HAARLEM'S DAGBLAD DE HAVENPLANNEN. LETTEREN EN KUNST. BIOSCOOP DE INDISCHE TENTOONSTELLING TE ARNHEM V' 00* «*vu/ ZATERDAG 17 MAART 1928 ZESDE BLAD Partij trekken van de Mooie Hel? Onit voornumitc waterwegen» In ons nummer ran Woensdag deden wij reeds eenige mededeelinjen over een nieuw plan inzake de Havenplannen dal bi] het gemeentebestuur aanhan gig ia. Voorloopt wordt daarover offlcieete •tllzwijgendheid betracht, wat evenwei niet belet heelt, dat daarvan toch iets ls uitgelekt. Wij geven hier een kaart van onze voornaamste waterwegen. Daaruit blijkt, dat Haarlem door de annexatie ln een gunscge positie gekomen is, wat het verkeer te water betrelt. Tot nu toe werd alleen het Spaarne voor <je scheep vaart gebruikt. Een blik op de kaart leert, dat het van belang ia de moge lijkheid onder oogen te zien om ook party te trekken van de Mooie Hel en de Liede. Deze wateren zijn nu wel on diep. maar het zal betrekkelijk geen kapitalen eischen om een goede vaar geul daarin te maken. Het uitdiepen var. het Noorder Spaame heelt indertijd slechts wemlg gekost omdat het opge- acgsn zand gebruikt werd voor ophoo ging dor terreinen die voor woning bouw bestemd waren. Uit het interview met onzen havenmeester is ook gebleken, dat die uitdieping geen bijzonder be zwaar is. De heer Ir. W. J. BurgersdiJk wilde de Mooie Hel en de Liede gebruiken voor een nieuwen vaarweg Noord-Zuid Er is reeds door ons op gewezen, dat de kruisingen met den spoorweg en den rijksweg HaarlemAmsterdam bijna onoverkomelijke bezwaren zullen opleve ren. Mogelijk ie evenwel, dat de Mooie He' en de Liede gebruikt zullen worden bi] het ontwerpen van de plannen voor haven- en industrie terrein. Het Is ge makkelijk om den spoorweg te bereikt r wat van be teekenis is voor de overlaad baren. In Ten het Vuflrak. dat achter de licht fabrieken Kgt wordt verbreed en uitge diept, kan het worden doorgetrokken naar de Mooie Hel. Dan heeft Haar lem wat het haven- en industrie-terrem betreft, alles wat noodig Is. De onder neming behoeft niet grootscher opgeae: te worden d&Q nocdig is, maar kan naar den elsch van de omstandigheden steeds worden uitgebreid. Juist daarin ligt de groote betekenis van deze terreinen. Zelfs aan de schitterendste toekomst perspectieven kan voldaan worden. Haarlem is aan het onderhandelen met Rijnland over het eigendomsrecht van de sluizen te 8paarndam. Rijnland is genegen om mede te werken. Indien Haarlem da3r de macht ln handen heeft, kan gedaan worden wat noodig is om den toegangsweg te water naar deze stad te verbeteren. Reeds nu kunnen scheper, van ongeveer 1500 ton in de grootc sluizen te Spaamdam schutten. Amsterdam beeft plannen om ter. Westen van Halfweg aan het Noord zeekanaal havens aan te leggen. Haarlem Hgt er zeker niet on guns tiger bil. wat de haventerreinen tusscher. Noord er-Spa ame en Mooie Hel betreft. Er bestaat evenwel, naar wij verne men. in k-ingen van het gemeentebestuur verschil van meening over het karakter dat onze havcnplannen moeten hebben Een deel meent, dat Haarlem als ha venstad kans van slagen zal hebben als de zaken goed worden aangepakt, ter wijl het andere deel van opvatting is. dat Haarlem volstaan kan met het ma ken van een bescheiden overlaadhaver. ten bate van deze industrieel* onder nemingen Bekend is. dat het gemeentebestuur binnenkort een commissie benoemen zal om te bestudeeren ln welke nchin- de Haarlemse he ha ren plannen ontwor pen moeten worden. Met belangstelling zal men het resul taat van het werk van deze commissie afwachten KUNSTAVOND JAN MUSCH MARY SMÏT- HUYSEN HANS BRANDTS BUYS. Jan Museh heeft voor zijn toornde door Nederland een programma opgesteld, dat bUna uitsluitend bestaat uit bekende door hem in Haarlem reeds veie maier voorgedragen gedichten. Voor mij wa.« enkel de voordracht van 2 ged'chten van Allee Nahon en .Xe Retour dea Hiron- dellea" nieuw en toch heb ik weer zitten luisteren alsof ik al deze gedichten voor het allereerst hoorde. Zoo onweerstaan baar boeit Musch' voordrachtl Wanneer men hem aooals gisteren ln zijn beste repertoire hoort, moet men wel tot de erkenning kernen, dat niemand ln ons land hem als verzen-zegger overtreft ook al is men het niet altUd met «Un opvatting eens Zyn buitengewone zeg- gmgskracht. zijn wondere macht over het woord en zijn virtuositeit verleiden hem een enkelen keer tot bet geven van te véél kleur en tot een overdreven de- tailleering ten koste van het rhrthme en het wezen van het gedicht. Een vers als Machteld van Potgieter bijvoorbeeld droeg Musch vroeger eenvoudiger en r.aa- mlin ireening meer ln «tyi voor In Schel'.ema's Xe Retour des Hlron- delles" lilkt mi) het telkens o. ik er ken bijzonder virtuoos en geestig ve rier ren der slotregel van elk couplet te opzettelijk en te zwaar voor dit lichte vers en zoo ik een ftfn-gezat'ge. ironi sche rrgjlng prefeeren. De Indruk var „Te Wapen" zou grooter zijn. wannrer Musch !r. dit gedicht niet te veel ten koste van het rhrthme detailleerde doch de groote HJn meer ln het oog hield, zooals hij da: *00 prachtig doet ln .Het Geluk", dat hy in een alles mee slepende stuwing op schitterende wyze voordraagt.. ZUn veelzijdigheid bewees hij ook weer gisteren. Naast stoere, man nelijke kracht ln Bcbeepspraet en De drie Blommen, van Alice Nahon. de ontroerende teerheid ln Voorbij van Adem a van Schel tema en Nachtwaker van Allee Nahon. naast het rag-fijne ln 't Me'aennestje. de kostelijke, zwaar- Hollandsche boert ln De DUk. na het eenvoudige, vroom-naleve ln Gezelles SchriJverke. de extatische opwinding ln Het Geluk en de sombere dramatiek van De Paradijsvloek. Wie geeft zooalf _U plastiek aan het woord! Ncolt klinkt ons Hollandsch mooier, kleurrijker dan uit den mond van Jan Musch. Verzen als t SchriJverke. 't Meezer.nestje. De Bruid. zU klinken ln de voordracht van Musch als muziek. Vcor een Jonge kunstenares als de dan seres Mary Smlthuyzen la het geen ge- makkelUke taak naast een zoo rijp ar- tlst als Musch op te treden. Men merkt uit haar dansen, dat zU nog roekende is en aan het begin van haar loopbaan staat. Haar bewegingen zyn nog wat schooisch en voorzicht k en til herhalen zich vooral de armteweg r.gen ln de verschillende dansen te veel. Ik kree? zco den Indruk, dat *U een groot be wonderaarster is van Raden Mas Jodja- na Zoo leek ml] ..Een Slaaf" d.rect ge ïnspireerd op een der dansen van dezen Javaanscben kunstenaar. Ook in som mige bewegingen der armen en handen meende :k nu en dan Javaansche In vloeden te herkennen. Al weet Mary Smithuyzen met haar dansen nog geen ontroering te wekker toch toonde zU nu en dan een uitgespro ken talent vcor danseres. Frisch er krachtig waren baar beweg ngen ln haar eersten dans jnarsch" van Proko- fleff geestig was le foxtrott-parodie. knap en grillig ook van oostuum was de Schaduw en vol atemm nj de op de Woiga-Schlepper gelns*..reerde plastische verbeelding van ..On the River" ZU vond in Hans Brandts Buys een voortreffelyk begeleider He*, piano spel vair Brandts Buys was zóó muzikaal, dat dit soms meer onze aandacht gevan gen hield dan het dansen. Mary Sm.thuysen ontv.ng bloemen en had veel sucoes. En aan Jan Musch werd aan het slot een ovai.e gebracht, zoo spontaan en zoo geestdriftig. da: d:t enthousiasme hem een vergoeding moet ztin geweest voor de al te geringe be langstelling der Haarlemmers voor de zen avond. J. B. SCHUIL. KUNST AAN HET VOLK. VOORDRACHT VAN HENRI DEKKING HET GRAF VAN DEN ONBEKENDEN SOLDAAT. Toen Henri Dekking gisteren in hel gebouw van dm Pnxvsianten-Bond zur. voordracht btè-nd.gd had. was er me mand. die de stilte durfde verbreker. Roerloos en zwUgend bleven allen zit ten. Zelfs toen ds lichten weer brand den kwam er geen applaus. Zender ge rucht. geheel onder den indruk, is men neergegaan, daarmee Henri Dekktr- een hulde brengend, die hem mee: waard zal zUn geweest dan de mees, geestdriftige ovaue. Een drama \un enkel drie personen de vader, de zoon en de bru.d. Maar in die drie personen heeft Ra vaal d. tragedie van den xjriog gegeven me: sobere middelen zoo aang: upend er. ontroerend, dat het publiek m aden- loaze stilte twee uur lang heeft geluis terd. zonder dat de aandacht ten oogen- Ui-k verslapte. In den soldaat, die van het front komt. weer het sterkst en het krach tigst. Raynal heeft hein waarheden ovea d.-n oorlog doen zeggen, die de Fran sdien in i.un overwinningsroes eerst niet wilden hooren. .Xe lombeau sous l'Arc de Triomphe" is cr by de eerste opvoer mg in hei Theatre francais on. uitgofkxen. Wy begrypen het nauwe lijks. wanneer wy het drama hooren. Heeft Dekkmg in zyn verkorte bewer king misschien veel weggelaten, wat den Franschen ergernis gaf? Het Is mogeiyk! Of had de oorlogspsychose ck Pranschen sóó aangetast, dat ao-ls d, waarheden uiet gezegd mochten wor den? Het ls voor ens Hollanders. d:t buitan den oorlog bleven. onocgrUpeiys Wam deze soldaat is een man. die tot het laatst zQa plicht doet. die na 4 uu. reeds terugkeert naar hot front om vro- wuliig een opdracht ta vervullen, welke hem met zekerheid den dood zal bren gen cn zelfs de woorden spreekt ,Js er lots moo.ers denkbaar dan voo. Frankryk en de helde ta sterven.' Maar voor trankryk alleen coet 1UJ zyt. pliebt, met voor den roem; hy zet zun .even in. niet voor de glorie van her. lager, doch enkel uit bunkermg naa. net saroenzyn voor eui.cle uren met -un bruid. Raynal geelt met de roman tiek van don oor.og ais een Roatanc geen so-daat mot dc ..panache", mau. -en soldaat, zooate hy door 14 maan den frontleven ln werkciykhe-d is gs worden, verfoeiend den oorlog tn smachtend alleen nog maar naar éei. oogenbak van geluk. Naar hem guu. signal's genegenheul uit en weer vraag men zrch ai. hoe het mogelyk is, da de Far yzenaars d.t stuk konden uitflui ten, wanneer men den soldaat tegen zOr. oruid hoort zeggen dat xy w&ooeei oy dood is n-et anders mag trouwen dan met een man, die ais so.daat ai- door aan het front is geweest. O! ua: .iet de onrust der achterblyvers, die ln de luidruchtige Detoogingen tegen dn stuk DU de schLdenng van den vader in zyu egoïsme en rusuge zekeineid to. m'-ng kwam? M.nr waren zy dan bünr. voor d: schoonheid der Uchtende ftguu. van de -bruid", die ..van zlie tyd.n ls oindat zy de liefde in z.ch draagt?"* Het mag verwondering weaken, dat dit innenya zoo sterk en nobel dram. nog noo.t coor étn onzer gezelschappen tot opvoering is uitgekozen. De voot- draclit van Dekking dcod het verlangen naar een Hoüandsche voorstal ling van dit drama ln ons opkomen. De indruk dien Dekk-ng met zyn voordrecht maakte, was zeer groot. Men voelde, da. du weik zun lie.de heelt, ln het ..'ugment, waarin de soldaat zyn geval len makkers ais geubgen oproept, tro. .Ui my sterk dcor zyn eaut-scncn gloed Hoe wist hy de sponning op te voerai. ui het tooneel. waarin hy tun brum vertelt voor welken hcogen p.*U* hy ayi. verlol kocht en welk een re.tel kreeg x deze voordracht d-t ver haal I Hoe aan- gryptrvl werd ook ln d.-re voordrach. het s-ot van het tweede oedryf. Dek- amg heelt in .diet Graf van den on- Deaenden soldaat" ais voordrager zich- zolven over trollen l Hy heelt er hee. syn tel ingotagd en daardoor zoo vee. Dcreikt. De zeer ongewone, treffende nulde aan het slot zai hem een heer.y- *e voldoening hebben geschonken, wan. zy gold zUn voordracht en het werk dat zoo zeer zyn helde heelt. J. B 8CHUIX MUZIEK. GEMEENTELIJK OB G ELCONCEKT. Een En^eiich-Duitscb programma Hennry Purcell. Engeland» gzootett ochipon-st (1658—16W) WA* ln gesel schap van den veraoghscerden l>uit- scher Oeorg Priedrloh HAndel; na d< lauae venden Bach en Mozart a^ ver tegenwoordigers van Noord- en £ukl- .tca.ana ten p.sata Van Purceü speelde George Robert «en C.*ooana. een ir.seh werk m P met een merkwaard..; xxuneur gedeelte ia f mm.; ock wat de door den organist aangewende regtatraue vooral m be jm. aan 'klankeffecten gaf. mocht merkwaardig heeten. Onze orga- nxt leek overigens in zyn spel m.r.der leker dsn anders, toen we dsn ook in de pauze tot ons leedwezen vernamen 1st hy z.ch een.gjz.ns ongesteld geroei de. gaf dit een gereede verklaring van syn mindere gcdjpbiwerdheid. M«- vrouw Jo van IJzer—Vmcent zeng de .n haar eenvoud zoo mooie aria uit Dldo snd Atneas" met het voorafgaande re citatief: vervolgens de bekende dulven- arta uit .Acj and Gaiathea" var. HIndH Ov«r haar verrukke'. Jke stam echrecl ik reed» meermalen; ook gakeravocd gdng daarvar. eer. ontroerende brkor.r.g uit die ioec roorby zien wat zy eigenlijk zing' George Rcbert sloot zich goed bQ haar bar.r aan. en dred daarop v algen twte jedeeiltan u.t het Koek:-;kcmeert van HAndel. zoodat we d.tmaal me een ko»- teüjie omitho'ojische eeüecöe genot er. De op bet programma vermelde Arts voor orgel van Bach we.-d vervac s door iwee koraalvooripelenJch raT Dir. Herr Jesu Christ" en .Wtnn Ich einmsl soil schelden He: eerste, een heerlijk stammxgsstukje a ook doe: Buscnl voor klavier bewerkt, wat som migen hem wel weer kwaiyk zullen ne men. en my boven i.en als tk zeg dat ik de werking der klavierbewerking wker aiet mm der mooi vind dan die van bet origineelby het orgel konden althans de leta ta sterke sf.restooten pedaal- schtsten my me: zóo bekoren als de haast weggedoezelde omtrekken van dr bt$ in de kiarierbewerkmg. Doch dit ;s een kwestie van persocniykeD smaak: be-de btvrngenoemda koraalvoorspelen zUn heerlijke stukken uit de orgelli'xcra- tuur. Het JEt In cams', us est" uit Momrt's Grosse Messe. is alleen moo: te noemen als men den tekst buiten beschouw..-.* laat; my althans hindert de verbz>dirg van eer. der verhevenere gedsehten u.t ct Mts: de Mer-ehwordlnr tan Chrtsive. met allerlei banale co'.oratuurpasaages. Ik heb het dan ock maar naar gewoonte als een stuk absolute muziek aange hoord en da ar by weer volop genoten van de heerlijkste gaven der zangeres. Bach's Passacaglla vormde een impo sant slot van den avcod. En. was dï aanvang ook iets onseker. spoedig scheen de organist zich geheel te restallen; geen weifeling werd meer vernsmrn; onge stoord ontwikkelde het werk zich tot het eir.de in reweldtge majeatait. Ook d.t laatste orgelconcert werd door een ta!.*yk publiek by gewoond. KA REL DE JONO. Reir.hrandt Thra'rr De oorlogsfilm ..Prikkeldraad" is niet :e vergelijken met de ..Groote Rarsdc' De Groote Parade heeft haar elf re' grootendeels gevonden in ds weergalco: knappe uitbeelding van de ocrlo^-llendr en is zelfs de vraag of deze film nog niet schooner zou zyn geweest al: er niet zoo'n alledaarsche intrigue in verwerkt was geworden. By .Prikkeldraad" stsan de zaken heel andrrs Hoofdzaak ls de Intrigue. Toch raat ook van de se film een ontzagge lijke kracht uit, tcch is ook dit werk •en felle aanklacht te-gen het oorlocs- bedryf. Dit ls zyn verdienste waar niets op af te dingen valt. Omdat een der gelijke film uit den aard vsn de zaak •endentieus moet «lln. omi« hy een be paald doel r.a streeft mag men haar geer rewene maatstaf aanleggen. Wy weten vooruit, dat terwllle van het doel d- r.tr.cue in een zekere sentimenteel f richting gedreven moet worden. Daar Ls nu eenmaal niet aan ta ontko- mrn als men voor de massa een werk wil maken waarin de grocte anti-oorloga- 'suzen liefst alle moetan worden vastge legd. Al® n m de zaak zoo beschouwt, wordt men entslswn van de taak cm het film verhaal critisch ta beoardeelen. en dar -est alleen de vraag, hoe werd dit ver haal ln film gebracht. Het antwoord kar V.et anders zijn dan: voorlrfffrlijk. O- ^er. wel zeer bUzondrre wyze is de wrange, byter.de misère van den oorlo- 'Ober verbreid. De onlroertng die mm ir. 'oitim'ge passnee» van dit werk kryg' la niet zoo volledig ala by de Groote °arade. do*h wk-r af en toe ever navrant. .Prikkeldraad" la onge'.wyfeld evenals de Grcota Parade, een mach1 - en ontroerend betoog tegen den oorlog Uit technisch oogpunt ls het werk ■venaeeT ta rcemer. Pola Negr. speek r bovendien de hoofdrol in. bUgeetaar ioor eenige voortreffelijke kunstenaars Het byprogramma in het Rrmbrand-i- Theeter ls ultrlek-nd. Niet in het mins voor zoover het betreft het mterm: rz *>p het tooneel De Clemenlo's zyn weer galoos knappe salon-acrobaten. Scala-Theater. Den laatster» tijd zUn wy Ln Scala ge wend: eerst een tooneelstuk. dan een film. en een pnognmvna dlkwyia tot by middernacht. Deacr keer is van die ge woon ie afgeweken en heef: de directie (•oor de avondvoorstellingen de film la ten vervallen. Dat -« goed grrten want het nogram- ma lydt er in het geheel nlot onder, maar is er Integendeel beter door. Het wordt niet zoo laat en de indruk var. het teoneelapel wordt niet vervaagd door de tele etnotiee. die eer. snel afge draaide fihn teweeg brengt. En dat j» het tooneelstuk van deze week heuse. waard. Het te het bekende stuk .jDe witte Non", door het gezelschap Joh. Lange na ken genoemd. .Jlulseiyk Leed". Het mag zonder overdrijving eer. drama genoemd worden, tenminste als men daarmee bedoelt: tragedta. Want tragisch l» 't verhaal van Angela, een wel zeer zwaar beproefd meisje. In het begin van bel rtuk rterft haar rader en haar stiefzuster vernietigt het teetament, waarna deze raster volgen, het erfrecht alleen alles erft- Gevolg verstooting van Angela Angela berr.tr.: den kapitein Giovanni, die op expeditie gezonden wordt naar Afrika. Dit alle* geef: natuur!Uk aanleiding tot vele tra gische scènes, welke door de hoofdper sonen ln goeden stijl gespeeld wrrd<-:. Nog meer leed komt over Angels, als het bericht van Olovanni'a dood haar vreugde over een nieuwen werkkring dier. zU gevonden heeft verstoort. Haar apathie, die op deee tyd'.r.g volgt h<el goed weergrwven. Ala ln het klooater haar wijding tot witte nor. heelt plaats gehad komt het hoogte punt van het stuk ln het weerkeeren van den dood ge waanden Olovann; Hy wtl Angels doen terugkomen op de afg^ legde gzlofte. zy breekt die aiet. en wy.« den man dtan zy lief heeft, af. Dan ls het pauze. Er. dan had bet stuk ook uit kunnen zUn. Er volger, echter drie actan. waarin als oploaair.g wordt gevonden de dood van Oiovan- nL ln de armen van ruster Angela, waarby neg komt de dood van de aüef- zustar. die van Angela vergiffenis ont ving. Tot schend. n« van de gelofte Is het echter niet gekomen. Zeer mooi *Un de dèeora. die daarby gebruikworden en indrukwekkend ls de uitbarsting va:; den Veguvlua. De kaplïein. de zuster en de priester, die ook een belangrykr rol heeft, krij gen hier ruim gelegenheid tot sterk spel. Dit ta een goed geselschap en het scbouwburgprog-amma beef: zeer veel aucaea gehad by deze premtara. Hoe het thans met de voorbereidingen op Züpendaal staat. Zonnig Arnhem wachtte op den markt dag var. fisteren veie persmer.sehen. dv naar bet laadfoad Z ipendaal act-der gaan om daar de roorbersidlngan veo: de Ind^che tentaonstelllng. we'.ke de artieve afdeellng ran d? vereeniglng .Oost en West' organiseert, ln oogen- schouw ta nemen En kort nadat omstreeks half elf trei nen het station b:nnendaverden. «ton den by hotel Oranje Nassau ongevee: veertig jcurraliatan op hun hor'.ote te kUken 5fr. J. Huges. de volyverlre voor- zitter van het tantoonstellinjabestuur had dat gevraagd en nu konden wy zelf contro'.eeren. dat 6- mooie wandel:»- langs de Sonsbeekwelde naar het bet'.r der Indische tantaor.stallmc nog geen twintig minuten duurt. Achter het eehconsbe stadspark tn Nederland, achter de weiden en heuve len en ry vers van Sons beek glooien de gazons ran het charmante buiten Zy- perdaal dat eigendom zijnde van de Enka met kasteel en bygebouwen af gestaan ls voor de tentoonstelling welke hier van 11 Jun! tot 2S Juli gehouden zal worden. Daar wapperden lange va ren rr-et vrooiyke kleuren, de wimpels die Tyft'g in getal dezen zomer langs den we; \ar. station raar tentoonstalllnt geheschen sullen worden. Z'.J zullen hon derden en duizenden bezojker* den weg wyzen naar dit he ure'.terrein, zy sullet, tevens reeds een voorproefje geven van de architectonische schoone scheppingen van den entwerrer d-r t-ntoonstelllnga- gebouwen. architect N. P. de Koo. uit Rotterdam. Alles la thana tn wording, er klinkt het vrooiyk geroffel der hamers van tim merlieden die vloeren leggen, warden optrekken, er wordt rcrongen ergens ln de verte door een schilder of een ander overal ls nog blank hout, bloemperken zyn nog kaal er moet noj hee! wit ge daan worden voor de tentoonstelling ge opend kan worden. Maar er wordt gewerkt, heel hard ge werkt. Het ts of iedereen hier arbeidt ln het volle besef van zUn verantwoorde lijkheid. of men er alles op zet om de I T. A. tol een evenement ta maken. En aten behoeft geen groot optimist ta zijn om uit wat thans op het on;eveer acht bunder groota tarre n reeds ta stei ls en uit hetgeen mr. Huges ons ver telde. te concludeeren dat tie tentoon stelling een groote kans van slagen heeft niet alleen uit financieel oogpunt, maar ook in verband met het doel: kennis van India den menschen by te brengen, hen Indlë te leeren waarcleeren. Grootsch te alles opgezet. Wy «ouder, willen icjgen op tyn Indisch. Want ncuw moet daar iets goed aangepakt worden of de Europeaan ontplooit zyn kracht en breng: het tot stand. Zoo is dat ook hier gegaan.. Telkens moestan de planned gewijzigd worden, telkens was er weer eer. wer.soh of een omstandigheid waarmee men re kening diende te houden Tot tan 1«'< de paviljoens en de andere gebouwen verrezen. Daar zUn het theater waar muziek, dans cn spel des avonds de be zoekers zullen boe.cn ln hun vaak pri mitieve. doch krachtige expressie, daar is het Indische restaurant waar JDJon- Kos" ons nastgoreng of rijsttafel sal oor- zetten. daar ls och er te zoo veel zoo ontzettend vee'. Het kasteel wordt geheel gevuld met ethnograflea. soo ral ln een der kamera die voornaam zyn met hun wit-en- goud-beschildering er. cie fraaie vormen van den Louis XVI-styi een deel vut de rooo.e en waardevolle collectie Indi sche weefsels van H. M. de Koningin een plaats vinden. De or am ene. het koetshuis, een tuu.- huts. te worden verbouwd tol geschlkie tentoonstellingsruimten. En dan t'Jn er de atand*. het Europr*- sche restaurant en de kleinere re bou wen een openluchibtosooop. een plan tenkas met Ind.vhe plantan en blo-men en nog veeL Teel meer te er dat thana neg tn «en atadtum van wording u Eerst ore- eenige wek *n. wanneer fr.ssehe kleuren de bouwwerken eieren, wanneer collecties en voorwerpen en Inzendin gen reeds geplaatst zyn. sal bet veel Interessanter ryn er een kykje te nemen. Wat beeft mr. Huges n et vee! verteld op den rondgari- hoe heeft hy ons niet voorgespiegeld, hoe alles tal orden. Wy konden ons ecu .-ixtna indenken, hoe de tantooratelling er uit zal zien als een ryke achat aan merkwaardige voorwer pen er ls uitgestald, wanneer het niet meer too kaal m de paviljoens ls. Het zou weinig zin hebben h er een opsomming te gr ven van alles wat geëx poseerd zal worden, dat mort wachten tot de tentoonstelling er ls. Maar de in druk d rn wy kregen, de gtcbsle indruk was, dal veel intereaeanta te gen aal zyn ln d: zeven aomerache weken van 11 Jog tot 19 JulL De gebouwen ln hun Ietwat Indlachen styi. de hreede gaxns waarop stoer» rhedodendrons staan, de heuvelruggen met hun zwaar opgjuind beukenhout :e vormen een Ideaal teniconstelhngstar- rein waar onder het g-Jxpo*erdr ur.:-a zyn als de Ambolneesche ace tuin en d* verzamelingen van mevrouw Mooier, van Vloten d:e alleen reeds «en bezoek aan de L T A waard zyn. Rn dan komt n-ag. een tiental Indische handwerkslieden rccals een goudsrmd. een wever. <<n vlechter «en ba tikker en zoo voorts En als dan van 't zomer vele bezoe kers op het terrein i'Jn. de gamc'an- spelers van een Haarvhe vercenlging ..Eurasia" mtt hun gonga en bekkens en trommen nu hier, dan daar wat mono tone. maar hcerlyk mooie muziek ma ken. wel dnn moet l»et gezeUlg en goed op de L T. A a-orden. Doch wy dienen-nog te wachten. Vol bl'Jde hoop zjjn wy nu vervuld, my heb- t;n de gebouwen, de voorbereldir.;eo gezen. er te als 't ware een Lp o;»ge!icht van het kleed, dat veel schoons, veel heeriyks bedekt Wy hebben goeden moed. De I. T. A wordt «en evenement. Daar op het landgoed Zypendaal sa! een ten toonstelling komen zooals wy zelden bin nen onze landsgrenzen hebbsn gehad, een tentoon*tell.ng die de waardeertAg van Holland voor.schoc.. Imullnde voor dat prachtige lar V1J den Evenaar zeker sal ver gr ooien. INOF70NOrN MEDFDPFI 'NGEN A ie CFNT3 PER RF.CEL. ADMINISTRATIES EN BELASTINGZAKEN fNWCHTEN. lU HOUDEN EN CONTRÓLCMI N VANAP «6. PfR M V AND Wl N. J. Th. SCHMIDT - LElRAAR M.O. B JtkM. - WU HLl.MlNAt.AAN 4 - DEN HOU t Cinema Palace. Hel ultvebreMe prefrsmma !n Olnem.v Pilsoe te van uitstekende kwaliteit. By ..Bertram en Robert", de doUe klueht ln '.wee actan. te er zoo uitbundig en on bedaarlijk gelachen, dat voor de meester, het licht veel te gauw opgtng. zoadat re nog geen gelegrnhe'd hadden gehad vi hun ..lachlrar.en" weg ta vegen var hun gezicht Op een aangename en leerzame w*Jzt brengt Cinema rijn beroeker* tn kennis met de meest bekerde werken van „Br roemde Componisten", zooals dese aerie heet. Van Johar.n Strauss den wal; koning, die In 1325 geboren werd wc: der. verschillende fnjmer.ten uit zUn composttU gespeeld De» f. m wordt ge- Uhistreerd door den zang der vier Ol- trud'a Het optreden Tan de» dame* en heeren la een waar aucoea. Het ts dsn cok een genot esar de mooie be schaafde stemmen, die zoo uitstekend harmcnieeren te luisteren. Na de >Do- n au wellen" barstte een hartelijk applaus los en toen de zangers hun programma geëindigd hadden, bedaarden de toe- Juichingen met- voor zy nog 'n extratje gaven „Vrede* hel den" ts een prachtige brand weerflkn. wiarH» met schrille kleun het leren met zUn teraren van de brandweerlieden geteekend wordL De brand wee rhelden worden geroemd ah de helden die het leven geven, tn tegen relling met de oorlogshelden, die het leven nemen. ..Opa" O' Netl, ts als Instructeur aan gesteld by de brandweer Hy heaft zyn zoon. toen hy als brandweerman zyn ollobt deed. daarby het leven r.en later. Hy woont nu by zyn schoondochter met haar drie soons Ir. Ook de drie Jonger. ?tjn by de brandweer Jim en Joe de twee oudste zoons komen by een brar om en Terry, de Jongste ontkomt op het nippertje aan den verbranders- of ver «tfkkhifzdood. HU wee< een waterslang ta grlj ren ara armee hy zich geheel nn •*>ult m toor het moment te hij gere-i Van bet dak van het brandend; srm- huis redt hy een weesje, dat ln haar rngst raaz bet dak wis gevlucht Ity vindt zyn grov^te beloonine tn d* hefdr van Helen. het meisje del hy aan bidt Lovor-Theater. „De Zwerver" ls de titel van het twee de hoofdnummer en laat ons d- *eiyk vertellen: omdat het soo goed ls begin nen we daar maar het eerst mede. Dit te 'nderdaad ern nummer waar men der hèë'.en avond met vo'le aandacht naa* zou willen kUkan. Het ta vervaard'gd naar het beroemde meesterwerk vsr Jean Rlcheptn en de hoofdrc! wordt u!t- lekend er toch op sobere wy» vertolk* door Henri Baudln ate de zwerver. Maar ook de overig* medecpelenden en dar I vooral Den!se Lcrya ate Telnette, dr moeder, verdienen een woord van lof. De I geschiedenis ts heel eenvoudig, maar Juist die eenvoud maakt haar «00 aaa- •rrkke'.yk. Ret te het natuuriyke ln de» film d;e zoo treft- Een zwerver komt op een beerdery waar een ziekte onder de schapen la uitgebroken cn hy weet eeo middel daartegen. Eenlgen tyd blüfl de zwerver op de boerdery, maar trou de mooie beloften ran der boer en nlct- v?e]tataande To nette, xiudt hy het er niet uit en moet het onbrkende tag«- moet Het leven gaat op de boerdery ge woon zijn rang tot laren later de zwer ver daar »vcr verachynt en daar weer heel wat tn het reine moet brargen ook tuaschen. den zoon en de dochter van den boer. Hoewel hy nu v«cl ouder ge worden la kan hU er nog steeds niet aar. wennen een vast dak boven zyn hoofd ta hebben rn vertrekt op den Kerstavond in een hevige aneeuwbut. het onbekende tegemoet. W« constateeren nogmaals: een firn waar men met genoegen naar kykL ..Het «pooktnlrt ln de opera* te een dolle klucht me» den bekenden komiek Zigoto ate hoofdpersoon. Dan weet mer. dadeiyk dat er gelachen wordt om de maile aiiuntlea. Vooral de nacht ln die bergplaats te griezelig. Maarhet komt terecht en dat ls de hoofdzaak tn een film. Br wordt geschaterd. Hei programma opent met een koddure •crle schaduwbeelden met de handm ge maakt. De damo* krygen verve gpra 'en prachtige eer* Mode en voor cms allen sch.tierende tuinen en bloemenperken en bloemen. Het Luxor-Nieuws bevat «te altijd (vel nieuws en wetenswaardig We stippen slechte aan. Bob Qiendenning geort aan voetballers; het nieuwe Olympische 8Udlon: de dulkera aan het werk by de „Shor.ga"; de voetbalwedatrUd Holland* België <1—4) en dan gaan we naar Ca- Ufcrnié. Alles en alles een programma dat aller be langste'.ling verdient en dat we dan ook gaan» aanbetalen. Men sal genle- INGEZONDfN MEDEDEFI.INCEN a 60 C«nU p», ragvl. •LjW 'oedkoopste WJJV sd'ts voor '^KRUIDENIERS V WAREN 1 ICRUISSTrAAT BOTERMARKT 16 48

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 19