Bioscoop en Studio k TWEE DIE NAAR HOLLAND KWAMEN. FEUILLETON DAGBLAD STADSNIEUWS ïkoOirijpfaito'sï ZATERDAG 22 SEPT. 1928 V'^RDE BLAD Dolores del Rio en Mady Christians hebben pas een kort bezoek aan ons land gebracht. Wat de Mexicaan- sche kwam doen en wat de Duitsche vertelde. REMBRANDT-THEATER. Mammy". .Mammy1' in Rembrandt Theater trekt voorzeker deze u-eek u-eer volle zalen Het is een film. van. ik zou zeggen eer. halve generatie terug. Het hyper moderne van den tegenwoordiger, tijd zal men er vergeefs in zoeken Het totaal geeft meer den indruk van dege lijker kost. Het is het verhaal van een Jonge vlsschersweduwe Ellen, die na he: verongelukken van haar man. met haar zoontje Hans uit Ierland naar Amerika trekt, waar zij hoopt beter voor Hans en haarzelf het brood te kunnen ver dienen Als zij door de hulp van een vriend. die verbonden is aan een circa'?, er in slaagt een baan te krijgen, die haar een behoorlijk wekelijksch inkomen opbrengt, tracht 2» Hans op een kost school te krijgen voor rijke kinderen. Met eenige moeite gelukt haar dat, vooral omdat de directrice bekoord is door het lieftallige ventje. Hans voelt zich op school volkomen gehfekig en houdt zielsveel van de directrice. Wan neer de directrice er door een toeval achter komt. welk vak Hansjes Moeder uitoefent, stuur: ze den Jongen var. ?choq^ en verzoekt een onderhoud met de moeder. Er is maar één middel om Hans op de school terug te laten ke rnen. Indien Ellen afstand van het kir.d wil doen. zal de directrice i»m tot zich nemen en hem een uitstekende opvoe ding geven. Het voorstel verscheurt het hart der moeder, ze wijst het eerst ver ontwaardigd van de hand. maar als ze merkt hoe dolgraag Hans weer r.aar school terug wil en hoe veel hij van d? directrice houd:, geef: ze. terwiüe van het kind. toe. De groote opoffering, die ze zioh getroost, brengt Hans in gun stiger omstandigheden en als we hem na verloop van jaren terug zien is het een lieve, aardige jongeman met goede positie en mooie vooruitzichten. Het gelukkige slot brengt twee ge lukkige paartjes. Hans en Edith, het rijke meisje, het pleegkindije van Ellen, en Ellen met den circusvriend. Belle Bermebt geeft een gevoelige vertolking van de Moeder, terwijl Victor Mac Laglen als de oirousartist op de hem eigen wijze, telkens zorgt voor de gTappige toon. Ted Maenara is een lieve Hans, die menig jong hartje in vuur er. vlam zou zetten. Het is een film waar heen men gaat èn om den inhoud èn om d? vertolking, èn om de strekking. Het variété-nummer is werkelijk iets wonderbaarlijks. Op het programma staat de Willy Schenk Oomip:" aangekondigd als „woreldls best acrobatie act." en gezien de ongelooflijke toeren, die ze verrich ten. gelooven we niet. da: de aankondi ging ver van de waarheid' af is. SCHOUWBURG JANSWEG. Papitou, een film met Josephine Baker. En zoo heeft dan Josephine Baker haar triumphantelijken intocht gedaan ln Haarlem, al was het dan maar alleen op het witte doek, als „Papitou, de Si rene der Tropen" in den schouwburg aan den Jansweg. En in een voor haar in elkaar gezette, échte gelegenheids- film, die er intusschen geheel op bere kend is, Josephientje goed te doen uit komen. In zooverre mag „Papitou" in derdaad geslaagd genoemd worden. In de eerste afdeelingen kijgen wc Josephine Baker op haar best, als de jonge, mooie halfbloed in al haar wilde natuurlijkheid, primitieve naïefheid, slimheid en katachtige lenigheid. En dan haar dolle streken aan boord van het schip, waar zij heen zwemt om dat zij de 6000 francs passagegeld niet kan betalen' Zoo doen de eerste zes of zeven actcn het werkelijk goed. Er zit spanning :n tot zoover, een spanning die daarna echter steeds vermindert omdat iedereen al lang begrijpt, hoe dat zal afloopep Alleen in de laatste bedrijven komt er dan weer zooiets als spanning over Jc. bij voorbeeld in de duelscène, waar Pa pitou. André Berval, den man van wlen zy weet dat zij hem toch niet kan trouwen, het leven redt. Blijft echter, in weerwil van alle on_ waarschijnlijkheden, die nog al rijke lijk door dezen rolprtnr verspreid zijn: Josephine Baker, de charmante, de pétillante, de temperamentvolle jor.ge vrouw in al haar verwonderlijke vitali teit en wier spel ook hier en daar, niet tegenstaande enkele technische onvol maaktheden, wel ontroering vermag te geven. We mogen den heer A. Benno dank baar zijn dat hij hun, die de beroemde Josephine niet in levenden lijve hebben mógen aanschouwen, de gelegenheid geeft, haar vermaarde dansprestatle, tenminste Op het witte doek te zien Van deze gelegenheid werd Vrijdag a een druk gebruik gemaakt en zal zekc* ln de komende dagen nog wel meer ge bruik gemaakt worden. Josephientjes film is het alleszins waard De muzikale begeleiding is u:t' stekend en vóór de pauze (want Papitou vult) niet den geheelen avond) draalt een buitengewoon aardig bijprogramma. STANDAARD THEATER „Barlje is de Schlemiel". Maar Joop SeSers heeicmaal niet'. Mr. M. G. L. van Loghem schreef ais ..Flore della Neve" tegen het jaar '80 van de vorige eeuw een romantisch ge dicht ..Eene Liefde in het Zuiden". dat toen nogal in den smaak moet zijn ge vallen. In Spanje beleeïde Flort della Neve een amoureus® geschiedenis, die voor hem ongelukkig afliep, wegens trouweloosheid van de tweede hoofd persoon. Nu, Joop Segers beleeft ook ..Eene Liefde in het Zuiden", maar bepaald romantisch is het geval niet. en nog veel minder tragisch. Wel is het bij hci.i ook te doen om een Spaansche baronea, maar er komt nog wat bij. n.l. de dienst maagd van de hooggeborene en een tweede mannelijk hoofdpersoon. Joop is matroos, en met zijn admiraal, waarvan hij de oppasser is. geïnterneerd ln het land waar de citroenen bloeien. Om ze kere intieme redenen zal de matroos den Admiraal spelen en de admiraal de ma troos. Omdat de pakjes echter niet ver wisseld worden loopt de geschiedenis, waarin de barones en haar dienstbar de verdere hoofdrollen vervullen al heel raar. Joop Segers overtreft zich zelf in dit stuk. hij draag: het van begin tot einde, en speelt voor een zaal, die aan houdend één schaterlach is. Zelden kwam er in Standaard-theater zoo iets vermakelijks op 't tooneel. In „Bartje is de Schlemiel" toont Joop Segers zich een ware komiek. De cinéromans Ufa-film „Een Straat jongen van Montmartre" belooft na d" eerste acte heel goed te worden, als Roby Guichard zoo kostelijk den PaiU schen straatjongen speelt, en Yvett'. Langlais een lief koninginnetje is. van een jaar of acht. Toch valt de film later weer tegen, omdat zij zoo IJselijk senti menteel wordt, en zoov sprookjesachtig onwaarschijnlijk. Maar daardoorheen blijft dan toch gelukkig de straatjongen met zijn omgeving, eigenlijk het eentgc werkelijk mooie in de film. Zelfs grout2 menschcn houden echter van sprookjes en daarom zal het publiek wel zeer vol daan geweest zijn, toen de straatjongen ten leste Prins werd in een imagina". Koninkrijk, vooral omdat er heel wsV spanning aan vooraf ging. LUX OR THEATER „De Koerier van den Mout Cenis", geschiedenis uit den tijd van Napoleon I. Een nummer om te watertanden en dat voor liefhebbers van alles biedt Goed spel. moed en sensatie wisse'.c; elkaar af. In deze film wordt de hoofd rol vervult door Balolomeo Pagano. be ter bekend als Maciste. Het is nu eens geen film waarin Maciste zijn groove kracht toont, hoewel het ook nu eenige malen aan het licht komt dat h'J meer dan sterk is. Maciste vervult do rol van Jean Thibault, een gids. HjJ heeft Kolonel Rouger, *die berichten aan Napoleon zal brengen en onderweg van zijn paard is gevallen, van een wissen dood gered. Jean Thibault en kolonel Rouger gaan samen over de bergen mar Napoleon. Een verrader is hen echter voor geweest. Ze vallen in een hinder laag en warden veroordeeld gefuslllecr' te worden. Dit geschiedt wèl met deu kolonel, naar als het vonnis ook aan den gids voltrokken zal worden, komen da Fransche soldaten te hulp. Een gevecht ontstaat, waarbij Jean gewond wordt Als men hem uit zijn dorp gaat zoeken vindt men zijn jas die echter door kolo nel Rouger (omdat deze het onderweg zou koud had) gedragen is. en nu ver keert zijn vrouw in de meening, dot het met haar man zóó gegaan is. Jea.: leeft echter en op het moment dat zyn vrouw door den nood gedwongen het aanbod van haar rijke familie aan vaardt (het is intusschen gebleken dat d: vrouw van den armen gids een echte gravin is) verschijnt Jean weer ten too- neele. Om zijn vrouw niet in den weg te staan houdt hij zich terug. Jaren later ontmoeten de zoon van kolonel Rouger en de dochter van Jean elkaar en willen huwen, maar vóór het zoover is is er heel wat gebeurd en de verrader ontmaskerd. Het is een zeer ge. lukkig slot dat aan deze film gem a d t werd. wat vooral ook de aandacht trekt in dit nummer is de mooie kleederdracht uit den tijd van Napoleon, die we anders alleen maar in een mu seum zien. zooals gezegd is dit een film die voor elck wat wils biedt. Het hoofdnummer wordt voorafgegaan door 2 komische nummers in éér. waar van de békende filmkomiek Harry Lang don de hoofdrol vervult op zijn gewone oerkomlsche wijze. Ook om de andere film wordt hartelijk gelachen. De Pathé revue bevat heel veel moois en met het Luxor Nieuws dat veel ac tueels bevat wat deze week geschied ls, behoort het tot het beste van het pro gramma. Alles bij elkaar een programma dat er wezen mag en hetwelk we gaarne aan bevelen. Men zal genieten. De Blonde. C. G. B. In de hal van het Victoria- hotel stapte zij ons tegemoet met- een half-wanhopig gebaar. Ze had nu den geheelen Dinsdagmorgen op de perrons van het Centraalstation voor de filmca- meras gespeeld, ze wilde de stad nog in, om negen uur vertrok de boottrein naar Hoek-v an -Holland. Even wipte ze naar buiten, glimlachte ze. werd ze gefotografeerd, dan ver dween ze weer. Tot 's avonds. Maar toen wilde Mady Christians dan ook wel iets vertellen. In een leun stoel gedoken zat ze tegenover ons, 't hoedje over 't zoo mooie, lichtblonde haar .de vingers spelend met handschoe nen en taschje. En in stee van een inter view naar alle regelen der kunst, werd het een gezellig praatje over alles en nog wat, over Mady en de film natuur lijk in de eerste plaats. 't Is eigenaardig, Mady Christians is bekend, hoewel het aantal films, waar in zij speelde slechts gering is. In „Walzertirauiin" de gezellige, prettige Weensohe film had ze de leuke rol van de prinses die met een jongen adjudant trouwt en hem leert, van haar te hou den. „Maar mijin liefste rol was dat niet", vertelt Mady. „Die had ik in „Königin Louise", omdat ik me daarin op twee verschillende manieren kon geven, eerst was het tragisch, maar later werd alles vroolijk. „En nu zijn wij bezig aan „Die Fahrt ins Glück" een film die door een Dmtsoh-Engelsohe combinatie opgeno men wordt. Het is wel merkwaardig, dat deze samenwerking tusschen de film industrieën van beide landen begon bij de vervaardiging van de film „De slag bij de Coronel- en Falklandseilanden." „De eerste scènes van de .Fahrt ins Glück" hebben wij onder leiding van dr. Wendhausen en Asquith, een zoon van den Engelsohen staatsman, reeds in Duitschland gemaakt, in Engeland zullen wijfeenige weken moeten werken. „Als wij weer terug zijn, ga ik onder leiding van Dr. Ludwig Berger „Das brennende Herz" maken. Hij regisseert nu een film van Emil Jannings, dan kom ik aan de beurt, daarna leidt hij de opneming van „Fedora", waarin Pol a Negri zal spelen, ij „Voor „Das Brennende Herz" heeft Hans Müller, de auteur van „Vlam" het scenario geschreven, niet naar een boek gemaakt, maar direct voor de film." En zoo praatten wü nog een tijdje door. Mady Christians vertelde hoe dj dacht over verschillende acteurs, maar we moesten beloven dat niet in de krant te zetten. Ze mochten het eens lezen! Doch wél wilde ze wereldkundig ge maakt zien, dat ze in 't Rijksmuseum genoten had, dat ze den HaUandschen baksteenbouw buitengewoon mooi vond en dat de Hollanders allemaal even vriendelijk voor haar geweest waren. De Geschiedenis van Lois Reddle Naar het Engelsch van EDGAR WALLACE. 17) „Dat ziet er inderdaad indrukwek kend uit", zeide Lizzy, op eerbiedigen tem, toen zij haar oogen door de weelde rige eetkamer liet gaan. „Die groote kerel is zeker de hofmeester? Ik kan niet zegcen dat zijn gezicht mij bevalt, doch dat kan hi) niet helpen. Uit hoeveel gan gen bestaat het diner?" vroeg zij. na het derde gerecht. „Volgens advies van mijn dokier mag ik van niet meer dan zes gerechten eten". Na afloop van het diner begaven de meisjes zich naar de kamer van Lois, waar Lizzy ging zitten om alles verbaasd en op haar gemak te bewonderen. „Ik heb het er altijd voor gehouden, dat dergelijke baantjes alleen in stich telijke boeken bestonden", zeide zij. „Ik bedoel die boeken, die bij de prijsuitdee- Eng van de Zondagsschool worden uit gereikt Dezen keer heb Je waarlijk een ioi uit de loterij getrokken, Lois»" Het Zwartje. Ze kan zacht zijn, Dolores, ze kan droomend zien met haar mooie donkere oogen. Maar ook kan ze zijn de félle, hartstochtelijke vrouw, de getrapts, het meisje uit het volk. Och, dat ligt zoo in haar wezen. Ze is Mexicaansche, haar pa Signor Asim- sulo hield haar op het eenzame huis tot Edwin Care we haar ontmoette, iets Z3g in het meisje. Voer de aardigheid wilde zij wel eens voor de lens spelen, maar Hollywood, dé studios met hun rumoer en schelle liaht boeiden haar. Het werd haar ernst, ze kan er nu niet meer buiten. Oarewe, die haar regisseur werd, leidde Opstanding, Carmen, What Price Glory en Dolores, die begin 1927 nog onbekend was, veroverde de wereld met haar oogen, haar bewegelijke, fijne lichaam, haar wonderlijke spel. Ze heeft zich een eigen weg gekozen, zij wil spelen als Russin, als Spaansche. als Zigeunervrouw, als meisje of vrouw uit de achterbuurten der steden, zij wil het trieste leven uiöbeéldien, zij haat het .happy end" van de Amerikaansche films. Bij de United Artists is voor zulke kunstenaarszielen plaats, zij kan daar spelen wat en hoe ze wil. Nieuwe films ontstonden, Ramona, The traü of '98, De roode danseres. Maar ze wilde meer. En met haar moeder en dén regisseur Oarewe stapte ze op 18 Augustus te New York aan boord van J' He de France" om naar Europa te reizen. In Londen dwaalde ze door de Docks, in Parijs zocht ze de achterbuur ten op. om er indrukken op te doen, te zien hoe de menschen er zwoegen en leven. Dan trok ze naar ons land. want Dolores wil als Marker of Volendammer meisje in een film spelen. Ca re we had zijn camera bij zich. filmde huizen en schepen, menschen en straten in Holly wood zal mettertijd dan aan de hand van deze beelden een tweede Marken of Volendam gebouwd worden, zoodat het niet al te fantastisch of operette- deeor-aohtig behoeft te zijn. Nu is ze alweer over onze grenzen, in Berlijn heeft men haar Maandag avond toegejuicht bij de eerste voor stelling van Ramona, ze heeft er een klein Spaanróh liedje gezongen. Maar o, d&t zingen, met te veel voort varendheid hebben de Amerikaansche bladen al gemeld, dat Dolores sprekende films zou gaan maken. Doch daar vocht ze niet voor, ze zal op *t witte doek haar mondje houden. En toch sehünt haar stem goed te zijn. want zij was de eerste actrice die voor de Victor Gramafcon Ccmp., welke maatschappij de stemmen van bekende filmsterren wil exploiteeren optrad. Maar nu heeft ze er meer dan genoeg van, ze wil niet meer zingen voor publiek, ze wil alleen films maken, dat is al genoeg. „Het schijnt te fraai om waar te zijn, niet waar?" lachte Lois. „En natuurlijk heb je hem gezien?" „Bedoel je mijnheer Dom? Ja. ik zag hem vanmorgen. Hij Eep heen en weer op Chester Square. En. Lizzy, hij is de tective". De oogen van Lizzy schitterden van verrukking. ..Een echte detective?" zeide zij met een stem vol ontzag, ,JEn ik dacht juist dat hij net andersom was een van die lui, die door detectives opgepakt wor den. En wat zeide hij. Lois?" Het meisje schudde het hoofd. „Lk sprak hem niet. Ik zag hem alleen door het venster. Lizzy, ik maak er mij zoo ongerust en verdrietig over en hij is zoo'n vreemde man! Wat hij mij niet gezegd heeft, toen zyn auto die botsing had met den mijnen!" „Ik zie niet in waarom je verdrietig zou wezen", zeide de filosofische Lizzy. „Zelfs detectives hebben hun gevoelens. Laatst is er een getrouwd ik las er lets over in de courant. En sommigen van hen zijn héél fatsoenlijke mannen", zy keek plotseling luisterend op. „Wat is er?" vroeg Lois. „Ik meende, voetstappen buiten de deur te hooren". Lois snelde naar de deur en rukte haar open. Op de gang was niemand te zien „Waarom dacht je dat daar iemand stond?" - Lizzy schudde het hoofd. „Ik weet het niet", zeide zij onzeker, „maar ik heb een zeer scherp gehoor, en indien daar niet iemand op muilen over de gang Eep, dan mag ik doof we zen!" Lois sloot de deur en ging op het bed zitten. ..Lizzy, ik zal je eens iets vertellen", begon zü. en de belangstelling van me juffrouw Elizabetta Smith wend ver hoogd. „Ha!" zeide zij, diep ademhalende. „De wist dat het vroeger of later zou komen Doch kindje, het is volstrekt geen nieuws voor me. Hij is een van de aardigste mannen die ik ooit ontmoet heb „Waar spreek je in hemelsnaam over?" riep Lois verschrikt uit. „Denk je aan dien naren mijnheer Dom?" „Nu wat zou je me anders te vertellen hebben?" vroeg Lizzy verontwaardigd: en in weerwil van den ernst van het on derwerp dat zij had willen aanroeren, werd zij door een onbedaarlijke lachbui overvallen. „Lieve, nu kan ik het Je niet vertellen neen. niet in deze stemming", hernam Lols. ..Jij ondeugende koppelaarster* Mijnheer Dom is waarlijk getrouwd, en heeft een talrijk gezin. Wy zullen dan ook niet praten over hem." Toen ais kwam zij plotseling op eer. denkbeeld ,,Zou je deze stad niet eens gaarne by avond zien. wanneer alle lich ten ontstoken zyn? Kom dan maar!" zy was naar de baicondeur geloopen en opende haar. „Dit kleine balcon is overdag verboden terrein, doch nu is het er heerlijk, niet waar?" Zy deed een stap op net balcon. en de balustrade naderende, lie;, zy haar hand op den broeden rand daarvan rusten, er. wierp een blik op de straat, die diep aan haar toeten scheen te liggen. En Sn hetzelfde oogenblik dat zy dit deed. voel de zy hoe de grond van he: balcon langzaam onder haar wegzakte. Doodelijk verschrikt keerde zy zich om en deed een sprong naar den drem pel: doch in dezelfde minuut werd een luid gekraak vernomen en de steenen vloer viel plotseling in de diepte. HOOFDSTUK XI, Onder het vallen greep Lois ln he'. wilde, en haar vingers klemden zich aan een vooruitstekenden steenen richel van ongeveer een duim breed: de schok trok haar armen bijna uit het lid. doch voor het oogenblik hing zy ln de lucht. Zij hoorde het ontstelde geschreeuw van Lizzy. „Ben je daar? O. houd Je vast, Lois' Ik ga hulp halen!" Toen. de oogen naar boven slaande, zag Lois hoe he: meisje met geweld achteruitgetrokken werd. zy zelve moes: CINEMA-PALACE ..De Groote Pauie". Hcmiv Porten als kunstenares. Henny Porten ls niet een der grootste sterren van het witte doek. maar toch heeft zy voor menigeen een rokore char me. kan zy spel geven dat boeit en van kunnen getuigt. Als zachte teere vrouu of als wilde, hartstochteiyke meld kan zy geen bevred ging schenken, het be.-i is ze als do stille, goede, soms vrooUke vrouw uit de betere kringen, tcrwyi eer. scènetje van haar met een armen stak ker of een klein verschoppelingetje het goed doet. jpat is ook dc reden, dat zy in De Groote Pauze keurig, pakkend spel geeft, dat deze film die geheel om haar draait en dus ook geheel door haar ge dragen moest worden tot ecu harer beste behoort. Zy is hier viooliste. wordt gevierd, bestormd door geestdriftige bewonder aars, Twee mannen zoeken haar gunst ze neem: een jongen graaf, de groote pauze in hun huwelijk treedt ln als zy scheiden en die pauze blijft, want Hen ny wil haar kunst kunst niet verlooche nen. De graaf krijgt het meisje dit beter by hem past, zy vindt ten slotte den m-an die haar èn als vrouw, èn als kunstenares wil hebben- Het spel in deze fikn is goed. Henny Porten toont dat ze eer. kunstenares is. geeft vaak zeer goede mimiek met haar tenger lichaam, haar smalle expressieve gezicht. De fotografie is keurig, de regie van Froelich te prijzen. Heel iers is „Sara Levi van San Francisco". Wanneer men Joodsohe gein en Iersohe hisnor by elkaar in flkn of tconeelstuk verwerkt ontstaat er altijd Iets geestigs, iets met wat ro mantiek en genietbare sentimentaliteit Deze film die begint met een kleurige St. Patrica's Day-cptocht en natuurlijk gelukkig eindigt, die vol zit met grap pen en dolle gebeurtenissen doet je van de pauze tot het einde, aöht acten lang lachen. En dat ls ook wel eens goed. In 't voorprogramma zagen wy o.a. mooie opnemingen van de opening der Staten-Ger.eraal en van Dolores del Rio die de vcrige week over Marken ge wandeld heeft, wel aard'g d:e momentjes als zy. het slanke vrouwtje daar zit tusschen de stevige eilandbewoners. HET TOONEEL VER. ROTTERDAMSCH— HOFSTAD-TOONEEL. wDc Trelnduivel" door Arnold Redley en Bernard Merlvale. Nog één zoo'n avond en lk leg er hc: bijltje by neer! Het kan een mcnschook té machtig wordenZes spoorwegongeluk ken en een zevende op komst en precies op het nippertje nog gekeerd, een oude man vermoord doodgeschoten door een schot uit een geluidloos pistool een jonge man morsdood, „gegast" onder m'n oogen. een oude heer gekraakt, vermor- seld door een voorby daverenden trein een gemaskerde ln de kamer, een misda dige hand door de spleet van een gor dijn, de deuren geheimzinnig gegrendeld en weer geopend, telefoondraden dborge sneden. van licht in het donker en van 'het donker ln licht, een seinwachter ge knevelden dat alles in den tyd van 2 12 uur!!! Houdt u zich daar rustig en kalm by? Ja? Nou. dan is u 'n manne tjesputter! Ik niet! Ik ben maar 'n gewoon mensch. al ben ik dan ook reserve-majoor. Het koude zweet parelt op m'n voorhoofd, m'n knieën knikken, m'n handen beven, m'n pen trilt tusschen m'n vingers en dan willen ze. dat je schryft. rustig schryft! Als Je overal om Je heen wa: hoort! Ai 4 maal ben ik opgesprongen, heb ik trillend over heel myn lichaam onbe- wegelyk staan luisteren, met starren blik gestaard in het donker van myr. tuin. Wat 'n geluiden hoort 'n mensch niet in den nacht. Myn hond. die ligt te krabben in zUn hok. do stoel, die om valt bü mijn buurman, dc deur. die bo ven kraakt. h§t fonteintje, dat drupt, de nachtwaker, die fluit, alles Jaagt my vanavond letteriyk de stulpen op het iyf! Stil nu, rustig, kalm. m'n hart, bons niet! Wat heb ik ook weer gezien? Zes spoorwegongelukken, drie moorden, één aanslag, 'n hand achter het gordyn!.... O. o. die hand achter het gordyn! Als ik die nu maar niet had gezien! Die hand heeft het me gedaan! Kan ik het helpen, dat telkens weer myn blik zich richt op het gordyn van myn raam. Nu heb ik het duideiyk gezien het heeft bewogen. Zoo waar als ik hier zit. het hééft bewogen! Dat is niet uit te houden! Myn polsen kloppen, myn sla pen bonsen. ik hoor myn hart siaan en het publiek wil, dat ik schryf. rustig schrijf. Het publiek ls 'n vampier! Stil dan! Nog eens, kalm. m'n hart. rus-. vallen; zU kon zich geen minuut langer vastklemmen. Zy begon een stekende, onuitstaanbare pyn in haar schouders te gevoelen en haar hoofd duizelde. Doch in het zelfde oogenblik waar op haar ringers dreigden los te laten, omklemde een breede hand haar pols er. zy voelde hoe zü langzaam omhoog ge trokken werd. tot een tweede om haar arm geschoven werd en haar verder de kamer Introk. Zy sloeg de oogen op. en staarde ln het onaangename gezicht van Braime. den hofmeester. Het plaatste haar op het bed: vervol gens Eep hy naar dc baicondeur. knielde en keek omlaag. Het neerkletteren van kalk en steenen had een van die kleine groepjes menschen zich doen verzame len, die op ieder uur van den dag en den nacht te Londen samenscholen van waar. weet men niet. Braime zag een polltle-agent de-straat oversteken, en, opstaande, stofte hy zyn knieën af. sloot dc baicondeur en deed haar op slot. Hy zeide geen woord tot het meisje, doch verliet dc kamer. Op het punt van te bezwymen. lag Lols onbeweegiyk. zoo bleek als een doo- de. Doch haar angst en ontzetting wa ren niets vergeleken by die van Lizzy, die door het tragische voorval als het ware verlamd was tot een gekreun van het meisje haar tot handelen dreef. Lois ontwaakte uit haar halve bezwij ming met het sevoel alsof zy verdror.- tig. c hand. beef n!et en schrüf' Treinduivil.. Nou heb ik het weer gehoerd c- is aan de deur gemorreld, lk houd het- r,:e: langer uit- Ik «weet bloed! Voor geen duizend gulden biyf lk hier langer geheel alleen! Ik kruip onder m'n dekens, met m'n hoofd onder m'n kussen, dat ik niets meer hoor. niets, niets, niets! Kritiek? Dach: u. dat lk zenuwlijder wou worden louter voor uw genoegen? Als u weten wilt. hoe ik het stuk ysnd. belt u my dan morgen maar op. Tuln- wUklaan 23. telefoonnummer enfin, dat kunt u zelf wel opzoeken! Maar ik uaar- schuw u.... enkel over dag geef lk gehoor! s Avonds kom ik voorloopig niet mc tr aan de telefoon, al bellen al myn lezers my op! Je kunt het nooit weten! Maar dat zeg lk u b'O voorbaat., wie de trelnduivel is. vertel ik aan niemandl J. B. SCHUIL. WINKELS STOFFEMUTS. Wie. die in de Groote Houtstraat winkelt, kent tegenwoordig nog de Gul- derfoergspoort? Het kleine poortje, da: vroeger een aardig doorkijkje bood. naar eer. binnenplaatsje met schilder achtig? huizen aan de OostxDde var. dc Groote Houtstraat by de Speki'.raat. wondt tegenwoordig doodgedrukt door moderne winkelhuizen. Toer. dat oude poortje nog ir. eere was. gingen daar onder de mannen in laken sche pakken, die ze erfden van grootvader al, en de vrouwen in kleed 1' van dezelfde solide makeiy. Ook dat is verdwenen. Wtf dragen niet zoo zwaar degelijke kleeren meer. willen minstens per selzoer. Ie» anders. Hoeveel seizoenen er dan in 't Jaar zijn laten wij aan de dames over te bepalen. In elk geval willen se meer dan twee maal ln het Jaar winkelen, en moet dc keuze ruim zijn De be vrediging hunner wensoJien kunnen rij nu juist weer vrnden naast J'-e oude Guldenbergspoort, Daar spreidt Win kels Stotterhuis de weekie ten toon van velours chiffon en peau de pêche, wollen veloutlne. crêpe de chine en velours faeonné en honderd andere moffen meer. Winkels Stoffenhuia is er pas gekomen, het werd hedenmiddag 3 uur geopend en de heer Winkels hoep: dat zijn zaak een even goeden naam zal krijsen als het restaurant van dien naam in Amsterdam Waarent zou het niet. nu zijn winkel er zoofrtsch uitziet, in zwart en terracotta geschilderd van binnen en toch voornaam dcor den grijzen achtergrond? Zoo wil ook de zaak rtfn. populair en toch ook voornaam, zoodat ieder rich er thuis voelt. daX komt ook uit in de kwaliteit en p.-yzen Omdat de heer Winkels lid Ls van een grcc'.e inkoopeombinatie en ook elders in den lande zaken heeft, kunnen de prijzen redelijk blijven. Omdat de ptü van marmer met ten glas ir. lood lantaarn beven den in gang een goeden indruk maakt, willen wjj der. bouwers er van noemen: de firma Woudenberg en De Zeeuw te Haarlem. Architect! van het Dgohcel was de heer Jac. van Veisen te Haarlem, voor dc uitvoering zorgden verder de hoeren J. Möhrlnger voor de betimmerin gen. W. Hendriks, de «leoMoèsn. ca Kerkman te Zandvoort, de schilder. STOFFENZAAK M. BOOD. De firma M. Bood uit Rotterdam heeft een filiaal gevestigd ln de Groote Hout straat op no. 50. waar zy haar stoffen en bont aan de Haarlemsche dames gaat verkoopen. De heer M. Bood heeft het perceel daarvoor laten verbouwen door den heer J. B. Kroon van Diest. die er een ruimen winkel, geheel geschikt voor den verkoop van stoffen van maakte. Daarby ls een eerste verelschte eer. goe de verlichting. Hier werd een ZeLss-ver- lichtlng met groote melkglazcn lampen c.-kezen: zy zal haar nut wel bewyzen. De ttrma K. Hotsbergen :.-gde de ver lichting aan. Daglicht valt door een dakiantaam naar binnen. Aan 7 toonbanken worden hier de koopsters bediend door geschoold personeel. Behalve alle mogeiyke cou pe nstotten verkoopt tic heer Bood bont vellen en afgepaste bont kragen. Dat hij zich in Rotterdam ..de Konmg dor Bon ten" kan noemen zegt heel veel. Byzondcr telukk'g zUr. dc étalages geplaatst. Mocht het regenen, dan kan men rustig biyven staa voor de ramen, omdat de étalages ingebouwd zUn ln een zeer ruim portiek. Frontlengte is gewonnen door een der étalages te laten inspringen. Hedenmiddag 3 uur by de opening ver dringen zich waarschyniyk veel koop lustigen vcor de nieuwe zaak. Het ook de moeite waard. INGEZONDEN MEDEDEF.I.INGEN a 60 cents per regel. Haarlem Zjjlweg 57 Groote sorteering instrumenten ken was. toen. als uit een nevel het krytwitte gelaat van Lizzy opdook. ZU droeg een karaf water ln de hand. „Da: was op het kantje af!" sprak Lizzy ademloos. Iets in deze woorden kwam haar be kend voor: Lois had ze m?er gehoord. Toen schoten haar ais een bliksemstraal de woonden door het hoofd, door Mi chael Dom geuit nadat een auto haar bijna had overreden. Met moeite wrong zy rich ln een zittende houding over eind. om tot de ontdekking te komen dat dat gevoel van verdronken te zyn niet geheel een voortbrengsel van haar ver beelding geweest, wam LSzzy was met den inhoud van dc karaf water zeer royaal omgesprongen. Nauwelijks was zy weer op de been gekomen of er werd aan de deur ge klopt. en. door een politie-agent verge- z?ld, trad de hofmeester binnen „Dc agent wcnscht het balcon te on- ckrzoeken". zcldc Braime. die inmid dels de baicondeur weer ontsloot. Mot behulp van zijn lantaarn stelde de agent een vluchtig onderzoek ln en stak weldra zyn hoofd weer binnen de kamer. Hy zag naar Lols met een vreemd soort Igen blik. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 13