BEURSKRONIEK. FLITSEN VICTORIA-WATER BIOSCOOP FEUILLETON De Roode Vingerafdruk HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1929 De vaste grondtoon ter beurze. Voortgezette activiteit in handel en industrie. Vooruitzichten. De opgaande lijn. De beurs. Amsterdam, 22 Augustus. De opmerkelijke ononderbroken en nog steeds stijgende activiteit van handel en Industrie, in vele gevallen niet in het minst beïnvloed door de traditioneel® zomerslapte, welke voor den vasten grondtoon ter beurze aansprakelijk moet worden geacht, blijkt opnieuw uit de jongste gegevens betreffen de de handelsbeweging. De invoer steeg in Juli tot 241 Millioen (Juni 230 mill., Juli v. j. 211), de uitvoer tot 170 mill. (Juni 165, Juli v. j. 161 mill.), terwijl de Invoer in de eerste 7 maanden van dit jaar 1566 mill, (v. j. 1555) en de uitvoer 1131 (v. j. 1094) bedroegen. Deze opgaande lijn in de conjunctuur is in overeenstemming met den algemeenen toestand van reconstructie en economische wederopbouw in Europa. Bovendien zijn de vooruitzichten voor gerulmen tijd nog in stijgende lijn, terwijl er geen enkele reden is aan te wijzen, waarom de bloei, eenmaal tot z.g. toppunt gekomen, geen blijvende zal zijn. Temeer, daar door de vervolmaking van de financieele apparatuur, ter financiering van handel en industrie, een zekei"e stabili teit gewaarborgd is, aangezien eventueele atokkingen in den afzet gemakkelijk geab sorbeerd kunnen worden. Juist de voortduur van de opgaande be weging in de conjunctuur wordt aanneme lijk door de omstandigheid, dat Europa zich nog' niet geheel van de gevolgen van den oorlog hersteld heeft.. In de'periode gelegen tusschen de aanvaarding van het Dawesplan en de bijeenkomst van de commissie van experts te Parijs, heeft men opmerkelïjken vooruitgang kunnen' constateeren. Dc Euro- peesche oorlogvoerende landen hadden eerst de meest dringende en voor de hand liggen de problemen van herstel der verwoeste ge bieden en der economische apparatuur op te lossen. Vervolgens was alle aandacht noodig voor herstel van de industrie. Een van de ernstigste vraagstukken was de stabilisatie der diverse valuta's. Na dit reusachtige werk, dat een enorme inspanning van alle krach ten eischte, en waarbij verschillende landen clen gouden standaard aannamen en met een industrie, die weer tot produceeren be kwaam was, kwam het volgende vraagstuk aan de orde: de herovering der tijdens den oorlog verloren gegane buitenlandsche markten. Daarnaast en tot zekere hoogte verwant ermee was de kwestie der Duitsche schadeloosstellingsbetalingen. De tot stand koming van het mildere Youngplan, dat in overeenstemming was met Duitschland's werkelijke draagkracht, leidde tot een verder optimisme. Aangezien bij aanvaarding hier van een einde zou gemaakt worden aan de onzekerheid betreffende Duitschland's na komen van zijn verplichtingen en de eco nomische terugslag, die veroorzaakt zou worden, indien er een kink in den kabel zou komen door een insolvent-verklarmg van Duitschland onder de lasten van het Dawesplan. Hoe ook de resultaten van de huidige Haagsche conferentie mogen uitval len, men kan ervan opaan, dat men het Youngplan, ten minste wat de verlaging der Duitsche betalingen aangaat, niet zal laten schipbreuk lijden. Heel Europa en Amerika hebben het grootste belang erbij, dat het erdoor komt. Behalve de Inschrijving op heden op 50 millioen schatkistpapier is er van de emissie markt nog weinig nieuws. Ter beurze werden geïntroduceerd cert, van 10 gew. aaijdeelen z. n. w. Standard Brands Incorp. tegen 39yZ dollar per aand. De interest op de afgest. obligaties Roe- meensche staatsleeningen, per I Juli 1929 verschenen, is op basis van 40 pCt. in goud betaalbaar gesteld. De stemming ter beurze was in de achter ons liggende overzichtsperiode tamelijk vast te noemen, in het bijzonder voor eenige af- deelingen, als oliewaarden en industrieelen. die op verschillende dagen In het centrum der belangstelling stonden. Een opgewekte tendenz had de overhand en er hadden dik wijls belangrijke omzetten plaats. Banken bewogen zich per saldo om het niveau van vorigen keer. In de industrieele afdeeling is de belang stelling voor Philips den laatsten tijd sterk Ingekrompen. De stijging van het koerspeil tot over de 900 zal hier natuurlijk wel debet aan zijn. Men kan den indruk niet ontgaan dat dit peil te geforceerd is bereikt en niet In verhouding staat tot de normale grond slagen, waarop men uit rendabiliteitsoverwe- gingen enz. het niveau van een bepaald pa pier taxeert. Kunstzijdewaarden waren flauw, met weinig belangstelling en eenig aanbod waar door de koersen afbrokkelden. Margarine Unies en Calvé Delft zetten de opwaartsche beweging voort met belangrijke omzetten bij een vaste stemming. Ook van Berkel's Pa tent stonden weer in het brandpunt der be langstelling, bij oploopende koersen, o.m. op geruchten omtrent bijschrijving op de aan- deelen tot een nominale waarde van 1000. Sedert enkele dagen valt weer een aan zienlijke affaire in oliewaarden te memoree- ren, waarbij Koninklijke de leiding hadden en die dientengevolge weer tot boven de 400 konden monteeren. Er ontwikkelde zich be langrijke kooplust. Andere oliewaarden, ook de Amerikaansche, kregen hun deel van de opgewekte stemming in den oliehoek. Mijnen verdeeld, met goede belangstelling tot oploopende koersen in Boetons en Algem. Exploratie, welke laatste een interimdivi dend van 5 pCt. annonceerde. Rubbers aanvankelijk gedrukt op toene ming der voorraden, werd later vaster van toon op de verbetering van den prijs van het product. De handel bleef zeer gering zoodat men ten slotte weinig verschillen met het vorige peil constateeren kon. Scheepvaarten stil met slechts fractionee- le verschillen van geenerlei beteekenis. Suikers met weinig affaire en een looroe tendenz, zoodat men hier dikwijls een paar punten onder vorig niveau afkwam. In tabakken ging evenmin iets van betee kenis om, en men was hier dus geneigd wat af te brokkelen, behalve voor die fondsen, die, zooals Oostkusten, belang bij de rubber hebben en die de laatste dagen wat vaster lagen. BEURSMAN. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regel. Xs. 's ffttH „Napoleon" van Abel Gance. Dank zij de vooruitstrevendheid van de directie van „Palace" kan ook Haarlem de vertooning genieten van Abel Gance's mees terwerk „Napoleon". Bij vorige gelegenheden (toen „Napoleon" in Amsterdam draaide) hebben wij reeds de noodlge aandacht aan dit formidabele werk gewijd. Weliswaar is de projectie op het zoo genaamde triple écran (een drieluik van schermen) hier niet mogelijk, doch de ver vaardigers hebben een copie geleverd, waar voor slechts één projectiescherm noodig is, een copie overigens, die voor het origineel niet onder doet. Zij behandelt Napoleon's ge schiedenis, in groote trekken, van het oogen- blik van zijn romantische vlucht van Cor sica, tot de groote Italiaansche veldtocht. Gance heeft in Napoleon het genie en de held gezien die Frankrijk redde van destructie en anarchie, en er het land de glorie voor terug gaf. Om het hoofd van den Corsicaan glanst een nimbus, en zijn geest straalt een fluïdum uit, waaraan niemand in zijn om geving zich weet te onttrekken. Albert Dieur donné's creatie, is hevig doertrild door deze sfeer. Hij is een Napoleon, niet alleen uiter lijk, doch door zijn prachtige beheerschte en verheven spel ook innerlijk. Om hem heen zien wij een indrukwekkenden Danton, een geraffmeerden Robespierre,een hartstochtelij ken Marat, en van Abel Gance een bijna perverse, doch toch heroïke Saint Just. De regie der massa, welke in deze film van het allergrootste gewicht is, is ongeëvenaard. Hierin toont Gance zich een groot zooniet één der grootste regisseurs van dezen tijd. Waarlijk, kolommen zouden er over deze film vol te schrijven zijn. Wij moeten onzen lof echter in enkele regels druks comprimeeren. Het is jammer dat wij niet de authentieke „Napoleon" vertoond kunnen zien. Men mist hier en daar wel het grooter schermopper- vlak, doch dit resultaat is toch ook wel zoo voortreffelijk, dat men zich reeds gelukkig mag prijzen als men dit voortreffelijke staal 1 van moderne- filmkunst heeft kunnen aan schouwen. Terloops bedenke men welke reusachtige perspectieven hier voor ons liggen, dank zij de geluidsfilm. Men stelle zich slechts het zingen van de „Marseillaise" voor, door de honderden die in extase aan de voeten van Danton zich verdrongen. Een koor onder leiding van den bekenden zanger Jan Hensen neemt nu deze taak over. Wij zijn vol lof voor de prestatie van Hensen en de overige zangeressen en zangers, doch meenen hier toch te moeten vaststellen, dat dergelijke koorzang niet een indruk vermag te wekken, welke evenredig is met het vertoonde. Het orgel zou ons inziens betere diensten bewij zen, als men tenminste van muzikale bege leiding geen afstand wil doen. Want bij een waarlijk goede film, is de beste begeleiding de stilte. Doch wat is er op tegen, het koor door het orgel te doen begeleiden? STANDAARD-THEATER. „Nick van het Wereld nieuws" en „Dank u", twee voortreffelijke films. Juist had de klucht in 2 afdeelingen „Ge vaarlijk Spel", aanleiding gegeven tot het diepste pessimisme ten aanzien van de fabrikatie van kluchtig filmwerk. Juist was alle geloof in werkelijk humoristischen zin bij de Amerikanen zoo finaal bij ons ver dwenen als de lach uit de bioscoop. Toen kwam het eerste hoofdnummer het tegen deel bewijzen. Want deze Fox-film „Nick van het Wereldnieuws" bleek zoo amusant, zoo onderhoudend te zijn als wij helaas veel te weinig zien. „Nick Wereldnieuws" is film reporter. Hij filmt op wolkenkrabbers en lager bij den grond, maar altijd doet hij hel met een oolijke snuit, dat dezen acteur Nick Stuart zoo goed staat. En altijd doet hij het als er kans is, dat het gezichtje van Sally Phipps er ook op komt. Dat is overigens maar heel toevallig, want eigenlijk is het om haar papa te doen. De zekere mijnheer A. K. Wellington, die millionnair is en de eigen aardigheid heeft om niet geportretteerd te willen worden, omdat zijn vader's baard eens in de brand is gevlogen vanwege het Blitz-pulver. Natuurlijk wordt de waardevolle heer toch gekiekt, maar niet dan nadat de filmrepor ter op interessante wijze zijn primeur ver diend heeft. Behalve in de voldoening daar over laat de belooning zich zeer gecompri meerd samenvatten in het medaillon, waar mee alle films, althans alle Amerikaansche eindigen. Een zeer bijzondere film is ook het tweede hoofdnummer „Dank u" een geestige en rake teekening van kleinen dorpsgeest. De dominee, -de sympathieke hoofdfiguur in deze film, is voortreffelijk gespeeld door George O'Brien, Jacqueline Logan is zijn aardig nichtje. Het Wereldnieuws vertoont de reis van Hoover, het Duitsche reisje gaat dezen keer naar Berlijn. Wij mogen het gebodene ditmaal voortref felijk noemen. LUXOR-THEATER. Estella Taylor in ..Lady Raffles" cn een goed circusdrama „Achter het Clownsmasker". Deze week weer twee hoofdnummers in dit theater die er wezen mogen. Iedere week krijgen we nummers, van een ander genre. Het publiek toonde Vrijdagavond reeds zijn groote belangstelling en het kan niet anders of het heeft genoten. Want, nietwaar, een goede detective-film-en dan een nummer over een circus, dat pakt altijd. Nadat we een bezoek aan de oude Hanse- stad Lübeck gebracht hebben, worden we ont haald op een leuke 2-acter „Als Jan v. d. Heijden dat geweten had". Het is een dol nummer, maar er wordt hartelijk om ge lachen en daar is het toch maar om te doen. Vóór de pauze draait dan nog: „Lady Raffles". De naam brengt ons allerlei in de gedachten van den mannelijken Raffles, den gentleman-boef. De vertolkster van de hoofdrol is een dame en wel Estella Taylor, bekend o.a. als de vrouw van Jack Dempsey. Het geheel is een zeer aantrekkelijk nummer, waarin we de hoofdrol-vertolkster eerst zien als inbreek- ster, achtervolgd door twee detectiven, dan zien we haar als dienstbode, later als de verloofde van Warren Blake Het is haar te doen zich een prachtcollier toe te eigenen. Ze is echter niet de eenige die dat sieraad in bezit wil hebben. Ook eenige rijke lieden azen er op. De .ontknooping komt aan het slot en is heel anders dan de meeste bezoe kers wel zullen gedacht hebben. Een nummer heel goed van spel, prachtige aankleeding en schitterende toiletten voor de dames. Na de pauze draait dan: „Achter het Clownsmasker". Het is een geschiedenis uit het leven van schittering en schijn. Dorothy Revier vervult hier de dubbelrol van moeder en dochter. Dit is de vrouw waarvoor Albert Wells (William V. Mong) de gevangenis in gaat, onder beschuldiging haar gedood te hebben, hun kleine dochtertje achterlatende onder de zorg van een artiste in het circus. VAN HAARLEM'S DAGBLAD No. 1477 MOEDER'S BESPIEGELINGEN Moeder is met de andere ouders uit- genoodigd om de uitreiking van de schooldiploma's bij te wonen werpt een critischen blik op de kleeren van de andere meis jes voelt zich opgelucht bij het besef dat geen barer aardiger gekleed is dan haar eigen dochter ziet Mïentje tegen haar lachen en glimlacht terug ontdekt dat Mientje wordt sentimenteel en dan is zij Mientje de gevoelscrisis wordt eigenlijk tegen een vriendin lachte die achter moeder zit bij de gedachte dat Mientje nu wel gauw zal trouwen afgeleid door den wensoh dat ze de mouwen van Mien tje's jurk wat wijder had geknipt fronst de wenkbrau wen als zij ziet dat Mientje haar eene been over het andere heeft geslagen Ze heeft toch duizend maal.... tracht Mientje's aandaoht te trekken doch slaagt hierin niet zucht van verlich ting als Mientje weer gaat verzitten concludeert dat haar dochter het knapste meisje van de school is (net als alle an dere moeders). (Nadruk verboden.)1 Twintig jaar later is het circus nog grooter geworden en de attractie is Fanchon, de dochter van Wells, die nog steeds in de ge vangenis verblijft. Er zal ook een voorstel ling in die gevangenis worden gegeven en de oude Wells is ingelicht dat hij dan zijn dochter zal zien. Wat we dan te zien krijgen is een mooi spel van den ouden man. Alle middelen neemt hij te baat om het meisje te zien, zonder zich echter aan haar bekend te maken. Hij ontvlucht uit de gevangenis en verkleedt zich als clown. Hij bemerkt dat zijn vroegere mede-directeur nog steeds een schurk is. Als hij zich later bekend maakt aan dien Colton. laat hij een leeuw op hem los, met het gevolg dat de directeur ver scheurd wordt. De olifanten zijn losgebroken en met opoffering van zyn eigen leven, redt hij zijn dochter.- Zonder zich aan haar bekend te hebben gemaakt sterft hij. Een sympathie ke film die uitstekend voldoet. Het programma verdient een druk bezoek. REMBRANDT THEATER. Maria Paudler in „Blind Geluk". Zoo ooit, dan toont Maria Paudler zich hier in de film „Blind Geluk" de ras-artiste. Behalve haar sprekende, knappe gezichtje en aardig figuurtje heeft haar tooneelspeelkunst haar de plaats .in de filmwereld gegeven, welke zij er inneemt. In „Blind Geluk" weet ze op de geestigste wijze haar talent te ont plooien. De ontwikkeling van eerzuchtig fabrieksarbeidstertje tot filmster en tot wat ze zich in het hoofd had gesteld, nml. de vrouw van den fabrikant, weet ze zoo leven dig, guitig en vermakelijk uit te beelden, dat wij, toeschouwers, voortdurend geamuseerd toekijken. We voelen haar plezier, haar angst, haar verlangen, haar voor-de-gek-houderij, ja elke gemoedsgesteldheid van haar mee, of we het zelf ondergaan. Het gegeven en de ontwikkeling van „Blind Geluk" bieden alle mogelijkheden voor een goede film, waarvan een dankbaar gebruik is gemaakt. Ongetwijfeld hoort „Blind Geluk" met Maria Paudler en Fritz Kampers in de hoofd rollen tot de beste films, die veel en onschul dig vermaak geven, ook al door het vlotte spel van alle medespelenden. Het is een genoegen Paul Collin weer eens met zijn mede-artisten te hooren. De mooie beschaafde zang, met de artistieke muzikale begeleiding oogst in Rembrandt altijd veel succes. Het is een genoegen op zich zelf om naar hun mooie vloeiende Fransche uit spraak te luisteren. Van de rest van het belangrijke program ma willen we nog even speciaal de aandacht vestigen op de interessante natuuropname der Ufa „Een tocht door de Batakeilanden". Een programma dat van A tot Z warme aanbeveling verdient. DE RAADSZITTING VAN WOENSDAG A.S. ALLEEN 20 HAMERSTUKKEN. Woensdagmiddag vergadert de gemeente raad. Er is, in verband met de vacantie van ver schillende wethouders, in geen 4 weken ver gaderd. De verwachting was, dat er een lange agen da met veel „zware" voorstellen zou komen, in de aankondiging der vergadering was door den voorzitter al medegedeeld, dat de ver gadering „zoo noodig" 's avonds zou worden voortgezet. Nu blijkt de agenda evenwel samengesteld uit 20 zoogenaamde „hamerstukken". Onvoorziene omstandigheden buitengeslo ten kan deze agenda in een kwartier afge handeld worden. Misschien hebben evenwel verschillende leden iets op hun hart voor de rondvraag, want het is een veel voorkomend verschijnsel, dat Haarlemsche raadsvergaderingen die een „tamme" agenda hebben, meestal toch nog lang duren. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Ct». PER REGEL. bij geregeld gebruik OBERIAHHSTEIM digestie bevorderend Uit het Duitsch van MATTHIAS BLANK. 6) Zoo, zei Bobbic nadenkend, toen zij uitge sproken was, dus hij was het d'ie u op de hoogte gebracht heeft v,an wat, ik in mijn dronken geluksgevoel gedaan heb? Dus hij vertelde het zoo, dat het een wilde, onbe suisde spelerslichtzinnigheld werd! Toen moest u mij wel opgeven, want de schaduw van uw vader en uw broer viel tusschen u en mij Begrijpt u nu, dat niets mijn besluit had doen kunnen veranderen! Zeker. Maar daarna? Ze haalde haar schouders op; haar blik scheen geboeid aan het uitzicht voor haar; haar stem klonk zachter, maar er was een spottende klank in. Daarna! O. Consul-Generaal Langen - bach is een correct man, die met alles te koop loopt wat hij doet, b.v. als hij geld voor weldadige doeleinden geeft of zooiets; hij zal nooit aan iets beginnen zonder zich van te voren af te vragen: „Wat zullen de anderen er van zeggen?". Noodt zal hij iets ondoordachts doen. dat hem nadeel zou kun nen betrokkenen. Altijd wikt en weegt hij het voor en tegen w,at hij gaat ondernemen. Hij zorgt er ook altijd voor dat hij een kring toeschouwers om zich heen heeft. Een on voorzichtigheid zal hij nooit begaan en al zijn handelingen zijn met vooruit-ziend over leg berekend. Daarin heeft hij.-me niet teleur gesteld. Het was stil. Na een poos zei Bobbie langzaam: Kitty! Het geluk heb je niet gevonden, je hebt verdriet! Ik heb alles aan mijzelf te wijten, ik wil er niet verder over spreken, ik heb je het antwoord gegeven, dat ik vroeger niet geven kon; meer mag je niet verlangen. Maar ik zou je toch graag gelukkig zien. Kitty, begrijp je niet dat alles gemak kelijker 'te dragen is als men weet, dat de ander het geluk tenminste gevonden heeft? Ik heb gekregen wat ik verlangd heb: ik heb mijn leven aan een man gegeven die op end' op correct is Maar het geluk? Toen stond ze op; ze keerde zich om en ook Bobble kwam overeind: Ik heb je geantwoord wat ik .antwoorden moest; daar had je recht op en bovendien zul je mij nu niet haten. Meer heb ik je niet te zeggen. Je bent niet gelukkig! Anders zou je het wel zeggen. Het is immers geluk, als men krijgt wat men verlangt. Laten we er niet verder over sp.reken; wat gebeurd is, ligt ,al zoo ver achter ons. Als we elkaar weer ontmoeten, laten we elkaar dan rustig begroeten, als twee menschen die elkaar hoogachten of mede lijden met elkaar hebben, net zooals je wilt. Neen! Daarmee ben ik niet tevreden. Je hebt verdriet, dat kan ik niet verdra gen! Wat wil je dan? Het veranderen. Ze schudde langzaam het hoofd. Het is te laat. Ik heb beloofd, dat ik hem trouw zou zijn al kon ik hem geen liefde geven. Die trouw moet ik bewaren tot.... Tot? Tot hij haaT niet meer zou verlangen of tot de dood mij vrij maakt. Toen gaf hij haar een hand. Hij liet haar gaan; hij ging weer zitten en zijn heldere, grijsblauwe oogen volg den de verdwijnende gestalte tot deze aan zijn blik onttrokken was. Zijn handen lagen gebald op zijn knieën; de smalle lippen waren saamgeknepen, de wenkbrauwen omhoog getrokken. Nu had hij de waarheid gehoord. Kon hij haar nu nog veroordeelen? Hij voelde diep medelijden met de vrouw, voor wie de liefde nooit in hem gestorven was. Hij moest blijven. Hij dacht er nu niet meer aan weg te gaan, hij moest altijd hier zijn. Ze was ongelukkig en het uur kon aan breken waarin zij hulp noodig had. Als hij geweten had dat zij gelukkig was geworden, dan zou niets hem hebben kunnen verleiden om te blijven, dan zou hij verweg zijn gegaan, ergens waar een nieuwe ont moeting niet mogelijk was. Maar nu zij ongelukkig was, nu dwong het noodlot hem om altijd in haar nabijheid te blijven. HOOFDSTUK VI. Ben je klaar? Consul-Generaal Langenbach stond bij de deur en streek zijn handschoenen over zijn handen glad, zijn glad-geschoren gezicht had een minder blozende kleur dan anders en zijn mondhoeken waren wat omlaag getrok ken. Hoe kalm hij dat ook vroeg, hoe weinig zijn tooneelspelersmasker ook liet blijken. Kitty kon toch aan de onzekere uitdrukking in zijn oogen merken, dat hij innerlijk op gewonden was. Voor vreemden mocht zijn emotieloos gezicht ondoorgrondelijk zijn, voor Kitty was het dat niet. Ja! Maar je weet wel, dat ik vanavond liever thuis had willen blijven. We konden deze invitatie immers niet weigeren! Ik weet wel, dat je niet graag bij Martin Heinecke komt. Ik ben klaar. Je zet toch altijd je zin door, zonder rekening te houden met mij. Ik hoop overigens, dat je je ontstem ming niet te duidelijk laat blijken. Kitty gaf geen antwoord, knikte tegen haar kamenier en liep toen vlug naar de deur. Haar man deed een paar stapen achteruit, liet haar voorgaan en kwam toen aan haar linkerkant loopen. Ik heb den auto al laten voorkomen. We zullen al wel niet meer tot de eerste gasten behooren. Ik heb een boodschap gestuurd naar je werkkamer, maar je had de deur gesloten. Ik wilde niet gestoord worden. Had je bezoek? Ik had te werken. Zijn antwoord klonk hard en snijdend als om verdere vragen tegen te houden. Kitty kende dien toon en zweeg; ze was ook niet van plan geweest meer te vragen; zij wist, dat hij haar toch niets zou vertellen, als hij vond, dat zij er niets mee te maken had. Haar invloed op hem had niet veel te beteekenen; daarom ging zij vandaag ook met hem mee, ofschoon zij de uitnoodiging zeer tegen haar zin had aangenomen. Beneden in de hall van de villa stond een bediende en meer op den achtergrond de par ticuliere secretaris van Richard Langenbach, die stomverbaasd in de gang bleef staan, die naar de werkkamer van zijn meester voerde. Hij was blijkbaar op weg daarheen, maar hij bleef nu als aan den grond genageld staan. De bediende liep naar buiten, trok het por tier van den auto open en hielp zijn meesteres en zijn meester bij het instappen. De auto tufte weg. Toen de bediende weer in de vestibule te rug was, kwam de secretaris vlug op hem toe. Is meneer daar net van boven gekomen? Ja, uit de kamers van mevrouw. Vergis je je niet? Neen! Ik zag ze zelf beneden komen. Is hij dan zoo straks niet uitgegaan? Neen. Toen zei de secretaris fluisterend, op een toon, alsof hij met zichzelf aan het overleg gen was: Maar hij had ook niet vóór mij terug kunnen zijn. De bediende hoorde de woorden en vroeg: Waarom? Ik heb toch zelf gezien, dat hij naar boven is gegaan naar de kamers van mevrouw. En ik kan zweren, dat ik hem nog geen vijf minuten geleden op straat ontmoette en hij scheen uit den achteruitgang in den tuin te komen. Dan moet u zich toch beslist vergist hebben. Hij moet het geweest zijn; het was zijn gestalte, zijn gezicht, die eigenaardig wie gende gang, als van iemand die gevaren heeft. Hebt u hem dan niet gegroet of aan gesproken? Neen! Hij scheen vreeselijke haast te hebben en hij maakte den indruk alsof hij niet gezien of gestoord wilde worden. Hij had een jekker aan en een grijsgroene vil ten hoed op. Viltenhoed? Neen, dan was hij het niet. Vast en zeker niet, want ik ken zijn garde robe toch op mijn duimpje; meneer heeft nog nooit een grijsgroenen viltenhoed beze ten. V 'Gyordt vervolgd.).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 6