mm A HAARLEM'S DAGBLAD HET VREEMDE DING: SENSATIE. MUZIEK BIJ FILMS. 1 NEDERLANDSCHE FILMLIGA. ZATERDAG 20 OCT. 1928 VIJFDE BLAD Sensatie en spanning. Revolvers, bommen, race-auto's. Een sensatio- neele film behoeft niet slecht te zijn. Trucs en plaatsvervangers. Poverty Row. Sensatie is iets dat je kent, dat je on dergaan, beleefd hebt. zonder dat je pre cies kunt zeggen wat het is. En ik zal my er niet aan wagen een definitie van het begrip sensatie te geven, omdat er dan wijsgeerige bespiegelingen aan te pas zouden moeten komen. Film-sensatie kent ieder die wel eens in het donker naar het witte doek heeft zitten kijken. Als de ter dood veroordeel de achtervolgd door figuranten in poli- tie-uniformen zich over een afgrond (met vangzeil) werkt langs een toevallig omgewaaiden boomstam; als de filmheld in een ronkenden race-auto aan komt suizen naar een brug die aan 't eind van een vorige acte opgeblazen is; als de blonde, lieve, sympathieke hoofdrol speelster, gebonden door grijnzende snoodaards om 4 u. 20 op de rails van de Canadian Pacific gelegd wordt, waar om 4 uur 25 de express langs zal stoomen; als er maar iets verschrikkelijk „engs" gebeurt, zetten de theater-exploitanten met vette letters „sensationeel dit-of-dat dirama" op de aanplakbiljetten. En iedere film waarin dozijnen revol vers, bommen, breekijzers, gebalde vuis ten, pakjes dynamiet, lasso's, boksbeu- Pas op, val niet; Kareltje. gels, auto's, maskers, onderaardsche ho len, schuilplaatsen in de bergen, sprin gende paarden, benevens een held, het meisje, een troep schurken die een duister verleden en een toekomst in de gevangenis heeft, voorkomt behoort tot dit genre, dat in vroeger jaren algemeen geliefd was en, hoewel door betere films ten deeïe verdrongen, ook heden ten dage nog veie bewondeiaars heeft. Doch deze knock-, smijt- en race films moet men niet verwarren met spannende films. Zeker gaat spanning en sensatie heel vaak samen, is van alle goede (dit natuurlijk relatief bedoeld) sensatiefilms de spanning een integree- rend onderdeel, doch spannende films kunnen zeer goed iedere sensatie ont beren. Spannende films vormen een groot deel van de wereldproductie naast humoristi sche, psychologische en absolute films. En vaak behooren ze tot het beste wat gedraaid wordt. Zoo wil ik hier noemen „De Spion", die voor mij een der besten in zijn soort is, bovendien knap wat foto betreft maar met een soms rammelend scenario. Sensatie-films hebben wel eens goede kwaliteiten, maar heel vaak wordt bar gespeculeerd op de banale lust naar griezeligheden van een deel van het pu bliek, zij manifesteeren sterk hoe de film niet moet zijn en op welke wijze men langen tijd heeft gedacht, dat de menschen alleen maar bezig te houden ■waren. Gelukkig is de laatste jaren ge bleken. dat men niet naar de bioscoop gaat, om een paar uren .zoet" te zijn. te leven in een andere sfeer, waar tegen over de wereld zooals wy die dagelijks om ons heen hebben maar nuchter, koud. donker en vervelend is. Dat de Filmliga bestaat en succes heeft, dat avant-garde films zooals ..Mepilmoniant" en Ruttmann's „Berlin, Symphonie einer Groszstadt" in gewone bioscooptheaters draaiden zijn veelbeteekenende feiten in den ontwikkelingsgang van de film. Dat sensationeele films goede hoeda nigheden kunnen bezitten bewijst de ver makelijke rolprent van Harold Lloyd „Pas op val niet", waarin „Kareltje" heel goed was en „adem-benemende" toeren verrichtte door aan een vlaggestok te bengelen, Jegen een wolkenkrabber op te klauteren, in dakgoten te kuieren. Ook Douglas Fairbanks heeft meer dan eens sensatie in zijn films gebracht en met zco'n acteur wordt dat dan iets ge nietbaars- Als tegenstelling zijn er zeer vele sen satie-films. die niets cm het Uif hebben en uit verknoeide celluloid bestaan. 95 procent van öe Wild-West-films is ge vormd uit sensatie en nog wat. En ik kan Harry Piel noemen die onzinnighe den uithaalt als het rijden met een mo torfiets over een trapleuning, iets wat op zich zelf als acrobatiek knap werk moge zijn. dcch voor de film van geen waarde is en Earry bijna het leven kost te. Albertini' is van 't zelfde soort, die heeft zich in een nieuwe rolprent laten filmen, klauterend in geweldige hysch- fcranen, zittend in kolenknijpers, wer kend boven in een cirous, wear hij zijn Harry Piel rijdt over de trapleunii boeien moet verbreken terwijl hij naar beneden valt om juist nog een trapeze te kunnen grijpen. Doch laat ik meteen even constatee- ren. dat dit alles meestal met trucjes ge schiedt, ofdoor een plaatsvervanger die voor enkele dollars zijn leven wil wagen, geschminkt en gekleed als de lie. veling ran het publiek, die nu nog wat meer bewonderd wordt voor de toeren die hij niet durfde uithalen, of wel, niet mócht doen van de producers omdat zijn leven immers kostbaarder is dan dat van een plaatsvervanger. Hoewel het publiek niet meer onophoudelijk schreeuwt naar sensatie, niet meer week-in, week uit allerlei onwaarschijn lijkheden wil zien, en ook belangstelling betoont -films, worden er toch honderden en honder- -beelden gemaakt. Dat men in armzalige fabriek jes van Europa met een camera, twee lichtbakken en een vroegeren figu rant of tooneelspeler of variété-artiest in de hoofdrol, of in Poverty Row. de buurt van Hollywood, waar de figuran ten wonen, zelf films maken, die echter zóo zijn dat ze niet eens in ons land komen en alleen vertoond worden in in ferieure Amerlkaansche bioscoopjes, waar het publiek slechte cigaretten rookt en alles slikt. C. G. B. CINEMA PALACE. Een goede oorlogsfilm. De verwachting voor het hoofdnum mer in 'het Cinema Palace was ditmaal wel heel sterk gespannen. De film „Vlammende Vleugels" moest iets bij zonders en zeldzaams zijn, zoowel wat inhoud als spel betreft. Welnu, laten we het maar dadelijk zeggen, het stuk heeft onze verwachting verre over troffen. Een dergelijk werk, op een fraai muzikale wijze geïllustreerd, hebben we nog nimmer op het witte doek geaien. „Vlammende Vleugels" laat ons weer eens de verschrikkingen van den oorlog zien. Aan het eigenlijke stuk gaat een korte inleiding vooraf, getiteM: .Helden der luoht". Die herinnert ons aan de ontwikkeling der luchtvaart van Wil bur Wright af tot luitenant Koppen toe. Als na de koppen der bekende buiten- landsehe oorlogsvliegers de portretten van Van der Hoop, Van Weerden Poel man en v. d- Broeke cp het doek komen, worden zij met handgeklap door het publiek begroet, terwijl het fraaie orgel het Wilhelmus speelt. In het filmwerk „Vlammende Vleugels" is een romannetje govloofoten* wat het publiek zeer op prijsstelt. Met toenemende spanning worden de gevaren, waarin de hoofdpersonen tel kens verkeeren, door het publiek ge volgd. Een huivering vaart door de leden als we het eene vliegtuig na het andere brandend naar beneden zien storten. De nieuwe gezichtseffecten door mid del van de „Magnosoope" waren ver rassend, evenals de geluidseffecten. We hooren duidelijk hei motorgeronk. De directie van het Cmema Palace heeft wel een gelukkige greep gedaan, door op dit filmwerk beslag te leggen. Wij brengen in herinnering dat wy „Vlammende Vleugels" indertijd uitvoe rig besproken hebben zoodat wij thans met dit verslag kunnen volstaan. Ook het Wereldnieuws is weer actueel en de „Taartenoorlog" is een klucht, die de bezoekers onbedaarlijk doet lachen. LUXOR-THEATER „Derby", Paul Richter ah jockey en „Juffrouw pas op je stuur" met Mady Chris tians als chauffeur. Eerst brengen we een bezoek met Pathé aan Gamisch Partenkirchen en bewon deren de prachtige berggezichten met hun sneeuw. Daar worden vele takken van wintersport beoefend. Als eerste hoofdnummer draait „Derby", in welk nummer Paul Richter de rol vervult van den jockey Arpad Varady. Tot nog toe heeft hij alle wed- stryden gewonnen, maar nu dit niet het geval is keeren allen zich van hem af. Hy wordt geschorst en mag in geen 10 jaar aan races in Hongarye deelnemen. De ware bedriegster is echter Kitty Roy met wie Varady zich naar Berlijn be geeft. Daar zal ook een derby geloopen worden. De favoriet Meikoning is een paard van Emil Henschke, gekocht uit de stoeterij van Baron Reiffenberg. Zoo dra Kitty den baron ziet, zijn haar plan nen gemaakt en zij beveelt haar jockey Varady aan als trainer van het paard Isabel. Voor de wedren falen alle midde len die gedaan worden om Varady den wedstrijd te laten verliezen en als hij gewonnen heeft krijgt hy het paard en de baron de dochter van Emil Henschke. Het tweede hoofdnummer: „Juffrouw, pas op je stuur!" is een vroolyke come- die met Mady Christians in de hoofdrol. Steffi Walker (Mady Christians) wordt geschat op 56 K.G. en 8 millioen. zy krygt bericht dat haar vader failliet is en besluit dan zelf haar brood te ver dienen als chauffeur. Daar het niet lukt als meisje gaat ze in mannenkleeren en beleeft dan natuurlyk allerlei avontu ren. Het is een amusante comedie waarom dikvyls hartelijk gelachen wordt om de malle situaties die er in voorkomen. STANDAARD-THE A TER. De Zwarte Hand en Fat- soenlyke Menschen; Mie, Ko en Clara Bow. In de derde acte is het tooneel don ker, pikdonker en Mie speelt als in-breek- ster, binnengetuimeld door een tuimel raam in de villa van ryke menschen. In de tweede acte vier „linke jongens" die te zamen onder éen tafel trachten te kruipen voor de politie. In de eerste acte een aardige scène met zaklantaarns, veel liedjes en een apachendans van Mie en Ko. Dit stuk „De bende van de zwarte hand" doet het geweldig bij het publiek, gisterenavond daverde het applaus en werd er heel veel gelachen. Als film geen dievenbende maar een collectie fatsoenlyke menschen in Ken tucky die belaagd wordt door boeven die goed acteeren. Een goede film met een bevredigend slot, niet (gelukkig) van het geijkte Wild-West-type al zyn er re volvers. blokhuizen, een oude veete en andere integreerende onderdeden van zoo'n film. Maar het beste is het pittige, prachtig spelende meisje Clara Bow die liever tusschen de bergen biyft dan weer naar Broadway terug te keeren. Een nieuwe film van Lien Deyers. Onder regie van den Franschen cineast Cavalcanti, bekend van de eerste Film- liga-matinée, speelt de Hollandsche ac trice Lien Deyers de vrouwelijke hoofd rol in „Le capitaine Fracasse" naar den roman van Theophile Gautier. Lien Deyers heeft succes. De film ..De Heilige en haar Nar", waarin Lien Deyers de hoofdrol vervult heeft over 't algemeen geen gunstige critiek. Alleen het spel van het Hol landsche meisje wordt zeer geprezen. Men geeft blyk genoeg van Courts Mahler-sentimentaliteit te hebben. Piet Kohier, Piet Kohier, lange jaren tegenspeler van Buziau by Henri ter Hall's revue gaat met Eduard IJdo, een Nederlander die in de film „De man op den Achter grond" naar Ivans' bekende boek, de rol van Geofrrey Gill speelde, films maken. Zy zullen te Schiedam werken, naar wy meenen te weten in de Eureka-Studio. De Regie der Toonkunst. EEN KIJKJE BIJ HET CINEMA-ORKEST. I Er wordt een Looping the Loop-num mer op de film gegeven in Cinema Palace. Nu die circus-artist van de hooge trapeze straks den doodssprong zal wa gen is de spanning haast tastbaar ge worden. Ei is contact tusschen de scha duwbeelden op het doek, die de men schen zoo machtig suggereeren, en de starende menschen in de holle zaal- ruimte, wachtende op sensatie. Nu heeft de muziek opgehouden en het gesnor van den motor, dat ineens hoor baar is ergens in de donkerte als een verre vliegmachine, die nooit dichterbU komt, breekt de stilte niet, realiseer: haar juist. Dan roffelen de tromsmen der circus- musici op het doek. de spanning is weg. plotseling overgegaan in trillende emotie De sprong word: gedaan en mislukt, de beelden volgen weer in het haastig tempo van de rolprent, die lijkt te heb ben stilgestaan. Beneden in den „bak", de orkest ruimte or.de r het tooneel, hebben de musici hun instrumenten gegrepen, de dirigent is op zyn qui rave geweest, hy' heeft zijn arm naar links gestrekt, me: de vlakke hand even gewenkt, en pre cies op tyd, bevend van ingehouden emotie is de roffel ingevallen en ge ëindigd met een ruk toen de sprong volbracht was en Trij het snel komen van nieuwe beelden is het volle orkest doorgegaan. De saxophones hebben geklaagd om den gevallene, de gestopte trompet heeft gelachen met ingehouden schaterlach om de sensatie waarop allen hoopten maar venijnig fel en schrijnend gaven de violen den wrangen bysmaak, die ieder toch proefde. Van de zorg, die op een bio-coop- kapelmeester rust, den omvang van zijn taak, hebben wy iets begrepen, toen wy in Cinema Palace dirigent Edwin Bron op een middag gadesloegen by zyn voorbereidingen voor een film, die toch maar tot de gewone „programma-films" behoort. Een deel daarvan was al achter den rug. De heer Bron was naar Rot terdam gegaan, om de film in een der theaters te zien; overigens, vertelde hy, doe ik dat liever niet, om niet be- invloed te worden in myn illustratie dooi de gehoorde muziek. Nu had hij zich opgesloten heel al leen in een loge, om te zien, en te ont houden. Want een film zien beteekent voor hem: een voor een de scènes vast leggen in zijn memorie, die er op ge traind is, en die merkwaardigerwijze niets anders meer kan vasthouden, minder goed is geworden in het ont houden van gewone zaken. „Omdat je innerlijk met dit werk altijd bezig bent, het Je heele persoon eischt". Een groot bloc note ligt voor den musious; rustig met ons pratend, ter wijl hy op de film schynbaar geen acht slaat, maakt hy zyn aar.teekeningen Zoo komen er vier zijdjes vol. korte no tities over den inhoud ran scènes, num mers van titels soms. ook namen van muziekstukken of deelen daarvan, het trio van dit stuk. het zooveeiste thema van een ander. Groote bewondering kry- gen wy voor de parate kennis, niet alleen van muziek, die een bioscoopdirigent moet bezitten. Onder het kijken naar de fibn kiest de heer Bron uit een re pertoire van zesduizend nummers de toepasselijke. Al kende hy zes duizend titels, daaraan heeft hy geen houvast titels zeggen niets, de inhoud van deze duizenden muziekstukken moet hy in zijn hoofd hebben, wil hU een passende illustratie kiezen. Begint u iets te be grijpen van de moeilijkheid van het be roep? De filmillustrator moet idee heb ben van geschiedenis er. cultuurgeschie denis, van volkenkunde. Hoe vindt hy anders de juiste, de werkelijke illus- treerende muziek? Van psychologie der massa ook. want moet zyn muziek niet interessant, kleur- riik, pakkend, en soms ook populair zijn. zonder tot trivialiteit te komen. Hy weet, dat hy met effecten moet wer ken. vooral in sterk romantische films. Daarom brengt hy in zyn illustratie een .JeitmoOiv", een thema, dat hy laat terugkeeren. Komen by het proefdraaien de or kestleden niet kyken?. Alleen de organist. Voor de anderen maak ik de muziek klaar, ieder krygt de partyen, die hy noodig heeft op volgorde, de te spelen gedeelten precies aangegeven". En de repetitie? „Vanavond spelen we. vanmiddag ga ik myn notities uitwerken, voor repe- teeren Is geen tyd". Nu zagen wy de practijk. Gezellig is het hier, by de kleine lampjes in den „bak", de instrumenten glimmend in het licht, de houten besohotten en de tooneetvloer dreunend van het geluid. Tusschen leege vioolkisten en étuis van blaasinstrumenten zitten hier de mu sici in intiem aandoende half donkere omgeving. Van een groote gezamenlijke lessenaar spelen de eerste en tweede violist, die tegelijk dirigent en concert meester zyn. en de cellist. Fluit, vleugel en trompet zitten in stategische linie verspreid langs den stellen wand van den „bak", een ops telling zooals Wag ner haar te Bayreuth onder het toon rel dacht, toen hy die nieuwigheid invoerde, is moeilijk terug te vinden. Op den linkervleugel heeft het uitge breide slagwerk stelling genomen, rechts de voorste linie van de velschillende di visies, waarin het orgel verdeeld is. De organist is de virtuoos, die met handen en voeten werkt. Zyn instrument is eeu De eerste matinee in Amsterdam „ZICHTBAARMAKING VAN PSYCHOLOGIE". Germaine Dulac. In Amsterdam werd dezer dagen de eerste vertooning in het tweede levens jaar der Amsterdamsche Filmliga gege ven. Wy stellen ons voor om de Haar- lemsche aanhangers van de idee die door de Liga wordt gepropageerd regel matig op de hoogte te houden van de matinees in Amsterdam, om van dat gene te vertellen wat van belang is voor de ontwikkeling van de film als kunstwerk. Ter herinnering aan den onlangs ge storven hoogst verdienste! Uken Camera man Aafjes, werd als eerste werk de op- merkelyk goede film van het Handels blad vertoond. Dit was een mooie geste van het hoofdbestuur der Liga. dat te recht een eerbiedige hulde wilde bren gen aan de nagedachtenis van Aafjes. Inderdaad het is zooals de heer Hen- rik Scholte zeide weinig bemoedigend en heel jammer dat Nederland, dat toch al zoo slecht in zijn goede cineasten zit, deze veelbelovende en kunstzinnige kracht moest missen. Het belangrijke gedeelte der matinée lag voor ons in de vertooning van Ger maine Dulac's La Coquille et le Clergy man". Dit hoogstmerkwaardige werk be geeft zich geheel en al op het veel be streden terrein der psycho-analyse. En uit dien verstande zijn wij er van over tuigd dat deze film slechts begTepen kan worden door een uiterst beperkt publiek. De materie die Germaine Dulac hier verfilmd heeft (het conflict voortge sproten uit de neiging naar het hoogere in den mensch en zyn vast zitten aan de erotiek) is naar Freudiaansche opvat tingen geheel in bekende droomsymbolen verwerkt. Het vraagstuk is dus uiterst irreëel behandeld, dat wil hier zeggen: achter eüce geprojecteerde voorstelling moet men een diepere beteekenis zoe ken. En de symboliek in kwestie is bo vendien van een zeer speciale soort. Doch voor hen, die haar begrepen hebben moet deze film een open boek geweest zyn. Germaine Dulac is er langs dezen weg voortreffelijk in geslaagd om op een ge-, heel eigen manier de beklemmende sfeer uit te beelden waarin de hoofdpersoon van het werk leeft, wy zien hem voort durend schuilen in de duistere spelonk van zijn jagende gedachten, wy zien hem voortdurend hollen achter zyn eigen hartstocht aan. die hij in een wan. hopigen stryd tracht te verdelgen. Zyn bezetenheid wordt gepersonifieerd door een groote sombere, onvermurwbare en onaantastbare vyand die zich steeds plaatst tusschen hem en zyn ideaal. Ger maine Dulac laat de obsessies waaraan de ziel en de gedachten van den man onderworpen zyn in uiterst teer» en zuivere details aan onze verbaasde oogen voorby trekken. Slechts eenmaal, als de bezetenheid van den man het hoogte punt heeft bereikt, neemt zij haar toe vlucht tot een realistisch tafereel. Voorts is deze film geheel en al de aanvaarde consequentie van dat vorige werk: „L'invitation au voyage" dat de leden van de verscheiden Haarlem- sche Liga hebben gezien. Daarin was de verbeelding nog gebonden aan een min of meer sensationeele intrigue. (Sensa tioneel in den goeden zin van het woord) De uitwerking was echter ook zuiver psychologisch en gedetailleerd. In La Coquille heeft Dulac de zicht- en tast bare realiteit van het leven heelemaal losgelaten en zy is aldus haar devies trouw gebleven: alleen datgene door middel van de film te verwezeniyken wat op een andere manier niet verwe zenlijkt kan worden. InderdaadL-a Coquille is een fan tastisch spel der verbeelding dat alleen door middel van de cinemathographie als werkelykheid (en voor alles als waarheid) voor onze oogen kan op bloeien. Germaine Dulac heeft een uiterst belangryk werk voor de ontwik keling van de film als zelfstandig kunstwerk geleverd. Er behoort moed toe, en een zeer groote psychologische kennis, benevens een fyn intuïtief ge-, voel, om een bepaald algemeen men- scheiyk geval zoo waar te durven zien en te durven weergeven. Germaine Dulac hield voor de vertoo ning van deze film van haar werk (van „L'invitation" werd een reprise gegeven omdat haar andere filmfragmenten door de douane waren vastgehouden) een conférence, waarin zy het wezen van haar kunst uiteenzette. Het einddoel daarvan is: een film die de combinatie of liever, de synthese is van de zooge naamde absolute film (de film zonder intrigue, 't spel van bewegende lynen en vlakken, het gedicht van licht en don ker) en de anecdotasche film. In dien zin is La Coquille een voorbeeld. Immers zy geeft irriëele voorstellingen van een bestaand conflict. Voorts merkte Germaine Dulac op dat de film de zichtbaarmaking der psycho logie moet zyn. Niet op een litteraire manier doch door middel van de hypnose van het uitdrukkingsmiddel. En: „de toekomst is aan de film die niet na te vertellen is". Deze uitspraak gaat in ze keren zin parallel aan die andere opinie, dat alleen datgene door de film verwe zenlijkt moet worden wat op een andere wyze niet verwezenlijkt kan worden. in Ja Coquille et le Clergyman" be treedt Germaine Dulac het domein van het onderbewustzijn. In l'invitation au voyage blyft zy grootendeels aan de op pervlakte van het bewustzijn. Daarom zyn deze beide films zoo kenschetsend voor den ontwikkelingsgang der Franscbe kunstenaresse. My dunkt, wy mogen nog veel van haar verwachten. Vóór dat het programma Dulac ver toond werd kregen wy nog een film te zien: „Film over Film" waarin op zeer aantrekkelijke wyze de geschiedenis der Cinematographic is vastgelegd. P. A. orkest op zich zelf, en bovendien piano, harp. carillon, mandoline en gitaar, claxon en nachtegaal, autohoom en stoomfluit, regen en wind. al naar do organist ce registers aan zyn wil laat gehoorzamen. BU het voor-programma gaat jazz. Een komische film moet Je met fox-trots be geleiden. De organist pakt een zware ter.or-saxo. de tweede violist doet het met de kleinere alt sax. De cellist heeft een slagbanjo gegrepen, als het moet fcaa hy naast stryken en slaan nog blazen ook: trombone. Voor de hoofdfilm liggen verschillend* nummers klaar voor 145 scènes. Van al les is het geworden, dat daar opgesta peld ligt. Het begint met „Les S&ltim- banques" van Louis Ganne, voor klein symphonieorkest. Dat is nog geen twee minuien aan den gang of er komt een teeken van den leider, een Amerikaansch stukje, speciale filmmuziek, er boven op. Weer uiteen ..Badinage", ook spe ciaal voor film geschreven. Er zyn nog te weinig speciale filmcomposities in den handel. Daarom maar een ..mop", een Fransche, dan een Engelsche. een Ame- rikaanschewegeen stuk van Tosti. De scènes biyvcn elkaar opvolgen» steeds nieuwe, aldoor anders gestemde. De gezette tante verschynt op het doek. Dat moet een .mote gaie" worden, dat wordt het ook. want er ligt een .Humo- resque" klaar; de geschiedenis wordt sentimenteelerer volgt een zachter melodie, daar heeft de dirigent voor ge zorgd. Dit is de proef op de som. Het ligt er immers, wat er zUn moet, alles sluit im mers als een bus. Elk nummer wordt gespeeld tot waar de dirigent het eind® aangegeven heeft, en dat klopt altyd precies met den tUdsduur van de bybe- hoorende filmscène. Bravo Herr Dlrektor. maar apropos, hoe heeft u dat zoo kunnen uitrekenen? „Ik voel dat zoo by intuïtie, eigenaardig, 'k weet zelf nietpardon...." HO grypt naar zyn viool. Er was even her ademing. maar lang praten kan niet, daar worden de circusdeuren openge gooid. nu buitelen de clowns, draven de paarden: een marschenkele maten, het beeld is alweer verdwenen, nu een teer Fransch salonstukje. Het is er al, het is al weer weg, er komt zwaarder muziek. Dan ineens: jazz. De instrumenten wis selen, nu loeien dc saxo's, de banjo slaat nerveus, een fox trot, er wordt ge danst in de bar. Changement de dé cor.Thema A" fluistert Edwin Bron, het wordt doorgegeven. Wat een snel en nauwkeurig apparaat is zoo'n orkest toch, wat een duivelskunstenaar de dirigent. Hy heeft op zyn muziek te kyken. voorzoover hy de zesduizend nummers niet uit het hoofd kent. wat met niet zoo heel veel het geval is, voortdurend moet hy letten op de film, tegelyk nagaan of zyn aanteekenlngen kloppen, en zyn musici aanwyzingen ge ven, terwyi hy viool speelt hun partyen volgen in zyn muziek. In geen enkele re petitie heoft hy een proef kunnen ne men, en het mag geen oogenblik hape ren of te laat zyn. Thema A is het leitmotiv, een nieuwe Amerikaansche slow waltz „Arms of Love". Straks komt het terug. Daar is tante weer op het doek...» en in den bak hupsche leutige muziek. Het zou conventioneel en banaal zyn de smart van den clown te illustreeren met, „Paljas", hoe dikwyis gebeurt het niet in bioscopen het binnenkomen van menschen en dieren in de arena te begeleiden met het toreolied uit Car men. Die dingen zyn de groote cinema orkesten te boven. Dan liever het mee slepende thema nog eens herhaald, als Botto en Blanche weer samen zyn, even onderbroken door een fox trot, wanneer de regisseur de scène met andere beel den afwisselt. Er is zoo goed als geen muziek by uit opera- of klassiek reper toire. die wordt gebruikt als de film het werkeiyk vraagt, als zy past in aen tyd waarin dc rolprent speelt. Hier doen Fransche salonstukken en Amerikaan sche moppen dienst, en dan de nieuwste. Een enkel oogenblik krygen de musici rust, de organist valt in. Zoo komt dan de clou van het drama, de Looping the Loop, met dat goed geenscèneerde mu zikale effect. „Thema A" heet liet prozaisch in een vakterm, maar hoe sleepend, vol senti ment, klinkt het leitmotiv, hoe goed ge zien is het. dit terug te laten komen „at the happy end", als Botto zegt „HU heeft het je al vergeven." Het publiek komt er machtig van onder den indruk. Dat motief wordt vastgehouden terwyi de menschen de zaal verlaten, de tonen blyven in hen nazingen. Met de oude ge woonte om een „uitsmytmarsch" te spe len Ls gebroken, zoo blyft de stemming, de herinnering aan de film. Is het te veel lof. als de verslaggever aan het eind van zUn relaas één enkel zinnetje zet, zooiets als: het orkest ver dient een pluim, of: de illustratie was goed verzorgd? De werkers in den die pen „bak" der „movles" verdienen wei eens te worden genoemd. Ook zij zyn artlsteu. R

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1928 | | pagina 15