JAAR SUEZ-KANAAL Bij Gevatte Koude HAARLEM'S DAGBLAD ZATERDAG 16 NOVEMBER 1^29 TWEEDE BLAD 16 November 186916 November 1929. Zestig jaar geleden werd het Suez-kanaal geopend In den inzet Ferdinand de Lesseps, op de foto een blik op het kanaal bij Port Said. Het kanaal dat de landengten van Suez doorsnijdt en de Middellandsche Zee met de Roode Zee verbindt, werd onder leiding van Ferdinand de Lesseps in het tijdvak 1859 1869 gegraven. Het is 160 K.M. lang. Het heeft thans een spiegelbreedte van 60110 meter en een bodembreedte van 22 meter- Het is 8 meter diep. Het begint bij Port Said tusschen twee in zee uitloopende dijken die 2250 en 1600 meter lang zijn. In zuidelijke richting bereikt het kanaal dan het Mensa- leh meer, vervolgengs doorsnijdt het de hoog te El Kantara en daarna nadert het het Balah- en Tinsah meer waar Ismailla ligt, waarna het den rotstempel Serapeum door snijdt. Dan volgen de Bittere Meren door woestijnen omringd en door vuurtorens afge bakend. Ten Zuidoosten van Suez is het ka naal vier kilometer ver in zee gelegd. Aan dezen aanleg is een interessante voor geschiedenis verbonden: Een soortgelijk kanaal als het tegenwoor dige was reeds in de veertiende eeuw voor Christus aangelegd door de Egyptische vor sten Setis I en Ramses II, om hun vloot van de eene zijde naar den anderen kant te kun nen brengen. Dit kanaal in het Oud-Egyp tisch „ta Tenat" geheeten, (de doorsteking) slibde waarschijnlijk door verwaarloozing dicht. Tegen het einde van de zevende eeuw voor Christus liet Necho het wederom open maken, doch het werk werd gestaakt toen cr 120.000 menschenlevens aan ten offer waren gevallen en een godsgericht inmiddels had uitgemaakt dat het kanaal slechts voor deel aan vreemdelingen zou brengen. Dareios Hystspis (521486 v. C.) voltooide Necho's arbeid, doch in de dagen van Cleopatra ver zandde het wederom. Misschien werd het onder Trajanus weer hersteld; een kanaal tusschen Caïro en de Golf van Suez droeg tenminste den naam „Amnis Trajanus". Toen de Arabieren Egypte veroverd hadden her stelde Amr Ibn el Asi het kanaal van Caïro naar de Roode Zee voor den aanvoer van koren, maar in de achtste eeuw deed Khalif Aboe-djafar het dichtgooien en sluiten. Al leen het gedeelte tusschen het meer Timsah werd nog langen tijd bevaren. Napoleon liet door Lepère een onderoek instellen en deze kwam tot de verkeerde slotsom dat de spiegel van de Roode Zee 9,908 meter hooger zou liggen dan die van de Middellandsche Zee. In 1841 bewezen Engelsche officieren echter dat Lepère's berekening fout was en in 1847 en van 185556 deed de Oostenrijker Negrelli opmetingen tengevolge waarvan hij in 1856 aan een commissie te Parijs een nauwkeurig uitgewerkt plan overlegde. En in 1858 werd Negrelh dooi den Egyptischen on derkoning Said tot algemeen inspecteur van de Suezwerken benoemd. Na zijn dood in 1858 kocht Ferdinand de Lesseps zijn plannen en stichtte een maatschappij op aandeelen onder den naam van „Compagnie unlverselle du canal maritime de Suéz". Deze ontving een privilege voor den tijd van 99 jaar, waarna het kanaal aan Egypte zou vervallen. Den 25sten April 1859 werd bij Port Said de eerste spade in den grond ge stoken. Intusschen had men echter enorme moeilijkheden te overwinnen. In 1862 bezig de de Compagnie van haar 1800 kameelen er 1600 voor den aanvoer van water voor de arbeiders. Het aantal arbeiders bedroeg 25000! De dagelijksche uitgaaf voor drink water bedroeg 8000 francs. Men was dus wel gedwongen eerst een zoetwaterkanaal te graven, om drinkwater uit den Nijl naar de landengte te leiden. Dit kanaal verlaat bij Sagasig den Nijl, loopt oostelijk naar Ismaila en vandaar Zuidwaarts naar Suez. Het was den 29sten December 1863 voltooid. De jaar- lijksche uitgaven werden nu met 3 mlllioen' francs verminderd. Met machines die tezaam 22000 paaidekrachten vertegenwoordigden, werd in weerwil van politieke en geldelijke moeilijkheden gestaag verder gewerkt. Op 12 November 1862 stroomde het water van de* Middellandsche Zee in het Timsah meer. iTot zijn vulling behoefde dit 80 millioen kub. m. water. Den 18den Maart 1869 werd het water tot de Bittere meren toegelaten. Den 19den November van dat jaar had, in tegenwoordigheid van vele vorstelijke per sonen de opening van het Kanaal plaats. De feesten kostten den toenmaligen khedive 20 millioen francs. Tal van verbeteringen zijn daarna aangebracht om het kanaal op een diepte van 10 meter te brengen. De Lesseps had tal van zeer groote teleur stellingen en desillusies moeten overwinnen voor dat hij zijn werk met een loonend resul taat beloond zag. Ferdinand Vicomte de Lesseps was achter eenvolgens consul in Rotterdam. Caïro. Ma laga, Barcelona en Madrid. Hij bracht voor zijn groote onderneming 200 millioen francs bijeen. In 1879 nam hij de leiding van de doorgraving van de landengte van Panama op zich. In 1885 werd hij tot lid van de Académie benoemd. In 1890 ging de Panama maatschappij, door financieel wanbeheer, bankroet. De Lesseps en zijn zoon Charles moesten zich voor het gerecht verantwoor den. Het bleek dat er allerlei financieele knoeierijen en omkooperijen hadden plaats gehad. De Lesseps en zijn zoon werden daar voor verantwoordelijk gesteld. Zij werden in 1893 tot vijf jaren gevangenisstraf veroor deeld en tot het betalen vaL 3000 rrancs boete. Het Hof van cassatie vernietigde ech ter dit vonnis. Inmiddels waren de Lesseps verstandelijke vermogens echter geschokt. Hij overleed den 7den December 1894 op zijn slot La Chesnaies in het departement Indre. In 1900 rehabiliteerde men de nagedachte nis van Ferdinand de Lesseps. Men richtte een bronzen standbeeld op te Port Said. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a bO Ct» per regel. Influenza, Griep en Koorts; Rheumatiek Hoofdpijn' en Kiespijn ijnn- tabletten Wettig beschermd tegen Vervalschingen Prijs *0 cd 75 ct- Bi) Apoth. eo Drogisten LETTEREN EN KUNST HET TOONEEL. R.-K. KRÏNG. MILLIONAIR TEGEN ".VIL EN DANK. Nauwelijks is de hausse op de beurs inge zet. of de mill loert en vlieeen al weer door de zaal van onzen Stadsschouwburg! Een de gelijk Hollander zou ziin hoofd schudden over zooveel lichtzinnigheid, maar met George Barr zijn wij in Amerika, en wat daar de millioenen waard zijn leert ons Charley Stafford, de millionair tegen wil en dank! De R.-K. Kring heeft met dit Amerikaan- sche blijspel al evenveel succes gehad als Haarlem's Tooneel en Nieuw Leven in vorige seizoenen. De stamovolle zaal heeft geda verd van het gelach, ja. de soelers waren soms niet te verstaan door het uitbundig pleizier, dat het publiek om dezen millioe- nenregen had! De regisseur van den R -K. Kring is een bescheiden man. FM rekende er blijken* zijn voorwoord in het programma oo dat het nub'iek het srvl n!°t aan e^st'ge kritiek zou onderwerr-^n. cm-"at de he'ft der spelers nog nooit een voet ..on het glibber'g rad in plankenland" had gezet! Als wij het niet in het programma hadden gemzen, zou zeker niemand het hebben ge'oofd. Wij hebben wel minder vlotte en amusante voorstellin gen gezien van vereenigingen, waarvan de spelers zich al meermalen op dat glibberige pad hadden gewaagd en er toch op uitgle den. Maar de R.-K. Kring heeft het voorrecht pen kracht in den heer Wim Vintges te be- zitten, die een voorstelling zou redden, ook al zonden 80 procent der spelers nog nooit te voren een voet op de planken hebben ge zet! Wim Vintges beschikt over zooveel na tuurlijk komische kracht, dat hij in staat is om desnoods aan te vullen, waar de anderen te kort schieten. Hij is een van de weinige dilettanten, die het kan wagen om nu en dan te improviseeren! Hij gooit er moppen van zich zelf door heen, met een vlotheid, alsof hij een acteur van de oude comedia dell' arte is. In een gewoon blijspel zou dat misschien een gevaar op kunnen leveren maar in zoo'n Amerikaansche klucht hindert het niet, ver hoogt het zelfs de stemming, vooral, wan neer de moppen actueel zijn! In het begin vreesden wij, dat hij met de herinnering aan zijn succes in de Revue te veel op zich zelf zou spelen, maar al spoe dig wist hij zich in te binden en zich naar het ensemble te voegen. Hij is een speler met werkelijk komisch talent en hij toonde nu en dan ook aanleg te hebben voor jeune ->remier! Een dilettant, die volkomen in staat bleek een stuk te kunnen dragen! Een en- ke'e maal zooals aan het s'ot van II vergat hij. dat Millionair tegen Wil en Dank een blijspel is en viel hij uit den toon. Het was een fout, die hij zeker niet gemaakt zou hebben, wanneer een vakkundige regisseur hem had geleid! Maar overigens alle hulde, voor dit vlotte, levendige, entralneerende spel! Wim Vintges is verreweg de beste kracht van dit clubje dilettanten, al was het succes van den heer Jan van der Pigge als Robey Smit bij het publiek misschien nog grooter. Robey Smit behoefde op het laatst, zijn neus maar te laten zien, of de menschen begon nen te schateren. Deze parvenu had dan ook zeer zeker aplomb, maar hij ontkwam niet geheel aan het gevaar van vele komieken, die door het lachsucces er toe komen er nog een schepje op te doen! Maar het dient- er kend, dat hij met Daisy die door mej. Vintges vooral in de laatste twee bedrijven met komische verve werd gespeeld heel veel heeft bijgedragen tot het uitbundig lachsucces van den avond! En laten wij ook den heer Jan Vintges niet vergeten, die van Plucky, den stotterenden uitvinder, iets heel grappigs maakte. In deze rol hinderde een beetje chargeeren aller minst. Integendeel, de rol vraagt er als het ware om en Plucky kreeg van Jan Vintges dan ook het hem toekomend deel tot groot vermaak van het publiek. Ik weet niet, of de heer Jan Roozen tot de 50 procent der spelers behoort, die nooit te voren op de planken hadden gestaan! Mocht dit zoo zijn, dan verdient hij een dub bel compliment voor zijn uitstekenden pic colo. Vooral zijn entrées in III waren telkens bijzonder goed en hij mocht er zelfs eenmaal een verdiend applausje voor in ontvangst nemen. Mej. Annie van der Meer gaf als Mary Charley aardig tegenspel! Zij trof mij door haar natuurlijk en bescheiden spel en haar expressief gezichtje. La Rosita, de ope rette-ster kreeg voldoende kleur van mej. Grimberg, al zou het niet geschaad hebben als de rol nog wat sterker ware aangezet. Ook de andere rollen werden naar behoo- ren vervuld en er was eigenlijk niemand, die door onbeholpenheid stoorde, wat men bij zooveel debutanten toch zeker had kun nen verwachten! Zoo kregen wij een prettige, vlotte vertooning, die het succes had, dat zij verdiende en de regisseur heeft, niets to veel gezegd, toen hij schreef, dat hij het publiek in een echte „dollarstemming" wilde bren gen! De R.-K. Kring kan met voldoening op deze geslaagde voorstelling terugzien. J. B. SCHUIL. »W«jfcZoND_N MLDuDc-LLlNGLN a 60 Ct» per regel MaisonKeur, Koninginneweg65 1 eletoon 14oZ/ Bezorging van diners aan hnis Prijzen i 1.25, f 1.50 en 1 1.75 vb. Cbe» Kok Re»t Hildebrard MUZIEK. PABLO CASALS IN AMSTERDAM. Na een afwezigheid van wel een twintig jaren is Pab.o Casais, „der Wundermann mit üem Violoncello" zooais hij in Duitscnland vroeger genoemd is, einde.ijk weer eens in Nederland opgetreden. De herinnering aan de wonderbaarlijke bekoring, die van zijn spel uitging, was bij velen nog levendig. Ik heb hem reeds gehoord bij zijn eerste tour nee door ons land, wel meer aan dertig jaar geleden te Utrecht, als solist in het cello concert van Saint-Saëns, en in samenwer king op een avond met Harold Bauer, die toentertijd zijn vaste partner was. Een merk waardig tweetal: Bauer die zijn studie als violist begonnen was, werd beroemd als pia nist; Casals die als pianist was aangevan gen verwierf zich als cellist een wereldnaam. Hun samenspel was natuurlijk van den aller- eersten rang is door geen van de soort gelijke combinaties, die ik sindsdien gehoord heb, geëvenaard. De samenwerking tusschen Casals en Bauer heeft niet vele jaren voort geduurd; Casals vormde daarna met Alfred Cortot en Jacques Thibaud het destijds be roemde „Parijsche Trio". Maar evenals zoo vele anderen werd hij door Amerika inge palmd. Na dien tijd was het eenige wat we van hem te hooren kregen zijn oud-leerling Cassado, die ook te Haarlem een paar malen opgetreden is en zich toen een waardig opvolger van zijn grooten meester toonde. De fijne distinctie, de aristocratische voor naamheid die het spel van Casals kenmerk ten zijn nog dezelfde gebleven. Tot effecten van groveren aard heeft Dollarland hem, ge lukkig, blijkbaar niet kunnen verleiden. Zijn cantilene heeft nog dezelfde betooverende kracht als vroeger, zijn passages en figuren zijn nog even af. Hij doet zijn prachtig in strument zingen in vlekkelooze schoonheid en weet door een kleine wending, een licht accent een trilling van ontroering teweeg te brengen. Hij is nog steeds een der zeer weinigen die een solo-suite van Bach zóó kunnen voordragen dat ze tot het einde toe boeit. Vroeger hoorde ik de eerste, in G van hem; gisteravond bracht hij die in C ten gehoore. In de overige nummers werkte de pianist Otto Schulhoff als partner, meer eigenlijk nog: als begeleider, mede. Als ge lijkwaardige vermocht de klavierspeler niet mede op den voorgrond te treden; hij bleef op het tweede plan. Dit schaadde eenigszins aan de voordracht van de e-min. Sonate op. 38 van Brahms, die te veel als cello- solostuk met begeleiding van piano klonk, waarin zelfs zuiver accompagneerende cello figuren domineerend optraden. Mooi was de rustige tempo-opvatting in het eerste Alle gro. maar een beetje meer ongebreidelde hartstocht had er wel in gekund. Het Alle gretto werd een juweeltje van voordracht; het Allegro marcato, waarvan het gefugeer- de hoofdthema zóó uit Bach's Kunst der Fuge overgenomen schijnt, werd me te gere serveerd gespeeld. Het fijne klavierspel van Schulhoff kwam in de begeleidingen der solostukken beter tot zijn recht dan in de Sonate van Brahms. Die solostukken waren meerendeels van Spaan- sche herkomst; men hield zich echter niet streng aan het programma, want Granados. die als no. 4 was vermeld, kwam als derde aan de beurt en wat ons als „Tonadilla" van „De Laserna" was aangekondigd, heb ik, in dien ik mij niet vergis, vroeger onder den naam „Serenata napolitana" gehoord, en was een der Due pezzi op. 24 van Sgambati. De sonate van Bréval werd met de meest souvereine beheerschlng gespeeld. CasaLs heeft natuurlijk de harten der aan wezigen weer veroverd. Er waren er niet zoo- velen als men wel verwacht had; maar de hooge entreeprijzen zijn voor velen een on overkomelijk beletsel. Bij het concert van Rachmaninoff waren er vier of vijf rangen en de zaal was nagenoeg vol. Enfin, de aan wezigen hebben gejuicht en gejubeld en niet gerust vóór Casals toegiftjes gespeeld had: eerst het Adagio uit de Toccata, Adagio en Fuga in C-maj. voor orgel van J. S. Bach, en daarna het Preludium uit de solosuite in Es Daarmee namen we voorloonig afscheid en zullen maar „tot weerziens" hopen. KAREL DE JONG. BIOSCOOP REMBRANDT THEATER. Iwan Mosjukin in Manolescu. Tot het belangrijkste deel van het pro gramma, dat deze week In Rembrandt gaat, behoort ongetwijfeld de Ufa-kultuurflhn „Ontstaan en Vergaan". Deze cultuurfilms verleenen een extra attractie door de aan gename manier waarop ze kennis bijbren gen, van d.rgen, die anders voor een groot- deel der menschen aan hun aandacht en belangstelling voorbij gaan. Het Rembrandt Journaal en het Polygoon's Hollandsch Nieuws doen weer hun wekelijk- schen plicht- In „Manolcrcu" met ondertitel „De koning der Oplichters" speelt Iwan Mosjukin de titelrol, Brigitta Helm is de verleidelijke demie-mondaine Cleo, die Manolescu nog meer naar beneden haalt, die door haar zucht naar weelde Manolescu brengt tot nog slechtere handelingen dan waar hij eerst toe in staat was. Manolescu is in de gunsten van Cleo. de opvoiger van Jack. welke rol vertolkt wordt door Heinrlch George. Het is den robusten Jack evenwel direct aan te zien,dat hij zich niet straffeloos van zijn plaats laat dringen. Na een tweede ontmoeting met Jack, wordt Manolescu dan ook wakker in een ziekenhuis, met een groot verband óm, en een ijszak óp zijn hoofd. Deze ontmoeting met Jack heeft een andere, aangenamer ontmoeting ten gevolge, nml. die met het lieve verpleegstertje Jeannette, welke door Dita Parlo uitgebeeld wordt. Manolescu, die met Cleo gebroken heeft, voelt zich door de lieftalligheid van Jeannette tot een ander beter leven geroepen. Cleo wil hem evenwel niet loslaten en als hij met Jeannette ver trokken is, weet Cleo hem toch weer op te sporen en hem aan de politie te verraden- Hij wordt gevangen genomen en weggevoerd. Eén troost blijft hem, nml. dat Jeannette hem trouw zal blijven. Op het tooneel vertoonen de vier Twaris hun handige kunsten. PALACE. Rutschbaan des Levens. Het leven is al met vele dingen vergele ken, waarom dan ook niet eens met een rutschbaan? Zco heeft de schrijver van het scenario der film die op het oogenblik den hoofdschotel vormt van het als steeds sma kelijk menu, dat in de komende week den bezoekers van „Palace" wordt voorgezet, ge vraagd en hij heeft onmiddellijk het ant woord gegeven met de romantische fiim uit het circus- en variétéleven „De Rutschbaan des Levens". Een heel aardige en afwisselende rolprent is het geworden, waarin vooral de beroemde clown uitmunt door voortreffelijk spel en die, naast vele mooie en interessante opne mingen uit eenige groote steden van Europa toor.eelen geeft uit het artistenbestaan. Het filmverhaal begint met een moord, in drift door een meisje op haar stiefvader gepleegd, een moord die doet verwachten dat het arme kind haar geheele leven ongelukkig zal blijven. Maar neen: de scenarioschrijver is daar en op wel wat goedkoop-ouderwetsche manier geeft hij haar toch het geluk, waar op zij ongetwijfeld recht heeft. Maar de arme clown blijft achter als een gebroken man. Aan dit goede hoofdnummer gaan vele goede en aardige dingen vooraf: de Origi nal Recklin Company, die het variété-num mer vormt, bestaat uit elegante acrobaten en handvoltigeurs. Vooral de jongste van het gezelschap heeft de algemeene sympathie. Dan is er een mooi geluidsfilmpje met Duchi Kerekjarto, den beroemden Hon Taarschen vlolist en een dolle klucht inde.aaad ver makelijk!; „De hik". LUXOR-THEATER, „De Apache", en „Vrouwen- roof in Marokko". Den bezoekers van dit theater wordt deze week een programma geboden dat hen in leder opzicht tevreden zal stellen. In „De Apache" kan men genieten van het enthousiaste spel van Margaret Livingstone. Deze Apache-film is er niet een van vech ten en stelen, maar geeft een algemeen menschelijke geschiedenis van een meisje dat haar geluk gevonden heeft en den man die haar dit ontstelen wil, weet te beletten. Het avontuurlijke elepient is nochtans in deze film niet verwaarloosd. Men zit voort durend in spanning. Waarlijk een heel goede film met sterke speelscènes. Geheel anders is „Vrouwenroof in Marok ko". Ellionar, een avontuur'ijk Amerlkaansch meisje, is met haar vereerder Bobby en een vriendin naar Afrika gekomen om daar avonturen te beleven. Die beleeft ze dan in derdaad! Maar het loopt snaak. Het leven staat op het spel. doch er is een vriend, de echte filmvriend, die te hulp snelt, maar ook dat zou niet voldoende geweest zijn. als de koloniale troepen niet waren komen ODda- gen. Het meisje is nu voor goed van haar zucht naar avonturen genezen. De filmreizen zijn weer zeer belangwek kend. Onder anderen zien we zeilwedstrijden op het meer van Constanz. STANDAARD-THE ATE R- „Wij moderne studenten" en „Serenade" met AdoJohc Menjon. De Baby-sterren van de Paramount zijn fl'rke. lieve meisjes. Ze geven zich over aan sport en flirten er. verschijnen op het witte doek meestal als studenten, die alles doen be halve studeeren en die het Amerikaansche studentenleven dan ook wel heel ideaal voor stellen. Maar hun films zijn vlot en aardig, met altijd een spannenden wedstrijd en de in houd is goed. werkt zeer opvoedend: de goe de geesten worden beloond meestal met de hand van een meisje en de kwade zielen ontgaan hun straf riet. ..Wij moderne studenten" heeft al de goe de kwaliteiten van een college-film. de twee broers Jim en Ralph zijn allebei ronde Jon gens met natuurlijk ook wel gebreken anders waren het geen echte jongens en de film houdt u zeven acten lang in span ning. wie het meisje zal krijgen. Twee knap pe jonge filmsterren vervullen de hoofdrollen: Louise Brooks en Richard Arlen, welke laatste bekend is uit „Vlammende Vleugels". De tweede hoofdfilm vertoont Adolnhe Men jou in de eerste acten zonder hoogen hoed en rok. als een jong kunsteraar die met allerlei moeUijkheden te kampen heeft. Zóó, met verwarde haren en een loshangend hemd ziet men hem zelden, en zóó laat hij zien dat hij een heel goed acteur ls. die niet alleen de gunst van het publiek verwierf, doordat zijn kleeding immer onberispelijk is Wel heel goed is het begin van deze film „Serenade", die in Weenen speelt met een operette en een lieftallige Gretchen. De klucht „De huwelijksmakelaar" ls een aaneenschakeling van lachwekkende situ aties. een kostelijk filmpje. Maupie de Vries zingt liedjes, vertelt mop pen en heeft veel succes bij het publiek. u VEREENIGING „OOST EN WEST" EEN LEZING MET FILMBEELDEN OVER TIMOR EN DE TIMOREEZEN. De secre'aris van bovengenoemde vereeni ging schrijft ons als volgt: De volgende week zal in den Schouwburg aan den Jansweg voor onze vereeniging op treden de heer C. Frans met familie. Over deze persoonlijkheld wil ik u hot een en ander mededeelen. De heer Frans, die geboren Ttmorees is en thuis eigenlijk heet Ketoe Ndoloe, is voor zitter van de Nationale Timoreeschc Ver eeniging Perserikatan Timor, de loyale vereeniging van Timoreezen, en chef van do afdeeling Algemeene Zaken op het Rosi- dentie-kan'oor te Koepang. Door zijn huwelijk is hij verwant aan het voormalig Vorstenhuis van Roti en van Temate, weLks stamboom reikt tot in do veertiende eeuw. De Europeesche klank in zijn naam vindt zijn verklaring hierin dat de eerste Chls- en uit zijn voorgeslacht den doopnaam Frans ontving en dat deze naam als geslachtsnaam ls blijven voortleven. In Timor is dit geval geen uitzondering. Hij kent het volk ln Indlë als weinigen, schrijft het „Nieuwsblad van het Noorden", dat een interview met hem had. „Veertig Jaar geleden liep deze Timorees juichend, vol blijdschap achter een door zijn dessagc- nooten gesneiden kop. En nu, een rustig, be zadigd man, een die weet wat hij wil en met gezag spreken kan, een vriend van hot Nc- derlandsch gezag, maar tevens een vurig propagandist voor de vrijheid van zijn land, in nauwe samenwerking met Nederland". Hij behoort dus. evenïils Noto Socroto, tot de groep van de Coöpo.ators. Een self-made man ls deze vriend van Nederland. Zijn Hollandsch, dat hij uitste kend spreekt, leerde hij van de straat. Thans met verlof hier te lande wil hij belangstelling wekken voor hot doel en stre ven der coöperators, dat zijn de voorstan ders eener associatie-politiek. Het Handelsblad in zijn verslag over de lezLng van den hoer Frans in het Koloniaal Instituut te Amsterdam zegt het te betreuren dat niet vaker vooraanstaande inheemschen de gelegenheid te baat nemen, om hier to lande in het publiek te verhalen van hun land en volk, van de aspiraties der hunnen, van zeden en gebruiken in dat deel van den archipel dat hun geboortegrond vormt en noemt een avond te Amsterdam, waar do heer Frans sprak, in zekeren zin een open baring. De heer Frans, die de eigenschap van op recht te zijn, in ruime mate boilt, zal thans te Haarlem komen getuigen van zijn ideeën. Versterking van den band tusschen blank en bruin op den voet van volkomen even waardigheid. Hij zal (ook met vrouw on dochter) op treden in nationaal costuum en in aanslui ting aan zijn lezing een demonstratie geven van Timoreesche muziek en zang. Moge deze „Oost en West"-avond de bij zondere belangstelling trekken dien hij ver dient» JUBILEUM S1ERVELD, De heer C. Sler- veld zal. zooals wij reeds meldden Zon dag a.s. den dag her denken waarop hij vóór 40 jaar in dienst trad van Heems" alhlcx. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN a 60 Ct». per regel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1929 | | pagina 5