PARIJSCHE MODE. BOVRIL LUISTEREN. HA AP' FM'S DAGBLAD DONDERDAG 15 MAART 1928 MODE-KLEINIGHEDEN EN BIJKOMSTIGHEDEN. VOOR KLEINE MEISJES. Scmina De groote, reeds grUzcnde matrone. d1z een beetje In twUfel Is over de vraag hoe haar nieuwe Japon aal moeten zUn. zal zeker dit toilet van zwarte satijn met een vestje en een rolkraag var. vlccschktourlgc satijn, zeer elegant en passend vinden Het zal zeer goed ..doen met een zwart hoedje, zwarte schoenen en donkergrijze kousen. Een knippatroon is verkrijgbaar In de maten 42. 44. 46. 48 en 50 onder opgave van no. 141, tegen den prUs van f 0.70. DE NIEUWE VOORJAARSMODE. Wederom mantels en rokken! Dit ls do belangrijkste aankondiging welke men over de aanstaande inode knn doen. ZO zUn nog net bOtOds terug la-komen. want wO begonnen al aard) -■ lordlg te worden hetgeen een gevolg ls van de gemakkclOkc losse sport- wolletjcs van de laatste twee seizoe nen. Maar nu komt weer de tailor- made" om de vrouwen gracieus en Goed verzorgd te maken. De mantels en rokken zelf zUn bui tengewoon eenvoudig en Iedere retfc- 10k goede kleermaker moet ln staat zijn een keurig costuum tc vervaardi gen. Er is anders hcelemnal geen re den om naar een duren hecren-kleer- maker te gaan. want een goede naai ster moet het ook kunnen. De man- i ls zOn simpel en kort, de rokken eenvoudig een overslag. Indien gU plooien In uw rok prefe reert. neemt er dan hoogsten drie kleine. smalle aan de zijkanten alleen. Like kiour kan gekozen worden, maar voor de straat ls het alt lid het beste ln de donkere tinten te blijven. Als uw mantelpak gekozen is, moet au nog decideercn op de blouse of Jumper, die gU erbU dragen wilt.. De jumpers zullen natuurlijk veel korter moeten zUn. en de allernieuwste zijn geborduurd langs den voorkant met ■mal. dicht borduursel Do blouses verden geknipt als pull-overs en zlin in zooverre nieuw dat zU zoowel over In den rok gedragen kunnen wor den. Voor den dag zUn flanellen hcmdblousjes bijzonder charmant. Zl) hebben kleine dubbele manchet Jee een neergeslagen krnagje (dat boven dtn mantel uit gedragen wordt) en een gestreepten heerendas. Om uit te gaan of voor speciale ge legenheden. moet men natuurlijk iets anders hebben en een Jumper van goud of zilver lamé ls dan wel zeer pU end en elegant. Kies een modern patroon nis het kan. met een kleurle geweven motief, dat eert kleine ruit vormt. Of ge neemt een blouse of jumper van waachbare sat dn met een hoog- r.lultenden hals of een gewoon heeren overhemd van zUde, waarop men een '-•-aagje mnakt. Met een bloem ln het knoopsgat en •en zomerbontje als het een beetje *11 Is. zal men dit seizoen met een ..tallor- mnde" overal kunnen verschijnen en volkomen up-to-date" zUn ln ver schijning. Voor de reis maakt men leuke pak ken van koord-fluweel ln zandkleur. Dit ls zulk een prachtige stof voor zwaar gebruik en het blijft absoluut onbeschadigd als men er lang op zit Wat zou dus beter geschikt kunnen zUn voor een lange reis. BU dit pak zou men een Jumper kunnen hebben van dezelfde stof. waarmede de korte mantel gegarneerd ls. Sommige mo dellen hebben een hoogen hals met een zaagtand-rand. welke men open kan dragen, door hem ln een oogwenk om te slaan en tot een rolkraag te metamorphoseeren. Ook ziet men ze met een eenvoudlgen ronden hals en een soort garneersel van voren, dat half Jabot, half das ls. Een regenjas ls onmisbaar bU een mooi mantelnak en men maakt ze te genwoordig van waterproof-katoen ln zqer lichte kleuren. Katoen droogt snel en ls prettig dragen. Bovendien ls het zeer licht. Wollen georgette ls een geliefde stof voor voorjaarsjaponnen. Het ls zacht en aangenaam ln het dragen en bui tengewoon duurzaam. De ceintuurs moeten overal bil ge- •1 ragen worden, maar zU worden smal ler en kleuriger. Ook worden zU strak ker aangehaald en Iets hooger gedra gen dan het vorige jaar. Hoedjes blijven eenvoudig maar lief- Smalle randjes komen af en toe terug en de meer gekleede modellen hebben een bol geheel met dicht borduur werk versierd, zooals de Jumper- waarover wU zoo even schreven. Maar het meest zal men toch het dopje zien. dat wU den afgeloopcn winter reds droegen. Terecht voeren de hoe denmaaksters tot haar eer aan, dat zit tegenwoordig hooden maken mot slechts een schaar en dat zU er geer enkel steekje aan maken. Dc kleine dopjes staan bU lange mantels even g<xd als bij een ..tailor- made". dus dat harmonieert alvast. i tkiif.i y We worden hoe langer hoe veeleischen der en daarmede worden de modc- détalls Ingewikkelder, geraffineerder. DU laatste woord natuurlijk niet in ongun stige beteekenis. Het bedoelt alken te zeggen, dat we ons niet meer vergenoe gen met een mooie japon, en een mooie mantel en mooie schoenen, ieder op zichzelf mooi. maar... die overigens n.eis met elkaar hebben uit te slaan. Men ziet tegenwoordig zelden een vrouw, die een violette mantel op een roodc japon draagtc met een bedge hoed, gegarneerd met een groen lint Tenminste, deze hooren tot de uitzon deringen. Toen na den oorlog de mode der ..ensembles" Japon en blJbe- hoorende mantel haar intrede deed. vermoedde men weinig, dat dit ten ge volge zou hebben, dat men voortaan al- ierlei andere onderdoe km van het toilet ln harmonie daarmee zou gaan kiezen. Zotdat tegenwoordig de hoeden f abri- kant. de laarzenmaker, dc handschoe nenwinkelier. de modiste en de tailleur nauw samenwerken, om ons toilet zoo harmonieus mogelijk te maken. Duur? Welnee, niets duurder dan de vroegere mode der onsamenhangende kleding stukken. Met komt er natuurlijk op aan dat men zich niet laat verleiden tot het koopen van zekere ..ensembles", die door haar excentriciteit oi doelmatig zUn en voor het dagelijksch leven atosoluu. onbruikbaar. Maar een zuinige vrouw gaat dan ook in dit opzloht met ver stard te werk. De teekening geeft een paar voorbeelden van aardige ensembles te zien. Links een parelgrijze japon en daarbij een shawl var. rose crêpe de chine, met een zwarten rand en opge zette stukjes in de hoeken van iets don kerder rose. Op dezelfde manier is de das van rose met zwart en donkerder rose. Een zwarte gesp sluit de rose cein tuur. In het midden een zeer sportief figuurtje, een symphonie ln flets groen en zwart. De sweater Ls van fletsgroene wollen yersey afgezet met een fijn zwart biesje. Het overhemdje van witte to ik de so ie ls gegarneerd met een paar origineele opgezette boogjes van f.etsgroen, met een zwarte das en cein tuur Een nauwsluitend groen vilt- hcedje. met op zij een garr.eeringkje van zwart en wit voltooit dit heel charmante pakje. En rechts een lange blouse van witte wollen yersey. De ch&le ls van lichtblauwe kasha met opgezette punten van wit op den zwarten rand. Dezelfde garneering vindt men terug op den zwarten hoed en de witte hand schoenen. En maakt men het heel ori gineel. dan wordt er een taschje van hemelsblauw en zwart bij gedragen. MADELEINE. BIJ UW VOORJAARS- MANTELPAK. De jongedames, die dit seizoen een ..tallor-made" hopen te dragen, zullen de hier afgebeelde Jumper zeker erbij willen hebben. Gemaakt in zacht-grUzc of crêpe-de-chlne en gedragen met een zijden das ln de kleur van het costuurr zal de Jumper zeker erg leuk staan. H: model is eenvoudig maar bijzonder gra cieus en kan desnoods ook nog onder een z.g. ..cardigan" gedragen worden. Een knippatroon van dit stuk is ver krijgbaar order no. 146 ln de maten 42 44 46. en 48 tegen den prijs van f 055 ALLE GOEDE DINGEN.. Het gaat met de mode al precies als met .Xk goede dingen". zl) bestaan ln drieën. Ecrs' kregen wU het ..trois- pièces-rostume" en nu krijgen wU de ..drie-kleurcnmode". Want het aardigste idee voor de aanstaande lente ls een sportpakje bestaande uit rok. jumper en mouwloos manteltje (cardigan) ln drie verschillende kleuren, bijvoorbeeld grijs, zwart en blauw of geel. groen en bruin. DE MODEKLEUR. Geel wordt dit seizoen absouutl de mo dekleur. Sommige toiletten hebben geel als hoofdkleur in drie verschillende nuances. Men kan zeer veel doen met deze kleur, want er bes.aan tallooze va riaties ln, waaruit men kan kiezen. Geel is altijd de kleur geweest, welke een brunette het meest flatteerde. Daar tegenover is geel voor blondines minder passend en maakt het voor haar de teint mees al vaal en flets. Dit nu ls een be langrijk bezwaar geworden nu de mode kleur geel zal zUn. Immers een zeer groot percentage vrouwen is blond (d.w.z. goudblond, hetgeen hier bedoeld wordt) van zichzelf of door de vriendelijke hulp van di kapper. De modemagazijnen hebben nu naar een oplossing gezocht en deze gevonden ook ZU verkoopen name lijk speciale poeders en rouges en crèmes voor blondines, die een geel tollet bestel len. En ln enkele magazUncn gaat men reeds zoover deze totle:-artlkelcn cadeau te geven De verkoopster overhandigt u dan een doosje met poeder en rouge en zegt: „Alstublieft mevrouw, aangeboden door de directie. Het ls uw speciale teint voor dit costuum!" Als het niet zoo iro nisch klonk, zouden wij kunnen zeggen: Gelukkig dat de blondjes ook aan de mode kunnen meedoen!" Na geel zUn de modekleuren achter eenvolgens flesschengroen. dofblauw. wit. kastanjebruin en een vage stemmige kleur die het midden houdt tusschcn beige en cacao-kleur. Marineblauw ls een kleur welke ln Pa- rUs erg veel gedragen wordt en marine blauwe georgette, bestikt met goud is zeer gewild voor gekleede japonnen. Toi letten van geel zijde-crêpe worden veel gedragen aan de Riviera en met enorm succes Hoe populair de modekleur ook zal worden. z{| zal niet ln staal blijken om zwarte stoffen te verdringen. Zwart blüft voor de meerderheid der vrouwen nog s eeds de meest flatteuse dracht en ook dit Jaar zal men weer veel 2rwart zien dragen, mlschien wel verlucht met geel en groen. EEN HOEDENGEHEIM. Een nieuw soort garneering voor hoe. den. bereikt met die merkwaardige ..In- laid"-mcthcde. welke zoo'n diep geheim van vakmenschen blijft, ls de combina tie van allerlei stukjes stof ln kleuren, welke bet caleidoscopische effect moe ten weergeven van zonlicht-beschenen glas-in-lood - ra men. De volle wint steeds meer ln haar strijd om erkenning. De nieuwste slJn van allerfijnste zUde en afgezet wn randje paarlen of zoo. Op een mode show ln Londen werd een korte voile ge dragen. gegarneerd met een randje dia. manten, welke gesiepen waren ln den vorm van regendruppels. Een nieuw model hoed ls dat ln den vorm van r<n puddingvorm, geheel be dekt met borduursel van dulzendkleu- rlge zUde waartusschen kleine lmlta'le- Juweeien of beschilderde houten Kraal tjes. Een aard*g. modieus voorjaarsman teltje voor kleine meisjes is hierbU in beeld gebracht. Het wordt bU voorkeur gemaakt van geruite stof in een niet te sombere kleur. Het kraagje is met revers en kan open en hoog gesloten worden ge dragen, hetgeen vooral bU slecht weer een voordeel is. De zakjes zijn Ingezet zooah zakken ln heerenkleeding en volgens de laatste voorschriften van zulke losse manteltjes schuin geplaatst. Een knip patroon vtm dit k'.eedingstuk ls ver krijgbaar onder no. 145 voor meisjes van 6 tot 8 jaar en kost f 0.55. „OP ZIJN POST Er ls een legende on'staan van de een zame figuur van een soldaat op zijn post HU was een Romein, geharnast en ge helmd. toegerust met lans en schild, liet kort zwaard op zU. Hij was een der schildwachten, die in de Romeinsche „lichtstad lumière". in het van weelde overdadige Pompei zijn eenvoudige plicht vervulde. HU stond op zUn post. In de drukkende atmosfeer broeide een dreigend onheil. De Vesuvius spuwde zU'n giftig verderf over de witte stad aan he*, blauwe water. HU stond op zijn post. Zwart en duister viel een dichte asch_ regen neer. Gele zwavel vlamde, een ge gons van stemmen ging op uit de ont stelde s:ad, en zure walm stak de oogen blind, gedaan en vluchtten wankelend De gonzende stad verstikte; dc berg zwavelde haar uit als een wespenest.... HU stond op zUn post. Toen de schreeuwende wanhoop van velen radeloos aan hem voorbij vluchtte, wild. er- en derwaarts door het ver ward tumult. toen de zuilen donde rend neervielen, de sierlUke korlnthische kaplteelen verpletterden. bleef hij waar hij was. Op zUn post. Eeuwen later kwamen geleerden en kunstenaars. ZU groeven de bedolven stad bloo'. Het verwoeste Pompei ver rees uit puin en stof. Men vond: huizen, straten, tempels, paleizen, huisraad, ver. kooide lijken, vluchtende gedaanten, in den rooden greep van den dood ver steend tot beelden van lava. Heel de ver warring en het panisch tumult in een afgrUsellJke realiteit. Teen vond men op den hoek bU de poort, recht en strak als een uit steen gehouwen beeld, de eenzame figuur van den schildwacht: Op zijn post. WU weten niet wie deze onbekende sol daat geweest ls. HU behoorde niet to: de groote veldheeren. de dictators, de im perators, de caesars van het stralende Rome. HU was een „poilu inconnu". een on bekende soldaa: Maar hU is méér ge worden dan zUn generaals. HU heeft méér bereikt, dan zU wisten te bereiken Ln het kleurig Syrië, het opstandige Gal. lië, of het barbarenland der blonde Teu- tonen. HU is voor ons geworden een symbool van alles wat wU als trouw plichtsgevoel, discipline en zelfbeheer- sching. als gróótheid beschouwen in het Romeinsche leger. HU is het symbool der legioenen, van hen, die op hun post bUJ- Het doet ons goed aan zulke getrou wen te denken, te beseffen. da: er rr.euschen zUn geweest, en nog wel zUn, die het aandurven op hun post te blüven Want in deze wereld zUn vele pos en verlaten. Velen zUn gedeserteerd. De ernst van het leven schrUnt. maar die pUn verdooft men met de geestelUke morphine van Jazzband en Charleston, Ieder ooger.blik zien wU hoe ui: de zware taak die het leven de menschheld van onzen tUd heeft opgelegd: ..arbeid en we deropbouw" weer nieuwe gedaanten weg. sluipen tot laffe desertie. Het doet er nie: toe wat men is of wie men is. de wereld heeft het werk van allen noodig: wij moeten op onzen post durven blijven. Men kan geen groot leider worden zonder dit plichtsgevoel; men kan geen waar officier zUn zonder het hart van dezen onbekenden soldaat; men kan geen waar menseh zijn als men niet. op zUn post blijf tl INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cent* per regel. Maakt Uw Stamppot krachtiger Varhooft Hen maakt dio voed zamer door er Do r ril ln te Ali gij n»n schaal wat llo- vril toevofjjt.l» 't alsof gij er meer vlteich in doet, went Tiuvril bevm al het ^orde ven Probeert eens Dnvn I bU soep. gehokt, pastei tje» ®f gekookt •tert geconcentreerde vlceschvoedlng Handel M\J, Amsterdam. MODESNUFJES. Voor het naderende seizoen blijven na tuurlijk ook de „finishing touch" geven de kleinigheden niet achterwege en ln dc wereldsteden wedUveren de groote ma- gazUnen met elkaar ln het brengen van grappige, chique of aparte kleine vond sten ter volmaking van het vrouwelijk tollet. Ons plaatje geeft een groepje var. der. voorstellende van rechts naar lir.ks: het nieuwste kapsel voer bob of ahinglt de nieuwste voile voor kleine hoedjes; f vergeet vooral het krulletje op uw voor hoofd niet!); een nieuwe variatie op het reeds oude thema van het helm hoedje. min of meer in slaapmutsgenre, maar niettemin zeer aantrekkelijk; en tenslotte de zakdoekshawl van cashmere, zooals deze (zeer kunstig gevouwen m«< twee punten aan den voorkant) tegen woordig veel gedragen wordt als artistieke garneering van een eenvou<Lg japon netje. LuistervtnVn. De kunst van Luisteren. Luisterende Vrouwen. Luisteren dat kunnen wc allemaal 800 goed tegenwoordig! We gaan er ><p ons gemak bU zitten, nadat we de radio hebben ingeschakeld, nemen we eon ".aal- of handwerkje en luisteren naar wat ons uit alle deelen van Europa wordt toegezonden. We «Un plotseling allemaal ..luister vinken" geworden. Iets wat wel een beetje al* een achteruitgang aandoe'., wanneer wl) denken aan de zegswijze: luistervinken deugen niet. Onwillekeu rig roept het ons een gesloten deur voor den geest, waarvoor ln gebukte houding iemand slaat te luisteren, het oor tegen het sleutelgat gedrukt. Maar wie weet. nu de naam luistervinken zoo algemeen i:ng heeft gevonden vinden onze kinderen er waarschijnlijk niets oneervols meer ln. en is de gedactitc van hot oor aan het sleutelgat geheel -rd wenen. Maar er ls nog een andere manier \.\n luisteren dan die naar de radio in onze huiskamer. Wanneer de meneer die oen lezing houdt ons verveelt, staan we op. zeggen misschien hoogstens: man. Je verveelt me. en schakelen een ander station ln of zien van verder luis teren geheel af. Op deselfde wUze doen we met de dame. die ons aangenaam bezig wil houden, en de muziek d:e ons niet bevalt, werken we gewoonweg het huis uit! Maar stel u voor dat we dat ook aoo deden wanneer wU ln tegenwoordigheid waren van een van die sprekende, zin gende of muziek-uitvoerende mensohen. Zeker, als een concert ons niet bevalt, kunnen wU opstaan en weggaan, maar wU kunnen ze niet bevelen om zelf weg te gaan. Van een lezing kunnen wl) ook verdwijnen, maar zoodra halen wl' de n-.enschen bij ons ln huls. of wU treffen ze bU anderen en we moeten luisteren, tegen wil en dank. En dat ls het eigenlUke luisteren dat een kunst kan zUn en waaraan het menigeen ontbreek*. Het ls gemakkelijk genoeg om te luisteren naar iemand die gezellig ver tellen kan of de zeer geestig ls: dat een genot en niemand heeft cr moeite mee. Het Ls ook niet moeilUk om te luis teren naar wat iemand ons vertelt, die niet geestig en niet onderhoudend Ls. maar wier verhaal ons boeit of Intere.s- NOt Maar de moellUkheid schuilt ln do verhalen van anderen, waarin wl) geen belang stellen. Zeker, de meeste mee- schen tullen dan wel beleefd genoeg zUn. om die persoon niet ln de rede te vallen, maar er ls ook nog wel degelijk verschil in de manier van luisteren. Iemand die tets vertelt en daarvan aeer vervuld ls. gevoelt al heel gauw of cr werkelijk met aandacht r.aar he*n of haar gf luimend wordt. En nu is het dan maar de kunst voor de luisterende om te deen alsof het haar boeit, als het dat niet doet. Dat zou huichelachtig zlin? In het gtheel niet: Ieders belang stelling is tenslotte maar beperkt, en wnnn'-er nu een ander aankomt met •ets dat buiten onze e'ger. sfeer van belang.-: riling valt. Ls het hard om te toonen dat die kwestie ons koud laat Terwijl het den ander misschien hoog zit en die er dolgraag eens met Iemand anders over praten wil. En het Ls een taak voor ons vrou wen om te toeren goed te kunnen luis teren. Hoe vaak komen de leden van het gezin niet met hun moeilllkheden bU de vrouw en moeder die er. als alles ten minste goed ls. ftltUd de nocdlge belang stelling voor heert Dat is natuurlijk begrijpelijk, omdat die leden van het gezin haar het naaste staan Maar waarom zou zU dan ook niet kun nen luisteren naar de mogelUke moei lijkheden van anderen, die haar niet zoo na aan het liar? liggen. Goed kunnen luisteren dat !s heel vaak de bekoring die uitgaat van een oude vrouw. Het g.-:ft een gevoel van rust. dat in moeilijke tijden zoo wel dadig kan aandoen. Maar kom eens met uw verhalen b'J Iemand, die dan wel luistert, maar die order uw pra'cn, nauwelUks haar mond dicht kan houden, zóo brandt sU van verlangen om haar eigen ondervindin gen te vertellen. En laat uw sta voor hu mor u Sn zoo'n geval helpen Sm het ko- mLsche ervan in te zien. dat dc .uiste- rende met zoo'n spanning op uw laat- s'e woord rit te wachten. En tenslotte: ga met uw moeilijkhe den niet naar Iemand die zeer geestig of zeer onderhoudend is ln het gesprek Dat zUn meestal menschen die zelf te vee! schit:eren willen in het gesprek om naar een ander te kunnen luisteren. Ga liever naar de stlUc vrouw die weinig te zeggen heeft, maar met zacht geduld naar ieders moellUkhcden luistert: ge zult van haar gaan houden net als leder ander, en wenschen dat ge ook zoo waart als zij! MENU. Grlesmeelsoep. Varkensbiefstuk. Raapstelen. Aardappelen. Amandel pudding. Voor de soep wordt 1 L. bouillon ge trokken met verschillende kruiden, zoo als een uitje. thUm. een worteltje, enz In de gezeefde bouillon wordt 30 gr griesmrel gestrooid onder goed reeren. en als dit voldoende doorgekookt 1*. wordt de soep ln de terrine met een los geklopt et nagehouden. Dc varkensbiefstuk moet geheel gaar gebakken worden, terwijl de Jus met een scheutje melk en wat bo er wordt afge maakt. De raapstelen slinken ln dezen tijd nog erg weg: ze moeten ongeveer drie kwartier tot een uur koken, maar wan neer ze ouder worden, wel wat langer Ze worden nagestoofd met beschuit en een klontje boter. Voor de amandelpudding heeft men noodig: 1 2 L. melk. 1 2 L. room. 125 gr. suiker. 20 gr. witte gelatine, 1 blikje ananas. De melk wordt gekookt en intusschen wordt de ananas ln kleine s ukjes gesne den. Het sap wordt ln een steelpannetje verwarmd, waarna de ln koud wa'.er uit geknepen gelatine hier door wordt ge roerd Als de tr.elk afgekoeld ls. wordt de suiker erbU gedaan, onder goed roe ren. de room, he: sap met de gelatine en tenslotte dc stukjes ananas. Als de pud ding stUf begint te worden en d? stukjes ananas nlc: meer wegzakken, wordt het mengsel in een met koud water orrgc- spoclden puddingvorm gedaan. Deze pudding is n: r.der zwaar dan het andere recept. waarbU roem geklopt wordt. E. E. J.—P.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 12