HET OUDE JAAR.
KERSTPLANTEN.
De rijke diepte, welke er in velours
•chuilt, wordt wel zeer duidelijk ge»
illustrcerd in dit charmante toilet.
Het wordt vervaardigd van zwart
velours met een halsfront van ccru»
kant Het spreekt van zelf, dat het
toilet eveneens gemaakt kan worn
Zoo staan we dan weer aan het einde
van het Jaar 1927. Het zal iedereen wel
hetzelfde gaan: wanneer het jaar afge-
loopen is. en men gaat nadenken over
de maanden die achter ons liggen, dan
ïykt het nauwelijks een enkele maand
geleden dat het nieuwe Jaar begon
en mi is het alweer voorbij.
Nauwelijks schrijven wij 19117 boven
onze brieven en zijn wit begonnen aan
den nieuwen scheurkalender, of we kun
nen weer aan het Jaar 1923 beginnen en
de scheurkalender heeft afgedaan.
Het denkbeeld van het nieuwe jaar
heeft iets kils; misschien ligt het aan de
maand Januari, die bij uitstek de ttjc
ir. van vorst en felle koude: misschien
ligt het ook aan het gloednieuwe van
dit onbekende 1928 dat wij nu tegemoet
gaan. Het jaar dat verloopen is. was
ons zoo goed vertrouwd geworden lang
zamerhand en nu komt daar weer een
nieuw jaar dat allerlei verborgen houdt
voor ons allemaal. Men behoeft nog niet
behoudend van aard te zijn om dat zoo
tc voelen: door de meesten wordt een
iaeuw jaar met vreugde begroet, maar
den van andere kleuren velours.'
In elk gevsi zal het een rijken in»
druk maken.
Knippatronen zijn verkrijgbaar on»
der opgave van No. Hl, in de maten
42. 44, 46, 48. Prijs: 0.75.
EEN SNOEZIG JURKJE.
Een buitengewoon snoezig jurkje is
hierbij afgebeeld. Het wordt gemaakt
van mais»kleurige crêpe»dc»chinc en
la geschikt voor meisjes van 8 tot 10
jaar. Het rokje is gefestonneerd met
zilver lame en geborduurd met bloe»
men en het wordt gezet aan een glad
lijfje, dat met een naar boven ge»
richte punt geknipt is.
Het roosje op den rechterschouder
is een keurige afwerking en geeft
aan het geheel een fleurige, vlotte
uitdrukking.
Knippatronen zijn verkrijgbaar aan
het bureau van dit blad voor meis<
jes van 810 jaar. onder opgave van
No. 112 en den leeftijd. Prijs 0.55.
RECEPT.
Nog wat amandelen ovorgeh judeu?
Maak dan een heerlijk broodscboteltje.
Op 18 dunne sneed jes brood, oud en
zonder korst: 1/2 L melk, en 1 1/2 ons
amandelen, 3/4 ons suiker, kaneel,
Brood In lauwe melk weeken, fün wrij
ven en er de eierdooier, suiker en ge
malen amandelen en het laatst luchtig
het stijfgeklopte el er bij doen. Dit alles
in een vuurvast schoteltje doen, den
bovenkant glad strijken en er wat fijne
kaneel en suiker over strooien. Het
schoteltje in 'n matig warmen oven bruin
laten worden en rijzen.
daarbij voegt zich dan toch ook de wee
moed om het verlies ran het afgeloopen
Jaar.
Nuchter beredeneerd berust het heele
oude en het nieuwe jaar op een denk
beeld van de menschen; onze zooge
naamde Juliaansclie tijdrekening heeft
onze verdeelingen in uren. dagen, we
ken. maanden en jaren nu eenmaal zoo
gemaakt, en wij stappen enkel voor ons
gevoel ieder Jaar maar weer uit het oude
in het nieuwe jaar. Het begin van het
jaar zou evengoed op 1 Juni kunnen
vallen bijvoorbeeld, of waarom niet op
23 Augustus om nu maar eens Iets te
noemen. Of anders op 21 Maart bij het
begin van de lente. Zoo zijn er wel eens
stemmen opgegaan, die deze laatste
datum de beste vonden om een nieuw
jaar mee te beginnen. Alles goed en wel,
maar moest men dan bijvoorbeeld in
Zuid-Afrika het nieuwe Jaar vieren bij
het begin van het najaar, in dat land
waar onze zomer hun winter is. En vcor
ieder land apart een regeling treffen,
sou toch ook wel wat al te exclusief en
zeker voor onzen U)d zeer on-cosmopo-
^Da's nu nét lots voor een vrouw!",
lioor ik een eigenwijzen pa of een nog
eigenwijzer heer gemaal uitroepen: „We
zitten midden in den winter, en rru gaat
zij al over de lente praten!" Ja, meneer
tje, het is nu eenmaal zoo en niet anders
Wij vrouwen houden van .vooruit" zor
gen, vooruit zien. Overigens is dit niets
bijzonders, alleen maar een gevolg van
het feit, dat thans de zeer met aardsche
goederen bedeelden de lentewarmte gaan
opzoeken van Zuid-Frankrijk en daar
voor duslentecostumes noodig heb
ben. Daar houden de groote modehui
zen rekening mee. En daarom kan men
in deze eerste nieuwe costumes een voor
proefje zien van hetgeen ons in dc aan
staande lente te wachten staat. Al bekij
ken we dus de eerste van die lente-mo
dellen niet met het doel er zóó een uit
te kiezen, of zóó een te laten maken
toch is het voor ons heel interessant ze
eens te zien, omdat we hiermee een voor
proefje krijgen van hetgeen over enkele
maanden in ons koude landje als.... de
nieuwste voorjaarsmodellen zal worden
aangekondigd. Om dan van links naar
rechts de cjrie figuurtjes eens te be
schouwen, hebben we allereerst een
„reisoostume", een ensemble van grijs
en amandelgrocn. De rok is van aman-
delgroene kasha, in het tot nieuwe glorie
gewekteklokmodel. Onder het man
teltje van dezelfde stof wordt een ge-
IETS OVER LICHAME
LIJKE OPVOEDING.
Velen der geaohte lezers zuil on de
Juiste definitie van „alle opzettelijk uit
te voeren lichaamsbewegingen, welke
dienen om den lichameiijken welstand
te verbeteren, te bestendigen of te be
vorderen". We weten allen dat 't school
kind in zijn beste en schoonste ont
wikkelingsperiode een tekort aan vrije
natuurlijke beweging heeft en dat dit
op het lichaam en op het geheele we
zen een zeer nadeeligen invloed uit
oefent. We weten, dat- het gezonde le-
vefi<n&e" kind. evéh'aïs" het veuTerf4?n dè
weide, behoefte heeft naar hartelu&t
en natuurlijken drang te rennen en te
springen, doch dat de school dit nu
eenmaal niet geheel kan geven. Het
schoolleven is geforceerd en kunstma
tig; dat hebben we allen in meet of
mindere mate ondervonden. Een on
derwijzer kan nü eenmaal geen vrucht
dragend onderwijs geven, wanneer de
leerlingen niet stil zitten. Voor de gym
nastiek is dit echter een aanwijzing om
bij het lichamelijk onderwijs met die
behoefte aan beweging zooveel mogelijk
rekening te houden. Nu komt de groote
vraag: „Wat is het doel van de licha
melijke oefeningen". En het antwoord
luidt; a. het bevorderen van de ge
zondheid in algemeenen zin door oefe
ningen welke een gunstigen invloed heb
ben op de levensverrichtingen en door
alle hygiënische maatregelen, welke
onder ons bereik liggen; b. het doen
gewennen aan een goede en aestheti-
sche houding; c. het ontwikkelen en
bevorderen van wilskracht en zelf be -
heersching; d. het aankweeken van
moed, zelfvertrouwen en tegenwoordig
heid van geest; e. het aanbrengen van
slagvaardigheid, behendigheid en vol
hardingsvermogen. Men is overtuigd dat
de opvoeding van het jonge individu
en zijn ontwikkeling niet aan toeval
overgelaten mag worden, maar door
aan het doel beantwoordende maatre
gelen moet worden geleld. Wanneer de
menschen verplicht waren om zich door
lichamelijke kracht en bedrevenheid
in 't leven te houden, zou ook hun eer
ste opvoedingszorg op de vorming daar
van gericht z!Jn. Zoo was het bij alle
volken dit aan 't begin van de beschaving
stonden. Zoo is het echter niet in onze
hedendaagsche beschaafde wereld. Men
is langzamerhand tot de overtuiging ge
komen, dat het schoolleven der jeugd
een vorm moest Jcrijgei», waardoor de
litisch zijn.
Behalve de practlsche beteekenls van
onze tijdrekening heeft het begin van
een nieuwjaar echter in zooverre nog
meer tot ons te zeggen, omdat het een
begin vormt van het lengen der dagen.
Wie de moeite nemen wil er op te letten,
zal bemerken, dat de laatste tien da
gen van December, die na den kortsten
dag dus, niet veel verandering brengen.
Maar zoodra het Januari is, beginnen
wij te zien hoe het daglicht langer blijft,
dc eerste voorbode van het naderende
voorjaar. En als zoodanig heeft het be
gin van het jaar in ons land en onze
tijdrekening zeker beteekenls.
Altijd zijn cr nog weer menschen, die
het bespottelijk vinden om den oude
jaarsavond tc vieren: het is oen avond
als een andere, meenen zij en of wü nu
31 December schrijven of 15 October
bijvoorbeeld, dat doet er toch niets toe.
Maar behalve dan dat op Oudejaars
avond in menig gezm een allergezel
ligste samenkomst plaats heeft, werkt
het denkbeeld van een nieuwjaar voor
velen wel ietwat als de stok achter de
deur.
Hoe vaak Is er niet gespot met de
goede voornemens, waarmee veler, het
nieuwe Jaar beginnen; goede voorne
mens over vroeger opstaan, minder hu
meurig zijn, geduldiger zijn, op tijd
breide jumper van mauve met grijs ge
dragen. De groote cape, die aan twee
kanten gedragen kan worden is van grijs
..molloton", gevoerd met amandelgroe-
ne kasha. Daarnaast een heel sportief
ensemble van wit flanel, met een rek
met klok-plooien en een gebreide „swea
ter", mot gele en zwarte motieven erin.
Het manteltje is heelemaal afgezet met
een strook van hetzelfde goed, maar dan
schuingeknipt. En daarnaast een japon
van fletsgele crêpe marocain. waarvan
de onderkant van den rok heelemaal
geplisseerd is en trapsgewijs is aangezet.
Datzelfde trappon-figuur vinden we
boven in de blouse terug, aangegeven
door stiksels. En hetzelfde aan den on
derkant van de langen mouwen. De
hoedjes? Veel eenvoudiger dan tot nog
toe, af en toe weer zoo'n aardig vilt-
dopje met het randje van voren omhoog
tegen den bol aan. Minder mismaakte,
gedeukte bollen dus. Schoenen? Steeds
lagere hakken, maar daarentegen veel
combinaties van twee kleuren, twee
tinben blauw, twee tinton grijs, twee tin
ten bruin bij elkaar. Maar laten we onze
voeten niet te kleurig maken. Vooral de
wat grootere maten mogen dat niet
doen. Bij groote voeten geen lichte of
veelkleurige schoenen, doch zwarte, don-
derbruine of zoo iets.
M AT"VT<TT.HII Ntc
gezondheid zoo weinig mogelijk nadeel
kon ondervinden. Veel zorg wordt nu
besteed aan de hygiënische inrichting
der schoollokalen en de doelmatigheid
der schoolmeubelen. In 1913 is zelfs een
inspectie ingesteld voor lichamelijke op
voeding.
Zeker is de geestelijke ontwikkeling
van veel meer belang dan de lichame
lijke. wat waarde en nut betreft voor
het maatschappelijk leven en verkeer
maar het is ook waar, dat de vereeni-
ging van belden weder van veel grooter
belang is, dan ieder op zich zelf.
Met grond mag beweerd worden dat
de geestelijke vorming der massa een
hoogeren graad zal bereiken als haar
de lichamelijke ter zyde staat en om
gekeerd. Wat het eene ten goede komt,
baat het andere. Het juiste 'doel is ech
ter noch met uitsluitend vrije oefe
ningen noch met uitsluitend openlucht
spel te bereiken. Willen we het doel.
dan moeten we ook de middelen wil
len n.l. de volkomen verecnigiaig van
vrfje oefeningen, toesteloefen In gen en
openluchtspel. Als dus de school er voor
zorgt den jongen mensoh door vrije
oefeningen niet alleen gezondheid, op
gewektheid en kracht aan te brengen,
doch ook door toesteloefeningen het
doelmatig gebruik van zjjn krachter.
aan te kweeken en hem te gewennen
aan ondergeschiktheid bij het oefenen
in gemeenschap met anderen, dan zal
een zoo opgevoed mensch zich beter dan
anderen door het leven slaan en zijn
rol in dit leven met lust en opge
wektheid kunnen vervullen.
VAN DEN V/INTER
DRAAGT MEN
jumpers met breede strepen op effen
rokjes, die glad of in groepen geplis»
scerd zijn
verschillende stoffen* en verschillend
kleurervmelange.
op avondtoiletten bij voorkeur strass,
in plaats van andere paarlcn.
kragen en manchetten van crêpe»
dewChine, gegarneerd met kleine
kraaltjes of fijne kant.
kousen van een gedekte tint voor het
slechte weer.
japonnetjes met heel kleine figuurtjes
op effen ondergond-
naar bed gaan, en al dergelijke. Heel
veel wordt cr ondernomen, doch meest
al komt er maar weinig van, terecht.
Aan den anderen kant echter wijst de
jaarswisseling ons op tekortkomingen,
die noodig verbetering behoeven, en al
zijn die verbeteringen dan ook niet zoo
radicaal, als wü dat zelf weieens zou
den wenschen, hun invloed doen zij
toch wel degelijk op ons gelden.
En eigenaardig Is het intusschen wel.
dat, wanneer straks de Oudejaarsavond
aangebroken is, menigeen die er van te
voren r.iots voor veelde o:n er „iets aan
te doen", op het laatste oogenbfik nog
van gedachte verandert, cn zich rnrc
laat nemen door den sfeer van herin
nering en die ran vernieuwing welke op
dien avond over de aarde komt. Want
daarin ligt juist de groote bekoring
van den laatsten avond van het jaar.
dat hü de gedachten vasthoudt op de
afgeloopen maanden, en daardoor een
sfeer van weemoed om het voorbijge
gane schept; maar dat hy daartegen
over het frissche van het nieuwe Jaar
als een belofte meebrengt, een vooruit
zicht dat den meesten van ons weer
vroolijk stemt. Er. wie het geluk heeft
ait Ln de intimiteit van het eigen ge
zin to mogen overdenken, heeft de fces'.-
Oudejaarsavond-viering die men
kan voorstellen.
Al hebben wij. na bet Kerstfeest
reeds achter den rug en staat het
„Nieuwe Jaar" met al zijn verborgenhe
den voor de deur, toch willen wij met
een enkel woord een artikeltje inleiden
over „Kerstpianten", waarvoor ons he
laas in ons vorig nummer de plaats
ruimte ontbrak. Het zal vele onzer le
zeressen zeer zeker interesseeren iets
meer te vernemen over het verband tus-
schen planten en Kerstmisreden, waar
om wü thans het woord laten aan onzen
speclalen medewerker:
Kerstmis, het feest des lichtst
Uït overoude-heidensche voorstellin
gen, waaraan later christelüke voorstel
lingen gegerven werden, stammen de
verhalen over de wonderen der planten,
welke omstreeks Kerstmis door hun
bloeien, symbolen zün van hét was
sende licht, van de overwinning der zon,
na korte donkere dagen, en van de gees
telijke verlichting der menschheid door
Christus.
Zoo is, van eeuwen her een lieflijke
krans der natuur em het Kerstfeest ge
vlochten, en vermelden zelfs oude ver
halen uit de Middeleeuwen reeds van
Kerstfeestvieren met bloeiende boo-
men.
Een der meest bekende bloemen van
het Kerstfeest is wel de kerstroos. Hoe
wel haar bloeitüö eigenlük wat later
valt, bloeit deze plant meestal wel reeds
omstreeks Kerstmis, waaraan zii dan
ook haar naam heeft te danken. Haar
rein-witte bloem is als een liefelyke
groet der lente midden in den win
ter. Is het te verwonderen, dat deze
merkwaardige bloem menigmaal door
den dichter werd bezongen?
Vooral in Engeland is de kerstroos
zeer geliefd, en neemt zij naast de mist
letoe, onder de Kerstversieringen een
voorname plaats in.
Een tweede bekende plant ls de mist
letoe, welke ook vooral weer in Enge
land gebruikt wordt, doch ook hier de
laatste jaren meer en meer. bü het
maken van Kerstversieringen wordt toe
gepast. Gelük men wellicht weet, is de
mistletoe oi maretak een woekerplant,
en groeit zy vooraamelyk op appelboo-
men en populieren. Zy die wel eens in
Limburg waren, zullen den maretak
daar allicht wel eens op een appelboom
hebben zien groeien. De mistletoe komt
daar vrü veel voor. De eigenaardige
groeiwüza van deze plant, is wel mede
oorzaak geweest, dat iD den loop der
tüden tal van sagen aan den maretak
verbonden werden. In de Noorsche my
thologie wordt de mistletoe zelfs een
heilige plant genoemd, en wordt er ver
haald, dat men geloofde, dat zü uit den
hemel op de takken der boomen geval
len was. en daar op bovennatuurlijke
wüze verder gegroeid zou zün.
Bü de oude Galliërs werd de maretak
als tooverstaf beschouwd, die door den
Druïden-priester met een gouden sik
kel van den heiligen eik, waarop hü
groeide, werd gesneden en opgevangen
in een wit laken, hetwelk onder den
boom werd uitgespreid. De afgesneden
Elegance is een zeer op den voor»
grond tredende noot in deze aardige
jumper van effen kasha, hoewel de
eenvoud er van terstond in het oog
springt. Hier blijkt alweer terstond,
dat eenvoud inderdaad het kenmerk is
van het ware!
MENU.
Rolpens.
Aardappelen,
Appelmoes,
C-rême Javanaise.
De rolpens wordt tn dikke plakken ge
sneden, deze worden ln bloem gewen
teld en in heet vet mooi bruin en gaar
gebakken.
Als jus wordt hierbij gesmolten of ge
braden boter gepresenteerd.
De appelmoes wordt bereid van appels,
die met den schil gekookt worden, wan
neer dit bellefleurs zün, terwü'l goudrel-
netten vooruit geschild worden. Do ap
pelmoes wordt gezeefd door een paar-
deharen zeef of door een vergiet
Tenslotte het dessert.
1/4 Liter melk,
1/4 Liter room.
Vanille.
Marasquin,
4 blaadjes witte gelatine,
75 gram suiker,
2 eierdooiers,
1/2 ons bitterkoekjes.
De eierdooiers worden met de suiker
geroerd, totdat zc wit en schuimig zijn.
■erwljl in dier. tyd de melk me', de va
nille langzaam moet trekken. De melk
wordt onder voortdurend roeven bü
dc eidooiers gegoten, waarna dit samen
plant werd daarna in het laken gewü>
keld, opdat het slük der aarde de»
niet zou bezoedelen Nadat een paar
dieren geofferd waren, en door de
priesters gebeden waren gezegd, om den
goden te vragen deze hemelsche gaven,
gelük zy de mistletoe beschouwden, tot
heil der menschheid te doen strekken,
werd aan ieder der aanwezigen een
takje uitgereikt. Geluk, rykdom en ze
gen zou dit takje den bezitter doen ge
worden!
Elders verbond men aan de mistletoe
groote tooverkracht. en ook genees
kracht werd de plant toegeschreven. Die
toovcrkracht bewijst wel de naam Ges-
pensterrute of Spokenroede, in Noord-
Duitschland er aan gegeven waarbü men
dacht, dat boo ze geesten en spoken
voor den maretak de vlucht zouden
nemen.
Ook als geneesmiddel tegen velerlei
kwalen vond de mistletoe menigmaal
toepassing.
Gelijk reeds opgemerkt b de mistle
toe vooral in Engeland met Kerstmis
ln iedere woning te vinden. De kus on
der de mistletoe is ook specifiek En
gel sch, en schijnt weer ontleend te zijn
aan de boven aangehaalde Druïden
sage.
Eveneens vele sagen bestaan er om
trent de hulst, welker donkergroene
scherppuntige bladeren en fraaie roode
bessen vooral tot de meest gezochte
kerstversiering in ons land behooren.
In de Oud-Germaansche mythologie
bestaan er heel wat sagen aangaande
de hulst. Naar het schünt werd de hulst
in Zuld-Duitschland in vervlogen tüden
zelfs als Kerstboom gebruikt.
In oude kronieken lezen wij van
bloeiende bocmcn welke bij het Kerst
feest werden gebruikt vuil. appel- en
andere vruchtboomen. Het schynt, dat
men op kunstmatige wüze deze boomen
omstreeks Kerstmis tot bloei wist te
brengen. De oude vereering van den
vruchtboom is weer terug te vinden in
de versiering van den Kerstboom met
appels en noten, hetwelk heden ten
dage nog veelvuldig toepassing vindt.
Voor ons is en blijft de spar de aan
gewezen kerstboom. Met zijn blijvend
groen is hü het zinnebeeld der altyd
vruchtbare natuur welken indruk men
nog door verlichting tracht te verhoo-
gen. Dit verlichten van den boom doet
ons weer duidelijk worden hetgeen we
aan het begin schreven nl dat het
kerstfeest is het feest des lichts, waar
van von Wildenbrueh zegt in zijn ge
dicht „Weihnacht":
„Da gehen TQr und Tore suf
Da kommt der Kinder Jubelhauf,
Aus Türen und a us Fenstem bricht
Des Keraen warmes Lebenslieht.
Bezwungen 1st die to te Nacht
Zum Leben 1st die Lieb' erwachi,
Der alte Gott blickt lachelnd dretn
Des lasst uns froh und fröhllch sein!
Weihnacht 1 Weihnacht!"
Langs hals; en heuplijn rijn twee
strooken van andere, liefst contras»
toerende kleuren kasha aangebracht
Knippatronen rijn verkrijgbaar in
de maten 42. 44, 45, 48 onder opgave
van No. 113. Prijs 0.75-
op een zacht vuur, steeds roerende, moet
binden, niet koken. Intusschen is de
gelatine in koud water geweekt; deze
wordt nu uitgeknepen en er van de
kachel af doorgeroerd. Dan wordt de
room zeer 6tüf geklopt, desgewenscht
samen met een der beide overgeschoten
eiwitten, en nu de wat afgekoelde melk
er voorzichtig bij geroerd. De marasquin
wordt er naar smaak aan toegevoegd,
waarna er af en toe in de pudding
geroerd moet worden, opdat de gelatine
niet naar onderen kan zakken. De
bitterkoekjes worden in den oven of
op de kachel droog geroosterd en in een
vüsel fün gestampt. Met het andere
eiwit wordt dc puddingvorm ("ongeveer
3/4 liter voor deze hoeveelheid) omge
spoeld, waarna laag cm laag pudding
cn bitterkoekjeskruimels in gaan; on
der- en bovenlaag moeten uit pudding
bestaan. Van die kruimels wordt wat
bewaard om later na het storten over
de pudding te strooien.
Er wordt bü deze pudding een abri
kozensaus gepresenteerd, gemaakt van
1 ons gedroogde abrikezen die een paar
uur geweekt zün in water, met ditzelfde
water worden gekookt, door een zeef
gewreven er. r.aar smaak mei suiker
afgemaakt. De saus moet dan vrü dik
zijn.
E E. J.—B,
O cr de Jaarwisseling, het Oude en het Nieuwe.