BÜITENLANDSCH OVERZICHT OOK CLéMENTEL GEEFT OP! REPUBLIKEINSCHE CONCENTRATIE. HANDELSBLAD LETTEREN EN KUNST HAARLEM'S DAGBLAD VRIJDAG DERDE BLAD I NOVEMBER 1929 INGEZONDEN MEDEDEELINGEN 60 Cl., per Na is Tardieu aan de beurt. Een verschuiving van het zwaarte punt naar rechts. T BELANGRIJKSTE NIEUWS. Hoewel gisterenmiddag laat, nog gemeld werd dat Clémentel geslaagd was, moesten wij toch vanmorgen vernemen, dat hij de hem gegeven opdracht niet kon vervullen. Men beweerde gisterenmiddag dat de Sena tor er in geslaagd was een kabinet samen te stellen op breeder basis, met ministers, behoorende zoowel tot de radicale partij als tot het centrum der burgerlijke partijen. Nu blijkt dat de kabinetsformateur ge struikeld is over de moeilijkheid van de ge matigde elementen bijeen te brengen, met de radicaal socialisten, die na het échec van eergisteren nu op hun stuk stonden en van geen toegeven wilden weten. Zij stelden na melijk als eisch, dat het radicale program in zijn geheel zou worden toegepast. Later schijnen de radicaal-ocialisten nog even geaarzeld te hebben, waardoor het be richt in de wereld kwam, dat Clémentel ge slaagd was, doch per saldo bleek dat over eenstemming uitgesloten was. Ook deze oplossing is dus van de baan. Men noemt nu Tardieu's naam. Tardieu, die als de coming man in de groote Fransche po litiek wordt beschouwd. Zou hij na een reeks mislukkingen de uitkomst brengen, natuur lijk weer in combinatie met Briand? In ieder geval is hij op het Elysee ontbo den. Tardieu was minister van binnenland- sche zaken in het kabinet Briand. Hij zal waarschijnlijk zijn oude formules waar trachten te maken: republikeinsche concen tratie en verplaatsing was het zwaartepunt der regeering naar rechts. Voor 't oogenblik schiet er tenminste niets anders over. L. A. Burgemeester Böss aan gekomen. BERLIJN, 31 Oct. (V. D.V Burgemeester "Boss is met de overige leden van den gemeen teraad hedenavond met een extratrein van dsn Noord-Duitschen Lloyd naar Berlijn te ruggekeerd. Reeds aan het station werd hij door een leger van verslaggevers en persfo tografen opgewacht, en toen de trein bin nen reed stormden allen langs den trein tot men in een der laatste wagons den burge meester en zijn begeleiders vond. Voor de uitgangen van het station hadden zich een aantal Nationaal-socialisten en communisten opgesteld, terwijl ook van de zijde van het publiek veel belangstelling be stond. Toen de burgemeester eindelijk ver scheen barstte de massa in luid gejoel en geschreeuw uit. Vooral de woorden „Schieber" en „Sklarekschieber" worden veelvuldig uit geschreeuwd. Het publiek drong dermate naar voren, dat de burgemeester een oogen blik radeloos om zich heen keek. Het gelukte eindelijk door een listigheidje van de politie aan de waakzaamheid van het publiek te ont snappen, toch duurde het nog geruimen tijd alvorens de demonstranten aan het station tot rust gekomen waren. Ook voor zijne woning, wachtte den bur gemeester een minder aangename ontvangst. De zich daar verzameld hebbende nationaal- socialisten en communisten begroetten hem bij zijn verschijnen met luide kreten en uit roepen zooals o.a.: „Weg met den Schieber, Sklarek-vriend" e.d. Slechts met groote moei te wist de politie de menigte zoover terug te dringen, dat tenminste de ingang tot het huis vrij bleef. Daarbij werd nog een man gearres teerd, die een pelsjas binnenste buiten aan getrokken had, met de pelsvoering naar bui ten, en die voortdurend schreeuwde: „Ge schenk van Sklarek aan hun vriend Böss". De burgemeester zag er zeer opgewonden uit. toen hij eindelijk arriveerde. Hij begaf zich echter met langzame schreden de wo ning in. De zitting van de Sejm verdaagd. WARSCHAU, 31 Oct. (V. D.) Volgens be- sluit van den Raad der Ouden heeft de Sejm- maarschalk Daszynski cve volgende bekend making aan de afgevaardigden gepubliceerd: „Daar meer dan 100 gewapende officieren van het Poolsche leger de voorzalen van den Sejm bezet houden en ondanks een tweemaal herhaalden eisch van de parlementaire over heid het Sejmgebouw niet willen ontruimen, maak ik bekend, dat ik onder geweld van wa penen van de heeren officieren de ritting ver daag. Het tijdstip der volgende zitting zal den heeren afgevaardigden worden bekend gemaakt". Het reeds gemelde onderhoud tusschen INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Cts. per regeL Geef» uwe advertenties op ter plaatsing in het HET tlgemeene GROOTE dagblad der beschaatde kringen. ALLE soorten advertenties worden zonder prijsverhooging aangenomen 22 by het Bijkantoor Handelsblad Wensing's (Alg. Advert.-Bureau) TEMPELIERSSTR. 32 Telefoon 10209 maarschalk Pilsoudski en den Sejm-maar- schalk had het volgende verloop. Pilsoudski kwam in de kamer van Daszynski en vroeg of de Sejmmaarschalk de zitting zou openen of niet. Hierop antwoordde Daszynski: „Niet voor de officieren het huis hebben verlaten". Pilsoedski wilde op dit antwoord het vertrek verlaten doch werd teruggehouden door de vraag van Daszynski, wie dan den officieren bevel gegeven had zich in de Sejm op te stellen, waarop Pilsoedski kort en scherp antwoordde: „Ik", het gebouw verliet en on middellijk huiswaarts keerde. Hevig conflict tusschen Pilsoedski en regeering. De op Donderdagmiddag vastgestelde ope ningszitting van de Sejm kon niet doorgaan omdat een nieuw conflict tusschen regeering en parlement is ontstaan. Toen maarschalk Pilsoedski in het gebouw der Sejm verscheen hadden zich in de vestibule oogenschijnlijk ter bescherming van den maarschalk onge veer 150 officieren verzameld, die aan het verzoek van de autoriteiten om het parle ment te verlaten geen gehoor wenschten te geven. Daarop ging de maarschalk van de Sejm Daszinski niet over tot opening van de zitting, doch stelde zich met den staatspre sident in verbinding om tegen de aanmati ging der militairen verzet aan te teekenen. Maarschalk Pilsoedski zocht later den Sejm- njtaarschalk op om met hem den toestand te bespreken. Een vruchteloos onderhoud. Het onderhoud tusschen den maarschalk van den Sejm en maarschalk Pilsoedski, waarbij laastgenoemde eischte de Sejm te openen, is zonder resultaat verloopen, daar Daszinski er aan vasthield, de zitting eerst dan te openen zoodra de 150 officieren het parlementsgebouw zouden hebben verlaten. Pilsoedski verliet daarop het Sejmgebouw om zich naar den staatspresident te begeven. De vestibule is nog steeds door de bewapende officieren bezet. Het gerucht loopt, dat zich in Praga, een voorstad van Warschau, arbeiders, die van de gebeurtenissen in het parlement verno men hadden, naar de Sejm op weg gingen, doch door de politie werden tegengehouden. De staatspresident heeft met het oog op den verwarden toestand den voorzitter van de Sejm Daszinski den raad gegeven de zit ting te verdagen. De raad der ouden uit den Landdag heeft zich aangesloten bij de opvatting van Daszinski om de zitting niet te openen, zoo lang de officieren de vestibule bezet, houden. Daarop werd het besluit genomen de Sejm voorloopig te verdagen. De afgevaardigden zullen met het tijdstip van de opening der volgende zitting telegrafisch in kennis wor den gesteld. HET TOONEEL TE AMSTERDAM GEZELSCHAP BOUBER. DE JORDAAN. Het schijnt wel, dat alle tooneel-successen In Nederland tegenwoordig moeten komen van de romans. Behalve „Zeemansvrouwen" zou ik geen enkel oorspronkelijk tooneelstuk van de laatste vijf jaar kunnen noemen, dat het bij het publiek ..gedaan" heeft. De groote bijval was voor Boefje, De Opstandïgen en Meryntje en het is wel zeker, dat wij thans hieraan Querido's De Jordaaninde too- neelbewerking van Bouber kunnen toevoe gen. Het is een bewijs, dat ons land tegen woordig zeer arm is aan dramatische auteurs. Het Hollandsch publiek wil wel degelijk oor spronkelijke stukken maar wij hebben geen dramaturgen in staat ze te schrijven. Wij hebben ons in Holland dus met surro gaat tevx-eden te stellen, want zoo moeten wij „tooneelbewerkingen" toch noemen. Ze zijn feitelijk niet anders dan „levende il lustraties" van een boek. Een groote drama tische lijn zal men in uit romans getrokken stukken bijna steeds tevergeefs zoeken. Het zijn louter fragmenten, die dikwijls niet an ders dan met een losse draad aan elkaar verbonden rijn. De Jordaan al evenzeer als Boefje. De Opstandigen en Meryntje. Toch staat het werk van Bouber zeker niet onder dat van Jaap van der Pol. Defresne en A. M. de Jong! Eer het tegendeel! Bouber stond voor een zeer moeilijke taak. want hij vond in de vier dikke deelen van Querido's mach tig epos een „mer a boire". De stof was zoo groot, dat zooals Bouber zelf verklaard heeft er wel vijf tooneelstukken uit getrok ken konden worden. Het getuigt van drama tisch inricht, dat hij- Cox-ry Scheendert, Mooie Karei en Manus Speet tot hoofdperso nen van zijn spel heeft uitverkoren en zich niet al te veel op zijwegen heeft laten leiden. Hij heeft hierdoor zoo veel mogelijk eenheid in zijn Jordaan weten te bi-engen; het drama Corry Mooie Karei Manus Speet be- heerscht althans na het derde tafereel zijn werk. Het eerste tafereel de „aalmarkt" is eigenlijk niet anders dan een preludium, maar een preludium, dat wij niet gaarne had den gemist. Hoe fel van kleur, hoe levendig was dat volkstafereeltje. Het was verbluffend goed. Dadelijk toonde zich dit prachtige en semble op rijn sterkst. Wij dachten aan een schilderij van Breitner bij het zien van deze onder aanvoering van den op de harmo- nika spelenden „Mooie Karei" dansende en hossende mannen en vrouwen! Daarop zaten wij in het winkeltje van Neel Burk met de trouwhartige, goedige Neel, den vei-zopen Stijn Burk prachtcreaties van Aaf en Herman Bouber Corry Scheendert en Karei Burk. Dat tafereel stond geheel op rich zelf, was enkel een fragment uit Querido's boek. Het zelfde kunnen wij ook zeggen van het wel wat lang uitgesponnen tafereel in de „apparte menten van Joden Jet", een zeer goed decor met het werkkamertje van Manus Speet beneden en het appartement van Jet boven waar wij zien hoe de griezelige Kop pelaarster de onschuldige Aaf in haar net ten lokt en het boerenmeisje door Manus Spc«3t daarna wordt bevrijd. Dit tafereel staat te veel buiten het drama der drie hoofdper- soen en het blijft, waar wij de schitterende beschrijving van Querido missen en enkel de wat banale handeling krijgen, ver beneden het fragment uit het boek. Doch in het vierde tafereel in net „Honk van Matje Scheefduinen staan «vij midden in het drama CorryKarei en daar na laat Bouber zijn hoofdpersonen niet moer los. Dan komt er eenheid in zijn stuk, worden Corry Scheendert, Mooie Karei en Manus Speet de hoofdpersonen en boeit het niet uitsluitend als illustratie van Querido's epos. Wij krijgen in het tafereel van „De Turksclxe Wacht" met de Engelsche en Deensche ma trozen dat wel het meest „volkstooneel" is en zelfs even de herinnering wakker roep - aan stukken als „Blanke Slavinnen" de aanranding van de mooie Corry, in het daarop volgend tafereel bij .Moeke", Corry's moreele depressie en in het wederom fel kleurige en levendige tafereel in den danszaal „De Gc'Ie Ballon", Corry's allas trotseerenden terugkeer op den Zeedijk en den strijd om „Mooien Karei". Na dat tafereel was ook het succes van het tooneelstuk De Jordaan heslist. Het w.nd e»en triomf, dank zij vooral het voorbeeldig, nauwsluitend samenspel van dit ensemble! Dat was nog eens samenspel! Hier was en opgaan van allen in de felle, hartstochtelijke actie als wij tot nu toe alleen maar van de Russen kenden. Geen ander Hollandsch ge zelschap acht ik in staat dit tafereel z >o levendig, realistisch, en fel te spelen! Maar boven allen uit steeg in dit tafereel Anny Verhulst met haar waarlijk koninklijk sped Want schreed zij niet als de Koningin van de Jordaan door die danszaal? Met haar ver scheen in die zeemanskroeg Hare Majesteit- de vrouw! Daar was in heel die uitdagen'e. tartende houding iets trotsch-majesticris! Het was in één woord, grandioos! Wanneer dit tafereel evenals dat van de aalmarkt in Berlijn of Parijs gegeven werd, de bij val zou ook al verstond men geen woord minstens even stormachtig zijn als giste ren bij" dit Amsterdamsche publiek. Van het gedeelte na de pauze heb ik door het late uur slechts twee tafereelcx kunnen zien, waarvan het eerste, dat in het dakkamertje van Manus Speet speelt cn waarin Corry haar zielsverdriet uitjammert en de arme bultenaar, die door de zelfde pijn verteerd wordt, haar aanhooi"t en tracht te troosten, een diepen indruk maakte. Bouber vond in Querido's epos de stof voor een zij het dan ook fragmentarisch- boeiend, kleurrijk en in sommige taferee- len aangrijpend en ontroerend volksstuk. Want dat is De Jordaan in deze bewerking geworden. En Querido heeft in het gezel schap van Bouber de artisten gevonden, die een prachtige, fel-kleurige illustratie van zijn boek hebben geleverd en figux-en als Corry Scheendert. Mooie Karei en Manus Speet ook op het tooneel tot leven hebben gebracht. Het is als geheel een voox-stelling, waarop ons Hollandsch tooneel trotsch mag zijn. lii een stuk als de Jordaan toonen de Hollandsche artisten, die het is weer be wezen van huis uit allereerst realisten zijn, zich op hun best. Na Anny Verhulst in Zeemansvrouwen en nu weer als Corry in De Jordaan te hebben gezien, durf ik haar een onzer grootste ac trices te noemen. In dit genre zou zij door geen ander evenaard kunnen worden. En welk een ontroerend-mooie figuur wordt Manus Speet, zooals Johan Elsensohn hem ons geeft! Querido zal zich dezen hopeloos verliefden verschoppeling moeilijk beter heb ben kunnen denken! O, dat stille spel, als hij achter de wanhopige Cori-y staat, haar wil troosten en het niet kan! Dat enkele ge baar met zijn machtelooze hand over de stoelleuning als hij haar wil streelen en niet durft, heel dat van verdriet vex-trokken ge zicht, de vrouwelijke zachtheid, die uit dien kromgegroeiden „Bad-aap" spi-ak, het was prachtig en prachtig! Jan Lemaire gaf ons niet in eenzelfde mate de illusie van „Mooien Karei"! Ik denk mij dezen Don Juan van de Jordaan jonger, charmeerender ook in zijn uiterlijk meer ,.1' ho.-r.me a femmes". Maar in zijn eenig spel was hij zeer goed en vooral in zijn felle hartstochtelijkheid was hij van een overtuigende kracht. Het echtpaar Bouber als Stijn en Neel Burk roemde ik reeds! Men lette er eens op, hoe technisch knap Bouber ook zoo'n verzopen kerel speelt! Het neervallen op den stoel gaf er een verbluf fend staaltje van! En Aaf Bouber kreeg in de doublure van het walgelijk wijf „Kop zonder Kies" gelegenheid van haar typee- ringskunst een sterk bewijs te geven. Ben Groene veld als Jan Gouwenaar, Mien Erf man als Nel Scheendert, T. Bigot als Piet de Stallesgast, mevrouw Poonsvan Biene als de fleemende Joden-Jet wat minder gru welijk dan Querido haar beschrijft ja, ik zou de heele lange spelerslijst moeten over schrijven als ik allen wilde noemen, die zich voortreffelijk bij de hoofdfiguren aansluiten. Ik kan alle tooneelliefhebbers raden de opvoering van De Jordaan te gaan bijwonen. Want nogmaals, ik verzeker u, daar wordt in dien eenvoudigen Plantage-Schouwburg komedie gespeeld, als wij maar zelden in ons land te zien krijgen. J. B. SCHUIL. MUZIEK. FRANCES NASH: PIANO-AVOND Stadsschouwburg. Ongetwijfeld kan miss Frances Nash goed, zelfs zeer goed pianospelen. Haar techniek is in de meeste opzichten zorgvuldig ont wikkeld en vertrouwbaar. Een hinderlijk ge brek is dat zij bijna steeds de handen na elkaar aanslaat waar deze gelijk moeten treffen, doch zij doet het op een wijze, zoo als ik nooit eerder gehoord heb. Bij ons is het een specifiek dilettantische eigenschap om de rechter- na de linkerhand aan te slaan; miss Nash doet het precies omge keerd. Of zij zich dit aangewend heeft ter compenseering van een vroeger gemaakte te gengestelde fout, dan wel of het specifiek Amerikaanscli is, kan ik niet beslissen. Mis schien heeft de Atlantische oceaan er in vloed op, die bij ons in 't Westen, en bij de Amerikanen in 't Oost-en ligt. De invloed van de zeewind is soms wonderbaarlijk; de schaakmeester Tarrasch schreef bij zijn match tegen Lasker in 1909 zijn gering suc ces te Düsseldorf aan het zeeklimaat toe, dat hij niet kon verdragen! Maar om op miss Nash terug te komen: rij kan alzoo goed pianospelen. Maar verder dan dit kwam zij gisteravond niet, behalve in haar toegift, dat behalve brillant ook met eenige gratie en élan voorgedragen werd Overigens waren het noten, geen muziek. De fuga in a mineur 3/4 speelde miss Nash als een automobielmotor, en de panne ontstond slechts door een geheugenfout: de motor werkte zonder fout. Voor concertgebruik is dit droge, étude-achtige stuk intusschen niet geschikt- Mozarts sonate in C maj. 2'4, ai mij. had ik maar niet twee dagen te voren Rachmaninoff een sonate van Mozart hoo- ren herscheppen Hoe kleurloos, indifferent, onbezield, schoolsch klonk miss Nash' spel, vergeleken bij dat van den Russischen grootmeester! Het werd vervelend. Bij het Prélude, Aria et Final nam de verveling toe. In het Prélude werden van het voorgeschreven 116 K.M- tempo hoogstens een goede 80 bereikt. De Faschingschwank van Schumann bleef vefre van een „Schwank" verwijderd: er behoort meer talent toe om deze muziek nog levend te doen schijnen. Een fijn gespeeld en kleur rijk stukje van Ch. Griffes: „The white Pea cock", bracht even wat tint en afwisseling in de grauwheid: de „Marche" van Proko- fieff en de „Voiles" van Debussy gin ven spoorloos voorbij: in de Toccata van De bussy werd technisch getoond, en veel meer verlangt dit stuk niet- En als gezegd, het toe giftje bracht de meeste bevi-ediglng. De schouwbui-g was iets minder leeg dan bij het vioolrecital van Joan Manén, maar de kleur der stoelbekleeding was gisteravond in wondere harmonie met die der voordrach ten: gris perle. K. DE JONG. JUBILEUMCONCERT „HAARLEMSCHE POLITIE-ML'ZIEKVEREENIGING. Twee feestelijke gebeurtenissen waren oor zaak, dat wij ditmaal langer dan gewoonlijk in de concertzaal toefden. De eerste was de herdenking van het tweede lustrum onzer Politie-muziekvereeniging. Op het met plan ten en bloemen gesierde podium had het korps plaats genomen, en na de feestelijke klanken eener jubileummarsch opende de voorzitter de heer J. C. Verlaan den avond met een welkom aan den Eere-voorritter van het korps den heer E. H. Tenckinck, com missaris van politie te Haarlem, aan de le den van het Eere-comité, het koor „Zang en Vriendschap", de perscommissie en de mu ziekkorpsen die zich dezen avond deden ver tegenwoordigen. w.o. het Utrechtsch politie- muziekkorps, zusterverenigingen uit Leiden en Den Haag, ..Crescendo" Spaarndam. Zand voort's Muziekkapel, „Onderling Kunstgenot". Na dank te hebben gebracht aan de feest commissie. die het. welslagen van dit feest had mogelijk gemaakt, gaf hij het. woord aan den eere-voorzitier den heer Tenckinck. Een feestrede te houden lag we! niet. in de be doeling van spreker, maar wijl hij bewonde ring had voor het streven, tien jaren lang de vereeniging op de been te hebben gehouden, mocht hij ook de vrijheid nemen, niets te ver bloemen en in herinnering te brengen, hoe na de ambitie der eerste jaren langzamer hand het korps afzakte. Doch de vereeniging telt nog onder haar leden de oprichters van vóór 10 jaren, en dan was het voorzeker de oude voorzitter de heer H. Plant, die bij het eerste lustrum de feestrede hield. Taaie vol harding, zooals die spreekt uit. zijn trekken, was oorzaak dat het. korps stand hield. Dit is een verblijdend feit. Want het. poiitiemuzlek- korps is noodig, zoo vervolgde de heer Tenckinck. De oude tijden zün voorbij, toen de verhoudingen tusschen politie en publiek geheel andere waren dan thans. De eerste factor dan, waarom het standhouden van het muziekkorps reden geeft tot. verheugenis, is wel. dat op deze wijze de band tusschen po litie cn publiek wordt versterkt- Het- korps helpt die verhoudingen aanvullen, het stre ven der politie steunen. Maar er is meer. Zoo geldt als tweede factor, dat bulten den dienst om de politiemannen elkaar beter leeren kennen: een gevoel van saamhoorigheid ont staat, wijl meer aanknooplngspunten komen in verband met het burgerlijk leven der po litiedienaren. Dit feest is een mijlpaal. Bij een volgende, die vast en zeker zal komen, zal de overtuiging versterkt worden, hoe men thans is op 't goede pad. Na deze woorden van waardeering en op wekking werden aan spreker als eei-e-voor- zitter de zegeteekenen overhandigd, te Wor- merveer in de eerste afd. behaald, om ze te hechten aan het vaandel. Als dit. met de ge bruikelijke plechtigheid was geschied, sprak de voorzitter der feestcommissie hartelijke woorden tot den heer Plant- thans algemeen adjunct der vereeniging en bood hem een waardevol geschenk aan. Na de geheel ver anderde verhoudingen van den huldigen po litieman op plastische wijze te hebben uit gebeeld. kwam ook de „note gaie", de herin nering aan 't verleden. Het concours te Loos- drecht, dat in letterlijken en figuurlijken zin in 't water viel, was een zwakke voorafbeel ding van den terugtocht uit Wormei-veer per nachtboot, welke toch een fonxxeele aanva ring werd. Hier was het dat de heer Reinler van 't Hoff, die wegens het feit dat hij bij deze gelegenheid een moment van de been raakte, strak volhield dat het een vei'dwaal- de onderzeeër moest zijn geweest, die zoo iets vermocht te bewerken, zijn lang gekoesterd plan meende te moeten verwezenlijken, een duikdemonstratie te geven aan rijn mannen. Dat het slechts bij een pogen bleef, was te wijten aan het feit, dat de zwemgordel (do eenige die aan boord was!) en die volgens demonstrant noodwendig was wegens het nachtelijk uur. helaas niet was berekend voor de taille van den heer Van 't Hoff. Ook deze spreker was overtuigd, dat een directeur, met zóó goeden wil bezield, het korps zou brengen in de eere-afdeeling. Als bewijs van waardeering voor zijn ar beid overhandigde hij dan namens bestuur en namens leden der feestcommissie den heer Van 't Hoff een enveloppe mot inhoud. Dat ten leste mevrouw Van 't Hoff nog op het podium een bloemenhulde ontving, was een moment dat vanuit de zaal tot harte lijke sympathiebetuigingen aanleiding gaf. Als dan ook deze spreker was gekomen „au bout do son latin", eindigde hij met een opwekking aan die collega's, die zich nog steeds afzijdig hielden met het geven van hun krachten aan het. korps. Als het volgend jaar in Juni en Juli het concours wordt ge geven, moet een sterk en gezond HaarL Polltie-muriekkorps hier staan om to getuigen van de eensgezindheid der Haarl. politie mannen. Met een dankwoord aan Zang en Vriendschap en aan de Haarl. Jers. gaf spre ker het woord aan de afgevaardigden der korpsen uit Utrecht, uit Arnhem (vertegen woordigd door den heer Plant), uit Den Haag, die achtereenvolgens schoxxken een bloemenmand, eenzelfde huldeblijk, en mu ziekwerken naar keuze. Ook de Inspocteurs- vereeniging huldigde namens den heer DuLts met bloemen, terwijl een mij onbekende ver eeniging Oen zilveren lauwertak schonk. Voorts liet ook de Haarl. Politie-sportver- eeniging zich niet onbetuigd en na kennis geving van de telegrammen en brieven van gelukwexxsch uit alle ooi-den des lands, kwam het korps zelf aan het woord. Ik vind dat op dit moment van don avond, het eigenlijke concert, de politiemannen met voldoening mogen terugzien. Wie werd niet getroffen door de klankschoone uitvoering eener ouverture „Gitana". Hoe werkte hier do trombone-solo niet mee om ook aan ver wende ooren algeheele bevrediging te schen ken. Tenslotte werden we in gedachton ver plaatst naar vredige oorden in Holland's schoone omgeving door de fantasie „Fète au cillage", waarLxx zelfs herinneringen aan het dansfeest uit de „Pastorael", zonder dat men zijn verbeelding geweld had te doen, verle vendigd werden. Behoeft het dan nog ver melding, dat wij van dit fcestconcex-t aan gename herinneringen meedroegen? Als tweede feitelijke gebeurtenis mocht gel den het feit, dat ons mannenkoor „Zang en Vriendschap", dat zijn directeur Lieven Du- vosel moest zien gaan, door geestelijke ver moeienis verzwakt, thans onder de geest krachtige leiding van denzelfden Duvosel zijn schoonste koorkwalitelten breed ont plooide. De hoogst talentvol geschreven Valc- riuszangen van dezen componist-dirigent be sprak ik, toen Rocske ze met vaste hand di rigeerde. Ook nu weer trof mij in niet- mindere mate de knappe structuur, maar er was meer. Er straalde uit dien mannenzang, naast hoogschatting voor de compositie, dat ondéfinieerbare waardoor de muziek onmid dellijk aanspreekt. Zóó werd de innige band tusschen koor en leider beter belicht dan wij dat In woorden kunnen. En in Richard Hoi's „De x-ots in zee", het mag dan zijn een werk uit vroeger, stijlperiode, sprak de hoog te van het kunnen, waartoe Zang en Vxiend- schap rich onder zijn dirigent in staat weet. Ook door he koor werd bij monde van den tweeden voorzitter den heer Kuyper het feestvierend korps gehuldigd. De bloemen- schat die alreeds aan Haarlem's polit Lo rn uziekkorys ten deel viel. werd nog vergroot door het zichtbaar toeken van sympathie, waarvan het kernlg woord vergezeld ging. G. J. KALT. NUTS-SPAARBANK TE HAARLEM. Vergelijkend overzicht over October 1929— 1928. Aantal behandelde posten 18118 (v.J. 15652). Aantal inlagen 13637 (v.j. 11978). Aantal terugbetalingen 4481 (v.j. 3674). Ingelegd f 561.291.54 v.J. f 488660.69). Terugbetaald f 634.021.48 fv.J. f 536.226.37). Minder ingelegd f 72.729.94 (v.j. minder f 47.56568). Aantal nieuwe boekjes 379 (v.J. 343). Aantal afbetaalde boekjes 120 (v.j. 131). Spaarbusjes op 31 October 1929 in omloop 2657. Geledigd in October 1929: 233 busjes met totaal f 5793.79. Aantal kluisloketten verhuurd op 31 Octo ber 1929: 203.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 9