HAARLEM'S DAGBLAD LETTEREN EN KUNST. DE MODERNE DANS ARR'S OUTBROOÖ Hoofdpijn, Kiespijn SPORT EN SPEL, WOENSDAG 2 NOV. 1927 DERDE BLAD door SANTOS CASANI. m. DE WALS HERLEEFT De Wals Is geen nieuwe favoriet in de danszaal geen dans, die vandaag komt om morgen weer te verdwijnen, geen modedans. De Wals lieeft het gedurende een eeuw uitgehouden tegen alle nieuwelingen, en haar schwung en rhythme zijn in den grond nog dezelfde gebleven, al verschilt de moderne Wals in vele opzichten van die, welke onze grootvaders en grootmoeders in de vo rige eeuw dansten. Lang voordat de jazz in eenigerlei vorm haar intrede had gedaan, heersch- te de Wals oppermachtig, en goed kun nen walsen was het criterium, waar naar dansers werden beoordeeld in 1827, zoo goed als dat in 19?" het geval is. En ik durf beweren, dat in 2027, wan neer vele van onze moderne dansen stellig allang in het vergeetboek geraakt zullen zijn, de Wals nog steeds even po pulair zal zijn; misschien niet in haar huidigen vorm, maar in iéder geval toch een Wals, welker tempo en rhyth me niet zooveel zullen verschillen van die van een 100 of 200 jaar vroeger. In haar tegenwoordigen stijl, waar bij de bal van den voet steeds op den grond is, wat de beenspieren soepel en los doet zijn, is de Wals zulk een vol maakte dans, dat ik mij niet kan voor stellen, welke verbeteringen zij nog zou kunnen ondergaan. Vergelijken we nu hierbij eens de Wals van vroeger, toen alle passen gemaakt werden op de pun ten der teenen, en in wedstrijden de prijs niet werd toegekend aan hem of haar, die de fraaiste danshouding of de meeste gratie toonde, maar aan de gene, die het beste de hielen van den vloer kon houden. Soms werd zelfs aan de hakken der mededingers een halve eierschaal bevestigd, zoodat de dansers al den tijd hun beenspieren angstvallig gespannen hielden, uit vrees de eier schaal maar even te kneuzen, wat hen direct gedisqualificeerd zou hebben. Het genoegen van dergelijke prijsdansen komt mü zeer twijfelachtig voor! De perfecte Wals van vroeger bestond uit een eindelooze serie draaien; aan de prettige kalme passen van tegen woordig dacht men nog niet. De „Vrij heid van bewegen" was nog niet ont dekt, en de gracieuse golving, die de te genwoordige figuren kenmerkt, wachtte nog op een volgende generatie van Maar gelukkig staan er een paar on veranderlijke, rotsvaste factoren in de wisselvallige wereld der dansen: het rhythme en de hoofdfiguren. Draaien naar rechts en naar links zijn de fun- damenteele passen, zoo goed van de ouderwetsche als de moderne Wals. Het grootste verschil tusschen deze beiden, ik zei het reeds, ligt in de houding van den voet en het gebruik, dat van 'de draaien gemaakt wordt. Dit jaar telt de Wals twee of drie aardige variaties, die de walsliefhebber en welk goed danser is dat niet? zeker op prys zal stellen. Deze variaties zijn alle gebaseerd op de „hesitation" en zullen er door hun charme wel toe bijdragen, dat te bevorderen, wat wel eens de vuurproef van het dansen ge noemd is: het goed kunnenn walsen. De oude-stijldanser bergijpt vaak den modernen vorm van de Wals niet of verkeerd. De treurige reden daarvan is, dat de moderne Wals vaak zoo slecht geïnterpreteerd wordt. Werkelijk, om het te kunnen winnen van de ouder wetsche, moet de moderne Wals perfect gedanst worden. Indien goed uitgevoerd, heeft zij echter al de bekoring van haar voorgangster, en ik daag lederen danser van de oudere generatie uit, het tegen deel waar te maken. Ik ben ervan over tuigd, dat de groote bedrevenheid, die zij verkregen hebben in de oude Wals, hun van geen nut zal zijn, bij hun po gingen, de moderne goed uit te voeren. Het is meer dan jammer, dat zoovele goede dansers van den ouden stijl, die zich zonder veel moeite den nieuwen zouden kunnen eigen maken, dit ver zuimen, en daarmee haar schwung, haar fascineerende, zoet vloeiende me lodieën, en het perfecte tempo, die evenzeer de kenmerken zijn van de Wals der twintigste eeuw, als zij het een honderd jaar geleden waren. Tenslotte geloof ik stellig, dat de bands, die zich op het spelen van Wal sen toeleggen, steeds meer de voorkeur van het publiek zullen genieten, en vol gens mijn meening hebben de bands het zelfs in hun hand, de Wals even populair te doen worden, als Fox-Trot, Charleston, of misschien daar ben ik weer op mijn stokpaardje, zoo popu lair als de Yale spoedig zal blijken te zijn. HET TOONEEL'. HET SCHOUWTOONEEL. HET GEHEIM. Waardeert ons publiek wel volkomen het groote talent van Ko van Dijk? Wat heeft deze temperamentvolle ras-acteur alleen reeds bij Het Schouwtooneel ons in de laatste jaren niet tal van creaties geschonken! Kain in de Para dijsvloek, de Ingebeelde Zieke, Fichtner in De eenzame Weg, de vader in Levensstroomingen ik noem hier slechts enkele rollen waaraan wij al tijd met dankbaarheid en bewondering zullen blijven denken. En nu heeft hij hieraan Dr. Plessiers in „Het Geheim" toegevoegd, een rol, welke hij zoo innig en warm menschelijk speelt, dat hij het publiek niet alleen geheel in zijn macht had maar ook*"herhaaldelijk wist ontroeren. Het groote succes, dat Het Schouwtooneel met de opvoering van Het Geheim hier gisteren mocht boe ken. heeft het voornamelijk aan Van Dljk's waarlijk superieure creatie van Dr. Plessiers te danken. Hoe komt het zoo heb ik mij bij de voorstelling van „Het Geheim" af gevraagd dat dit stuk van Guiraud door de Fransche pers uitbundig ge prezen en door de Hollandsche kritiek zoo onwelwillend ontvangen is? Ik meen dat „Le Bonheur du Jour" zooals het stuk in het oorspronkelijke heet noch dien overdreven lof. noch die af- bdekende kritiek verdient. Guiraud moge in het begin even irriteeren door opzettelijkheid en zijn wat al te gemak kelijke aan minderwaardige lectuur herinnerende trucs om het „geheim" aan het licht te brengen, hij heeft bij de verdere ontwikkeling van het con flict zeer veel moois gegeven en als ge heel een stuk geschreven, dat na de eerste niet erg geslaagde acte, boeit en soms zelfs ontroert. En het is bijna steeds voortreffelijk „tooneel". Deugden alle, die mén toch werkelijk niet bij alle schrijvers vindt. Jean Plessiers de Chavignac, die in den oorlog als vlieger-officier met roem is overladen, kan na zijn terugkeer thuis aan de burgerlijkheid van zijn1 nobelen, maar niet bepaald aristocrati- schen vader onmogelijk meer wennen. Al zijn liefde gaat uit naar zijn moeder die haar voorvaderen tot den tijd van Charlemagne kan tellen. Zijn vader, die zijn groote fortuin^van een eenvou- digen postmeester uit de vorige eeuw te danken heeft, is in zijn oogen slechts een „bourgeois". Jean toont dien weerzin tegen de burgerlijkheid van zijn vader wel op een zeer antipathieke om niet te zeggen vlegelachtige manier, totdat hij aan het slot van het eerste bedrijf in een oude „bonheur du Jour" op zolder brieven vindt van zijn moeder, waaruit hem op overtuigende wijze blijkt, dat niet Dr. Plessiers, maar een sinds lang gesneuveld officier zijn vader was. De wijze, waarop de schrijver Jean tot deze ontdekking laat komen, is artistiek moeilijk te aanvaarden. Hij liet er heel een familie opzettelijk voor op een zol der bij elkaar komen en wonderijk genoegen er te „teaen", hij liet er de meest comprormtteerende brieven in een- open bonheur du jour voor liggen en schreef voor, dat Jean van deze gewich tige epistels opzettelijk nog eenige voor het souffleurshokje moest laten vallen, op dat Dr. Plessiers ze kon vinden. Dit alles was voor een schrijver van zooveel routine verwonderlijk onhandig en ook wel erg goedkoop. Maar met de tweede acte, wanneer wij van den zolder met zijn tooneelbalken weg zijn, beginnen de personen uit Het Geheim voor ons te leven. Dan gaan zij ons boeien en worden wij getroffen door de werkelijk knappe en sobere manier, waarop Guiraud zijn niet gewoon conflict tot oplossing brengt. In een zeer goed geschreven en door Ko van Dijk met roeredde innigheid gespeeld tooneel tusschen Jean en Dr. Plessiers erkent de laatste, dat hij het „geheim" weet. Al 34 jaar lang! Maar hij heeft Jean's moeder geheel vergeven, omdat zij voor hem in al die jaren een voor beeldige vronw, voor Jean een voortref felijke moeder is geweest. En in zijn hefde voor zijn vrouw en haar zoon gaat hij zelfs zoover tegenover Jean den vader te idealiseeren en zelf een deel der schuld van de misstap zijner vrouw op zich te nemen. Maar aan Jean is met de ontdekking van het geheim alles ont vallen, Tot de erkenning der grootheid van zijn „burgerlijke" vader is hij niet in staat. Hy voelt, dat hij niet langer in het ouderlijk huis kan blijven en hij ver trekt naar China om daar als vlieger officier dienst te doen. Maar op het oogenblik van het afscheid vindt Jean eindelijk het woord, waarop Dr. Ples siers met zulk een groot verlangen heeft gewacht. Hjj noemt hem voor het eerst weer vader en hij gaat niet heen om daar ginds den dood te zoeken maar om er een nieuw leven met zijn bruid voor te bereiden. Dit is in het kort de inhoud van „Het Geheim". Er is in de ontwikkeling van het conflict een logische gang en aan het slot treft de schrijver ons door de zuivere menschelyke en sobere wijze, waarop hij deze menschen tegenover elkander plaatst en het conflict oplost. Dat Guiraud het noodig vond in zijn stuk ook nog een nieuwen factor nameüjk de ontreddering van het door den oorlog uit het evenwicht geraakte jonge geslacht te brengen leek ons geheel overbodig. Dit gedeelte was allerminst over tuigend en stond ook buiten het eigen lijke conflict. Opmerkelijk was het, dat onze aandacht die in de laatste 3 ac. tes voortdurend gespannen was ge heel verflauwde, toen Guiraud zich op dit zijpad van de na-oorlogsche psychose begaf. Het besliste succes, dat de eerste op voering van Het Geheim te Haarlem had, was voor een deel zeker aan het stuk, maar nog meer aan van Dyk's spel te danken. Hij was heel den avond van een zoo geconcentreerde kracht en in nigheid, dat zooals ik reeds schreef hij niet alleen voortdurend boeide, maar ook herhaaldelijk ontroerde. De wijze, waarop hij het lange verhaal van zijn moeder's „afdwaling" aan Jean deed was niet alleen een voorbeeld van voor treffelijke dictie, maar ook van ingeto gen, superieur spel. Dat was heel, heel mooi! Om Ko van Dijk moet men Het Gehqjm gaan zien. Wanneer heel de bezetting van het zelfde gehalte ware geweest, dan zou het stuk van Guiraud misschien, in ons land denzelfden bijval als te Parijs heb ben gevonden. Wat wij in de opvoering misten was de tegenstelling der levens kringen van de Plessiers en de Cha- vlgnacs. Jean vond niet de minste re den om zijn vader zijn burgerlijkheid te verwijten Het te kort aan uiterlijke voornaamheid was bij allen, behalve bij mevrouw Van de Poll—Hamakers. De fout der regie was, dat zij het begin door mej. Jeanne Van Ryn in een veel te hooge diapason het inzetten, zoodat daar op den zolder van het kasteel een alles behalve aristocratischen toon heerschte. Van de Poll bleek ook niet in staat de rol van den door het nood lot getroffen aristocratischen vlieger-of ficier te dragen. Eerst in het laatste be drijf vond ook de omgeving van Dr. Plessiers den juisten toon. Het afscheid werd door allen vooral ook door Van de Poll en Jaenne van Rijn mooi ge speeld. J. B. SCHUIL. MUZIEK. NEDERLANDSCHE OPERA „CARMEN". Carmen (Eerste bedrijf) Weer een uitverkocht huis! De directie der Ned. Opera heeft een goede keuze gedaan: eerst Faust, nu Carmen, de lievelings opera's van het publiek en steeds de grootste trekpleisters. Bizefs meesterwerk, dat van 't begin tot het einde tintelt van geest en treft door melodischen rijkdom en scherpe karakteristiek vond gisteravond een ver tolking, die nog niet geheel af was, maar waarin weer vele goede en zelfs schitte rende momenten waren te prijzen. Het minste lukte het eerste bedrijf; hier was nog al eens wat oneenigheid tusschen de koren en het orkest, doordat de eer ste te vooruitstrevend waren. Heel aar dig kweet echter 't koortje van „Spaan- sebe straatjongens" zich van zijn taak. In het tweede bedrijf, waarin de aar dige décors en de kleurige levendigheid der costumes en groepen het oog boei den stond de uitvoering terstond op een hooger plan. De dramatische actie werd hier door superieuren zang ondersteund; het zeer moeilijke kwintet werd met vir tuositeit en in zeer goede samenwerking met het begeleidende orkest vertolkt. Ook het optreden van EscamiHo had de noodige verve. Van de derde acte noem ik in 't bijzonder de beroemde kaartleg- scène en Micaëla's optreden; het décor kon mij hier niet zoo bevredigen, doch we moeten natuurlijk rekening houden met de kleine tooneelruimte van den Jansweg-schouwburg, die een bergland schap. zooals de Italianen verleden jaar meebrachten, niet bevatten kan. En In de vierde acte zagen we hetzelfde on- Spaansche geveltje als in de eerste. In dit bedrijf was een groote coupure ge maakt, waardoor het levendige straat- tooneel met zijn geestige muzikale il lustratie kwam te vervallen; al was dit op zichzelf genomen jammer, er werd tijd mee gewonnen, en de voorstelling was toch al eerst om kwart voor twaalf afgeloopen. Die lange duur is nu bij pre mières niet ongewoon; meestal kunnen bij herhalingen de tooneelwisselingen wat sneller geschieden en daaTdoor de pauzen wat bekort worden. Van de hoofdrollen noem ik allereerst de „Carmen" van Mevr. San tl) agens: zeer goed dramatisch gespeeld („Car men" is bij de zware vocale opgave een eerste rangs speel rol), los, vol tempera ment, en daarbij uitmuntend gezongen: een praestatie van beteeken is. Jules Moes deed als „Don José" goede dingen doch declameert te sterk en kan deze rol niet jeugdig genoeg geven. „Micaela" vond in mevr. Truus de Bruin een vocaal goede vertolkster; te spelen geeft deze rol haast niet. „Escamillo" noemde ik reeds; Ant Dirckx legde met deze rol eer in. „Zergina" maakt steeds een min of meer sukkelachtigen indruk, wie hem ook speelt; Henri Bloemgarter had dus geen bepaald dankbare rol. De „Mora les" van J. Jansen kon wat Spaanscher uitzien. In het kwintet werkten met me vrouw Santhagens de dames Romijn en Hofman en de heeren Monasch en van Reen, resp. als „Frasquita", „Mercedes", „Remendado" en „Dancaire" mede; wat ieder van dezen afzonderlijk praesteerde was even lofwaardig als him samenzang. Carmen (Derde bedrijf) Door een samenloop van omstandig heden had het orkest een repetitie moe ten missen. De ongelukjes die ditmaal voorkwamen zijn wel aan die te korte voorbereiding te wijten en zullen bij een herhaling ongetwijfeld niet meer voor komen, zoodat de totaalindruk zeer ze ker nog gaver zal zijn. KAREL DE JONG, CABARET MOÓERN. Tom v. d. Spek is na zijn uitstapje naar het Utrechtsch Modem in Haar lem teruggekeerd met een veel verbe- te-de uitgave van zijn band. Het ensem ble vertoont thans die buitengewone qualiteiben, die men maar al te weinig bij de Hollandsche Jazzbands aantreft. Het programma onderscheidt zich dit maal ook in veie opzichten. Borgia is een Fransohman. En het is nu eenmaal een feit dat de Fransehman de geboren conferencier-chansonnier is. Borgia munt uit als komisch zanger en heeft in het fragment uit Manon bewezen, dat hij een uitstekend acteur is. Dus ein delijk weer eens een echte „cabaretier" op het podium! De zusjes Katja en Mela zijn fantasie danseressen die uit hoofde van haar charme alléén al, het pleit gewonnen hebben. Bovendien blijkt uit hun onge compliceerde maar geestige dansen dat zij hard gewerkt hebben en inderdaad iets kunnen. Ook een zeldzaam verschijnsel in de zen tijd! De Beiersch-Tyroolsche musici, die viool, cither, mandoline, guitaar, harmo nica en banjo bespelen en bovendien het lied van him land vertolken, zor gen voor een alleraapgenaamste afwis seling naast de saxophone. Bovendien geven de heeren een interessant folklo ristisch nummer op het tooneeL De Ty- roolsche dansen zijn in hooge mate amusant en boeiend. Meyer Hamel, geannonceerd als be roemd conferencier, is reeds vele malen in deze rubriek besproken en geprezen, zoodat wy nu kort kunnen zyn en een voudig kunnen bevestigen dat zijn goede faam verdiend is. HET WERKLOOSHEIDS CONGRES. NOODIG WETTELIJKE REGELING WERKLOOSHEIDS. VERZEKERING. Te Amsterdam is Dinsdag gehouden het aangekondigde congres van het N. V. V. De voorzitter de heer R. Stenhuis zeide in zyn openingswoord, dat het congres ten doel heeft nadrukkeiyk uit te spreken dat een wettelijke regeling der werkloosheidsverzekering met mee betaling der werkgevers niet langer wachten mag. Wij willen verder ver klaarde spr. door dit congres druk oefe nen opdat op het gebied der werkver ruiming meer geschiedt. De heer E. Kupers verdedigde een wet- teiyke regeling van de werkloosheidsver zekering berustende op den grondslag van de' vrijwillige verzekering, waarby echter de mogelijkheid moet worden opengelaten om by K. B. voor de meest daarvoor geëigende bedrijven de ver plichte verzekering in te voeren met me dewerking van de in die bedryven be staande vrywillige werkloosheidskassen. Alle gemeenten moeten verplicht wor den tot deze regeling toe te treden. De overheid moet verstrekken op de bydra- gen der verzekerden en der werkgevers een toeslag van minimum 100 pet. Met de stellingen van den heer Ku pers waarvan wy de voornaamste ver melden vereenigde het congres zich. De heer F. van de Walle hield een in leiding over werkverruiming als middel tot bestryöing der werkloosheid. Naast de steunregelingen, die ten be hoeve der door werkloosheid getroffenen behooren te blyven bestaan, of, voor zoover opgeheven, weer dienen te wor- INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a SO CENTS PER REGEE VOOR UW KINDEREN is het beste noR nauwelijks goed genoeg. - GEEFT HUN geleide werkverruiming de abnormaal groote werkloosheid te bestrijden, terwijl het haar taak geacht moet worden, het economisch leven tot grooter bloei te brengen en het verruimen der productie mogelijkheden te bevorderen. Daartoe is noodig de uitvoering van groote openbare werken, welke de in dustrie kunnen versterken, als b.v. het graven van het Rijn-Twente-kanaal, het Merwedekanaal. de spoedige verbetering van ons wegenstelsel,bevordering van den arbeiderswoningbouw, voorts ontwate- rings- en indUkingswerken, ontginning en verdere cultiveering van woeste gron den en dergelyke, ter bevordering van den landbouw en de werkgelegenheid ten plattelande. Krachtige ontwikkeling der industrie door haar te steunen in haar afzetmo- gelykheden door propaganda en welover wogen voorkeursbepalingen voor Rijks-, Provincie-, Gemeente- en overige over- heids- of semi-overheidsorganen, ook in gevallen, waarin de binnenlandsche pro ductie iets duurder zou zijn. Door ih besteksvoorwaarden zoodanige clausules op te nemen, dat by overigens gelijke voorwaarden ten aanzien der qualiteiten, de in heemsche industrie voorkeur geniet, en dat steeds by het geven van opdrachten binnenlandsch fabrikaat, zoo dit in kwaliteit en prijs overeenstemt met aanbiedingen van bui ten, aangewend moet worden. Na eenige gedachtenwisseling werden de stellingen van den heer v. d. Walle aangenomen, waarna het congres werd gesloten. ERNSTIGE VECHTPARTIJ TE GRONINGEN. EEN ZWAAR GEWONDE. In een café te Groningen is ee ernstige vechtparty ontstaan. Daarbij •werden J. Posthumus door zekeren Van K., een man van 33 jaar, een viertal steken met een zakmes toegebracht. Posthumus werd getroffen aan den slaap en boven aan den schedel, waardoor hy hevig bloedend verwond werd en waarby, naar aan de Tel wordt ge meld, de hersens bloot kwamen te lig gen. De getroffene zeeg ineen en werd in bewusteloozen toestand naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd, waar hy ter verpleging werd opgenomen. De toestand van den man is hoogst ernstig. De verdachte, Van K. is reeds aange houden. VERDUISTERING VAN EEN VERMOGEN. VONNIS EEN JAAR EN ZES MAANDEN. De vierde Kamer der rechtbank te Amsterdam heeft den uitgever J. M. K. te Hilversum wegens verduistering ver oordeeld tot een gevangenisstraf van een jaax en zes maanden. Zooals men zich herinnert, schryft de Tel., had verdachte een echtpaar en een zuster van dit echtpaar weten te bewegen hun vermogen in effecten aan hem afte staan. Het geld heeft verdachte gebruikt in de uitgevers maatschappij „Be Blauwvoet" te Hilversum. Mijnhardt's Hoofdpijntabletten60 en 3Oct Mijnhardt's Kiespijntabletten, 60 en 30 cL Bij Apotli. en Drogisten VOETBAL. ROODE DUIVELS—LONDENSCHE AMATEURS (3—3). Te Brussel hebben Dinsdagmiddag de Roode Duivels een voetbalwedstrijd tegen elf Londensche amateurs gespeeld. Met rust was de stand 11. Het einde kwam met 3—3 gelijk spel. GOLF. ONGELUK BIJ HET GOLFSPEL. In Los Angeles heeft zich (volgens een bericht in de Tel.) een drama af gespeeld op de links van de Forchills Country Club. De accountant Wesley was bezig zyn twaalfjarigen zoon Donald het golf- spel te leeren. Hij nam daartoe de club, deed hem eenige malen voor op welke wijzen geslagen moest worden en over handigde daarna de club aan zyn zoon. Deze wilde dadelijk zeer yverig de hem voorgedane oefening nabootsen; hij miste-niet alleen den bal, doch raakte tevens zyn vader tegen den slaap, waar door de getroffene onmiddellijk dood Ineenzakte. SCHERMEN. HOLLANDSCHE DAMES WINNEN IN LONDEN. Uit Londen wordt aan het Hbld. ge meld: In den schermwedstryd om de Hutton Cup hebben Dinsdag twee Ne- öerlandsche deelneemsters reeds aardi ge successen geboekt. Mej. den Hollander (van de zaal Giandomenicl) sloeg achtereenvolgens miss Brompton met 41 touchés; miss Goddon met 43, miss Pearce met 4—2. Onze stadgenoote mevr. Admiraal— Meyerink (zaal Aerts) sloeg miss God don met 42; mrs. Klint met 43; miss Mac Donald met «40; miss«Braine den ingevoerd, is, betoogde spr„ de Re- met 4—2: miss Glayds Davis met 4—3; geering verplicht door een planmatig mrs Edwards met 42 DE OLYMPIADE. VERGOEDING WEGENS LOONDÈRVING. GEEN HOCKEY-TEAM NAAR AMSTERDAM. Volgens een bericht uit Londen aan de TeL is Engeland niet weinig ontstemd over het besluit van de executieve van het I- O. C. te Lausanne genomen om de beslissing welke te Parijs werd be reikt en waarby vergoeding wegens loon derving aan de Olympische voetballers te Amsterdam wordt toegestaan, te be krachtigen. Het is duideiyk, dat geheel Engeland zich tegen vergoeding wegens loonder ving verzet en steeds luider (aldus het blad) klinkt de vraag: „Kan Engeland onder deze omstandigheden het volgend jaar naar Amsterdam komen?" Waar een antwoord gegeven wordt, blijkt dit steeds ontkennend te luiden. Hoewel er op gewezen wordt, dat de loondervings kwestie alleen de voetballers aangaat, beweert men dat het principe ook door andere Engelsche sportbonden niet aan vaard kan worden. Een bewys hiervan is, dat de Engel sche hockeybond besloten heeft het vol gend jaar geen team naar Amsterdam te zenden; daar de hockeybond den amateurstatus van de Britsche hockey spelers wenscht te behouden. Het uitvoerend comité van het L O. C. heeft in verband met het bekende protest van het Britsch Olympisch Co mité een resolutie aangenomen, waaraan het volgende is ontleend: „De executieve protesteert tegen de geuite beschuldiging, dat zij buiten haar bevoegdheid is gegaan, door zich ten gunste van betaling van een beperkte schadevergoeding voor loonderving uit te spreken en door de beslissing van het Olympisch congres, te Praag te niet te doen. De executieve heeft het recht om in een noodgeval beslissingen te nemen. De statuten van het I. O. C. eischen niet een schriftelijke raadpleging tusschen de leden van het congres gedurende den tijd die tusschen twee vergaderingen van het congres verloopt. De executieve is alleen competent om een beslissing van de F. I. F. A. op het congres te Rome in 1926 genomen ten aanzien van betaling van een beperkte vergoeding voor loon derving te beoordeelen". WIELRIJDEN. MOESKOPS TE PARIJS GESLAGEN. TJit Parys wordt aan de Tel. gemeld: Dinsdag had alhier de wedstrijd plaats om den Grand Prix de la Toussaint. In de „poule des Frangais" werden vier wedstrijden trois gereden met den uit slag: 1. Michard, 2. Schilles, 3. Fau- cheux, 4. Pevrode. De „poule des Etrangers" had tot re sultaat, le race: 1. Kaufmanr.. 2. Dernp- sey, 3 Martinetti; 2e race 1 Martinetti, 2. Dempsey, 3. Moeskops, 3e race LKauf- mann, 2. Dempsey, 3. Moeskops. 4e race: 1. Martinetti, 2 Kaufmaxm, 3 Moeskops, Totaal-klassement: 1. Kaufmann, 2. Martinetti, 3. Dempsey, 4. Moeskops. Finale der eersten: 1. Michard, 2. Kaufmann. Finale der tweeden: 1. Schilles, 2. Martinetti. Finale der derden: 1. Faucheux, 2. Dempsey. Finale der vierden: 1. Peyrode, 2. Moeskops. ZESDAAGSCHE TE BRUSSEL. Uit Brussel wordt aan de Tel. ge meld, dat het Nederlandsche koppel RanschaertVan den Bogaerd in den zesdaagschen' wielerwedstrijd te Brussel op het oogenblik de tiende plaats be- SCHAKEN. CAPABLANCA—ALJECHIN. De 23e party tusschen Capablanca en Aljechin is na 40 zetten afgebroken. KEGELEN. HAARL. KEGELBOND. De uitslag van het kegelconcours van den Haarl. Kegelbond luidt als volgt: Persoonlijk kampioenschap. Kampioen: L. Boerlagen met 302 hou ten. Ie prys Z. J. Leen met 302, 2e pr. H. A. Schouten met 300, 3e pr. L. van Berkel 300, 4e pr. N. P. Visser 295, 5e pr. J. C. W. v. d. Veer 294, 6e pr. mdvr. Schouten, 7e pr. H. Lomans, Se pr. F. Zandvoort, 9e pr. J. van MaaswmkeL 10e pr. J. Stammeer, lie pr. G. Schou ten. 12e pr. J.,H. Heyman, 13e pr. W. F. de Dood, 14e pr. S. de Jong, 15e pr. J. de Paus, 16e pr. A. de Jong, 17e pr. L. Vissers, 18e pr. J. A. W. van Daalen, 19. W. v. d. Berg, 20e pr. H. Denkers. Consolatieprijs: J. Paulen. Extraprijs P. N. Tummers, Vrije baan, baan F. le prys H. Den kers, 42, 2e pr. mevr. De Bruin, 40, 3e pr. G. Rotteveel 39, 4e pr. W. F. de Dood 5e pr. J. W. Michielse, 6e pr. P. Beccari, 7e pr. J. Wyma, 8e pr. H. von Félde. Vrije baan, Baan G. le pr. H. Smole- naars 41, 2e pr. H. Denkers. 40. 3e pr. W. Kuyk, 40, 4e pr. J. Baggermarf, 5e pr. H. Frantzen, 6e pr. J. de Paus, 7e pr. P. mits, 8e pr. H. Lomans. Vrye baan, baan H. le pr. C. van Vree den, 2e pr. N. P. Visser, 3e pr. P. Bec cari, 4e pr. mevr. De Bruin, 5e pr. E. Stoeken, 6e pr. F. Zandvoort, 7e pr. H. Denkers, 8e pr. F. v. Hout. Vrye baan, dames baan I: le pr. me vrouw Schouten 41, 2e pr. mevr. Heiden- daal, 39, 3e pr. mevr. Denkers 37, 4e pr. mevr. de Bruin 35, 5e pr. mevr. Sliggers 32 houtexv Parenbaan, baan I: le pr. mej. Verdel en de heer H. Lomans 45, 2e pr. mevr. Schouten en de heer G. Schouten 44. 3e pr. mevr. de Bruin en de heer D. Bremer 43, 4e pr. mej. Groenewegen en de heer H, A. Schouten 43,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 9