HAARLEM'S DAGBLAD LETTEREN EN KUNST. HET TOONEEL FLITSEN FEUILLETON DE 39BR1HSKY-JUWEELEN Fietsen ZATERDAG 16 APRIL 1927VIJFDE BLAD Willem Hunsche. VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 873 LENTE IN DEN KELDER Herinnert zich. dit hij den kelder in den herfst opgeruimd zou hebben wat? vliegt de tijd schat tien inhoud van het kolenhok, zich af* vragende of hij het hiermee zal kunnen uit zingen bekijkt zijn oude schof* fel de beste schol fel die hij óóit gehad heeft zou ie dit jaar nog mee kunnen? zoekt naar z'n hark en meent zdch te herinne* ren dat Jan Kommer die maanden geleden ge* leend heeft? en nooit te* rug bezorgd ziet een kerstboom in den hoek staan en be peinst opnieuw hoe de tijd vliegt vindt een schop wel alledie is van Jan Kommer en gisteren heeft hij nog ruzie met Jan gemaakt over de vraag, of hij die nog had staart naar de centrale verwarming en vraagt zich af wanneer hij die zal kunnen laten uit gaan gaat vol goede voorne* mens om den kelder nu binnenkort eens goed op te ruimen, weer naar boven. (Nadruk verboden.) Willem Hunsche bomt ook te Haar» lem jubilee-ren. Bc.sahc.iden acteur, die !hij is, verdient hij zeer zeker met zijn zilveren jubileum in de bloemetjes te •worden gezet. Hmnsche moge niet een acteur van het allereerste plan zijn, hij neemt toch èn door zijn talent én door de consiëntieuse wijze, waarop bij altijd zijn taak heeft opgevat een zceT eervol'e piaats op ons nationaal tooneel in. Vooral rua den dood van C0r Sohultoe! Want toen was het aan Willem H'unsdhe, wiens aanleg het meest in de richting van Se'hultze ging, de rollen van dezen nog altijd be* treurden. ras»actcur op te nemen. En hij heeft zulks met ecre gedaan, al heeft hijgde plaats van zijn voorgan» ger, .wiens talent in het komische genre grooter vooral fijner was, nooit geheel en al kunnen innemen. Willem Hunsche was nog in het bc* gin van zijn t'ooneclloopbaan, toen ik hem voor het eerst leerde kennen. Het was nu 22 jaar geleden in mijn Gedcballotecrd, dat hij bij de Koninklijke Vereeniging „Het Neder» landsch Tooneel" een klein rolletje te vervullen had. Bos, de lndo*klerk, zou in het ensemble vin 25 spelers waar* schijn-lijk nauwelijks opgevallen zijn, wanneer niet Hunsche hem had ge» speelü. Hunsche was nooit in lndic ge» wee-st en had nog nooit van nabij een Indo ontmoet Ernstig acteur als hij ■was. ging hij zijn licht voor dat rol* letje opsteken bij Otto Knaap, destijds in ons land een zeer bekend criticus, die zelf Indo met Indische toe* standen 'beter op de hoogte was dan één ander. Otto Knaap gaf hem alle noodige aanwijzingen en bij de pre*» mièrcTwcrd dit. 'kleine rolletje zóó per* fect door Hunsche gespeeld, dat hij een ieder die lndic van nabij ken.dé, trof door de juiste typeering van den Indo=klerk. Hunsche bewees toen weer eens, hoe men ook in een kleine rol kan uitmunten en het was Henri Bo* rel die in zeer warme bewoordingen in De Telegraaf over de prachtige typec* ring van dezen Indo door W'illem Hunsche schreef. Men. kan dan ook wel zeggen, dat Bos in Gedeballoteerd het eerste succes van Hunsche is ge* weest. Dat dit in een zoo kleine rol was, strekte hem zooals Borel toen terecht schreef des te meer tot eer. Maar Hunsche kan bij zijn zilveren jubileum op grooter en belangrijker successen terugzien. Zijn Indosklerk in mijn Indisch blijspel is na zoo veel ja* Ten behalve bij hem zelf en bij mij waarschijnlijk alleen nog maar bij enkelo zijner medespelers uit dien tijd in herinne* ring gebleven, doch de doodgraver in Hamlet, Doolittle in Pygmalion, dc soldaat in St Jomne, Gobbo in „De Koopman van Venetië", Christopher* son in Anna Christie, de Houfcpoot m De kleine Apostel, de oude generaal in Dc Pelikaan, oom Muaki in De Kribbcbijter, zijn Thomasvaer herinne* ren zich allen, die het tooneel in de laatste jaren nebben gevolgd. Deze zoozeer verschillende rollen geven een inricht in Hunsche's talent. Hij heeft 'het goed*rondc van een, Cor Schuit ze, hij is evenals zijn voor* ganger door en door Hollandsch, hij toont in zijn spel dezelfde pret* tige gemoedelijke bonhomie men Geautoriseerde vertaling naar het Engelsch van BARONES ORCZY. 46) „Goed. Terwijl dc gevangene wordt opgezocht, en zijn papieren worden na* gezien u begrijpt wel dat er allerlei formaliteiten noodig ziin gaan u en ik naar dc bank. U geeft mij de juwce* len; ik geef uw Zwecdschen bankdirec* teur de twee passen, dc identitcitspapie* ren en het hevel tot vrijlating van den gevangene. Als hij dan tevreden is; en ik ben tevreden, nemen wc als vrien* den afscheid van elkaar. Ik ga naar huis. u gaat uw man halen en vertrekt met den middagsneltrein waarheen u maar wilt. Is dat goed?" ..Ja, ja", mompelde Gabriellc met een stem, die verstikt was door tranen tranen van vreugde, van hoop, van geluk, waarvan ze tot voor kort niet gedroomd had. Deze oneerlijke schurk met zijn wreede oogen en vuile han* den lock haar plotseling een godheid toe, die allerlei goede gaven uitdeelde en haar duizelig maakte van verruk* fcing. Ze zag of hoorde hem nauwelijks. denke maaT eens aan zijn sappigen Thomasvaer en zijn braven opgewek* ten oom Mucki en hij mag zeker ook een rassacteur worden genoemd, al heeft hij in het komische niet dat fijne en voorname van den kunstenaar, dien hij heeft opvolgd. Liever nog dan in de rol van oom Mucki zouden wij hem op zijn zilveren feest eens in een belangrijke rol als bijvoorbeeld mijn* heer Poirier of als Monsieur Jourdain in Molières Bourgeois*GentnÜhomme hebben gezien. Dan zou d'it jubileum ook in arristidk-en zin voor Hunsche een mijlpaal hebben beteekend. Want dat hij nog meer en beter kan dan oom Mucki hoe dankbaar die rol dan ook anoge zijn dat heeft Mj in de laatste jaren herhaaldelijk bewezen! Ook cn hierin heeft hij zich van Schultze onderscheiden op drama* tisch gebied, Hoeveel goeds heeft Hunsche bij» voortbeeld in de rol van Christopher» son, den ouden zeekapitein in Anna Christie geboden! Ilij moge die rol met in zijn geheel nog beheerscht hebben, hij had daarin toch vooral in. het eerste bedrijf zulke prach* tige momenten, dat zijn spel in dat stuk mij onvergetelijk zal blijven, lloe subliem was bijvoorbeeld zijn over* gang, wanneer hij zijn dochter her» kent! Zijn. spe! als Cbristopherson trof door wat ik zou willen noemen „ver* diept realisme". Meermalen heeft Hunsche door zijn sterk spel aan één enkele scène zoo sterk relief weten tc goven, dat die scène tot het hoofdmoment van het stuk werd. Ik denk bijvoorbeeld aan hot tooneel in De Pelikaan, waarin de oude generaal zijn geheugen terug krijgt! In zoo'n enkele sterk gespeelde scène toont Hunsche, dat hij niet ah leen een ..komische" kracht is. Met welk een humor cn tegelijk natuurlijke warmte speelde hij den ruwen, maar tevens hartclïjken Houtpoot in van Riemsdijk's Kleine Apostel! En wat wist hij van het kleiue rolletje van den klerk in Macropoulos niet iets zeer fijns te maken! Hunsche oehoort niet tot de tooneel» hervormers of tot de hypermodernen. Hij voelt zich het beste thuis in rollen waaraan een acteur dadelijk „houvast" heeft en die gelegenheid bieden tot gezond, krachtig spel. Hunsche is geen man om te ..experimenteeren", "het ecndgie, wat 'hij wil, is spelen, zooals ook ©en Sclbultoe speelde. Dat zoo'n ouderwctsch speler ouderwetseh bier in den goeden zin van het woord voor ons tooneel van groot waarde is. heeft hij herhaaldelijk bewezen in het ensemble van het Ycreecigd Too» neel waarvan hij een zeer belangrijke ep algemeen geapprecieerde kracht is. Zijn eigenschappen maken hem uiter mate geschikt om aan tooneeldilettan* ten leidipg te «even. Bij het dilcttan» tenboonecl te Amsterdam is Hunsche behalve als karakterspclcr dan ook vooral bekend als regisseur. En ook te Haarlem! Wat hij als leider betee» kent, heeft Jacob van Lemnep, welke vereeniging hem dit seizoen met de re* gie heoft belast, op gelukkige wijze WILLEM HUNSCHE als „Oom Mucki". Zc zag alleen Cyril uit die vreeselijkc gevangenis komen, haar omarmen, cn samen met haar voor altijd dit wreede land verlaten. En intusschen ging de volkscommissaris op jovialen toon voort: „U ziet wel, als u eerlijk tegen mij is. doe ik voor u wat ik kan. Niemand anders behalve ik kan iets voor u doen. Ik ben rechter cn volkscommissaris in dit district cn u on uw man staan hier ingeschreven. Al het goud van uw Scandinavische bank zou u niet kunnen helpen als ik de zaak verwierp. Be* grijpt u?" ..Jawel", mompelde Gabrielle. „En nu gaat u dus terug naar de her* berg van Jakob Grossman, is *t niet? U zult het er wel goed hebben, vermoed ik. liet is er misschien niet zoo weel* 'rrig als het vroeger in uw kasteel in Ostolga was, maar zooals ik al meer ge zegd heb, dc tijden zijn veranderd. Mor» genochtend om negen uur kom ik u ha» "ii met de auto. Mijn vriend Aaron Mosenthal', gaat mee om de juweelen te taxeeren, en ik zal me heelemaal aan zijn oordeel onderwerpen. Mij dunkt", ging Peter Abramovïtch voort, ..dat het beter zou zijn als wc maar afspraken dat alle juweelen voor mij zijn, teumin» stc als Aaron Mosenthal zegt dat ze drie millioen of meer waard zijn dan kunt u alle effecten cn wat er nog meer mocht zijn, behouden, Wat vindt u mogen owdervinden. De werkende Ie» den van Van Lcnoep spreken den ook met warmte en enthousiasme over hun aHisrieken leider! Aan het spel m De Scihan.de was b«t te zien wat de regie van Hunsche ra zoo'n korten tijd tot stand mocht bren, gen. Het succes van Van Leainep, dit seizoen op twee wedstrijden behaald, was ongetwijfeld in de allereerste plaats aan Humche te danken. Het dan ook wel te verwachten, dat omzc Haatvemsche dilettantenvereenigin zich ndet onbetuigd zal laten, wanneer 'haar artistieke leider hier als oom Muoki op 20 April komt jubelen. Maar behalve de leden van Van Lennep zullen dan zeker vele Haarlemmers van de gelegerihe-nd gebruik maken om dezen ,.all*round" tooneelspeler van hun sympathie te doen blijken. Hunsche heeft dat met zijn gezonde, door en door Hollandsche tooneel* speelkunst volkomen verdiend. J. B. SCHUIL. NEDERLANDSCHE OPERETTE DORINE EN HET TOEVAL. Bijna iedereti avond naar den schouw» burg en in geen jaren een operette gc» zien, het klinkt u misschien ongelooflijk cn toch verzeker ik u, dat dit' bij mij liet gei al is. In de dagen, toen ik nog gere* geld dc operette bezocht, waren liet Surcouf de Kaper, De Vicc»Admiraul, dc Tamboer»Majoor, Geisha, De Mas cottc. Dc Mikado, De Groot Hertogin van Gcrolst'cin, die op het programma stonden. Nu het lot mij Donderdag bij toeval naar deze Dorine voerde, voel de ik mij ongeveer als Rip van Winkle! Wel is et veel veranderd bij de operette! Wanneer ik vergelijk met mijn tijd, toen je een heel schip op het tooneel te zien kreeg, de voorhoede van een Fransch leger, een kloosi'er, een Japanschc markt, dan doet zoo'n kamer.-operctte ja, hoe zal ik het zeggen, wel wat „mager" aan. Eigenlijk was er al heel weinig verschil voor mij in zoo'n opcrct» te van Fritz Grunbaum cn Wilhelm Sterk en een vroolijk pretentieloos blij* spelletje van een Lothar Schmidt of Hans Kurz. Als ..Doriue eu het Toeval" het voor» beeld van de nieuwe operette is, dan zou men het eigenlijk tooneel met mu* ziek en dans moeten gaan noemen! Neen, dan tooverden zc ie vroeger toch wel een heel wai' kleuriger geheel voor! Waarmee ik niet wil zeggen, dat ik mij Donderdagavond bij „Dorine cn het Toeval" in den Schouwburg aan den Janswcg niet heb geamuseerd! Aikr- minst! Er werd alleraardigst en bc» schaafd gr eld, zuiver en' goed gezon* gen. opgev. x en prettig gedanst en dc muziek werd bovendien zoowel op als voor het tooneel over hei' algemeen met entrain uitgevoerd. Er waren couplet» ten zooals de door Van Aerschot allergeestigst voorgedragen ,.Ik ben zoo bang voor de rouw" die het dade» lijk in de zaal deden cn er zijn melo dieën in deze operette zooals de „Schlager", „Dai1 is het oude lied van lentcwcclde" die je niet kunt aan» hooren zonder met jc hoofd heen cn weer tc wiegelen cn genocgelijk mee tc neuriën. Dc intrige? Ik denk er niet aan de geschiedenis van Dorine met het groote hart hier re vertellen. Gaat u zclt maar vanavond naar den schouwburg aan den Janswcg! Ik verzeker u, u kunt cr met uw heele familie heen, zonder dat écn lid van het gezin ook maar cén oogen* blik behoeft tc blozen. Eu u zult allen 'opgewekt cn tevreden naar huis gaan. wiegelend met uw hoofd cn al neu» riënd: „Dat is het' oude lied van lente» weelde!" En nasprekend over den avond bij uw grocje zult u waarschijnlijk zeg* gen, dat Nora de Vos een operette=divj is van distinctie wat vooral bleek uit de gereserveerde manier, waarop zij haar „Schwips" in I speelde met een lieve, zuivere stem cn een pittige actie, dat Van Aerschot van de hoeren èn als zanger en als speler haar beste partner is, dat Jacq. van Bijlevclt een acteur van komischen aanleg genoemd kan wor den en dat Harry Boda. Henk Didama cd John Schilthuizen zich bij deze drie zeer goed aanfluiten. En als u den vol* genden morgen opstaat en u denkt te rug aan de operette, welke u den vori* gen avond hebt gezien, dan dit voor» spel ik u zal uw hoofd weer onwillc» keurig heen en weer gaan wiegelen cn u zult, als u uw kousen aantrekt, da dclijk gaan neuriën: „Dat is het oude Eed van lenteweclde!" J. B. SCHUIL. HET VEREENIGD TOONEEL. Naar het Vaderland verneemt zal het Vcreendgd Tooneel directie E'duarJ Vcrkadc en Dirk Verbeek, in het ko» mende seizoen het tooneclstuk De bevrijde Don Quichot, van den Russi» sdhen volkscommissaris voor volks» ontwikkeling, A. W. Locnatsjarski, in vertaling van Alex Wins ten tooneclc brengen. daarvan, kameraad?" ging hij vriende* lijk voort „Is dat geen royaal aanbod? Misschien zijn die effecten wel tien of twintig millioen waard. Dat weten we niet. Maar ik ben bereid zc allemaal aan u af te staan en zelf alleen dc ju* deeicn te nemen. Begrepen-1" Werktuigelijk, als ccn pop, knikte Ga» brielle. Ze had maar heel vaag gehoord wat de man zei cn het ook maar heel vaag begrepen. Juweelen? Effecten? Geld? Wat kwamen ze cr op aan? Zij was bijna aan het einddoel van aar reis bijna was het oogvnblik geko* men waarop zc Cyril weer zou zien. En wat kwam cr verder nog op aan? Deze man, die haar Cyril's vrijheid verkocht, had iets gezegd dat haar nog deed ril* len en beven van angst toen hij haar gewaarschuwd had dat Cyril misschien wel naar Siberië gezonden had kunnen worden of.... Wat deed het cr dan toe, of zc alles moest geven wat zc bc» zat, zoolang ze Cyril maar had, zoo* lang Cyril veilig was? Door het gesuis in haar ooren heen hoorde ze Peter Abramovitch nog steeds doorzaniken over hun afspraak voor den volgenden dag, over het geld^dat hij krijgen zon! Het geld, waarmee zij Cyril's leven moest koopen!" „U moest uw pas en uw identiteits» papieren maar hier laten", had de com* mïssaris gezegd. „Ze zijn allemaal ri orde, maar laai u ze liever hier by mij". ALEXANDER MOISSI. HOE HIJ AAN HET TOONEEL JCWAM, Comoedia bevat verslag van een in* t.rview of liever een kameraadschap* pelijk gesprek met Alexander Moissi, rijdens zijn verblijf te Wiesbaden. Hoc hij aan het tooneel is gekomen? Hij is te Triest geboren en kende alleen Italiaansch. „Vraagt men aan den Zu denwind, waarom hij waait? Macht van de natuur bestemming van den inensch, bestuurd door de krachten d:'. hij in zich heeft. Ik weet niet wat in eigenlijk wilde. Ik doolde, zocht. Ik kwam tc Weenen, werkte er mee ais figurant, leerde er met moeite Duitseh ïpreken.... en ge weet, wat voer Puitsch men te Weenen spreekt! Toen reeg dc onrust me weer te pakkei Ik ging naar Praag en daar ontdekte men, dat ik aanleg had. Weer vertrok k, nu naar Berlijn. Het lot bracht me •bij Reinhardt". Men weet, dat Max Reinhardt aan* s'oTids uitriep: dat is de acteur! Welke rol hem het liefste is? ..Dat hangt van de dagen af. Het mtnschelijk wezen is aan veranderingen onderhevig. Ik houd van wat miiii zielstoestand weergeeft. Vandaag ben ik droefgeestig, norgen ironisch en dc rollen volgen elkaar op, wisselend als dc onbeperkte wisseling van onze gevoelens". Onlangs heeft Moissi in Polen ver* zen van Dantc voorgedragen wcin.» pen van het publiek verstonden Ita* 1aansch cn toch waren zii geboeid. Een kwestie van techniek? ..Dat heeft met techniek niets tc maken. Het woed wordt overgedragen door dc iiitcnsitei*. waarmede men het denkt; door dc gc* Z'menlijkc concentratie op den zin, dien het bevat". Moissi is ovchiigd, dat dc moderne tijd, misschien o'-bewust, wordt be* 1 eerscht door dc Russische literatuur. Men spreekt over Dantc. maar wie kent hem werkcliik? DostojMski da#.-* entegen is de geheime macht, die de evolutie in beweging zet. „Eurona is een sonnet van Petrarc.i. Rusland is de mensch van aangezicht tot aangezicht tegenover hef heelal. De Eranschcn houdci' niet van Dostoiefski. maar zonder Rusland geen Vildrae. geen Duhamel, geen Lenormand". Slecht is Moissi te snreken over het l-edendaaöschc overwicht van de rcg'e bij modemc vertooningen. „Geen regie als van Reinhardt. ccnig in haar won* derbaarlijkc elasticiteit met haar si'_= pcrieurc inteai.entie. Maar ik bcdo.-l cleui „eabotinage"' in dc regie, dc opper» macht van georganiseerde middelmatig heid, het grootste boerenbedrog van het moderne tooneel". Wat is de .oust van den tooneel* speler? ..De som van wat hii beeft gedacht gcvorschf. in zich opgenomen bi.i een onderzoek, dat bctcckent: zijn hcclc 1c» yen, zijn hcclc vezen". En werktuigelijk nam zc wat hij ver* langde uit haar tasch, cn legde zc op zijn bureau. Tenslotte had zc nog cén helder oogcnblik. „Als meneer Klingspor", zei ze lang» zaam, ..niet absoluut overtuigd is dat de passen van mijn man en mij zelf in orde zijn en dat onze veiligheid ver* zekeri is, zal hij u de juweelen niet afgeven". Peter Abramovitch lachte hartelijk. „Natuurlijk niet", /ei hij. ..Die simme oude Zweed!" Toen stond Gab*.cllc op om te gain. Paul Scrginc volgde haar de kamer uit. Mij was nog steeds in raam haar koerier, in haar dienst, cn moest voor allerlei dingen zorgen. Hij wisselde s'cchts één blik met Peter Abramovitch maar met dien blik beduidden dc beide schurken elkaar dat ze tevreden waren over hetgeen ze bereikt hadden. Daar Gabrielle de eerste was, die bij dc deur kwam, hadden de mannen geen van beiden gemerkt dat die op een kier stond eu dat Aaron Mosenthal zoo al» les had kunnen afluisteren. Toen Paul met een onderdanig gebaar de deur voor Gabriellc opentrok zat Mosenthal heelemaal aan het andere eind van de gang op ccn harde houten bank, in een vuile krant te lezen. Er was niemand anders, behalve dc vreemdeling die een poosje geleden was achtergebleven cn die zich bescheiden terug trok m de DE FILM BEN HUR. Theater de Kroon. Voor ecn grootcndeels uit genoodig* den 'bestaand publiek werd Donder* dagavond ra het theater de Kroon de eerste voorstelling gegeven van het groote werk der Metro Goldwyrv Ben- li ur". Om één reden is dit filmspel om te beginnen al interessant. Het toont de gelijke artistieke vooruitgang met de Oostersche filmcultuur, die der Duit» schers (Ufa). Ufa tracht het meer te vinde-n -dit 'bleek wel duidelijk uit Metropolis in het ultra moderne, en de zinsverbijsterende gigantische mo» derne wereld der materie, .der machines die uit architectonisch oogpunt zoo» veel schoone mogelijkheden biedt voor de onbegrensde capaciteit van het conemathographisch apparaat. Dc Metro Goldwyn zoekt het meer - - dat is uit vele barer groote films gebleken., in dc romantiek van de Engelsche ,,Untcrha!tungs"*=roman. die zij dan door dc perfecte uitvoering op een heel bijzonder cn hooger plan brengt. Zoo hier: De roman van het Joodsch vorstelijk huis Hur. het Icvod van den stamhouder .Tnda Ben Hur dat door Wallace in zijn bekende- roman bc» handeld word, is door Metro Gold* wyn tot ccn grootsch monumentaal f.lmdrama verwerkt, half*historïsch in alles getrouwelijk nabootsend de gewoonten en zeden van dien tijd. een beeld gevend van Rome, Jeruzalem, Antiochic en Bethelchem u:t de da* gen van de geboorte van Christus. In deze film wordt miet uItra»modern „gedaan". De regisseur heeft alle nieuwbakken en opgeschroefde artis* tieke experimenten achterwege gelaten. Des te verdienstelijker is zijn werk. Het leven van Ben Hur in groote trekken geteekend, zijn avonturen In gevangenschap, zijn wraak cn zijn innige kennismaking met het Hoogere. het Goede, zijn vele tafereelen, die ontroeren door hun fraaiheid van spel. regie en enscèneering. Met welk een piëteit wordt de Christusfiguur enkele malen niet in de beeldenreeks gevoerd. Door het al* leen tooncn van een arm en een hand, die 'n beker tot drinken reiken cn ccn zegenend gebaar maken. Hoe fel realistisch, en weergaloos meeslepend is het interieur van het Romeir.sche oorlogsschip, met zijn vrecselijken inhoud, de slaven aam kettingen, niet weergegeven- Hoe maohtig cn grootschccpsch. wereldsch cti óók hoe sportief, is dc wagenren in Antiochic. in den mateloos grootcn witten Circus. Niets dan -lof voor dc wijze waar» op dit verhaal is verfilmd. Wij wil* 'cn vergeten, dat in dc/e film. omdat zij ccn film is, vele onaannemelijk* lieden voorkomen; Cn willen deze schaduw van dc trap toen de dame met haar bediende tc voorschijn kwam. XXV. Zoodra Mosenthal Jc voordeur achter liet tweetal gesloten had. hield Jc vreemdeling hem weer ecn handjevol papiergeld ónder den neus cn herinner* de hem zoo op duidelijke wijze aan zijn wensch om met den volkscommis» saris tc mogen spreken. Aaron dacht dat Peter Abramovitch waarschijnlijk wel zeer gunstig gestemd zou zijn na zijn gesprek met Gabrielle Bobrinsky cn hij had er dus geen be* zwaar tegen om den grooten man in zijn mooie kantoor op te zoeken. „Hier is een vreemdeling", kondigde hii aan, „die jc nog voor den midd2g wil spreken omdat hij ccn trein moet halen". ..Heb ik je niet gezegd dat ik M'gon Peter Abramovitch. maar werd •-•"eerbiedig in de rede gevallen door zijn gewoonlijk zoo onJcrdanigen ka* mcraad: „Hij zal je tweehonderd roebels ge* ven als je hem wilt ontvangen", zei Mosenthal. Peter Abramovitch lachte. Hij was werkelijk in een buitengewoon goede stemming. „Hoeveel heeft hij jou beloofd?" vroeg hij. ^Vijftig. Meer niet, Ik krijg nooit INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cents per regel. Doorzitten hij wielrijden 6 verzacht en geneest men met Doos 30, Tube 80 ct. PUROL machtige rolprent slechts aanbevelen omdat ze schoone oogcmblikken laat beleven. Eén ding moet gezegd worden: Waarom kunnen de filmheereu het niet laten om de film tc kleuren. (Het zijn gelukkig maar heel -weinig tafe» rcclcn die in Ben Hur op d:e manier mishandeld werden). Is cr iets leclijkcra denkbaar dan die menschen van suiker* goed cn marscpain, in hun snoeperig© gewaden, van rose, geel, groen co -hemelsblauw? Dit is de ccnigc criticfc die "wij wil* len uitoefenen. Nog eens: 't is oen groot geluk, dat men ihcól spaarzaam met de kleuren :s tc werk gegaan. Ongetwijfeld hebben alle genood den die Donderdagavond in dc Kroon waren, bijzonder genoten. Zaterdag» middag beginnen dc voorstellingen van Ben Hur voor het publick. Zij zullen, dit is aan geen twijfel onder» hevig, groote belangstelling ondervin» den. VERKOOP KOSTBARE BIBLIOTHEEK. OPBRENGST BIJNA 8 MILLIOEN GULDEN. Bij Sothcby te Londen werd dc-zier dagen het laatste gedeelte geveild van de Brits veil Court Library, die in to* taal 643-254 p^t. dus bijna 8 millioen gulden heeft opgebracht. Vijftien jaar geleden kwam het eerste gedeelte van deze kostbare verzameling van vroege Eng-clschc drukken onder den hamer. De opbrengst, die oen wereldrecord is. dat alleen door de veiling van do H-ol. Library tc N'ew*York wordt bc* naderd. overtreft ongeveer 25 maal het bedrag, dat indertijd voor het bij* oenbrengen der verzameling werd bc» stccd. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cents per regel. BIJ VETZUCHT, JICHT EN DIABETES verbetert het natuurlijke „Franz-Iosel"- bitterwater dc maag- en darmfunctie, en bevordert dc spijsvertering op blijvende wijze. Onderzoekers op het gebied der stofwisselingsziekten verklaren, met het ..Franz-Josef".water schitterende resul taten te hebben bereikt. meer-dan vijf.-en*twintigprocent van wat jij krijgt, Peter Abramovitch". „Dat komt omdat je precies ecn vier» dc van mijn waarde hebt" antwoord* dc dc commissaris vcclbctcekenend. Daarna stemde hij cr in toe den vreemdeling tc ontvangen. Dc taai leverde eenige mocilijkhc len op, want de vreemdeling was ccn Blil* gaar. die heel weinig Duitseh kende cn vrijwel geen Russisch. Maar hij slaagde er in den commissaris aan het verstand te brengen dat hij ccn boer was, die 'n Zuid'Rusland graan kwam koopen. Hjj was naar Budapest geweest cn in den trein tusschen Vinnitsa cn Kiev was hem bijna al zijn geld ontstolen, cn wat nog erger was. zijn pas cn die van zfjn vrouw. Zou dc commissaris tegen ccn. zekere vergoeding niet bereid zijn om. De commissaris was altijd bereid om tegen ecn zekere vergoeding van alles te doen. Het hing natuurlijk van het bedrag af en ook nog van enkele andcro dingen. Als de man Engelsch of Fransch geweest was zou de vergoeding heel groot hebben moeten zijn. Misschien zou hij zich met het oog op den groo» ten slag dien hij in Kharkoff ging slaan wel de weelde veroorloofd hebben om te weigeren iets tc doen cn den man eenvoudig tc behandelen volgens do wet op vreemdelingen die zonder pas cizen. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 19