HAARLEM'S DAGBLAD jjiirc$al°p ZATERDAG 24 DEC. 1927 VIERDE BLAD LETTEREN EN KUNST. MUZIEK. ITALIAANSCHE OPERA: RIGOLETTO. Van de heerlijke zangkunst, de sdhit- Oerende stemmen der Italianen hebber, wc gisteravond weer ten volle kunnen genieten. Maar de schouwburg was niet half gevuld. Men zou haast gaan den ken dat de belangstelling der Haar lemmers in 't algemeen omgekeerd evenredig met het peil eener voorstel ling iseen d üsttan ter. toone el u i tvo e - ring heeft tweemaal een uitverkocht huis. een operette minstens éénmaal, een goede opera kan 't nauwelijks tot een halfvolle zaal brengen en bij kunst uitingen van den allerhoogsten rang, als het Moskouer theater zijn slechts enkele stoelen bezet. De onlangs aan gekondigde Figaro-opvoering der Co- Opera-tie is wegens gebrek aan belang stelling niet doorgegaan. En dan kla gen we nog. dat we hier zoo zeiden goede opera's krijgen, dan zijn we ver baasd en verontwaardigd, als vreemde gezelschappen er gaandeweg den brui van geven om onze stad te bezoeken en hier 't eene deficit voor, het andere na te boeken! Maar de dilettanten kun nen in hun vuistje lachen: hoe minder goede kiunst hier komt en tot verge lijking noopt, des te minder kans loopt hun artistieke kaars cm in het zonlicht van anderen schaduw te gaan afwerpen. Het zou mij ndet verwonde ren indien binnenkort de directie der Italiaansche Opera ook besloot om maar geen voorstellingen meer in Haarlem te geven en ons daardoor in het vervolg een bron van genot zou onthouden. Om billijk te zijn moet ik erkennen dat wellicht de keuze van de stukken die zij voor ons bestemde ndet steeds de beste is. Wo hebben in de laatste drie jaren tweemaal „La Tra- viata", en nu voor de tweede maal „Rigoletto" gehad; misschien ware met „II Barb'lere de Sc-vlgiia". „La Nozze de Figaro'" of „Don Giovanni" meer be langstelling gewekt. Rigoletto bevat eenige mooie melodieën en eenige dra matische tooneelen. maar het gegeven is vrij drakerig en de eeuwige oem- pla-pla's van het orkest, zelfs in de meest tragische situaties, willen er toch op den duur niet meer in, zoodat onze ir.fcresse voor handeling en muziek ver flauwt en we alleen de schitterende vo cale eigenschappen der hoofdvertolkers bewonderen. Nu zal deze of gene uit het in den aanvang gezegde concludee- rende, misschien opmerken: een beter stuk zou nog slechter recette geven, doch hiertegen zou ik moeten aanvoe ren dat er toch, getuige het drukker bezoek der Bachconcerten. een aantal serieuze muziekliefhebbers is, meer dan voldoende om den Stadsschouwburg te vullen, maar deze krijgt men nauwelijks één, en zeker niet twee malen naar een opera als „Rigoletto" toe; zij zijn aan degelijker muzikale kost gewend. Wat nu dc uitvoering zelve betreft moeten we als eerste bijzonderheid het werkelijk uitstekende mannenkoor in de eerste en derde acte memoreeren. De bezetting der hoofdrollen is bij de Italianen steeds goed, toch was nog de machtige stem van P. Bïasini. den ver tolker der titelrol een verrassing. Zijn postuur heeft deze rijzig gebouwde zan ger voor de rol van den mismaakten hofnar niet in zijn vcordeeel: geen won- dor dat zijn bewegingen gedwongen schenen. Daarentegen was Giuseppina Lucchese een allerliefste Gilda, be koorlijker dan Maria Gentile, die wij de vorige maal in deze rol zagen, en daar bij een coloratuursopraan van den eer sten rang, wier stem het fluweelige timbre in alle liggingen behoudt en nimmer scherp wordt. P. QuadreOi is een prachtige lyrische tenor, maar veel actie was in zijn Duce di Man tore niet waar te nemen. L. Balzan als Sparafu- cile, V. Baldo als Monterone gaven naast een goede uitbeelding vocaal ge not door hun mooie basstemmen en L. Squarzina (Madelena) bleek een heerlijk krachtig, warm getint altge luid te bezitten, dat aan de stem van Maria Valverde herinnert. en den wensen deed opkomen, haar eens in een grootere party te hooren. De overige kleine partijen behoef ik niet afzonder lijk te bespreken. Maar wél vermelden wil ik de mooie costumes, die het hoffeest in het eerste bedrijf tot een schitterend geheel hielpen maken, ter wijl ook m de andere bedrijven voor aardig decor gezorgd was Alleen was het jammer dat de scheidingsmuur in II en IV niet wat verder naar het voetlicht doorgetrokken kon worden; men kon er nu zóó gemakkelijk vóór langs, dat de poort er in overbodig scheen. En dan moet er in 't vierde bedrijf gebliksemd worden vóór men den donder in 't orkest hoort en niet nadat 't orkest al ultgedonderd is. In 't eerste bedrijf kregen we een ballet te zien, dat ons alweer de meerdere sierlijkheid der oude dansen, vergeleken met de moderne overtuigend demon streerde. Het orkest kon de niet zeer zware partituur zender moeite bevredi gend vertolken en de kapelmeester Nino Giacopetti ontving zyn aandeel in de bijvalsbetuiging zeer verdiend, want alles liep als op rolletjes. KAREL DE JONG. EEN UITVOERING VAN DE „MESSIAS" TE LONDEN. Eenige weken geleder. heeft Evert Cornelis met het Toonkunstkoor te Utrecht de Messias gegeven, welke uitvoering vooral belangrijk was, omdat het werk voor het- eerst in Nederland in zijn oorpronkelijken vorm, dus op den Engelschen tekst werd ge zongen. Toen wy de vorige week te Londen waren en wij „The Messiah" in den bekenden „Albert Hall" zagen aangekondigd, was ons besluit onmid dellijk genomen. Vooral voor twee mij ner reisgenooten beiden zangeressen die de Utrecntsche opvoering onder Cornelis hadden bijgewoond, was het een bijzondere vreugde Handel s (1 werk nu ook eens in Londen onder directie van niemand minder dan den in Engeland zeer bekenden Sir Thomas Beecham en met solisten als Flo rence Austral, Muriel Brunskill. Parry Jones en Kenth Falkner te kunnen hooren. En ik die doormijn werkzaam heden als tooneelcriticus bijna nooit in de gelegenheid ben concerten te bezoe ken, sloot mij gretig hierbij aan. Reeds het bezoek aan den Albert Hall was voor ons interessant. Een reus achtig groot gebouw, dat in zijn ronden vorm met zijn drie rijen balcons en z:.ïn loges meer aan een arena voor stieren gevechten in Spanje dan aan een con certzaal doet denken. Zóó groot is deze zaal die meer dan 10.000 toehoorders kan bevatten dat de gezichten der uitvoerenden van het balcon af door ons niet meer te onderscheiden waren. Al- (1) De Engelschen schrijven Handel en niet zooals de Duitschers en wij -- Handel. les is in den Albert Hall ingericht op het massale, b pompeu.'- Van eer. podium kar. men er eigenlijk niet spreken. Dc uitvoerenden, koor en o -fcest bij deze „performance" ongeveer 730 te zajnen boze:ten onder een orgel van ontzag lijke afmetingen een vak een ..seg ment" zou men kunnen zeggen van de cirkelvormige ruimte. BU het binnenkomer, trof bet ons dat de dames allen in tegenstelling met in Nederland, waar bU de Messias-op voeringen doorgaans zwart v.ordt gedra gen in het wit waren gekleed.. Dit l\jkt mij ook juister, omdat in de Messias dc geboorte er. niet zooals in Bach's Passionen het lijden V3n Christus v.ordt bezongen. Ook onthoudt men zich in Engeland niet bij een Messiah- opvoerir.g -.an teekenen van bijval. In tegendeel en dat is wel heel hinder lijk wordt de opvoering er telkens door applaus onderbroken, niet alleen na he: einde van elk onderdeel, maar ook na elke solo en elk belangrijk koor. Dit barbaarsch lawaai doet aan de ge wijde stemming wel zeer sterk afbreuk en wij waardeerden het daar in Londen te meer. dat bij de Ma.tt.haus en Johan nes Passion in Nederland elk teeken van bijval onmiddellijk wordt onder drukt. En nu dc eigenlijke uitvoering! Zij stond muzikaal ongetwijfeld op zeer groote hoogte. Sir Thomas Beecham. die Handei's werk geheel uit het hoofd dirigeerde is wel volkomen een lei der voor een massakoöv. Zijn directie is zeer suggestief, wij zouden hier zelfs van „geweldig" kunnen spreken. Hij gaf al les me; veel forscher en breeder gebaren aan dan onze dirigenten, die met min- der groote massa's moeten werken, ge woon zijn. Toch was zijn directie vol strekt niet alleen op het pompeuse in gesteld. Hij bereikte zelfs het meest in de teere gedeelten zooals in het koor „For unto us a child is born" „Uns ist zum Hell ein Kind geboren" dat heel licht en fijn genuanceerd werd gezongen. En waarlijk respect voor den Engelschen koorzang kregen wij by het gedeelte: „And with His stripes we are healed" „Durch seine Wunde sind wir geheilet" dat het ontzaglijk groote koor a ca- pella en wel voortreffelijk! zong. Maar vreemd was het, dat, waar van een zoo'n massaal koor uitbundige im- poneerer.de kracht werd verlangd zooals bij het beroemde ..Hallelujah" de uitvoering teleurstelde. Het orgel do mineerde daar het koor geheel en al cn de climax, waarop wij gewacht hadden, bleef weg. Opmerkelijk was het. dat de indruk van het „Hallelujah" te Utrecht veel grooter was en dat door Evert Cor nelis met. zUn toch aanmerkelijk klei ne:- koor en orkest oneindig veel meer werd bereikt. Trouwens ook als geheel stond de op voering te Utrecht althans volgens mijn twee reisgenooten op een hoo- ger peil. Voor een deel kwam dit zeer zeker door de te groote ruimte van den Albert Hall. waarin de solo-stemmen niet tot hun recht konden komen cn vooral in verhouding van het koor en het orkest te ijl en te klein klonken. Alleen de sopraan bleek in staat de ko lossale ruimte voldoende te kunnen vul len. Van de bas-soli echter gingen heele gedeelten ahsoluut verloren en ook bij de soli van den tenor., cn.de alt, voelde men telkens 'n tekort, dat aller minst aan de zeer muzikale voordracht en de heel mooie stemmen geweten kon worden. Ik geef hier natuurlijk enkel eenige indrukken. Het merkwaardigst van deze Messiah-opvoering was wel het slot. De Engelschen sluiten Handel s werk niet af met het eigenlijke slotkoor, doch met het „Hallelujah", dat zij op het laatste koor laten volgen. Zoodra het koor het „Hallelujah" inzet, staat niet alleen het orkest maar ook heel het publiek op en in staande houding wordt het slot door allen uitgevoerd en aangehoord. Op ons maakte di'. de meer dan tienduizend menschen. die daar staande het Hp.lle- Iujah aanhoorden op dat oogenbllk J r.og meer indruk dar. de muziek ren j Hör.dei. waarvan de climax. die wij I hadden mogen verwachten, met kwam. En met oen :rotsch gevoel hebben «u j den Albert Hal! verlaten, omdat .leze uitvoering ondanks haar voortreft '.ijkc hoedanigheden on? van de superlorhe'.t van onzen eigen koorzang, aooa.s wy dien onder een Mengelberg, een Ever: Corr.c-iis en ik mag hier 2 Is schoon zoon zyn naam zeker in dit verband ook wel noemen een Richard Hol hebber, gehoord, had overtuigd. J. B SCHUIL. WLAD. BILLKINE. Tentoonstelling in 't Waag gebouw. Onze vroegere teekenaar en oud-stad genoot Wladimir Bielkine. die thans in Eindhoven werkzaam is. zal van 8—21 Januari in het Waaggebouw ren 'en- toonstelling houden. Velen zullen zich de eerste interessante expositie van dezen Rus herinneren). Op den 7den Januari wordt de ten toonstelling voor genocdigden geopend. In het Waaggebouw zullen bij Bielkine's expositie ^•"■ndien eenige tcekenlngen van den heer L. C. Kalff tentoonge steld worden 'de bekende reclameteekc- naar), esthetisch leider der Philipsfa- brieken. Bielkine zal voor den dag ko men onder anderen met een serie: „De Russische provincie" (in kleuren). INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cent* per regel. BoWeersver- anderinqen treden, rneumatiscne pijnen ver^oogete rrjQtS Op Dit voorkomt men het best door bijher gsnnjjste teeken vl hei tndnnijenJe inwryfini te oaat te nemen. —81/ apothekers en drogisten a i iti ycni 't/o- cr BIOSCOOP Rembrandt-Theater. Sunrise. Eén dier voorbeelden van wereldberoemde films die gebouwd op een. hier en daar vrij drakerige intri gue. van technische en artistieke uitwer king voortreffelijk zijn. Ja waarlijk voor treffelijk. Waaraan men riet dat de Amerikaansche filmtechnicus als hij aan dc hand gaat van een kunstenaar, die de intrigue schept en een kunstenaar die de regie voert, de vervaardiger zou zijn van de volmaakte film. De regisseur was er. Murrtau. De Duitscher. De kunstenaar. De schrijver van 'n goed scenario was er niet.Als deze film „Sunrise" geindigd was na de ver zoening tusschen man en de vrouw zou zij een standaardwerk geweest zijn. In alle opzichten. Omdat dit een der eerste pogingen is 'om Duitsche artistieke cultuur te enten op financleele almacht en Amerikaan- schen fllmsmaak, mag de criticus niet verooröeelen om één fout; de intrigue. Integendeel. Het is zaak om toe te Jui chen. dankbaar te rijn voor deze hoogst vruchtbare coöperatie van Duttsch- en Amerikaansch talent. Want zeker, ook de Amerikaan heeft talent, al is hij bizar. Hij heeft inricht. Hij ziet de psyché van de groote stad in finesses on in monstrueuse excessen. Met een Duit sche ren: op zijn Amerikaanschen sin voor banaliteit, kan de Amerikaansche filmproductie het nog ver brengen. De Duitscher Mumau heeft als regis seur ran „Sunrise" natuurlijk nog nie' het evenwicht kunnen vindon dadelijk bij Cf felste pcgiugcn. L.i bleek by- Maar hoe onvergetelijk is niet het middendeel vooral ren dc film. De tocht door de stad der le:dc mer.5.-hunkinde ren van liet platteland- De outockkings- re.s cezc; eenvoudiger: door het ïoolhof. de zinnen verbijsterende van de Metro polis.. Hoe vonden zij eikaar niet te rug deze ongecompliceerde naturen op dien vreemden tocht door d-A groote stad. Koe Jammer dat dc f:im daarmee niet eindigen kan- Doel) des ondanks willen wij de tegen standers van Sunrise toeroepen Matig uw oordeel, dit is liet groote belangrijke bec.n van het allerbeste! Het bij program ma is goed. De accor- dcon-vlrtuoozen op het toonec! „The Heath's" (waarom een Engelsehe naam voor zulke ras-VOIendammers?) oogstten uitbundig applaus. Scala-Tli ca ter. De bioscopen komen nu met hun Kers', programma's voor den dag. In Scala is het al zeer verzorgd, en doet het eenigszins Tuschinski-achtig aar.. De directie heeft alles in 't werk ge steld om den menschen iets moois te bieden, cn Ls er goed ir. geslaagd. Kerst avond" is een mooie film, met een lich telijk sentimenteels» inhoud, die in dc Kerst-sfeer wel past. Het is 't verhaal van een ine--ie. dat door een ideallsti- schen tooneclschrijver opgeheven wordt uit haar armoede, maar hém als echt- genoote ontrouw wordt- De ontgooche ling eerst voert haar tct hem terug Door zenuwaandoeningen heeft hij zijn geheugen verloren en hij wordt pas dan tot de werkelijkheid teruggeroepen, als hij haar weer In armoedige kleeren vindt bij den Kerstboom, dien hij tol - kenjare voor arme kinderen bereidt, en waarbij zij het eerst tot hem kwam. Een aardige rol speelt in de film een hondje dat heel gc?d kan acteeren. Gelijk bij Tuschinski de Kerstfilm, werd ook der? film door een koor begeleid. Dat klonk heel aardig. De meisjes zongen kerst liederen. begeleid door het orkest en klokkenspel. Af cn toe ging het doek- omhoog en trad met het mooi belichte koor een danseresje op. Een duo zong bovendien de „Cantique de Noel" van Adam en andere kerstlie deren. Een cn ander kreeg een welver diend applaus. Veel succes had bovendien het duo ?£orel!i Corvia. met liederen In verschil lende (alen. en de heer Max Saphier met partnerin. die oen pierrotte- en pierroi -vertooning gaven, welke goed slaagde. Minder in bet kader var. een kern programma paste de film ..Hou 'm vast of de jacht naar Sensatie". Het was daarom goed gezien deze het eerst te draaien. De liefhebbers van films met veel handeling konden hun hart op halen aan vijf act-en. Luxor-Thcater. Een prachtig en In dc eerste plaats zeer komisch programma wordt deze week in bovengenoemd theater afge draaid. De directie adverteert niet voor niets dat de bezoekers tranen zullen zul len lachen on: Harry Langdon. Nu. er wordt niet gelachen, er wordt gebruld, geschaterd, gejoeld. Wat is dat een malle. Dat is weer eens echt een pro gramma om voor je plcirier heen te gaar.. Zooals de tit?! a' zegt is het eer ste hoofdnummer: „Als de Alarmklok roept", een brand weer film. maar de vele onwaarschijnlijke si'.u 'ies ziin niet te vertellen. Het is oer-komisch. Vooral willen we memoreeren de scène dat Langdon voor een winkel staat en daar rijn denkbeeldigen zoon in een wieg ziet ritten. Dat. was echt om te schateren. „De Doordrijver" is een geheel ander nummer, daar zit meer geschiedenis tn. We worden \r- raar het ..Verre Westen, war. r „Dan. de Z-.vers-er" niet zyn eaClt'e door rf? woestenij ckt. (>*n het reizen gemakkelijke: maken be sluit Dar. Harry Carey) met den tr a te reizen; als z? door he personeel or.*- dekt worden, worden ze ui' A*r. trr n geworpen. Dan komt neg al goed te recht. maar hij denkt dar O «el *r erger aan te? is. Hij neemt afscheid <n hei bccs: en komt terecht in een ..Sa loon" waar hij met een gevonden geld stuk een fortuin wint. De eigenaar van dat café wordt doodgeschoten en d<* zwerver wordt van ci:o daad verdacht. Hij weet echter te ontkomen en kom- terecht bi) een ouden goudzoeker, c" e goud ontdekt heeft op cn plaats. d.« door den voorman van die ranch ver kocht wordt om de winst ter. eigen bat" aan te wenden. Na eenige avonturen biykt dat de zwerver van d.e moordgeschiedenis vrij uit gaat en zijn beiooning is; de ranch met het goud en op den koop toe de erfgename. Het was een goede Wild-Westfllm. Zooals gebruikelijk opent het program ma met een Pathé-revue waarvan we memoreeren de mooie natuurgeztehten uit SoLague: de prachtige herL-mode voor de ötunes: de bereiding van cider vanaf vrucht tot drank; vleeschelende planten. Het Luxor-Nieuws bevat veel sneeuw en ijsgezlchten. beelden van vreugd en Jolijt en aan den anderen kant van de diepste armoede, getuige het land van Mass en Waal. zoodat het Us bracht voor den een pret en voor den ander ellende; voorts zagen we de 50 molens in den Schenner polder: Hindoe's ter bedevaart naar dc heilige rivier de Gan ges: en vele luchthe'.den. Een programma om van te genieten cn dat we gaarne aanbevelen. Cinema Palace. Een zeer gcnoegelijk programma in de Cinema en bovendien gaat leder naar huis met een aardige filmkaler.der (ver lucht met liet portret van een rier aan het cinematografisch firmament i gr.i- tielijk door de Directie aangebodrn. Nog iets extra's valt te vermelden n.l. twee niooie orgelnummers door den organist van de Cinema, den heer Jean Seurer.. uitgevoerd. Ons compliment Vooral de Kerstfantasie ontlokte luid applaus. En verder, zooals gezegd, een waar lijk uitstekend programma! Wereldnieuws uit alle hoeken van de wereld. Een buitengewoon vermakelijke trucfilm met Fchx de Kat in de hoofd rol.Felix en de banjo-epidemie". Charley Chaplin laat de mensehen weer bijna omroEer. van het lachen in „Een dagje plezier". Der? figuur van den pater familias die eens een dagje met zUn gerin uitgaat is weer ècht-Charlcy, meesterlijk van komische kracht. Alleramusantst en vol afwisseling U het hoofdnummer: „Circus Tromboll". Bettv Balforer is het guitige, maar edelaardige circusmeLsJe. dat oorspron kelijk in den circus vruchten verkoopt, daarna als acrobate en meisjesclown optreedt en tenslotte onder de tonen van den Hochzeltemorsch met eer. graaf trouwt. Laat het uitbeelden van zoon succes vollen levensloop maar gerust aan de lieve, bekoorlijke Bettv over' Geheele circusvoorstellingen wonen we in deze film bij. Ook beleven we een angstig oogenblikje, als de leeuwen door een jaloersche paardrijd* ter. wraak wil nemen, uit hun kooien gela ten worden. Maar vrees niet: alles ioop goed af! Er werd gecollecteerd voor de Blo- Vaoauticstichting en een aardige Poly goon-film toonde hoe honderden stads kinderen door die stichting naar bu m worden gezonden om daar gezondheid en frissche kracht op te doen Haarlemmer Haüetjes. EEN ZATERDAGAVONDPFtAATJE Ieder jaar. zoo tegen Kerstmis, komt er een brief uit den Haag. geadresseerd aan mijn vrouw, een helgele enveloppe met paarse inkt. Soms haalt zij hem uit de bus. een anderen keer doe ik dat, maar onverschillig wie van ons het doet, steevast zegt een van ons; ,.hij is er weer" en dan kijken wij elkaar aan en dan zegt er weer een. soms zij en soms ik: ,,mcet het maar weer gebeuren?" en dan knikt de ander. Want wy hoeven den brief niet te lezen om te weten wat er :n staat. Het gele papier en de paarse inkt zeggen ons genoeg. Wij hebben het kloeke schrift niet eens te bekijken, al is het een wonder, dat zulk een slappe persoonlijkheid zoo'n energieke hand schrijft. Want het is de enveloppe van onzen neef Sebastiaan Nietsdoener en de inkt van Sebastiaan en zij verbergen he: verzoek van Sebastiaan. of het goed is. dat hij de Kerstdagen bij ons mag ko men logeer en en dan blijven tot den 2en Januari. Het Is natuurlijk een mal verzoek, want. welke man gaat er nu voor acht of negen dagen uit logeereu. Zooiets wagen alleen vrouwelijke logées. Sebas tiaan weet dat natuurlijk cok wel en oir. zich te excusecren geeft hij ieder jaar een r?öen op om die lange logeerdenj te verklaren. Twee jaar ge leden had de dame. by wie hij kamers heeft, een ontsteking in haar duim. die volgens den dokter juist in een dag of tien genezen zou zijn; het vorige jaar was het d.i'.rtmeisje riek naar huis ge gaan en zou over tien dagen beter zyn. ze: alweer de dokter. Wij waren dus nieuwsgierig, wat het dezen keer zou zijn er. raadden er naar, terwijl de gele brief met de paarse inkt cp tafel tusschen ons ir. lag .Misschien moet de hond voor tien dagen wegens herstel ren gezond heid naar het hondenhospitaal", raadde ik, maar daar wou mijn vrouw niet van hooren „IS denk veel eerder dat hij zelf een poosje extra rust noodig heeft", zei zc sentimenteel, want Sebastiaan toont veor haar allerlei attenties en daarom heeft zc een zwak voor hem. ,.Rr.ri?n?" vroeg ik een beetje iro- n'-oh. ..Extra rusten? Van het gewone ru n ör.n toch zeker!" Want er zijn whvg men when, di- het heele Jaar zoo grond g rusten nis Sebastiaan zelfs in da: groote rustoord den Haag. Toen we nog een poosje heen en weer gepraat hadden wat het dezen keer zijn zou. vaste mijn vrouw de koe by de ho rens. juister gezegd de enveloppe bij een vur.de gele punten, maakte die met haar borduurschaartjc open en las. waarna zy triomfantelijk riep: „wat heb ik gezegd! Sebastiaan heeft een schok gehad en moet op raad van zijn dokter minstens tien dagen in een andere om geving op zijn verhaal komen. Arme ïongen!" „Wat voor schok?" vroeg ik onge voelig. „Je hebt in de wereld schokken in soorten. Heeft hij een quitantie niet kunnen betalen? Is hij tegen een dron ken kerel aangeloopen. die sterker was dan hij?" ..Foei", zei mijn vrouw. „Onze neef!" Alsof hij boven dergelijke gewone ge beurtenissen verheven zou zyn. Maar daar de brief geen nadere bijzonderhe den gaf (de schelm wist wel wat hij deed met zoo geheimzinnig te wezen!) bleven wU over de oorzaak verder in 't duister en schreef myn vrouw Sebastiaan een brief met een warme uitnoodiging om toch vooral met Kerstmis te komen en zoolang te blijven als hij verkoos. Dat had de schok gedaan. In mijn oog was de brief rijkelijk verrukt. zooJat Ik het noodig vond den geestdrift wat te dem pen. „Het zou", zei ik. „toch wel noodig zyn geweest om te weten wat voor schok het eigenlijk is. Ik heb iemand gekend, die door een zenuwschok kinkhoest kreeg, ja ja. kinkhoest op zijn veertigste jaar en hce oud is Sebastiaan? Drie en veertig. De muren scheurden van zijn gehoest en ons huis is ook al niet te sterk gebouwd. Een ander van mijn vrinden kreeg een schok van oen hand wagen. toen hü op züiï fiets zat en nog wel zes weken naderhand moest zijn vrouw hem masseeren. Het zal mij be nieuwen, wat Sebastiaan voor akelig heden meebrengt. Voor mijn part bleef hij met schok er. al dezen keer liever in Der. Haag. Maar als jij hem met alle geweld hier hebben wilt „Als de arme jongen verpleging noo dig heeft, zal ik voor hem zorgen", zei mijn vrouw. En daarmee was het uit. Toen Sebastiaan kwam aangestapt, gluurde mijn vrouw om linker en ik door 't rechter gordijntje. Aan zijn bee- nen was niets beschadigd, want hü stap te nog altoos of hij een millioen te ver teren had en de armen waren olijkbaar ook nog heel. Maar toen hij dichterbij lcwam, rel mijn vrouw: „zijn neus!" en ging meteen van 't raam weg. opdat hij niet zien zou dat zij naar hem keek. .Neus? vroeg ik, maar zij wenkte dat ik zwijgen zou en ging zelf opendoen, want hij belde &1. Twee minuten later stond hU al in de kamer en toen zag ik wat de schok beteekende. Zijn neus scheen gekwetst te zijn geweest. Het bovengec' '*o was opgezwollen en nog met een pleister bedekt. „O Sebastiaan", zei mijn vrouw met een wereld van medeaoogen in haar stem. „En het was 7x>o'n prachtige neus". Myn vrouw had gelijk, maar waarvoor diende het om dat te zeggen. Neef Se bastiaan was toch altyd al zoo mateloos trotsch op dat lichaamsdeel geweest. Het was een ideale neus geweest. Een zacht gebogen ueus, niet zooiets als dc nijdige bek van een havik, een dunne neus. maar ook weer niet al to dun. zooals die van een ontevreden mensch of van een gierigaard, niet te breed, niet te lang. kortom een pracht van een neus. Sebastiaan was zich ervan bewust. Hij werkte met dien neus, hij poseerde er mee. Menschen met leelyke neuzen hou der. het hoofd meestal een beetje ge bogen. Sebastiaan stak hem trotsch vooruit als hij een kamer binnen kwam zag iedereen allereerst rijn neus en dan voorloopig niemendal. Hy stuur de dien neus om zoo te zeggen vooruit om indruk te maken. Eerst daarna ver scheen hy zelf. Die neus bracht soms myn bloed aan 't koken en mijn han den aan 't trillen. Soms. wanneer het al te erg werd. zou ik graag een klap op dien neus gegeven hebben. Biykbaar had een ander die taak op zich genomen. „O Seb3sti3an". zei mijn vrouw voor de tweede maak „Ja nicht", zei Sebastiaan en begon alweer met zijn neus te coquetteercn. „Ik schreef u over een schok". HU keek in 't voorbijgaan In den spiegel van pure IJdelheid over den neus. die er toch met zoo'n verdikking er op onder een stukje kleefplelster. alles behalve mooi uitzag. ..Aan 't bakkeleien geweest?" vroeg ik luchtig. .Maar neef „Foei toch", zei mijn vrouw cn ik moet toegeven, dat de vraag geen reden van heslaan had. Sebastiaan zou liever een heele stad zijn omgelooper.. dan zich blootstellen aan een vechtpartij, om welke nobele reden die ook noodig zou kunnen zijn. ,Jk zal u er alles van vertellen", zei hij met al de gewichtigheid van een man, die in zijn onbewogen leven ein delijk eens een nieuwtje kan aan brengen. .Maar het is een lang ver- haai". Hij wou blijkbaar zeggen: „zouden wc niet ccrs; koffiedrinken?' want is daar juist tijd voor. Mijn vrouw ging daar grif op in. Die was bij het zien van den ontsierden voorgevel al door mede lijden bevangen. Daar heb je het ver schil tusschen een vrouw cn een man in een notedop. Een man lacht om een beschadigden neus. een vrouw heeft er medelijden mee. We dronken dus eerst koffie cn mijn vrouw stopte hem dc lekkerste hapjes toe. alsof het kwaad in rijn mond, zijn keel of zün slokdarm zat, in plaats van in zijn neus. Maar eindelijk was ziin eetlust., die blijkbaar hcelemaal niet geschokt was, bevredigd cn nadat hij heel zorgvuldig een sigaar ge.kozen had (uit myn kistje natuur lijk! ging hij in mijn gemakkelijks ten stoel ziften, keek in den spiegel nog eens naar zün gehavenden neus en be gon zijn verhaal. „Heb ik u al geschreven, dat ik Inde laatste drie maanden niet slapen kon? Niet? Het was toch zoo. Als ik 's avonds om elf uur naar bed ging. was ik te drie uur alweer wakker en dan deed tk geen oog meer dicht". „Gebrek aan vermoeidheid misschien", zei ik. „Stil toch", zei mijn vrouw. „Vrienden en kennissen kwamen met allerlei middelen aan. Tellen tot hon derd. 's avonds een voetbad van koud of van heet wate, 's avonds muziek hooren. heelemaal geen afleiding. Der tig middelen heb ik geprobeerd, 't Gaf allemaal niets". 's Avonds een glas koud water drin ken vóór het nnar bed gaan", raadde mijn vrouw. .."k Zal het vanavond dadelijk pro- beeren, zei Sebasttaan dankbaar. .Nadat het lang geduurd had en er maar geen beterschap kwam. stond ik 's morgens te half zeven op en ging dan een groo te wandeling doen, In de hoop dat ik den volgenden nacht van vermoeidheid zou.kunnen slapen, Zoo kwam ik op een morgen op het Malieveld, u weet wel dat groote cxercltteterrein". „Je wou toch geen dienst nemen als vrijwilliger?" vroeg Ik. „Maar neef, op mijn leeftijd cn met mijn teer gestel". „Best middel tegen slapeloosheid. Ik heb nog nooit van een soldaat gehoord, die niet sliep als een roos." Sebastiaan antwoordde niet. ik geloof dat hij een beetje beleedigd was. „Anders is er 's morgens zoo vroeg in den winter op he: Malieveld nog weinig te doen Maar op een morgen was het er druk. Er was een heele groep dames en heeren, ridders, edel vrouwen, pages; ik wreef mijn oogen uit. Droomde ik. of was ik opeens vier eeuwen achteruit gezet? Verschillende deelnemers draaf den op mooie paarden bet veld rond. Eindelijk verdeelden zij rich in twee groepen. BU iedere groep kwam een zwaar geharnaste ridder met een geslo ten vizier naar voren, ieder kreeg oen lans van een page. er werd een sein ge geven en dc ridders stormden op elkaar in.". „Maar wat was dat dan allemaal?" vroeg mijn vrouw verwonderd. ..Bioscoop natuurlijk", zei ik. „Bioscoop", gaf neef Sebastiaan toe. maar hij keek nijdig omda- ik het effect van zijn verhaal bedierf. „Ik bleef een uurtje staan kijken en maakte toen ken nis met den regisseur, een alleraardig- sten man die vertelde dat hij bezig was een film te maken: „Uit den tijd van de graven van Holland". Als ik lust had. moest ik over twee dagen komen kUken naar de volgende tafreelen." „Kon je er geen rol in krijgen?" vroeg ik. Maar Sebastiaan deed alsof hU niets hoorde cn ging voort met zijn verhaal. waarbU hU zich voornamelijk tot mijn vrouw wendde. „De volgende week heb ik telkens al lerlei opnemingen bijgewoond, in en buitenshuis. Dc regisseur vertelde veel van dc plannen, die hU had. Eers: moesten ze nu veertien dagen naar de hei bit Nonspect, dan zouden ze terug komen cn een groote film in den Haag maken over moderne gevaren in een groote stad- „Als we terug zijn", zei hi:, „zal ik u waarschuwen. Ilct wordt een heel Interessante film: inbraak komt er in voor. poging tot moord, een vlucht over een gracht, kortom hce! span nend." Wy namen afscheid en het filmgezcl- schap ging naar Nuns peet. Ik had den smaak gekregen in bioscoop cn ging er lederen avond heen. telkens naar een andere, zoodat ik soms niet meer wist wat bioscoop en wat het werkelijke le ven was. Je raakt daar gemakkelijk mee ir. de war. 's Middags, by de koffie, le ken de drie plakjes boterhamraenworst heel veel op een bioscoop-dejeuner en als ik een Amerikaansche klucht zag. dacht ik onwillekeurig aan de moeilijk heden die soms afgespeeld werden in dc keuken van het pension. Het meisje gaf. als ze standjes kreeg, vaak ant woorden die wel heel brutaal, maar ook grappig waren. En zoo kom ik tot dc gebeurtenis, drie weken later, waarvan ik den schok kreeg in mijn zenuwgestel Ik heb er u over geschreven." „Dus geen schok op je neus?" vroeg ik. „Natuurlijk niet," zei mijn vrouw on geduldig. „Ga verder So-bastiaan." '/.e vond blijkbaar een schok op iemands neus minderwaardig. „Op een morgen (het was nog maar pas dag) ga ik op mijn wandeling door een nauw straatje. Op eens kom' er om den hoek iemand gekleed n', politieagent, die naar boven kijkt en ge baren maakt tegen iemand in dezelfde uniform, die boven op een dak staat. ..Ha," zeg ik tot mijzelf, „daar heb je miin vrienden van de bioscoop. N:f aardig dat ze geer. bericht gestuurd heb ben." Natuurlijk let ik op. wat cr verder gaat gebeuren. Een kerel komt met zijn hoofd uit een dakraampje en verdwijnt, weer zoo gauw als hij de twee politie mannen ziet. „Dat is dc boef," denk ik. „uit dc nieuwe film: de gevaren van een moderne siadDo twee politiemannen fluiten om hulp. er komen meer agen ten aan icopen De boef komt uit liet zolderraam en gaat over de daken vluch ten. ..Bravo, bravo!" roep ik cn klap in mün handen. Zooals die kerel klauteren kon! Eindelijk grijpt hU een waterlei dingbuis. glijdt pardoes naar beneden en zet het op een loopen. De politieman nen hen: achterna. Ik raak er net u-,>- schen cn reep maar aldoor: „vcorult, vooruit, ze zijn Je op de hielen!" Daar krijg ik opeens een klap op myn neus met de gummistok en val bloedfr.d neer." ,.En dat. tan je vrienden van d? bios coop!" zegf, niUn vrouw verwonderd. „Dezen keer was 't natuurlijk g:c-.i bioscoop." rand ik. ,.'t Was echt. Dc Haagsche politie zat een hcuschen in breker achterna." Zoo was het natuurlijk D!e domm"-' Sebastiaan heeft alle moeite gehad, om te bewijzen dat hij geen makker van den inbreker was. Ten stori.c waren het dus ziin zenuwen en zijn neus. die samen geschokt waren. Met zyn zenu wen zal 't wel schikken, maar wat ik nog over dien neus zal moeten hooren" En dat tien dagen lang. Het mooiste i*. dat mijn vrouw het or.goperm.'.:oerd vindt, een schandaalvan de Haagsche politie! Ik denk daar anders over. ik vind i Sebastiaan zUn moolen neus niet overal in moet steken. Maar daarover zwijg ik. om den lieven vrede.. FIDELIO.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1927 | | pagina 13