PARIJSCHE MODE.
HEDEN, VERLEDEN EN
TOEKOMST.
HAARLEM'S DAGBLAD DONDERDAG 8 MAART 1928
^eiuiutt
Wandeltoilet van rood crepella met is voor deze japon satin beauté het aan-
•t ksel-garnecring en een doeltreffend
rekje, dat alleen aan de voorzijde klok
kend la gemaakt. Wanneer men aan een
lichte eoort stof dc voorkeur geeft, dan
gewezen materiaal.
Een knippatroon is verkrijgbaar in de
maten 42. 44 46 en 48 onder opgave van
No. 141. Kosten 70 cents.
MOEDER WIL BRUIDEGOMS ZIEN!
Een probleem
onzen tijd.
Ik ben vierentwintig Jaar en heb nog
nooit een aanzoek ontvangen" vertelde
cnlangs In de correspondentierubriek
\an een damesblad een meisje. „Mijn
work is Interessant, mijn salaris goed en
het huwelijk lokt mij niet zoo bijzonder
nan. Maar mijn dierbare moeder geeft
zich veel zorgen om mij gehuwd te alen.
Voortdurend invitecTt zij Jongens ol
smeedt plannetjes waardoor zij mij met
jongelui tezamen kan brengen. Ik haat
h en krijg soms neiging om het ouder-
li.ik huis te verlaten, want ik voel mU er
x:iet vril meer".
Lieve, goede, angstvallige voorbarige
n-.o.-eters, zUt gezegend! Gi) doet alles uit
lijfde. OU waart z-df gelukkig ln het
huwelijk ondanks alle bezwaren er
ven en van uw verouderd standpunt
bezien gelooft gU dat het eenlge bestaan
voor een vrouw is: een huls met een
man en kinderen.
En. let op. in grootc trekken hebben
moeders die zoo denken, volkomen
gil Uk. Meisjes zijn niet meer zoo afhan
kelijk van het huwelijk ale vroeger,
maar 'n gelukkig huwelUk is nog steeds
het beate wat een meisje treffen kan.
IJoarom is het misschien verkeerd, dat
d" schrUfster van boven aangehaalde rc-
Ksis zoo gevoelig is op het punt huwe-
lijksmakclarU van haar moeder Hcusoh.
misschien doet moeder er heel verstan
dig aan
Er zijn veel moeders, die het voor
hoofd fronsen bU het binnenkomen van
ten Jongeman en hem. wat de Ainertka-
i.en noemen. ..den kouden schouder
geven". In plaats van ertoe mee te wer
ken. dat haar dochters jongemannen
loeren kennen onder gunstige omstan
digheden. leveren zU juist een absolute
hindernis op. Daartegenover zUn er
anderen, die haar meisjes maar laten
gaan waar zU willen, helaas, maar al te
dikwUls met ongewcnscht resultaat.
Er is echter een gelukkige midden
weg. Dat Is dc moeder, die eer. Jonge
man glimlachend verwelkomt, hem
vraagt een uurtje te blUven. met tact
portUtjcs en picnics arrangeert, kortom
haar best doet om hem zich thuis te
doen gevoelen. Dit soort moeders, zelfs
al is haar eenlge opzet om haar kind
..aan den man" te krUgen. is toch voor
dc aanstaande bruidegoms een ware ze
gening.
De halfgeopende deur. het koele be
groeten. de onverborgen teekens van
misnoegen en zooveel andere specifieke
moeder-eigenschappen, hebben al me
nige romance ln rook doen vervliegen.
In latere jaren heeft menig meisje haar
ouders gelaakt voor haar eenzaam le
venen niet zonder reden. ZU ble
ven ln gebreke bezoekers aan te moedi
gen En Jonge mannen moeten aange
moedigd worden. Er bestaat op aarde
geen schuwer wezen dan de Jongeman,
die bU de ouders van een meisje op be
zoek moet. HU mag een held zijn op hef
voetbalveld, maar ln de salon ts hU een
muls gelUk. Het Is daar en dan. dat
ouders kunnen helpen en er Is geen en
kele geldige reden waarom zU het niet
zouden doen ook.
En tot slot rouden wJJ daarom dezen
goeden raad willen geven aan jonge
meisjes. Woest natuurlijk, vroolUk en
gezellig. Misschien vindt ge onder de
bezoekers een man, die zelfs uw kles-
keurigen smaak kan voldoen, tot uw blU-
vende tevredenheid en dan zult ge er
waarschUnlJJk nimmer spUt van hebben
Over nieuwe voorjaarsmodcllen
en een opzienbarende ontdekking.
Wanneer men week ln week uit. Jaar
ln Jaar uit. alle caprices en invallen van
de Koningin der Mode volgt en be
schrijft. wat daarvan voor ons gewone
vrouwen van belang is, dan komt men
somwUlen tot zonderlinge ontdekkingen.
En deze week eens wat mode-Journalen
van vorige Jaren doorbladerend, kwam
ik eensklaps tot de arwekkende ont
dekking. dat we zes Jaar lang dezelfde
Japon hebben gedragen. Figuurlijk ge
sproken, natuurlijk. De rok mag nu eens
wat langer, dan weer wat korter geweest
zUn, de taille-mag wat hooger of lager
gezeten hebben, dat neemt niet weg. dat
we over het geheel genomen, zes jaar lang
dezelfde Japon droegen! Dit Is een heel
opmerkelijk feit in de vrouwen-mode.
En het geeft te denken. Het bewijst,
volgens sommige mode-kenners (en -ken-
sters) dat de mode van ons tijdsgewricht
zich vastgesteld heeft, onder den Invloed
van bepaalde sociale, praktische en psy
chologische wetten. Daar. het is er uit:
de wetenschappelijke verklaring. Dit wil
niet zeggen, dat de groote mode-ontwer
pers op hun lauweren zUn gaan rusten,
geenszins. We zien telkens kleine ver
schillen ln de détails van coupe, in ver
gelijking met vorige seizoenen en natuur
lijk ook in de garneering. Maar de
groote lUnen zUn onveranderd gebleven.
Doch. niettemin, het voorjaar is aan
staande. we willen graag nieuwe Japon
nen zien! Welnu, hier zUn er een paar.
Links, een japon van fletsgele zijde of
kur.stzUde. versierd met ingezette stuk
ken en plooien. De hals wordt gevormd
door een strook, die in een strik uitloopt.
Op dezelfde manier wordt de ceintuur
gestrikt. Daarnaast een manteljapon van
dikke marocain, zandkleurig, met ge
stikte randen, zoogenaamd „matelassé",
dat wil zeggen, dat men onder de stof
een strook flanel of iets dergelijks legt,
zoodat dc stiksels er dieper in komen te
liggen en de gestikte randen tevens wat
stijver worden. De origlneele sluiting op
zU geeft deze japon een bUzonder cachet.
Rechts een deux-pièces, geplisseerd rokje
van marine alpaca en jumper van witte
stof. die bUna een manteltje lUkt. Men
kan ditEfcpkJe ook heelemaal van dezelfde
stof maken, wat natuurlijk veel prak-'
tischer is. maar veel minder origineel.
Al deze japonnen kan men onder dezelf
de mantel dragen. grUs of beige, heel een
voudig van snit, gevoerd met dunne
voering van dezelfde kleur. En met een
van die nauwe hoedjes, die nu nog nauwer
om onze bollen schUnen te moeten sluiten.
MADELEINE.
TWEE KLEUREN MODE.
EEN DEUX-PIèCES.
Ja m
Sportief pakje van twee kleuren blau
we kasha. De Jumper is ook op den rug.
evenals aan het voorpand met een in
gezette punt van andere stof gegarneerd.
Het rokje heeft alleen aan de voorzUdc
twee stolpplooien.
Een knippatroon is verkrijgbaar in dc
maten 42 44 46 en 48 onder opgave van
No. 142. Kosten 55 cents.
RECEPT.
Voor Chocolade Macarons neemt men
op 3/4 ons gehakte amandelen, 3 eiwitten.
2 ons suiker, 1/2 ons cacao. De eiwitten
klopt men stUf. vermengt ze met suiker,
cacao en amandelen en strUkt dit deeg
op ouwel uit. SnUdt het aan roepen en
bakt het in een lauwen oven tot het eiwit
hard is.
Deux-pleces van beige tricot gegar
neerd met blais van dezelfde stof als het
pakje. De ceintuur is geslo'..n met een
metalen gesp.
Een knippatroon is verkrijgbaar in de
maten 42. 44. 46 en 48 onder opgave van
No. 14. Kosten 55 cents.
SCHOONHEID TE KOOP.
Wö beginnen dit artikeltje met de vol
gende ver makel Uke grap uit Punch:
Dame (tot haar kamenier): „Er is iets
dat mU er oud doet uitzien. Ik denk dat
het komt van al die inspanning om er
jong uit te zien". Als u dit gelezen hebt,
en bedacht, hoe waar het is. verbaas u
dan eens over dat wat hier volgt.
Sommige vrouwen worden als schoon
heden geboren; anderen probeeren
schoonheid te keopen. En naarmate de
jaren vorderen. zUn er du'zenden. die
probeeren schoonheid te behouden.
Er schijnen vrouwen te zijn die om
en bU de duizend gulden per jaar be
steden alleen voor het onderhoud van
haar gelaat. Dit bedrag lijkt hoog. maar
wanneer men de kosten van gemaakte
schoonheid vergelUkt. bemerkt men wel
dat men gauw aan zulk een bedrag toe
!s.
Om te beginnen mevrouw haar bebbi-
kopje moet door een vakman worden be
handeld. d:e het zoo zal opmaken, dat
het zich bü de verschijning van me
vrouw aanpast. Meestal verlangt zU dan
tegelUk een shampoo en een electrische
friseering en zU zou zelfs als onmodieus
beschouwd kunnen worden door sommi
gen. als zU na zou laten het haar te
laten bU kleuren.
Dan is er de gezichtsmassage. De mas
seur verkoopt bij die gelegenheid lotions
en cremes aan zlin cliente. Daarop volgt
de verzorging der handen en manicure.
Vervolgens moeten wU het poeder mee
rekenen. Daarvan wordt door de vrouwen
van tegenwoordig menig doosje ver
bruikt!
Vele vrouwen besteden bijzondere zorg
aan haar wenkbrauwen; sommige laten
ze verven andere laten ze modelleeren.
Voorts zün er talrijke soorten rouge,
waaruit mevrouw moet kiezen welke haar
schoonheid het meest verhoogen in over
eenstemming met de Meur var. haar
oogen en haar teint!
Zoo ziet men. dat er heel wat gelegen
heden zijn voor dames om geld u:t te
geven voor haar verschUnlng. Toch is er
nog een vergeten en zoowaar een der be-
langrUkste! Hoe nu, zult ge verbaasd
vragen, is er dan nog meer? Neen. uit
geput in het opnoemen van methoden
zijn wU wel. maar er is toch nog iets aan
de verzorging van het uiterlijk verbon
den. dat den dames veel geld kost. Het
zijn de fooien. De bedienden in schoon
heidssalons verdienen die fooien, omdat
er als regel met hun salaris op gerekend
is.
Er zijn sommige schoonheids-experts,
die aan hun zaak een cursus verbonden
hebben, waar Jongelui het vak kunnen
leeren en .het is voor somm'ge jonge
meisjes of Jonge mannen tegenwoordig
niets ongewoons om een bedrag van zes
tig tot honderd gulden te betalen voor
het volgen van een cursus in schoonheids
verzorging.
Het is opvallend te bemerken, dat de
meerderheid der bezoeksters in „beauty
parlors" dames van middelbaren leeftijd
zijn. ZU beginnen met de behandeling
meestal zoo om en bU haar dertigstec
jaar en men zegt. dat zU haar goede
uiterlUk tot het einde toe bewaren kun
nen door de moderne schoonheids-be
handelingen. Doet het echter niet vaak
aan een poppekop denken?
DE NARCIS.
Óp Uzerdraad gemonteerd, vormen sa-
tljnachtig glinsterende kTalen de aar-
d gste corsages, die men zich denken
kan.
De moderne kraal-bloemen verschillen
hemelsbreed van haar voorgangsters,
daar de tegenwoordige zoowel gedistin
geerd. als mooi zUn doch het is eerste
vereischte, dat men het juiste materiaal
gebruikt ten einde het amateur-aanzien
van het vervaardigde weg te nemen. Het
vervaardigen der bloemen is echter zeer
eenvoudig als men weet, dat men slechts
kralen behoeft te gebruiken met vlakke
kanten zoodat zU goed aaneen sluiten,
en fUn buigbaar bloemen-draad dat ge
makkelijk optrekt.
Het volgende materiaal heeft men
nood'g voor één Fazantenoog-Narcis":
360 goede witte kralen. 6 groene en 36
oranje of vuurroode kralen ivoor het
hart: verder een rolletje zilver of ver
guld draad en wat raffia of zilverpapier
om de stengels te omwikkelen
Een bloemblad.
Om een bloemblaadje te maken, knipt
men een stukje draad van ongeveer 35
c.M. Men rygt drie witte kralen aan
den draad en schuift ze naar het mid
den; dan neemt men het andere einde
van den draad, en haalt dit, in tegen
overgestelde richting door twee van de
drie kralen. Daarna trekt men den
draad stevig aan en zorgt er voor, dat
de einden ongeveer gelUk komen.
Op deze wijze kTUgt men twee rUen
kralen: één onder met 1 kraal en ln de
tweede rU 2 kralen. Voor de derde rU
rUgt men drie kralen aan. steekt het
tegenovergestelde einde van den draad
er doorheen en trekt stevig aan.
Een kralen roos is even gemakke
lijk te maken als een narcis. Drie en
twintig kraaltjes vormen de eerste rij
van een bloemblad en men mindert
tot een.
RU'g op dezelfde wijze nog vijf rijen,
elke rU met één kraaltje meer; daarna
weder 5, waarbij men telkens één kraal
tje mindert totdat er in de 13e rij slechts
2 kralen zUn. Nu rijgt men één groen
Saaltje aan. dat in het midden van de
oem komt. Buig nu de beide einden
van den draad naar elkander toe.
Om het bloemblaadje af te werken,
neemt men een kort stukje draad en
steekt het beurtelings onderdoor en bo
venover de oogjes van den draad aan het
einde der kralenrijtjes. Na geheel rond
gegaan te zUn. buigt men het einde van
den draad om den bloembladrand.
Op dezelfde wijze maakt men nog
bloemblaadjes.
Met haar oranje hartjes en satijn achtige bloemblaadjes zien deze nar
cissen er als levende bloemen uit.
Het hart.
Rijg 6 oranje of roode kralen aan het
midden van den draad; steek één einde
van den draad door de eerste drie kra
len en trek flink aan. Nu heeft men twee
rUen van drie kralen. Ga voort met het
rUgen van rUen van drie tot er in het
geheel 12 rUen zUn. Vorm hiervan een
ring door het eene einde van den draad
door de eerste rij kralen te steken. Ver
bind de 6 bloemblaadjes met elkaar door
de draden aan elkander te draalen. Ver
bind nu het hart met de bloemblaadjes
door beide draden door de groene kraal
tjes te halen.
Den stengel maakt men af door de bei.
de draden stUf om elkander te wikkelen
en met zUde vast te snoeren.
Onverbreekbaar met elkaar verbonden.
„Leef ln het heden", zeggen de op-
pervlakklgen. wat doet de dag van
morgen er toe. alles kan Iedere mi
nuut geheel veranderen: en het ver
leden heeft afgedaan, daarover be-
oevcn wU ons niet meer druk te ma-
!*en. Laten wU genieten van het oogen-
blik.
Neen. zeggen de oude menschen. ln
het verleden was alles prachtig, in
dien goeden ouden tUd was olies roo-
veel bezadigder en dcgelUker dan in
onzen tijd van verwarring en Jachtig
heid.
En dan zeggen tenslotte de Idealis
ten en zeer Jeugdigen dat het alleen
van de toekomst komen kan; heden en
verleden zUn niets, de toekomst is al-
Jeen ln staat het allermooiste en het
Herbeste te brengen.
Al deze drie categorieën lüden aan
eenzijdigheid, want sooals wU men-
chen leven, is er geen sproke van dat
wU het zender een van die drie zouden
kunnen stellen, niet alleen omdat wU
ons zelf er natuurlUk niet van kun
nen losmaken, maar ook omdat zU on
derling het nauwste verband met
elkaar houden.
Wie alleen in het verleden leeft,
loopt groot gevaar een duf mensch te
worden. Oude menschen hebben er
altUd eenlgszins neiging toe, omdat zU
ln het verleden hun Jeugd en hun
krachtlgsten tUd gehad hebben. Om
dezelfde reden hebben oud-Indlschgas-
ten vaak zooveel goeds te vertellen
van hun Indische jnren: dat was de
mooiste en de krachtigste periode uit
hun leven, en zU verbinden dat nu on-
afschcldelUk aan het land en aan de
omstandigheden. En met oude men
schen èn met Indische verlofgangers
kan dat echter zoo sterk worden dat
zU zacht gezegd ongenietbaar zijn ln
de conversatie. Maar nog erger ls het,
wanneer anderen ln de kracht van
hun leven of op middelbaren leeftijd
uitsluitend zich met het verleden be
zighouden.
Wie echter geheel ln het heden leeft,
mist teveel den ondergrond van het
verleden. Tradities kunnen nu eenmaal
niet genegeerd worden: tenslotte staat
leder geslacht toch weer op de schou
ders van het vorige en van die vorige
geslachten kan men zich noch geeste-
lUk, noch llchamelUk losmaken. Men
behoeft er nog geen erfelijkheidstheo
rieën op na te houden om te weten,
dat wU menschen niet allemaal op
zichzelfstaande gevallen zUn. En dat
de luchthartigen zich niet met de toe
komst inlaten, is een bewUs te meer
van hun oppervlakkigheid. Het valt
toch niet te ontkennen dat er een toe
komst Is: of die voor ons ls weggelegd,
kan niemand zeggen, maar wU dienen
er wel degeiUk rekening mee te hou
den.
En dan zU die het leven als enkel
toekomst zien! Over het algemeen rijn
dat niet de tevredepstenzU zien het
mooie van het heden totaal over het
hoofd en streven enkel en alleen naar
iets dat in de toekomst voor hen weg
gelegd zal zijn misschien!
Nu is niets moellUker dan tevreden
zUn met ons eigen leven en er het
mooie van te zien en te waardeeren.
„Tevredenheid is gebrek aan fanta
sie" stond er als enormiteit op een
kalenderblaadje dat wU onlangs in
handen kregen. Niets ls onjuister
dan dat. Iemand die tevreden ls met
zUn leven, kan heel goed zijn fanta
sie over den toekomst den vrUen teu
gel laten en er toch tevreden bU blU
ven. Tenslotte berust leder Ideaal op
fantasie, en men kan zich best men
schen voorstellen met hooge idealen
voor de toekomst, die toch zeer tevre
den zUn met hun lot.
Onze tUd is er een van overgang. Er
zijn verwarde denkbeelden en wonder-
lUke neigingen bU sommigen, die een
ordening noodig hebben, welke op den
duur wel komen zal. Er zUn misschien
meer .schepen zonder roer" dan er
vUftlg Jaar geleden waren, maar dat
wU in een zoozeer verdorven tUd le
ven als sommigen ons wel willen doen
gelooven, wil er bij ons toch niet in.
Iedere overgangsperiode brengt zUn
moeilijkheden mee. en nu wU er mid
denin zitten. lUkt het veel omvang
rijker cn belangrijker, dan het ons
nageslacht schUnen zal. dat er objec
tief tegenover staat.
Tenslotte heeft onze tUd toch ook
heel veel goeds, met iQn grootere vrij
heid. die voor sommigen natuurlUk
wel verkeerd ls. maar die voor velen
een uitstekende vorming van het ka
rakter meebrengt. Verkeerde menschen
en verkeerde toestanden zUn er al-
tUd geweest en zU zullen er altUd blU
ven, maar dat onze HJd zoo buiten
gewoon riecht is, wil er bU ons toch
niet ln.
WU zien elk heden met al zUn kleine
fouten en gebreken scherp omlUnd.
terwUl 't ideaal van de toekomst in onze
fantasie ver daarbovenuit zal reiken.
terwUl het verleden de scherpe kanten
verloren heeft. Maar wat w(j nu als
grove fouten zien van onzen tUd. zul
len later misschien maar kleine ge-
brekkigheidjes blijken te zUn.
En wanneer w*U het ln dat licht be
schouwen. Is er toch nog wel erg veel
goeds en moois uit dezen tUd.
MENU.
VarkensschUf
Zoete appelen
Aardappelen
Citroensoufflé
De varkensschUf moet gedurende
veertig minuten per pond braden;
wordt het in den oven gebraden, dan
kan het vyf minuten korter en moet
het geregeld worden bedropen.
De zoete appelen worden gekookt
met ccn citroenschilletje en wat bes
sensap en afgemaakt met suiker en
wat aangemengde sago.
Voor het dessert ls noodig:
60 gr. boter,
125 gr. suiker,
3 eieren,
geraspte schil van een halve citroen,
sap van 2 citroenen,
anderhalve eetlepel tarwebloem.
Dc boter wordt tot room geroerd. d«
suiker met de eidooiers glad geroerd
en de eiwitten mooi stijf ge. lagen. Nu
worden bU de boter gevoegd: de
dooiers met de suiker, de bloem, de
geraspte citroenschillen en het sap.
Dit moet. or.der voortdurend roeren
even doorkoken, waarna het vlug en
voorzichtig door het stUf gelagen eiwit
wordt geschept. Daarna wordt h<*
mengsel in een met boter besmeerden,
vuurvasten schotel geschept en gedu
rende een kwartier in een matig war
men oven gcoct. Daama wordt het ge
recht dadel Uk opgediend, onder een
verwarmd deksel. om inslaan te
voorkomen.
E. E. J P.