De ontwikkeling van den rakettenmotor. WAT IS JAZZMUZIEK Een onderhoud met Prof. Oberth. Zal zij geen generatie meer duren? BIJVOEGSEL VAN HAARLEM'S DAGBLAD VIJFDE BLAD Theorie en practijk. Tr is niets nieuws onder de zon! Hermann Ganswindt construeerde reeds 40 jaar gele den een bestuurbaar luchtschip en hij was het die de ankermast voor het luchtschip uitvond. Doch hij vervaardigde ook teekeningen voor een toestel, dat zou moeten dienen als „hemelschip"; zijn ideeën berustten op dezelfde principes, als die wélke men thans toepast. Doch Ganswindt had geen geld en hij is een vergeten mensch Professor Oberth te Berlijn heeft een ra- kettentoestel geconstrueerd, ..waar mede theoretisch de mogelijkheid bestaat andere hemellichamen dan 'de aarde te bereiken. Over eenige dagen zal dit toestel worden afgescho ten. In het volgende interview geeft prof. Oberth zijn meening te kennen over de toe- ..komstige mogelijkheden van het raketten- toestel: Het denkbeeld, met een raketten toestel het luchtruim te veroveren, is niet nieuw. Reeds in de zeventiende eeuw ging Bergerac met dergelijke fantasieën om. Het duurde echter langer dan twee eeuw, alvorens men het ra ketten probleem niet meer als dwaze fanta sie beschouwde. In het jaar 1867 kwam een Euitsche jurist, professor Ganzwindt met een echter uitsluitend platonische raket ten uitvinding te voorschijn. Hij werd harte lijk uitgelachen. Tegenwoordig zijn er een aantal ernstige onderzoekers, die zich met het rakettenprobleem bezighouden. Genoemd moet worden de Russische wiskundige Ziol- kowski en in de eerste plaats de Amerikaan Goddard, die het rakettentoestel echter uit sluitend als een geschikt verkeersmiddel tus- schen de werelddeelen beschouwt. Welke beteekenis men tegenwoordig aan het rakettentoestel toekent, blijkt hieruit, dat de Amerikaansche marine groote bedra gen voor proefnemingen met raketten be schikbaar stelt. (Raketten zijn namelijk een aanmerkelijk beter geschut dan b.v. granaten daar zij veel grootere afstanden kunnen af leggen.) Professor Oberth is reeds in 1907 begon nen, zich theoretisch met het rakettenpro bleem bezig te houden. Hij was feitelijk de eerste, die een eigenlijke rakettentheorie •heeft opgesteld, dat wil zeggen, formules voor de berekening der snelheid, het brand stofverbruik, den tegenstand van de lucht enz. heeft gevonden. Het heeft lang geduurd alvorens zijn theorie door de wetenschap werd erkend. In 1917 had Oberth zich tot het Oostenrijksche ministerie van oorlog gewend en op de buitengewone bruikbaar heid van raketten in den oorlog gewezen Het legerbestuur wilde er echter niets van weten. Na den oorlog poogde Oberth, de wetenschap er voor te interesseeren. Men discussieerde over Oberth's theorie, men oefende er cri- tiek op en wees haar tenslotte van de hand. Oberth slaagde er evenwel in, het bewijs te leveren, dat alle bezwaren tegen zijn theorie van verkeerde veronderstellingen uitgingen. De litteratuur over de rakettentheorie nam voortdurend toe en tenslotte werd de juist heid van Oberth's stellingen erkend. In den afgeloopen zomer kreeg hij in Parijs in een wedstrijd met raketten vaklieden van alle landen den eersten prijs voor zijn werk over luchtvaart door de wereldruimte. Volgens Oberth's overtuiging kan men reeds thans resultaten verwachten. Echter dacht Oberth er niet. aan, terstond een heelal-rakettentoe- stel te bouwen, maar hij heeft eerst een klein rakettentoestel geconstrueerd, dat ongeveer 50 a 100 Kilometer hoog kan stijgen en re- gistreertoestellen kan medenemen. (Met bal lons zonder bemanning heeft men tot dus ver een hoogte van 27 K.M. bereikt.) De re- gistreertoestellen moeten over de werking van het toestel uitsluitsel geven. Het tweede stadium van de proefnemingen zal bestaan uit het afschieten van een raket tentoestel, dat voorzen is van een zelfstan dige stuurinrichting en van een zelfstandig film toestel ter opneming van het gebied, waarover het toestel vliegt. Het rakettentoe stel kan vooral als middel tot verzending van poststukken gebruikt worden, waaraan b.v. Prof. Goddard denkt. Op het oogenblik werkt men er aan, de trefzekerheid beter dan tot dusver te kunnen controle eren. Wanneer deze zekerheid zoo groot wordt, dat de afwijking bij een afstand van 1000 K.M. slechts onge veer 5 a 10 K.M. bedraagt, dan zou het ra kettentoestel zonder twijfel reeds voor over brenging van de post geschikt zijn. Voor de landing wordt het toestel voorzien van een valscherm. De kosten zijn betrekkelijk gering. In leder geval zal de verzending van brieven met de rakettenpost goedkooper zijn dan een tele gram Bij economische toepassing bedragen de koster ongeveer 1/2 cent per gram Het proef traject van 1000 K.M. zou zich binnen de grenzen van een of ander Europeesch land kunnen bevinden. Bij schoten over den Atlantischen oceaan De aarde is klein geworden. Slechts 384.000 K.M. is zij van de maan verwijderd. Zal de sprong gelukken? Dat is een vraag die deze eeuw zal bezig houden. De film „Frauim Mond' heeft Jules Vernés reis op modernen grondslag op het celluloid verwezenlijkt. Prof. Oberth (zie inzet* construeerde de modellen die voor de film noodig waren. Hierboven het maanschip van binnen en van buiten. zouden het doelmatigst twee boven elkaar geconstrueerde raketten kunnen worden toe gepast. In dit geval bedragen de kosten van verzending circa zes cent per gam. Met der gelijke dubbele raketten is volgens de mee ning van Oberth ieder punt van de aarde in gemiddeld een uur bereikbaar. Het gewicht van de postraket-ten zelf zal ongeveer 2ü, de draagkracht 30 K.G. bedragen. Zoodra met deze raketten alle noodzakelij ke ervaringen zijn opgedaan, zal getracht worden een breed en vlak rakettentoestel te bouwen, dat in glijvlucht kan landen. Dat zou het rakettenvliegtuig zijn, dat ook voor het vervoer van menschen geschikt is. Het is moeilijk te voorspellen, wanneer dit doel zal worden bereikt. Tegenwoordig wor den proeven genomen, met behulp waarvan zal worden vastgesteld, welke snelheid een mensch kan verdragen. Vermoedelijk zal deze snelheid bij den gemiddelden mensch niet grooter kunnen zijn dan 40 M. per seconde. Door training zijn echter aanzienlijk grootere snelheden te verdragen. Sommigen brengen het tot 200 M. Het rakettenvliegtuig zal op een hoogte van 40 a 50 KM. vliegen. Het stijgt steil om hoog en slaat dan geleidelijk een weg in, die evenwijdig loopt met de ronding van de aarde. De cabines zijn luchtdicht gesloten. Nadat de brandstof verbruikt is, landt het toestel in glijvlucht. Daar het onmogelijk zal zijn, zulk een vliegtuig willekeurig te stu ren, zal er een automatische stuurinrichting in worden aangebracht. Volgens de meening van professor Oberth zullen postraketten misschien reeds bimien een jaar, rakettenvliegtuigen binnen drie of vier jaar practisch beproefd kunnen worden. Het laatste stadium van ontwikkeling zou tenslotte de scheepvaart door de wereldruim te zijn. Alle moeilijke problemen, het ver trek van het toestel, de vaart door de ruimte en de vorm van het schip zijn theoretisch opgelost. Alleen het probleem van de landing is nog een moeilijkheid. Misschien zal men kunnen bereiken, dat de richting van het schip in de ruimte wordt beïnvloed. Planeten die als doel voor het rakettenvliegtuig in aanmerking zouden komen, zouden in de eer ste plaats Venus en Mars zijn, terwijl de maan, merkwaardig genoeg, groote moeilijk heden oplevert. Volgens de berekeningen van prof. Oberth kost een reis naar Mars onge veer acht millioen Mark. (Bijzondere correspondentie) (Dienst van de United Telegraph) DE ONTWIKKELING VAN DE SNELHEID DER SCHEEPVAART. Wij vonden in een der Duitsche tijdschrif ten een grafiek betreffende de ontwikkeling van het scheepvaartverkeer sinds 1840. Ds Brittania en Cunardlijn in 1840 met 8.50 zeemijlen per uur. Iedere mijl is 1852 meter. Acadia van de Cunardlijn in 1341. 10.97 mij len. Blatic van de Coolinslijn in 1851 12.42 mijl. De Persia van de Cunardlijn in 1856 12.53 mijl. De Scotia van de Cunardlijn in 1862 14,06 mijl. De Adriatic van de White- Star-lijn in 1872 14.41 mijl. De Arizona van de Guionlijn, in 1879 15.75 mijl. De Oregon van de Cunardlijn in 1884 18,14 mijl. De Bru- ria van de Cunardlijn in 1885 19,90 mijl. De Teutanic van de White-Star-lijn in 1891 20,43 mijl. De Campania van de Cunardlijn in 1893 21,2 mijl. Dc Kaiser Wilhelm der Grosse van de Norddcutsche Lloyd in 1897 21,4 mijl. De Deutschland van de Hapag, in 19l0 21.85 mijl. De Kroonprinz Wilhelm van de Nordd. Lloyd in 1902 23,09 mijl. De Kaiser Wilhelm II van de Nordd. Lloyd in 1903 23,7 mijl. De Lusitania van de Cunardlijn in 1909 25,85 mijl. De Mauretania van de Cunardlijn in 19,9 26,6 mijl. De Bremen van de Nordd. Lloyd in 1929 23 mijl. KAN MEN OP DE PLANEET VENUS LEVEN? Terwijl men zich reeds lang met het vraag stuk van de bewoonbaarheid van Mars bezig houdt en over deze raadselachtige planeet de meest tegenstrijdige meeningen worden ge hoord, heeft men zich weinig om een andere buurvrouw van de aarde, om Venus bekom merd. En juist daar zouden, naar de meening van den beroemden Engelschen sterrekun- dige, Eddington, de levensvooruitzichten zeer verlokkend zijn. De Venus is, zoo beweert hij. zoo ver wij weten, de planeet, die het best geschikt is voor een leven als dat van ons op de aarde. Ze heeft zoowat dezelfde grootte als de aarde, is, wel is waar, dichter bij de zon doch waarschijnlijk niet warmer en bezit een atmosfeer van een bevredigende dichtheid Wanneer wij op Venus zouden worden over gebracht, dan zouden wij zeer waarschijn lijk verder kunnen leven als tot dusver zon der veel gewoonten op te geven. Eddington is de meening toegedaan, dat op Mars leven, in welken vorm dan ook, aanwezig kan zijn. De voornaamste elementen, water en lucht zijn aanwezig, zij het dan ook in betrekkelijk geringe hoeveelheden. De atmosfeer va.n Mars is dunner dan de onze, maar ze liikt op de onze en bevat zuurstof De beteekenis van ware muziek. Door Dr. WILHELM FURTWANGLER den beroemden Duitschen dirigent. Ik heb heel wat nagedacht over het jazz- vraagstuk en ik ben tot de slotsom gekomen dat ik niet weet wat jazz is. Het kan de ramp en het gebed van onzen tijd zijn. Waar om is de definitie van jazz zoo moeilijk te geven? De reden daarvan is tamelijk een voudig. Als wij moeten zeggen wat een denk beeld of een voorwerp is, moeten deze dingen eerst een voldoend langen tijd bestaan heb ben. Dit is met de jazz-muziek nog niet het geval. Zij heeft nog niet lang genoeg geleefd. Zij is zeer jong. Dit kan er echter al voorloopig van gezegd woiden, dat er iets zeer verkeerds aan de jazzmuziek is. Zij is niet eerlijk. Haar ont breekt oprechtheid. Nu is het waar dat de vraag gesteld zou kunnen worden: waarom zou jazzmuziek zoo degelijk moeten zijn? In de muziek is geen plaats voor ernst; de mu ziek is niet ernstig, maar heilig zoodra twee klanken samensmelten. In weerwil hiervan aarzel ik niet te ver klaren dat jazz leugenachtig is. Het is niet écht, niet gevoed door zijn eigen bloed, niet het product van een voortschrijdende ont wikkeling. Het prototype van de jazzmuziek is de negermuziek evenals volksdeuntjes aan leiding hebben gegeven tot de composities van Kodaly en Bartok. Het verschil is dat Ko- daly en Bartok oprecht zijn. Jazz is dat niet. Inplaats van een Kodaly verscheen een Whi- teman. Zijn naam is een symbool in dezen tijd. Hij symboliseert het krachtelooze en on der Europeeschen invloed staande Amerika, dat alléén zichzelf trouw kan blijven door zijn toevlucht te nemen tot de negermuziek. Toch wil ik geen bezwaar maken tegen de jazzmuziek. Jazzmuziek moest inderdaad ge componeerd worden. Maar dan: klassieke jazzmuziek. Inplaats van de dansmuziek van de negerinnen had men de palmboomen tot muziek moeten vormen. Het wezen moet aan de muziek worden medegedeeld om haar te gelijkertijd populair en verheffend te maken. Men kan niet in ernst spreken van de jazz muziek van dezen tijd. Het is geen muziek, nauwelijks een proeve- Ik zou het kunnen vergelijken met een melodrama, maar dan een slecht melodrama: pretentieuze harts tocht, een verwrongen beeld van de wereld; een tinteling in het bloed, een zinnenprik keling voor één oogenblik en dan absolute vergetelheid. Verwrongen, gehavende volks wijzen, herinnerende aan een ver verwijdend volk. Iets van de oorspronkelijke beteekenis is onderweg zoek geraakt en juist dat gemis maakt de jazzmuziek onbegrijpelijk. Voor een ernstig musicus is deze muziek absoluut on verteerbaar. Het is als het eentonig geroffel van Japansche trommen. Wij voelen er niets voor en wij hebben er geen gehoor voor. Ja, de Japanners begrijpen het. Maar dat is hun monopolie. Het is iets dat ver weg is, in een nevel. Eerlijk gesproken: wij zouden de zaken kunnen omkeeren. De negers zelf zouden Whiteman niet begrijpen, Wh item an. dien ik overigens niet kwetsen wil. Het moet toege geven worden dat de jazzmuziek van den te- genwoordigen tijd verschrikkelijk is. maar van allen die deze verschrikkelijke muziek maken is hij, Whiteman, ongetwijfeld de grootste. Mijn meening over de toekomst van jazz? Wel, de jazzmuziek i s er, maar ik geloof niet, dat zij geboren is om te blijven. Zij kan niet blijven. Zij zal moeten verdwijnen, als de in flatie. de oorlog, zinsbegoocheling en zoovele dingen van dezen tijd. Er zijn dingen die eeuwig duren. Dit is allerminst het geval met jazzmuziek. Zij is niet blijvend. Wie zijn den ken concentreert op jazz moet afstand doen van vele dingen, van veel muzikaal genot. Jazz beteekent begeerigheid en hebzucht. Haar philosophic is: tracht, zooveel mogelijk te verslinden; wees vraatzuchtig en roofgie rig. De echte muziek daarentegen beteekent:' zelfverloochening, de eenzame pracht van een berglandschap. De ware muziek predikt: 't is goed alleen te zijn. Daartoe leidt de phi losophic der muziek van Beethoven. Brahms en Bach. Zelfs Stravinszkl verkondigt het zelfde. Ofschoon hU de eenzaamheid ont vlucht en rumoer en geraas zoekt, keert hij toch altijd weer tot de eenzaamheid terug. De eenzaamheid is als een altijd trouwe min naar, als de ware muziek; jazz is het trou- weiooze liefje dat geen rust, geen echte zielevreugde geeft. Er kan geen sprake zijn van ontwikkeling der jazzmuziek. Niets kan zich ontwikkelen, dat niet berust op een hechten grondslag. Jazz heeft geen wortels die diep in den grond gedrongen zijn en leven en voedsel verschaf fen. De eigenlijk wortels (de negermuziek) zijn reeds lang geleden vergaan. De erfenis is opgemaakt niets is voor de toekomst opzij gelegd, niets van blijvende waarde is er, dar verdere ontwikkeling waarborgt. Jazz kan geen toekoms' hebben omdat het geen heden heeft. Wat het heeft is een onecht heden, een valsche uiting. Het geheele leven van de jazz-muziek is een leugen. En op een leugen kan geen echte, krachtige toekomst woeden gebouwd. Jazzmuziek heeft een vernielend vergift, in zich, zij vertoont vele teekenen van ontaarding maar zonder bestendigheid. Zij zal van de aarde worden weggevaagd door het zwakste briesje van de ware muziek, zoo dra die komt. Jazz en de ware muziek zijn niet met elkaar te vergelijken, het zijn twee ongelijksoortige eenheden en juist het verschil maakt voor een musicus het uitspreken van een oordeel eigenlijk onmogelijk. Maar waarom zou een musicus hier oordeelen? Een ingenieur of een dokter kan het even goed. Jazz heeft met de ware muziek evenveel te maken als met den hoogtemeter of met het ontleedmes. Zoo lang als waarheid en oprechtheid verre van de jazzmuziek blijven kan zij onmogelijk tot het gebied der Kunst worden gerekend. Paul Whltemann, één der profeten van de Jazz Band. ik verwacht niet dat mij nog lang naar mijn meening over jazzmuziek zal worden gevraagd. Zij zal verdwijnen als een nacht merrie en binnenkort zullen de musici wak ker worden en zich van dezen kwelgeest be vrijd zien. Het is te dwaas te gelooven dat muzikale aspiraties gedurende langen tijd. op een zijspoor kunnen geleid worden door een wilden uitwas als jazz. De jazzmuziek moet verleppen als een te lang gedragen kunstbloem. Het eenlg spoor dat zij zal na laten zal een vraagteeken zijn voor de mu sici der toekomst, een teek en van een won derlijke, onbegrijpelijke afwijking. Men zal er misschien in slagen het verschijnsel psycho logisch te verklaren, maar zijn wezen zal nooit gepeild worden. Om de eenvoudige re den dat het geen wezen heeft. (Nadruk verboden). Eind November icil Prof. Oberth van dit punt af Oostzeebad Horst de eerste .,rakct bestemd voor het Heelal" laten starten. Dit gedeelte van de Oostzee zal dan ook door oorlogsschepen afgezet moeten worden. Volgens beretceningen zal deze Raket 75000 meter hoog klimmen en vervolgens, zachtkens dalen, door middel van een automatisch onU plooiend valscherm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 15