LETTEREN EN KUNST. muziek. SCHILDERWERK s SCHEEPVAARTBERICHTEN UIT DE OMSTREKEN beverwijk heemstede GECOMPLICEERDE AANRIJDING billy boe voor de kinderen ïjmuiden. RADIO-PROGRAMMA HAARLEM'S DAGBLAD MAANDAG 22 JULI 1929 HARMONIE „EENSGEZINDHEID' HEEMSTEDE en R.K. HARMONIE „UTILE DULCI", HAARLEM. Zaterdagavond. Op het feestterrein van „St. Michael". Heemstede werden, zooals dat bij gelegen heid van jubileumswedstrijden de gewoonte is, Zaterdagavond weer een tweetal orkesten uitgenoodigd om ook gedurende de week de feeststemming levendig te houden. Van de twee korpsen, aan wie deze eer te beurt viel, had het eerste, onder leiding van den heer J. Betz, zich reeds den vorigen Zondag in den wedstrijd doen hooren; het andere, on der den directeur den heer A. C. Jutjens, zal de volgende week uitkomen in vierde afdee- ling. Beide korpsen voerden een vrij lang pro gramma uit, waarvan echter de stukken alle een bescheiden omvang hadden. De inhoud der muziek is niet van dien aard, dat een af zonderlijke bespreking wenschelijk is: ouver turen, marschen, fantasieën, reveries, en dan natuurlijk stukken met fantastische namen als premières d'amour, La rose blanche, zij allen zeggen ons naar inhoud, naar vorm eigenlijk geen nieuwe dingen en in dit op zicht mocht de litteratuur van onze muziek gezelschappen een dringende hervorming ondergaan. De oorzaak van dit euvel ligt natuurlijk in het feit, dat al die auteurs der bedoelde muziekstukken, laat hen knap zijn in de toonzetting, allesbehalve componisten zijn. Zoo komt het dat al die premières d'amour ons tamelijk infantiel, al die roses blanches ons goeddeels uitgebloeid, al die re veries „verschwommen" blijken. En om dit maal niet met Abraham Blankaart, doch met den componist Gadenne te spreken: 'attente fait mourir". Dit laatste stuk was, zooals de lezer weer begrijpt, een fantasie. Niet een fantasie (lees potpourri) over be keerde operafragmenten, maar „eigen" fan tasie! U weet wel: van die je-weet-niet-wat- gedachten. Als men het bij 't luisteren nu niet zoo nauw neemt met de namen die de auteurs hun geesteskinderen bij hun doop meegeven (ook de uitgever spreekt een woordje mee en verantdert naar goeddun ken), dan is een zoo uitgebreid programma nog wel door te komen, zoo men meer spe ciaal zijn aandacht bepaalt bij het technisch gedeelte der uitvoering. Het moet dan ge zegd, dat bij het korps „Eensgezindheid" de stemming tusschen hout en koper tamelijk precair was, ja dat, om bij een bepaalde groep te blijven, hier ook niet immer de noo- dige eensgezindheid heerschte. Men komt anders bij een dergelijke uitvoering tot won derlijke ervaringen; soms treft je een har monie, die geheel rein is; na een zeer een voudige modulatie is de stemming uiterst kritiek, om dadelijk daarop weer een veel vriendelijker voorkomen aan te nemen. De vraag ligt voor de hand, of hier met zorg vuldig instemmen" niet veelmeer is te be reiken. Wij merkten die zorgvuldige voorberei ding ook bij het korps „Utile dulci". Maar daarbij kwam nog, dat ook hier aan de toon- yoortbrenging uiterste zorg werd besteed. Zoo werd het aanhooren van dit laatste pro- grammadeel een waar genoegen. Uiterst be schaafd van klank; keurig van dynamiek: deze kantteekening maakte ik, met en be nevens de bemerking, dat de leider de heer Jutjens alles houdt in een mooi en licht rythmc. Het korps is waarlijk zeer vooruit gegaan, en als wij bedenken, dat het Zondag 23 Juli uitkomt in een vierde afdeeling, dan behoeft men geen profeet te zijn om aan „Utile dulci" een heel mooi succes te voor spellen. Zondagmiddag. Er was als inleiding, zoodra de officleele ontvangst van directeuren en besturen der corpsen had plaats gehad, weer dat feeste lijk gedoe op de Vrijheidsdreef, de marsch- wedstrijd, voor ons Noorderlingen een kleine vergoeding voor het gemis der kleurige fleu rige optochten zooals de Zuiderlanden die kennen.. Maar wij zijn er tevreden mee, we vergapen er ons aan, en of er al eens een huurling-vaandrig, bij ontstentenis van den heuschen, een pas of wat uit de koers maakt, wij zijn als publiek waarlijk niet kritisch. Voor ons ligt de groote bekoring in het feit, dat het rythmc der muziek wordt be lichaamd in de ferm-stappende beenen dei- muzikanten, die ons den klank komen aan dragen heel uit de verte, uit het niets, en hem brengen tot waar hij terugkeert tot het niets. Met. als resultaat dus een heel natuur lijk crescendo, een fortissimo-hoogtepunt op 't moment van het langs-je-heen marchee- ren, cn een prachtig diminriendo. De ïury let natuurlijk op heel andere dingen. De heeren der jury zijn de strenge rechters, cn geloof niet dat je een puntje extra ontvangt, als je er niet 'l vuur voor uit je sloffen loopt en dan nog wel geheel en al volgens voorschrift. Wil men weten lioc de jury oordeelde? Samenge steld zooals.de vorige week (de heeren W. v. Erp. Nico Gerharz, A. L. Hasebroek, H. W. Hofmeester en Sam Vlessing) kende zij de prijzen toe als volgt: uExcelsior", Heemstede, le prijs 34 punten (3e afd.) „Euphonia", Overveen 2e prijs 31 punten (le afd.) „Ons Genoegen" Schellingwoude, 2e prijs, 32 punten (le afd.) „Haarlcmsche Tramfanfare" le prijs, 34 punten (le afd.) De hoofdwedstrijd begon vrijwel op tijd. Dat was maar gelukkig, want er restte ons vóór 't begin van den avondwedstrijd een goed uurtje om even heen en weer te dra ven cn ons wat te verfrisschen cn wat losse aanteekeningen vast te leggen. Excelsior, Heemstede (dir. R. v. 't HofD voerde als deelhebber in do derde afd. zijn verplichte opgaaf naar eisch uit en bleet ook in 't vrije werk beschaafd van klank, St. Caecilia, Zeist, scandeerde niet mooi, cn daar dit korps weer een afdeeling hooger had ingeschreven, mochten weer hoogere eischen gesteld worden. Met 213 punten werd een 3e prijs toegekend, terwijl 't vorige korps met. 255 p. een eerste prijs behaalde. Ephonia. Overveen (dir. Lefeber). dat als harmoniekorps alweer een afd. hooger uit kwam dan 't vorige, was in het vrije werk niet bijster gelukkig. Het was in hoofd zaak de zuiverheid van intonatie, die in 't gedrang kwam in dc veeleischendc suite van Popy. Het klankgehalte was dus niet wat we van Euphonia gewend zijn ci*de pun ten die wc volgons on eigen oordeel al vast toekenden, begonnen bedenkelijk te wijzen op een prijs, die op een spoedige revanche wacht. Zoo ziel t ook uit, de jury gaf 203 punten, zoodat het korps zich ditmaal met een 3en prijs moest tevredenstellen. In de le afd. fanfare kwam verder uit Ons Genoegen, Schellingwoude (dir. M. C. v. d. Roovaart). Het niet-fraaie verplichte werk werd opvallend goed uitgevoerd en on ze cijferwaardeering deed ons vermoeden dat er een eerste prijs zou worden toege kend. Daar van t vrije werk het klankge halte eveneens goed was, waren we de meening toegedaan, dat het puntenaantal 'n len prijs zou borgen. Het werd echter niet hooger dan 246, met als gevolg een tweede prijs. In dezelfde afd. kwam eveneens uit Haar- Iemsche Tramfanfare, (dir. R. van 't Hoff) Ditmaal ging de weg van dezen dirigent niet langs lijnen van geleidelijkheid, en even min langs rozen. De fraseering was boven dien niet gelukkig, de intonatie ook niet, en het geheel maakte den indruk dat er aan de repetities niet de noodige tijd was besteed. Het is moeilijk voor de mannen der tram fanfare, om den tijd voor de repetitie vrij te maken en daar zulks veelal finaniceele offers vraagt, moet dit korps in een ongunsti ge verhouding komen tot zijn zustergezel- schappen. Het puntental 223 gaf recht op een derden prijs. Er restte ons nu nog een bijzonder genot, wijl twee der beste muziekgezelschappen van ons land, beide uitkomend in de Eere-af- deeling, elkaar zouden bekampen. Bekam pen! dat moesten onze zangvereenigingen eens overnemen van deze Hollanders-benoor den het IJ. De een gebruikte de directie partituur v.an den ander, de ander leende een groote trom van weer een derde, wijl 't eigen instrument een feil vertoonde. En zoo voort. Eerst kwam Jongejans, de man van de fijne muzikale intuïtie, met zijn terecht ge roemd korps .Harmonie", Assendelft. Zijn combinatie bugle-piston is verrukkelijk; pauken en strijkbas zorgen daarenboven voor een streelend klankgehalte, en zoo werd naast het verplichte nummer van Laisne de Verdi-fantasie" over „Atilla" een muziekgenie ten v,an zeer bijzonder gehalte. Maar „Concordia" Oostzaan (dir. A. Meijns), al moge de bezetting minder welvoorzien zijn, zoekt en vindt de bekoring weer op ander terrein; hier het overmachtige groot koper, dat aan wijlen Stentor zeker het schaam rood naar de wangen had gedreven, zoo hij al niet een paar duizend jaar ter ziele was. Prachtig zondoorschenen is hier ook de com binatie piston-trombone. Meijns vat alzoo zijn muziek weer op van een andere zijde hij is de viriele leider, zijn koper zingt strijd liederen, maar die tevens ter overwinning voeren. Aan deze kerngezonde muziekpresta- ties werd door de jury zeer terecht een eerste prijsc toegekend, en beide met een gelijk aan tal punten, nX 259. Zondagavond. Deze belde eerste prijzen waarborgden ons meteen een mooien avondwedstrijd. En die begon, zooals was aangekondigd, om acht uur, toen het terrein al voor een goed deel bezet was, evenwel nog bijlangena niet vol doende voor zulk een bijzonder genot. Voor dat de beide rivalen in 't krijt traden, kreeg eerst nog „Excelsior"-Heemstede gelegenheid, als 3e afdeelingskorps en eersteprijs-winnaar, zich te doen hooren en men koos, wat we Zaterdagavond zoo goed van „Utile Dulci" in harmoniebezetting hoorden, de fantasie „L'attente fait mourir". De klank was beter dan des middags; de mannen waren vrijer, want zoo'n eerewedstrijd geeft een benij denswaardige dosis goeden moed. En na af loop van den avondwedstrijd zorgde „Excel sior" heel welwillend voor Unterhaltungs- musik, wat door velen terecht op prijs werd gesteld. Alweer werd het een spannende strijd, nu „Harmonie" en „Concordia", alzoo Jongejans en Meijns, beide hetzelfde werk kozen, n.l. de Suite oriëntale van Popy. In de bezetting voor harmonie-orkest komt veel in deze muziek beter uit; voor fanfare hebben de bugles het dikwijls zwaar te verantwoorden, cn daar bleef men, de een meer, de ander minder, wel eens bezijden het beeld der par tituur. Maar alweer was er bij Jongejans dat prachtige, breed uitgezongen lied, en kwa men bij Meijns die felle klaroenen alles in zonnegloed zetten. Ja, dat is een uitgelezen genot, twee zoo onderscheiden korpsen, met beide hun eigen bekoring, een zelfde keuze- werk te hooren uitvoeren. Jongejans voerde daarenboven (doch buiten mededinging) een marool uit, die zeer hooge eischen stelde al weer aan de bugles, en Meijns gaf een „Ca- valleria"-fantasie, met praclitig-sonore bas sen en stralend klein koper. Hiermee is wel 't voornaamste gebeuren op dezen eerewedstrijd meegedeeld. Hoe de jury beslist, komt ons a.s. Zondag ten öore, als ook de korpsen, die alsnog een eersten prijs winnen, zich hebben doen hooren. We willen besluiten met een opwekking, om den volgenden Zondag, als uit de naaste omgeving een zoo groot aantal korpsen den strijd aanbinden, naar Heemstede te komen. Het feest, en weet te feesten. En Donderdag a.s.? Dan is er in Heemstede geen huis, of de ramen zijn wijd geopend, om het door 't dorp trekkend muziekkorps uit Beverwijk des te beter te kunnen hooren. Zoo deed men ook eenmaal in Spaarndam, en wij hebben er prettige en frisschc herinneringen aan be houden. G. J. KALT. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cta. per regel. en alle menschen, die Ie veel aan alof, en behoefte aan 'n verfrlsschlng hebben nemen Lakerol, de dorstwerendo pastille. 1 OOK TEGEN DORST 1 50 et p. doos bi) Apoth. en DroR. VRAAG VOOR UW BINNEN- EN BUITEN- FIRMA J. HEYDANUS Zn. KONINGSTRAAT 25 PARKLAAN 60 rd. van 8—12 en 1^45 uur- Telefoon 11361 N.V. KELLER EN MACDONALD N. S. F. PHILIPS HET TOONEEL. BRUINE MOEDERS door het gezelschap van Mie en Ko. De schrijvers van „Bruine Moeders" heb ben voor model van hun stuk De Jantjes en Tropenadel uitgezocht. In het eerste bedrijf zitten wij met oom Manus, oom Ko en een derden kameraad, die gezamenlijk ondanks hun getrouwden staat voor den Oost teekenen, in het successtuk van Bouber om in het vierde bedrijf, wanneer tante Mie uit den Jordaan in den Oost komt en in de deftige mevrouw ITirsel een ouwe kennis uit de buurt van Kattenburg herkent, pijnlijk dicht Tropenadel te naderen. Wanneer wij 30 procent van De Jantjes en 30 proeent van Tropenadel met 40 procent van ons eigen maaksel vermengen, dan zijn wij vrij zeker van succes, zullen de auteurs van Bruine Moeders waarschijnlijk hebben gedacht. Maar de uitkomst bewijst, dat hiervoor toch nog iets anders noodig Is! Juist die 40 procent moeten het hem doen! De drie dronken kolonialen in I staan stukken achter bij de Jantjes, die Bouber schiep en tante Mie kon niet ln de schaduw staan van de juffrouw van Kattenburg uit Van Wermeskerken's blijspel. Daarbij is het eigen maaksel van de heeren Paoli en Wil Chanson de droeve geschiedenis van de bruine moeder en den blanken zoon zoo sentimenteel en onmogelijk, dat hierdoor alleen reeds dit volksstuk op een veel lager niveau komt. Herman Bouber en Elsensohn hebben ons met De Jantjes, Het Huishouden van J an Steen en Zeemansvrouwen getoond, wat in dit genre te bereiken is en al kunnen wij elk volksstuk niet zoo'n lioogen maat staf aanleggen, een spel als Bruine Moeders is toch te grof en smaakbedervend, dat wij het als volksstuk kunnen accepteeren. De namen Mie en Ko had ik reeds vele malen op aanplakbiljetten gelezen. Zaterdag zag ik deze volksacteurs voor het eerst in levende lijve op de planken van den Schouw burg aan den Jansweg. Mie en Ko willen blijkbaar de opvolgers zijn van Solser en Hesse. Ook in deze combinatie speelt een man de vrouwelijke hoofdrol. Wij zouden niet gaarne durven beweren, dat Mie de ver gelijking met Solser in dit genre kan door slaan, Een man moet wel over sterke komi sche gaven beschikken om het spelen als vrouw te rechtvaardigen. Wat hier toch eigenlijk niet het geval Is. Toch bleek het publiek in dit spel wel pleizier te hebben. Maar Bouber, Elsensohn. Lemaire en Annie Verhulst hebben ons gelukkig bewezen, dat wij andere eischen ook in ons land kunnen en mogen stellen. Wij zouden de tooneelkunst een slechten dienst bewijzen, wanneer wij ons met op voeringen als van Bruine Moeders tevreden toonden. J. B. SCHUIL. TRANSATLANTISCHE LIJNEN. Almkerk p. 19 15 tl. Ouessant, Rotterdam n. Alpherat p- 19 n.m. Ouessant, Buenos-Ayres n. Rotterdam, wórdt 21 7 u. te R'dam ver wacht. Alcaid 18 v. Campo n. Bata. Amstelkerk 19 te Accra v. Amsterdam. Breedijk 19 n.m. v. Port Said, Java n. New York. Billiton 19 v. Port Sudan n. Mombassa. Bennekom 13 v. Corral n. Valparaiso. Crynssen 20 te Hamburg v. Bremen. Drechterland 19 v. Buënos-Aires n. A'dam. Drechtstroom p. 19 Kaap Finisterre, A'dam n. W.-Afrika. Eemstroom p. 19 Ouessant, A'dam n. W.- Edam 19 n.m. v. Vigo, New Orleans n. R'dam. G'aroet 20 te Alexandrië, Batavia n. R'dam. Gorontalo p. 20 Gibraltar. R'dam n. Batavia. Giekerk 25 v. R'dam te Kaapstad verwacht. Gelria (vacantiereis) 19 18 u. te Nareykjavik, vertrekt 20 19 u. Gaasterland 19 18 u. v. Bahia, Buenos-Ayres n. Amsterdam. Heemskerk 19 te Dar-es-Salaam v. Beira. Haarlem 19 te Port of Spain. Kot a Inten 19 12 u. v. Marseille, Batavia n. Rotterdam. Kota Baroe 20 8 u. te Sabang, Rotterdam n. Batavia. Kota Radja 20 v. Rotterdam n. Bauavia. Kambangan 19 v. Probolingo. Kilstroom 18 v. Sassandra n. Freetown. Manoeran 19 v. Port Sudan, Batavia n. Am sterdam. Merauke 17 v. Penang n. Port Swettenham. Maasland 10 to Santos, Buenos Ayres n. Am- sterdam. Nieuwkerk 18 v. Mozambique n. Beira. Nictheroy 19 n.m. v. Londen, R'dam n. Pacifickust. Nieuw Zeeland 18 v. Singapore n. Australië. Prins der Nederlanden 18 v. Singapore, Am sterdam n. Batavia. Patria 19 12 il v. Marseille, Rotterdam n. P.^THooft 20 te Genua, Batavia n. A'dam. Rotti 19 te Londen, Batavia n. A'dam. Riouw 20 v. Colombo, Batavia n. Adam. Statendam 19 n.m. v. Southampton, Rdam Schouwen p. 20 6 n. Gibraltar. Hamburg n. Simïoêr 19 te Boston, Batavia n. Nct'York. Sembilan 20 te Genua, Batavia n. Adam. PERSONALIA. Voor het examen Handelskennis L-OHs te 's-Gravenhage geslaagd dc heer A. K. Kerse- nians uit Heemstede. EEN MAN LICHT GEWOND. Vrijdag had op de Laan van Rozenburg een nogal gecompliceerde aanrijding plaats. Een auto stopte aan het einde van de Laan van Rozenburg, om een op den Heerenweg rij denden auto te laten passeeren. Achter den eerstgenoemden auto reed een andere auto waarvan dc bestuurder blij kb ïar het stoptee- ken van den voor hem rijdenden auto niet of niet tijdig had gezien. Hij haalde daarom, om een aanrijding te voorkomen scherp naar rechts uit en reed daarbij tegen een bord en een boom, welke beide afbraken en op het rijwielpad vielen. J. P. S., die op dat rijwiel De man van de werptent, nog kwaad, Gaf 'Billy een groote kan. En de jongen liep dadelijk weg, Op zoek naar den ijsco-man. De man van 't spul keek niet meer boos. Toen Bill hem dc kan gaf met ijs gevuld. En de jongen tot hem zei„*k Hoop, Dat je niet meer kwaad wezen zult." Ook Billy en Redneb snoepten er van, En Bill riep: „Wat een heerlijk ijs." Maar Redneb zuchtte: „Mijri buik dcet pijn. En mijn maag is van de wijs." „Dat komt terecht," riep Billy uit. „Nu gaan we gauw hier vandaan. Als jij eens flink geloopcn hebt, Zal de pijn wel overgaan." Dat is heel verstandig van Billy. pad passeerde werd vermoedelijk door dien omvallenden boom getroffen en bekwam een lichte hersenschudding. Op advies van Dr. de G. is hij perziekenauto naar zijn woning ver voerd. GEVONDEN VOORWERPEN. Terug te bekomen bij: Van Amerongen, Havenstraat 8, een damesrijwiel. J. Kersten, Sumatrastraat 19, een duimstok. J. van dei- Valk, Drieheerenlaan 28, een vermoedelijk goeden ring. W. Jansen, Bleekersvaartweg 47, een peiler van een benzinetank. A. van Wageningen, een dameshandschoen. Van dei- Weiden, Bosb. Toussaintstraat 62, een duif. C. J. v. d. Broek, Oude Groenmarkt, Haar lem, een grijze handschoen. M. de Wilde, Dahlialaan 17 Aerdenhout, een armband. Kulk, Drieheerenlaan 12, eenden. M. Leent- vaar. Asterkade 37, een witte keeshond. K. Geertsema, Javalaan 40, een rijwielbelasting- merk in etui. H. van Zetten, Meer en Bosch, twee soubrasses en een kinderbroekje. Goed hart, Wiekenplein 6, jcen zilveren vulpotlood en een kinderparapluie. E. Kluen, Raadhuis straat 46, een rozenkrans in etui. J. Schab- bing, Balistraat 31, een damesmuts. Van Lent, Binnenweg 6, een damestaschje met inhoud. Humting, Berkenlaan 1, een dames- portemonnaie met inhoud. F. Brandon, Land zichtlaan 18, een gummi schoen. A. de Haas, Lindenlaan 22, een damesportemonnaie met Inhoud. Gemakshuisje Groenendaal. een hoed en een pet. Boetje. Willem v. d. Velkekade 5, een bus met groente. Somer, Spaarnzichlaan 4a, een paar pantoffels. Kieft, Glipperweg, een pet. Mulder, Haemstedeplein 40, een gouden sierspeld. Snoek, Hendrik de Keijzer- laan 18, een gulden. Bure, Rembrandtlaan 24, twee postduiven. Slot, Molenwerfslaan 28, een ceintuur van een. jas. DE REIS VAN „EXCELSIOR" NAAR LEIPZIG. De IJmuidensche Tnandoline-spelers te Leipzig. Op den achtergrond het Stadhuis. Vrijdagmorgen 12 Juli vertrok een twintig tal leden van de Arbeidersmandolineclub „Excelsior" directeur de heer J. W. Raadman van het station VelsenIJmuiden-Oost naar Leipzig ter bijwoning van het op 13 tot 15 Juli aldaar te houden le Internationale feest van Arbeidersmandolineclubs (Internatio nales Arbeiter-Mandolinistenfest). De reis •ging over Hengelo, waar de Hollandsche deelnemers aan het feest elkaar ontmoetten om gezamenlijk per D-trein de reis voort te zetten. Van deze ontmoeting, waarbij be halve dc IJmuidenaren aanwezig waren le den der afdeelingen Amsterdam, Rotterdam, Amersfoort, Hengelo, Enschedé, Zwolle en Groningen werd gebruik gemaakt om het nieuwe bondsvaandel te onthullen. In totaal namen 70 personen aan de reis deel. IJmui- den kwam dus met zijn 20 leden goed te voorschijn. De andere clubs, zelfs Amsterdam en Rotterdam bleven bij dit aantal verre tc.n achter. In opgewekte stemming aanvaardde men de lange reis. Het fraaie landschap bood vol doende afwisseling. Vooral toen de trein langs het Wesergebergte en den Harz rolde, verdrongen allen zich voor de ramen. Het steeds afwisselend panorama van glooiende berghellingen, vruchtbare akkers cn fris groene weiden, veraangenaamde de reis in hooge mate. Te ruim elf uur rolde de trein 't station Leipzig-Hauptbahnhof, het groot ste station van Europa, binnen, waar vele Leipziger „Mandolinisten" ter begroeting aan wezig waren. Een uur later waren allen op weg naar hunne kwartieren. Zaterdagmorgen togen reeds velen op weg om onder begeleiding van hulpvaardige col lega's de prachtige stad met haar vele irotsche gebouwen en monumenten te be zichtigen. Vooral het nieuwe Raadhuis en het Reichsgericht, dat doet denken aan het Paleis van Justitie te Brussel, verwekten aller bewondering. Veelal ontmoette men elkander in het Volkshuis aan de Zeitzer- strasse, een monumentaal gebouw, welks massieve toren zich ver boven de stad ver heft. Dit Volkshuis, dat in de geschiedenis der moderne arbeidersbeweging in Leipzig zulk een belangrijke rol speelt, bevat naast een restaurant, vele eetzalen, logeerkamers, enz., een tweetal groote vergaderzalen, ge sticht in 1905, werd hét in 1920 bij de Kapp- Putsch geheel vernield. Drie jaar later her rees het uit z'n asch, schooner en grootscher dan ooit „trotz alledem" (ondanks alles) zoo- als in groote letters in den voorgevel staat aangegeven. Het „Mandolinistenfest" werd geopend met een grooten optocht op Zaterdagavond, waaraan door ongeveer 3000 tokkelaars uit Duitschland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsje- cho-Slowakije en Holland werd deelgeno men. De optocht had tot einddoel het Augus- tusplein. Zondagmorgen en Maandagavond vonden massa-uitvoeringen plaats in de „Albert Halle" van het Kristallen Paleis, welke uit voeringen elk door 2000 personen werden bij gewoond. Op het eerste concert speelden de Hollanders onder leiding van den heer Raad- man een tweetal liederen, welke veel bijval verwierven. Nochtans valt niet te ntkennen, dat de prestaties der Hollanders bij die dei; Duitschers, doch vooral bij die der Zwitsers verre ten achter stonden. He.t spel der Zwit sers vormde het glanspunt van het Zoixlag- morgeneoncert. Woensdagavond aanvaardde men de terug reis, na een hartelijk afscheid van speelge- nooten, gastvrouwen en gastheeren te heb ben genomen. De gewelven van het station daverden van de „Frei Klangs" de groet der, „Klingende Internationale". DINSDAG 23 JULL HUIZEN, 1875 M. 10.00 Morgenwijding. 12.15 Concert door, het A.V.R.O.-Kwintet. 2.00 Kookpraatje, 2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Maak-het-zelf- cursus. 4.30 Microfoon-debutanten. Viool* piano en zang. 5.30 Concert door het Om roeporkest. Canstant v. d. Elshout (bariton). 7.00 Lezing door Dra M. de Hartogh over:; Het Amsterdamsch Genootschap voor werk verschaffing aan onvolwaardigen. 8.01 A.V, R.O.-Boekenhalf uurtje. Marie Verhoeven— Schmitz bespreekt „Serpetua" door Wilhelm von Scholz. 8.30 Concert door het Stafmu ziekkorps Koninklijke Marine. Intermezzo, 10.30 Persberichten. Daarna: Gramophoon- muziek. 12.00 Sluiting, HILVERSUM, 298. M. Na 6 uur 1070 M. Uitsl. K.R.O.-uitz. 11.30 Godsdienstig halfuurtje. 12.15 Con cert door het K.R.O.-trio. 1.15 Gramofoon muziek.- 2.00 Les in knippen en stofversie- ring. 2.20 Vrouwenuurtje. 5.00 Gramofoonmu ziek. 6.00 Gramofoonmuziek. 7.00 Cursus kerklatijn beginners. 7.35 Cursus kerklatijn gevorderden. 8.00 Concert. Orkest en vocale solisten. 9.15 Nieuwsber. 9.20 Lezing over: De Middeleeuwsche straffen. 9.45 Vervolg Con cert van 8.00. 10.30 Gramofoonmuziek. DAVENTRY, 1554 M. 10.35 Kerkdienst. 11.05 Kookpraatje. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Orgelconcert. 1.20 Orkestconcert. 4.20 Orkestconcert. 5.35 Kin deruurtje. 6.20 Gedichtenvoorlezing. 6.35 Nieuwsberichten. 6.50 Muziek. 7.05 Piano- luetten. 7.20 Lezing. 7.45 Causerie. 8.05 Licht orkestconcert. E. Kersey, viool. Omroep-or kest. 9.20 Nieuwsber. 9.35 Muziekles. 8.50 Nieuwsber. 9.50 Kamermuziek. Virtuoso strijkkwartet. J. Ireland, piano. 11.05 Dans muziek tot 12.20. PARIJS „RADIO-PARIS" 1725 M. 12.50 Gramofoonmuziek. 4.05 Orkestcon cert. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.55 Concert. Orkest en vocale solisten. LANGENBERG, 473 M. 7.50 Orkestconce'rt. 10.35 Gramofoonmu ziek. 1.25 Orkestconcert. 5.55 Kamermuziek. Trio. 8.20 Licht concert. Werag-orkest. ZEESEN, 1635 M. 6.10 Berichten en lezingen. 12.50 Gramo- proonmuziek. 1.15 Berichten en lezingen. 5.20 Concert. 6.20 Berichten en lezingen. 8.20 Concert. Her-uitzending van München. Or kest en solisten. HAMBURG. 421,3 M. 4.35 Liliencron-herdenking. Toespraak, zang en declamatie. 5.20 Radio-zanguurtje. 6.35 Concert. 8.20 Cello-concert door Hans Bottermund, m, m, v. Orkest. 9.20 Klassiek orkestcoicert m. m. v. solist. 10.35 Orkest concert. BRUSSEL, 512 M. 5.20 Gramofoonmuziek. 6.50 Gramofoon muziek. S.20 Concert. Orkest van de Dieren tuin Antwerpen oJLv. Flor. Alpaert-s.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 6