£w5SSSg| HAARLEM'S DAGBLAD WOENSDAG 19 OCT. 1927 LETTEREN EN KUNST. HET TOONEEL. TE AMSTERDAM DE BLAUWE VOGEL VAN HET GELUK. Laat men mij toch niet komen ver tellen. dat er in den tegenwoordigen tijd geen interesse meer zou zijn voor het goede tooneel! Heeft het overwel digend succes, dat St. Joanne ook in ons land mocht behalen, niet het te gendeel bewezen? Is het niet een ver blijdend teeken. dat de Stadsschouw burg te Amsterdam bij de voorstellingen ▼an Maeterlinck's „De Blauwe Vogel ▼an het Geluk" iederen avond stamp vol is? En is het ook niet bemoedigend voor een kunstenaar als Verkade, dat juist zijn groote voorstellingen zich mo gen verheugen in een ongemeene be langstelling van het publiek? En laten wij hier dadelijk mogen zeggen. dat dit buitengewoon succes van de opvoeringen van „De Blauwe Vogel van het Geluk" volkomen ver diend is. Ik heb genoten, volop genoten van de poëtische opvoering van dit dichterlijk sprookjesspel. „Naief" heb ik Maeterlinck's werk hooren noemen. O zeker, maar dat naieve heeft voor mi] Juist zijn bekoring in dezen kinder droom voor groote menschen. Maeter- Unck stond, toen hi] L'Oiseau Bleu schiep, voor een hee! andere taak dan bijvoorbeeld Strindberg in zijn „Droom spel" Hij wilde iets zeggen over de diepere dingen van het leven en van den dood en hij koos daarvoor tot rijn intermédiairs*. twee ónderen, dwong zichzelf daardoor dus tot een eenvoudige uitdrukkingswijze, tot het kinderlijke, het naieve. Het is alleen maar een dichter, die zoo iets kan vol- MK nog dan door den Inhoud worden --boeid of liever getroffen I^STSëtische van dit sprookje. Het is bewonderenswaardig, hoe Maat" linck den naleven toon steeds weet te houden, hoe zuiver en mooi hu de kinderen Tylrtl en Mr-ïl laat reaE«- STop aili. rt ondervinden op hun zwerftochten door het land^der fantasie. En het is de wondere beko ring van de opvoering ooor het Ver e-rizd Tooneel. dat deze kindertoon even zuiver en mooi. even dichterlijk tot ons komt door het gebenedijde tatont van Elsa Mauhs. waarlijk, voor het bezit var. ten actrice a's Elsa Mauhs kumx» wii in Holland niet dankbaar genoeg ztin. Tvityi. het jongetje in „L'Oiseau B^U- gSt zij oi weer een bewijs van haar in ons land ongeëvenaarde, zee. aparte artisticiteit. m l-.eb oprechte bewondering voor wat Vetkade als regisseur met de hulp van Frans van der Kooy er. Rie Cramer' de decors er. de costuums hebben ont worpen heeft bereikt. De opvoering van Dellauwe vogel is een dkad. Doch hoe voortreffelijk zy ook is geslaagd, de op voering van dezen kinderdroom zou mij wSdjnlijk - OP een heel enkel mo ment na - innerlijk niet hebben ont roerd. wanneer in dat spel niet voortdu rend Elsa Mauhs als Tyltyl had gestaam Want m hoofdzaak blijft de vertomrng van Maeterlinck's werk een knkspd van ongetwijfeld - groote bekoring, die evenmin als de mooiste film - mun ziel nauwelijks zou hebben Ik niet voortdurend daarin Trlty Elsa Mauhs had geiten a">^ht»rf. Dat was van spel en ze?:en zdo .eer. zoo poëtisch, zoo kinderlijk en geheel m de Xkst van deze dichterlijke fantasie, dat het mij een diepere emotie schonk. Tyl- tyl's gezichtje was soms éen vraag. H «onze'te stond in dat spel als het ssrn- tool van der. vragenden, niet den mensch En hoe ontroerend klonk telkens in die groote zaal dat kinderlijke, reine stommetje, altijd even zuiver in zijn ntóve verwondering, zijn ontgoocheling of Zijr. kinderlijke smart! Het was de blijdschap van een kind die Elsa Mauhs gaf. toen land van herinnering - een talereeh waarin de regie zeer veel stemming tod gebracht - zón grootouders en zijn ge storven broertjes en zusjes tónt! w,ac pon zebroken kinderhartje, dat aoor klonk Lu het stemmetje van J?'11'' de blauwe vogel uit het land der droo^ men gestorven was. Je h°orde dd zin, wonderen eenvoud, zonder eenige opzettelijkheid werden gezegd^ Welk eer. treffend diep accent gal^rijcok aan de woorden: Er zijn geen doodzzn was weggevlogen - aan de ^e^waT^ijfS^ dat ailc m^e- ^^tot^td^—met warme geestdrHt huIde „^LHsT^ voor Eduard Verkade. die op den avond d«J-^ Üw wThibeï'wrkade dankbaar te j Hïi ri:t werk van Maeterlinck, het to Parts Moskou. Londen en £Sn ook eindelijfc te E^nSgtoer^cf^ê linck's werk heeft gelezen of in de voor JÏÏ? r ^sr.%rLiid kdfn tochhntï m« o^.S^dTn dtopeten zin vaïT t wSk. Verkade heeft ons De Blauwe Vogel gegeven in een "ÏÏJwSS»»— fereel van het ..la„d der herinnermg" D1. was ook als geheel door de cor, verlichting, regie en het spel van alle medewerkenden - hoe «in bijvoorbeeld de grootmoeder en de lgroot- vade- van Marie Faassen en La Chapeile ontroerend! Ook in het tafereel „van den nacht", dat van decor bijzonder sug gestief was, werd veel bereikt, In het „woud" troffen ons aardige details kostelijk bijvoorbeeld de opkomst der trommelende haasjes op karakteristieke muziek en Van Dalsum gaf in dictie als de „oude eik" veel te genieten, maar het geheel deed hier nu en dan rom melig aan. Zeer goed en indrukwekkend echter was de kerkhofscène met den mooi gespeelden angst der twee kinde ren. Het tafereel der toekomst was ver rassend. maar het slot hiervan het vertrek van de boot met de jong geboren zielen stelde te leur, was te reëel en deed te veel aan. ja aan een Verkade- plaatje denken. Doch heel mooi van stemmig was weer de laatste acte in de hut bij vader en moeder Tyl met het ontroerende slot. Bijna heel het gezelschap van het Ver- eenigd Tooneel werkte aan deze zeer be langrijke opvoering mee. Mijn verslag zou te uitgebreid worden, als ik hier alle medespelenden zou gaan bespreken Laat lk daarom alleen noemen Nel Stants, heel geestig en raak van plastiek als de kat. Polly Obdam, lief en kinderlijk als Mytyl, het zusje van Tyltyl al bleef ze dan ook een heel stuk bij haar broer tje ten achter het Brood en de Sui ker, vermakelijk belichaamd door Hans van Meerten en Willem Hunsche en de „hond" van Kommer Kleyn wat te druk en opzettelijk en niet zoo „in stijl" als zijn vijandin de kat. De muziek van Alex de Jong leidde de verschillende tafereelen zeer gelukkig in en ondersteunde nu en dan het spel. De balletten onder leiding van Mary Smithuyzen hoewel wat conventioneel, bekoorden toch het oog. Zoo werd een geheel verkregen, dat het zeer talrijk pu bliek in hooge mate boeide en aan het slot tot een enthousiaste ovatie voerde. Zou het mogelijk zijn ,X>e Blauwe Vogel van het Geluk" ook in Haarlem te krij gen? Ik weet, dat ik namens zeer vele Haarlemsche tooneelliefhebbers spreek, wanneer ik op een opvoering van Mae terlinck's werk bij den heer Van Hees aandring. Van een uitverkocht huis niet één avond maar op meerdere avon den kan hij zeker zijn. J. B. SCHUIL. HAARLEM'S KENNEMER TOONEEL. „De Vrijbuiter". Haarlem's Kennemer Tooneel bestaat nog niet heel lang en als wij ons niet vergissen heeft deze tooneelvereeniging al in enkele minder geslaagde voorstel lingen ondervonden, dat ook het pad van den dilettant op tooneclgebied niet altijd op rozen gaat. Des te meer genoegen doet het ons nu in deze voorstelling van Hans Mar tin's ,De Vrijbuiter" veel goeds te kun nen waardeer en. Blijkbaar heeft de werkende kring onder leiding van den regisseur An ton De Groot hard gewerkt en het re sultaat is nu geworden een draaglijke opvoering van Hans Martin's praat stuk. (Waarom vallen dilettanten toch zoo dikwijls op dergelijke stukken aan? Waarom geen stukken gekozen met „gang" en handeling?). Enfin: deze Vrijbuiter had nu een maal niet alleen het hart van de tem peramentvolle Loekie maar ook blijk baar de harten van hen die bij H K. T. over de keuze van stukken beslissen, gewonnen en zoo werd ons dus „De Vrijbuiter" voorgezet „Een prettig stuk!" hoorden wij in de pauze opmerken. „Je hebt er niet veel décor voor noodig. Alleen een paar goeie spelers!" Inderdaad: een paar goede spelers, tenminste zeer zeker één goede spieler, zijn voor dit stuk noodig. Het staat of valt met de figuur van Rudolf en wij kunnen constateeren dat de heer W. Nottelman, die deze waarlijk niet ge makkelijke rol .op zich had genomen, het er heusch niet kwaad heeft afge bracht. Hij was rolvast, bracht nu en dan een beetje spheer mee (al was het nog lang niet genoeg) en bewoog zich vrij los over het tooneel. Zijn samenspel met Loekie (mej. Rie Swaanswijk) gaf soms heel aardige mo menten, vooral ook omdat Loekie zorg de voor temperamentvol, vrij natuurlijk en geschakeerd tegenspel. Tegenspel kreeg de Vrijbuiter van Annie weinig of niet: de dame aan wie deze rol was toevertrouwd moet eerst nog leeren wat „gaan en staan" op het tooneel ls. Van zich geven aan de rol was bij deze di lettante al zeer weinig sprake. Het zelfde kan gezegd worden van Jan; al was hij iets beter, ook hem ontbrak ongedwongenheid. Het samenspel tusschen den ouden Kees en de souffleuse liet niets te wen- schen over: zij bleef hem steeds „een paar maten voor". Het spel van dezen Kees was nog zoo slecht niet maar wat zijn rolvastheid betrof had hij er, net als zijn naamgenoot uit een be roemd liedje. water by gedaan. De rollen van Bram Verburg, den do- miné en Mina werden op bevredigende wyze vervuld. Deze opvoering geeft hoop voor de toekomst. Goed blyven werken onder uw goede leiding, dames en heeren van H. K. T.En vooral ook: de uitspraak nog veel meer verzorgen. Haarlem is een mooie stad maar haar taal klinkt leeiyk, vooral op het tooneel. De Vry- buiter zelf zondigde nog al eens tegen de zuivere uitspraak van het Neder- landsch. Loekie kreeg bloemen. De schouwburg was flink bezet. Aan het begin van den avond had de voorzitter, de heer P. Schipper, een beroep gedaan op de aanwezigen, om het hunne er toe bij te dragen dat het aantal donateurs zou worden uitgebreid. Wy twyfelen niet of dit beroep zal niet te vergeefsch zijn geweest. H. K. T. zal weldra een grooten kring van be langstellenden om zich weten te ver zamelen als het voortgaat op den thans ingeslagen weg. EMMA EN IRMA GR AM AT IC A. GASTVOORSTELLING TE HAARLEM. Donderdag a.s. geven Emma en Irma Gramatica met een Italiaansch gezel schap een voorstelling in den Stads schouwburg. Opgevoerd worden „Sogno d'un Mattino di Primavera" (Lentemor gendroom) van Gabriele d'Annuncio en „Le Medaglie della vecchia Signora" („The Old Lady shows her Medals") naar het Engelsch van Sir James Matthew Barrie. Van deze stukken, die in het Ita liaansch worden gespeeld, laten wy hier een korte samenvatting volgen: Sogno d'un Mattino di Primavera. Isabella werd door twee broers, Giu- lano en Virginio bemind. Giuliano is in haar armen vermoord; zU hield den doode een geheelen nacht omklemd, drenkte haar lichaam in zijn bloed en is daarna krankzinnig geworden. Op een lentemorgen deelt de kamenier Simonett, den tuinman Panfinlo mede (le tafereel), dat de broer van den ver moorde, Virginio, aangekomen is. De dokter en de oude verpleegster van de patiente (2e tafereel) verwachten dat de ontmoeting tusschen Virgino en Isa bella een gunstigen invloed zal oefenen op de geestesgesteldheid van de krank zinnige. Virginio's vurige liefde, zyn levenskracht en zyn opgaan in de na tuur schynen die meening te wettigen. Isabella la Demente verschynt in een groen gewaad (3e tafereel). Zij wil één zyn met het groen der natuur, om "haar menschhéiö af te kunnen leg-" gen. ZU heeft de aankomst van den vreemdeling vernomen, doch houdt hem voor den bruidegom van haar zuster. Het gelukkige gevoel, dat haar dien len temorgen doorstroomt, wordt geschokt door de felle flitsen van herinnering aan den onizettenden nacht, toen zy zich in het bloed van den geliefde baad de. De dokter zendt haar het bosch in. Beatrice, de zuster van Virgino, welke laatste door den lenteroes en zyn liefde voor Isabella alle droefheid meester ge worden is, verlangen de krankzinnige ■eer te zien (4e tafereel). Als een vormloos wezen, het gezicht bedekt met een masker van bladeren, het lichaam omwonden met planten, keert Isabella uit het bosch terug (5e tafereel), zich zqlig voelend uit haar menschelyk bestaan te zyn verlost. In haar zuster en Virginio meent zy een bruidspaar te zien en zy verheugt zich over die gelukkige Oplossing. Üan wekt Beatrice bij de droomster de herin nering op aan den vermoorde, en aan de aanwezigheid van diens broeder Vir ginio, haar daarmee voor de nuchtere werkelykheid plaatsend. De waanzin breekt daardoor opnieuw uit; de droom van een lentemorgen is voor by. Le Medaglie della vecchia Signora. Er heerscht oorlog en alle moeders zyn er nog trotsch op, dat hun zonen aan het front vechten. Briefkaarten van het oorlogsveld worden hoog gewaar deerd, maar als de moeders tc zamer. zyn wordt de generale staf scherp ge- critiseerd. nder de vrouwen is een oude schoon maakster, die ook gaarne een zoon aan het front zou willen hebben. Zy heeft de dagbladen over een soldaat gelezen die zich herhaaldelijk heeft onderschei den en daar deze soldaat toevallig haar naam draagt, vertelt zij rond. dat haar eenige zoon zich in de loopgraven be vindt. Op haar hart draagt zy de brie- 1 ▼en van het oorlogsveld, die de Jongen haar zondmaar in werkelykheid be vat dit bundeltje niets dan leege blaadjes papier. Zy stuurt hem in naam van zyn ver loofde, wier naam ook in de kranten ver meld stond, levensmiddelen en versnape ringen met de kleuren van zyn Schotsch regiment. Dan komt de soldaat met kort verlof naar zyn geboortestad. Daar leert hy zyn pseudo-moeder kennen en het oudje is zoo goed voor hem, dat hy, diep geroerd, ten slotte toestemt in het bedrog en haar vraagt hem als haar werkelyken zoon aan te nemen. De oude vrouw zwelgt in haar moe- dergeluk, doch het duurt niet lang. Kort na zyn vertrek naar het front be reikt haar het bericht, dat hy gesneu veld is. Nu biyft zy achter met de arm zalige erfenis van haar „zoon", zyn kleeren en de medailles, die hy in den stryd verwierf. In de slotscène uit het oudje geen woord meer. Schreiend bergt zy de sou venirs in den grooten zak van haar rok De medailles spelt zy echter op haar borst; zy bedwingt haar ontroering, neemt bezem en emmer en gaat weer aan het werk. Emma Gramatica is in ons land niet bekend. In de N. Rott. Crt. wordt zij beschreven als een knappe en begaafde actrice, die door een simpel gebaar, een onderdrukte zucht, spheer weet te schep pen, de beklemming van een luguber moment over 'de toeschouwers weet te brengen. De criticus in 't Rotterdamsche blad vergelykt haar met onze mevr. De Boer—van Ryk. MUZIEK. R.K. MANDOLINECLUB „SANTA LUCIA". Deze vereeniglng gaf in het gemeen- telyk concertgebouw haar eerste concert in dit seizoen met medewerking van mej. Louise Wijngaarden, viool, den heer Jan Nibbering piano en een klein gemengd koor, samengesteld uit leden van het dameskoor „St. Caecilia" en het mannenkoor „Philip Loots". „Santa Lucia" toonde zich hedenavond een eerste-rangs tokkel-ensemble In- plaats van het gewoonlijk enkel klin kende getokkel is hier een meer ruischenden toon verkregen met groote zeggingskracht en warmer kleur. Zeer mooie nuanceering viel o.a. op in „Serenata" van Joseph Rico, terwyl de metrisch accurate directie van den heer A. J. P. Hakkenberg van Gaasbeek een goed samenspel waarborgt. De combi natie met het gemengd koor was min der gelukkig. In ..Chanson Monténé- grine" b.v. zakte het koor enkele malen pl.m. een heelen toon. Ook aan de ove rigens verdienstelijke uitvoering van ,La Pesta Del Grano" van Mario Maciocchi deed dit afbreuk. De uit spraak liet te wenschen over. Naar myn meening had hier niet de orkest- maar de koordirigent de leiding moeten heb ben. Mej. Wy'ngaarden speelde het Concert in d mineur van G. Tartini, alsmede een Nocturne van Lili Boulanger en werkjes van Josef Suk. 'de bekende vroegere 2e violist van het Boheemsch sfcrykquartet (schoonzoon van Dvorak!) n.l. „Quasi Ballata" en het moeilijke „Appasslonata". Haar groote vaardig heid gaat gepaard met een zeer expres sieve voordracht en toon. zy vond in den heer ^an Nibbering een volgzaam bege leider. Het laatste nummer van het programma „An Der Schönen Blauen Donau" van Joh. Strauss, viel zeer in den smaak van het publiek, dat talryk opgekomen was. PIET MÖHRINGER. „Ik zou voor je door het vuur willen gaan" is een veel gebezigd woord, dat echter maar weinig in practyk gebracht wordt. Hier gaan een paar ruiters van het Amcrikaansche leger door het vuur, op een weldadigheidsfeest. STADSNIEUWS. UITGAAN. Schouwburg Jansweg. In den schouwburg aan den Jansweg komt Vrijdag a.s. „Het Vereenigd Too neel" (Dir. Verkade en Verbeek) het biyspel „Hallo 2-8888" opvoeren, dat in denzelfden schouwburg Zondag jl. ook met veel succes Is gegaan. Het stuk had een goede pers in de hoofdstad; inzonderheid het spel van Vera Bondam wordt zeer geroemd. Het Hbld. schreef o.m.: „Het is een knap stukje dat Vera Bondam ons in deze hoofdrol laat zien. Dat zU in ko mische rollen uitmuntend kan zyn, wis ten wy. Maar van deze teleloonjuf- frouw maakt zy een prachtige karika tuur, zoowel in grime als in spel. die uitnemend volgehouden is en tot in de klienste byzonderlieden met groote nauw gezetheid wordt uitgewerkt. Een verma kelijke charge". De Amsterdammer zeide: „Vera Bon dam, in de ongewone hoofdrol, heeft zich hierby van een geheel nieuwe en heug- lyke zyde doen kennen: een uitnemend geestige typeering. juist voldoende aan gezet om in haar fictie gaaf te zyn en met een paar prachtige, felle, tragische slot-accoordenIn Cees Laseur vond zy een partner, die voor deze rol geknipt was". JEUGD AFDEELING I. G. T. Men schryft ons: Eenige maanden geleden maakten wy melding van de oprichting eener Jeugd' afdeeling der International Order of Good Templars. Dat hiervoor animo ls moge blijken uit het feit, dat de plaats van samenkomst spoedig te klein bleek te zyn (de Jeugdafdeeling telt thans on geveer 50 kinderen). Er moest uitgezien worden naar een betere gelegenheid om met de kinderen samen te komen. Hierin is het bestuur geslaagd, dank zy de welwillende medewerking der Doopsgezinde Gemeente, die de beschik king gaf over eenige lokalen aan de Doopsgezinde School aan de Ripperda- straat. Hedenavond komen de kinderen hier voor het eerst by elkaar, waarvan een gezellige avond gemaakt zal worden. Zy, die het nuttig vinden hun kinde ren reeds vroeg met de geheelonthou ding bekend te maken laten hun kinde ren lid worden. Het secretariaat is ge vestigd Klêverlaan 88. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN Terug te bekomen zij: H. W. Rem, Tetterodestraat 21. bankbiljet; Buhning, Wilhelminapark 24, kinder-directoire; Oostermeijer, Lombokstraat 6, horloge; Kennel Fauna, Parklaan, gebracht door: Doing, Mr. Cornelisstraat 3, herders hond; Kollaart, Oranjestraat 102, her dershond; gele hond; Liedmeier, 1ste Zuidpolderstraat 19, grijze kat; Swaa- ningen, Z.B. Spaarne 120, witte kat; K. Koster, Oranjeboomstr. 86, beige kin derkousen; Legrand, Lange Heerenstr. 41, kerkboekje; Offerman, Ridderstraat 4, jongensjasje; Bureau van politie Smedestraat, muilkorf en r:n potlood; Hentenaar, Harmenjansstraat 30. muts; Niek- '-. Oranjeboomstr. 163, studen tenmuts; Spiers, Kinderhuissingel 68 A, pet; J. van Leeuwarden. Harmenjans- weg 115 rood, rywielbel.merk; v. d. Meu- len Iepenstraat 26, rijwielbelasting- merk; v. Kersen, Kleverparkweg 150, rijwielbelastingmerk; Florie, Ged. Vol- dersgracht 21, rozenkrans in étui; A. Jansen, Voorzorgstraat 24, gereedschap- tasch. SPREEKUUR WETHOUDER REINALDA. De wethouder voor Openbare Werken, de heer M. A. Reinnalda, is verhinderd Donderdag 20 October zyn gewone spreekuur te houden. BLOEMEND AAL. VERGADERING TUINBOUW. Dinsdagavond hield de afdeeling Bloemend aal van de Kon, Ned. My voor Tuinbouw en Plantkunde, haax eerste vergadering na de zomervacantie in Vreeburg onder leiding van den heer E. W. A. v. Nederhasselt. Tot afgevaardigde ter algemeene ver gadering werd benoemd mr, D. v. d, Plaats en tot plaatsvervanger de heer P. L. v. Bueren. De jury bestaande uit de heeren Boeg- schaten, Dykman en v. d. Hul kende de volgende punten toe. Collectie Cyclamen 9 p. Spaargaren. Ciprepodium 10 p., van Oruyningen. Na behandeling van den beschryvings- brief kwam de opheffing van den pro- pagandatuin ter sprake. Na ampele be sprekingen werd besloten, om den tuin op te heffen, omdat hy op het oogen- blik niet aan zyn doel beantwoordt en 't in orde brengen te groote financieeie offers vergt. Chaliapin, de vermaardste zanger van dit cndermaansche, komt naar Nederland. Hier laten wij van hem een zeldzaam portret zien: naast de danseres Anna Pawlowa, die ook eerlang weer in ons land zal komen dansen. Reetoraats-overdracht in Berlijn oiedt een heel wat schilderachtiger schouwspel dan ten onzent. Een aantal Duitsehe studenten op weg naar de plechtigheid. VELSEN Geboorten: C. E. AlesLangendyk d. J. BoerRas d. R. OpdorpAerts z. E. G. SchaapBos d. H. v. d. Sluis Broekhuizen d. P. M. BurgersJaspers d. C. v. d. Zwan—Verhey z. A. Lang broekKramer d. C. M. Vastenhouw— Warnaar z. J. de Vries—de Vries z. Overleden: Josef Bandsma, 11 weken, zoon van Th. R. Bandsma. HAARLEMMERMEER Bevallen: G. EikelenboomHodde, z. T. A. van Buijten—van Rijswijk, zoon; C. J. P. Homande Hey. zoon: M. van VeenReijnders, zoon; M. Geers—Smit, dochter; M. KolfVerkuUl, levenl. zoon. Overleden: Maria Cornelia Beemster- boer, 45 J„ ongeh. dochter van Jb. Beemsterboer; Janna Markus. 43 j ge huwd met W. de Jager; Klazina van de Wetering. 26 j„ ongeh. dochter van A. v. d. Wetering. BENNEBROEK Bevallen: A. Smit—Out, zoon. EMMA GRAMATICA, „de opvolgster van Duse", die, met haar zuster Irma en haar Italiaansch gezel schap Donderdag in den Stadsschouw burg o.a. d'Annunzio's „Lentemorgen droom" zal spelen. OPERETTE EN KINDERKOOR „EXCELSIOR" Zaterdag 22 October geeft bovenge noemde vereeniglng een Cabaretavond in gebouw „Bloemhof". Door het kinder koor worden opgevoerd „De Ganzehoed- ster" en „Radea" en door het Operette koor ..De Negertenor". Een bal met me dewerking van de jazzband „Chrima- pijo" besluit de uitvoering. Rubriek voor Vragen (Zie ook 3de pagina van het 2de blad) DIVERSEN VRAAGKunt u my ook zeggen waar en wanneer Professor Lands te spreken is, in welk gasthuis en weet u ook hoe veel de kosten bedragen? ANTWOORD: Vermoedeiyk meent ge Prof. Dr. Otto Lanz. Deze houdt kliniek in het Binnengasthuis te Amsterdam. De uren zyn ons niet bekend. Schrijft u eens daarheen om inlichtingen. VRAAG: Hoe groot zyn de minimum maten van een tennisbaan met de uit- loopen medegerekend? Hoe lang, breed en hoog moet het hekwerk zijn? ANTWOORD: De lengte van de baan is 78 voet; de breedte 27. De service-line is 26 voet van het net verwyderd, 5 voet hoog aan de einden en 3 1/4 voet in het midden. VRAAG: Waar is het secretariaat van de Nederlandsche Vereeniging voor Ge meentebelangen? ANTWOORD: Laan Copes van Cat- tenburch 23, 's- Gravenhage. VRAAG: Hebben de leeraren bij het M. O. te Haarlem behalve een eigen sa larisregeling ook premlevry pensioen? ANTWOORD: Ja. VRAAG: Op alle stafkaarten komt voor het woord Mooie Nel, ook op de Polderkaart van Rynland, die naar myne meening wel het meest ter zake kundig zal zijn. In Uw blad wordt steeds ge sproken van Mooie Hel. Wat^ls de Juiste schryfwyze? ANTWOORD: Volgens de Geschiede nis en beschryving van Haarlem, door F. Allan, heet het water Mooie Hel of El, doch het wordt in de wandeling ook Mooie Nel genoemd. VRAAG: Is op een salariskaart een zegel noodig? ANTWOORD: Als het uit te betalen bedrag grooter ls dan 10 wel. BURGERLIJKE STAND HEEMSTEDE Getrouwd: C. Vollenga en M. W. Fran sen; P. J. Nachtegeller en H. J. van Loevesijn. Geboren: H. van Bakelv. Dansik, z. S. B. M. SpaanVergnes, d. B. J. BertWeber, d. S. J. M. v. d. Heuvel van Blokland, z. M. P. Oorthui:Bak- kum, d. E. J. C. Withlau—Bok, d.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 12