HAARLEM'S DAGBLAD BIOSCOOP Keller Macdonald ZATERDAG 28 JAN. 1928 DERDE BLAD VOOR ONZE MOLENS. De Liedemolen bedreigd. „ZU zfln opgeschreven ten doode", heeft in 1891 eens iemand gezegd over de molens van den Zaankant; en wat daarvoor geldt, geldt ook voor de an dere molens van Holland. Het ls een droevige waarheid, maar het economisch belang eischt in sommi ge gevallen, dat meer bedrijfszekerheid wordt verschaft, dan de windmolens kunnen bieden. Doch in vele gevallen kan door Inwendige verbouwing van den molen, door aanbrengen van een motor de zekerheid worden verkregen, dat ten süen tijde gemalen kan worden, en be hoeft de molen niet te worden afge broken. kan hij blijven staan als een stoere wachter in de vlakke polderlan den. Over een en ander dachten wij. toen we voor de zooveelste maal met de blauwe Buick van onzen fotograaf langs de wegen, snorden. Wyd lagen de lan den open ln het milde licht van 't ko mende voorjaar, hoog en ijl koepelde de hemel boven de zonnige, groene we reld en een frissche wind woei van de duinen het land in. De zon speelde met lichttintelingen in een sloot, als brokjes zilver was het water van de Liede die wat opgekruifd door den wind mooi lag tusschen de ruisching van 't gele riet van 't vorige jaar. De zon bracht kleur en teekening ln het landschap dat wijd en njooi was. Onder forsche olmen blonk het witte muurtje van een boerderij en even ver der, ziet, daar was het Hollandsche land in heel zUn fiere, wondere schoonheid: de Ule transparante luchten, de mach tige wolken, de wydte, de groote wijd tedie ietwat gebroken werd door het figuurtje \an een molen die zyn wieken zwaaide. En daardoor was het Hollandsche land nog grootscher, nog mooier. En nu zullen we de molens langzaam aan zien verdwynen, het stemt den minnaar van 't eigen landschappeiyk schoon droef lederen dag weer te lezen van molens die gesloopt zullen worden wegens het vervangen door electrische of motorische te* aling, het gaat soms bij een of twee tegelijk, een andere maal wordt het vonnis over 50 van die oude. Haarlemmer Halletjes. EEN ZATERDAGAVONDPRAATJE Met het tocneel gaat het niet best, met het tooneelbezoek meen Ik en daar de kiandisle de basis is van iedere on derneming, marcheert het heele tconeel niet goed. Als je weet, hoe moeilijk het is geld los te krijgen; al is het maar weinig, voor een doodnuchtere onder neming, waarop kans is een paar even nuchtere centen te verdienen, zoodat je netjes rente en aflossing betalen kunt. als je dat weet. zeg ik. dan sta je ver wonderd te kijken over de snelle ge makkelijkheid waarmee telkens weer nieuwe tooneelgezelschappen worden opgericht, die dan toch een bedrijfs- kapitaaltje bij elkaar moeten hebben gesleurd, om te beginnen. Als die goeie geldgevers wisten hoeveel kwaad zy daajmee brouwden, dan weigerden zij om voor dat doel ooit een cent te geven, bespaarden zichzelf teleurstelling en be dierven het tooneelbedryf niet. Want dot doen ze. Het groote aantal gezelschappen ls de dood voor het too- neel. Niet alleen omdat er te veel ge zelschappen en dus ook te veel vertoo ningen zyn, maar vooral omdat wy na tuur! yk maar een klein aantal eerste rangs acteurs en actrices bezitten. Die worden over de talryke troepen ver deeld en het gevolg daarvan 16. dat ieder gezelschap maar heel weinig primo krachten heeft; de rest bestaat dan uit dames en heeren van goeden wil. maar die nooit tooneelkunstenaars zullen worden. Zoo'n beetje komedie spelen kunnen we immers allemaal kijk maar eens good uit Je oogen op par tyen. op visites en honderd andere ge legenheden. De kunst ls Juist om boven dat gemiddelde uit te komen. Lukt dat niet. dan ben je geen kunstenaar. Daar door komt het, dat mcnschen die toch wel voor het tooncel voelen, altyd weer teleurgesteld naar huls gaan en zich voornemen, er niet meer ln te loopen. Zc weten niet eens altyd waar 1 aan ligt: het was toch gezellig in den schouwburg: niet te warm, niet te koud de koffie in de pauze was best. het wachten tn de vestiaire duurde niet lang en toch voelen ze zich niet voldaan. Ze begrypen niet de goeierds, dat het kwaad op 't tooneel zat: die weinige kun stenaars konden de voorstelling niet red der. en de rest zou misschien gce c sigaren fabrikanten, beste typisten of ambtena ren op het belastingkantoor geworden *Un maar tooneelspelcrs en speieree- sen nooit; Er is my verteld van een tooneelken- ner. die nogal eens vaders of moeders by zich kreeg met veelbelovende kin- trouwe molens geveld. Zeker,- wy zyn niet blind voor de eco nomische eischen van dezen tyd, maar ie weinig wordt nog erkend, dat verlies van landschapsschoon een nadeeligen invloed uitoefent op vreemdelingenver keer en dan worden met vreemdelingen niet alleen Amerikanen enz. bedoeld, die komen „tot do Windmlll-land", maar ook de Hollanders zelf. Nu zal er Dinsdag vergaderd worden door de Vereenigde binnenpolders in Hotel Brinkman oJt. over de kwestie van den Liedemolen. De wieken braken op 3 November 1927 af en. naar de heer Van Asch, de secretaris der Ver. Bin nenpolders. ons verzekerde, lag dit niet aan onvoldoende controle. Ieder Jaar worden de molens nauwkeurig onder zocht. maar het binnenwerk van den Liedemolen is zoo oud, dat slechts een grondige algeheel© herstelling welke naar schatting een vier duizend gulden zou kosten den molen weer in alen staat vermag te brengen, dat hy gerui- men tyd werken kan. Het polderbestuur wil nu dus voor stellen, om den molen af te breken en ln de bemaling te voorzien met een ruw- oüemotor. Toen we by den ontluisterden molen waren, stond de vrouw van molenaar Van der Aar ons te woord, zy vertelde dat het haar niets zou spy ten als de molen gesloopt werd en zij in een be hoorlijk huls kwam te wonen. Nu stroomt het water, als er gemalen wordt onder den vloer door en er valt niet tegfen te stoken, zoo koud is dat. En dan al dat werk met het opzetten van de zeilen, het malen als er wind is, dus op ongeregelde tyden. En een boer dien we langs den weg spraken voelde ook al heel weinig voor het behouden van den molen: „Als de stadsmenschen dat mooi vinden moeten ze het zelf betalen, Ik geef geen geld voor zoo iets". Dit Is by vele menschen wel de opinie over molenbehoud, zy vinden, dat er teveel geld mee gemoeid is en dit geeft maar al te spoedig den doorslag. Verblijdend is het dus. te vernemen, dat de vereenlging de Hollandsche Mo- deren. „Of meneer eens zeggen wou, of er heusch talent in zat". „Gaat zitten", zei meneer. „Hoor eens jongetje", (of meisje) „je kunt nog niet loopen op 't tooneel. Je kunt er niet eens behooriyk op staan en van goed spreken is natuurlijk geen quaestie kijk maar zoo sip niet, dat kim Je alle maal leeren. De heele tooneelspeelkunst bestaat uit twee woorden: snotteren of schateren, ja kyk maar zoo verwonderd niet, ik zeg snotteren of schate ren. Je kent natuuriyk wel wat uit Je hoofd. Begin dan maar eens dat voor te dragen, maar Je moet eerst zeggen of het schateren of snotteren wezen zal. want je begrUpt: als het treurig moet wezen en ik zit te schateren, dan is he; al lang mis en dito dito als 't komiek moet wezen en Ik aan 't huilen raak. Nou vooruit en wees niet bang, want daar is geen reden voor. Opeten zal ik Je niet. Steek van wal!" Dan begon de patiënt, dramatisch of komisch en als 't uit was. zei de tooneel- kenner: „naar 't kantoor" of naar t stadhuis", of ook wel: „by de politie!" als 't een Jongen was die flink gebul derd had. ..Dat Mn te pas komen by opstootjes, begryp je?" De bezoeker- gingen dan heen en bedankten voor de moeite, maar zeiden als ze bulten kwa men: „wat was. dat grof. Schateren of snotteren! Foei! We gaan toch door". Dat wist de tooneelkenner óók wel. Daarom ging hy zelf ook bijna nooit meer naar den schouwburg. Maar eens. op een morgen, het sneeuwde wat/ hy vergeet het nooit, daar kwam een moe der met een verlegen meisje. Die droe- ook wat voor en toen het uit was, ze! de tooneelkenner een poos niemendal: de bezoeksters keken al bang. Eindciyk zei hy: „meisje, daar heb je me nou zoo'n groei genoegen mee gedaan je bent er nog 2ang niet. hoor verbeeld je dat maar niet. maar Je hebt me ont roerd. Ga jy genist aan 't tooneel jy zult carrière maken". En dat was cck zoo. Maar de hon derd anderen: die den man niet kon den laten schateren of snotteren, die maken al jarenlang het tooneel onvei lig. de directies failliet en de bezoekers afkeerig van heele tooneel. We probeeren van alles. Prysverlaging en cadeaux. In een Beriynsch theater worden tegenwoordig schryf machines verloot stel je voor in de pauze var. een klassiek stuk als Oedipus of Hamlet de verloting van een schrijfmachine. Jaren geleden beraadslaagde het be stuur van de Haarlemsche Maatschappy van Landbouw over de vraag. W3t er toch aan te doen kon wezen om het be zoek aan de vergaderingen 'e beverde ren. Er kwamen zoo weinig menschen Een paar behalve het bestuur. Een van de bestuurderen kwam op een helder denkbeeld: een verloting voor de leden. len. welker bestuur zeer goed op de hoogte is met de eischen die de moderne tUd aan de molens stelt en die tracht zoowel de aesthetische als de economi sche belangen tot hun recht te doen ko men. zich de zaak van den Liedemolen heeft aangetrokken Zy heeft een scbrij- ven tot de ingelanden gericht, waarin gesproken wordt over de mogeiykheid gratis kracht voor de bemaling te ver krijgen, onafhankeiyk te blijven van eiken aai..^er van grondstoffen, over de onversiytbaarheld by behooriyk on derhoud terwyi de twee molens vol doende zyn het polderwater op peil te houden. Er wordt in dit schryven ge wezen op het systeem-Dekker, waardoor het mogelijk wordt, den molen met het minste windzuchtje reeds te doen wer ken. Deze verbetering kost minder dan een motor, terwijl men geen nieuw ge bouw hoeft te zetten. Enkele van deze argumenten verliezen van hun kracht, nu de heer Van Asch ons verzekerde, dat het restaureeren van den molen reeds een flinke som geld zou kosten. Laten wy echter toch hopen, dat de vergadering zich zal uitspreken voor het behoud van den Liedemolen, in dit deel van de vlakke landen, om Haarlem zyn weinig molens, het zou Jammer zyn als deze karakteristieke Hollandsche ver schijning die de ruimte zoo sterk mar keert moest verdwijnen. Verder op onzen autotocht kwamen we langs het Spaame dat te blinken lag in zonneschittering. En daar by de bocht by Schalkwyk stond de breede pa 1 trok- molen. Tegen het donkere hout waren wat felle kleurtjes van rood en groen en mooi stonden de wieken op tegen de lucht. We weten hoeveel moeite de vereenl ging „de Hollandsche Molen" heeft moe ten doen. geholpen door een Haarlemsen comité, alvorens tot aankoop en restau ratie van den paltrok „de Eenhoorn" kon worden overgegaan. De kosten zyn aanmerkelijk hooger geworden dan voor zien was, maar als nog een beroep op steun'gedaan moet worden zullen de Haarlemmers de redding van dezen prachtigen molen, een juweel van onze omgeving, wel weten te waardeeren. 9 Januari heeft de heer Staal hem weer in gebruik gesteld, snorden de zaagramen weer door de balken terwyi het heele gevaarte trilde in den krach- tigen wind. En niet alleen het uiteriyk van een molen dient bewaard te worden, het wonderlijke mechaniek van raderen en kammen en assen en wielen, die alle maal hun eigen merkwaardige namen De behouden Paltrokmolen „de Eenhoorn" die by de opening van de vergadering present en by de sluiting nog niet ver trokken waren er moest belet wor den. dat Ge leden even kwamen binnen- loopen om aan de verloting deel te ne men en dan weer verdwenen. Met zorg werd het denkbeeld uitge voerd. De pryzen moesten eenlg ver band met den landbouw hebben en of schoon ik niet meer weet, wat de an dere pryzen en premieën waren, zooveel is zeker: er waren kazen by. Geen pond jes boter, als ik my goed herinner maar kazen. Dat weet Ik stellig en moet lk ook wel weten, omdat ik op een mooien avond zelf een kaas gewonnen heb. Als een vriend of een familielid je een kaasje sturen zou, met de boodschap er by: „wy hebben hier zulke heerlijke kaas. die moet Je toch eens proeven", dan steekt daar niets in. Maar toen lk met mijn kaasje uit de vergadering naar huis ging, had lk toch een raar gevoel: zooiets van de bedeeling. „Kaasje ge wonnen. op de vergadering van land bouw". zei lk. thuis komende. ..Hé", zei mijn vrouw. Je kunt hé op twintig manleren zeggen. Dit was de toon van mUn eigen gewaarwording. Ik ben er r.iet meer naar toegegaan. Misschien bestaat de verloting niet eens meer. Maar als de gemeente ooit dit voorbeeld volgt, hoop ik nooit met een vulpen van 't Wilsonsplcin te komen. Ik kan met zco'n ding eenmaal niet schryven. En ik kom nooit ln den schouwburg. Daarmee komen wy op ons onderwerp terug. De verloting zal het tooneel even min redding brengen, als ledenbezoek aan Landbouw. Of moet hel zotte Idee van Justus van Maurik ln zyn Pak ketten voor Dames in practyk worden gebracht? Hy bedacht nameiyk om in pakketten boeken of weet lk wat anders, een bon te leggen voor een knappen Jongeling, die zich bereid ver klaarde om met de gelukkige winster te trouwen. Zou misschien de oplossing wezen, dat wy de tallooze onbelangrijke acteurs en actrices onder het publick verloten. Dan zyn wy 31 die onbedui dendheden binnen een paar Jaar kwyt» 'i tooneel komt weer tot bloei, een half dozijn tooneelgezelschappen gaan defi nitief dood en het vryzellenkwaad wordt ook nog tegengegaan. Er was eens een vader, die geen toe stemming wou geven voor de verloving van zyn dochter Emma met den jon geling Frits van den Berg. Misschien denkt iemand die dit leest cla: het een sprookje is. ,.Dc moderne dochter", zoo zal hy allicht zeggen. ..vraagt n!et meer aan haar vader of moeder, of zy goedvinden dat jy zich verlooft; ze komt met het Jcnge rnensch aar., op een middag by de thee of des avonds r.a het middagmaal en zegt: we hebben on» verloofd, mag lk Jelui hebben, het moet kunnen werken om in dezen tyd van stoom en electrieltelt nog iets te gever, van de oude, stoere Nederlandsche molermUverheid. Een klein deft, thans in het binnen werk ontstaan, zou wel weer spoedig hersteld zUn en dan kon de frissche lentewind die over de landen waait do wieken doen wentelen, een na een. het beeld van het oude mooie, weer levendig terugbrengen: de zwaaiende molens van Holland. En het was een wondere sensatie tus schen de nauwe trapgaten Je door te wringen, te loopen over smalle planken in het binnenste duister van den mo len Hier en daar was wat nieuw hout maar zooveel mogeiyk ls alles Intact ge laten. Glad zyn er de leuningen, de balken oud en wat afgesleten aan de randen. Lr door een gaatje in d?n wand vie- een gouden zonnebundel. die warm icod teekende op het bruin van 't oude hout. Deze molen, een van de 7 nog be staande paltroks ls tenminste behou den. hy kan weer zwaaien er. zwieren. En zagen het hout op velerlei ma nieren". C O B. Luxnr-Th eater. De directie van dit theater weet elke week. hoeveel moeite het haar ook zal kosten, aan de bezoeker, iets nieuws en goeds voor te zetten. Zoo ook nu is zc er weer in geslaagd met de hoofdfilm ..De Spooktrein" iets byzonders aan te bieden. Dit is een nummer waarin men om beurten zit te beven om het vol gende oogenblik te schudden, neen te bulderen van het lachen. De Inhoud van deze film die wel in den smaak zal val len. is in het kort deze: Op een klein stationnetje staat een pas gehuwd paar tje erg verliefd te doen en tevens een paar jonge menschen die een Jaar ge trouwd te zUn al lang genoeg vind t en niets doen dan ruzie maken. Ook is er nog een oude jongejuffrouw die op weg is naar Londen, waar een meeting voor afschaffing van alcoholische dranken gehouden zal worden. De trein rijdt voor en allen 6tappen in. In een der afdee- lingen zit een blasé jongroer.seh, die onderweg aan de noodrem trekt omdat hy zyn hoed verloren heeft, dien hy dus terug moet hebben. Zoodoende mist de trein zyn aansluiting naar Londen. Hier na dc.lt de halte-chef den reizigers "te- de dat de volgende trein niet vóór den volgenden dag gaat. Er is ook geen ge legenheid tc overnachten, dus zal men in het wachtkamertje moeten blUven hoewel de chef zich daar sterk tegen verzet omdat het er spookt. Enin derdaad. het spookt er en vooral hierbij davert de zaal van het lachen. Het eind van de geschiedenis Ls dat er een heel stelletje wapensmokkelaars wordt ge vangen genomen. De geschiedenis en de aankleeding van deze film, hoewel in het begin wat huiveringwekkend, is in derdaad prachtig. „O. wat een nacht!" ls een komische film. die het eveneens wel doet. „De Bedelares" is een drama ln 2 ac- ten cn geeft ons een beeld van „d." ge schiedenis door alle eeuwen heen. Van de Pathé-revue noemen we voor al prachtig Madrid, kamp Senegalee- sche tirailleurs en niet te vergeten de schilderachtige Vogezen. Het Luxor-Nieuws biedt ons alereerst de proefvaart van de „Chr. Huygens", het nieuwe schip van de Mij. „Neder land" en na nog eenige andere interes sante beelden zien we ook nog den brand ln een auto-garage, waar 90Ü meu-re wa gens verbrandden. Het geheel is een programma dat uit stekend door de muziek wordt opge luisterd en <*-' we gaarne aanbevelen. even aan elkaar voorstellen: ..Frits van den Berg. myn ouders". De moeder glimlacht daarby toegevend, zooals moeders tegenover dochters gewoon zyn te doen (vooral als zy den vader lijken toorn niet willen prikkelen) en zegt niets, zoodat zy ook niets heeft te verantwoorden. De vader zal he; geval waarschyniyk ironisch behande len en dat kan hy doen op twee ma nieren. By voorbeeld zegt hy: „aange naam" en legt een wereld van spot in dat eenc woord, of hy maakt er twee woordjes van, maar heel kleine: „el kyk". In geen van de twee gevallen geeft hy den Jongeling, die zoomaar pardoes in zlin familie is komen bin nenvallen. een hand. Dat is slechte smaakt, want de moderne verloving kan binnen een week uit zyn. Hoe dit zy. de vader van Emma was een ouderwetsche pa en weigerde vier kant. omdat Frits van den Berg hem niet aanstond. Ook Emma was ouder- wetsch. daar zy zich die weigering liet welgevallen en zich zelfs neerlegde by üc verklaring: daar heb ik zeer goeie redenen voor en daarmee uit!" Ook Frits van den Berg ademde nog ln ouderwetsche sfeer en protesteerde dus op kalme manier, aldus: ,.lk geef uw dochter niet op en reken er op, u nog tot andere gedachten te brengen". Dc vader van Emma gromde en zei: Je kur.t Je de moeite sparen". Maar de moeder van Emma. alhoewel ook ouderwctsch. was met dit antwoord niet tevreden en zei. toen ze met der. gestrengen p3 alleen was: „vader wa: heb Je toch tegen dat huweiyk? Frits is een nette Ijverige Jongen, die voor onze dochter hard zal werken". .Jiy verdient te weinig en hy heeft geen cent", zei pa kortaf. ..Nooit geef lk mijn toestemming". -Hij heef; een rijke tante, die hem ai haar geld zal nalaten". „Maar wanneer? Die tante ls zoo gezond als eer. visch. en kar. besi nog twintig of dertig Jaar leven". „Dan zou ze tachtig of negentig Jaar moeten worden". „Er zyn tantes, die daar nlol tegen opzien", zei pa. „In dien tusschentyd zou ik het tekort van het Jonge huis houden moeten bijpassen ca daar heb ik geer. trek in. Kort cn goed: lk geef mUn toestemming nooit!" En datzelfde herhaalde hy den vol genden dag toen Emma met betraand? oogen aan het ontbyt kwam: „Zet dien Jongen uit Je hoofd, lk geef myn toe stemming nooit!' Nu kun Je gemakkelijker een sterken l:c:eld uit een koffiehuis zetten, dan een beminden jongeling uit het hoofd var. een liefhcbb-r.d meisje er. zoo kwam he: we! niet tot een verloving maar evenmin tot de afbreking daarvan Frits cn Emma zagen elkaar in 't ge- Scala-Theater. Na eenamusant voor-programma ge zien te hebben, maken de bezoekers var. dit theater voor de vierde maal kennis met het geselschap van Dirk Jause. Dl: is het gezelschap, dat in Scala met zoo veel succes „Dievenmeid", en „Voor der. Krijgsraad" bracht» Ook nu weer kumien wy de opvoering aeer geslaagd noemen. Het is voor dezen keer niet een stuk met op de recht spraak betrekking hebbenden inhoud, zooals sommige vorige, maar een schets uit het circusleven. Er zUn vier bedrij ven. terwyi het eigeniyke stuk 26 Jaar later speelt, dan het voorspel. dat geti teld is: „Een slachtoffer der verleiding". Als men dit gesier. heelt, begrypt men de verwikkelingen, die later in het stuk ontstaan. Zeer spannend ls de geschie denis van den broer en dc zuster, die elkaar niet kennen, als gevolg van hc: gedrag van hun vader. Beiden stammen uit verschillende mi lieu's, het meisje werkt Ir. een circus, de Jongeman Ls luitenant bU de huza ren. Niet op ulteriyken adel. doch op karakteradel komt het bU hen aan. roo- dat oogenschynlyk meto bun huweiyk m der. weg staat. In latere bedrijven volgt de ontknoo ping. en komen zy tot de wetenschap, broer en zuster te rijn. Men ga eens zien hoe de spelers dit moeilysc sul. vertolken, dan ral men zeker ccn aan genomen avond hebben. Tot slot komt er r.og een sensatie film: „De Wolfsjagers", die ook zeer dc moeite waard la. Cinema Palace. In Cinema Palace gaat als eerste hoofdnummer een vlotte en amusante comcdle „Waarvan Meisjes Droomen". Wie Colleen Moore wel eens tneer heeft zien spclrn. begrypt dat ook ln deze film haar charme cn spel zeer bekoor- iyk zUn. De regie heeft haar volop de c" eld gegeven om het publiek te amusceren. Het groote hoofdnummer ls ec*'_ „Bciphégor. het Spook van het Louvre". Öp en top een detective-verhaal, van 'n soort, waarmee Sherlock Holmes den concurrentiestryd zal moeten voeren. Kunstwaarde moet aan deze film ten eenenmale ontzegd worden maar als gric zelgcschiedenis heeft rij alle verdiensten, die zij maar hebber, kan. Terecht mag men vragen: „Wie. wat. en waar ls Bel- phégor". De geschiedenis telt een groot aantal hoofdpersonen, maar biedt op één evenveel kansen om mis be ra der Want te vinden is de mysterieuze Bolphégor onder de figuren, wier doen en laten ieder met spanning volgt zeer zeker, maar de Juiste persoon ontsnapt aan de algemoene verdenking. De laat- ste ICO Meter onthullen het raadsel, en ieder zucht: „Oh. was die het" om daar na voldaan huiswaarts te keeren. Het boeiende in deze film rit niet zoo zeer ln het spel als wel in het scenario, dat als feuilleton verschenen is in „Le Petit Parisicn". Inderdaad deze film heeft geen andere pretentie, dan een feuilleton te rijn. maar is dan ook als zoodanig onovertroffen. Wellicht was de spanning nog hooger opgevoerd als niet de film zonder on derbreking afgedraaid was. Dan wa* er wat meer tyd gev eest, om de Ingewik kelde problemen tc overdenken en was men er ongetwijfeld nog dieper in ver ward geraakt» Rembrandl-Theater. Vijf-, zesmaal is indeTtijd in ..De Kroon" De Groote Parade geprolongeerd voor steeds volle zalen en te oordeelen naar de belangstelling, die deze film voor belde avondvoorstellingen in Rem brandt Theater trok, zal het ook nu weer denzelfden kant op gaan. Met de zelfde ontroering en huiver en afschuw- kan men deze film eenige malen zien. heim en wisselden briefjes in 't ge- lïim en intusschen gingen de maan den voorbU. tot er ongeveer een Jaar rvlogen was. Toen kwam plotseling het bericht, dat de ryke tante overleden was en Prits tot «enig erfgenaam had gemaakt. „Zie Je wel?" zei Emma's moeder, net alsof zy het wel voorspeld had! „Zeur niet", zei vader, die de zwak heid var. haar redeneering natuuriyk wel voelde, maar geen kans zag om haar die aan 't verstand te bren gen. „Zeur niet". ..Nu is toch Je bezwaar tegen de ver loving voorby", ging moeder onbarm hartig voort. „Hm gromde vader. „Je geeft dus je toestemming". ..Dat kan ik niet. Ik heb eenmaal ge zegd: ncolt geef ik m.yn toestemming en daar kom lk niet op terug. Ik kar. daar niet op terugkomen, al wou ik uóg zoo graag. Myn woord breek ik niet. Nooit!" Emma's moeder schoot nu duchtig uit haar slof. Ze zei. met overtuiging, dat sommige menschen standvastigheid noemden, wat eigenlijk niet anders dan koppigheid was" cn daar had ze wel gelijk in. Maar al die vertoogen hielpen niet. Toen bedacht ze ©en Hst en vroeg: „weet Je nog vanneer Je gezegd hebt dat Je nooit Je toestemming zou ge ven?" „Wanneer? Natuuriyk niet. Ik ben toch geen scheurkalender". ..Nou ik weet het dan wel. Het was op 21 Sep^mber. den verjaardag van mUn zu.r.or Tine. Ik weet het nog heel goed Vandaag is het 20 September, morgen is het dus net een Jaar geleden. Je be doelde dus te zeggen: Nooit geef lk myn toestemming op 21 September. Dus wc! op den 22sten." Ze trok een doodonschuldig gericht, maar pa liep er niet in. Hy bromde wat en by pruttelde een beetje, maar het slot was. dat hy dc oplossing maar aanvaardde: ze kon het aan Emma 2»g- gcn. want hy zou hot niet doen. Nooit «ou hy het doen. Hy hield niet van zul ke handigheden, hij noemde het tran- sigeeren met Je besiulten. maar omdat rijn vrouw het zoo graag wou en Emma het ook zoo graag wou.... Toen hy da- gezegd had. blies hy den aftocht cn moeder de vrouw was verstandig genoeg om niet te zeggen wat zij toch wel dacht: Je moe: nooit nooit zeggen, wan: dc wereld verandert en dc om standigheden veranderen en later heb Je de grootste moe::©, om van Je eigen verklaringen los te komen. Kunt u nu wel gelooven. dat Emma by he: hooren van de goede UJdii* er op aandrong, dat de verloving op der. 21 sten zou worden gevierd! Maar daar ging moeder niet op ln Ze hadden nu zonder dat men iet» minder geëmotlon- r.eerd wordt. „De Groote Parade" over stelpt u met zoo'n chaos van aandoenin gen. dat het eigeniyk niet mogelijk U alles ;n één keer tr verwerken. Het ge ruit van de kogels, het geacheuer van de mitrailleurs, het gedonder cn gebul der der kanonnen, dat alles wordt één helscho symphonic ln uw hoofd. Ia er voormoeders en vaders van zonen een grooter aanklacht tegen den alles ver nielenden oorlog denkbaar? Wie die deze rolprent gezien heeft, zal niet met ge heel zyn hart ln opstand komen tegen een mogelijken volgenden oorlog, waar. de Vredesconferenties ten spijt, helaas weer kans op bestaat Denkt leder zich niet !r„ dat dan zyn of haar Jongen, die nu nog misschien een vrooiyke onbe zorgd- rakker Lv ln dezelfde hel «ou komen, waar we nu de Jongens van Jim's regiment in gezien hebben. Weg gemaaid door mitrailleurs met hoopjes tegel Lk opgeblazen door kanonnen, neer geschoten door vliegers, terwyi zy. op hun beurt ook moeten moorden zoo veel en zoo vlug als ze maar kunnen. Na de vele vertooningen van De Groote Parade mogen we den inhoud wel als bekend veronderstellen. Een van de hoofdmomenten var. fyn gevoel ls wel het afscheid van Mehsande van Jimie. Kern het wanhop'ge zoeken van Mellsande naar Jimmle, als de regtmeiv- ten ns«r het fror.t gaan en hel dralen en omkyken van Jimmle. die niet weg knn gaan zonder afscheid var. Meli- sande te nemen. Eindciyk hebben w elkaar gevonden, maar het scheiden ls or slechts te moeilijker door. Jimmle wordt gedwongen in de auto te klim men. terwijl het meisje zich vastkl.-mt aan *yn beenen. Heeft ze hem elndeiyk moetrn loslater dan tracht ze nog de auto. die haar liefste meevoert terug te houden en laat, zich mecsleepcn aan de ketting. Tenslotte blijft «e alleen achter op den weg. een eenzaam, wit treurig figuurtje, dat ln haar armen, al» laat ste van JL-nmie. «yn laars knelt, di© hy haar r.og heef: toegeworpen. Dit tooneel wordt door het meisje cn door Jim soo oog en zoo waar cn zoo aangrijpend gospec d. dat vcjen hun tranen niet kon den bedwingen bU het zien van zulk leed. Met vreugde wil ik hier even aan stippen. dat het publiek na de eerste voorstellingen ln de Kroon hier veel ge leerd heeft. Toen was het. da: «dn tB dat afscheidsloonee'.tje. wanneer Mell sande zich aan Jim's been vastklemt» niet# voelden van het wanhopige niet willen-loslaten van haar geluk, er Inte gendeel Iets dwaas en iets onwanrsehijn- lUks ln zagen en luid op lachten. Nu was er enkel spanning en volkomen meeleven en meevoelen In de zaal. Dat stemt biy en wyst op fyn er gevoel. Het zou te ver voeren alle fUne trek jes U besoreken in de liefde van Jim mle en Mellsande. in de goede kame raadschap van Jimmle, den fabrlkant*- roon. Buil. den kellner cn Lange, den volksjongen, maar w<! wil ik nog even wUzen op dat één© kleine fyn© gebaar van Jim. als hy weer thuis kemt ln de armen van zyn moeder. Als «Un vader, die vlak by hem staat» hem de hand op den achouder legt en zegt: „Jongen, jr moeder en ik 2dJn trotseh op Je. zoo als je bent", licht Jlm zyn hoofd van zijn moeders hoofd en leg; het eren lo gon dat van zyn vader. In die klein» beweging ligt een wereld van liefde. Hopen we, dat „De Groot© Parade", hoewel niet bedoeld als propaganda lo gen den oorlog, toch haar werk als zoo danig zal doen. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN it 60 Cent* per regel- Haarlem SpecSeal door de N. S. F. fabrieken opgeleid radio-perioneel. een Jaar op dat feest el yk moment ge wacht. ze konden ook nog wel een dag langer wachten. En toen Emma weg was. natuuriyk naar Frit*, om de goede tyding over t© brengen, toen zal moeder philosophischde mcnschen *l»n och wonderlijk De Jeugd, die den meeaten tijd heeft, heeft ook dc meest© haast en wj ouderen, dl© wel minder tUd hebben, hebben ook minder haast Met d«e wijs geert ge beschouwing kan dit verhaaltje eindigen. Het verlovings feest op 22 September werd een knal fuif. De Jongelui trouwden spoedig naderhand en ze leefden lang en ge lukkig. zoodat het vertelseltje toch weer wel al* een sprookje eindigt. Nu moet ik tot «lot nog een wonderlijk geval van Wouter vertellen. Hli heeft dezer dagen een van de kransgenooten. mevrouw van Stuiteren, aangeblaft dat al de dame* in de krans er schande van spreken. Mevrouw van Stuiteren kwam 's middags om vier uur op de Uwe bij tante Koos Je en toen kwam ter sprake dat mevrouw van Stuiteren Juist op dat oogenblik geen mooi boek had om te le zen. ..Heb jy ook iets goed*. Koos?" De goede Koosjc noemde op wat 7- had en kwam ten slotte tot het laatato >oek van Top Nacff. Dat wou ze graag lebben cn Koos haalde het Jul*t tilt dc /ockcnkasl, toen Wouter binnen kwam „Wou Je een boek lccnen?" vroeg Wouter. „Er is toch r.ieta tegen", vroeg me vrouw ren Stuiteren op haar beurt. „Wou Je soms een stoel van ons ke nen?" vroeg Wouter. „Een stoel?" Mevrouw ren Stuiteren keek ernstig verontwaardigd. •Een pan uit de keuken?" „Een jNin?" „Of misschien een deken of een la ken of een wynglas?" ,J>3nk u", ze; mevrouw van Stuiteren koel. ..Al die dingen h©b lk zelf toch." „En een boek kun Je best koopen. Waarom Wil Je dan Juist een boek ke nen?" Mevrouw var. Btuiteren was een oogenblik sprakeloos. Toen stond ze op. nam vricndeiyk afscheid van Kooa. maakte een trotse he buiging voor Wou ter en zeilde de kamer uit. Zoo ls er dan weer een geschil in onze anders zoo vreedzame krans ontstaan, dat na tuuriyk opgelost moet worden; dc dames rijn het met mevrouw van Stuiteren eens. dat Wouter heel erg onbeleefd is geweest, dc mannen zeggen met Wouter: „waar dient al dat ker.en voor? laat ze tel! <*n boek koopen als ze lezen wil!" Maar da: zeggen we natuuriyk niet tot dc bckwiigde mevrouw van Stuiteren. PXDELIOt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 9