AGENDA
LANGS DE STRAAT.
den midda&-
DATUMSTUKJES
De Veelzijdigheid van
Haarlem's Dagblad
46e Jaargang No. 14040
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen
Zaterdag 30 Maart 1929
HAARLEM S DAGBLAD
DIRECTEUREN: J. C. PEEREBOOM EN P. W. PEEREBOOM.
UITGAVE DER N.V. LOURENS COSTER
HOOFDREDACTEUR: ROBERT PEEREBOOM
ABONNEMENTEN: p«r week /0.27J4, met GeTHusteerd Zondagsblad 0.32.
Per 3 maandenHaarlem en plaatsen waar een agent gevestigd is (kom der
gemeente) Franco per post door Nederland 3.87J4. Losse nummers
ƒ0.06. Geïll. Zondagsblad per 3 maanden /0-57$4, franco per post.
Bureaux: Groote Houtstraat 93 Drukkerij: Zuider Buitenspaarne 12
Telefoon Nos.: Directie 13082 Hoofdredactie 15054 Redactie 10600
Administratie 10724, 14825 Drukkerij 10122, 12713 Postgiro No. 38810
ADVERTENTIEN: 1—5 regels 1.75. elke regel meer ƒ0.35. Reclames
/0.60 per regel. Reductie bij abonnement. Vraag en Aanbcd 14 regels 0.60,
elke regel meer ƒ015, buiten Arrondissement dubbele prijs- Onze Groentjes
(Wocnsd- en Zaterd.) 1—4 regels ƒ0 25, elke regel meer ƒ0.10. uitsl. a contant
Gratis Ongevallenverzekering voor Weekafconnés. Uitkeeringen: Levenslange ongeschiktheid en Overlijden f 600.-, Verlies van Hand, Voet of Oog 1 400.-, Duim f 250.-, Wijsvinger 150.-, Elke andere vinger f 50.-, Arm- of Beenbreuk f 100.-
DIT NUMMER BESTAAT UIT
ACHT-EN-TWINTIG BLADZIJDEN
EERSTE BLAD
HET EERSTVOLGEND NUMMER VAN
HAARLEM'S DAGBLAD VERSCHIJNT NAAR
AANLEIDING VAN HET PAASCHFEEST A.S.
'DINSDAG.
ZATERDAG 30 MAART
Stadsschouwburg: Ver. Rotterd. Hofstad -
tooneel. (Cor v. d. Lugt Melsert)„Iiokus
Pokus", 8 uur.
Cinema Palace: „De Amateur Kampioen".
„Nul uur nul". 2.30 en 8 uur.
Luxor Theater: „De Machinist van den
Posttrein". „De Doodenbocht". 2.30 en 3 uur.
Rembrandt Theater: „Watt en 1/2 Watt als
de Noordzeevisschers". Tooneel: Laret. 79,
9.1511.15 uur. Matinée 2.30 uur.
Standaard Theater: „Monsieur Beaucaire",
„Valsche Goden", 2.30 en 8 uur.
ZONDAG 31 MAART
Geen Schouwburg- en Bioscoopvoorstel
lingen.
ÜAANDAG 1 APRIL
Stadsschouwburg: „De Gelaarsde Kat" 2 u.
Het Schouvtooneei: „Rijk en geen Geld"
uur.
Schouwburj Jansweg: „De Big van het
368ste. 3.15 uur.
Gem. Concertzaal. Vereenigde Revuespe
lers (Alex de Meester) „De Groote Revue".
Cinema Pslace: „De Amateur Kampioen".
„Nul uur nul'. 27 en 8 uur.
Luxor Theater: „De Machinist van den
Posttrein". „De Doodenbocht". Van 2 uur af.
Rembrandl Theater: „Watt en 1/2 Watt als
de Noordzee/isschers". Tooneel: Laret. Van
2 uur af.
Ontwikkelhgsvoorstelling: „De Wonderen
van het Heeal". 12 uur v.m.
Standaard Theater: „Monsieur Beaucaire",
^Valsche Go(en". 2.30, 4.30 en 8 uur.
DINSDAG 2 APRIL
Stadsschouvburg: „IJsbrand", 8 uur.
Bioscoopvoorstellingen 's middags en
*s avonds.
PM PERNEL.
EEN NItUWE MEDEWERKER.
Het doet ois genoegen te kunnen mede-
deelen dat wi voortaan, beginnend van
daag, in ,De Zaterdagavond" weke-
lijksche bijdngen zullen plaatsen van een
nieuwen med6verker aan Haarlem's Dagblad,
Pim Pernel. Aihter dien schuilnaam verbergt
zich een oud-stadgenoot, die een in Neder
land bekend mblicist en in sportkringen
sinds tientallei jaren een leidende persoon
lij kheid is. Pm Pernel heeft zijn pseudo
niem doorgevierd wat betreft zijn domicilie.
Hij is indedaad Hagenaar, maar in
het Smidsslop waarin hij voorgeeft gevestigd
te zijn, zou errespondentie aan zijn adres,
naar wij meemn te weten, onbestelbaar blij
ken.
Henri Borel heeft eens van hem geschre
ven: „Hij stoet en smijt met de menschen".
Dit werke nie alarmeerend. Hij mint den
humor, het arcasme soms, maar kwaad
aardig is Pin: Pernel geenszins. Zijn lieve
lust is om de menschen den lever aan het
schudden te bengen.
Hij is de sc.rïjver o.m. van „Bokkespron-
gen", „Zilte Vehalen" en „Naar het Land van
Mussolini".
De telefoon te Zandvoort
Geen opneming in het
Harlemsche net
Naar aanleidng van een verzoek van het
gemeentebestur van Zandvoort aan het
Hoofdbestuur -er Posterijen en Telegrafie,
om doorloopene openstelling voor het tele
foonkantoor allier, is bericht ontvangen dat
de behoefte aa. telefoongemeenschap in de
nachturen te Zndvoort bezwaarlijk bewezen
kan worden an de hand van de in het
seizoen 1928 tel gevolge van de Olympische
Spelen abnormle verkeerscijfers. Desniette
min is toch he Hoofdbestuur van oordeel,
dat de omstanigheden waarin Zandvoort
tijdens het badsizoen verkeert, grond geven
voor een verlening van de openstelling voor
Rijksrekening ft bepaalt het hoofdbestuur
dat voortaan hi telefoonkantoor, gedurende
het seizoen op 'erkdagen van 823 uur ge
opend zal zijn.
Mocht het gmeentebestuur van oordeel
zijn, dat na 23 .ur in de behoefte aan tele
foon- en telegiafschap door middel van
doorverbinding an daarvoor in aanmerking
komende geaboneerden niet voldoende kan
worden voorzieudan is het Hoofdbestuur be
reid volledigen nachtdienst voor den tele
foondienst in tfvoeren, indien de gemeente
75 pet. van deuit dien hoofde te maken
kosten voor har rekening neemt. Geduren
de den tijd warop het kantoor voor den
telegraafdienst s geopend, bestaat de moge
lijkheid telegraimen per telefoon aan een
nog geopend ziid telegraafkantoor aan te
bieden.
Voor opneimg van Zandvoort in het
locaal-telefoonit Haarlem acht het Hoofd
bestuur geen reenen aanwezig.
Het phenomeen.
Ik wil u vertellen
van een verschijnsel,
dat ik heb waarge-
nomen in onze eigen
goede oude stad
yjgjB Haarlem, en wel in de
Wilhelminastraat,
even na twaalf uur in
^HHÉ verschijnsel be-
woog zich voort in
een richting, tegen-
gesteld aan de mijne;
menschen bleven stil
j[ li staan om het na te
R oogen, enkelen (waar-
it* onder ook ik) keerden
- op hunne schreden
terug om het te vol
gen. In aller oogen
glom verbazing, nieuwsgierigheid, in die van
enkelen vreugde.
Meen nu niet, dat dit verschijnsel in ori
gine iets zeer bijzonders was. Het was slechts
een heel gewoon schoolmeisje. De hemel
weet, dat ik geen enkel tegenwoordig school
meisje zou willen beleedigen door haar ge
woon te noemen.. De tegenwoordige jeugd is
niet meer gewoon, het is een collectie van
buitengewoonheden. Maar dit ééne exem
plaar was zoo verrukkelijk, zoo oogenstree-
lend gewoon, dat ze van louter gewoonheid
ongewoon werd. Daar schreed zij, bezadigd,
kalm, met een paar boeken onder den eenen
arm, een boekenkoffer in de andere hand.
met zedig neergeslagen oogjes. Haar kleeding
was van een in deze streken slechts zelden
meer waargenomen ouderwetschheideen
ingestopt, hóóg blousje, een donkerblauwe
rok, stevige vierkante schoenen. Op heur
haar prijkte temidden van een massa niet-
geonduleerde, maar duidelijk met papillot
ten-gefabriceerde massa krullen een ja,
het is waar! een matelot. Onder haar de
gelijke halflange rok wipte bij iederen stap
het kantje van een witte katoenen gesteven
onderjurk uit. Zij droeg witte handschoenen
met zwarte vischgraatjes.
Onbewust van den sensatie, die zij teweeg
bracht, tripte, zij voort, en de matelot danste
op haar papillot-krullen.
Een paar slagersjongens gluurden eerbie
dig naar de matelot en zetten haastig hun
petten recht.
Een oud heertje bleef staan staren alsof
hij zijn oogen niet geloofde. Toen begon op
eens zijn heele gezicht te stralen en tranen
van verrukte ontroering schoten hem in de
oogen. Hij draaide zich om en volgde de ver
schijning op eerbiedigen afstand. Ongetwij
feld dacht hij terug aan den langvervlogen
lentedag, toen voor het eerst in zijn hart de
liefde ontwaakte voor een verschijning, ge
lijk en gelijkvormig met wat daar voor hem
uitliep.
Wij arriveerden op de Raambrug, de ver
schijning, het oude heertje en ik, en op de
Raambrug stond een verkeersagent heftig te
gebaren. Toen hij de verschijning in het oog
kreeg bleef hij steken in de preparatieven
voor één van zijn meest martiale houdingen
en versteende als het ware met open mond
en star-kijkende oogen. Een paar fietsers en
auto's bleven gehoorzaam staan wachten.
Toen wendde de verschijning zich om naar
het oude heertje, zei heel oningeiogen-luid
tegen hem: „Als dat knoopendier niet op
past, schiet ie nog wortel", en vervolgde on
bekommerd haar weg.
De agent hoorde het, zijn arm zakte hul
peloos neer, de auto's en fietsers schoven
verder.
Het oude heertje maakte een schichtige
steigerbeweging, en tastte naar de brugleu
ning om steun. Toen schudde hij teleurge
steld het hoofd en zei peinzend-berustend:
„Tja
Ik wist waar hij aan dacht: aan den
goeien ouwen tijd....
W. T.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
WONINGBUREAU HENK TH. FIBBE
14 NASSAUSTRAAT 14
Werkloozen naar Drente
Zooals reeds door ons werd medegedeeld
zullen binnenkort 25 werklooze arbeiders naar
de werkverruiming in Drente worden uitge
zonden. Thans kunnen wij mededeelen, dat
reeds een aantal hiervoor door den gemeen
telijken dienst der Werkloosheidsbestrijding
is opgeroepen, waarop hen de voorwaarden
der uitzending werden medegedeeld zooals ze
ook reeds in den Raad uitvoerig werden be
sproken.
Men heeft voor deze uitzending opgeroe
pen personen die reeds zeer geruimen tijd
werkloos Zijn en waarvan mag worden aan
genomen. dat zij zelfstandig niet veel kans
hebben om werk te verkrijgen. Toch zijn er
nog eenige van de opgeroepenen die weiger
achtig zijn om naar Drente te gaan. Ande
ren daarentegen waaronder er zijn die nog
niet zoo lang werkloos zijn als degenen die
weigerden, hebben verzocht wel te worden
uitgezonden naar Drente.
Zooals bekend betreft het hier een proef
voor Haarlem, doch vanwege andere ge
meenten zooals Amsterdam. Rotterdam, Den
Haag, Gouda en Dordrecht heeft men al
reeds voor geruimen tijd terug 'dezen maat
regel toegepast. Er waren er op deze wijze
al ruim 1000 arbeiders te werk gesteld. De
minister heeft verklaard dat dit aantal nu
opgevoerd kan worden tot 2000.
DE WEG HAARLEM-
AMSTERDAM.
VERKEERSVERBETERING TE
HALFWEG.
De bijna afgebroken R-sK. kerk te Halfweg.
Nu een mooie RK. kerk te Halfweg ge
bouwd is, zijn de sloopers begonnen de kerk
en de pastorie op het Plein af te breken.
Deze gebouwen zijn, zooals wij indertijd
medegedeeld hebben, door den Rijkswater
staat aangekocht. De vrijkomende grond
wordt voor verbetering van den weg aan
gewend. Er komt nu een flink plein, waar de
groote asphaltweg een onderdeel van zal
vormen. Het was op het plein te Halfweg
altijd gevaarlijk omdat de ruimte te be
perkt was voor het vele verkeer van auto's,
wagens, fietsen en voetgangers. Bovendien
leverde de trambaan ook gevaren op. Als het
plein te Halfweg klaar is, zal dit de kroon op
het belangrijke werk der wegverbreeding
HaarlemAmsterdam zijn.
HET MODEL
(Al vraagt een vrouw, dat haar
mannelijk ideaal niet rookt, niet
drinkt, niet speelt e.d., Is dat dan
zooveel gevergd? Dat kunnen wij
vrouwen ons maar niet begrijpen.
Uit een beschouwing.)
Ik rook geen sigaret of pijp,
Ik rook zelfs geen sigaar,
Daar 'k er 't genot niet van begrijp,
Ik vin dat rooken naar;
Ik drink geen druppel sterken drank,
Al presenteert men 't vaak,
De reden, dat ik steeds bedank?
Ik hou niet van den smaak;
Ik speel nooit in de loterij,
Niet dat ik 't zondig vin,
Maar 'k maak me veel te angstig bij
t Idee, dat ik niet win;
Ik heb een hekel aan gevecht,
Mijn heele leven lang,
't Is niet de vraag van krom of recht,
Ik ben alleen maar bang;
Ik werk het hardst op ons kantoor,
Den heelen langen dag,
'k Ben niet zoo dol op arbeid, hoor.
Maar anders krijg 'k ontslag;
En door dit al sta ik bekend,
Als een voorbeeldig man,
Verdien ik heusch dat compliment?
Ik zondig, waar ik kan;
De wereld brengt me lof en eer,
En zegt, dat 'k nobel leef,
Als 'k dingen laat (daar komt 't op neer),
Waar ik geen steek om geef.
P. GASUS.
FRAUDULEUZE HANDELINGEN
VAN EEN BURGEMEESTER.
HET VERDUISTERDE BEDRAG NOG
NIET BEKEND.
Naar aanleiding van klachten en beschul
digingen uitgebracht over het beheer en het
beleid van den burgemeester der gemeente
Oud-Heusden en Elswout, is een voorloopig
onderzoek ingesteld, waaruit is komen vast
te staan, dat over de jaren 1928 en 1929 ver
duisteringen van gemeentegelden zijn ge
pleegd tot een nog niet vastgesteld bedrag.
Ook is gebleken, dat de administratie op zeer
slordige wijze is gevoerd. De gemeente-ont
vanger heeft gehandeld in strijd met zijn
voorschriften.
Het onderzoek, dat onder leiding staat van
den hoofdcommies, afdeeling Comptabiliteit
der Provinciale Griffie te 's Hertogenbosch,
wordt voortgezet.
Het woord is aan
Dr. Frederik van Eeden
De hoogste distbictie is verfijnde eenvoud.
Haarlem, 30 Maart
Vechten tegen Oorlog.
Onlangs heb .k geschreven over de wen-
schelijkheid van Nederlandsch initiatief tot
het instellen van een wereldactie tegen den
modernen oorlog lees: massamoord, of
slachtbank, en over de noodzakelijk
heid om een modernen machtsmid
del, dat der reclame, daarin te be
trekken. Voor het --Leren van een oorlog zijn
ontzaglijke geldsommen noodig. Dat het be
strijden ervan eveneens veel geld, al is het
lang niet zooveel, zou moeten kosten, en dat
dit geld oneindig beter besteed zou" zijn, ligt
in de lijn der logica.
Men zal, naar mijn meening, de vredes-
actie bovendien in een anderen geest, op een
andere wijze moeten gaan voeren om er
voortdurende aandacht voor te krijgen. Het
zachtzinnige pacifisme dat zich concentreert
op menschenliefde en zich symboliseert in de
vredesduif schiet tekort. Niet alleen boeit het
niet, en lijdt het aan eentoonigheid. maar
bovendien geeft het iedereen, al spreekt het
niets dan waarheid, een gevoel van week
heid, van slapheid. Het doet. laten wij het
maar eerlijk erkennen, soms zelfs wee aan.
En de vredesduif is een zoetig symbooltje een
diertje voor een ulevellen-prentje.
De mensch is een vechter in het leven,
hetgeen niet wil zeggen dat hij een moorde
naar is, die van nature met ie neiging zou
zijn behept om weerlooze vrouwen en kin
deren met bommen en vergiftige gassen om
te brengen. Maar hij is een vechter. Het le
ven eischt dat van hem. Zonder strijd kan
hij het niet de baas worden. Dus is hij daar
op ingesteld, hij leeft in die sfeer vooral als
hij jong en sterk is. Wil men zijn aandacht,
zijn medewerking voor het wegnemen van
een misstand, een verschijnsel van ontaar
ding, vraagt men zijn geestdrift daarvoor,
dan kan die alleen gewekt worde., door hem
tot strijd daartegeu te wekken. Door hem
te zeggen: daar is de vijand, val hem aan.
Hij moet zooveel vijanden bevechten; in zich
zelf en in den tegenstand dien hij in zijn
maatschappelijke loopbaan ondervindt. Zijn
grootste vijand is de moderne oorlog, die
wacht, als een monster in zijn hol, om los
te breken en al wat hem lief is te vernie
tigen.
Het eerste noodzakelijke in de anti-oor-
logsactie is daarom om hem dat monster in
zijn ware gedaante voor te stellen. Het ver
veelt hem spoedig om bepreekt te worden
over menschenliefde en ander schoone za
ken die hij kent, die in hem zelf leven, aan
welker waarheid en schoonheid hij niet twij
felt. Maar men kan hem boeien, men kan
het verzet tegen de beestachtige gruwelen
van den modernen oorlog in hem wakker
houden en versterken, door hem het mon
ster te toonen zooals het is. Dit is beproefd
in anti-oorlogsfilms, maar aan anti-oorlogs
films moeten bioscoop-exploitanten en vele
anderen geld verdienen en verreweg de
meeste regisseurs hebben de realiteit van het
vraagstuk niet gevoeld of niet aangedurfd.
Resultaat: een film die een valsche voor
stelling geeft, die gedachten aan helden
moed wekt inplaats van weerzin en afschuw
met de slotsom: „Dat móeten wij bevechten
en voorkomen".
Ik heb in de vele artikelen, in den laatsten
tijd over den modernen oorlog geschreven,
opzettelijk steeds vooropgesteld dat er geen
heldenmoed en ridderlijkheid meer in gel
den. De laagste, gemeenste strijdmiddelen
beheerschen hem. Verdragen, waarin ze ver
boden waren, zijn in de jaren 1914—1918
doelloos gebleken. Vodjes papier. Als de hel
eenmaal is losgebroken, als de oorlogswaan
zin de massa's heeft bevangen, is er geen
houden meer aan. Wij weten allen dat in
een volgenden oorlog de massamoord op
weerlooze nonocmbattanten het voornaam
ste strijdmiddel zal zijn. Wij weten dat de
ridderlijke gedachte van den oorlog der his
torie. waarin de mannen ten strijde trokken
om hen, die hun het liefst waren, te verde
digen, een romantische fictie van het verre
verleden is geworden. Zij, die weerloos zijn,
zullen laaghartig worden vermoord, wel
licht al vóór degenen, die hen heeten te ver
dedigen, zelf een schot hebben kunnen los
sen. Dat is de waarheid, dat is de toekomst
als wij er niet schouder aan schouder tegen
te velde trekken, in legers van millioenen
die met éen gedachte bezield zijn: Vernietig
het monster van den modernen oorlog!
In de enorme reclamecampagne, die de
moderne vredesactie zou moeten voeren, ge
steund door de macht van het geld, zou de
totale verdorvenheid van het monster voorop
gesteld moeten worden. Die campagne zou
overigens nimmer kunnen verzwakken, zou
permanent moeten zijn. Zij zou een felle
aanvalsactie moeetn voeren tegen misstan
den in de organisatie van generale staven en
diplomatie, zooals on'anes weer zoo glashel
der gebleken zijn. Zij zcu steeds op haar
post moeten ziin en steeds aanvallend moe
ten op treden tegen den oorlog, want aanval
is ten allen tijde de eenige afdoende metho
de van verded'g'ng geweest.
Het symbool van de anti-oorlogsactie zou
niet de duif maar de Strijd moeten zijn. de
toon van haar mahifesten niet die van een
preek maar die van een ophitsingtegen
het oorlogsmonster! En in beschrijvingen.' in
woord en beeld, zou men de menschen
moeten doen walgen van de laagheid, de ge
meenheid, de beestachtigheid van de Slacht
bank.
Dit nummer van ons blad, dat 28 pagina's
telt, geeft naar onze meening een goeden in
druk van de frlschheid en veelzijdigheid die
het nastreeft. U zult, het lezende, moeten
beamen dat uw plaatselijk dagblad u niet al
leen over locale en blnnenlandsche maar ook
over het buitenland uitgebreide en volledige
voorlichting geeft.
Behalve de vele vaste rubrieken die u bij
ervaring kent komt er vandaag een nieuwe
in voor: die van onzen medewerker Pim
Pernel, een bekend publicist wiens bijdra
gen naar onze overtuiging met graagte ge
lezen zullen worden. Wij zullen niet ophou
den voortdurend de courant te verbeteren
door invoering van nieuwe rubrieken, aan
stelling van nieuwe medewerkers, het in
voeren van technische herzieningen.
Wat het buitenland betreft, vindt u m dit
nummer de volgende artikelen;
Het Autoverkeer te Parijs.
Spanje en Portugal's Dictaturen.
Oostenrijksche Brief.
Engelsche Brief.
Berlijnsche Brief.
Amerikaansche Brief.
Al die artikelen zijn geschreven in die lan
den en door menschen die zich van de toe
standen. die zij beschrijven en waarop zij c.q.
critiek uitoefenen, grondig op de hoogte heb
ben gesteld.
Het waarlijk moderne plaatselijke dagblad
is, in de sfeer der algemeene moderne ont
wikkeling, ver uitgegroeid buiten de gren
zen waarbinnen het vroeger werkte. Het
biedt u een welverzorgd overzicht van het
gansche wereldgebeuren.
Daarvan geeft dit nummer van 28 pagina's,
dat 18 pqgina's tekst bevat, een duidelijk
beeld.
In dezen geest schijnt een geweldige actio
tegen den oorlog mij mogelijk. Om te voor
komen. Komt die actie niet, komt het zoo
ver dat moblsilatic en oorlogsverklaring
worden afgekondigd Foch heeft geprofe
teerd: binnen tien of vijftien Jaar en
breekt de waarzin der oorlogspsychose weer
los, zooals in 1914, dan is er geen redden
meer aan.
Dan zal er geen dienstweigering op groote
schaal zijn ookmaak u daar geen illusies
van. De legers zullen niet weigeren op te
trekken. Het zal te laat zijn. En wij mannen
zullen meegaan omdat wij de andere kerels
niet in den steek willen laten omdat wij
mannen zijn. Maar in het bewustzijn dat
alles verloren is
De eenige mogelijkheid is: den strijd van
den waanzin te voorkomen door den strijd
van het koel overleg, tegen den oorlog, nu te
ontketenen. Nu het nog tijd is. Een enthou
siaste strijd, waarin niet met phrasen ge
schermd wordt, maar moedig te velde ge
trokken tegen de misstanden, de zieke plek
ken in onze organisatie, en tegen het Mon
ster zelf.
Laten wij de macht der moderne reclame
wetenschap inzetten tegen de macht van de
moderne oorlogstechniek en eens zien
wie dat wint!
Het is den strijd ten volle waard.
R. P.
MUZIEK IN DEN HOUT.
EEN MOOI CONCERT OP
PAASCH-MAANDAG.
Op Paasch-Maandag, 's middags om hali
drie, zal een muziekuitvoering in den Hout
gegeven worden.
De Zv/itsersche Marinekapel, die Zondag
een reis in ons land gaat beginnen, heeft
van het gemeentebestuur vergunning gekre
gen om een concert te geven in de stads-
tent.
Het volgende programma zal worden uit
gevoerd:
1. Marsch Helvetia Rule the Waves,
Von Prillwitz.
2. Ouverture Wilhelm Tell, Rossini.
3. Fantalsie Schiff und Zimmermann,
Lortzing.
4. Les Cloches de rlniate, Planquettc.
(Eerste uitvoering).
Pauze.
5. Ouverture 1' Alpiniste
Fr. von
6. Fantaisie 1' Amiral de Longjumeau,
Adam.
7. Rhapsodle Die Mückenfanger von
Haarlem. Victor Nessier.
8. Seecadettcnmarsch, Philip Soussa.
De kapel is 45 man sterk. Dirigent de lui
tenant ter zee le klasse A. von Prillwitz.