3U1TENLANDSCH OVERZICHT Doorzitten NATIONALE ZANGWEDSTRIJD „HAARLEMS ZANGGENOT" TER GELEGENHEID VAN HET 60-JARIG BESTAAN. DE VERKIEZINGEN IN FRANKRIJK. DE RECHTSCKE PARTIJEN HANDHAVEN EEN VOORSPRONG. RADIO-PROGRAMMA. NIEUWE AVONTUREN VAN SNUFFELGRAAG EN KNAGELIJNTJE. HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 30 APRIL 1928 De opening:. I Toc-n wij 10 jaren geleden verslag ult- braohten, van den uitnemend geslaag den wedstrijd bij gelegenheid vaji 't een [halve eeuw bestaand mannenkoor, heb ben wij de vraag gesteld: hoe zal het over 10 jaren er mee staan? Het waren toen de sport, de bioscoop, diie bedde Ja de groei-jaren veriteerden en velen, die Bi oorden van den opzet voor een zang- wedstryd, pessimistisch stemden. Nu is daarbij gekomen de radio. En tlians: eport, bioscoop cn radio ten spijt, staat „Haarlem's Zanggenot" in volle levens kracht voor ons en schrijft een wedstrijd uit die zioh in groote belangstelling anag verheugen. Als de voorzitter, de heer R. M. van der Hart, het welkom toeriep aan allen die recht hadden op de erkentelijkheid van het koor en in het bijzonder aan Biet eerc-comité, waarin de meest voor aanstaanden in Haarlem en daarbuiten [hadden willen zitting nemen, waren de aanwezigen alreeds in de feeststemming. Het was het symphonie-orkest „Euterpe" dat onder leiding van den volijverigea directeur den heer J. A. Meng een drie tal stukken uitvoerde en dat wij gaarne den ecre-'titel van „Haarlenrsche phil harmonic" zouden schenken, zoo het or kest alles had voorgedragen met den Schwung van Blankenburg's marsoh. Na liot tweede nummer mocht de heer L. C. Keereweer als auteur van het Juist ge speelde orkeststuk ©en fraaie krans in ontvangst nemen, hom door het bestuur overhandigd. Maar ook de heer W. J. Korte als le secretaris, mocht ervaren, hoe hoog men zijn arbeid voor hot koor aansloeg in deze dagen, nu elk lid had getoond een werker te zijn voor zijn vereeniging. De heer van der Hart gaf daarop hot woord aan den voorzitter van hot Eerecomité den heer J. C. Pee reboom, directeur van Haarlem's Dag blad, die het podium beklom voor de Officiccle opening. De hoer Peereboom sprak de aanwezigen als volgt toe: „Dames en heeren, uw voorzitter heeft de vriendelijkheid gehad, mU het woord te geven. Waar het vanzelf spreekt, dat gij niet lïler komt om speeches, doch om muziek en zang te hooren, zal ik kort zijn. Wat ik echter in geen geval m ag nalaten, ls een woord van harte- lijken gelukwensoh aan de liedertafel, nu zij haar 60-jarig bestaan viert. Want (ik val mij hier zelf in de rede), al mag 't waar zijn dat de eigenlijke feestdag eerst in Augustus valt, ik zal mij op dit ocgen- blik niet weerhouden van gansoher har te uit te roepen: „Haarlem's Zanggenot, ik feliciteer u met uw 60-jarig bestaan! .(Langdurig applaus). Op zich zelf zoo ging spreker voort - zou dit feit niet zoo bijzonder zijn, want men treft 60-jarigen, die uitgeteelu zijn en dit folt doet zich zelfs voor by wie de helft van dien leeftijd be relicten. Maar deze 60-jarige is nog in de volle kracht van zijn leven. Deze 60-jarige, ggeen grijsaaid nog, had den moed in deze tijden een wedstrijd te organi- eeeren. Ik weot wat dit wil zeggen, want ook ikzelf heb als zanger hes enthousiasme van den wedstrijd gekend. En... al moge het zingen dan niet meer zoo gaan, het enthousiasme is niet min der dan eertijds. Hier op dezen wed strijd, is het niet de groote geldprijs, doch geldt het: den zang, de kunst te dienen. Hier sbaan wij op een zuiver standpunt, dat ik hartelijk toejuich. De zangers zl) zijn er nog wel niet, u zult ze weldra op het podium zien hopen allen, een prijs te behalen. Maar, succes of niet, dat zij toch niet in de toekomst zich zullen laten afschrikken. .(Terloops herinnert spreker hier aan de groote waarde van de medewerking die men den directeur geeft en hoe zelfs een klein koor, goed geschoold, en doordron gen van den goeden geest, een enormeti voorsprong heeft op liet koer dat door ledental uitblinkt, doch waarin die al- overwinnende geest niet aanwezig is.) „En zoo eindigde spreker ik mag ook fellclbeeren de burgerij, die ik op het oogenblik de eer heb te vertegen woordigen en die tlians in de gelegen heid ls, zulk een groot ooncours te kun nen bijwonen, zóó schoon en zang te mo gen ondergaan. „Haarlem's Zang-genot", is de naam van de vereaniging die ons deze dingen schenkt. Zoo wensoli ik u één ding van harte toe: Hebt in deze da gen Genot van Zang." Op deze spontaan gesproken woorden volgde daarop de feestgevende 1 ieder ta fel met een oven enthousiaste vertolking van Olnians „Jerusalem". Keereweer deed zijn koor weer zingen met de glan zing an van het orkest. Het was bewon derenswaardig. Wie wil hooren, hoe baritons kunnen zingen, moet hier maar eens luisteren naar het middendeel, hef gebed. Hier is, zooals Messchaert zegt, ie klank van de blonde bariton, het voix mixte dat aan dit koor met uitnemend succes wordt onder-wezen. De overweldi gende indruk van dit zingen werd, zeer misplaatst., onmiddellijk weggevaagd door een ijveraar, die een lans meende te moeten breken voor de dichteres van den tekst. Mijn hemel, dachten wij, waar anoet het heen met al die koren en koortjes, zoo al de tekstdichters om beurten de revue moeten passeeren. We 6loegen huiverig dc blaadjes om. He.t verplicht koor! Maar gelukkig, hot begin was goed, want wij herinnerden ons nog bijtijds het bekende „Hier ligt Poot, hy ls dood". Zoo waren er meerderen over leden, en bepaalde deze onderbreking INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cent» per regel. IfGC£Itl:ClEc'<rf ein li 33 JAAR BEPROEFD ffyoedimvnendAJeMtenhend. t ttï- -K van' heft concours zich tot dit enkele ge val. Als oud-voorzitter, thans cere-voorzil- ter der vereeniging (onderscheiding lie hü deelt met den heer W. F. Bremer Sr.i betrad thans de heer Ed. A. van Bil- derbeek het podium en maakte de sa menstelling bekend van de jury, die he denavond zitting had. Zij bestond uit de heeren Hendrik Andriessen (voorzit ter der jury), L. c. Keereweer, Jac, Bon set en AlpQi. Vranken (de laatste drie uit Amsterdam) en Karei Hamrn, Venlo, die te beoordeelen hadden de 3e afd. B. gemengde koren. In voorbeeldige orde kwamen daarop de mededingers op het podium en deden om beurten hooren, hoe zij de opvatting dachten van het opgelegd koorwerk, door Hendrik Andriessen getoonzet op de in leidende strofe van Post's „Morgenzang'.' De polyphonie in dit werkje is die van Monteverde, uit diens laatste periode, alzco zender contrapuntische problemen en met slechts een bevallig imiteeren der stemmen Dit in e majeur staande koorwerk met duidelijke affiniteit tot e phrygisch bleek ons bij bestudeering der partituur een gelukkige vertolking der gedachte van dan dichter, geheel zuiver van al wat zweemt naar effect bejag. Maar we moesten alweer ervaren, dat bijna zonder uitzondering de geest van dit kleine kunstwerk onjuist werd aangevoeld. Het meest ward de juiste sfeer benaderd door het arbeiderskoor „Devo" uit Amsterdam, dat onder leiding van directeur Brouwer een werkelijk pianissimo weet te zingen, waarin alles muziek en klank blijft. Ook de regis tratie is bij dit koor zeer goed. Het zong beide werken op toon, ook het prullige koortje van Giesen, dat zeer zuiver werd geïn toneer d. Het Haarlemsche koor „Euterpe" (dir. Jan Henscn) had weliswaar mooiere stemmen, maar, zooals in het openings woord alreeds werd gezegd: zekerheid tot succes is hiermee nog niet verkre gen, Van de stemming in „Morgenzang" ontging ons vrijwel alles, van tekst declamatie was weinig te bespeuren en de plaatsing der ademhaling was onoor deelkundig. Het koor zakte een halven loon; het was jammer van het materiaal, dat wij absoluut in staat achtten, het verplicht koorwerk goed ie kunnen uit voeren. 't Andere koor van Bortniansky miste door te weinig teruggehouden tempo de wijding, .Korenbloem", Zaandam (dir. Meyer Smeer), zong alles te dik van klank en te gewichtig in de voordracht, terwijl de (spaarzaam aangebrachte) crcniatiek on juist werd uitgevoerd; ook de dominant- accoorden in 't vrije werk hadden te lage tertsen, 't Verplicht koor rees een hal ven toon. Bij ,,"ang en Vriendschap", Ouderkerk a. d. IJsel waren het in hoofdzaak de bassen die door verkeerde manier van zingen eiken indruk van kunstgenot on derdrukten, hoewel alles in 't vrije werk veel minder hinderlijk was. Veel meeningsverschil zal er wel nlel geweest zyn, als bij monde van den heer Andriessen dc jury de volgende uitspraak bekend maakte: le prijs (alg. st.) D.E.V.O., Amsterdam 2e pr. (4 tegen 1 st.) .Korenbloem", Zaandam. 3e pr. (alg. st.) „Euterpe", Haarlem. 4e pr. (alg. st.) „Zang en Vriendschap" Ouderkerk a. d. IJsel. Zondagmiddag werd de wedstrijd voort gezet met de 3e afd. B. Mannenkoren. Voor deze afdeeling bestaat de jury uit de heeren Karei Hamm, Venlo, voor zitter; Bern. Diamant, Rotterdam en uit Amsterdam de heeren L. C. Keereweer, Isr. J. Olman en Alph. Vrancken. Rotte's Klein Koor (dir. J. P. A. Kriek) opent den strijd met een klankvolle, zeer goed gedeclameerde vertolking van het verplicht koor „Nu vlagt de lente", pretientieloos, goed vlottend werkje van karei Hamm De enthousiaste voordracht brengt den zang een halven toon boven diapason. In 't vrije werk, goed van klankverzorging, storen ietwat, de zeer plotse forti en de te dikke klank der baritons. ,Zang na Arbeid", Amsterdam (dir. Gerard Leenders) is een koor van meer dan de helft grooter zangers-aantal, evenwel houdt Leenders alles meer bin nen de grenzen der matige klankgeving. Toch missen we meer dan eens den spon. tanen mannenzang en 't geheel verloopt, zonder aan intensiteit van klankgeving te winnen. In „le rossignol" van Gretry wordt het mooie der muzikale voordracht voor een belangrijk deel te niet gedaan door de Fransche uitspraak die lang niet vlekkeloos is en dus 't zeer belangrijk onderdeel taalschoonheid verdoe zelt. Meteen doet nu de jury In deze af deeling uitspraak, zy luidt aldus: le prijs (4 tegen 1 stem) „Rotte's Klein' Koor". 2e prijs Calg. st.) „Zang na Arbeid", Amsterdam. De uitstekende organisatie, traditie, by „Haarlems' Zanggenot" maakt dat onmiddellijk kan worden doorgegaan met de 3e afd. A Gemengde Koren, met dezelfde samenstelling der jury (echter fungeert nu als voorzitter de heer L. C Keereweer). HU schreef als verplicht koor, „het Molentje", en bracht daarin enkele lastig „te maken" cromafcische doorgangen aan, zorgde echter, gelegenheid te scheppen voor muzikale expansie en de noodige climaxen. „1-Iet Westen", Rotterdam (dir. J, Moos) was 't eerste koor dat ons een ernstige mededinger bleek voor den eorsten prijs. Het zong met intense stuwingen en in groote expressieve lijnen, tenvljl de klank kern bezat. Jam mer genoeg werd hieraan de uitspraak der vocalen dikwijls geofferd. Ook het vrije werk van Bonset had een gezonde klankgeving en onderscheidde zich door groote nauwkeurigheid in de verzorging der partituren. Als ernstig rivaal gold „Schoorls' ge mengd koor", (dir. Corn. Jonker). Jam mer dat het middendeel van 't ver plicht koorwerk niet die nauwkeurigheid 1 eh bijgevolg spontaneïteit bezat van 't gloedvol gezongen slotdeel, want daar ook Roeske's „Weigeliedje" fijn. en be schaafd klonk en met groote liefde en toewijding werd weergegeven, zou er veel voor zijn hier twee eerste prijzen toe te kennen. Dit gebeurt evenwel niet. „Zanglust", Zaandam (dir. C. Boon), zong weliswaar de cr oma Use he dodf gan gen heel juist, maar mist de groote stu wende lijn, waardoor alles ietwat vlak verloopt. Opvallend waren de -klankvolle tenoren. Minder gelukkig waren „Onder Ons", Zaandam (dir. C. Kef), waar de intense klank alleen werd gegeven in 't mooi soepel gedirigeerde vrije werk van Olman, en „Stem des Volks",. Amersfoort, dat door minder klankvolle tenoren belang rijk beneden de schoonheidsgrens bleef. De uitspraak van het Nederlandsch was echter bij dit koor heel duidelijk. Als volgt kende de jury dc prijzen toe: le prijs (algem. stemmen) „Het Wes ten", Rotterdam. 2e prijs (4 tegen 1 st.) „Schooris gem. koor". 3e prijs (alg. st.) „Za/nglust" Zaandam. 4e pr. A (alg. st,) „Onder Ons" Zaan dam. 4e pr. B (alg. st.) „Stem des Volks", Amersfoort. De stemanenverdeeling wijst uit dat het hier geen strijd gold die groote ver rassingen bood. Persoonlijke smaak zal allicht aanleiding zijn geweest, dat e. onder de toehoorders meeningsverschil kon bestaan. De jury evenwel brengt bij haar beoordeeling alles in de weegschaal en daaronder zijn dingen die den min der kritischen luisteraar wel eens ont gaan. De 2e afd. Gemengde koren die den avond van Zondag 20 April volgde, was verreweg de meest interessante. Niet om het verplicht koor, ,3eati Mortui" van Theo van der Bijl, want men mocht op deze plaats een polyphoon kunstwerk verwachten, en er kwam een amalgama van stijlen voor den dag. in figuratie ir.stee van in polyphonie. Geen dei- 9 koren liet de contra-bes hooren; wat wonder, in Mahler's 2e symphonic, waar voor een Amsterdamsen toonkunstkoor noodig is, mag men al heel scherp luiste ren om haar uit de diepte („Aufer- sbehn") te hooren opkomen. Met de 16en figuraties wisten de meesten ook geen weg. Bij Delftshaven's koor vergroof de het tot een quasi-portamento, bij Lei den sloeg men er met de pet naar. Het mooist en het duidelijkst voerde m.i. „Excelsior" onder den Rotterdamschen directeur Piet Hart het werk uit. Daar bij zong dit Schiedamsche koor een pret tig en frisch vrij koorwerk van Ed. Flipse (Sirenen) dat heel andere tonen aansloeg dan het zoet gekweel van wat veelal des concoursen is. Alles was uit nemend geregistreerd en werd onder uiterst bekwame directie tot, een feest voor hart en oor. Van de meeste diri genten trouwens zagen we dezen avond eerste-klas werk. Sicking met „Dan. de Lange" Koog aan de Zaan kon als tem peramentvol dirigent nauw zijn onge duld bedwingen en hij (die no. 9 was) ruilde graag met no. 3 (Sevsnhuysen, Rotterdam) die liever nog wat wilde stücleeren. Dit is altijd uit den booze. De ras-artiest zoekt den strijd, de twij felaar schuwt dien. Zoo hoorden we, heel aan 't eind, toen men den wedstrijd ge ëindigd waande, nog „Rotte's klein a capella koor", select, van samenstelling, want uitnemend van stemverdeeling. Van toonstabiliteit evenwel was geen sprake, alles klonk als op een harmo nium met tremolo. En -tot overmaat van ramp verkreeg men slechts den indruk, alsof alles bij stukjes en brokjes was in gestudeerd. Ook de uitspraak getuigde niet van zaakkundige voorlichting (sailve. voor salve; sjementes, Italiaansch be doeld voor gementcs). Het was jammer; menig dirigent zou hunkeren naar zulk een select koor. Zoo geldt hier alweer wat de voorzitter van het eere-comitó in zijn openingswoord belichtte: niet de sbemimen maken het koor, maar in de eerste plaats de kunstenaar, en met' een surplus aan paedagogisohe inzichten, zooals bij even gemeld koor, bereikt men slechts negatieve resultaten. Kunstenaar is hij, die met weinig uitblinkende stem- middelen weet te verwarmen, te ontróe ren; ik herinner nog aan Keereweer's vertolking van „Jerusalem" op clen ope ningsavond. Sicking leverde, zooals gezegd, bewon derenswaardig werk, Blok met „Eupho- nia" ontwikkelde een kloeken, gezonder: koorklank. Uitnemend waren de sopra nen. die wij met stijgend genoegen be luisterden. Ook de mooie tenoren van „Harmonie", Wormer (dir. J. Mienes) deden buitengewoon mooie dingen. „Stem des Volks", Koog Zaandijk (dir. H. Stolp) zong een prachtvol werk van Sweelinck, doch rees in t verplicht koor nogal. „Door eendracht bloeiende", Koog a. d. Zaan (dir. C. Kef) zong weer als vanmiddag „Lentelicht" doch dit maal minder stevig van lijn en met min der climax naar 't slot. Het groote koor uit Delftshaven (13ü menschen) gaf alleen het slot van 't verplicht koor heel mooi, doch zakte overigens te veeL Na dezen zeer spannenden wedstrijd maakte de heer Keereweer als voorzit ter der jury (Theo v. d. Bijl kon wegens ernstige ziekte niet, aanwezig zijn) den volgenden uitslag bekend: le prijs (3 tegen 2 st.) „Dan. de Lan ge". Koog a. <i. Zaan. 3e prijs (alg. st.) .Excelsior", Schie dam. 3e pr. (4 .tegen 1) „Euphonda" Rotter dam. 4e A (3 tegen 2) „Harmonie", Wor mer. 4e B (3 tegen 2) „Rotte's klein a cap- pella-koor". 5e pr. (4 tegen 1) „Stem des Volks" Koog Zaandijk. 6e pr. (alg.) „Door Eendracht bloeien de", Koog aan de Zaan. De zesde prijs was door de jury bijge voegd, wijl er dezen avond zoo uitne mend was gezongen. Nu volgde nog de Eerewedstryd, waar over we echter kort kunnen zijn, wijl deze geen nieuwe gezichtspunten bood. De drie eerste prijswinnaars bekamp- ten elkaar aldus: „Het Westen", Rotterdam met .Mo lentje" van Keereweer. „D. E. V. O.". Amsterdam met „Mor genzang" van Hendr. Andriessen. „Dan. de Lange", Koog a. d. Zaan met „Herfst" van Olman. Meeningsverschil was ër niet, toen de jury den uitslag meedeelde, die als volgt luidde le eereprijs „Dan. de Lange" dir. F. 2e eereprijs „Het Westen" dir. J. Maas. Een twaalftal enorme autobussen voerde de deelhebbers van den wed strijd, voor zoover zij van geen andere middelen gebruik maakten, naar hun woonsteden terug. Zij zijn een dagje te gast geweest bij „Haarlem's Zanggenot" en ik hoorde dat zij vol lof waren over de uitnemende regeling van het con cours. De wedstrijd wordt as. Zondag 6 Mei voortgezet met de mannenkoren der 3e en 2e afdeeling, waarvoor een groot aan tal deelnemers inschreven. Algemeen wordt voor dezen strijd een zeer groote toeloop van belangstellenden verwacht. G, J. KALT. Vlugge herstemmingen. De verkiezingen in Frankrijk. PARIJS, 29 April (V.DJ In tegen- stelling met de vorige week Zondag, toen de uitslagen pas legen 21 uur be gonnen binnen te loopen. kwamen hedenavond reeds vroeger berichten binnen, waaruit te concludeeren valt, dat de herstemmingen veel vlugger zijn afgeloopen dan de gecompliceerde verkiezingen van de vorige week. De tot dusverre bekende uitslagen luiden als volgt: 1 Conservatief, ,61 republikeinen, 30 links-republikeinen, 24 radicalen, 44 radicaal-socialisten, 27 republi- keinsch-soclalisten, 53 socialisten, 14 communisten. PARIJS, 29 April (V.D.) De minis ter van oorlog, Painlevé werd in zijn district Gex Nantua gekozen; hl) kreeg een meerderheid van 242 stem men. De leider van de radicaal-socia listische partij en fractieleider Dala- dier wist eveneens een meerderheid te verkrijgen. Te Parijs werden tot dusver g.kozen: 6 communisten, 4 so ciaal-democraten, 2 republikeinsch- socialisten, 1 radicaal-socialist, 8 links-republikeinen, 1 van de republi- keinsch-democratische Unie, 9 candi- daten vaij de Nationale Unie, 2 onaf hankelijke republikeinen en 1 onaf hankelijk radicaal. In Elzcis-Lotharingen, STRAATSBURG, 29 April (V.D.) De verkiezingen in Noordelijk Elzas hebben heden, evenals dit de vorige week het geval was, de overwinning gebracht voor de auüonomisten. Dr. Ricklin, leider der autonomlsten, die beschuldigd wordt van complotteering legen de veiligheid van den staat, is gekozen; hij is president van den Hei- mat'ound en was vroeger president van den Landdag van Lotharingen. Ook to Colraar wist Prof. Rosse, de leider van de leeraren- en ambten'a- renorganlsatie zijn tegencandidaten Huegel en Richard te verslaan. Tot incidenten is het hier bij de verkiezingen niet gekomen. STRAATSBURG, 30 April (V.D.) "In het district Zabern is de auto nomistische candidaat Camille Dahlet met steun der communisten verkozen, zoodat de Fransch-nationalistische candidaat, de afgevaardigde Altdorf niet in de Kamer terugkomt. Uit Lotharingen worden de volgende uit slagen gemeld: Te Metz in Daargemünd zijn de candidaten van de Volkspartij van Lotharingen C/ Isjm) Moncelle en Nomini gekozen, terwijl te Diedenho- fen West. en Foi'bach de communis ten Beron en Doeble de overwinning hebben behaald. In het district Bol- chen is de katholiek Labach geko zen. In het district Molsheim is de candidaat van de Elzassische Volks partij (Centrum) gekozen. DE DUITSCHE OCEAAN- VLUCHT. DE AANKOMST IN NEW-YORK. BERLIJN, 28 April (Wolff In te genstelling met de mededeelingen in de bladen wordt bekend gemaakt dat Koehl en von Huenefeld niet met de Bremen terug zullen vliegen. Ze zullen op 21 Mei met het stoomschip Columbus te Bremerhaven aankomen. Het staat nog niet vast. of de Bremen ook naar Duitschland teruggebracht zal worden Naar verluidt wordt onderhandeld over het aankoopen van de Bremen door personen die het vliegtuig in een museum zouden willen brengen. WASHINGTON, 28 April (Reuter). Daar de hevige storm het onmogelijk maakte om terug te vliegen zijn de vlie gers per trein naar New York terug ge gaan, NEW YORK, 28 April. De vliegers van de Bremen zijn hier per trein aan gekomen. Een greote menigte wachtte hen op en zij werden begroet door een ontvangstcomité. Verschillende tekende vliegers, waaronder Chamberlin; waren aanwezig. De weg van het station naar het ho tel waar de vliegers logeeren, bood een feestelijk aanzien. Ze. blijven tot van daag in hun hotel. Zondag zouden ze rust houden. Zondagavond woonden ze een jubileumfeest bij van een tooneel- club te New York. De bladen te New York wijden lange artikelen aan de vliegers. Bij aankomst in het hotel werden de vliegers toe-gesproken door verschillende autoriteiten. Zaterdag tusschen 12 uur en 12-30 heeft een eskader van de Duitsche vlie- gersschool ter eere van Köhl en de be manning van de „Bremen" over Berlijn, ronögesvlogen. Kapitein Wende die juist totaal 500-000 K-M. in de lucht heeft afgelegd, sloot zich met het 9 31-toestel „Hermann Köhl" bij het eskader aan. DUITSCHLAND. Laaghartige daad. ARSENICUM VERGIFTI. GINGEN. Op de gezamenlijke arbeiders de ijzerfabriek Gebr Faber in de nabij heid van Düren is een laaghartige, tot dusver nog wat de motieven betreft niet opgehelderde aanslag gepleegd. In de koffie, die den werklieden wordt ver strekt, is namelijk arsenicum gedaan. Omstreeks vijftig arbeiders zyn na het nuttigen der koffie door hevige kram pen overvallen, aldus de Tel, De onmid dellijk gewaarschuwde geneeskundige dienst constateerde, dat zich in den kof fieketel arsenicum bevond. Verscheide ne arbeiders ver keer en in levensgevaar, ROME—NEW-YORK DOOR DE LUCHT. De Noord-Amerikaansche fascistische liga heeft de plannen voleindigd voor een luchtraid BaltimoreRome en te rug. beide zonder tusschen landing. De ze vlucht zal geschieden met een thans in aanbouw zijnd Bellanca-vliegtuig. Het vertrek is voorloopig op 10 Mei be paald. De piloot zou zyn Cesare Savelli een beroemd oorlogsvlieger, en de waar nemer Roger Williams, terwijl Pietro Bonelli het draadlooze toestel zal bedie nen. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cent» per regel. bij Wie/rijden en Zonnebrand verzacht en geneest door Dooi 30-60, Tube 80 ct. Bij Apoth. ei DINSDAG 1 MEI HILVERSUM, 1060 M. 9.301.00 VARA. 1 Mei-ochtendcon cert, georg. in samenw. m. d. Bond van Soc. Dem. Vrouwenclubs en het Nederl. Verb. v. Vakver Het Royal- orkest o. 1. v, Hugo de Groot. Mej. J. Bonn, voordracht. Toespraak van Mevr. Pothuis Smit. Mevr. A. Secrève. De heer F. v. d. Walle, secr. v. h, N. V. V. I.00—2.30 Lunchmuziek door het Trio Groeneveld. 3.004.00 Knipcursus door Mevr. de Leeuw v. Rees. 5.45 VARA. Willem v. Capellen, de clamatie. Mej. I. Rabbie, piano. 8.05 Uitzending v. d. 1-Meivergade- ring i. h. Geb. v. Kunsten en Weten schappen te Rotterdam. Meirede door J. W. Albarda, voorz. der Sec. Dem. Kamerfractie. De Stem des Volks, o. I. v. H. Altink. Het Klein Socialistisch Tooneel van Amsterdafh. 10.30 Persber. HUIZEN 340.9 M. Na 6 uur 1870 M. (K.R.O.'uitzendingcn, uitsluitend). 12.30—1.30 KRO. Lunchmuziek door het Trio Winkels. 5.306.30 Dinermuziek. 6.307.00 Esperantocursus. 7.007.30 Engelsche Jes. 7.30-8-00 Cursus Kerklatijn door Leo Speet. 8.00 Uitzending uit Den Bosch. Kath. Meihulde a. d. Zoete Lieve Vrouw va,i den Bosch i. d. Kathe» draal van St. Jan. Par. Koor v. St. Jan. Gem. koor van St. Jacob. Preek door Pater IT.Th. M. de G reeve S.J. Prof. de Bree, orgelbegel, Opdracht? aan Maria door J- Brekeknans, Ple» baan der St. Janskerk. Tot slot caril» lonbcspeling door A. v. Balkom. DAVENTRY, 1600 M. 9.35 Kerkdienst. 10.20 Gramofoonmuziek, II.20 Het S. Chappie Trio. 12.201,20 Het Boulangersorkest I.50 Muziekles. 2.35 Muziek. 2.40 Fransohe les. 3.10 Muziek. 3.20 Orkestconcert. 3.35 Causerie, 3.50 Orkestconcert. 4.20 Vacantic«causeric. 4.35 Kinderuurtje 520 Gramofoonmuziek. 5.50 Nieuwsber. 6.05 Gramofoonmuziek. 6.20 Lezing. 6.35 Liederen van H. Wolf voor tenor. 6 45 Lezing. 7.05 Concert door de militaire ka» pel. J. Thornc, bariton. 7.207.50 Lezing: Modern transport 8-20 Nieuwsber. 8.35 Muziekles. 8.55 Nieuwsber. 9.00 ,,May Day**, of „The litt!© Gipsy," zangspel van Garrick^ Or» kest. koor en soli. 9.5011-20 Dansmuziek. PARIJS „RADIO-PARIS" 1750 M. 9.50 Gramofoonmuziek. II.50 Orkestconcert. 3 054.05 Orkestconcert. 8 0510.10 ,,Dc Barbier van Sevil» la", opera van Rossini. Symphonies cert. LANGENBERG 469 M. 12.25I.5O Orkestconcert'. 5.206.15 Hermann Zilchersconcert Vocale en instrument, soli- 6.50 „Rigolctto", opera in 4 actcn van Verdi. 10.20 Sluiten: KöNIGSWUSTERHAUSEN 1250 M. (ZEESEN) 11.204.20 Lezingen. 4.20—520 Orkestconcert, 5.207.05 Lezingen. 7.50 „Der Mai ist gekommen". Con* cert. Orkest, koor en Lina Lossen, declamatie. HAMBURG 395 M. 5.20 Orkestconcert. 6.45 Tiefland" (Laagland), mw ziekdrama in een voorspel en 2 actcn van d'Albcrt, Daarna cabaret tot II.10 Noragsorkest en solisten. BRUSSEL, 509 M. 2.204.20 Bachconcert. VocaaJ en instrument, concert. 7.35 Orkestconcert. 7.50 Causerie. S-O59.35 Orkccf.oncert. VOOR DE KINDEREN. Uwe Majesteit heeft gelijk, zegt baas Ribbemoos, en hij haalt den grootsten hamer uit zijn gereedschapsbak. Nu zal ik die tralie loch ecu opdoffer verkoopen, dat ie in drie* honderdzevenentachtig stukken vliegtKa» pot moet ie. Gaat u sivceple een eind achteruit, Majes_ teit, anders krijgt U de scherven in Uw ge zicht..., Klaar? Nou, daar gaat ie dan, zegt de baas zwaaienddat is eendat is twee.... dat isdrieEn hij geeft cen slag, die door het hcclc palcis weerklinkt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 6