HAARLEM'S DAGBLAD De begrafenis van Dr, Willem Roy aards op Westerveld Het Meisje uit de Stad WOENSDAG 6 FEBRUARI 1929 TWEEDE BLAD LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL. NIEUWE PERSPECTIEVEN VOOR HET TOONEEL Albert van Dalsum en Johan de Meester. De veranderingen, welke het volgend sei zoen in de tooneelwereld zal brengen, zijn zoo groot en belangrijk, dat wij deze in onze rubriek niet onbesproken kunnen laten. Van Dalsum en Henri Eerens hebben zich afge scheiden van Het Vereenigd Tooneel om met eenige andere acteurs en actrices een nieuw gezelschap op te richten, dat in Arnhem zijn vasten zetel zal krijgen. Het heengaan van Van Dalsum en Eerens - van Van Dalsum vooral beteekent voor het Vereenigd Tooneel een groote slag, want met Van Dalsum verliest het gezel schap van Verkade en Verbeek zijn eerste mannelijke kracht. Men vraagt zich af, of dit heengaan van Van Dalsum door de di rectie van Het Vereenigd Tooneel niet voor komen had kunnen worden. Onder de jon gere en moderne spelers neemt Van Dalsum de eerste plaats in en men behoeft zich slechts de opvoeringen van St. Joan, Nju, Hamlet, Een van ons, Gas, Het Arendsjong, Genesius, Het Chineesche Landhuis en Re gen te herinneren om zich duidelijk voor oogen te stellen, wat het heengaan van zulk een kracht voor Het Vereenigd Tooneel wil zeggen. Het vertrek van Eerens zal op het Leidsche Plein minder gevoeld worden. Een speler van Eerens' kracht is gemakkelijker te vervangen; Van Dalsum echter zal als acteur vooral voor het klassieke repertoire een leegte achterlaten, die moeilijk of niet is 'aan te vullen. Zijn vertrek is grooter verlies dan het heengaan van alle andere dames en heeren, die hem naar Arnhem volgen, te zamen. Toch staat tegenover dit groote verlies voor het Amsterdamsche tooneel ook een be langrijke winst, want de directie van Het Vereenigd Tooneel heeft begrepen, dat wil het gezelschap met eenige kans op suc ces den strijd om den stadsschouwburg te gen Saalborn in het komende jaar voeren, zij nieuw frisch leven op het Leidsche Plein zal moeten brengen. Om die reden heeft zij Johan de Meester als regisseur en acteur aan haar gezelschap verbonden! Een daad, die wij niet anders dan kunnen toejuichen omdat zij voor ons tooneel van het grootste belang is. Niemand zal zeker de voorname plaats, die Verkade als tooneelhervormer in ons land heeft ingenomen, kunnen ontkennen, maar de nieuwe tijd is dezen tooneelleider vrij wel voorbij gegaan. Verkade staat als regisseur nog ongeveer op hetzelfde standpunt als 15 jaar geleden. Zijn regie biedt geen nieuwe perspectieven en groote, frissche daden zijn van hem dan ook niet te verwachten. Er is sléchts één Nederlander, die de belangstel ling voor het tooneel misschien weer kan op wekken in dezelfde mate, als Royaards en Verkade dit vermochten te doen, toen de tijd daarvoor rijp was. Die Nederlander is Jo han de Meester. Hij is de moderne regisseur, op wien het Nederlandsch tooneel al jaren gewacht heeft. Het is wel zeker, dat zijn werk dikwijls fel bestreden zal worden, dat hij veel tegenstanders op zijn weg zal ont moeten, maar even zeker is het, dat niemand onverschillig tegenover dit werk zal staan. Ik voorzie, dat in de toekomst de'tooneellief- hebbers in twee kampen verdeeld zullen zijn, een deel, dat pro- en een ander, dat contra Johan de Meester zal wezen. Maar daar van ben ik overtuigd zijn werk zal in breede kringen de algemeene belangstelling wekken, zooals het dit ook deed in België; zelfs bij de niet-Vlamingen. De opvoeringen onder de Meester's regie zullen gebeurtenis sen zijn. En het is belangstelling in de eer ste plaats, welke het tooneel in dezen moei lijken tijd noodig heeft. Met Johan de Meester zal de aanhanger van de hyper-moderne- de constructivis tische regie zijn kans in Nederland krij gen. Het is nog niet de tijd om de beteeke- nis van Johan de Meester als regisseur in het volle licht te plaatsen. Dit zou voor ons trouwens niet mogelijk zijn, omdat wij daar voor slechts een te klein deel van zijn werk hebben gezien. Maar met de herinnering aan het Torenspel te Delft, het AZ.-spel te Leiden en aan de opvoeringen van Remaert de Vos, Lucifer, De Nieuwbakken Edelman en vooral van Tijl, durven wij voorspellen, dat met hem nieuw, frisch leven op het Leid sche Plein zal komen. Een jong, enthousiast en kunstzinnig leider, met geloof in een nieuwe toekomst van het tooneel hadden wij in Nederland zeer noodig. Zulk een nieu wen leider begroeten wij in Johan de Mees ter, die in België zulk een baanbrekend werk heeft verricht. Of de Meester hier zijn pu bliek zal vinden, moet de toekomst uitwijzen, maar zijn komst als regisseur op het Leid sche Plein luidt voor ons tooneel een nieu wen tijd in en beteekent een winst, welke ruimschoots opweegt tegen het verlies, dat het gezelschap van Verkade en Verbeek met het vertrek van Van Dalsum heeft geleden. Een nieuwen, frisschen geest hopen ook de twee leiders van het op te richten Arnhem- sche gezelschap Albert van Dalsum en Dr. Frans te brengen. In ons blad van Zater dag hebben wij een artikel opgenomen, waarin de plannen en de bedoeling van Dr. Frans zooais hij die had weergegeven in een brochure over het tooneel zijn uiteen gezet. Dat een gezelschap, waarvan een mo dern acteur als Van Dalsum mede-directeur wordt, een voor ons land nieuwe richting uit zal gaan, is van te voren te voorspellen. Maar die richting zal minder modem zijn dan die van een Johan de Meester. Het lijkt mij waarschijnlijk, dat het expressionisme onder Van Dalsum meer tot uitdrukking zal komen. In hoeverre voor deze kunstuiting welke in Duitschland reeds heel spoedig is dood ge- loopen en daar reeds tot het verleden be hoort in ons land belangstelling zal zijn te wekken, moet worden afgewacht. Van Dalsum is een idealist en ik vraag mij met eenige bezorgdheid af, of hij de moeilijkhe den om zijn kunstprincipes ingang te doen vinden in de provincie met een aldoor rei zend gezelschap wel voldoende inziet. Men denke alleen reeds aan de bezwaren en de hooge kosten van het vervoer der eigen de cors, die bij dit expressionisme toch onont beerlijk zullen zijn. En ook, of zijn troep van zoodanig gehalte zal wezen, dat Van Dalsum en Dr. Frans hun illusies zullen kunnen ver wezenlijken. Wat de mannelijke krachten betreft, kan men die vraag bevestigend beantwoorden. Maar wat het vrouwelijk deel aangaat, zou men toch voor dit nieuwe gezelschap ver sterking verlangen. Mocht het gerucht waar heid bevatten, dat Else Mauhs bij dit nieuwe gezelschap gastrollen zal vervullen wat mij eenigszins twijfelachtig voorkomt, om dat deze actrice om gezondheidsredenen niet meer reist dan hoog noodzakelijk is dan zou dat voor deze nieuw op te richten troep een zeer belangrijke steun beteekenen, maar als Van Dalsum en Dr. Frans dien steun moeten missen, dan lijkt mij het 'vrouwelijk element in dat gezelschap niet krachtig ge noeg in verhouding van dat der mannen en vrees ik vooral in verband met Van Dal- sum's kunstrichting een onevenwichtig geheel. Maar de toekomst zal Imt antwoord geven. Zeker is het, dat het volgend seizoen waarin wij ook van Saalborn bij deze zware concurrentie een krachtig, verjongd leven mogen verwachten, nieuwe en belangrijke dingen op het tooneelgebied, zal brengen. Zoodat het heengaan van Van Dalsum van veel grooter beteekenis voor het tooneelle- ven in Nederland is, dan men oorspronkelijk heeft vermoed. J. B. SCHUIL. VARIA TE IJMUIDEN. De Vrijbuiter. Het al of niet slagen van een voorstelling van De Vrijbuiter hangt voor driekwart af van de bezetting der titelrol. Met enkel wat routine komt men er met deze rol niet. Ru- dolf Verburg is zoo wat het heele stuk d ooi- op de planken en aldoor aan het wooi'd. Wil hij gansch den avond boeien, dan moet zijn spel in aldoor levendig tempo soepel en ge varieerd blijven en zijn dictie moet vol nuan ceering zijn. Aan deze eischen voldeed de heer Boeree, die de rol bij Varia speelde, in alle onzichten. Hij beheerschte het tooneel volkomen en het was een deugd te meer, dat hij dit vermocht te doen met zeer licht spel. Dit laatste vooral kwam de rol en heel het stuk ten goede. Want Rudolf Verburg wordt al zeer spoedig een onverdragelijke ploert, wanneer hij zwaar wordt gespeeld. Hoe luch tiger hoe beter! Boeree wist dien lichten toets werkelijk uitstekend aan te brengen. Misschien zou men de opmerking kunnen maken, dat hij voor een man, die twaalf jaar hard leven in den vreemde achter den rug had, wat erg jeugdig was, maar mij werd de rol er sympathieker om. Boeree toonde weer eens de zeldzame eigenschappen voor jeune premier te bezitten. Hoe soepel, leven dig en natuurlijk was heel den avond door zijn spel. Een jonge kracht, die alle dilettan- ten-vereenigingen Varia mogen benijden. Van mevrouw RozaPeek Loekie kreeg Boeree uitstekend tegenspeL Mevrouw Roza wist het spontane, levendige en fris sche in dit meisjesfiguurtje alleraardigst tot zijn recht te doen komen. Wat haar spel steeds zoo sympathiek maakt, is haar volko men overgave aan haar rol. Zij is er altijd geheel en al „in"'. Hoe goed bijvoorbeeld dat tooneeltje, als zij in drift den brief aan Bram Verburg schrijft! En ook in de teere momenten wist zij meestal den juisten toon te treffen. Annie is vrij wat ondankbaarder rol dan die van Loekie. Zij is nu eens de boetvaar dige zondares dan weer het geknakte rouw- viooltje en zeer zelden een gewone vrouw. En hierbij komt nog, dat zij in de meeste tooneelen passief heeft te zijn, daar Rudolf bijna altijd door de alles beheerschende fi guur is. Mevrouw BoereeKarremans heeft zich in de eerste twee bedrijven de laatste acte kon ik wegens het late uur niet meer zien kranig door de ondankbare rol heen geslagen. Natuurlijk had zij er minder suc ces mee dan mevrounw Roza met Loekie, maar dat is nu eenmaal de onaangename FEUILLETON Naar het Engelsch van H. A. VACHELL. IV. Hazel begon te schreien, iets wat haar zooals ze heel goed wist niet leelijk maakte. Hazel's tranen drupten langzaam langs haar roze wangen om te worden op gevangen in een fijn zakdoekje. Ze zag er zielig en ernstig uit; haar roode lippen pruil den verleidelijk. Ze had misschien wel gehoopt dat de tranenvloed haar zachtjes zou hebben mee gevoerd uit de moeilijkheden, waarin ze was te land gekomen, maar tot haar ontstelte nis merkte juffrouw Spraggs er niets van. Hazel bette zich de wangen met een lapje neteldoek van tien centimeter in het vier kant. Er kwamen niet langer tranen in haar oogen op. een vlam van woede droogde de enkele achterblijvers die nog aan haar wim pers waren blijven hangen. Ik wil alleen maar wat recht is, zei ze vurig. Ik denk heelemaal niet aan me zelf! Dat is mooi! zei juffrouw Spragge droog. Ik kan er niets aan doen als mijn op vattingen anders zijn dan die van u en van Samantha. Ik respecteer de opvattingen en ik had gedacht dat u de mijne zou respec teeren. Dat is een heel mooi standpunt. Maar hoe weet je dat jouw meening de juiste is? Je voelt gewoonlijk wel wat recht is, was het zwakke verweer. Dus je voelt dat het goed voor George zou zijn om zijn huis te verlaten omdat jij vindt dat hij hier niet tot zijn recht komt? Als het er op aankomt, ja! Een man zooals George kon gouverneur van den Staat worden! Lieve hemel, politiek! De toon waarop zij dat woord uitsprak, getuigde alleen al genoeg hoeveel sympathie juffrouw Spragge voor de politiek gevoel de. Waarom niet? Een zakenman kan niet buiten politiek! George heeft er een gloeienden hekel aan! Hazel antwoordde geprikkeld: De zaken staan zóó, juffrouw Spragge. Ik ben vast overtuigd dat George niets doet dan in een zelfde kringetje ronddraaien dat hoe langer hoe kleiner zal worden. U denkt net andersom. We moeten het er maar Grijze nevels hingen over kant van zulke rollen. Heel goed bijvoorbeeld was haar nerveuse houding in het groote tooneel met Rudolf in I: En ook de toenade ring tot Rudolf in II maakte zij door haar spel aannemelijk. De heer Bais leek mij voor Bram Verburg naast deze Annie wel wat erg oud. De tegen stelling werd nu wel wat opzettelijk groot. Trouwens heel deze rol lag den heer Bais, wiens talent een andere richting uitgaat, minder goed. Consciëntieus als hij is, tracht te hij de rol zoo aannemelijk mogelijk te maken, maar dat gelukte hem toch maar ten deele. Wanneer de heeren Holtslag en Bais van rollen hadden verwisseld, zou bijna zeker een sterker geheel verkregen zijn. Na tuurlijk maakte Holtslag, goed speler als hij is, wel iets van den dominee het was heel verstandig bijvoorbeeld, dat hij hem niet te veel chargeerde maar feitelijk is hij een te actief, robust speler voor zoo'n rol. Jan is een heel moeilijk rolletje in De Vrijbuiter. Ik heb hem maar eenmaal door een Haagsch dillettant goed zien spelen en toe bleek het, dat deze onhandige minnaar ook sympathiek kan worden en medelijden kan opwekken. Ik herinner mij, dat het tooneeltje, waarin Jan van Loekie de bons krijgt en daarna met zijn vader heengaat, toen een der weinige waarlijk treffende gedeelten van het stuk was, wat wij gisteren onmogelijk van dat scènetje konden zeggen. De heer Brak deed zijn best om de rol in een bepaalde richting te spe len, maar hij overdreef. Deze Jan werd wel wat een al te onhandige Klaas en je kon je moeilijk begrijpen, hoe Loekie het nog zoo lang met hem had uitgehouden. Het rolletje van Kees blijkt altijd dank baar voor dilettanten te zijn. Ook gisteren had de heer Roza Jr. die dezen ouden werk man zeer goed speelde, er veel plezier van. Als geheel dank zij vooral de uitsteken de bezetting van de alles beheerschende hoofdrol een zeer geslaagde opvoering, die de volle zaal ten zeerste heeft geboeid. Den heer Roza komt als regisseur zeker een groot deel van dit succes toe. Vóór den aanvang der voorstelling heeft de heer Rot, met eenige gevoelige woorden Dr. Royaards herdacht. Het was een sympa thieke geste, die ook op het publiek merk baar indruk maakte. J. B. SCHUIL De baar wordt het kerkhof opgedragen. over eens worden, dat we het nooit eens zullen worden! Denk je werkelijk alleen maar aan George? Dat doe ik! Dan hou je dus van hem? Hazel werd vuurrood. Wat had die vrouw zulke nadrukkelijke vragen te stellen? U hebt geen recht om dat te vragen. Dat heb ik wel, ik ben zijn moeder. Als je van George houdt, als hij je werkelijk het liefst op deze wereld is, dierbaarder dan je zelf, Hazel, ja, dan zal ik bekennen dat je het recht hebt zijn leven ts besturen. Als je hem niet lief hebt, moet je ophouden te spelen met iets, dat niet van jou is! Hazel haalde diep adem. In de ondubbel zinnige taal van het district gesproken „was ze er gloeiend bij". Een terugtocht zou te veel schande meebrengen, in een hoek ge dreven en tot wanhoop gebracht, riep ze uit dagend uit: Ik houd van hem! Weet hij dat? Neen en daarom kan ik niet velen dat u me zulke dingen vraagt! Nu meisje, ik zal het hem niet ver tellen. Dat mag je zelf doen! Ze zuchtte diep en haar stem verloor iets van zijn macht. Het staat nog niet vast dat je hem zult kunnen overhalen om Spragge's Canyon te verlaten. Maar als je echt van hem houdt en je voelt dat het voor zijn geluk zal zijn, uit zün oude oin- Am6terdam, toen onder geweldige belangstelling de lijkstoet het Leidscheplein verliet. Aan het door tallooze bloemen bedekte graf spreekt Mr. Willem Royaards, oudste zoon van den overledene, een woord van dank. Rechts naast hem de weduwe Jacqueline RoyaardsSandberg. BULLETIN DE L'ALLIANCE FRANcAISE. In het Bulletin de l'AUiance Frangaise als openingsartikel een terugblik over de vier verloopen maanden van het nieuwe seizoen der Alliance, een seizoen dat zeer vrucht baar is geweest. Verder een uitvoerige boekbespreking en nieuws uit de afdeelingen. UITGAAN. RAOUL ASLAN. Dinsdag 12 Februari zal Raoul Asian van het Wiener Hofburg Theater met zijn ge zelschap en onder regie van Hans Brahm, een voorstelling in den Stadsschouwburg ge ven. Opgevoerd wordt „Der Liebhaber" van Bernard Shaw waarmede het gezelschap zoowel te Amsterdam als Den Haag een uit bundig succes behaalde. TUINBOUW EN PLANTKUNDE 50 JAAR. FEESTPLANNEN. Dinsdagavond vergaderde bij Brinkmann de af deeling Haarlem der Koninklijke Ne- derlandsche Maatschappij voer Tuinbouw en Plantkunde, onder voorzitterschap van den heer J. Bouwer. Besloten werd deel te nemen aan het fonds ter oprichting van een gedenkteeken voor prof. J. Ritzema Bos, In Maart zal de heer C. Sipkes voor de afdeeling een lezing houden over Reisin drukken. geving weg te gaan, dan moet je daarnaar handelen. Het is mij heel duidelijk dat George van je houdt en dat hij zijn zinnen op je gezet heeft, zooals hij nog nergens ter wereld zijn zinnen op gezet heeft. En daarom zeg ik je, wees voorzichtig! V. Hazel was boos op de heele wereld, boos op Wilbur, omdat hij de onschuldige aanleiding tot deze spektakels was geweest, boos op Samantha en juffrouw Spragge omdat zij de heilige wetten der gastvrijheid hadden ge schonden, boos op George omdat hij in de heuvels rondzwierf in plaats van zich met zijn gast te occupeeren en ten slotte boos op zichzelf omdat een slimme, maar ongeletter de oude vrouw haar in een openlijke woor denstrijd had overwonnen en haar de ver vroegde bekentenis van haar liefde had af gedwongen. Even later hoorde ze Samantha'? stap op de houten trap en daarna werd er aan haar deur geklopt. Binnen! Samantha kwam binnen. Haar knap gezicht was verwrongen door het vele schreien. Ze bleef in de deur staan en zei zacht; Ik vraag je excuus! Ik begrijp er alles van. Geen woord meer. alsjeblieft! Samantha ging verder, .steeds op denzelf den onderworpen toon. Tot afgevaardigden naar dc wlnterbijeen- komst der Maatschappij werd aangewezen de voorzitter. De secretaris, de heer R. M. v. d. Hart, bracht het jaarverslag uit, waaruit bleek, dat de afdeeling op 31 Dec. 1928 198 leden telde. De financleele toestand is vrij gunstig, er werd c-en tuinbouwcursus en een cursus voor tuinaanleg gehouden. Meer acti viteit van de leden achtte de secretaris ge- wensoht. Voor de uitreiking van gelden volgens het puntenstelsel (de bekroning voor de inzen dingen op de afdeelingsvergadcringen) kwa men in aanmerking de heeren Carlée, Pool, Brakel, Hesseling v. d. Werf, Boas, Koper, Dix en Van Cruiningen. De laatste kreeg als eerste prijs een medaille, die hij ter be schikking van hei bestuur stelde. De heeren Blankestein en Pool werden tot leden der kascommissie benoemd. 7 Maart van dit jaar bestaat de afdeeling 50 jaar. Bij de oprichting was zij met 57 leden de grootste in de maatschappij; nu is zij nog een der grootste. De secretaris heeft plannen uitgewerkt voor een cabaretavond en gezellig samenzijn met bai. vermoedelijk in de zijzalen van het Gemeentelijk Con certgebouw, in de eerste helft van April. Er zullen artisten, en een goochelaar optreden en er wordt waarschijnlijk een operette op gevoerd. De jury bestaande uit d.e heeren Van Crui ningen, Smit en Zoutendijk kende vier pun ten toe aan de inzending Amaryllis Hip- peastrum van den heer A. Nobbe, Tot slot hield de heer v. d. Hart een in teressante inleiding over den invloed van het licht op den groei van planten. Hij toonde den meerderen invloed aan van be - paalde lichtstralen uit het spectrum, zooals de roode en blauwe, in vergelijking met an dere, zooals de groene en violette. Ook is van belang voor den groei de. bestralings- hoek. Naar aanleiding van deze mededeelingei; ontstond een geanimeerde discussie. Tante Almira heeft me nsar boven ge stuurd voor ik ging melken. Ik ben ontzet tend lomp geweest, dat weel ik best. Het spijt me. Hazel kwam dichterbij om haar te omhel zen. Neen, zei Samantha ongelukkig. Ik kan het nog niet afzoenen! Nog niet. Ik be.n een akelige stommeling en ik heb een echte vogelverschrikker van mezelf gemaakt, maar schreien maakt altijd dat ik leelijk word en me leelijk voel. Ik voel me nog leelijkcr dan ik er uitzie! Ze verdween weer naar haar koeien en Hazel zette zich aan het schrijven van een langen brief aan haar lieve tante en vertel de haar daarin dat ze de terugkomst van haar liefhebbende nicht ieder oogenblik te gemoet kon zien. Verder wijdde ze een paar regels aan Wilbur. Wilbur, zoo schreef ze, verscheen vanmorgen onverwacht hier. Kom vooral niet tot de overhaaste conclusie dat hij mij kwam opzoeken! Hij zit, als gewoonlijk, tot over do ooren in zaken en spreekt over aanlegplaat sen met iedereen die maar wil luisteren. Ik maak me nogal ongerust over hem, want hij is angstig mager. Het viel me vandaag op dat hij bepaald niet in een goed vel steekt. Tantelief, ik krijg heusch een beetje heim wee. Juist toen ze den brief af had, kwam George in het gezicht. Wordt vervolgcL>

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 5