen
en uitgezocht tc zijn, gelijk met de zu*
ring opgezet.
Voor de compote zijn dc benoo*
digdheden:
1 bos rhabarber,
ongeveer 1 ons suiker4
4 sinaasappelen,
sago.
De rhabarber wordt van de blade*
ren cn dc leeüjkc plekken ontdaan (als
zc zoo jong is, wordt zc niet geheel
geschild, ogjdat het onnoodig is), in
gelijke stukjes gesneden en yoorzich*
tig in een open pan met weinig water
cn dc suiker gaar gekookt. Ieder stuk»
jc dat gaar is. wordt er telkens uitge*
schept, zoodat cr geen moes van kan
koken.
Dc sinaasappelen worden geschild,
zorgvuldig het wit er af gehaald, :n
schijven gesneden en de uitten er uit
genomen. Nu worden de vruchten
laag om laag in een compótc*schaal
gelegd, en het rhabarbernat er koud
overheen gegoten. Dit is of met dc
sago gebonden ©f het is ingekookt tot
een stroop.
E. E. J.-&