HAARLEM'S DAGBLAD FLITSEN STADSNIEUWS BIOSCOOP _c. EMS E R-WAT E R FEUILLETON. HET MEDAILLON VAN LORD STAIR ZATERDAG 16 MAART 1929 ZESDE BLAD EEN DOORBRAAK. Verkeersweg Amsterdamsche PoortStation. EEN NIEUWE BRUG OVER HET SPAARNE. Indertijd hebben wij medegedeeld, dat de gemeente een complex huizen aan de Kora- lensteeg heeft aangekocht. Het waren krot woningen die al veel te lang bewoond zijn! Nu is met het sloopen begonnen. De vrijkomende grond wordt gebruikt voor het verbreeden van de Koralensteeg, die dan natuurlijk Koralenstraat wordt. Vcorloopig zal de breedte van deze straat ongeveer 12 Meter worden. De nieuwe straat ligt recht tegenover den Koudenhorn. Op die plaats zal binnenkort een brug gebouwd worden. Dan zal een goede verbinding verkregen worden tusschen den verbeterden rijksweg HaarlemAmsterdam en het noordelijke gedeelte van Haarlem. De weg zal dan loopen: StationJansweg ParklaanHooimarktKoudenhornKora lenstraatAmsterdamsche Poort. De voor enkele jaren gebouwde breede Zan- dersbrug paste al in dat plan. De raad heeft ook al een crediet beschikbaar gesteld voor de verbetering van den rijweg aan de Hooi markt. Als in 1932 de erfpacht van het Phoe- nixterrein afgeloopen is, wil de gemeente een nieuwen verkeersweg aanleggen van de Frie- sche Varkenmarkt (achter het Ripperdapark om) naar den Jansweg. De gebouw ui van de Auto-centrale zijn daarvoor ook al aangekocht. De industrieelen die nu op het Phoenixterrein gevestigd zijn geven evenwel de hoop nog niet op, dat zij na 1932, met toestemming der gemeente, nog een tijdje op dat terrein zullen mogen blij ven. Zekerheid bestaat daarover evenwel nog niet. Eenige industrieën nemen het zekere voor het onzekere en kijken al naar andere terreinen uit. De gemeente zal door den tijd ook een an der terrein moeten zoeken voor de groenten- markt, omdat die niet aan den Koudenhorn kan blijven als die weg opgenomen wordt in het groote verkreer. Aan een nieuwe brug over het Spaarne be staat. sinds de Gravesteenenbrug voor het rijverkeer gesloten is, veel behoefte. De af stand tusschen de Melkbrug en de Catha- rijnebrug is te groot! Zooals wij reeds schreven kan de Koralen- steeg voorloopig een breedte van 12 Meter krijgen. Dat wil dus zeggen trottoirs van 2 Meter en een rijweg van 8 Meter. Voor een weg voor druk verkeer is dat niet royaal. Het is dan ook niet onmogelijk, dat in de toekomst zal blijken, dat nog meer ge sloopt zal moeten worden om aan de steeds toenemende eischen van het verkeer te kun nen voldoen. De uitmonding van de Koralensteeg (straat) in de Spaarnwouderstraat is niet ideaal, om dat het verkeer een vrij scherpen hoek moet hiaken. Ook daarom zou het aanbeveling verdienen om te tra .hten meer perceelen in handen te krijgen. Drie perceelen op den hoek Spaarnwouder straatLange Heerenvest worden binnen kort ook door de gemeente gesloopt. Daar door wordt een goede verbinding verkregen tusschen de Koralensteeg (straat) en de Lan ge Heerenvest. De huizen in de Spaarnwouderstraat die afgebroken moeten worden, zijn nog tot 1 Mei a.s. verhuurd. Het plan van de verbree ding der Koralensteeg zal dus pas over eeni ge maanden volledig uitgevoerd kunnen wor den. Effect kan de verbetering pas hebben als ook de nieuwe brug gebruikt zal kunnen worden. Het eigenaardige !s, dat er in den ouden tijd ook een brug over het Spaarne op die hoogte bestaan heeft. Haar naam was Ko- ralenbrug. Misschien maakt Openbare Werken van deze gelegenheid gebruik om meteen de Houtmarkt, die in zeer slechten staat ver keert, van een betere bestrating te voor zien. De industrieelen die hier him bedrijf hebben, klagen daarover al jaren, maar tot heden zonder succes. „JACOB VAN LENNEP" Het Maart-nummer van het maandblad „Jacob van Lennep" ziet er wederom- goed verzorgd uit. Van de officieele mededelingen stippen wij aan, dat zij die zich thans voor het nieuwe seizoen opgeven, den gezelligen avond van Dinsdag 19 Maart a.s. kunnen bij wonen. Op dezen avond, die met diverse at tracties wordt afgewisseld, zal ook tevens het dansconcours worden voortgezet om fraaie prijzen, door de afdeeling Boston. Na aflooop daarvan zal een eere-wedstrijd volgen tus schen de eerste en de tweede prijswinners van al de wedstrijd-afdeelingen, gedurende dit seizoen, waarvoor door het bestuur een beker beschikbaar is gesteld. De jury be- Lange en van Aken, hebben besloten dat staande uit de Dansleeraren Micgielse, De voor dezen eere-wedstrijd de Slow-Foxtrot zal moeten worden gedanst. In dit maandblad treft men nog eenige schetsen aan benevens een gedicht genaamd: „De ster der Hope". De slot-voorstelling zal 30 April in den Stadsschouwburg plaats vinden waar voorde leden opgevoerd zal worden „De Sociëteit Onder Ons", vroolijk spel van Gerard Nielen Na afloop zal in „Modern" het 21-jarig be staan op feestelijke wijze worden gevierd. Verder kan nog worden gemeld dat bij den 2den tooneelavond voor een geheel be zetten schr-.wburg j.l. Zondag te Lelden, van de Tooneelvereenging „Nut en Vermaak" al daar, de voorzitter dier vereeniging na af loop een verguld zilveren medaille aanbood als herinnering aan de mooie avonden, door „Jacob van Lennep", bij het 55-jarig bestaan van genoemde vereeniging gegeven, waarvoo-- de heer Jac. van Maris, namens „Jacob van Lennep" met een hartelijk woord dankte. DE N. Z. H. T. M. HET JUBILEUMSFONDS. Het comité hetwelk het beheer over dit fonds voert en o.m. bestaat uit de heeren A. Eisma, J. IJzijdijk en A. Steetskamp te Haarlem, heeft tot de personeelleden der N.Z.H^. welke nog niet tot dit fonds zijn toe getreden een circulaire gericht, waarin er op gewezen wordt, dat 90 pet. is toegetre den tot het z.g. Goudenfonds en 60 pet. tot het Permanente fonds. Het comité doet een krachtie beroep op .de achterblij venden tot deelneming te be sluiten. Het koestert de hoop dat nog velen hun biljet ingevuld zullen inleveren en dat er tenslotte niet één zal zijn, die den lust heeft de eenheid van het personeel te bre ken. Zooals bekend is het de bedoeling de maatschappij de inrichting voor een con ferentiezaal aan te bieden, terwijl ieder die 25 jaar aan de maatschappij is een blij vend aandenken zal ontvangen. EEN BLOCNOTE. De altijd actieve A. N. W. B., de toeristen bond die zooveel heeft gedaan en nog doen zal voor ieder, die zich in Nederland tus schen twee of meer wielen voortbeweegt en eigenlijk niet veel minder voor den wande laar, de A. N. W. B. heeft weer eens een nieuv/e reclame bedacht. Ditmaal is het een blocnote, waarin zeer in 't kort de bemoeiin gen van den Bond worden uiteengezet en in het voorbijgaan nog nuttige wenken worden gegeven aan de weggebruikers. En dit feit is ons welkom, omdat het weer eens de gelegen heid geeft er op te wijzen, dat die A. W. B. ons allen dierbaar hoort te zijn, niet alleen in gedachte maar ook inderdaad. Wat zou den wij zonder zijn wegwijzers, om maar een enkel ding te noemen, beginnen? Goed beschouwd is het droevig dat deze instelling blocnotes moet verspreiden, om leden te werven, want ieder Nederlander, die de ge ringe contributie kan missen, behoorde er lid van te zijn. BACHCONCERT. Op het Bachconert van a.s. Dinsdagavond bouw te Amsterdam onder dr. W. Mengel- zal met het orkest van het Concertge- berg, optreden als solist Gaspar Cassado (violoncel). HET VERKEERSVRAAGSTUK. De Nederlandsche Vereeniging van Spoor- en Tramweg personeel zal op 26 Maart a.s. een bijeenkomst houden in het gebouw „De Centrale", waar het lid van de Tweede Ka mer en van de Staatscommissie inzake het Verkeersvraagst.uk, de heer H. J. v. Braam beek zal spreken over „Het Verkeersvraag- stuk". De heer v. Braambeek heeft speciale studie van dit belangrijke vraagstuk ge maakt en behoort in de Tweede Kamer tot de specialisten op het gebied van het ver- keer- EEN WARENHUIS IN HET KLEIN. Van Ostadestraat no. 1 hebben de heeren Van Riet en Cappelle geopend het magazijn „Het Kleverpark". Zij verkoopen er manu facturen en confectie voor dames en heeren, schoenen in uitgebreide sorteering, karpet ten en matten, dekens, bedden, ledikanten, meubelen, klokken, haarden, schilderijen, spiegels, kinderwagens, enradio. Men zal slechts kunnen zeggen, dat de firma niet goed gesorteerd is of geen voorraad heeft. Het huis is van onder tot boven wel voor zien, maar er blijft ruimte genoeg voor vele koopers. Ter gelegenheid van de opening stond de winkel vol bloemen. LUXOR-THEATER. Patsy Ruth Miller en Ralph Ince in „Geschaakt" en „Een proces om 3 millioen". Bij het binnenkomen in dit theater worden we vergast op de ouverture „Leichte Cavale rie", van Suppé, waarna we weder een Duitsch reisje maken en wel ditmaal naar Duisburg aan den Ruhr. Dit was weer in teressant. Vóór de pauze draait dan nog „Geschaakt" met Patsy Ruth Miller in de hoofdrol. We worden verplaatst naar een zeemanskroeg waar als danseres optreedt Polly (Ruth Mil ler). Daar komt een kapitein (Ralph Ince) binnen, die van al zijn geld beroofd wordt. Hij verdenkt daar ook Polly van en als hij later weer terugkeert in die kroeg, schaakt hij het meisje en brengt haar naar zijn schip, waar ze zeer slecht behandeld wordt om bovengenoemde reden, al bezweert ze ook onschuldig te zijn. De kapitein geeft haar over aan een voor bijvarend schip. Een jaar later komt hij weer terug en hoort daar dat Polly in een andere kroeg danst. Hij toont haar weder zijn af schuw, maar nu slingert Polly hem al haar opgespaarde geld in het gelaat en zegt dat er niets aan mankeert. Als de kapitein nu nog hoort dat ze armoede geleden heeft om hem het geld terug te geven, komt hij tot de overtuiging dat hij zich in dat meisje ver gist heeft en we zien hen beiden aan het slot dan ook gezellig aan het stuurrad zitten. Dit is een heel goede film met uitstekend speL Na de pauze draait: „Een proces om 3 mil lioen". Dit is de geschiedenis van drie man nen. de eene is een dood-gewone zakken roller, de tweede een gentlemandief, de der de een bankier. Bij den bankier worden 3 millioen gestolen en de arme zakkenroller wordt er van verdacht. Als hij terechtstaat komt de gentleman-dief (die het geld gesto len heeft) en deze strooit de bankbiljetten in de rechtszaal, zeggende dat hij de dief was. Hij weet te ontkomen met den zakken roller en als deze zegt dat het jammer van het geld was, krijgt hij ten antwoord dat het alles valsch geld was, maar dat hij nu een gedeelte van het echte geld krijgt. Een aar dige film, waarom nu en dan hartelijk ge lachen wordt. Het programma biedt weer voor elk wat wils. CINEMA-PALACE. Ramona, Half Haarlem zingt en speelt van de week het in den laatsten tijd zoo populair gewor den lied van „Ramona", want half Haarlem zal de prachtige film van dien naam in Cinema Palace willen zien en ook willen luisteren naar de meesleepende muziek van het orkest en naar den schitterenden zang van den bekenden Haarlemschen zanger Jan Hensen, die eenige malen de melodie van Ramona ten gehoore brengen en dit op een wijze, die het publiek tot ontroering brengt; die het dwingt om het tenslotte zacht mee te neuriën. Ramona Het klinkt, terwijl we dit Vrijdagavond laat schrijven, nog steeds, in onze ooren. We zullen die melodie we zijn er van over tuigd de eerste dagen nog niet kwijt ra ken! En zoo zal het wel met iederen bezoeker De film geeft de geschiedenis van Ramona, de aangenomen dochter van Senora Morena, de trotsche en hooghartige weduwe, die ze!f met vaste hand haar ranch bestiert. Het meisje krijgt van die koude vrouw echter geen liefde. Daarom is het niet te verwon deren, dat Ramona haar hart schenkt aan Alessandro, den hoofdman van den troep Indianen, die gehuurd zijn, om de schapen van Senora Morena te scheren. Door de hulp van Felipe, den zoon van de weduwe, die ook verliefd op haar is, weet zij te vluch ten, waarna zij met Alessandro trouwt, maar vervolgens een zeer avontuurlijk leven leidt. Na een huwelijksgeluk van slechts drie ja ren, waarin haar dochtertje Ramona gebo ren werd, wordt Alessandro doodgeschoten. In het toppunt van haar verdriet (haar dochtertje is In dien tijd ook overleden), raakt Ramona haar geheugen kwijt en zwerft zij tusschen de Indianendorpen in de bergen. Daar wordt zij eindelijk door Felipe, die haar niet heeft kunnen vergeten, ge vonden. Zij herkent hem echter niet. Hij brengt haar naar haar vroegere omgeving terug, waar hij van alles probeert om haar geheugen terug te roepen. Eindelijk krijgt hij een idee. Hij liet Ramona kleeden in een fraai Spaansch costuum uit haar jeugd. Dan zet hij zich naast haar neder en zichzelf begeleidende op de gitaar, zingt hij voor haar een oud liefdesliedje, zooals hij dat in haar jeugd ook gedaan had..... Ramona! En tot zijn onuitsprekelijk geluk keert haar geheugen dan terug. Zij valt in Felipe's armen en een stroom weldadige tranen bren gen haar de volkomen genezing. Ten zeerste onder den indruk verlaten de bezoekers het bioscooptheater. Het is gelukkig, dat het luchtige en vroo- lijke bijprogramma en het Wereldnieuws vóór de pauze gegeven worden. De bekoring van de prachtige Ramona-film raakt daar door niet verloren. Men ga naar Ramona zien en luisteren! VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 1411 MOEILIJK OOGENBLIK Als je in je zak grjjpt om een fooi voor de garderobejuffrouw en je voelt dat je niet anders hebt dan een stuivertje en een gulden. (Nadruk verboden.) STANDAARD -THEATER. De vrouw van mijn vriend en Madame Sans-Gène. Natuur en décor. Hoe lang geleden is het niet, dat we Percy Marmont zagen in „Als de winter komt". Nu plotseling duikt hij weer op als de man die de vrouw van zijn vriend wel aardig vindt, welke vriend in een land van bergen en ri vieren woont en wiens vrouw buiten de studio Clara Bow heet. Degeschiedenis is aardig, met een doorzichtig intriguetje, maar bo venal is in deze film het spel te loven van Percy en Clara. Clara Bow, de ondeugd, het felle kind met haar donkeren krullebol be hoort tot een der meest natuurlijke sterren van het witte doek, éen die we graag zien spelen, die steeds amuseert, steeds weer boeit ook. En in deze rolprent is ze heel goed bij den moeilijken tocht met den vriend van haar man langs den onherbergzamen oever, is ze kostelijk bij al haar geflirt. En ook is mooi de foto, de omgeving waarin deze film speelt. Als tweede hoofdnummer: Madame Sans- Gène met Gloria Swanson, eens de personi ficatie van de Amerikaansche filmcultuur. Een film die al oud is, en dit toont, die reeds hier ter stede vertoond is, maar toch zeker wel de moeite waard om nog eens te bekij ken. De revolutiescènes, ze zijn boeiend en mooi, vol actie, met de kruitdamp boven de hoofden der menschen die de Tuilerieën be stormen, met de oprukkende soldaten, met de vele tafereeltjes vol charme aan het hof. Hartelijk lacht men om 't optreden van Madame Sans-Gène. Men vermaakt zich tóch, dezen avond bij twee films die niet zwaar maar pakkend en aardig zijn. REMBRANDT THEATER Een Fransch filmwerk met gelukkig een ongebrui kelijke afloop. Eigenaardig is het met Fransche films ge steld. Ofzij zijn boven iedere lof verhe ven, (men denke slechts aan Abel Gance's film Napoleon en aan het interessante werk van René Clair) of zij onderscheiden zich door een typische romantiek, die bij het sen- timenteele af is. In het laatste geval blijft de film zuiver vertellend, of liever na-ver tellend. 't Is of men tramromannetjes voor gelezen krijgt. Met zelfstandige filmkunst heeft dit alles natuurlijk niets te maken en als zoodanig wenscht het werk zich dan ook niet beoordeeld te zien. „De koning der Charleston" is één dier rustige films bijna zonder pretenties, licht verteerbaar, die u een wijle aangenaam bezig willen houden. Aan genaam is hier eigenlijk het woord niet. om dat het lot van den charleston koning, een INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Ceat» per regel. STOFZUIGERHUIS MAERTENS BARTELJORISSTRAAT 16 TELEF. Na. 10756 5 Apex Klop-Veeg-Stofzuigeri.f 175. neger die aan e enongelukkige liefde ln den letterlijken zin des woords ten gronde gaat. nu niet bepaald verblijdend is. Maar dat is nu juist het typische van dergelijke Fran sche films: zij zoeken u te ontroeren, zij speculeeren op uw medegevoel en -lijden en tochbrengen zij de toeschouwers over het algemeen prettige verpoozing. Het eenige merkwaardige is, dat „zij elkaar niet krijgen" ondanks alles. Als men zit te peinzen: „hoe zullen zij den afgrond overbruggen", dan laat de laconieke regisseur den zwarten held rus tig, maar op z'n onverwachtst sterven. Fotografisch heeft deze film zeer vele uit nemende fragmenten. Ditmaal ligt het hoogtepunt van het pro gramma niet in de film, maar op het too- neel. De „Theilon groep" 7 acrobaten in Russischen dracht bevelen wij zonder voorbehoud in de gunst van het publiek aan. Deze acrobaten bereiken dank zij een bepaal de kunstzinnige regie, een groote hoogte. Het ensemble werkt met een entrain en in een tempo dat er het karakter van ballet, van het groteske en toch gracieuze ballet aan geeft. De komische voorman moet" een kun stenaar zijn. Hij is acrobaat, clown, en acteur Drie elementaire begrippen die volgens vele groote Russische tooneelhervormers alle aan wezig moeten zijn voor de vorming van een tooneelkunstenaar. Waarlijk, men late de ge legenheid niet voorbijgaan. Men moet dit gaan zien, doch met andere oogen dan waar mede men een gewone acrobatentroep be kijkt! Dan zal men genieten van een geordende chaos, van een wild en toch geregelemen- teerd spel van lichaamslijnen. Van iets, dat meer is dan acrobatiek of variété! INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 CU. per regel. 1 Het sec*ert eeuwen bekende en onovertroffen middel i t-JLUW» hoest en verkoudheid l C» 'JLSgf» en alle aandoeningen der slijmvliezen. Prijs per kruik o< (lesch 65 oent. 8) Naar het Engelsch van CHARLOTTE M. BRAME. Samen gingen ze naar huis. Als u lord Stair wilt spreken zult u hem in de biblio theek vinden, zei ze. Hij sluit zich daar iederen morgen op. En als u lady Perth wenscht te zien, kunt u haar vinden in de witte salon, daar houdt zij iederen morgen audiëntie. En, vroeg hij, als ik Lady Stair wensch te ontmoeten, waar moet ik dan zoeken? Ze lachte. In de kinderkamer, als ïk tenminste moed heb daar binnen te gaan, anders zoo ver mogelijk weg van lady Perth. Een beetje vaag. schertste hij. Ik zal eerst Lord Stair gaan opzoeken. Laten we samen gaan. Neen, antwoordde zij. Hij zou het misschien vreemd vinden als ik hem stoorde. Wanneer zie ik u weer? Marguérite lachte nerveus. Het gebeurt niet dikwijls dat iemand zooveel belang stelt in mijn gezelschap: Lady Perth probeert me zoo weinig mogelijk te zien en.... ze had op het punt gestaan er aan toe te voegen en niemand heeft me noodig, maar ze bedacht zich. Wat hem betrof had ze den zin echter evengoed kunnen afmaken, want hij begreep wat ze had willen zeggen. Wanneer zal ik u weerzien en waar kan ik u vinden? vroeg hij voor den twee den keer. Ik zit dikwijls In de aardige kamer die wij Sir Josua's kamer noemen. Die weet ik, zei hij, waar de drie schilderijen van Sir. Josua hangen. Ik zal u daar zoeken. Marguérite voelde zich vroolijker, dan ze In langen tijd geweest was en ze bedacht hoe anders het zou worden in het oude huis, nu kapitein Este hun gast was. HOOFDSTUK X. Lady Perth keek op van haar boek en tuurde naar het gedeelte van de kamer waar twee jonge hoofden zich bogen over een foto-album. Kapitein Este vertelde en Lady Stair luisterde. Telkens hoorde ze het geluid van een lach, een hooge, zilveren lach en lady Perth ergerde zich. De morgenzon scheen warm in de kamer, de groote tuin deuren stonden open en een geur van rese da woei naar binnen. Lady Stair zag er even stralend uit als de zen zomerdag: haar gezicht was een en al levendigheid. Haar heldere oogen keken ver baasd op naar Kapitein Este, die vertelde van zijn verre tochten en Lady Perth werd getroffen door-de bezieling die zij nooit te voren had bespeurd. Over het algemeen had Marguerite's gelaat iets kwijnends en ver moeiends, soms iets rusteloos, alsof ze iets miste, maar nu scheen haar heele ziel op te lichten in haar oogen, haar rijke ziel die ze geërfd had van haar kunstzinnigen vader. Lady Perth fronste het voorhoofd. Ze was zich ten volle bewust, dat er niet de minste reden voor critiek was, een gesprek tusschen twee spelende kinderen had niet onschuldiger kunnen wezen. Heeft u nooit buiten Engeland gewoond? hoorde ze kapitein Este vragen. Gewoond nooit, maar ik heb wel gereisd met Lord Stair, maar ik ken toch geen ander leven dan het Engelsche. Een oogenblik zweeg ze, maar toen ging ze voort: Ik praat over het leven, maar ik weet eigenlijk niets van het leven af. Voor ik getrouwd was, dach ik dat het leven alleen muziek was. En nu? vroeg hij nieuwsgierig. Nu voel ik het meer als een mengsel van verschillende dingen. Een prettig mengsel, hoop ik, zei kapi tein Este. Lady Stair antwoordde niet. In haar hart dacht ze dat als „Zonnestraaltje" er niet was, er niet veel geluk voor haar zou overblijven. Ze glimlachte bitter bij de ge dachte dat de geschiedenis van de muziek Lord Stair meer belang inboezemde dan zijn jonge vrouw. Toch deed ze hem onrecht, Lord Stair hield zeker veel van haar, maar op zijn eigen, rustige manier. Lady Perth achtte het thans noodig om iets te zeggen. Mijn lieve Marguerite, begon ze, ik wist niet dat jij om sentimenteele gesprekken gaf. Noemt u dit een sentimenteel gesprek? Ongetwijfeld, was het stroeve ant woord. Als dat zoo is, geef ik er heel veel om. En u kapitein Este? zei Marguérite. Nog veel meer dan u, lachte hij. Gaat u mee naar de Reigers Plas, lady Stair? Dat was mijn lievelingsplekje toen ik nog een kleine jongen was. Het is dunkt me, veel te warm om te wandelen, meende Lady Perth. De heele weg wordt geschaduwd door hooge boomen, lady Perth, zei de kapitein. Ik houdt van warmte, voegde Mar guérite erbij. Ik zal zorgen dat aan dit spelletje een einde komt, dacht Lady Perth boos. Ze er gerde zich aan het schuldelooze genoegen dat deze twee jonge menschen vonden in eikaars gezelschap. Toen de twee pratend en lachend op weg togen als een paar dartele, onbezorgde kin deren, keek Lady Perth ze met een blik vol stuursche grimmigheid na. Ik voel me nu veel vrijer, zei kapitein Este, terwijl ze het glasveld overstaken. Nu kun nen we tenminste zeggen wat we willen. Ik krijg soms een griezelig gevoel als ik aan haar denk. Wat voor een gevoel? Dat kan ik nauwelijks onder woorden brengen, maar ik heb soms zoo'n idee alsof ze, mij op een of anderen keer groote allen- de zal berokkenen. Zouden er werkelijk zoo iets als voorgevoelens bestaan? Al pratende waren ze bij den Rcigerplas gekomen; ze gingen in het gras zitten, bo ven hun hooiden waren de groene takken, voor hen was het heldere water dat wind zwak rimpelde, langs het water groeiden vergeet-mij-nietjes en moeras-spirea. Kapi tein Este vertelde de legende van den Rei gerpias. Toen zei hij: plotseling: Uw oogen hebben een heel andere kleur dan de ver geet-mij-nietjes hier. Wist u dat blauw mijn llevelingeskleur is? De mijne ook, zei ze. We hadden maar één schilderij in onze oude kerk in Inlsfail. Het stelde een Madonna voor met een mooi zacht gezicht en met een droefheid in de oogen, alsof ze overal de schaduw van het kruis zag. Ze draagt een blauw kleed en sinds ik dat schilderij gezien heb, houd ik het meest van blauw. U bent zelf net een madonna, zei hij. Ze schudde het hoofd. Ik heb heclemaal geen madonna-gezicht, het is te rusteloos. Ik voel me altijd als Iemand die wacht op iets dat nooit komt. Er is een tekort in mijn le ven, maar ik weet niet wat het is. Hij wist het, maar zweeg. Maar in een opwelling van medegevoel, greep hij haar blanke hand en drukte die even. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 19