Caricaturen HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 31 MAART 1928 VIERDE BLAD „De wereldgeschiedenis in epigrammen'' Het doodende wapen Van de oude Egyptenaren tot Braakensiek Franci>co Goya: Waaraan zal dc Spunscht regeering na weer stervend Darly; Dc vreugden der nitantc haardracht 177®). Gostavc Do ré. Enthousiaste Men zou de geschiedenis der carlcatuur ..de wereldgeschie denis in epigrammen" kun nen noemen, heeft Eduard Puch» in rijn tweedeelig standaardwerk geeegd. Inderdaad, want genie en de grillen van de groots teder kunstenaars hebben zich gedemonstreerd, door alle eeuwen heen, in de caricatuur. Gessonde, lachende. opwekkende philosophic straalt nog vurig uit oude caricaturen, die den loop der eeuwen hebben ge trotseerd. Lijden, vreugde, zege, neder laag. geluk vertwijfeling, spreken een zwijgende taal Ir. de cultuurgeschie denis der wereld, door middel van de carlcatuur. En is er ten onderwerp dat meer facetten heeft? Schoonheid en monsterachtigheid, het verhevene en het verachtelijke, de glimlachende spot en de bitterste hoon, pikante Ironie en de weerzinwekkendste laster stij gen tot u op uit oude vlugschriften en uit vergeelde pamfletten. Want de ge schiedenis der mensohheid is niet langs een pad van rozen gegaan, of door een bloemrijken, zonnigen tuin Generaties hebben zich gewenteldin den mod der van verdorvenheid. De caricatuur vertelt u er van De scherpste conflicten die de menschheld hebben geteisterd hebben zich weerspiegeld en dikwijls zelfs opgelost, in de spotprent. Zoo schijnt de geschiedenis der caricatuur een wildernis, een duister woud, want voor alles heeft de caricatuur veroor deeld, aangeklaagd. En hij die aanklaagt ziet 2wart, kijkt somber Doch in dat woud zijn helle lichtplekken van de zon neglanzen, dV* het leven verguldden. Want dikwijls toch is de hekelende plaat als eeni plotseling losbarstende schaterlach geweest, die alle zorgen, al was het mis schien maar voor één seconde, weg ga those he voorstelling van het kwaad. Beeld op de Notre Dame vaagde; en vóór alles toch heeft de cari catuur geïnspireerd tot den lach. Doch dan toch één in duizend toonaarden in alle variaties dte liggen tusschen den hellen schaterlach en de lichte trilling in een ondeelbaar oogenblik, om de mondhoeken. In het wonderlijke rijk van de cari catuur. worden wetten waar de wereld zich gemeenlijk naar pleegt te regelen, op haar kop gezet, gebruikelijke vormen zijn daar ongeldig. De mensch kleedt toeschouwers. zich in een dlergestalte. en het dier pre senteert zich als mensch: het organisch-; leven treedt in de plaats van het anor ganische. en omgekeerd. De geschiedenis der caricatuur schijnt een zmsverbOste rende draaikolk, een dolle chaos van be grippen, wetten en moraal. De blinde Oud Egyptisch caricatuur. lSde eeuw voor Christus, op Ramses HL ziet en de lamme danst, de öoove hoort en de stomme predikt. Vooroordeelen die eeuwen oud zijn. en voor welke mil- lioenen het hoofd gebogen hebben ver zinken in het niet in de caricatuur. Spe lend tracht de caricaturist met wat krabbels op een blad papier, wereldpro blemen op te lossen. Het woord caricatuur ls afgeleid van het Italiaansche woord Caricare hetgeen belasten, beladen, be teekent. Inderdaad, de caricaturist, belast, oiwel overdrijft. Hij zoekt het karakteristieke uit zijn mo del, laat weg wat hem onbelangrijk voorkomt, accentueert nuanoes. die an deren niet zien. en die toch karakteris tiek zijn en onbewust door den toeschou wer worden verwerkt en onbewust tot de herkenning van een persoon of een ding leiden. De caricaturist heft echter ook het natuurlijke evenwicht de natuurlijke harmonie va© het leven op, en geeft er iets anders voor in de plaats, een altijd artistieke voorstelling, die als een flits door uw brein schiet, u even pakt, en u onmiddellijk iets zegt, kort, altijd raak. De caricaturist „belast" niat al leen. hij drukt ook naar beneden, want door iets fce doen ontbreken, doet men het juist wel eens ten scherpste uitkomen, Zoo spreekt de caricaturist een eigen taal, met een eigen symboliek en oen c-igen dramatische spanning. De caricatuur ontstond eigenlijk eerst recht nadat de Grieken in hun beeld houwwerken, de volmaakte harmonie van liet menscheïijk lichaam hadden vast gelegd. Want toen pas ontdekte men dat het opheffen dier harmonie, de caricatuur schiep. Vóór de geweldige evolutie die de Grieksche kunst met rich bracht, bedienden de spotters zich van dierengestalten om menschen te ridiculiseeren. dus uitsluitend van sym bolen. De Egyptenaren bijvoorbeeld gaven den mensch :n hun satiren niet alleen een dierengelaat, doch beeldden hem heelemaal uit- In de gestalte van het dier. BU de Grieken ontmoetten wjj de caricatuur op fresco's en vazen, doch daarna zien wij haar opklimmen langs de kapitalen en balustraden der kerken. In de middel-eeuwen stond de kerk in het middelpunt van het cultureele leven; allee bewoog rondom en in de kerk. Ook de carxatuur trok daarheen. Thans nes zijn er duizenden beelden in musea en op de kerken, die verschillende ondeug den treffend vertolken en nu nog ven stomme onvergankelijke taal spreken. WIJ vestigen uw aandacht lezer op de satirische •.•oorstelling van de Boosheid. <.Een eteenen beeld uit dc 13e eeuw op de Notre Dame de Paris) afgebeeld op deae pagina. Van de kapiteelen en bahistralen daalden caricatuur af naar de straat. In de eer ste plaats omdat de reproductie methode door de toepassing der houtsnede er. der boekdrukkunst gemakkelijker werd. Toen werd de caricatuur ook voor het eerst bewust strijd middel. Met de vrijmaking van het volk volgde eerst recht een glorierijke töd. Geen deur bleef gesloten voor de spotprent, zij drong door in de huizen der burgerij, in de .hudeetver trekken der geleerden, trok het land op. en drong zelfs binnen in de leemen huizen der boeren. Men kan tegenwoordig nauwel'.jk nog een goed begrip hebben van de geweldige bet eekenis van het bijtende sarcastische geïllustreerde vlugschrift, ta de 16de en de 17e eeuw. Het vlugschrift was een soort van moreele regeering, en het vormt één der belangrijkste etappen in de geschiedenis der carlcatuur. Toen kwam de ontwikkeling van vlug schrift. tot periodiek, en van periodiek tot courant. Een ontzaggelijke sprong. Het eerste belangrijke satirische blad werd in Amsterdam uitgegeven (40 nummers zijn er van verschenen, van 1701 tot 1702. Het heette „Esopus in Europa. Het was hoofdzakelijk gericht tegen LodewiJk de Veertiende en diens hof houding. De satirische periodiek bereikte goede caricatuur is een bron van waar- 1 ht.d. daarom wellicht krenkt zij altl)d de eigenliefde der slachtoffers. Lachend zegt zij de waarheid, lachend straf zij. doch haar lach was dikwijle vernieti gen. Als negatieve kracht heeft de caricatuur wellicht niets g e- schapen. doch wel stuwde zij en stuurde, en leidde de meening van het volk. en schiep aldus, indirect toch! Caricaturen van Da Vinei Uiteraard kunnen wU op één pagina niet een overzichtelijk idee geven van de meeste perloden en evenmin alle namen die verbonden r4Jn aan de geschiedenis der caricatuur. Men ga maar eens na:In de oudheid kennen wfj de caricatuur reeds bij de Egyptenaren. de Grieken en de Romeinen. In de middeleeuwen vondt men in manuscripten reeds carica turen op de mode. de satirische steenen beelden aan de kerken vermeldden wy reeds. Holland. Duitscliland. Frankrijk, en Italië leveren in de renaissanoe zeer Interessante stof op. De ..Minos" uit Michel Angelo's „Jongste Gezicht" is een caricatuur. Van Leonardo da Vinei kennen wij verschillende komischs en groteske studies. En Peeler Breughel mag men niet vergeten. Men denke maar eens uit de twee werken van 1563. „de mageren" en „de vetten". Hans Hol bein is caricaturist in wrschlllende fragmenten van zijn „doodendansen". De hervorming had vooral in Neder land het ontstaan van taDooze prach tige caricaturistische prenten tot gevolg. In het begin der 18e eeuw begint, de maatschappelijke carlcatuur ziln glo rieuze loopbaan in Engelawl wailam Hogarth's werken zijn onvergankelijk en onvergetelijk En zoo is ook het tijdperk van absolutisme getuige van het ont staan van tientallen merkwaardige prenten. De caricatuur heeft zeker de groote Fransohe revolutie mee helpen voorbe reiden. Wfj behoeven er de spotpren ten op Lodcwijk XV en madame de pompadour maar op na te slaan afgrij selijk dikwijls zijn de platen ons over gebleven uit den tijd dier revolutie. De Er.gelschman James Glllray maakte een caricatuur var. JEcn Par Use he schoone" waaronder hU schreef: Hoof den Bloed dood Aan de lan taarn. Op de Guillotine. Wu heb ben geen koningin noodig. ik ben de godin der vrij herd. Gelijkheid. Londen moet in vlammen opgaan ParUs moet vrU zijn! Leve de Guil lotine. 'Het plaatje kunnen de lezers op deze pagina vinden). Men zal zich kunnen begrijpen dat een figuur als die ran Napoleon de Eerete ln alle landen onophoudelijk gecaricaturlseerd werd: doch niet alleen op politiek gebied zijn de Franse be revolutie en hel Nepoleon- Usche tijdperk rijk vertegenwoordigd. Zeden en gewoonten rijn in die dagen dankbare onderwerpen. ïn 1796 versche nen treffer.de spotprenten op _de vam pier de loterU". Mode (dc zonderlinge dracht der dames en hoeren, de vreem de kapseis, de extravagante hoeden) moraal en zedeloosheid ln den tijd van directorium en keizerrijk duchtig gehe keld. Lodcwijk XVTII en Napoleon tn zijn „honderd dagen" *i)n te voet ulte s-rteekend in taikxree reeksen van car ie» turen. Na deze stormachtig tijden kwa men andere revoluties. Die van het verstand, en die der techniek. Dc eman cipatie der vrouwen, kortom alles wat tot nu toe de gemoederen heeft bezig gehouden vindt weerspiegeling in de caricatuur. Uiterst belangrijk is de wedergeboorte van de politieke caricatuur ln Frank rijk- Dc PariJsche Februari-revolutie was het uitgangspunt voor de revoiutte- golf dte bijna over het geheele oortinent stroomde. Berlijn. Wemea. en Rome sid- Uraakcosick: Caricatuur op Koningin Victoria rn Chamber Uiu ^Boerenoorlog,, James Gillray (1794) Parijsclie schoone. haar hoogtepunt met het dagelijks ver schijnende Chart var: door Charles Phillppon in 1832 gesticht. Terloops zU nog opgemerkt dat met de ontwikkeling der gedrukte caricatuur natuurlijk aJler innigst, betrekking heeft de overgang van houtsnede naar Litho graphic en de toepassing (omstreeks 1870) van dc nog veel goedkoopere che- mlgraphte. Men moet echter toegeven dat daardoor de reproductie veel van haar innerlijk relief en haar kunstoinzüge waarde verloor. Dit is in groote trekken dc ontwik kelingsgeschiedenis van het „doodc- ïyke wapen" dat caricatuur heet. Niet altijd is de caricatuur edel geweest. In tijden van decadentie was *y een weer zinwekkend uitvloeisel dikwijls, dier de cadentie. gebaseerd op de laagste in stincten ln den mensch. Doch z^Jn cr aan den anderen kant feller bestrijders geweest van sociale ondeugden, dan onder anderen. Daumier. Monnicr, Ga- ram:. Gibson. Goya. Beardsley, dikwijls ook Félicien Rops. Beaumont. Willette, Aubrey Beardtfey. en var. later bijvoor beeld de Engeischman Max Beerbohm. en de Duitecher H. Th. Heine. De caricatuur heeft een ziel een vluchtige nel, die men kan vergelijken met de Pointe van een grap. De cari catuur vereen igt alle stralen in één brandpunt. Neemt allen de kern! De flonoré Daumier: Dc slapende depute'» (1849). derden onder den druk van opstandig heid UK dien tijd stammer eeruge onver-gelijke HJke caricaturen van Honor* I>au- nzter en ook in Oostenrijk. Dultechland en Italië bloei te toen de politieke, de re- volutionnaire carricatuur. De ontwikkeling van het couranten- vno. vrijheid van drukpers, en vooral de TransvaAlsche boerenkrijg het steiahsme enz., deden veel stof op waaien. en als herfstbladeren van de boomer, noo stoven da caricaturen door de vliegende luchten. Hede boekdoelen sou men kunnen vul len met prenten uit de 19de eeuw en het begin der 30ste eeuw. dte gericht waren tegen de uitspattingen van een deel der bt«tiende klasse. Gert»uit, Th. Th. Heine. Tbulouse Loutere, Hermann Paul en de al eerder genoemde Willet - te en Gibson, Zij allen hebben, alsof xU tot één natte behoorden, bet groote standverschil, de genotzucht, en de voor- oordeelen en gebreken van een bepaalde klasse aan den kaak gesteld. Forain. Stelnlen en Rops, hoewel al- vrij ver afdwalend van de echte Wee caricatuur, behooren toch tot de aller grootsten. wier teekenstlft een vlijm scherp wapen was tegen de maatschap pelijke nustoestanden. De meeste dier bladen (met uitzonde ring van die van Stelnlen. die toch al tijd ondanks hun schrijnen van medelijden doordrenkt zijn en ln een omhullende doeaeligen toon zijn uitge voerd» ademen een verbeten cynisme, dat niets verheelt, niets ontaaet, dat rauw ls. ontstellend en verbasterend, stuk voor stuk zijn zU vreeselijze aan klachten; ieder voor zich rillen tij: „Ik beochuloig". En daarom omdat de lach hier gebannen is mag men ze niet caricatuur noemen ZU zijn meer dan dat. feller dan dat. hartstochtelij ker don dat.... en toch om hun doel en om de beteekenis van het woord cari care" belasken— nauw er mee ver want. Een Rops verhoudt zich tot een roed csricattnir el* een rauwe kreet tot een raak en geestig scheldwoord. In het artikel schrijven wij tdtvorrig Over de beteekenis van het caricatuu. .Een Parfjarhe Schoone". Het 1» van de hand van James O 111 ray en wil een persiflage zijn op de beruchte „vrou wen van de Hallen", dte hrt levende de corum der guillotine vormden. Napoleon xSen w(J afgebeeld als J>e Paryschr Notenkraker". Dit is een an«- nynve Dultsch caricatuur op Napoleon s Nederlaag b(J Leipzig in 1813» De geweldige, de verbitterde, scherpe Ooya heeft de wilde schrikgestalten zijner droomrn. ln een serie prenten vastgelegd, die men werkelijk .JEen ©po* der Spaanse he 18de en 19de eeuw" kan noemen. Wu geven van hem een cari catuur op dc Spaanse he regeertng „Waaraan zal zU nu wel sterven?" Van Honoré Daumier een carlcatuur van de physlonomie der slapende afge vaardigden ter Nationale Vergadering Als tegenhanger heeft Daumier ook tic actieve afgevaardigden in ©en prent belachelijk gemaakt. WU vonden het echter merkwaardiger om als tegen stelling op Daumier „het enthousiaste publiek" van Oustave Doré te reprodu- ceeren. Doré. op zijn beurt heeft óók voor een tegenhanger vaan zijn algen prent gezorgd met een caricatuur van „de tosschouwers die zich vervelen". Bij de illustraties. Een 12de seuwsch steenen beeld van de Notre Dame de Paria (He de tekst). Een caricatuur op Koning Romer- de Tweede, uit een satirische papyrus rol uit de 13de eeuw voor Christus. Hieruit net men dat de Oude Egypte naren de menschen carle at urlseerd cm in don vorm van dieren. Ramses 111 heeft zich zooais uit twee waardevolle documenten blUkt (de Papyrusrollen van Turin) op tsmeljjk protserige wijze laten afbeelden als de groote over winnaar van het Zuiden. Oosten en Westen, en als de heerschendc. de ge biedende. de verhevene vader zUnor fa milie. dit feit heeft dc Egyptische cari caturist aanleiding gegeven om den ..dictator" weer te geven als een ver waande leeuw, die met een onnoozci dom dier schaak speelt Dat ook Leonardo da VIncl caricatu rist was blUkt uit de afbeelding van de vrouwen- en mannenkop op deze pagina, een groteske, komlsclie studie. Een rarlcatnor van ren anonymus op Napoleon. Joh Braakenslrk. de onvolprezen Hol landse!» teekenaar die soms caricatu- rits was mag hier niet ontbre ken. Op deze pagina vindt men een carlcatuur van zUn hand. op dc houding van Koningin Victoria in tfM Boerenoorlog uit „de Amsterdammer", weekblad voor Nederland. Het ondet schrift daarvan luidde: 'Koningin Vic toria tot Chamberlain»: Joe ik wasch m(Jn handen in onschuld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 13